eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام جواد علیه السلام: این گونه مباش که در ظاهر دوست خدا باشی و در نهان دشمن او. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۲) 🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز( این اصل را در پست قبل توضیح دادیم از طریق هشتک ها مراجعه کنید): ۱. لباس پیامبر اسلام(ص) 🔻 این حرف بسیار شایع است که این پوشش، لباس پیغمبر اسلام (ص) و این از شگفتیهای روزگار است؛ زیرا گفتیم که بدون استثناء، خدای متعال برای هیچ پیغمبری، لباس خاصی تشریع نکرد و پوشش او را متمایز از امت قرار نداد؛ چرا که آن را مغایر با اصول تربیت میدید. پیامبر اسلام (ص) نیز هیچ لباس جدیدی با عنوان لباس پیغمبری تشریع نکرد؛ لباسی که اختصاص به ایشان داشته باشد و کسی جز ایشان و اهل بیت (ع) و یا علمای شیعه، حق پوشیدنش را نداشته باشد؛ بلکه ایشان از میان لباس عرب، برخی را بر بعضی ترجیح می دادند و این را به همه توصیه می کردند؛ مثلا درعمامه و کفش زرد را به همگان سفارش می نمودند. پس این حرف که «لباس روحانیت لباس پیغمبر است»، حرف دقیقی نیست. گذشته از این که حضرت، هر چند به عنوان لباس فاخر عربی هم به پوشش فعلی روحانیت ملتزم نبودند. 🔻این که روحانیت، همیشه و همه جا از عمامه، قبا و عبا، خواه برای حضور در بازار یا مسجد یا همراهی با خانواده یا زمستان و تابستان، در هوای بارانی یا آفتابی، در سفر یا حضر و در بیماری یا صحت، استفاده کنند، از کرامات روحانیت است؛ زیرا یک پوشش خاص را برای همه این موارد ابداع کرده اند و هیچ تفصیلی هم نمی دهند و برای همه حالات از یک طرح بهره می برند؛ در حالی که پیامبر اسلام (ص) – که پیامبر فطرت بود - هرگز چنین تقیداتی نداشت. 🔻اساسا هیچ روایت یا شاهد تاریخی وجود ندارد که رسول اکرم (ص) همزمان، هم عمامه، هم عبا و هم قبا استفاده کنند، یا دست کم این موارد زیاد نبوده است. برای همین است که امروز اگر شما در جامعه عربی هم این لباس را بپوشید، دیده می شوید و به چشم می آیید؛ زیرا لباس متعارف عرب نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗝 از این کلید هم خاطره خوبی نداریم!!! باز هم شهاب حسینی و ماجرای کلید😁 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 تحقیقی در تعیین سال ولادت حضرت زهراء(علیها السلام) نقل مشهور میان شیعه اینست که حضرت زهراء(سلام الله علیها) در سال پنجم بعثت به دنیا آمده، که در نتیجه ازدواج حضرت در سن ٩ سالگی و شهادت ایشان در ١٨ سالگی بوده است. در صورتی که منابع کهن شیعه مانند کتب مرحوم شیخ مفید(٤١٣ق) و شاگردش مرحوم شیخ طوسی(٤٦٠ق)، ولادت ایشان را در سال دوم بعثت گفته‌اند1️⃣ که بر اساس این قول، ازدواج حضرت در حدود سن ١٢ سالگی و شهادت ایشان در حدود ٢١ سالگی بوده، نه کمتر. و در منابع اهل سنت، اختلاف اقوال بیشتر است؛ از قائل به هفت سال پیش از بعثت گرفته تا قائلین به سالهای بعد از بعثت. و نقل مشهور در میان اهل سنت اینست که ولادت حضرت، پنج سال پیش از مبعث بوده. یعنی کاملاً برعکس مشهور شیعه. اما تمام نقلهای پیش از مبعث، متناقض با مسلمات تاریخی و لذا مردود است. یکی از مسلمات تاریخی بین منابع شیعی و سنّی اینست که انعقاد نور حضرت زهرا(علیها السلام) از میوه‌های بهشتی و در جریان معراج پیامبر بوده است. بدین صورت که جبرئیل از رُطب یا بنا بر اختلاف روایات از سیب یا بِه بهشتی به پیامبر تقدیم کرد و حضرت آن را تناول فرمود ونور حضرت زهرا از آن منعقد شد. و از همین روی وقتی پیامبر حضرت زهرا را می‌بویید یا می‌بوسید، در مقام پاسخ به پرسش و اعتراض عایشه که این بوسیدن از چه جهت است می‌فرمود: «من از او بوی بهشت را می‌بویم». یکی از منابع شیعه دربارۀ حضرت زهرا(علیها السلام) کتابچۀ «مَولدُ فاطمة» تألیف مرحوم شیخ صدوق(٣٨١ق) است که روایات خود راجع به انعقاد نور حضرت زهرا از میوه‌های بهشتی را در آن کتاب آورده است. البته این کتاب تا این اواخر مفقود بود و من آن را از لابلای کتب علمای گذشته که آن را در اختیار داشته و نقلهایی از آن در کتب خود آورده‌اند، و عمده از کتاب «کشف الغمة» تألیف مرحوم علی بن عیسی إربِلّی(٦٩٣ق) که بیشترین نقل را دارد و در مرتبۀ بعدی از کتاب «مناقب آل أبي طالب» تألیف مرحوم شیخ محمد بن علی بن شهر آشوب ساروی مازندرانی(٥٨٨ق) که حاوی نقلهایی از آن است استخراج کرده‌ام2️⃣. پس یکی از نشانه‌های نادرستی اقوالی که ولادت حضرت زهرا را پیش از بعثت ذکر می‌کند همین روایات مربوط به انعقاد نور آن حضرت است. زیرا این روایات ناظر به معراج پیامبر است، و اینکه معراج پیامبر بعد از بعثت بوده نیز یکی دیگر از مسلمات تاریخی است و احدی قائل به معراج ایشان پیش از بعثت نیست. بنابراین به نظر می‌رسد روایت درست در تعیین سال تولد حضرت زهرا(علیها السلام) همان روایت کهن‌ترین منابع مورد اعتماد شیعه، یعنی روایت شیخ مفید و شیخ طوسی است که ولادت حضرت را در سال دوم بعثت ذکر می‌کند. 