eitaa logo
تأملات اجتماعی
171 دنبال‌کننده
286 عکس
88 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 در جست و جوی ریشه ی بحران های اجتماعی 🔹درباره ی خطر پیش روی تله ی جمعیتی خیلی می نویسند و ابراز نگرانی می کنند، و در دولت و مجلس برایش طرح می دهند و چه و چه. اما بنده بعنوان امام جماعت یک مسجد در منطقه ای متراکم، روزانه درگیر هستم با انبوهی از جوانان متاهلی که میلی به داشتن فرزند ندارند و یا اصلا تمایلی به ازدواج ندارند. بسیاری از آنها وضعیت اقتصادی را بهانه می کنند، اما خودشان هم می دانند که این یک بهانه است و با قدری جمع و جور شدن می توانند از پس اش بر بیایند. به گمان بنده و آن قدری که با اینان گفت و گو و حشر و نشر داشته ام، نسل جوان ما در دهه ی اخیر دچار یک چرخش هویتی بنیانی شده که نگاه او را به ازدواج، خانواده، شغل، درس، اجتماع و .... تغییر داده. این تغییر نگرش الزاما از یک نگاه سنتی به یک نگاه مدرن و جدید نیست، بلکه جوانان ما از بطن نگاه سنتی به مسائل، به دام یک نگاه نسبی و آشفته فروغلتیده اند و همین مطلب امکان تعامل و تغییر نگرش آنها را بسیار دور از دسترس می کند. به گمان نگارنده، مسائل اقتصادی یا اجتماعی همگی قابل گذر است، چنانکه بسیاری ازین والش ها عبور می کنند و خود را بالا می کشند، ، بلکه علت اصلی مسائلی چون عدم تمایل به ازدواج یا فرزند آوری و یا بی حجابی و یا اعتیاد را در تضعیف هویت و تربیت ناشدگی باید جست و جو کرد. غالب جوانانی که در مسجد و خیابان با آنها روبرو هستم در سیستم های آموزشی تحصیل کرده اند که حداقل معلومات و نظام فکری به آنها داده می شود و این مطلب با ساعتی گفت و گو با آنان تایید می شود. این تربیت ناشدگی و شکل نگرفتن نظام معرفتی در ذهن جوانان آنان را در برابر ناملایماتی چون اوضاع بد اقتصادی یا اجتماعی بی دفاع می کند. غرض از اینهمه آنست که طرح های وام و مسکن فرزندآوری بجای خود، اما آنچه قبل از همه باید جدی گرفته شود، اول است، دوم و سوم . بدون و نهادینه کردن یک نظام فکری عقلانی در وجود آحاد جامعه، نمی توان به حل معضلات چندان امیدوار بود. @taamollat
83.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌ابومحمد الجولانی سرکرده خودفروخته هیات تحریرالشام: ذهنیت انقلابی نمی تواند کشور را بسازد. برای همین امروز می گویم که انقلاب برای ما تمام شده است. این بخشی از تاریخ ماست که برای آن ارزش قائل هستیم و آن را گرامی می داریم، اما نباید ذهنیت آن را به این مرحله برسانیم. https://eitaa.com/westanews
تأملات اجتماعی
📌ابومحمد الجولانی سرکرده خودفروخته هیات تحریرالشام: ذهنیت انقلابی نمی تواند کشور را بسازد. برای همی
جولانی در این مصاحبه حرفهای دیگری هم زده از جمله به ایران تاخته که پای روسیه را به سوریه بازکرد و با همکاری آنها باعث تخریب زیرساخت های سوریه و جنگ داخلی و.... شد و وقتی که خبرنگار از او پرسید که آیا از ایران غرامت نمی خواهید گفت این وظیفه ی نهادهای حقوقی ماست که راجع به این مطلب تصمیم بگیرند. شبیه همین حرفها (درباره ی گذشتن از دوران انقلابیگری و....) امروز از زبان سودانی ، نخست وزیر عراق بیان شده که گفته ما دیگر نمی خواهیم عضو محور مقاومت باشیم. نمی دانم اینها چقدر به تکرار تاریخ باور دارند و چقدر تاریخ را در تصمیماتشان دخیل می کنند، اما هیچ حاکم عاقلی در هیچ شرایطی سلاح و روحیه سلحشوری ملتش را معامله نمی کند. ویل دورانت در جایی از تاریخ تمدنش تعبیری به این مضمون دارد که «یک ملت عاقل صلح طلب است، اما همیشه باروتش را خشک نگه می دارد.» شک نباید کرد که ملت هایی