✍️ در اقتصاد، از دو روشِ شناخته شده ی #قیاسی و #استقرائی برای شکل دادن به نظریه های اقتصادی استفاده می شود. مبنای اصلیِ این دو روش، همان قیاس و استقراء منطقی است.
روش استقراء؛ از جزء به کل رسیدن، با مشاهده واقعیات خارجی است و در اقتصاد، ابزار آن بیشتر #آمار و #اقتصادسنجی است. روش قیاسی؛ عبارت از روش استدلال عقلی و انتقال از معلول به علت، یا برعکس می باشد.
🔰 علی ای حال، برای شکل گیریِ یک نظریه ی اقتصادی در اقتصادِ خردِ متعارف، مراحل ذیل طی می شود:
1️⃣ فرض ها یا اصول مسلّم؛ اساسا نظریه بر اساس آنها بنا شده و چارچوبِ اولیه نظریه را می سازند.
2️⃣ فرضیه؛ نتایج و قواعد به دست آمده از فرض ها در موردِ یک پدیده اقتصادی است که از روابط و دلایل منطقی، فرضیه اقتصادی شکل می گیرد.
3️⃣ نظریه؛ که با آزمونِ تجربیِ یک فرضیه اقتصادی و با تاییدِ نسبیِ روابط و قواعد ارائه شده در آن، بوسیله مشاهده و تحقیقات تجربی در مورد پدیده های خاص اقتصادی، نظریه ی اقتصادی بوجود می آید.
🔸️ از اینرو، اقتصادِ متعارف، یا باید از حیثِ #نظریه مورد انتقاد واقع گردد، و یا #روابط_علّی و یا نیز نقدِ به #مبانی، #فرض_ها و #اصول_مسلّمِ این علم صورت گیرد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 عدالت، در کلام حضرت زهرا -سلام الله علیها-
✍️ مسأله ی مهمّ و حیاتیِ #عدالت در آیات و روایاتِ اسلامی به کرّات بیان شده و خداوند متعال و حضرات معصومین -علیهم السلام- اذهان توده ی مردم را به طُرُق گوناگون متوجه این فریضه ی مهم نموده اند. فی المثل؛ در قرآن کریم یکی از اهداف انبیاء الهی #اقامه_ی_قسط معرفی شده است: "ليقوم الناس بالقسط" و یا در روایتی از وجود نازنین علی بن ابی طالب، ایشان تحقق عدالت در جامعه اسلامی را، موجب اجرایی شدن سایر احکام الهی معرفی نموده اند: "العدل حياة الاحكام" و یا نیز در جایی دیگر از وجود مقدس ایشان داریم: "بالعدل تصلح الرعية"؛ يعني بواسطه ی تحقق عدالت است که امور مردم اصلاح می شود و الخ. از اینرو به مناسبتِ ایّام شهادتِ حضرت زهرا -سلام الله علیها- روایتی از ایشان پیرامون مساله ی #عدل را محضر یکایک فرهیختگان ارجمند عرض می کنیم تا علاوه بر نورانی شدنِ قلوب بواسطه ی شنیدنِ این روایت، با تأمّل در منطوق و مفهوم روایتِ حاضر، بیش از پیش در راه تحقق این فریضه ی الهی کوشا باشیم.
🔰 ایشان در فرازی از خطبه ی #فدکیه پیرامون #عدالت چنین بیان می دارند: «فَرَضَ اللَّهُ الْعَدْلَ تَسْكِيناً لِلْقُلُوب.»
ترجمه: خداوند عدالت را فریضه ای جهت تسکین قلب ها قرار داد.
#منبع: من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص ۵۶۸ [چاپ انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم]
🔸️ در شب های آتی پیرامونِ عدالت و اقسامِ آن مطالبی به سمع و نظر خواهیم رساند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ اینکه امام امت فرمود: والله اسلام تمامش سیاست است، نه آن که صرفا یک دیدگاه شخصی باشد؛ بل، انسانی که اهل تحقیق و ژرف نگریست؛ هنگامی که به آموزه های دینی اعم از آیات قرآن و روایات حضرات معصومین علیهم السلام رجوع می کند، درخواهد یافت؛ محتوای اسلام بیش از آنکه جنبه ی فردی داشته باشد، ناظر به سیاسات و اجتماعیات است. بنابراین اُف باید گفت؛ به آن جریان هایی که به دنبال جدایی دین از سیاست هستند. و صد البته اُف و ننگ باد به آن اشخاص و جریان هایی که هیئاتِ مذهبی ما و جوانان مان را می خواهند از سیاست دور کنند، تا خود به راحتی بر روی منافع و سرمایه های ملت چمبره بزنند.
و البته باید دانست؛ سیاستی هم که دین و بزرگان دین همواره ما را بدان سو هدایت می کنند، طبعا با سیاست بازی و سیاست زدگی فرقش زمین تا آسمان است. سیاست اسلامی مقدّس است؛ چرا که اگر سیاست مقدّس نبود رسول الله ص و علی بن ابی طالب ع متصدی آن نمی شدند. از اینروست که در جامعه کبیره خطاب به ائمه علیهم السلام داریم: "و انتم ساسة العباد"؛ يعني شما حضرات معصومین سیاست گذاران بندگان خدا بر روی زمین هستید و باید به گونه ای تدبیر امور دنیوی و اخروی بشر کنید تا ایشان به سعادت و سرمنزل مقصود رسند و بدین سبب دنیا و آخرت شان؛ هر دو آباد شود.
حال سوال این است: چه کسانی در این کشور، و در این شهرستان به دنبال این هستند که جوانان ما و هیئاتِ مذهبیِ ما از سیاست اسلامی که امری مقدّس و ضروری است فاصله گرفته، و صرفا به عزاداری های بی روح بپردازند؟ عزاداری هایی که ظلم ستیز نیست! عدالتخواه و مطالبه گر نیست! حق خواه و حق طلب نیست! باید قاطعانه گفت: دورانِ تخدیر توده ها به سرآمده و روزگاری نو پیش روست.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
رندِ عالمسوز را با مصلحتبینی چهکار
کار مُلک است آن که تدبیر و تأمل بایدش
تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
#حافظ
@taammolatenazari
✍️ مارشال برمن: "مدرن بودن یعنی زیستنِ یک زندگیِ سرشار از معما و تناقض. مدرن بودن یعنی اسیر شدن در چنگِ سازمان های بوروکراتیکِ عظیمی که قادر به کنترل و غالبا قادر به تخریبِ همه ی اجتماعات، ارزش ها و جان ها هستند؛ و با این همه دست بسته نبودن در پیگیریِ عزم راسخ خویش برای مقابله با این نیروها، جنگیدن به قصد تغییر جهانِ این نیروها و تصاحبِ آن برای خودمان."
پ.ن: سابقا پیرامونِ اهمیت مطالعات تمدنی خاصتا تمدن غربِ مدرن، کُتُبِ دستِ اولی از محققان برجسته ی ایرانیِ این حوزه، خدمت دوستانِ فرهیخته تقدیم و معرفی شد. اکنون کتابِ #تجربه_مدرنیته اثر مارشال برمن رو به دوستانِ اهل تفکر و تأمّل پیشنهاد می کنم. از اون دست کتاب هایی است که حقا ارزش خواندن دارد و کمک به فهمِ بهترِ انسان و دورانِ مدرن میکند. شناختِ دقیق و عمیقِ انسان و دورانِ مدرن از ضروریات برای هر عنصر فرهنگیِ معتقد به تمدن نوین اسلامی است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
✍️ فارغ از جنگ و جدل ها و نزاع های سیاسی و ژورنالیستی، باید دانست؛ یادآوریِ سالروز یوم الله #نه_دی به دلائلِ سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی اهمیت دارد. [مستندات و کُتُبی هم در همین راستا وجود دارد که از آن فی الحال می گذریم.]
🔰 اجمالا باید گفت: یادآوریِ ۹ دی، یعنی به یادآوردنِ چه رُخ دادهایی؟
۱) یادآوری نامههای بدون سلام والسلام هاشمی رفسنجانی.
۲) یادآوری دعوت مردم به خیابانها برای اغتشاشگری در زیر پل کالج توسط دخترش.
۳) يادآوریِ به آتش کشیدن هیئاتِ حسینی و مساجد و هتک حرمتِ مقدسات.
۴) یادآوری ضرب و شتم و به شهادت رساندنِ نیروی انتظامی و بسیجی ها.
۵) یادآوری راه اندازی ستاد اصولگرایان حامی موسوی.
۶) یادآوری تبریک به موسوی در روز انتخابات توسط رئیس مجلس.
۷) یادآوری اموال دانشگاه آزاد که برای شعلهورتر کردن آتش فتنه سوخت.
۸) یادآوری نماز جمعهای که دختر و پسر دست در دست هم نماز خواندند و برخی از آنها با کفش قامت بستند.
۹) یادآوری حمایت دشمنانِ #امام و #انقلاب از جبهه ای که برخی مدعیان خط امام در رأس آن بودند و نتوانستند خود را بیرون بکشند.
۱۰) یادآوری عملکرد آقازاده فراری هاشمی رفسنجانی که بیش از دو سال به انگلیس پناهنده شده بود و دنبال راههای تحریم فلج کننده ایران بود. و الخ...
پ.ن: بی جهت نیست؛ برخی اشخاص و جریان ها، از یادآوریِ وقایعِ ۹ دی هراس دارند؛ چرا که خود جزء بوجود آورندگان #فتنه_۸۸ بوده و مُستبدانه و در لباس تزویر و روشنفکری، نقضِ #مردمسالاری نمودند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
✍️ این روزها سالگردِ رحلتِ استادِ فقیدِ سعید آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) و سالروزِ یوم الله ۹ دی می باشد. بعضا در گوشه و کنار، مجازی و حقیقی، قرائت های ضد و نقیضی از اندیشه های استاد مصباح، خاصتا اندیشه های سیاسی ایشان مطرح می گردد. از سویی دیگر؛ برخی عامدانه یا جاهلانه بی آنکه حتی درکِ درستی از اندیشه ی ایشان داشته باشند و یا آثار ایشان را مطالعه نموده باشند، قرائت های خلافِ واقعی را به ایشان نسبت می دهند. فی المثل می گویند: ایشان در نظر و اندیشه، شأن و جایگاهی برای مردم در حکومت قائل نیستند، یا اینکه ایشان انتخابات را زینتی می دانند و ... . از اینرو بر آن شدیم، با توجه به کُتُب ایشان و طی سلسله یادداشت هایی اجمالا اندیشه ی سیاسی این استادِ فقید را کوتاه بیان کرده و متقابلا اندیشه ی رهبران انقلاب را هم از نظر گذرانده و به تناسب ایامی که پیش رو داریم، در باب انتخابات هم سخن خواهیم گفت.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
لعنت بر تروریسم
لعنت بر حامیانِ تروریسم
لعنت بر تطهیرکنندگانِ تروریسم
#کرمان🖤
تأمُّلاتِ نظری
✍️ این روزها سالگردِ رحلتِ استادِ فقیدِ سعید آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) و سالروزِ یوم الل
1_8629635215.pdf
306.4K
