eitaa logo
تأملات اجتماعی
170 دنبال‌کننده
272 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 «آقا»ی ما و مسیر تاریخ 🔹در این بحبوحه ی سرنوشت ساز و خطیر، برای کسی که نسبت به آینده و موج ترورها نگران بود اینطور نوشتم: از ترورها و شهادت ها هراس نداشته باشید، ترورها و قتل ها تاثیر جدی بر مسیری که انقلاب اسلامی در تاریخ گشوده ایجاد نخواهد کرد. اگر تروری هم صورت نگیرد، ۵۰ سال بعد نیمی از جمعیت حال حاضر روی زمین دیگر زنده نخواهند بود و افراد دیگری آمده اند. مهم آنست که امام و آقا ی ما مسیر تاریخ را به سمت دیگری برده اند و پس از این هرکس پا روی این زمین بگذارد، در جاده ای قدم گذاشته که طراح و مجری اش «اقا» ی ماست. در مسیری که او ترسیم کرده، مستضعفان عالم -که برای قرن ها توسری خور و تحقیر شده بودند، - عزت دارند و اعتماد به نفس و مجهز به علمند و روی پای خودشان می ایستند، زیر سایه ی او امت اسلام «احیا» شد. اینها آن نرم افزارهایی است که آقا با آنها مسیر دیگری برای تاریخ باز کرد که با رفتن رهبرانش نیز همچنان گشوده خواهد ماند. با اتفاقات یک سال اخیر خصوصا دیشب، جرأت و اعتماد به نفسی در دل امت اسلام جوانه زد که دیگر قابل بازگشت نیست. امت اسلام پس از این خود را بیشتر باور خواهد کرد و غرب را بیشتر نادیده خواهد گرفت و در دهه های بعد از روی آن عبور خواهد کرد. «اقا» ی ما اینگونه مسیر تاریخ را تغییر داد. والسلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا. خدایا به سلامت دارش. @taamollat
📌در تحلیل شرایط و حوادث این روزها، ابزار و روش های متعارف بکار نمی اید، حوادث به روشنی باید با ملاک های اخرالزمانی دیده و تحلیل شود. از جمله همین نماز جمعه ی فردا
📌چرا اصرار داریم که حوادث این روزها، باید با ملاک های اخرالزمانی فهمیده و تحلیل شود؟ 🔹قرآن کریم از حیات اجتماعی بشر چند مسئله خیلی برجسته است: اول: تقابل جریان حق به رهبری انبیا و جبهه ی باطل دوم: اصرار انبیا بر آزاد کردن بشر و قرارگرفتن او در مسیر بندگی خدا و عقلانیت و حریت از قدرتهای طاغوتی سوم: تلاش مستمر جبهه ی باطل بر استضعاف و به بند کشیدن توده های مردم چهارم: ارائه ی تصویری از پایان تاریخ 🔹شواهد تاریخی با روایت قرآن کریم از تاریخ بشر منطبق و سازگار است. تفصیلاتش بماند. قرآن کریم مرحله ی پایانی تاریخ را، به زیر کشیده شدن طاغوت ها و قدرت گرفتن و «امامت» صالحان و مستضعفان و به بند کشیده شدگان تاریخ معرفی می کند. این فرایند یک شبه رخ نمی دهد و نتیجه فرایندی طولانی از رشد، خوداگاهی و خداآگاهی مستضعفان عالم و نهایتا شورش آنها بر ضد ساختارهای طاغوتی است. 🔹فرایند بیداری امت اسلامی و شورش آنان بر ضد ساختارهای مادی و تسلط امت بر سرنوشت خویش، که با انقلاب اسلامی در ایران شروع شد، اکنون و پس از پنج دهه به امری فراگیر در کل امت اسلامی تبدیل شده. در اثر حوادث اخیر، امت به این باور رسیده است که می تواند از قدرتهای عالم فرمان نبرد، می تواند خودش را اداره کند، می تواند هویت خودش را مستقل از قدرتهای فهم و تعریف کند. نتیجه ی این وضعیت آنست که توده هایی از مردم که برای قرن ها از طریق ابزار نظامی، اقتصادی، فرهنگی و.... عقب نگه داشته شده بودند، اکنون دارند «احیاء» می شوند و روی پای خودشان می ایستند و آماده می شوند تا رهبری و مدیریت خود و جهان را بر اساس عدالت به دست گیرند؟! 🔹 غیر از نابودی اسرائیل که انشالله دیر یا زود محقق خواهد شد، دنیای پس از رژیم، تنها دنیای بدون اسرائیل نیست، دنیای مادی ه گرفتن غرب، دنیای بیداری، حیات و حرکت امت اسلام و همه ی به بندکشیده شدگان کره ی زمین است. و مگر قرآن کریم درباره ی آخرالزمان تصویری جز این عرضه می کند: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» قصص،۵ 🔹حوادث این روزها بیش از آنکه معلول سیاست ورزی اصحاب قدرت باشد، معلول انقلاب درونی و بیداری و خودآگاهی فطری انسانها در سراسر عالم است. و ما به روشنی در آستانه ی دنیای جدیدی هستیم، عزم ها را جزم کنید و سرها را بالا بگیرید و ربوبیت خدا را تماشا کنید، لذت ببرید و حمد و تسبیح الهی بر زبان جاری کنید. @taamollat
📌 «آقا» ی ما قواعد سیاست دنیا را خوب شناخته، او می داند که حق و قانون در این دنیا بادهواست و برای اینکه حقت را بگیری باید جگر شیر داشته باشی. در فضایی که شجاعت و ترس عامل اصلی تعیین کننده ی سرنوشت مبارزه است، نماز جمعه ی فردا نمایش قدرت و نترسیدن ما از خصم و عامل رعب و وحشت در دل اوست. همین برای عقب راندن دشمن کافی است.
📌امروز همه می آییم.
📌این اتفاقاتی که این روزها در جامعه ی ایران و جهان دارد اتفاق می افتد، تبلور و ظهور همان در عرصه ی اجتماع است. اولا پیوستگی امت در عرصه ملی و بین المللی حول رهبری واحد و سپس حرکت و رشد مادی و معنوی. سالهاست که دوستان انقلابی دغدغه ی مشارکت مردم را دارند، رفتار آقا در این سالها و بخصوص این ایام طوری بوده که همه خود را در این وضعیت مسئول می دانند، هم نسبت به هم میهنان خود و هم آحاد امت اسلام و بشریت. امروز که مردم پشت سر آقا نماز می خوانند ظهور این پیوستگی مردم با هم و پیوستگی مجموع آنان با «ولی امر» است و این همان مدل جامعه ی ولایی است که آقا در طرح کلی آن را تبیین کرده اند. جالب است که آقا در کتاب «ولایت و حکومت» درباره ی چنین جامعه ای، آن را «کارخانه ی انسان سازی» معرفی می کنند. امروز که وجدان و خودآگاهی عمومی بیدار شده و احساس در قبال بشریت، بیش از گذشته آشکار شده و مردمان بیشتری از سراسر دنیا قلبا یا عملا در صف جریان مقاومت قرار گرفته اند، معنای آن حرف (کارخانه ی انسان سازی) بیشتر آشکار می شود. امام و آقا در این سالها با تقویت پیوندهای داخلی امت اسلامی و ایجاد و ، را در فرد فرد مردم زنده کردند و آنها را به حرکت درآوردند. فارغ از قضایای فلسطین و لبنان و ایران و .... نفس ایجاد حرکت و رشد اجتماعی که آقا در کل جهان ایجاد کرده، خیلی شورانگیز است. @taamollat
هدایت شده از بینش راهبردی
امروز مقام معظم رهبری ۲ ساعت با پخش زنده تلویزیونی در برنامه ختم شهید سید حسن نصرالله شرکت کرد، خطبه نماز جمعه خواند و در خطبه هایش اسرائیل و آمریکا را تهدید کرد. نماز ظهر و عصرش را هم با آرامش و اذکار مستحب خواند. بعد از نماز نشست و تعقیباتش را خواند. حتی بعد از نماز با تک تک مسئولان احوالپرسی کرد و آخر هم خیلی با متانت و گام های استوار رفت. با وجود اینکه اسرائیل تهدید کرده بود رهبران ایران را ترور می کنیم؛ اما تهدیدات اسرائیل، به کف نعلینشم نبود
📌 در جست و جوی نظریه ی اجتماعی آیت الله خامنه ای (حاشیه ای بر خطبه ی اول نماز جمعه ی۱۳ مهر۰۳) 🔹بیانات امروز «آقا» در خطبه ی اول نماز جمعه، پیرامون شبکه ی ارتباطی امت اسلامی را، باید همان بازتعریف الگوی جامعه ی اسلامی، این بار در عرصه ی بین الملل دانست. به عبارت دیگر بیانات امروز امتداد همان مدل ولایت، در عرصه ی بین الملل است. اگرچه در تبیین مفهوم ولایت گاهی بر سرپرستی تاکید می شود، اما آقا در کتاب طرح کلی، در تبیین مفهوم ولایت، بر معنای پیوستگی و ارتباط تاکید دارند. به عبارت دیگر ایشان جامعه ی ولایی را جامعه ای می داند که در وهله ی اول بین آحاد آن ارتباط و پیوستگی و هماهنگی وجود دارد و اینگونه نیست که هر کس در پی تامین خواسته ها و منافع خود باشد. آقا امروز این معنا از ولایت را در عرصه ی روابط بین‌الملل ترسیم کردند که بر اساس ملت های مسلمان نیز باید بهم پیوسته و متحد باشند، بطوریکه تعرض به یکی پاسخ بقیه را نیز در پی داشته باشد و اصولاً معنای امت چیزی جز این نیست. 🔹این مدل از نظم بین المللی تقابل آشکاری دارد با نظم فعلی جهان و ظرفیت های جدیدی از حیات اجتماعی انسان را پدیدار می کند. بسیار جای فکر و تحقیق دارد این الگوی نظم اجتماعی. درباره اش بیشتر خواهم نوشت انشالله. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 در جست و جوی نظریه ی اجتماعی آیت الله خامنه ای (حاشیه ای بر خطبه ی اول نماز جمعه ی۱۳ مهر۰۳) 🔹بیان
📌بعدالتحریر 🔹نسبت نظریه ی اجتماعی شهید مطهری و نظریه ی اجتماعی آیت الله خامنه ای 👈قریب یک سال و اندی در همین کانال، دل‌مشغول نظریه ی اجتماعی شهید مطهری بودیم و قریب پنجاه یادداشت پیرامون آن عرضه شد، و اکنون آرام آرام در حال بررسی دیدگاه های آقا در همین حوزه هستیم. در همین ابتدای کار جالب است اگر توجه شود که نظریه ی اجتماعی آقا، از جهت مبانی فلسفی و خصوصا کلامی تناسب قابل توجهی دارد با نظام اندیشه ی شهید مطهری و هر آنچه را که او فرصت بیانش را نیافت، آقا بیان نموده اند. از جمله بحث تکامل تاریخی و همچنین فطرت فرد و جامعه و... که از بنیان‌های اندیشه ی اجتماعی شهید مطهری ره است، در اندیشه ی آقا وضوح و جلوه ی بسیار روشنتری پیدا کرده. از جمله همین نظریه ی ولایت، بعنوان ساختار اجتماعی ایدئال در اندیشه ی آقا را می توان یکی از امتداد های مهم اندیشه ی اجتماعی امام و شهید مطهری ره تلقی نمود. اندیشه ی اجتماعی آقا از آنچه فکر می کردم بسیار جذابتر است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌چرا اصرار داریم که حوادث این روزها، باید با ملاک های اخرالزمانی فهمیده و تحلیل شود؟ 🔹قرآن کریم ا
📌 جنگ آخر الزمان 🔹اگر فرض بگیریم که نبرد نهایی، جنگی است بین پاک ترین انسانها از سویی و کثیف ترین و وحشی ترین موجودات زنده از سوی دیگر، گویا داریم به این نقطه نزدیک می شویم. اینکه اسرائیل بی قاعده می کشد و تخریب می کند، یک نشانه است.
📌 🔹کانال اخبار سوریه @SyrianKhabar تحلیل مفصلی از وضعیت منطقه و جنگ قریب الوقوع منطقه ای ارائه داده که خلاصه و محصلش آنست که مدیریت اسرائیل عملا به دست آمریکاست و آمریکا از رژیم برای حضور منطقه ای خود و درگیر کردن رقیب خاورمیانه ی خود یعنی ایران استفاده می کند. چنانکه از اوکراین برای کنترل و درگیر کردن روسیه و پیش بینی کرده که در اینده ی نه چندان دور آتشی بین چین و تایوان به پا کند. همه ی اینها برای حفظ هژمونی آمریکا و جلوگیری از قدرت گرفتن سایرین است. اما در مورد اسرائیل، آمریکا به مانند سایر شرکایش اصراری بر حفظ رژیم به هر قیمت ندارد و این بازگذاشتن دست رژیم و انداختنش در دامن ایران و شرکای منطقه ای اش، باز هم نقشه ی آمریکا برای آخرین بهره کشی از اسراییل است که تا جایی که می تواند منطقه را درگیر و تخریب کند و سپس خودش حذف شود. اینگونه خیال آمریکا برای سالها از خاورمیانه راحت خواهد بود. 👈تحلیل قابل توجهی است و اگر اینگونه باشد، میدان تقابل را در حقیقت باید با آمریکا دید و نه اسرائیل و استراتژی های تهاجمی و دفاعی را باید با آنجا تنظیم کرد و اتفاقا دایره مقاومت را از مقاومت در برابر اسراییل بالاتر برد و بسیاری دیگر را هم وارد جرگه ی مقاومت کرد و هژمونی آمریکا را هدف گرفت، چون محدود شدن به تقابل با اسراییل، اگرچه رژیم را حذف می کند انشالله، اما ما و کل منطقه را فرسوده می کند و برای سالها عقب می اندازد و این همان چیزیست که آمریکا می خواهد. کلاهمان را باید کمی بالاتر بگذاریم. (یادداشت اول کانال اخبار سوریه: https://eitaa.com/syriankhabar/22785) @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 در جست و جوی نظریه ی اجتماعی آیت الله خامنه ای (حاشیه ای بر خطبه ی اول نماز جمعه ی۱۳ مهر۰۳) 🔹بیان
📌 روش ترکیبی در مدیریت اجتماعی آیت الله خامنه ای (حاشیه بر خطبه های نماز جمعه ی ۱۳ مهر) ۲ 🔹در حالیکه انتظار می رفت خطبه های «اقا» در شرایط کنونی بیشتر رنگ و بوی تهدید نظامی و سیاسی داشته و مخاطب آن دشمن آمریکایی و صهیونی باشد، مخاطب بخش عمده ی سخنان ایشان امت اسلامی و مسلمانان و مردم سراسر جهان و محتوای آن نیز بیشتر تبیینی و معرفتی بود؛ سخنانی پیرامون ولایت ملت های مسلمان بر یکدیگر و لزوم دفاع یکپارچه و مشروعیت آن . این سخنان بیش از آنکه به دشمن ضربه بزند، تکلیف امت اسلامی ( و نه فقط جبهه ی مقاومت) را در قبال اوضاع کنونی روشن کرد. «آقا» در شرایطی که میلیونها نفر بدنبال شنیدن مواضع ایشان بودند، از این فرصت برای آگاهی بخشی و اقناع امت اسلامی استفاده کرد. این، یعنی در مبارزه با دشمنان امت، آگاهی و شناخت مردم چه بسا از سلاح مهمتر باشد، و بدون آگاهی و حضور امت، آنهم همه ی امت، کار پیش نخواهد رفت. این نحوه مدیریت ترکیبی و توجه همزمان به همه ی جنبه های نطامی، اعتقادی، فرهنگی و.... کم نظیر است. 🔹 جالب توجه است که خودآگاهی و‌خودباوری که بنابر روایت شهید مطهری، یکی از پایه های اصلی انقلاب اسلامی بوده است، در اندیشه ی آیت الله خامنه ای نیز یکی از عوامل بقا و استمرار آنست و دستیابی به جامعه ی اسلامی و تمدن اسلامی نیز بدون آنها میسر نیست. از اینجا بخوبی فهمیده می شود که ایشان همین وضعیت پرآشوب را نیز محملی می دانند برای رشد فرهنگی و اجتماعی امت اسلامی در مسیر دستیابی به تمدن اسلامی. این نکته در خطبه های جمعه ی نصر خیلی برجسته بود. اصرار بر نقش خود مجاهدان لبنان و فلسطین در دفاع از سرزمینشان بدون وابستگی به دیگران را نیز در همین راستا باید ارزیابی کرد. @taamollat
ما و تراث - طلاب پاکستان ۵مهر ۱۴۰۳_01.mp3
13.44M
📌 ما و تراث عالمان مسلمان چگونه کتابهای عالمان مسلمان را مطالعه کنیم؟ 🎙استاد حجةالاسلام سید مهدی موسوی قم: در حضور جمعی از طلاب پاکستان پنج‌شنبه، ۵ مهر ۱۴۰۳ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1632
تأملات اجتماعی
📌 ما و تراث عالمان مسلمان چگونه کتابهای عالمان مسلمان را مطالعه کنیم؟ 🎙استاد حجةالاسلام سید مهدی م
📌استاد سیدمهدی موسوی که سالهاست در حوزه ی تولید علم دینی به تدریس و نوشتن اشتغال دارد، و میراث اسلامی را یکی از مهمترین پایه های تولید علم دینی می داند، در سخنرانی فوق، روش مطالعه ی آثار متفکران و روش دستیابی به نظام اندیشه ی آنان و سپس روش امتداد بخشی آن اندیشه ها در مسائل روز را به روشنی تشریح می کنند. خود ایشان این روش را در آثار متعدد از جمله اثر اخیر (در آمدی بر نظریه ی علوم انسانی آیت الله خامنه ای) بکار گرفته و نتایج قابل توجهی از آن حاصل نموده اند که در باب روش شناسی مطالعات علوم اسلامی و همچنین تولید علوم انسانی اسلامی بسیار قابل استفاده است. شنیدن این فایل صوتی را به همه ی دغدغه مندان علوم انسانی اسلامی که چشمی به میراث اسلامی دارند توصیه می کنم. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌استاد سیدمهدی موسوی که سالهاست در حوزه ی تولید علم دینی به تدریس و نوشتن اشتغال دارد، و میراث اسلام
📌 قریب ده سال است که با استاد بزرگوار مؤانست و مصاحبت دارم. بر خلاف سنت رایج استادی در نهادهای علمی که هر کس استاد رشته ای و متخصص تدریس کتابی است، ایشان را نه فقط استاد فقه یا اصول یا فلسفه یا تاریخ، که اوج تبحر ایشان را در «روش» یافتم. بدان معنا که هر یک از این علوم در نظام اندیشه ی یک متفکر مسلمان پاسخگوی چه پرسشی است و این علوم چگونه بر هم اثرگذارند و چگونه منجر به شکل گیری نظام اندیشه می شوند و در نهایت چگونه به حل مسئله منجر می شود؟ این سوالها در نظام اندیشه ی ایشان پاسخ های روشنی دارد. یکی دیگر از ابعادنظام اندیشه ی ایشان تولید روش رجوع به تراث و جمع بندی آنهاست. آنچه در این سالها از قلم ایشان در باب علوم انسانی تراویده نسبت روشنی با میراث تاریخی عالمان مسلمان دارد و عملا در امتداد آنست. ▪️اهمیت و جایگاه تراث در زمانه ی کنونی، ▪️لزوم بنای علوم انسانی اسلامی بر تراث گذشته، ▪️نحوه ی رجوع به تراث و جمع بندی انها، ▪️و همچنین نگاه جریان شناختی به تراث اسلامی و..... از بخش های برجسته ی نظام اندیشه ی ایشان است. در حال تدوین یادداشت مفصلی هستم درباره ی نظام اندیشه ی ایشان، بعنوان الگویی از روش مطالعات اسلامی از نظر تا عمل، که بهنگام خود منتشر خواهم نمودن انشالله. فی الحال از علاقمندان دعوت می کنم به شنیدن فایل صوتی فوق و همچنین رجوع به کتاب اخیر و مباحث روش شناسی آن. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی @taamollat