eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری || با محوریتِ کتاب
1.7هزار دنبال‌کننده
135 عکس
110 ویدیو
17 فایل
🔸️طلبه سطح سه حوزه علمیه قم، #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ به استحضار می رسانیم؛ از ابتدای راه اندازی کانال تاکنون در سه حوزه ی مختلف سلسله یادداشت هایی تقدیم شما فرهیختگان ارجمند شده است که در بالا پین شده اند. موضوعات عبارتند از: 1️⃣ 2️⃣ 3️⃣ 🔸️ مطالبی که اکنون در قالب سلسله یادداشت در حال تقدیم به عزیزان هستیم؛ چکیده ی کتابِ خوب و کاربردیِ می باشد که تا پایان ماه مبارک به اتمام خواهد رسید. 🔸️ و بعد از ماه مبارک رمضان در سه موضوع ذیل از منابع دست اول، سلسله یادداشت هایی تقدیم خواهد شد. 1️⃣ بررسی و سیر تطور آن 2️⃣ 3️⃣ 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔻مساله ۱۴۰۳ امتحان بزرگی است برای آقای رئیسی تا مشخص شود کنار بیش از ۱۵میلیون کارگر می ایستند یا مثل سال گذشته فریب کارشناس های لیبرال را می‌خورند و پشت کارگران را خالی میکنند؟ این لحظات به خوبی نشان می‌دهد ما با "دولت محرمان"طرفیم یا دولت سرمایه داران؟! ✍ 🔻 راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری @m_amin_rezai
هدایت شده از حسن عباسی
صاحب کارخانه‌ی ما، همین امسال از چند بانک، چند وام میلیاردی گرفته و یک کارخانه جدید راه اندازی کرده، ۵ تا ماشین خارجی خریده برای دفتر تهران، تولید کارخانه را هم ۲ برابر کرده اما کارگر همین کارخانه باید چشمش به اخبار باشد تا ببیند سال آینده حداقل دستمزد چقدر میشود، میتواند به اندازه امسال گوشت و مرغ مصرف کند یا نه؟ میتواند قرارداد خانه اش را تمدید کند یا اینکه باید یک خانه کوچکتر در چند محله پایین تر اجاره کند؟ حالا فکر کنید یک عده این حجم از بی‌عدالتی و این فاصله طبقاتی ایجاد شده را نادیده گرفته اند و فهمشان از بی‌عدالتی این است که صاحب کارخانه به اندازه ۵ تا ماشین یارانه بنزین میگیرد ولی کارگر کارخانه یارانه بنزین نمیگیرد! پس بنزین را به کدملی بدهیم تا عدالت برقرار شود آیا این به ابتذال کشیدن مفهوم عدالت نیست؟! 📎 @hassanabbasi1374
📚 کتابِ ؛ فصلِ سوم، بخشِ اول 🔰نقطه مقابلِ ، قطع رابطه حمایتیِ دولت از تولیداتِ داخلی و حاکم شدن اندیشه بنیادگرایی بازار و اصولِ بر اقتصاد است. تجویز یا تحمیلِ رویکرد بنیادگراییِ بازار، آزاد سازیِ تجاری-مالی و توقف حمایت گرایی از تولیداتِ داخلی برای کشورهای در حالِ پیشرفت یا عقب مانده، یکی از سیاست های جدّیِ کشورهای پیشرفته غربی بویژه آمریکا و انگلیس با هدفِ حداکثرسازیِ قدرت و ثروت بوده که می توان این سیاست را در چارچوبِ تحلیل کرد. 🔰 در فصلِ سوم از کتابِ حاضر، ابتدا به بررسیِ جایگاهِ و نئولیبرالیسم در رویکردِ استعماریِ دولت های غربی پرداخته و سپس آثار فاصله گرفتن از حمایت هوشمند و گرایش به اقتصادِ بازار را در سه کشورِ ، و مطالعه خواهیم کرد. 🔰 طبعا برای شناختِ جایگاه اقتصادِ بازار و سیاست های تجویزی نئولیبرالیسم در رویکردِ استعماری، ابتدائا ضرورت دارد مفهوم استعمار تعریف و هدفِ آن روشن شود. اجمالا برای پرهیز از طولانی شدنِ کلام باید گفت: در فرهنگِ اصطلاحاتِ سیاسی به مفهومِ حاکمیتِ کشوری قدرتمند بر کشوری ضعیف، با هدفِ چپاولِ منابع و معادن و استثمارِ نیروی انسانی و تثبیتِ تسلط سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی بر آن ملت، با تظاهر به آبادسازی و ایجاد توسعه و پیشرفت است. [معین، ۱۳۷۱، ۲۵۲] 🔰 از این‌رو استعمار از قرونِ ۱۷ و ۱۸ میلادی رواج یافت که کشورهای سلطه گرِ اروپای غربی سراغِ قاره آفریقا، آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی رفتند. چهره ای انسان دوستانه به خود گرفتند و هدف خود را آباد کردنِ کشورها و آشنا ساختنِ ملت ها با فنّاوری و صنعت، و کمک به توسعه و پیشرفتِ آنها اعلام کردند. اما در عمل، دست به غارتِ و کشورهای استعمارزده و این کشورها را تبدیل به بازارِ مصرفِ محصولاتِ تولیدی خود کردند. بنابراین استعمار دو هدفِ اساسی دارد: تصرفِ بازار مستعمره و غارتِ منابعِ آن. یعنی استعمارگر می خواهد منابع مستعمره را غارت کند و محصولاتِ خود را در بازارِ آن به فروش برساند؛ و برای رسیدن به این هدف نیز از ابزارهای مختلفِ سیاسی، فرهنگی، نظامی و غیره استفاده می کند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
سلسله یادداشت های کتابِ "دولت و بازار" رو اینجا می تونید مطالعه کنید.
