تأملات اجتماعی
📌مرور بحث: 🔹 موضوع منبر دهه ی دوم، نقد رویکردهای سیاسی، عرفانی و کلیسایی حادثه ی عاشورا و تلاش برا
📌بعدالتحریر:
۱. از جهت تبلیغی همین نگاه را در مناسبت های دیگر درباره ی سایر ائمه ادامه داده و می دهیم و تلاش می کنیم در مناسبت های مختلف آن را تکرار کنیم.
هدف از این کار هم شکل دادن چارچوب فهم تاریخی بر اساس قرآن کریم در اذهان عمومی است.
اگر این چارچوب تاریخی شکل بگیرد سایر تعالیم قرآنی و تاریخی سر جای خود قرار خواهد گرفته و بدرستی فهم خواهد شد.
درباره ی این چارچوب تاریخی بیشتر خواهم نوشتن انشالله
۲. بعد از قرآن کریم، مهمترین منابعی که در این بحث از آنها استفاده کرده یا از آنها تاثیر گرفته ام بدین قرار است:
- مقتل جامع قیام سیدالشهدا ع ، مرحوم استاد پیشوایی
-قیام حسین علیه السلام ، دکتر سیدجعفر شهیدی
- انسان دویست و پنجاه ساله، آیت الله خامنه ای
-فلسفه ی تاریخ، شهید مطهری
-اسلام و نیازهای زمان، شهید مطهری
-خاتمیت، شهید مطهری
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌بعدالتحریر: ۱. از جهت تبلیغی همین نگاه را در مناسبت های دیگر درباره ی سایر ائمه ادامه داده و می د
📌چارچوب تاریخی
🔹چارچوب تاریخی دیدگاهی کلان درباره ی تاریخ و جوامع بشری است که همه ی مسائل خرد در پرتو آن فهمیده و تحلیل می شود.
از این رو آن چارچوب تاریخی شکل گرفته در ذهنیت عموم مبنای تحلیل، قضاوت و پیش بینی خواهد بود.
مثلا تحلیل کسانی که تاریخ را اساسا مجلا و محل ظهور جریان حق می بینند و باطل را طفیلی و سربار حق می دانند، با تحلیل کسانی که حرکت تاریخ را محصول کنش و واکنش دو جریان حق و باطل و یا اصلا جریان باطل را قدرت پیروز تاریخ می دانند متفاوت است.
تحلیل کسانی که تاریخ و جامعه را دارای فطرت و ذات می دانند با تحلیل کسانی که تاریخ و جامعه را فاقد فطرت و محصول صرف اراده ی آدمیان از ریشه متفاوت خواهد شد.
و همچنین تحلیل کسانی که حرکت تاریخ را تکاملی می دانند با تحلیل غیر آنها متفاوت است.
قرآن درباره ی همه ی این سوالات پاسخ های روشنی دارد که همان ها مبنای تحلیل قرآن کریم از اقدامات انبیا و سایر حوادث است.
ما در مسجد هم سعی می کنیم این چارچوب را از قرآن استخراج کرده و آن را در تحلیل مسائل خرد از آسیب های اجتماعی گرفته تا انقلاب اسلامی به کار بگیریم.
▪️اولین ثمره ی داشتن چارچوب تاریخی، خودآگاهی تاریخی و خودآگاهی ملی و سپس حرکت در مسیر است.
بدون داشتن چارچوب فهم تاریخی خودآگاهی رخ نمی دهد و بدون خودآگاهی تکامل و پیشرفت بی معناست.
#چارچوب_تاریخی
#خودآگاهی_تاریخی
#نظریه_اجتماعی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌چارچوب تاریخی 🔹چارچوب تاریخی دیدگاهی کلان درباره ی تاریخ و جوامع بشری است که همه ی مسائل خرد در پر
📌بعدالتحریر1
🔹در باب اهمیت چارچوب تاریخی نکاتی عرض شد.
اخیرا با دوره های تاریخی در فضای مجازی برخوردم به نام روایت انسان به تقریر شخصی به نام آقای نخعی که ظاهراً از وابستگان فکری آقای میرباقری و مجموعه ی فرهنگستان می باشند.
روایتی از انسان از بیخ تاریخ تاکنون. بعضی از فایل های ایشان را اکنون در دست دارم و منتظرم ببینم به کجا می رسانند تحلیل تاریخ را، هر چند اگر مبنای تاریخی شان همان مبنای آقای میرباقری باشد، انتهای راه از همین ابتدا نسبتا معلوم است.
چند فایلی را که بعنوان تمهید و مقدمه ی ورود به دوره اصلی شان را که گوش کنم، انشالله نکاتی درباره ی محتوا و روش این مباحث گفتن خواهم کردن. بعون الله.
@taamollat
📌«کاش می شد سند بذاریم، فکرمون آزاد شه»
حق بود انصافا😂
یه بار دیگه یه جمله ای دیدم پشت یه نیسان، هیچ جمله ای باندازه ی اون پوچگرایی رو برام ملموس نکرده بود.
نوشته بود: «هیچ مقصدی وجود نداره، همش مسیره»😱😱😱
#جامعه_ی_ایران
@taamollat
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از انتشار این کلیپ هیچ حس خوبی ندارم. اما با نگفتن و سر در برف کردن، درمان حاصل نخواهد شد.
بی هویتی یا سرگردانی هویت، پایه تربیت ناپذیری است. وقتی افراد هویت خود را فراموش کنند، به راحتی همین شخص، در بالا و پایین اجتماع بازی می خورند.
یکی از آسیب های عرفی گرایی، یا همان غلبه پیدا کردن عرف و فرهنگ بر عقلانیت همین سرگردانی هویت افراد است و ماجراهای بعدش.
برای حل مسئله ی حجاب و کلا تثبیت دینداری در جامعه، قدم اول ایجاد خودآگاهی است، در همه ی عرصه ها، خودآگاهی فطری، خودآگاهی شخصیتی، خودآگاهی ملی و خودآگاهی سیاسی و.... .
این کار در خانه و مدرسه و جامعه بصورت همزمان و هماهنگ باید دنبال شود.
#عرفی_گرایی
#خودآگاهی
#جامعه_ی_ایران
@taamollat
📌 درباره ی خودآگاهی
🔹اگرچه در مقام و رتبه، خودآگاهی فطری مقدم بر سایر اقسام خودآگاهی است، اما در مقام عمل، خودآگاهی شخصیتی مقدم است.
یعنی شخص اول باید به جنسیت، نقش های متناسب با جنسیت، نسبت خود با اعضای خانواده و مدرسه و دوستان آگاه شود تا زمینه برای سایر لایه های خودآگاهی فراهم شود.
از اینرو قرار گرفتن در محیط ایزوله و بسته که مانع تحقق لایه هایی از خودآگاهی است، هیچ خدمتی به تربیت کودکان نیست.
البته انتظار نداریم که تا قبل از نوجوانی چنین خودآگاهی و عمل به نقش های متناسب حاصل شود، این فرایند ممکن است تا میانه های جوانی هم بطول بینجامد.
در دوران کودکی و نوجوانی رفته رفته و با بیدار شدن عقل زمینه برای درک خودآگاهی فطری که پایه ی همه ی خودآگاهی هاست، فراهم می شود.
پدر و مادر و مربیان تربیتی در فعال کردن خودآگاهی شخصیتی و فطری نقش محوری دارند و رسانه ها و جو اجتماعی و.... در از بین بردن آن.
#عرفی_گرایی
#خودآگاهی
#جامعه_ی_ایران
@taamollat
📌 یادداشت پس از جلسه ی تحلیف
🔹جلسه تنفیذ و تحلیف رییس جمهور جدید بحمدلله جلسات آبرومند و خوبی بود، خصوصا جلسه ی تحلیف در مجلس که حقیقتا نمایش اقتدار داخلی و بین المللی و انسجام درونی نظام اسلامی بود.
روح امام عزیز شاد که بر اساس عقلانیت اسلامی راه مردم سالاری را بر ما گشود و ملت را در مسیر حاکمیت بر سرنوشت خود یاری نمود.
سلام خدا بر همه ی شهدای انقلاب اسلامی؛
دفاع مقدس؛
مدافع امنیت و سلامت؛
سلام خدا بر حاج قاسم و رییسی نازنین که جای خالی اش در این دوران بیش از همه حس می شود.
انشالله پس از آنان انتخابات و این دو جلسه ی باشکوه و پراقتدار، دولت آقای پزشکیان بتواند مرهمی باشد بر زخم ها و عقب افتادگی ها.
و انشالله در تشخیص دردها و درمان آنها موفق باشد.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌درباره ی کتاب «در آمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای»۶ 🔹گزارش فصل دوم: «شخصی
📌درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» ۷
🔹 «علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای»
👈 صبح فردا منتظر باشید. 😊
📌دکتر عارف، رئیس «شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان» و رئیس «فراکسیون امید در مجلس دهم» و معاون اول دولت چهاردم ۲۷ مرداد ۱۳۹۷، در دیدار اعضای «انجمن اندیشه و قلم» گفت:
«ما، گفتمان اصلاحات را برآمده از انقلاب میدانیم. مزیت گفتمان اصلاحات، جذب حداکثری است؛ این مثال درباره اصلاحات که از «سروش تا گوگوش» را شامل میشود، صحیح است و ما نمیتوانیم کسی را حذف کنیم.... قطار ما به هر ایستگاهی میرسد، ابتدا دست افراد را میگیریم و با خود همراه میکنیم، سپس آنها را شناسایی میکنیم... براندازان در جریان اصلاحات جایی ندارند».
#عصراندیشه
@Asreandisheh
تأملات اجتماعی
📌دکتر عارف، رئیس «شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان» و رئیس «فراکسیون امید در مجلس دهم» و معاون او
📌چه قرائتی از انقلاب است که خودی و غیر خودی درش نیست و تساهل و تسامح و عرفی گرایی و رابطه با غرب به هر قیمتی درش هست؟ 🤔
یادمان باشد که از همان ابتدا هم قرائت امام از انقلاب و مبارزه، قرائت انحصاری نبود، چپ ها، خصوصا چه چپ هایی که مسلمان ماندند و چه آنها که مارکسیست شدند، در ادعای مبارزه فریادشان از جریان امام و روحانیت بلند تر بود و در مبارزه حرفها و دیدگاه های خودشان را داشتند.
بعد از پیروزی انقلاب، اما روندها به گونه ی دیگری شد و آنها بازماندند و طور دیگری وارد حاکمیت شدند.
آنها چنانکه آن روزها قرائت دیگری از مبارزه و انقلاب داشتند، امروز هم قرائت دیگری از انقلاب دارند که بسیاری از خط قرمز های جریان مدعی انقلاب را رد می کند.
الان هم آنها هستند و هم اینها.
خط فکری ها اگر واضح نشود جامعه دچار سردرگمی می شود.