eitaa logo
تأملات اجتماعی
170 دنبال‌کننده
272 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اسرائیل ازین ترور، جز ضربه ی روحی و روانی به مقاومت طرفی نخواهد بست والا این ترور و ترورهای قبلی جز بر اراده و عمل جریان مقاومت نیفزوده است. اگر جریان مقاومت بتواند خیلی زود خود را از لحاظ روحی و البته نظامی بازسازی کند، انشالله فتح نهایی نزدیک خواهد بود. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اسرائیل در باتلاق فرو رفته و به همه چیز چنگ می‌زند! 💬 «ریچارد مدهرست» تحلیلگر سوری-انگلیسی: 🔻 اقدام اسرائیل در ترور هنیه، از نظر استراتژیک یک نقطه ضعف محسوب می‌شود؛ اسرائیل می‌تواند هر تعداد اسماعیل هنیه را بکشد اما قرار نیست موج تغییراتی که در راه است، متوقف شود. @StrategicNews_ir
📌خون شهید 🔹 نه، هیچ‌وقت خون شهید هدر نمی‏‌رود، خون شهید به زمین نمی‌ریزد. خون شهید هر قطره‏‌اش تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره، بلکه به دریایی از خون می‏ گردد و در پیکر اجتماع وارد می‌‏شود. 📗 استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی(ع)، ص۸۷ @taamollat
تأملات اجتماعی
📌خون شهید 🔹 نه، هیچ‌وقت خون شهید هدر نمی‏‌رود، خون شهید به زمین نمی‌ریزد. خون شهید هر قطره‏‌اش تبدی
📌بعدالتحریر 🔹 فهم ما از هستی و انسان و سنت های تاریخی با معنویات گره خورده و این پنجره، چیزهایی به ما نشان می دهد که دیگران از دیدنش عاجزند. همان خونی که پس از ۱۳۹۰ سال میلیون ها نفر را از گوشه و کنار در کربلا جمع می کند، اکنون در رگ ها میلیون ها نفر دیگر -از مسلمان گرفته تا غیر مسلمان، از شیعه تا سنی و....- جریان پیدا کرده و دارد کار عالم را پیش می برد. دنیا کم کم اینها را می فهمد. @taamollat
📌کار ما و کار خدا 🔹سالهاست که داریم برای تولید علوم انسانی اسلامی دست و پا می زنیم، تا جامعه، خودش و روابطش و هستی را بر اساس فکر توحیدی فهم و قضاوت و پیش بینی کند، اما ناگهان شهادت عده ای یا شهادت یک نفر با پرتو ناگهانی که می افکند در یک لحظه همه ی چیز را روشن می کند و حتی عده ی زیادی که اصلا بویی از این حرفها نبرده اند را «به طرف راست تاریخ» می کشاند و حق و باطل را نشان می دهد و جهت تاریخ را به سمت حق بر می گرداند. لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. والله متم نوره و لو کره الکافرون. @taamollat
📌تنها ترین مرد میدان 🔹این روزها ذهنمان آنقدر درگیر حوادث جاری شد که این پرونده ی مهم، یعنی سالگرد شهادت شیخ فضل الله قدری به کنار رفت. کوتاه گویم که جرم او این نبود که ضد توسعه و ضد پیشرفت بود، او متهم بود به اینکه بجای ساینتیزم و مدرنیسم، راه توسعه و پیشرفت را بر بنیان‌های نظری و عملی بومی جست و جو می کرد و در این راه تا پای جان ایستاد. اصلا داعیه ی (که او یکی از سردمداران آن در دوران معاصر بود)، یکی همین بود که پیشرفت و حرکت، طبیعی و ویژگی لایتخلف حیات بشر است و اصلا سازوکار در اندیشه ی اسلامی ناظر به همین مقوله ی تغییر است، اما از سوی دیگر این تغییر بی ضابطه، عرفی و حتی تجربی نیست و اصول کلان تری چون عقل برهانی و شریعت بر آن حاکم است. حرف او نه در آن دوران و نه در ادوار بعد بدرستی فهم نشد و او خیلی صریح به تحجر و واپس زدگی متهم شد و رفت بر او آنچه رفت. اما هر دو خط فکری توسعه و پیشرفت هنوز با هم گلاویزند و در حالیکه مدل مدرن رفته رفته رو به افول می گذارد، مدل حکمی-اجتهادی نیز بیشتر در میدان عمل پیش رفته و هنوز نتوانسته خود را به عنوان یک تئوری پیشرفت متقن ثابت کند. خیلی کار داریم. الگوی پیشرفتی که بزرگان جریان حکمت و اجتهاد به دنبال آن هستند بر خلاف الگوی مدرن، که علم بنیان است (و در چند دهه ی اخیر فرهنگ بنیان) امور عالم را ثابت و متغیر می داند و هیچ‌کدام را به نفع دیگری مصادره نمی کند... رحمت خدا بر شیخ فضل‌الله و امام و مطهری و علامه و بهجت و مصباح و .... و همه ی شهدا. 👈 ادامه دارد، انشالله @taamollat
شهرداری حیفا همه فعالیت‌ها و مراسمات را لغو کرد 🔹رسانه‌های رژیم اسرائیل گزارش دادند که در سایه ترس صهیونیست‌ها از تشدید تنش، شهردای شهر اشغالی حیفا در اراضی اشغالی همه فعالیت‌ها و مراسم‌هایی که قرار بود برگزار شود، لغو کرده است. @TasnimNews
ترافیک سنگین در محورهای شمال ایران رئیس پلیس راه مازندران: 🔹محورهای مواصلاتی مازندران با حجم تردد و ترافیک سنگین روبه‌رو‌ست‌ و در محور کندوان در محدود زنگوله و سیاه بیشه حجم بالای تردد را شاهد هستیم. 🔹تردد در محور هراز را نیز در محدوده سپاه سد به سمت تهران پر حجم است؛ این حجم تردد را به همراه توقف حرکت در هر دو طرف این محور شاهد هستیم. 🔹حجم تردد در محور سوادکوه عادی و روان گزارش می‌شود؛ همچنین آمد و شد در محور کیاسر مشکلی ندارد. tn.ai/3132493 @TasnimNews
😂😂😂
📌خدا رحمت کند حاج حسین خرازی را، می گفت رسانه ها جنگ را درشت می نویسند، درست نمی نویسند. جنگ اگر چه مظهر غیرت و غضب است و باید باشد، اما مثل همه ی امور باید منطبق بر عقلانیت و تدبیر و همه جانبه نگری باشد. جنگ هیچ چیز جذابی نیست که برخی هیجان آن را در حد هیجان یک مسابقه فروکاسته اند و آن به آن فقط فوروارد می کنند. آنها که قدری از نبض هیجان و فکر جامعه در دستشان است باید این را در این شرایط حساس و تاریخی فریاد بزنند تا نتیجه ی آن هر چه سریعتر و بهتر هم در بعد نظامی و هم بعد اجتماعی حاصل آید و مردم و ستمدیدگان کل عالم حلاوت آن را بچشند. رفتارها و خبر پراکنی های احساسی و ملتهب کردن فضای عمومی با اخبار ضد و نقیض پاس گل به دشمن در این شرایط تاریخی و مهم است.‌ رسالت اصحاب قلم و تریبون و مردم عادی در حفظ رفتار منطقی کم از فرماندهان و افسران نیست.‌ یاعلی @taamollat
تأملات اجتماعی
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» ۷ 🔹 «علم در اندیشه ی آیت الله
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» ۷ 🔹 «علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» (مقدمات تاریخی) 👈 قبل از مرور دیدگاه آیت الله خامنه ای به مقوله ی علم و تاثیر آن در نظریه ی علوم انسانی ایشان، لازم است نگاهی تاریخی داشته باشیم به جایگاه علم، واقعیت و ومعرفت در حیات فردی و اجتماعی. ▪️در همین راستا ۱۰ نکته ی کوتاه: ۱. تعریف ما از علم (یعنی گزاره هایی که در ذهن مان درباره ی هستی، انسان، معرفت، خودمان و....) بسیار مهم و شکل دهنده ی زندگی فردی و اجتماعی است. روال زندگی آدمی اینطور است که گزاره های علمی را «واقعی» و آنچه را غیر علمی می داند «غیر واقعی» و «مهمل» می داند، مانند شعر و ادبیات که عموما خیال پردازی است و بهره ای از واقع ندارد. پس در نتیجه، علم، نموداری است از آنچه که انسان آن را واقعی می داند یا نمی داند. برخی دایره ی واقعیات را بسیار گسترده و شامل پدیده های مادی و غیرمادی می دانند و برخی فقط امور تجربی را واقعی می دانند و هر چیز دیگر را مهمل و بی معنا. نتایج اینها در حیات آدمیان متفاوت است. ۲. علم با تقسیمات آن یکی از تفاوت های عمده میان انسان و سایر جانداران است. اگر علم به محسوسات را میان انسان و سایر جانداران مشترک بدانیم، یقین داریم که دست ادراک سایر جانداران از اموری چون معقولات اولیه و ثانویه کوتاه است. تنها انسان است که با قوه ی ذهنی خود معلومات و واقعیات جدیدی خلق می کند. استاد شهید مطهری ره در ج۵ مجموعه ی آثار ، شرح مبسوطی از اقسام ادراکات انسانی ارائه داده اند. ۳. در فضای اندیشه ی اسلامی، مراد از معلوم یعنی آن چیز واقعی که به آن علم پیدا می شود، اعم از آن که در خارج وجود داشته باشد یا در ذهن، بهر حال باید وجود و واقعیت داشته باشد تا بتواند متعلق علم واقع شود. در نتیجه این واقعیات علاوه بر عینیات خارجی مانند آب و زمین و چوب و اهن و.... هم مفاهیم برساخته ی ذهن آدمی مانند زوجیت و ملکیت و هم مفاهیم حسن و قبح عقلی را در بر می گیرد. خلاصه آنکه علم مساوی با کشف واقعیت است، چه واقعیت محسوس و عینی، چه واقعیت برساخته ی انسان و چه واقعیت غیر محسوس دور از دسترس حس انسان.‌ ۴. این تعریف از علم اگرچه روشن و بدیهی می نماید، اما در دوره هایی از تاریخ کاشفیت واقع در تعریف علم نادیده گرفته شده و بجای آن معانی دیگری برای علم عرضه شده. از انجمله فرانسیس بیکن در قرن ۱۶ با بی ارزش دانستن معرفت هایی که فایده ی عملی ندارند(مانند فلسفه و....) علم را با توانایی برابر دانست. شعار معروف او «دانایی توانایی (قدرت) است» بود. در نگاه او معرفت و دانش حقیقی هر آنچیزی است که انسان را بر طبیعت مسلط کند و سایر معرفت ها و گزاره ها بی ارزش است. (بر اساس این نگاه که ارزش ذاتی را از علم سلب می کرد، کسب علم تنها در صورتی ارزش محسوب می شد که به انسان قدرت و توانایی ببخشد، و الا علم و عالم به خودی خود ارزشی نداشت) ۵. برخی دیگر، با تمرکز بر روش، علم را چیزی دانستند که بتوان آن را مورد آزمایش تجربی قرارداده و آن را زیر میکروسکوپ یا ابزار مشاهده کرد. در نتیجه هر امر غیر مادی از دایره ی علم خارج است و مهمل.‌ مهمترین جریان طرفدار این نگاه در علم، جریان حلقه ی وین است. بر اساس نگاه آنان بسیاری از گزاره هایی که بشر در طول زندگی بکار می برد، از آنجهت که قابل آزمایش تجربی نیستند، بی معنا و مهمل هستند. بر اساس این نگاه معرفت هایی چون معرفت تاریخی نیز بدلیل اینکه امکان آزمایش ندارند، «غیر علمی» شناخته شدند. ۶. بر این فهرست می توان نحله هایی مانند پراگماتیسم یا کارکردگرایی را نیز افزود که به جهت اختصار از آن می گذریم. 👇ادامه در فرسته ی بعد👇 @taamollat
تأملات اجتماعی
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» ۷ 🔹 «علم در اندیشه ی آیت الله
👆ادامه از بالا👆 ۷. هر کدام ازین معانی از علم تاثیرات مهمی بر فکر و اندیشه و حیات فردی و اجتماعی بشر بر جای گذاشته است. مثلا نگاهی که امور غیر مادی را از دایره ی علم خارج می داند، طبیعتاً حیات خود را بر اساس همین امور مادی تنظیم خواهد کرد و بالعکس ۸. این اختلاف در دامنه و تعریف علوم در فضای اسلامی نیز بگونه ای دیگر وجود داشته. مهمترین این اختلافات، اختلاف بر سر حسن و قبح عقلی و حسن و قبح شرعی میان اشاعره و معتزله از گذشته ها تاکنون است. این اختلاف که در دوگانه ی تاریخی فلسفه و سفسطه ریشه دارد، علاوه بر شکل دهی به سایر علوم، فضای عمومی جهان اسلام را بشدت تحت تاثیر قرار داده است. اطلاع از این دوگانه و تاثیرات آن در جهان اسلام از صفحات خواندنی تاریخ علم در جهان اسلام است که در اینجا مجال شرحش نیست. آثار استاد ابراهیمی دینانی (مانند فیلسوف گفت وگو و فراز و فرود فکر فلسفی در جهان اسلام از بهترین منابع برای فهم تاثیر این مبانی در شکل دهی نظامات اجتماعی است. ۹. تعریف و دیدگاه نسبت به امور اعتباری و همچنین پاسخ به دوگانه ی حسن و قبح عقلی یا شرعی از بنیادهای علوم انسانی است که هر متفکری قبل از تولید نظریه ی علوم انسانی خویش باید تکلیف خود را با آن حل کرده باشد. ۱۰. آیت الله خامنه ای با تجربه ای درازدامن در حوزه ی علوم اسلامی در باب تعریف و جایگاه علم در حیات بشری و شکل دهی علوم انسانی اسلامی دیدگاه روشنی دارند که در ادامه به تشریح آن دیدگاه بر اساس تقریر کتاب «درامدی بر علوم انسانی.....» خواهیم پرداخت. @taamollat
📌 فهم تاثیر مفهوم علم در علوم تجربی بسی آسانتر است تا فهم تاثیر آن در دانش های انسانی. در علوم تجربی وقتی ادعا می کنند امر غیر مادی وجود ندارد، تکلیف علم تجربی و حدودش معلوم است، اما تاثیر این نگاه در علوم انسانی چگونه است؟ مادیون عالم، دانش ها و رفتارهای انسانی، اراده، روح، نفس و اموری ازین قبیل را چگونه تعریف می کنند؟ این مسئله را باید یکی از نقاط عطف معرفت شناسی در حکمت اسلامی تلقی کرد و بقدر کافی بدان پرداخت. @taamollat
📌دیشب اواخر شب، خسته و کلافه از گرمای شهر، رفتیم نمایشگاه تاریخ تمدن، در کنار برج میلاد. نمادهای اصلی معماری قدیم و جدید در سوریه و مصر و فلسطین و ایران را بازسازی کرده بودند. قسمت جالبش تونل ها و مخفیگاه های حماس بود. در گوشه گوشه ی نمایشگاه هم، نمایش میدانی بر قرار بود، با موضوع کربلا و مقاومت و.... که به نظرم جالب ترین بخش نمایشگاه بود. برای یک تفرج فرهنگی و آب و هوا عوض کردن خصوصا با بچه ها، خیلی خوب بود.‌ پیشنهاد می کنم.‌
نمایشگاه، همین نمادهای معماری ساده بود، نه چیزی بیش. اما همینها حقیقتا مملو از معنا و روح. و اصلا با نمادهای تمدنی مدرن قابل قیاس نیست. حدود ده سال قبل که در معاونت بین المللی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، بعنوان مترجم، گردشگران اروپایی و آمریکایی را دور حرم می چرخاندم و برایشان از حرم و شخصیت حضرت معصومه س و این امور می گفتم، آنها نیز از برخورد با این معانی دست نخورده عجیب به وجد می آمدند. یک روز میزبان سه مرد میانسال هلندی بودم و با هم در صحن ها می چرخیدیم و برایشان درباره ی ساختمان حرم و شخصیت های مدفون و کلا فضای قم توضیح می دادم. ناگهان یکیشان انگار برق گرفته باشدش، به یکی از ستون ها ی حرم که نقش گلی داشت خیره شد و بعد بلند بلند شروع کرد به ابراز احساسات و بعد دوربینش را در آورد. گاهی آنها هم به زبان می آوردند که در مشرق زمین چیزهایی یافت می شود که در آن طرف ها از آن خبری نیست. @taamollat
▪️برخی از نمادهای ساده ی زندگی شرقی مثل چای و بساط قهوه ی عربی و حلویات سوری و عراقیو اینجور چیزها هم در نمایشگاه بود که حال و هوای کاظمین و بازار نجف را تداعی می کرد. آنقدری که در کوچه پس کوچه های کاظمین و کربلا و نجف چرخیده ام و تصاویری که از بازار و زندگی عادی در سوریه دیده ام، این بی ذهنم می آید که زندگی مردم در این نواحی چقدر هنوز طبیعی و ساده است. همه چیز خودش است و هیچ چیزی تلاش نمی کند خودش را زیباتر و کاراتر از آنچه هست نشان دهد. گاهی در کافه ای زنگ و رو رفته عده ای پیرمرد دور هم وقت می گذارنند و قلیان دود می کنند و می روند و نهایت زندگی شان همین است. در نتیجه روی دیگری ندارند که دیده نشود. کلا در این فضاهای شرقی، همه چیز معنا دارد، اما پشت صحنه و لایه ی پنهان ندارد. تمدن مشرق زمین یک ابر زمخت و وسیع از معناست که بر سر بشر کشیده شده. ویل دورانت که در درک امور معنوی قدری به ما شرقی ها نزدیک است، در جلد اول تاریخ تمدنش، به مصر که می رسد دامن از کف می نهد و نمی تواند شور و سوقش را نسبت به این مجموعه ی در هم تنیده ی معانی پنهان کند و درباره ی مصر آن قدر می نویسد و می نویسد که قلم را به فنا می دهد. حتما بخوانید این بخش را. به وجد خواهید آمد از شوق عجیب او به مصر
📌 امروز ۱۶ مرداد ۲۹مین سالگرد رحلت پدر بزرگوارم مرحوم حاج عباس کرباسچی است که هنوز و بعد سالهای طولانی الهام بخش اینجانب در رفتار و روش و سلوک ایمانی می باشد. الان که بعد سالها فکر می کنم احساس می کنم مهمترین ویژگی شخصیتی ایشان، اعتدال شخصیتی ایشان در همه ی امور بود، هیچ گاه افراط و تفریط از او به یاد ندارم. عصبانیت هم داشت باندازه بود. من سالهای کوتاهی همراه او بودم، اما حلاوت سلوک ایمانی او بعد این سالها هنوز در کامم هست. درباره ی اساتید و فضای تربیتی دوران جوانی ایشان در تهران دهه ی چهل و پنجاه، قبلا مطالبی نوشته ام و انشالله باز هم خواهم نوشت. در اینجا همین قدر بگویم که سلوک ایمانی ایشان که از آن سخن می گویم، امر اتفاقی نبود، بلکه کاملا آگاهانه و با برنامه بود. مدتی پیش با برخی از دوستان قدیمی ایشان صحبت های مفصلی داشتم و نکات بسیاری از فضای تربیتی ایشان را بدست آوردم که برای امروز ما می تواند بسیار آموزنده باشد. انشالله می نویسم. همراهان محترم کانال می دانند که اینجانب نسبت به فضای دینی و اخلاقی شهر تهران در دهه ی چهل و پنجاه تمرکز خاصی دارم و آن دوران را یکی از بخش های مهم تشکیل دهنده ی هویت دینی در عصر کنونی می دانم. پدر اینجانب و بسیاری از هم نسلان او تربیت شده های این دوره اند. در این باره بیشتر خواهم نوشت انشالله. فی الحال از خوانندگان محترم تقاضامندم ایشان و مرحوم والده ی ما و همه ی درگذشتگان از مومنین را به فاتحه ای مهمان کنند.‌