eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
333 عکس
214 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اقتصادماه
اقتصاد ما مجازی.pdf
5.67M
فایل pdf کتاب اقتصادِماه قیمت روی جلد ۸۵۰۰۰ تومان هدیه: صلوات فهرست عناوین کتاب: 1. جمهوری اسلامی، شاخص فلاکت 2. از اقتصاد دنیا چه خبر؟ 3. این بود عدالت؟! 4. داستان شکاف طبقاتی 5. رابطه دولت‌ها و اقتصاد 6. دولت انقلابی و تورم؟! 7. ماجرای خودرو! 8. ماجرای مسکن! 9. این همه مشکل چرا؟ 10. بن‌بست‌شکن‌های اقتصاد ــــــــــــــــــــــــ 🌕 اقتصادماه 🌕 💠 @eghtesademah
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فاعتبروا یا اولی الابصار... ترکیه یکی از مجریان نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول بوده است. آنکار نه تنها تحت تحریم آمریکا نیست، بلکه در ناتو، هم پیمان نظامی آمریکا هم هست. اما ارزش پول ملی‌اش از ۷.۵ لیر در برابر هر دلار آمریکا در سال ۹۹ به ۳۰ لیر در بهمن ۱۴۰۲ سقوط کرده است. در فصل سوم کتاب دولت و بازار، مفصل به تاریخچه اجرای نسخه‌های IMF توسط آنکارا و تبعات ویرانگر آن پرداخته‌ام. طی چند سال اخیر که اقتصاد ترکیه با تورم‌های هولناک درگیر بوده، صندوق بین‌المللی پول پیوسته اردوغان را مواخذه می‌کرد که علت تورم، پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی است و آنکارا باید برای کنترل تورم، نرخ بهره را افزایش دهد(همان توصیه‌ای که به دولت ما کرد و اجرا هم کردیم). از جمله درگزارش ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳ یعنی ۲۸ دی ۱۴۰۱ خود، صندوق بین‌المللی پول به ترکیه توصیه کرد که برای کنترل تورم، نرخ بهره بانکی را "سریع و در اندازه قابل توجه" (Prompt and sizable) افزایش دهد. ترکیه سرانجام تسلیم این سیاست شد و خرداد ۱۴۰۲ با تغییر رئیس کل بانک مرکزی، سیاست افزایش نرخ بهره بانکی را به اجرا گذاشت. به نحوی که از خرداد ۱۴۰۲ تا امروز، نرخ بهره بانکی در ترکیه از زیر ۱۰ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است. اما همچنانکه قابل پیش بینی بود، این سیاست نه‌تنها وضع تورم در ترکیه را بهبود نبخشید، بلکه در همین مدت، اوضاع وخیم‌تر شد. نرخ تورم که از بالای ۸۰ درصد در آذر ۱۴۰۱ به زیر ۴۰ درصد در خرداد ۱۴۰۲ رسیده بود، با اجرای این سیاست مجددا جهشی شد و امروز به بیش ۶۵ درصد افزایش یافته است. نرخ دلار نیز از ۲۰ لیر در خرداد ۱۴۰۲ به ۳۰ لیر افزایش یافته است. شایان ذکر است، میزان صادرات کشور ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی(سال گذشته) یک رکورد تاریخی زده و به ۲۵۵ میلیارد دلار رسیده است. شیوه صندوق بین‌المللی پول این است که با سیاست‌هایش، ملت‌ها را گرفتار فلاکت می‌کند. پس از اینکه قربانی به فلاکت افتاد، دلیل فلاکت را اجرا نشدن کامل سیاست‌هایش عنوان می‌کند و سیاست ویرانگرتری را توصیه می‌کند؛ به نحوی که وضعیت قربانیان این سیاست‌ها، روز به روز وخیم‌تر می‌شود. این مطلب را نوشتم که بگویم اگر تحریم‌ها رفع شود، اگر هم‌پیمان نظامی آمریکا هم شویم، اگر صادرات ما به رقم ۲۵۵ میلیارد دلار هم برسد، در صورتی که مجری سیاست‌های ویرانگر IMF باشیم، وضع ما روز به روز وخیم‌تر خواهد شد. ما از زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکنون، سیاست‌های IMF را در ایران اجرا کرده‌ایم. وضع امروز ملت ما نتیجه اجرای این سیاست‌هاست. سپردن تعیین نرخ ارز به بازار، جهانی‌سازی قیمت‌ها، افزایش نرخ بهره و... همه و همه نسخه‌های IMF بوده است. @syjebraily
تأمُّلاتِ نظری
فاعتبروا یا اولی الابصار... ترکیه یکی از مجریان نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول بوده است. آنکار نه تن
✍️ دو یادداشت دیگر تا پایانِ "فصل اول" کتابِ مانده، ان شاء الله بزودی وارد "فصل دوم" خواهیم شد.
📚 : "تاریخ تحولات سیاسی ایران"، : آقایان دکتر موسی فقیه حقانی و دکتر موسی نجفی، : مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ✍️ حرکت به سوی آینده، مستلزمِ شناختِ دقیق و عمیقِ گذشته می باشد. از سویی دیگر؛ فهمِ عمیق و دقیقِ و کشورمان؛ نیازمندِ داشتنِ آگاهیِ درست و مستند از "تاریخ معاصر ایران" می باشد. از اینرو کتاب حاضر از جمله کتاب های برجسته و مستند پیرامون خاصتا از تا پایانِ می باشد که محضرتان معرفی شده است. مؤلفانِ محترم بصورت مستدل و مستند وقایعِ مهم و اثرگذارِ این بازه ی زمانیِ پر اهمیت را با ظرافت و دقت بالایی به تصویر کشیده اند. پیشنهاد اکید دارم، کتاب حاضر را در فرصت مقتضی تهیه نموده و حتما مطالعه بفرمایید. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
السلام علی المهدی و علی آبائه
📚 کتابِ ، فصل اول؛ بخشِ ششم 🔍بررسی و نقدِ دیدگاهِ در حمایت از 🔰 بعد از آدام اسمیت، از جمله مدافعانِ و "دیوید ریکاردو" اقتصاددانِ انگلیسی است. اگر آدام اسمیت را به عنوانِ بنیانگذارِ مکتب کلاسیک بشناسیم، نیز مهمترین اندیشمندِ این مکتب است که نظریاتش "اصولِ مکتب کلاسیک" را به بالاترین حد خود توسعه داد. مهمترین اثر او کتابِ است که در سال ۱۸۱۷ میلادی منتشر شد. با بررسیِ آثار او می توان به این نتیجه رسید که مبانیِ فکریِ او نیز همچون ها و آدام اسمیت متاثر از است. 🔰 ریکاردو ۴۰ سال بعد از اینکه اسمیت نظریه ی را ارائه نمود، نظریه ی را مطرح کرد. ریکاردو با ارائه ی نظریه ی خود چنین استدلال کرد: " در یک فضای دو کالایی، حتی اگر یک کشور در تولید هر دو کالا نسبت به کشور دیگر کمتری داشته باشد، هنوز هم پایه ای برای تجارتِ دو جانبه ی سودآور وجود دارد." مبنای ارائه ی این نظریه؛ نوعِ متفاوتِ نگاه ریکاردو به مسأله ی است. ارزش از نظر او تنها بر اساسِ که برای تولید یک کالا صرف شده و در آن نهفته است، تعیین می شود. به هر حال ریکاردو در دفاع از بسیار پرشورتر از اسمیت و هم عصران خود بود. 🔰نقدِ نظریه ی "دیوید ریکاردو" 🔸️اجمالا باید گفت: تمام اشکالاتِ مبنایی که به نظریه ی و سایر اصولِ اسمیت وارد شد، بر نظریه ی ریکاردو هم وارد است. همچنین مسأله ی منشاء مزیت، نوع کالای تولیدی، فقدانِ شرایط رقابتِ کامل و فقدانِ شرایطِ صلح کامل، که برای تأمین نیاز در محیطِ بین الملل ضروری است، درباره ی نظریه ی "مزیت نسبی ریکاردو مطرح می باشد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14 شاخص برای ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از همه فعالان سیاسی، تشکل‌ها و کلیه جوانان دعوت می‌کنم داوطلبان انتخابات مجلس را بر اساس این «۱۴ پرسش کلیدی درباره اقتصاد ایران» ارزیابی کنید و نتیجه ارزیابی خود را با اقوام، دوستان و همکاران به اشتراک بگذارید. داوطلبان نیز، دیدگاه‌های خود درباره این ۱۴ پرسش را مشخص کرده و به اطلاع مردم برسانند. این انتخابات، فرصت عبور از احزاب و گروه‌ها، و انتخاب نمایندگان ملت توسط خود مردم بر اساس شاخص‌هاست. فرم ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از طریق لینک زیر در اختیار شماست! https://survey.porsline.ir/s/ehA2BtN @syjebraily