📚 مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٣٥٠– ٣٥١. ــــــــــــــــــــ 1️⃣ مسار الشيعة في مختصر تواريخ الشريعة (شيخ مفيد): ٥٤ ؛ مصباح المتهجد (شیخ طوسی): ٧٩٣(چاپ بیروت)، ٥٥٤(چاپ هند). 2️⃣ کتاب بازسازی شدۀ «مَولدُ فاطمة»، تألیف مرحوم شیخ صدوق، با مقدمه و پاورقی‌های تحقیقی استاد یوسفی غروی، در جلد نوزدهم کتاب «میراث حدیث شیعه» در سال ١٣٨٧ توسط انتشارات دارالحدیث منتشر شده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: مهدی بین مردم رفت و آمد می کند، در بازارها راه می رود و روی فرشهای آنها قدم می گذارد ولی او را نمی شناسند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍کرامت، مصباح، بهجت 🔹جدای از بسیاری معجزات منقول از پیامبر(ص) و امامان(ع)، که اسناد مجعول و ضعیف دارند؛ و در دهه گذشته، برخی مقالات و پایان‌نامه‌ها به مشکلات آنها پرداخته‌اند؛ سال‌هاست که کتاب‌های متعددی از کرامات و معجزات علما در ایران منتشر می‌شود. 📙این کتاب‌ها، حکایات و داستان‌های شگفت‌انگیزی را از علما، مخصوصاً با نقل از واسطه‌ها و راویان دکان‌دار، در خود دارند؛ که چشم باز کردن یک مرده هنگام غسل، پیش آنها هیچ است. ❓سؤال چرا کرامت چشم باز کردن منقول از حجةالاسلام صدیقی، مورد پذیرش غالب مردم و اندیشمندان قرار نگرفت؟ به طوری که ایشان پس از چند روز، مجبور به عذر خواهی شدند؟ و داستان خود را غیر دقیق خوانند؟ به نظر شما، مردم دوران حاضر، دیرباور شده‌اند؟ یا موضوع این کرامت، جنبه سیاسی پیدا کرد؟ ⚠️نکته به نظر می‌رسد که باور مردم نسبت به نقل کرامات افراد با فاصله زمانی، نرم‌تر و آسان‌پذیرتر است؛ از باور آنها نسبت به کرامات نزدیک و به روز. به عبارت ساده، اگر کسی بگوید عالم بزرگواری در دویست سال قبل، موقع غسل چشم باز کرد و حتی سخن گفت، مردم بهتر می‌پذیرند؛ تا اینکه بگویند: عالمی دیروز این‌گونه بود. ❓سؤال کرامات منقول از آیت الله بهجت، یا رجبعلی خیاط یا افراد مشابه، چه تفاوتی با کرامت آیت الله مصباح منقول از حاج آقای صدیقی دارد؟ چرا کرامات آنها مورد انکار قرار نمی‌گیرند؟ آیا خود علما، از کرامات خود خبر دارند؟ یا فقط مریدان و دیگران، این کرامات را کشف می‌کنند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بریم بابا اینجا جای موندن نیست خدا می داند!!! 💠 آیت الله ناصری 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۳) 🔹بررسی ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز( این اصل را در پست قبل توضیح دادیم از طریق هشتک ها مراجعه کنید): ٢. لباس تبلیغ 🔸یکی از توجيهات شایع در دفاع از لباس متمایز روحانیت، آن است که این تمایز باعث شناخته شدن می شود. شما از خیابان رد می شوید، و در بازار خرید می کنید و در مسجد حضور پیدا می کنید. مردم از کجا بدانند که شما روحانی و عالم دین هستید تا به شما مراجعه کنند؟ این پوشش متمایز، آنها را به سوی شما هدایت میکند. گاه نیز می گویند: این لباس خدمت به دین است و چون کار دین، زمان و مکان ندارد، ما با پوشیدن آن در همه جا و همه ساعات، خود را در معرض مردم قرار می دهیم. 🔻اما جواب: وقتی شما اصل اولیه تأسیس می کنید، ادله ای که برای خروج از آن اقامه می شود، باید متفاوت از شرایط تحقق اصل اولیه باشد؛ به این معنا که این استدلال دقیقا در زمان انبیا و اهل بیت (ع) نیز وجود داشت؛ یعنی همان طور که مردم، ما را در منطقه خودمان می شناسند، خواه لباس روحانیت به تن بکنیم یا نکنیم، انبیا و اوصیا نیز همین طور بودند و در منطقه خودشان شناخته شده بودند. از سوی دیگر همان گونه که ما اگر از محل زندگی خود بیرون برویم و مثلا وارد محلات یا شهرهای دیگر شویم، یا کسی از اطراف بیاید ما را نمی شناسد، آن زمان نیز همین طور بود؛ حتی برخی از اهل مدینه یا کوفه، حضرات را نمی شناختند. حکایت های فراوانی در این زمینه نقل شده است که مولف پنج قضیه تاریخی را به عنوان شاهد مطرح می کنند(إن شئت فارجع). 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام جواد علیه السلام: سه چیز است که هر کس مراعات کند پشیمان نگردد: عجله نکردن، مشورت و توکل بر خدا. 👇👇 @Taammolate_talabegi