که اکنون تن به این فضای سازش می دهند، رفته رفته همه چیز خود را از دست خواهند داد و برای بقا هزینه ای به مراتب بیشتر از مقاومت خواهند پرداخت. تاریخ استعمار و استثمار در پس و اگر از تاریخ درس نگیریم استعمار جدید و بردگی در پیش است. استعمار بی رحم است و اگر قوی نشویم و روی پای خود نایستیم و از خود و هویتمان دفاع نکنیم روزگارمان را سیاه خواهد کرد، همان کاری که در هند کرد و در چین و الجزایر و..... . تاریخ استعمار در چین را از روی کتاب نهرو بخوانید، یک دل سیر گریه خواهید کرد. @taamollat
📌 اعتکاف ۰۳ 🔹در اعتکاف امسال، تا این لحظه حاشیه و حادثه خیلی داشته ایم، اما به عنایت امام عصر ع، مثل کشتی ای که در اقیانوس دارد آب را می شکافد، داریم آرام آرام پیش می رویم. از همان ابتدا هم نگاهمان تربیتی و هدفمان نهادی سازی فرهنگی بود. برای به نتیجه رسیدن یک کار فرهنگی، بعد از توکل و سپردن کارها به صاحب اصلی اش، صبر و سعه ی صدر و داشتن چشم انداز و هدف روشن شروط اصلی است. علاوه بر اینها برای به نتیجه رسیدن کار فرهنگی و برپا شدن یک قرارگاه، واقعا باید وقت گذاشت و از خود و خیلی چیزهای دیگر گذشت. بدون اینها نمی شود. در این چند روز که با این بچه ها بودیم به این نتیجه رسیدم که بهترین راه برای تربیت، نه کلاس و آموزش و نصیحت، که زندگی کردن با متربی است. حرف و کلاس و موعظه زمانی اثر می کند که مربی کنار متربی زندگی کند و بالا و پایین برود. الان که اعتکاف از نیمه گذشته و رو به پایان است، تازه داریم با بچه ها رفیق می شویم و دارند کم کم انس می گیرند. انشالله بتوانیم به مدد پدر مهربانمان ، این بچه ها را به نقطه ی مطلوبی برسانیم.‌ @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 اعتکاف ۰۳ 🔹در اعتکاف امسال، تا این لحظه حاشیه و حادثه خیلی داشته ایم، اما به عنایت امام عصر ع، مث
📌اعتکاف ۰۳ (۲) 🔹چند نکته درباره ی چشم انداز اعتکاف:: ۱. بچه های این دوره از نظر صفای باطن و قوت معنوی از نسل های گذشته هیچ کمتر ندارند و چه بسا آمادگی معنویشان بیشتر است . بچه های خیلی اهل عبادت نیستند، انتظاری هم نیست، اما وقتی از عالم معنا، عروج روح، تفکر، صفای باطن و.... صحبت می شود، به راحتی می گیرند و سر می کشند. اما مسئله ی عمده ای که بسیار مشهود است آنکه چنین ظرفیت هایی در وجود اینها غالبا دست نخورده باقی مانده و اینها غالبا دوران طلایی تربیتشان، یعنی دهه ی اول را بدون برنامه و جهت گیری سپری کرده اند. با پدر و مادرها که صحبت می کنیم، اگرچه خیلی دغدغه و نگرانی دارند، اما غالبا دیدگاه مشخصی درباره ی تربیت ندارند.‌ همین وضعیت در مدارس نیز مشهود است و غالب مدارس نیز از یک برنامه تربیتی منسجم و هدفمند خالی هستند. نتیجه ی دست خالی بودن مدرسه و خانواده، بالا آمدن نسل های پی در پی تربیت ناشده و ادامه ی همین روند بی نتیجه است. اینکه اصلاح آموزش و پرورش و یا خانواده کار کیست. رسانه، دولت، حوزه ها ، فعلا ماری ندارم. اما مسجد به جهت ارتباط تنگاتنگ با خانواده ها و امکان ارتباط با مساجد، بیشترین ظرفیت را برای در اختیار دارد. مسجد این ظرفیت دارد تا همه ی اقدامات و تلاشهای مدرسه و خانواده را هدفمند کند. در نتیجه پیوند این سه نهاد در تربیت نسل ها و انتقال فرهنگی خیلی مهم است. 🔹بحمدلله در اعتکاف امسال مسجد، همکاری منسجم و بسیار خوبی بین خانواده ها، مدارس و مسجد صورت گرفت. قبل از شروع رسمی خانواده ها دعوت شدند و ارتباط اولیه ای شکل گرفت و حتی از اولیای مدارس نیز برای سرکشی دعوت شد. غیر از برنامه های پیش بینی شده برای بچه در ماه های بعد، انشالله ارتباط با خانواده ها را نیز پس از این، در قالب جلسات تربیتی یا حتی اردو ادامه خواهیم داد و امیدوارم در سالهای اینده، یک قرارگاه فرهنگی با محوریت مسجد در منطقه شکل بگیرد تا بتواند سایر ظرفیت های انسانی و فرهنگی را در منطقه فعال کند. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی. @taamollat
✍بارش های الهی را دریابیم عجیب است! هر سال که می گذرد بارش‌های طبیعی کاهش پیدا می کند ولی برحجم باران‌های تربیتی افزوده می‌شود. دنیا جای عجیبی است، هرچه بر ترک فعل‌های ما افزوده می‌شود خدا فعال‌تر می‌شود تا حجت را بر ما تمام کند که نگوییم این نسل از دست رفت. نگوییم با یک نسل منقطع از معنویت سروکار داریم. هرچه ما بیشتر به میز می.چسبیم بچه‌ها محکم‌تر به (خدای) عزیز... دوست داشتم تصویر بچه‌های حلقه‌زده به دور خودم در اعتکاف را منتشر کنم. با خودم گفتم، تو حق نداری با بارش‌های الهی پز بدهی! تو حق نداری با ثمرات انقلاب، خون شهدا و زحمات مخلصین خودت را ثابت کنی. مگر نشنیده‌ای "يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا ..." گمان مبر آنها که دوست دارند در برابر کار (نیکی) که انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند، از عذاب برکنارند! بلکه برای آنها، عذاب دردناکی است. امروز روز پز دادن نیست، روز پاسخ دادن است. این سیل مشتاق نوجوان‌ فردای اعتکاف کجا می رود؟! باید خون گریه کرد برای مسجدهای تعطیل، مسجدهای بن بست، مسجدهای تحت اشغال، مسجدهای بی امام، و امام‌های بی پشتیبان این نسل آمد تا بگوید ما هستیم تو و امثال تو نیستید. این نسل آمد تا بگوید روز قیامت از شما شکایت می‌کنیم که ما را در گوشه خانه با فضای مجازی رها کردید. آمد تا بگوید "من یرتد منکم عن دینه..." خدا معطل نمی‌ماند و این انقلاب را به دست این بچه‌ها به قله می.رساند. ضمنا قدردان مساجد فعال هستیم... 🆔@Khezri_ir
تأملات اجتماعی
📌اعتکاف ۰۳ (۲) 🔹چند نکته درباره ی چشم انداز اعتکاف:: ۱. بچه های این دوره از نظر صفای باطن و قوت م
📌اعتکاف۰۳ (۳ از۱۰) 🔹هیجان و بازی، حلقه ی مفقوده ی تربیت بازی و تحرک هیجانی قدم اول در تربیت نسل نوجوان است و ما مربیان حتما باید راهی برای ارضای این نیاز پیدا کنیم، که اگر نکنیم سایر اقدامات تربیتی به نتیجه نخواهد رسید. دیشب که دومین شب اعتکاف بود، بعد افطار بچه ها ساعتی آزاد بودند و بعدش گعده ی معرفتی و بعد آزاد و در اختیار بودند. عده ای بازی و عده ای استراحت، ساعتی که گذشت، گویی از خواب بیدار شده باشند، بازی های هیجانی شروع شد و کار داشت به بازی های خشن می کشید که بلندگوها را وصل کردیم و پشت سر هم چند مداحی گذاشتیم، از واحد و زمینه تا شور، غالب بچه ها وسط آمدند و حدود یک ساعتی با شور سینه زدند، آنقدر که دیگر از حال رفتند. به ذهنم آمد که اصلا یک فلسفه ی هیئت همین است که هیجان بچه ها را به نحو مثبت، سازنده و بدون آسیب خالی کند. ما اگر برای کار فرهنگی با این بچه ها هیچ کاری نکنیم جز تخلیه ی هیجان و آرام کردن نفس اینها، به خطا نرفته ایم ، نیاز بچه ها در این سن همین است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌اعتکاف۰۳ (۳ از۱۰) 🔹هیجان و بازی، حلقه ی مفقوده ی تربیت بازی و تحرک هیجانی قدم اول در تربیت نسل نو
📌اعتکاف ۰۳ (بخش۴از ۱۰) 🔹ابعاد روانی و شخصیتی بچه های دهه هشتاد و نود بچه های این دو دهه ی اخیر به نحو واضحترین قدرت یادگیری و فهم بهتری دارند و حتی به نظر می رسد که برای تفهیم مفاهیم غیر مادی، چندان نیازی به مفاهیم محسوس ندارند، با اینحال در معرض حجم بی شماری از اطلاعات پراکنده هستند که تمرکز آنها را مختل می کند. به نظر می رسد که این بچه ها نسبت به نسل های قبلی شان آمادگی بیشتری برای درک معانی و احساسات دارند. بچه های اعتکاف امسال ما عموما از طبقات متوسط رو به پایین بودند، اما چند سال قبل هم که به مدرسه ای در حوالی نیاوران در شمال تهران رفته بودم (مدرسه ای که اردوی سالانه اش در کیش و قشم برگزار می شد) فضا تقریبا همین بود و وقتی در آنجا برای رساندن بحث به محرم و امام حسین ع، از مفاهیم محسوس و حتی داستان‌هایی از تاریخ غرب استفاده مردم، بعداً فهمیدم نیازی به این همه مقدمه چینی نبود، این مفاهیم معنوی مدتهاست که برای آنها حل شده. غرض آنکه با همه ی دشواریها با نسل چندان پیچیده ای مواجه نیستیم و با توجه دادن به و امر موثر و دست یافتنی است. @taamollat
📌ملاحظه ای جریان شناختی پس از درگذشت رهبر انجمن حجتیه 🔹پیام های تسلیتی که در پی درگذشت یکی از سران انجمن حجتیه از سوی افرادی که انتظار نمی رفت صادر شد، نشان می دهد که جریانات فکری و عقیدتی و سیاسی چقدر پیچیده و تو در تو هستند و اینکه قرائت ها از اسلام و انقلاب اسلامی چقدر با هم تفاوت دارد. و اطلاع از سابقه ی تاریخی افراد در شناخت و تحلیل حوادث خیلی کمک کننده است.
تأملات اجتماعی
📌اعتکاف ۰۳ (بخش۴از ۱۰) 🔹ابعاد روانی و شخصیتی بچه های دهه هشتاد و نود بچه های این دو دهه ی اخیر به
📌اعتکاف ۰۳ (بخش۵از ۱۰) 🔹عبادت و رشد شخصیت 👈تردید نباید کرد که از نگاه اسلامی عبادت یکی از عوامل رشد انسانی و شخصیتی و یکی از لوازم حتمی زندگی ایمانی است، چنانکه قرار دادن ساعتی برای عبادت یکی از نشانه های مومن شمرده شده. از این جهت یکی از مواردی که در سبک زندگی ایمانی باید تبلیغ و تاکید شود، همین مسئله ی توجه به مستحبات و نوافل و برقراری ارتباط معنوی و روحی با خداوند است. گاهی اوقات، غش کردن به سمت فعالیت های اجتماعی مساجد را از کارکرد محوری خود یعنی عبادت غافل می کند. در مدیریت مسجد باید دقت داشت که همه ی فعالیت ها باید با محوریت عبادت و بندگی باشد. 👈عبادت برای نوجوانان البته با عبادت برای افراد بزرگسال تفاوت دارد. در نوجوانان باید تلاش شود تا لذت عبادت و دعا و انس را بچشند تا زمینه برای مراحل بعد فراهم شود.‌ در این سه روز اگرچه برنامه های عبادی مانند قرائت قرآن و دعا و نماز شب و‌‌‌‌‌‌.... داشتیم، اما هدف اصلی درک لذت اولیه از انس با عبادت بود، اگر این هدف حاصل شده باشد، سالهای بعد می توانیم آنها را به مرحله ی «عبادت زندگی ساز» وارد کنیم. تربیت دینی کار ظریفی است و پس از این مراحل باید توسط والدین و خانواده در محیط خانواده و مدرسه دنبال شود. احتمالا در روزهای آینده جلسه ای با پدر و مادرها خواهیم داشت و درباره ی این سیر با آنها گفت و گو خواهیم کرد. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌اعتکاف ۰۳ (بخش۵از ۱۰) 🔹عبادت و رشد شخصیت 👈تردید نباید کرد که از نگاه اسلامی عبادت یکی از عوامل ر
📌 اعتکاف ۰۳ (بخش۶از ۱۰) 🔹ابعاد جامعه شناختی مناسک اعتکاف اعتکاف علاوه بر جنبه ی معنوی و عبادی، بعنوان ابزاری برای نهادینه سازی و انتقال فرهنگ نگریسته شود. خانواده، مدرسه و محیط اجتماعی هرکدام عهده دار انتقال بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم هستند، اما مسجد و مناسک خاص آن مانند مجالس دعا و عزاداری لایه هایی از فرهنگ را منتقل می کنند که از نهادهای دیگر بر نمی آید. روحیه ی عبادت و بندگی، اخلاق اجتماعی و.‌.. از جمله ی این لایه ها هستند. اگر مسجد با این دید نگریسته شود، رویه های ما را دچار تغییر اساسی خواهد کرد. @taamollat
📌 تربیت اجتماعی از منظر شهید مطهری 🔹...