یوم الله ۲۲ بهمن محضر یکایکِ اعزه گرام تبریک و تهنیت باد.
گفتگویی درباره ی اقتصاد در پاسخی اجمالی به پرسش یکی از مخاطبان ارجمند کانال👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احسنت و آفرین به که صریح و قاطعانه در عین دفاع از انقلاب اسلامی به نقدِ ناکارآمدیِ مسئولین در عرصه ی اقتصاد می پردازد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️ بخش پایانیِ "فصلِ اول" از کتابِ امشب در کانال بارگذاری خواهد شد و سپس وارد "فصلِ دوم" خواهیم شد.
📚 کتابِ ؛ فصلِ اول، بخش هفتم [پایانی] 🔰 آنچه در سلسله یادداشت های گذشته به سمع و نظر رسید، پیرامون اندیشه ی قائلانِ به و بود. اکنون در این یادداشتِ پایانی از فصلِ اول، اجمالا به که به نحوی مقابلِ "تجارت آزاد" می باشد، مطالبی تقدیم می گردد. اگر نظریاتِ مدرنِ "تجارت آزاد" به دنبالِ تجارت هستند، نظریاتِ مدرنِ حمایت گرایی جنبه ی دارند و رویکردِ را نه بر مبنای مفروضات و ساده سازی روابط، بلکه بر مبنای الگوگیری از تجاربِ عملیِ کشورهای پیشرفته، تجویز و توصیه می کنند. 🔰 ؛ طیفی از اقتصاددانانِ قرن ۱۵ تا ۱۸ میلادی بودند که اساسِ ثروت و قدرت را در ذخایرِ ، و می دانستند. ایشان، نخستین مجریانِ بودند. بحث در بابِ مبانیِ فکری این مکتب هم بسیار است که از آن می گذریم. بنا شد در کنارِ بیانِ اندیشه ی بزرگانِ به بیانِ مخالفانِ ایشان همچون و مکتبِ تاریخیِ آلمان هم بپردازیم. 🔰 اجمالا انتقاداتِ به را در موارد ذیل می توان خلاصه نمود: 1️⃣ انتقاد به وجودِ قوانینِ اقتصادیِ جهان شمول مبتنی بر فردگرایی؛ مثالِ نقضِ "لیست" در این زمینه عدمِ جهان شمول بودنِ منافعِ ناشی از آزادیِ تجاریِ مورد نظر "اسمیت" و دیگر کلاسیک هاست. 2️⃣ انتقاد دوم لیست، مربوط به نگرشِ مادی گرایانه ی "مکتب کلاسیک" بود. از نظر وی، قدرتِ مولّدِ یک ملت، شاملِ فرهنگ، مذهب و عناصرِ مهم دیگری است که رابطه ی این عناصر با یکدیگر، تنها یک رابطه ی مادی و فنی نیست. 3️⃣ همچنین او معتقد بود؛ زندگی، بسیار فراتر از و است؛ که این شعارِ اصلیِ کلاسیک ها بود. 4️⃣ لیست، هدفِ "علم اقتصاد" را حرکت برای حل و فصلِ مسائل و مشکلاتِ ملی می دانست و دیدگاهِ خصوصی نگرِ کلاسیک ها را در این رابطه رد می کرد. 5️⃣ و نهایتا او برای ، اهمیتِ زیادی قائل بود و موقعیتِ هر کشور در امورِ اقتصادی را به اعمالِ سیاست های اقتصادیِ دولت مرتبط می ساخت. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
نماینده اصلح چه مشخصه هایی دارد؟.pdf
133.9K