سلسله یادداشت های از کتابِ "دولت و بازار" رو اینجا می تونید مطالعه کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چرا روزه می گیری؟! شهید بهشتی پاسخ می دهد... 💠 با دقت استماع بفرمایید تا لطافتِ کلام رو با جان و دل احساس و درک کنید. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
السلام علی المهدی و علی آبائه
⭕️ مطالبه حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی برای کارگران در سال ۱۴۰۳ 🔰 برای کمک به عزیز و شریفِ کشورمان حتما در این پویش شرکت کنید و این پُست را در گروه ها و کانال ها به اشتراک بگذارید. ✅ برای امضای این کارزار‌ روی لینک زیر بزنید: https://www.karzar.net/mozd1403 🔻کانال مجموعه مستقل و مردمیِ 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1970537132Cb01e0fe508
🔰 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: أمّا العِلَّةُ في الصِّيامِ لِيَستَوِيَ بهِ الغَنيُّ و الفَقيرُ؛ و ذلكَ لأنَّ الغَنيَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجُوعِ، فَيَرحَمَ الفَقيرَ؛ لأنَّ الغَنيَّ كُلَّما أرادَ شَيئا قَدَرَ علَيهِ، فأرادَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ أن يُسَوِّيَ بينَ خَلقِهِ و أن يُذِيقَ الغَنيَّ مَسَّ الجُوعِ و الألَمِ، لِيَرِقَّ على الضَّعيفِ و يَرحَمَ الجائعَ [بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۳۷۱] حضرت فرمودند: علّت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن توانگر و تهيدست برابر شوند؛ زيرا توانگر رنج گرسنگى را احساس نمى كند تا به تهيدست رحم كند؛ چرا كه توانگر هرگاه چيزى بخواهد مى تواند آن را فراهم آورد. از اين رو خداوند عزّ و جلّ خواست تا ميان آفريدگانش برابرى (همدردى) ايجاد كند و رنج گرسنگى و سختى را به توانگر بچشاند تا بر ناتوان، دل بسوزاند و به گرسنه، رحم كند. 💠 هنگامیکه پیرامونِ به آیات و روایات مراجعه می کنیم، علل، تعابیر و بیاناتِ گوناگونی به چشم می خورد. در روایتِ مذکور مولانا امام صادق عليه السلام یکی از عللِ تشریع روزه را "برابریِ توانگر و تهیدست" بیان می کنند. فارغ از فوائدِ معنوی و ملکوتی روزه گرفتن، این بیان و تعبیر به وضوح این فریضه ی عبادی را نشان می دهد. بی تردید تأمّل و تعمّق در احکامِ عبادیِ ، علاوه بر جنبه های فردی و معنوی، آدمی را متوجه آموزه های دینی نموده و نشان می دهد که احکام عبادیِ دین با چه ظرافت و دقتی به جنبه های عینی و عملیِ زندگی بشر توجه دارد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔰 محل نزاعِ "انقلاب اسلامی" و "لیبرال سرمایه داری" کجاست؟! 💠 -رحمه الله- : ما از شرِّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت یافتگانِ و به این زودی ها نجات نخواهیم یافت. اینان برپا دارندگان سلطه ابر قدرت ها هستند و سرسپردگانی می باشند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی شوند، و هم اکنون با تمام ورشکستگی ها دست از توطئه علیه جمهوری اسلامی و شکستن این سد عظیم الهی برنمی دارند. [صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۴۶] ✍️ نزاعِ اصلی در جمهوری اسلامی ایران بین جریانِ معتقد به انقلاب اسلامی و حاملان و حامیانِ ، بر سر تجویز ها و نسخه های حکمرانی است، نه مسائل سطحی و ژورنالیستی ای که روزانه در فضای مجازی مشاهده می کنیم. ما [جمهوری اسلامی] معتقدیم بایستی با مبانی دینی و اندیشه های اسلامی و متناسب با زیست بوم ایرانی مان حکمرانی کنیم؛ یعنی فرهنگ، اقتصاد و سیاست را سامان دهیم. اما جریانِ وارداتی و مقلّد و لیبرال دموکراسی، با پول پاشی و قدرت رسانه ای و علمِ ترجمه ای و نیز حمایت های خارجی، بنا داشته و دارد متعصبانه و متکبرانه نسخه های شکست خورده و وارداتی را آن هم به شکل ناقص و دست و پا شکسته اش در کشور پیاده سازی کند. از اینرو باید دانست؛ مبارزه با این جریان، در سه سطح باید صورت گیرد: ، و . بی تردید کم کاری و سهل انگاری در این سه سطحِ مبارزه از سوی جریان معتقد به انقلاب اسلامی، موجبِ تداومِ بیش از پیشِ حیاتِ فرهنگی، اقتصادی و سیاسیِ این جریان در کشور خواهد شد. لذا شبانه روز بایستی مقابلِ این جریانِ منحطِّ ایدئوژی زده ی متعصب و متکبر ایستاد و مجاهدتی از جنسِ علم و فرهنگ و رسانه نمود. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari