💢 نامه جوانان بلژیکی خطاب به رهبر انقلاب اسلامی
🔻 جمعی از جوانان بلژیکی در نامهای به حضرت آیتالله خامنهای، ضمن قدردانی صمیمانه از نامه چندی پیش ایشان در حمایت از تظاهرات همبستگی با مردم غزه در دانشگاههای آمریکا و اروپا، نوشتند: ما عمیقاً تحت تاثیر پیام دعوت شما به عدالتخواهی و جستجوی حقیقت و همچنین تعهد تزلزل ناپذیر شما به آرمان فلسطین و ستمدیدگان جهان قرار گرفتهایم.
🔻 در نامه جوانان بلژیکی خطاب به رهبر انقلاب آمده است: تلاشهای خستگی ناپذیر شما برای درک متقابل،عدالت و همبستگی در پرداختن به چالشهای پیچیدهای که با آن روبرو هستیم از اهمیت اساسی برخوردار است و ما مصممم هستیم درک خود را نسبت به اسلام تعمیق بخشیم.
🔻 در این نامه، حرکت دانشجویان اروپایی و آمریکایی برای حمایت از فلسطین، نشان دهنده آگاه شدن جوانان غربی نسبت به بیعدالتیها در جهان دانسته و تاکید شده است: مشتاقانه منتظر ادامه این تبادل پربار روحیه گفتگو و همکاری سازنده هستیم.
🔸 این نامه در نسخههایی به زبانهای فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی و با هشتگ LETTER4LEADER منتشر شده است.
@StrategicNews_ir
این شبها سریالی از شبکه ی یک در حال پخش است به نام فراری که در نوع خود تقریبا کم نظیر است.
محور فیلم پسر نوجوانی است که در حال تجربه ی موقعیت های مختلف و انتخاب های گوناگون است و در حین یکی از تجربیات خود به یک گروه همسال و یک مربی بر میخورد؛ خود آن مربی ضمن ساماندهی تشکیلات، آن نوجوانان را در موقعیت های مختلف قرار می دهد که هر کدام از آن انتخاب ها هر یک از آن بچه ها را به نوعی درگیر می کند.
داستان گره خاصی ندارد که القاء هیجان کند، روایتی ساده از یک نوجوان دهه شصتی است که نوجوانی اش در دهه ی هفتاد افتاده و اصلا همین روایت تجربیات خانوادگی و اجتماعی اوست که داستان را شیرین می کند.
سریال برای نوجوانان فوق العاده درس آموز است و آنان با شخصیت هادی و انتخاب های او خیلی زود احساس همدلی و هم ذات پنداری خواهند کرد و پا به پای او پیش خواهند رفت.
سریال از جهت نشان دادن حال و هوای نوجوانی خصوصا تفکر سازنده و انتخاب های خوب و مسئولیت پذیری و همچنین نشان دادن یک کار تشکیلاتی رشد دهنده بسیار قابل توجه و ستودنی است.
اگر در خانه فرزند نوجوان دارید و یا خودتان دغدغه ی کار تشکیلاتی دارید، این سریال را از دست ندهید.
@taamollat
📌«راه رفتن شما مبارزه است.»
🔹سیدالقائد در آن کلیپ هفت دقیقه ای معروف که با شهید علی خوش لفظ گفت و گوی کوتاهی دارند و از طبیعی بودن سختی ها و موانع سر راه انقلاب می گویند، جمله ای دارند که به ذهنم آمد پنجره ای است به نگاه اجتماعی و تاریخی ایشان.
در عبارتی خطاب به آن جانباز سرافراز می گویند: «راه رفتن شما مبارزه است.»
گویی ایشان نه تنها تاریخ که عرصه ی حیات عادی بشر را نیز عرصه ی تقابل جبهه ی حق و جبهه ی باطل می بینند و هر اقدامی، اگر چه اعلام حضور اجتماعی -که ساده ترین کار ممکن است- را نیز نوعی مبارزه و جهاد تلقی می کنند.