🔰 برای شناسایی و انتخاب اصلح، به جای توجه به شعارها و کلی گویی‌ها و به جای جناح بازی و قبیله گرایی، باید از نامزدها سوالات دقیق پرسید و تعهد گرفت. از اینرو فهرستی از سوالات توسط مجموعه ی تهیه شده است که هر نامزد انتخاباتی که بنا دارد نماینده ی ملت ایران در مجلس شورای اسلامی باشد، بایستی به آنها پاسخی کارشناسانه و صادقانه و صریح بدهد. بخشی از این سوالات ناظر به مسائل ملی است و بخشی دیگر ناظر به مسائل حوزه انتخابیه و برخی هم ناظر به شخصِ نامزد انتخاباتی است که به شرح ذیل می باشد. 1️⃣ چهار سوال ناظر به شخصِ است. 2️⃣ سه سوال ناظر به 3️⃣ پنج سوال ناظر به 🔸️ کانال شهرستان قوچان رو به سایر همشهری هامون هم معرفی کنید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1970537132Cb01e0fe508
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
🔰 قال الامام الحسین علیه السلام: "فَلَعَمْري، ما الإمامُ إلّا الحاكمُ بالكِتابِ، القائمُ بالقِسْطِ، الدّائنُ بِدِينِ الحَقِّ، الحابِسُ نَفْسَهُ على ذاتِ اللّه" [الارشاد، ج۲، ص ۳۹] امام حسین علیه السلام تو نامه شون خطاب به کوفی ها می فرمان: "به جان خودم سوگند، امام کسی نیست جُز اینکه بر اساس کتابِ خدا حکومت کنه، برپادارنده ی باشه، پایبند دین حق باشه و خودش رو وقف در راه خدا کنه." شاهد مثال من اون جایی هستش که یکی از ویژگی ها و وظائف امام، اقامه ی تو جامعه است. حالا که عدل این همه اهمیت داره، چرا ما به عنوان شیعه ی امام حسین علیه السلام بایستی اولویت هامون رو گم کنیم و به اقامه ی عدل تو جامعه، نسبت به مسائل دیگه کمتر توجه کنیم و بها بدیم؟!؟!؟ جالب این جاست: تو روایتی از وجود نازنین اميرالمؤمنين علیه السلام داریم: "العدل حیاة الاحکام"؛ يعني اگه عدالت تو جامعه تحقق پیدا کنه [خاصتا عدالت اقتصادی و نفیِ تبعیض] قطعا سایر احکام و فروعاتِ فقهیِ دیگه هم در سطح جامعه، جاری و ساری میشه. حالا اون وقت ما هی بیایم دوگانه های کاذب تو جامعه درست کنیم و وقت خودمون و جامعه رو بگیریم و سرمایه دارِ زالوصفتِ رانت بده و رانت خوار رو به حال خودش رها کنیم! دوستِ من! مسأله ی اول ما باید باشه و تمام. [نمی خوام قلمبه سلمبه حرف بزنم؛ خیلی ساده و خودمونی گفتم و ساده سازی کردم] 💢 کانالِ "تأمّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
🔰 قال الامام الحسین علیه السلام: "فَلَعَمْري، ما الإمامُ إلّا الحاكمُ بالكِتابِ، القائمُ بالقِسْطِ،
🍃 میلاد اقاجانمون اباعبدالله الحسین علیه السلام محضر یکایکِ محبّین و شیعیانِ حضرت تبریک و تهنیت. 🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 وقتی نماینده ی مجلس از مصوباتی می گوید که فقط منجرِ به است و نه چیز دیگر! 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔰 قال رسول الله صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: "إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَکبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْض" حضرت فرمودند: مقام حسین بن علی(علیه‌السلام) در آسمان بالاتر از مقام او در زمین است. 📚 بحارالأنوار، ج ۳۶، ص ۲۰۵، ح ۸
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهار دقیقه صریح و شفاف با محمدمنان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) درباره سیاستهای شهرسازی و مدیریت شهری. @baladetayyeb
🔰 چرا مبانی دینی به خرج متدینینی که خوانده‌اند نمی‌رود؟ 🔸️ یک نکته هم در مورد علوم انسانی که برادر عزیزمان آقای فتحعلی‌خانی بیان کردند، عرض کنم. ببینید، ما نمی‌گوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما می‌گوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است... بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهان‌بینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاسته‌ی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانی‌ای وجود نداشته است؛ آنها آمده‌اند همین اقتصاد را، همین جامعه‌شناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیت‌شده و دانش‌آموخته‌ی خود را آنچنان بار می‌آورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. می‌بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او درباره‌ی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافته‌های علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمی‌آید. من با ورود علوم انسانی به حوزه‌ی علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من میگویم حوزه‌ی علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ همان کاری که در اول انقلاب جناب آقای مصباح و تشکیلات ایشان شروع کردند؛ که اگر تا امروز ادامه پیدا می کرد، به یک جاهایی میرسید.... بنابراین من نمی‌گویم علوم انسانی نافع نیست، می‌گویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است. 📚 رهبر حکیم انقلاب ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ به استحضار می رسانیم؛ بنا شد پیرامونِ و و رابطه شان به طور عام و مساله ی به طور خاص، با توجه به منابع و آثار برجسته ی اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، طی سلسله یادداشت هایی، مطالبی تحقیقی به سمع و نظر مخاطبان فرهیخته ی کانالِ "تأمّلات نظری" برسانیم. طبعا پرداختنِ دقیق، مستدل و مستند به این موضوعِ مهم و پُر تنش، به طول خواهد انجامید. از اینرو اهمِّ عناوینی را که بناست پیرامونشان تحقیق و قلم فرسایی شود به اطلاع رسانده که از این قرار است: 1️⃣ مفهوم شناسیِ دو واژه ی "علم" و "دین" و بررسیِ قلمروی آنها 2️⃣ بررسیِ تاریخچه ی بحثِ "علم دینی" 3️⃣ چیستیِ علوم انسانی و بازخوانیِ آرای فیلسوفانِ غربی پیرامونِ آن 4️⃣ بررسیِ چیستی و فلسفه ی علوم تجربی 5️⃣ رویکردهای مواجه با اسلامی سازیِ علوم انسانی 6️⃣ بررسیِ ادله ی موافقان و مخالفانِ اسلامی سازیِ علوم انسانی 7️⃣ جایگاه و نقشِ مبانیِ "معرفت شناختی"، "هستی شناختی" و "انسان شناختی" در علومِ انسانی و حتی تجربی؛ اساسا آیا علم خنثی است؟! 8️⃣ بررسیِ روشِ تحقیق در علوم؛ اعم از علوم تجربی، انسانی و علوم انسانیِ اسلامی 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا