ترافیک سنگین در محورهای شمال ایران
رئیس پلیس راه مازندران:
🔹محورهای مواصلاتی مازندران با حجم تردد و ترافیک سنگین روبهروست و در محور کندوان در محدود زنگوله و سیاه بیشه حجم بالای تردد را شاهد هستیم.
🔹تردد در محور هراز را نیز در محدوده سپاه سد به سمت تهران پر حجم است؛ این حجم تردد را به همراه توقف حرکت در هر دو طرف این محور شاهد هستیم.
🔹حجم تردد در محور سوادکوه عادی و روان گزارش میشود؛ همچنین آمد و شد در محور کیاسر مشکلی ندارد.
tn.ai/3132493
@TasnimNews
📌خدا رحمت کند حاج حسین خرازی را، می گفت رسانه ها جنگ را درشت می نویسند، درست نمی نویسند.
جنگ اگر چه مظهر غیرت و غضب است و باید باشد، اما مثل همه ی امور باید منطبق بر عقلانیت و تدبیر و همه جانبه نگری باشد.
جنگ هیچ چیز جذابی نیست که برخی هیجان آن را در حد هیجان یک مسابقه فروکاسته اند و آن به آن فقط فوروارد می کنند.
آنها که قدری از نبض هیجان و فکر جامعه در دستشان است باید این #عقلانیت را در این شرایط حساس و تاریخی فریاد بزنند تا نتیجه ی آن هر چه سریعتر و بهتر هم در بعد نظامی و هم بعد اجتماعی حاصل آید و مردم و ستمدیدگان کل عالم حلاوت آن را بچشند.
رفتارها و خبر پراکنی های احساسی و ملتهب کردن فضای عمومی با اخبار ضد و نقیض پاس گل به دشمن در این شرایط تاریخی و مهم است.
رسالت اصحاب قلم و تریبون و مردم عادی در حفظ رفتار منطقی کم از فرماندهان و افسران نیست.
یاعلی
#عقلانیت
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» ۷ 🔹 «علم در اندیشه ی آیت الله
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» ۷
🔹 «علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» (مقدمات تاریخی)
👈 قبل از مرور دیدگاه آیت الله خامنه ای به مقوله ی علم و تاثیر آن در نظریه ی علوم انسانی ایشان، لازم است نگاهی تاریخی داشته باشیم به جایگاه علم، واقعیت و ومعرفت در حیات فردی و اجتماعی.
▪️در همین راستا ۱۰ نکته ی کوتاه:
۱. تعریف ما از علم (یعنی گزاره هایی که در ذهن مان درباره ی هستی، انسان، معرفت، خودمان و....) بسیار مهم و شکل دهنده ی زندگی فردی و اجتماعی است.
روال زندگی آدمی اینطور است که گزاره های علمی را «واقعی» و آنچه را غیر علمی می داند «غیر واقعی» و «مهمل» می داند، مانند شعر و ادبیات که عموما خیال پردازی است و بهره ای از واقع ندارد.
پس در نتیجه، علم، نموداری است از آنچه که انسان آن را واقعی می داند یا نمی داند.
برخی دایره ی واقعیات را بسیار گسترده و شامل پدیده های مادی و غیرمادی می دانند و برخی فقط امور تجربی را واقعی می دانند و هر چیز دیگر را مهمل و بی معنا.
نتایج اینها در حیات آدمیان متفاوت است.
۲. علم با تقسیمات آن یکی از تفاوت های عمده میان انسان و سایر جانداران است.
اگر علم به محسوسات را میان انسان و سایر جانداران مشترک بدانیم، یقین داریم که دست ادراک سایر جانداران از اموری چون معقولات اولیه و ثانویه کوتاه است.
تنها انسان است که با قوه ی ذهنی خود معلومات و واقعیات جدیدی خلق می کند.
استاد شهید مطهری ره در ج۵ مجموعه ی آثار ، شرح مبسوطی از اقسام ادراکات انسانی ارائه داده اند.
۳. در فضای اندیشه ی اسلامی، مراد از معلوم یعنی آن چیز واقعی که به آن علم پیدا می شود، اعم از آن که در خارج وجود داشته باشد یا در ذهن، بهر حال باید وجود و واقعیت داشته باشد تا بتواند متعلق علم واقع شود.
در نتیجه این واقعیات علاوه بر عینیات خارجی مانند آب و زمین و چوب و اهن و.... هم مفاهیم برساخته ی ذهن آدمی مانند زوجیت و ملکیت و هم مفاهیم حسن و قبح عقلی را در بر می گیرد.
خلاصه آنکه علم مساوی با کشف واقعیت است، چه واقعیت محسوس و عینی، چه واقعیت برساخته ی انسان و چه واقعیت غیر محسوس دور از دسترس حس انسان.
۴. این تعریف از علم اگرچه روشن و بدیهی می نماید، اما در دوره هایی از تاریخ کاشفیت واقع در تعریف علم نادیده گرفته شده و بجای آن معانی دیگری برای علم عرضه شده.
از انجمله فرانسیس بیکن در قرن ۱۶
با بی ارزش دانستن معرفت هایی که فایده ی عملی ندارند(مانند فلسفه و....) علم را با توانایی برابر دانست. شعار معروف او «دانایی توانایی (قدرت) است» بود.
در نگاه او معرفت و دانش حقیقی هر آنچیزی است که انسان را بر طبیعت مسلط کند و سایر معرفت ها و گزاره ها بی ارزش است.
(بر اساس این نگاه که ارزش ذاتی را از علم سلب می کرد، کسب علم تنها در صورتی ارزش محسوب می شد که به انسان قدرت و توانایی ببخشد، و الا علم و عالم به خودی خود ارزشی نداشت)
۵. برخی دیگر، با تمرکز بر روش، علم را چیزی دانستند که بتوان آن را مورد آزمایش تجربی قرارداده و آن را زیر میکروسکوپ یا ابزار مشاهده کرد.
در نتیجه هر امر غیر مادی از دایره ی علم خارج است و مهمل.
مهمترین جریان طرفدار این نگاه در علم، جریان حلقه ی وین است.
بر اساس نگاه آنان بسیاری از گزاره هایی که بشر در طول زندگی بکار می برد، از آنجهت که قابل آزمایش تجربی نیستند، بی معنا و مهمل هستند.
بر اساس این نگاه معرفت هایی چون معرفت تاریخی نیز بدلیل اینکه امکان آزمایش ندارند، «غیر علمی» شناخته شدند.
۶. بر این فهرست می توان نحله هایی مانند پراگماتیسم یا کارکردگرایی را نیز افزود که به جهت اختصار از آن می گذریم.
👇ادامه در فرسته ی بعد👇
#علوم_انسانی_اسلامی
#ایت_الله_خامنه_ای
#نظام_اندیشه_اسلامی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» ۷ 🔹 «علم در اندیشه ی آیت الله
👆ادامه از بالا👆
۷. هر کدام ازین معانی از علم تاثیرات مهمی بر فکر و اندیشه و حیات فردی و اجتماعی بشر بر جای گذاشته است.
مثلا نگاهی که امور غیر مادی را از دایره ی علم خارج می داند، طبیعتاً حیات خود را بر اساس همین امور مادی تنظیم خواهد کرد و بالعکس
۸. این اختلاف در دامنه و تعریف علوم در فضای اسلامی نیز بگونه ای دیگر وجود داشته. مهمترین این اختلافات، اختلاف بر سر حسن و قبح عقلی و حسن و قبح شرعی میان اشاعره و معتزله از گذشته ها تاکنون است.
این اختلاف که در دوگانه ی تاریخی فلسفه و سفسطه ریشه دارد، علاوه بر شکل دهی به سایر علوم، فضای عمومی جهان اسلام را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.
اطلاع از این دوگانه و تاثیرات آن در جهان اسلام از صفحات خواندنی تاریخ علم در جهان اسلام است که در اینجا مجال شرحش نیست.
آثار استاد ابراهیمی دینانی (مانند فیلسوف گفت وگو و فراز و فرود فکر فلسفی در جهان اسلام از بهترین منابع برای فهم تاثیر این مبانی در شکل دهی نظامات اجتماعی است.
۹. تعریف و دیدگاه نسبت به امور اعتباری و همچنین پاسخ به دوگانه ی حسن و قبح عقلی یا شرعی از بنیادهای علوم انسانی است که هر متفکری قبل از تولید نظریه ی علوم انسانی خویش باید تکلیف خود را با آن حل کرده باشد.
۱۰. آیت الله خامنه ای با تجربه ای درازدامن در حوزه ی علوم اسلامی در باب تعریف و جایگاه علم در حیات بشری و شکل دهی علوم انسانی اسلامی دیدگاه روشنی دارند که در ادامه به تشریح آن دیدگاه بر اساس تقریر کتاب «درامدی بر علوم انسانی.....» خواهیم پرداخت.
#علوم_انسانی_اسلامی
#ایت_الله_خامنه_ای
#نظام_اندیشه_اسلامی
@taamollat
تأملات اجتماعی
👆ادامه از بالا👆 ۷. هر کدام ازین معانی از علم تاثیرات مهمی بر فکر و اندیشه و حیات فردی و اجتماعی بشر
📌درباره ی کتاب «درامدی بر نظریه ی علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای » ۸
🔹 تعریف علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای و تاثیرات آن بر نظریه ی علوم انسانی
.......
https://eitaa.com/taamollat/1155
📌 فهم تاثیر مفهوم علم در علوم تجربی بسی آسانتر است تا فهم تاثیر آن در دانش های انسانی.
در علوم تجربی وقتی ادعا می کنند امر غیر مادی وجود ندارد، تکلیف علم تجربی و حدودش معلوم است، اما تاثیر این نگاه در علوم انسانی چگونه است؟
مادیون عالم، دانش ها و رفتارهای انسانی، اراده، روح، نفس و اموری ازین قبیل را چگونه تعریف می کنند؟
این مسئله را باید یکی از نقاط عطف معرفت شناسی در حکمت اسلامی تلقی کرد و بقدر کافی بدان پرداخت.
@taamollat
📌دیشب اواخر شب، خسته و کلافه از گرمای شهر، رفتیم نمایشگاه تاریخ تمدن، در کنار برج میلاد.
نمادهای اصلی معماری قدیم و جدید در سوریه و مصر و فلسطین و ایران را بازسازی کرده بودند.
قسمت جالبش تونل ها و مخفیگاه های حماس بود.
در گوشه گوشه ی نمایشگاه هم، نمایش میدانی بر قرار بود، با موضوع کربلا و مقاومت و.... که به نظرم جالب ترین بخش نمایشگاه بود.
برای یک تفرج فرهنگی و آب و هوا عوض کردن خصوصا با بچه ها، خیلی خوب بود. پیشنهاد می کنم.