«انسان ۲۵۰ساله» محصول همین نگاه به تاریخ و دوران حیات ائمه است.
#فلسفه_ی_تاریخ
@taamollat
📌 نظریه ی اجتماعی مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی، باید شامل بحث درباره ی چند مسئله ی بنیانی جامعه شناسی باشند.
اول آنکه دارای فلسفه ی تاریخ روشن و متقنی باشند. عاملیت و ساختار، طبقات اجتماعی، کنش، آسیب اجتماعی و اصلاح اجتماعی، تغییرات اجتماعی و فرهنگ از جمله ی این مسائل بنیانی هستند.
#نظریه_ی_اجتماعی
@taamollat
انا لله و إنا الیه راجعون.
حاج آقای کریمی از اساتید برجسته ی حوزه ی تهران، پس از مدتی تحمل بیماری، ساعتی پیش به رحمت خدا رفت.
ایشان از شاگردان و معاشران نزدیک مرحوم آیت الله شریعتمدار بود که خاطرات و نکات ناگفته ی بسیاری از ایشان در سینه داشت.
از لحاظ شخصیتی در جمع میان علمیت و اخلاق و صفای نفس حقیقتا نادر بود.
چند سال قبل در ایام محرم مسجدشان منبر می رفتم.
یک شب به تناسب بحث، نکته ای گفته شد درباره ی ولایت زن و شوهر بر یکدیگر و ولایت متقابل والدین و فرزندان.
ایشان هر شب پای منبر بودند و به دقت گوش می دادند.
آن شب پس از منبر و روضه و هنگام صرف چای به نرمی و لطافتی که فقط در افراد سلیم النفس یافتنی است آن بیان بنده را نقد کردند و گفتند آن مطلب به این بیانی که شما گفتید فلان ملاحظه و تبصره را هم دارد که اگر گفته نشود شاید ایجاد شبهه و اشتباه کند.
آن نقد را آن قدر شیرین بیان کردند که بیش از آن که دلخور شوم کامم را شیرین کرد و اکنون بعد چند سال آن را به عنوان یک خاطره ی شیرین نقل می کنم.
جای ایشان به آسانی پر نخواهد شد.
رحلت جانسوز ایشان را به خانواده، فرزندان و همه ی شاگردان ایشان تسلیت می گویم.
اللهم اغفره و ارحمه و احشره مع الائمه الطاهرین.
@taamollat
تأملات اجتماعی
انا لله و إنا الیه راجعون. حاج آقای کریمی از اساتید برجسته ی حوزه ی تهران، پس از مدتی تحمل بیماری،
📌روحانیت و سرمایه ی اجتماعی
🔹 امشب پس از نماز، بهمراه عده ای از نمازگزاران مسجد، چند دقیقه ای به مسجد حوری، مسجدی که مرحوم آقای کریمی امام جماعت آن بودند رفتیم. پیکر ایشان را آوردند و مراسم وداع برگزار شد.
شور و حرارت و غم مردم وصف ناپذیر بود.
مرحوم آقای کریمی از آن دست روحانیونی بود که با منش خود سرمایه ی اجتماعی ایجاد می کرد.
علی رغم موقعیت علمی و اجتماعی کم نظیر حقیقتا افتاده و ساده بود.
من در طول این سالها ازین دست آدم ها که با منش و رفتار خود قلب مردم را محکم و قدم هایشان را استوار کردند زیاد دیده ام.
درباره ی برخی از آنها نوشته ام و انشالله باز هم خواهم نوشت.
تواضع و افتادگی در برابر مردم عادی، در دسترس بودن، با زبان مردم عادی حرف زدن، خلوص نیت و وارسته بودن حقیقی از مظاهر دنیا و سادگی ویژگی مشترک همه ی حلقه های این زنجیره ی نورانی است.
یکی دو نفر از این جماعت که من توفیق همنشینی با آنان را داشتم، اکنون حق عظیمی بر گردن اینجانب دارند.
درباره ی آنان خواهم نوشت؛ اگر خدا بخواهد.
@taamollat
21.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 در سالهای که در قم مشرف بودم، هر وقت بزرگ یا اهل معنایی را در حرم می دیدم، می ایستادم تا زیارتش را نگاه کنم.
مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی صبح ها در حرم درس می گفتند و پس از گعده ی کوتاهی به سمت روضه ی منوره می رفتند. چند بار پشت سر ایشان راه افتادم تا زیارت ایشان را تماشا کنم.
برنامه ی هر روز ایشان همین بود که در کنجی بیرون از روضه می ایستادند و زیارت می کردند و نجوایی داشتند.
چند بار شاهد این صحنه بودم که وقتی از آن کنج بیرون می آمدند و صورتشان برمی گشت، چشمانشان سرخ شده بود، از بس که در همان دقایق کوتاه اشک می ریختند؛ سپس به سمت ضریح مطهر می رفتند.
چندین بار هم شاهد زیارت آیت الله مصباح ره بودم. دقایق متمادی با حالت انکسار سر بر دیوار می گذاشتند و نجوا می کردند.
چنین حال و هوا و ارتباط معنوی داشتند و دارند اینان.
انشالله ما هم محرم شویم.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌بحث دهه ی دوم: رویکرد قرآنی در تحلیل حادثه ی عاشورا (شب ششم) 🔹 محور بحث امشب بحث از دعوت به توحید
📌مرور بحث:
🔹 موضوع منبر دهه ی دوم، نقد رویکردهای سیاسی، عرفانی و کلیسایی حادثه ی عاشورا و تلاش برای تحلیل قرآنی و تاریخی حادثه عاشورا در راستای حرکت انبیا بود.
خود حرکت انبیا و اهداف آنان نیز بدون در نظر گرفتن فلسفه ی تاریخ از نگاه قرآن قابل فهم نبود، پس برای فهم حرکت انبیا در هر دوره، پنجره ای هم گشودیم به تاریخ و حرکت تکاملی بشر.
در انتها هدفمان این بود که به این سوال پاسخ دهیم که:
«شرایط اجتماعی و تاریخی امام حسین علیه السلام چه شرایطی بود که امتداد حرکت انبیا در آن، چنین قیام خونینی را طلب می کرد؟»
پس از چینش مقدمات تاریخی و قرآنی در شب های اول ، در سه شب اخر به نتایج جالبی رسیدیم.
▪️یادداشتی که در ادامه می اید، خلاصه بحث سه شب اخیر و پاسخ به آن سوال مهم است: (البته نیاز به گفتن ندارد که مطلب در فضای عمومی مسجد بسیار ساده تر و روان تر ارائه شده)
#حادثه_عاشورا
#رویکرد_قرآنی
#فلسفه_ی_تاریخ
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌مرور بحث: 🔹 موضوع منبر دهه ی دوم، نقد رویکردهای سیاسی، عرفانی و کلیسایی حادثه ی عاشورا و تلاش برا
📌بعدالتحریر:
۱. از جهت تبلیغی همین نگاه را در مناسبت های دیگر درباره ی سایر ائمه ادامه داده و می دهیم و تلاش می کنیم در مناسبت های مختلف آن را تکرار کنیم.
هدف از این کار هم شکل دادن چارچوب فهم تاریخی بر اساس قرآن کریم در اذهان عمومی است.
اگر این چارچوب تاریخی شکل بگیرد سایر تعالیم قرآنی و تاریخی سر جای خود قرار خواهد گرفته و بدرستی فهم خواهد شد.
درباره ی این چارچوب تاریخی بیشتر خواهم نوشتن انشالله
۲. بعد از قرآن کریم، مهمترین منابعی که در این بحث از آنها استفاده کرده یا از آنها تاثیر گرفته ام بدین قرار است:
- مقتل جامع قیام سیدالشهدا ع ، مرحوم استاد پیشوایی
-قیام حسین علیه السلام ، دکتر سیدجعفر شهیدی
- انسان دویست و پنجاه ساله، آیت الله خامنه ای
-فلسفه ی تاریخ، شهید مطهری
-اسلام و نیازهای زمان، شهید مطهری
-خاتمیت، شهید مطهری
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌بعدالتحریر: ۱. از جهت تبلیغی همین نگاه را در مناسبت های دیگر درباره ی سایر ائمه ادامه داده و می د
📌چارچوب تاریخی
🔹چارچوب تاریخی دیدگاهی کلان درباره ی تاریخ و جوامع بشری است که همه ی مسائل خرد در پرتو آن فهمیده و تحلیل می شود.
از این رو آن چارچوب تاریخی شکل گرفته در ذهنیت عموم مبنای تحلیل، قضاوت و پیش بینی خواهد بود.
مثلا تحلیل کسانی که تاریخ را اساسا مجلا و محل ظهور جریان حق می بینند و باطل را طفیلی و سربار حق می دانند، با تحلیل کسانی که حرکت تاریخ را محصول کنش و واکنش دو جریان حق و باطل و یا اصلا جریان باطل را قدرت پیروز تاریخ می دانند متفاوت است.
تحلیل کسانی که تاریخ و جامعه را دارای فطرت و ذات می دانند با تحلیل کسانی که تاریخ و جامعه را فاقد فطرت و محصول صرف اراده ی آدمیان از ریشه متفاوت خواهد شد.
و همچنین تحلیل کسانی که حرکت تاریخ را تکاملی می دانند با تحلیل غیر آنها متفاوت است.
قرآن درباره ی همه ی این سوالات پاسخ های روشنی دارد که همان ها مبنای تحلیل قرآن کریم از اقدامات انبیا و سایر حوادث است.
ما در مسجد هم سعی می کنیم این چارچوب را از قرآن استخراج کرده و آن را در تحلیل مسائل خرد از آسیب های اجتماعی گرفته تا انقلاب اسلامی به کار بگیریم.
▪️اولین ثمره ی داشتن چارچوب تاریخی، خودآگاهی تاریخی و خودآگاهی ملی و سپس حرکت در مسیر است.
بدون داشتن چارچوب فهم تاریخی خودآگاهی رخ نمی دهد و بدون خودآگاهی تکامل و پیشرفت بی معناست.
#چارچوب_تاریخی
#خودآگاهی_تاریخی
#نظریه_اجتماعی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌چارچوب تاریخی 🔹چارچوب تاریخی دیدگاهی کلان درباره ی تاریخ و جوامع بشری است که همه ی مسائل خرد در پر
📌بعدالتحریر1
🔹در باب اهمیت چارچوب تاریخی نکاتی عرض شد.
اخیرا با دوره های تاریخی در فضای مجازی برخوردم به نام روایت انسان به تقریر شخصی به نام آقای نخعی که ظاهراً از وابستگان فکری آقای میرباقری و مجموعه ی فرهنگستان می باشند.
روایتی از انسان از بیخ تاریخ تاکنون. بعضی از فایل های ایشان را اکنون در دست دارم و منتظرم ببینم به کجا می رسانند تحلیل تاریخ را، هر چند اگر مبنای تاریخی شان همان مبنای آقای میرباقری باشد، انتهای راه از همین ابتدا نسبتا معلوم است.
چند فایلی را که بعنوان تمهید و مقدمه ی ورود به دوره اصلی شان را که گوش کنم، انشالله نکاتی درباره ی محتوا و روش این مباحث گفتن خواهم کردن. بعون الله.
@taamollat
📌«کاش می شد سند بذاریم، فکرمون آزاد شه»
حق بود انصافا😂
یه بار دیگه یه جمله ای دیدم پشت یه نیسان، هیچ جمله ای باندازه ی اون پوچگرایی رو برام ملموس نکرده بود.
نوشته بود: «هیچ مقصدی وجود نداره، همش مسیره»😱😱😱
#جامعه_ی_ایران
@taamollat