✍️ برای تحلیلِ "جایگاه و نقشِ مردم در حکومت اسلامی"، ابتدائا باید دانست؛ اساسا در نگاه اسلام، مشروعیتِ حکومت از سوی خداوند تعیین و مشخص می گردد و مردم صرفا در #تحقق و #استمرارِ حکومت است که می توانند ایفای نقش کنند. [دیدگاه های دیگری هم مطرح است]
پ.ن ۱: بنا بود از کتابِ حقوق و سیاست در قرآنِ مرحوم آیت الله مصباح یزدی -رحمه الله- دیدگاه ایشان در باب نقشِ مردم در حکومت اسلامی را به سمع و نظر برسانیم، لکن مقاله ای از جناب حجة الاسلام و المسلمين قاسم شبان نیا -عضو هیأت علمی موسسه امام- به دستم رسید که در باب همین مسأله می باشد، و تقدیم حضورتان می گردد. پیشنهادِ مطالعه ی مقاله ی مذکور را به دوستان می دهم؛ امید است با مطالعه ی مقاله ی حاضر، اجمالا با اندیشه های سیاسی آیت الله مصباح یزدی آشنا شده و البته برای فهمِ دقیق تر و عمیق ترِ اندیشه های سیاسیِ ایشان، اکیدا مطالعه ی دو کتابِ ذیل پیشنهاد می گردد:
۱) حقوق و سیاست در قرآن -دو جلدی-
۲) حکیمانه ترین حکومت
پ.ن ۲: بیانات امامین انقلاب در باب نقش مردم در حکومت اسلامی هم متعاقبا به سمع و نظر خواهد رسید.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
💢 شورای نگهبان بسیاری از ردصلاحیت شدهها را به انتخابات بازگرداند
🔹🔸 پیگیریهای تسنیم حاکی از این است که اکثر نمایندگان ردصلاحیت شده توسط هیئتهای اجرایی، از سوی هیئتهای نظارت استانی تایید صلاحیت شدند.
♦ با این حال طبق کسب اطلاع خبرنگار تسنیم صلاحیت احمدعلیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس یازدهم از سوی هیئتهای نظارت استانی رد شده است.
♦ همچنین با وجود اینکه صلاحیت برخی نمایندگان استان اصفهان از جمله حسین میرزایی، عباس مقتدایی، زهرا شیخی مبارکه، سیدناصر موسوی لارگانی، سمیه محمودی از سوی هیئتهای اجرایی رد شده بود، پیگیری خبرنگار تسنیم حاکی از این است که صلاحیت تمامی نمایندگان این استان به جز رحمتالله فیروزی پوربادی برای انتخابات پیش رو تایید شده است.
🔰 پ.ن: مشارکت حداکثری در انتخابات آنگونه که باید محقق نخواهد شد، مگر آنکه از همه ی جریان های سیاسی نامزد انتخاباتی در انتخابات حضور داشته باشند. نفیِ افراد و جریان ها، بدونِ وجه عقلانیِ دقیق و صحیح، طبعا کاهش مشارکت را به دنبال خواهد داشت. این خبر اگر صحت داشته باشد، حرکت بسیار مثبتی است در جهتِ افزایش مشارکت.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ؟!
✍️ ترور و تروریسم، هر جا، و به هر شکل و توسط هر کسی که صورت گیرد، منفور و محکوم و مذموم است. اجمالا چند خطی به تحلیلِ چراییِ جنایتِ کرمان توسطِ عاملانِ رژیم منحوس صهیونیستی می پردازیم.
برخی کارشناسانِ منطقه ای معتقدند: از بعد از حادثه ی ۷ اکتبر [طوفان الاقصی] که موجبِ غافلگیر شدنِ رژیم صهیونیستی و شکستِ مفتضحانه اش در برابر یک گروه چریکِ مبارزِ فلسطینی [حماس] شد، و فشارهای داخلی و بین المللی که این رژیمِ کودک کش متحمل گردید، راهی نبود جُز بیرون بردن کارزار جنگ از نوار غزه به بیرون از مرزهای فلسطین. نسل کُشیِ صهیونیست ها در نوار غزه و فشارِ افکارِ عمومیِ منطقه، مانع از آن می شود که قدرت های غربی بویژه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی صراحتا ورود به جنگ کرده و اسرائیل را از این دامِ خودساخته رهاکنند. از اینرو رژیم مستأصلِ صهیونیستی برای رهایی از این دام و کم کردنِ فشارهای داخلی و بین المللی از روی خود، مجبور شده است دَست به چنین جنایت هایی در سطح منطقه بزند. بنابراین؛ ترور شهید سید رضی موسوی، شهید العاروری و جنایت اخیر در کرمان را باید در راستای تحققِ اهدافِ زیر برای صهیونیست ها تحلیل نمود:
#اولا: انتقام از محور مقاومت به جهت شکست های مفتضحانه اش در کارزار غزه
#ثانیا: بیرون بردنِ جنگ از باتلاقِ غزه به بیرون از مرزهای فلسطین اشغالی
#ثالثا: تحریک کردن ایران به جهت حضور فیزیکی و علنی در میدان جنگ و باز کردنِ پای آمریکا برای ورود به عرصه و نهایتا تطهیرسازیِ خود از هجمه های بین المللی ای که مردم جهان نسبت به این رژیم غاصب دارند.
🆔️ @taammolatenazari
قانون انتخابات مجلس.pdf
2.36M
✍️ فایلِ Pdf مذکور، قانونِ انتخاباتِ مجلس شورای اسلامی است. پیشنهاد می کنم اگر کُنش گریِ اجتماعی و سیاسی دارید، حتما این فایل رو دقیق مطالعه کنید. در باب رد صلاحیت های برخی چهره های اصلاح طلب، استناد هیأت های نظارتی غالبا به ماده ۳۱ و بندهای مربوط به آن بود. یعنی فی المثل فلان هیات نظارت احراز کرده بود که فُلان شخص به دلیل عدم دارا بودن فُلان بند، صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد. اما طیّ صحبت هایی که رهبری اخیرا پیرامون مشارکت حداکثری انجام دادند، به ناگه خیلی از رد صلاحیت شدگان، احراز صلاحیت شدند!
پ.ن: توصیه می کنم قوانین رو حتما مطالعه بفرمایید.
🆔️ @taammolatenazari
✍️ ماست مالی کردن، ماله کشیدن، معصوم و عاری از خطا پنداشتنِ حاکمیت، شده کار یه عده تو جمهوری اسلامی. اینها یا واقعا می دونن و چنین کاری می کنند یا جاهلن نسبت به مسائل، که این سبکِ کُنش گری، به ضررِ نظام اسلامی در بلند مدته.
#خودمونی
🆔️ @taammolatenazari
گر مَلامت گَر نداند حالِ ما، عیبش مَکن
ما میانِ موج دریاییم و او بر ساحل است
#همام_تبریزی
✍️ یکی از مشکلاتِ اساسی که در جمهوری اسلامی عزیزمون داریم اینه که؛ هر وقت شخص یا جریانی، نه از روی غرض، بل از روی دغدغه و دلسوزی به بخشی از حاکمیت نقدی محترمانه اما جدی وارد می کنه، عده ای پا میشن یه جمله از امام یا رهبری و یا آیه و روایتی میارن که ببین، امام و رهبری هم با حرف شما مخالفن. این جماعت بی آنکه بدانند با این رفتارشون دارند گند می زنن به همه چیز. [این جمله از امام رو کیهان تو کانالش گذاشته]
پ.ن: باید بدانیم، نقد آگاهانه و دلسوزانه به معنای نفی نیست، بل به معنای تنبّه دادن و البته اصلاح رویه های غلطه. تو جریان حادثه کرمان هم؛ اون کسانیکه [توشون بچه انقلابی و مذهبی هم بسیاره] دارن دستگاه اطلاعاتی رو نقد می کنند، به دنبال نفی و یا تضعیف نیستند؛ بل دارن می گن کمی با برخی نیروها با جدیت برخورد بشه تا چنین باگ هایی بوجود نیاد. اگه چند نفر تو دستگاه امنیتی درست مواخذه بشند، دیگه با ترک فعل و سُستی و کم کاری مواجه نخواهیم شد. [بحث زیاده می گذرم]
🆔️ @taammolatenazari
✍️ یکی از دلائلی که تو #اقتصاد فَشَلِ ما، #کارگر و #کارمندِ بیچاره [خصوصا کارگرها] حقوق شون اضافه نمیشه می دونید چیه؟ [در عوض ۴ درصدی ها و بالا نشین ها خوب پول درمیارن]
چون میگن: اگه حقوق کارگرها بره بالا، مردم هجوم می برن و کالا می خرن، از سوی دیگه کالا به قدر پولی که دستِ مردمه تو بازار پیدا نمیشه، لذا قیمت ها افزایش پیدا می کنه [تورم] تا بازار متعادل بشه. [اصطلاح اقتصادیش میشه فشار تقاضا]، ولی بی خود می گن و می تونن متناسب با شرائط تورمی دَستِ کم کارگر و کارمند رو به گونه ای حقوق بدن که چنین وضعی پیش نیاد.
پ.ن: نسخه های سرمایه دارانه و جریان قدرتی که چمبره زده رو اقتصاد ایران، متاسفانه چنین اجازه ای رو نمی ده. جنگ اصلی تو جمهوری اسلامی، جنگ با نسخه های غربی و سرمایه داران و الیگارشیِ زالو صفته...
🆔️ @taammolatenazari
✍️ بچه انقلابی ای که مسأله ی اولش #عدالت و #مطالبه_گری اون هم خاصتا در حوزه ی مباحثِ #اقتصادی نباشه، این بچه انقلابی؛ قطعا و حتما اولویت هاش رو گم کرده. جمهوری اسلامی؛ پاشنه آشیلش اقتصاده...فهموندن این مساله به یه عده، انصافا کار سختیه😪
🆔️ @taammolatenazari
🔰 قال الامام الحسین علیه السلام: "فَلَعَمْري، ما الإمامُ إلّا الحاكمُ بالكِتابِ، القائمُ بالقِسْطِ، الدّائنُ بِدِينِ الحَقِّ، الحابِسُ نَفْسَهُ على ذاتِ اللّه" [الارشاد، ج۲، ص ۳۹]
امام حسین علیه السلام تو نامه شون خطاب به کوفی ها می فرمان: "به جان خودم سوگند، امام کسی نیست جُز اینکه بر اساس کتابِ خدا حکومت کنه، برپادارنده ی #عدل باشه، پایبند دین حق باشه و خودش رو وقف در راه خدا کنه."
شاهد مثال من اون جایی هستش که یکی از ویژگی ها و وظائف امام، اقامه ی #عدل تو جامعه است. حالا که عدل این همه اهمیت داره، چرا ما به عنوان شیعه ی امام حسین علیه السلام بایستی اولویت هامون رو گم کنیم و به اقامه ی عدل تو جامعه، نسبت به مسائل دیگه کمتر توجه کنیم و بها بدیم؟!؟!؟
جالب این جاست: تو روایتی از وجود نازنین اميرالمؤمنين علیه السلام داریم: "العدل حیاة الاحکام"؛ يعني اگه عدالت تو جامعه تحقق پیدا کنه [خاصتا عدالت اقتصادی و نفیِ تبعیض] قطعا سایر احکام و فروعاتِ فقهیِ دیگه هم در سطح جامعه، جاری و ساری میشه. حالا اون وقت ما هی بیایم دوگانه های کاذب تو جامعه درست کنیم و وقت خودمون و جامعه رو بگیریم و سرمایه دارِ زالوصفتِ رانت بده و رانت خوار رو به حال خودش رها کنیم! دوستِ من! مسأله ی اول ما باید #عدالت باشه و تمام. [نمی خوام قلمبه سلمبه حرف بزنم؛ خیلی ساده و خودمونی گفتم و ساده سازی کردم]
💢 کانالِ "تأمّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari