eitaa logo
تأملات اجتماعی
169 دنبال‌کننده
271 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر غم می زند سیلی ،گرانی می کند بیداد کجا حب وطن را می برد آزاد مرد از یاد!؟ گلایه بی شمار از گوش کم دارد وطن امروز نخواهد زد ولی با حنجر ابلیس ها فریاد درون هر لباس و مذهب و اندیشه ای قلبش همیشه می تپد در آرزوی میهنی آباد نه پا پس می کشد در التهاب هیچ بحرانی نه هرگز می زند دم از سکوت و قهرِ دشمن شاد جدا از حزب بازی ها و مشق و نسخه پیچی ها برای عزت ایران همیشه رای خواهد داد... 📜 @sheraneh_eitaa
📌بنده به شخصه قالیباف را مجموعی از نقاط مثبت و منفی می دانم که معتقدم در نهایت و در شرایط فعلی نقاط مثبت او بر منفی اش می چربد. ضمن اینکه بسیاری از نقد ها را به او وارد نمی دانم. از جمله اینکه او را در انقلابی گری کم رمق می دانند. بله او خیلی اهل شعار نیست که دلمان را گرم کند، اما خب سابقه اش نشانگر باور انقلابی اوست. می گویند حاشیه اش عده ای فلان و بهمان. این نقد را وارد می دانم، اما کدام رییس و مدیری است که در حاشیه اش چنین حلقه ای شکل نگیرد، اما مطمئنم که او توان مدیریت این را هم دارد و .... . سوابق مدیریتی او گواه این ادعاست. بعلاوه ی انبوهی از نقاط مثبت مدیریتی و اجرایی که در یادداشت بالا گفته امد و حاجت به تکرار نیست. اما در مورد برادر عزیز آقای جلیلی برای نقد ایشان، جز برنامه ها و عدد و رقم ها و تسلط خیره کننده اش بر وضعیت کشور، هیچ چیز دیگری در دستم نیست. واقعا نمی دانم او در میدان هم قدرت اجرا و هندل کردن این برنامه ها را دارد یا خیر. خودم الان امام جماعت یک مسجد و مجتمع فرهنگی هستم و بخوبی درک می کنم که بهترین و دقیقترین برنامه ها روی کاغذ، الزاما با آنچه در عمل از آب در می آید یکسان نیست. مدیریت صفحه ی صاف نیست، هزار چم و خم دارد که مدیر باید با انعطاف و توافق جمعی از آنها گذر کند. مدیریت میدان تزاحم ها و تداخل ها و خیانت ها و کج فهمی هاست که مانند قارچ سر راه برنامه سبز می شوند. هیچ سابقه ی اجرایی ازین بزرگوار ندارم که بخواهم با آن ایشان را ارزیابی کنم، علاوه بر اینکه گفتارشان هم طوری‌ست که گویی توافق و هماهنگی با دیگران برایشان راحت نیست. انکارشان نمی کنم و درباره ی ایشان هیچ نظر سلبی ندارم، فقط می گویم: نمی دانم، یعنی هیچ کس نمی داند، که ازین شخصیت و آن برنامه ها چه از آب در خواهد آمد. قلب ها به دست خداست و مقلب القلوب اوست. انشالله خودش قلب ها را سمت رضای خودش راهبری می کند. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی، واجعل عواقب امورنا خیرا، و لا تسلط علینا من لا یرحمنا، و لا تجعل الدنیا اکبر همنا. آمین یا رب العالمین. 🌷 @taamollat
📌 انتخابات و وضعیت اجتماعی ما 🔹نتیجه ی این انتخابات هرچه باشد، این انتخابات لایه های پنهان و نادیده ی اوضاع اجتماعی کنونی را عیان کرد. این انتخابات، میزان مشارکت و نتایج آن نشان داد که اقبال و محبوبیت گسترده ی شهید رئیسی، تشییع تاریخی او، تجربه ی دولت کارگزاران و اصلاحات، کارنامه ی قالیباف و برنامه های جلیلی و....همگی نمودهای های جامعه ی کنونی هستند، اما بود و حقیقت ذهنیت ایران کنونی جای دیگر و چیز دیگری است. نمی گویم که در تقابل مسیر طی شده است، اما این انتخابات نشان داد، واقعیت جامعه آن چه که ما تصور می کنیم نیست. مدیریت و راهبری جامعه قطعا نیازمند شناخت ذهنیات جامعه و همچنین عوامل اثرگذار بر آن ذهنیت است. وضعیت امروز جامعه باید فراتر از گرایش به این یا آن جریان تحلیل شود، این قطعی است، اما چگونه و با چه روشی؟ آیا آمار ها برای شناخت کافی است؟ آیا باید به ذهنیات رجوع کرد؟ آیا باید تاریخ را دخالت داد؟ این، بار بر زمین مانده ی جریان فکری انقلاب اسلامی است. در این باره نوشتن خواهم کردن انشالله @taamollat
📌جریان شناسی در مسجد 🔹بیش از یک هفته است که در مسجد داریم جریان شناسی فکری و سیاسی می گوییم. همین قدر بگویم که متاسفانه بر اثر کم کاری ما، مردم حتی تفاوت جریانات انقلابی با جریان اصلاحات و کارگزاران را بدرستی نمی دانند. نتیجه آنست که در انتخاباتها، با قدرت بیان و خوش صحبتی نامزدها و وعده هایشان جذب یا دفع می شوند. مع الاسف فضای سیاسی خام تر از آن چیزیست که فکر می کنیم. سیاستمداران هم این را خوب می دانند و همینطور توده ها را بازی می دهند. فردا شب در مسجد می خواهم گزارشی بدهم از کتاب «تاریخ تحولات اجتماعی ایران» نوشته ی جان فوران که به سفارش سازمان سیا تحقیق شده. خصوصا با تاکید بر بخش آخر کتاب که از بعضی اشخاص بعنوان افراد مطلوب برای آمریکا نام می‌برد. بحث جالبی خواهد شد انشالله. @taamollat
این چند شب در مسجد داریم جریان شناسی فکری و سیاسی می گوییم. دیشب و امشب کتاب جان فوران (تاریخ تحولات اجتماعی ایران) که به سفارش سازمان سیا تحقیق شده و از زمان صفویه تا دهه ی هفتاد را تحلیل کرده، را معرفی کردیم و مخصوصا آن جایی را که از هاشمی اسم میبرد و او را نماد روحانیون غرب گرا معرفی می کند را از رو‌خواندیم. کشاندن بحث های سیاسی به این لایه های فکری و اجتماعی مردم را قدری از التهاب سیاسی دور می کند و به آنها فرصت فکر کردن و قضاوت می دهد. چندان هم به انتخابات ربطش ندادیم، فقط خط فکری را معرفی کردیم. مردم خودشان می گیرند. بازخوردهایش خیلی خوب بود. @taamollat
📌تربیت اجتماعی، بصیرت آفرینی سیاسی در مسجد 🔹 چند سالی هست که به این نتیجه رسیده ام که تبلیغ انتخاباتی و راهنمایی سیاسی، نباید به شب انتخابات منحصر باشد، آموزشی که عمق نداشته باشد، به همان سرعت هم زائل می شود. از همین رو در طول سال، شب هایی را برای بیان تاریخ و مرور حوادث سیاسی و اجتماعی و تاریخی قرار داده ایم. در این چند شب منتهی به انتخابات نیز، فراتر از طرفداری از نامزد ها بیشتر به بیان تاریخ احزاب و جریان ها و همچنین عقبه های فکری آنان در باب سیاست و اقتصاد و فرهنگ و آموزش و.... پرداختیم. برای مرور باورهای فکری جریان انقلابی اصیل، در آثار امام و آقا و شهید مطهری و.... بقدر کافی کد و مطلب داریم و عمدتاً هم همان ها را مرور و بحث می کنیم. مخصوصا سخنرانی های آقا در طول سال را حتما شب و پس از انتشار رسمی مرور و شرحی داریم. اما درباره ی جریانات دیگر مانند اصلاح طلبان، منبع عمده رجوع و شرح مقالات و کتاب های خود آنان و از جمله کتابهای جریان شناسی سیاسی و تاریخی است. دیشب که گذشت، کتاب «جمهوریت، افسون زدایی از قدرت» مشتمل بر یادداشت های آقای سعید حجاریان را به مسجد بردم و به مردم نشان دادم. و گفتم که منظور از «افسون زدایی از قدرت» زدودن هر امر غیر مادی مانند افسانه، اسطوره، وحی و حتی گاهی عقل از دامن قدرت و نشان عینیت و واقعیت مادی بجای آن است. یعنی در واقع برای یک اصلاح طلب اموری چون نصرت الهی، کمال جامعه، ولایت و.... در امر قدرت سیاسی کاملا بی معناست، چون از قبیل افسانه و اسطوره است، در مقابل برای او قدرت مادی و نظامی، اعداد و ارقام و..... معنادار است؛ چون واقعیت عینی و مادی دارد و می تواند آن را ببیند. این عقبه ی فکری اصلاح طلبان است. همان لحظه برای مردم سوال ایجاد شد که پس چرا فلانی در مناظرات اینقدر آیه و حدیث می‌خواند ؟ 🤔😳 مرور تاریخ و جریان شناسی فکری برای مردم خیلی جذاب و در تربیت سیاسی و اجتماعی بسیار اثرگذار است. مردمی که تاریخ اندیشه ها را بدانند فریب بازی های سیاسی را نمی خورند و راهبری چنین جامعه ای در ایام انتخابات کار دشواری نیست. باید ادامه داد. @modmasjed @taamollat
📌یادداشت فرزندم پس از چند هفته تجربه ی شور انتخاباتی در خانه و مسجد و مدرسه، امشب پس از شرکت در برنامه تبلیغاتی دکتر جلیلی در مصلی.👇👇👇 بجان خودم من هیچ کمکی به او نکرده ام و اصلا این یادداشت را بدون اطلاع من نوشته😂 رحمت خدا بر امام عزیز، خودآگاهی و فراتر بردن فکر جوانان از افق های تنگ مادی و اندیشیدن به خود و تاریخ و سیاست فهمی، مهمترین هنر او بود. اینها بچه های نسل پنج و شش و هفت امامند و ضرب دست امام ره هنوز ادامه دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم من نوجوانی سیزده ساله هستم که با دیدن مناظره های اقتصادی به برنامه های دکتر جلیلی رسيدام.... برنامه های اقای جلیلی برای بهبود اوضاع اقتصادی به شرح زیر میباشد: 1. ▪️احیاء ظرفیت‌های مغفول و اجرای برنامه‌های موجود▪️ - دکتر جلیلی معتقد است که بسیاری از برنامه‌های اقتصادی که در گذشته تدوین شده‌اند، به درستی اجرا نشده‌اند. او بر اجرای این برنامه‌ها با عزم و اراده قوی تأکید دارد. 2.▪️اقتصاد مقاومتی▪️ - یکی از اصول کلیدی برنامه‌های دکتر جلیلی، اقتصاد مقاومتی است. این مفهوم به معنای توانمندسازی اقتصاد کشور در برابر نوسانات و شوک‌های خارجی است. او بر استفاده از ظرفیت‌های مردم و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها تأکید دارد. 3.▪️مردمی کردن اقتصاد▪️ - دکتر جلیلی بر اهمیت مردمی کردن اقتصاد تأکید دارد و معتقد است که باید از ظرفیت‌های مردم برای پیشبرد اقتصاد کشور استفاده شود. این شامل اجرای اصل 44 قانون اساسی و مشارکت مردم در اقتصاد است. 4. ▪️اصلاح ساختار اجرایی و اداری کشور▪️ - یکی از محورهای اصلی برنامه‌های دکتر جلیلی، اصلاح ساختار اجرایی و اداری کشور است. او معتقد است که نظام اداری فعلی دچار فرسودگی است و نیاز به اصلاحات جدی دارد. 5. ▪️توسعه صنعتی و کشاورزی▪️ - دکتر جلیلی بر توسعه صنعتی و کشاورزی تأکید دارد و معتقد است که این استراتژی‌ها باید توسط نخبگان اقتصادی بومی‌سازی و اجرایی شوند. 6. ▪️مبارزه با تورم و محور قرار دادن تولید▪️ - مبارزه با تورم و تمرکز بر تولید از دیگر اصول حاکم بر برنامه‌های اقتصادی دکتر جلیلی است. او بر اهمیت تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات تأکید دارد. 7. ▪️شفافیت و رقابت▪️ - دکتر جلیلی بر ایجاد شفافیت و رقابت در عرصه‌های مختلف اقتصادی تأکید دارد. او معتقد است که این امر می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند. 8. ▪️اصلاح نظام بانکی▪️ - دکتر جلیلی بر اصلاح نظام بانکی کشور تأکید دارد و معتقد است که باید نظام و چارچوبی مناسب برای اداره بانک‌ها تدوین شود تا مردم احساس کنند که بانک‌ها به وضع مطلوب خواهند رسید. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ این برنامه‌ها نشان‌دهنده تعهد دکتر جلیلی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای رسیدن به این هدف است. علی @taamollat
📌 رشد اجتماع 🔹چنانکه فرد انسانی برای رشد و تکاملش نیازمند آزادی و تجربه است، جامعه ی انسانی نیز برای رشد خود نیازمند چنین آزادی و تجربه ای است. فرد و جامعه باید آزادی داشته باشند و تجربه کنند تا به خودآگاهی برسند و آنگاه بتوانند جلو بروند. البته جامعه نیز بمانند فرد انسانی، حتما نیازمند تذکار و یادآوری تاریخ و قواعد زندگی است تا تجربیات گذشته را تکرار نکند. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم.‌‌..» از سر ره تا غبار افشاند جان برخاستم چون الف در وصل جانان از میان برخاستم غرق خون هر چند جام روزی‌ام چون لاله بود از کنار خوان قسمت شادمان برخاستم مقصد از سامان هستی مهر تابان تو بود همچو شبنم چهره چون دادی نشان برخاستم در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم چون غبار از زیر پای کاروان برخاستم همچو بلبل با گرانجانان ندارم الفتی طوطیان تا لب گشودند از میان برخاستم صحبت شوریده حالان مایه شوریدگی است با «امین» هر گه نشستم بی امان برخاستم @taamollat
📌فایده انتخابات فقط انتخاب کردن نیست، گاهی هم شناخت است. شناخت غیر ها و غیریت ها و تغییرها. دریابیم این را. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 درباره ی « حسینیه ی معلی» واقعا برایم سوال است، در شرایطی که جامعه هنوز از گیر و دار شکاف های ۴۰۱ و خستگی دوران روحانی در نیامده، شوک رفتن رییسی را هضم نکرده، و روی کار آمدن پزشکیان را باور، و حجاب و اقتصاد هنوز مسئله است و.....، برنامه ی «معلی» با این آب و رنگ سنگین، و تاکید افراطی بر جنبه های تراژیک حادثه ی عاشورا ، چگونه قرار است موجب افزایش محبت اهل بیت و نهایتا رشد دینداری در جامعه شود؟ آیا واقعا جا ندارد که ما در هر دوره، شرایط اجتماعی را برای ارائه ی نمودهای دینی در نظر بگیریم؟ و فکر کنیم دینداری که نتیجه ی آن خواهد بود، چه دینداری خواهد بود؟🤔 آیا حادثه ی عاشورا هیچ جنبه دیگری غیر از این برای امروز ما ندارد که آن را عرضه کنیم؟🤔 آیا نمی توان روی بعد خانواده، مسئولیت اجتماعی، تاریخ سازی و جامعه سازی کار و آنها را در قالب هایی چون نمایش و ‌.... عرضه نمود؟ (مرحوم حاج آقا مجتبی ره در سالهای آخر حیاتشان، حادثه ی عاشورا را از ۱۰ منظر مورد بحث قراردادند که چاپ شده و در دسترس است.) آیا گمان می کنیم که دینداری حقیقی ضد عقلانیت و تنها با غم ملازم است؟ 🤔 اینها واقعا جای فکر دارد. تردید نباید کرد که ترسیم چنین فضایی از دینداری، آنهم بصورت پیوسته و فراگیر، اگر در کوتاه مدت هم جذاب باشد که نیست، در طولانی مدت قطعا موجب ایجاد نفرت عمومی خواهد گردید. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 مروری کوتاه بر نگاه انسانی و جامعه شناختی مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی ره، به حادثه ی عاشورا ▪️ مباحث ماه محرم در ده سال پایانی عمر مرحوم حاج آقا مجتبی ره، به بررسی یک بعد از ابعاد حادثه ی عاشورا اختصاص داشت. مروری بر عناوین مباحث درین ده سال نشانگر نگاه عمیق انسانی، تاریخی و اجتماعی ایشان به این پدیده است. به عبارت دیگر در حالیکه حادثه ی عاشورا در طول سالهاذبیشتر بعنوان پدیده ای صرفا تاریخی نگریسته و از آن بهره برداری می شد، مرحوم حاج آقا مجتبی ره، با طرح حادثه ی عاشورا در بستر تعالیم قرآن کریم و همچنین در بستر روابط انسانی و اجتماعی، ابعاد دیگری از این حادثه ی مهم تاریخی را بازنمودند. اهمیت مرور این دیدگاه از آن روست که احساس می شود پس از سالها، نگاه های صوفیانه و باطنی گری به حادثه ی عاشورا مجددا در حال نضج گرفتن کشاندن جامعه به سمت انحطاط و رخوت است. در این مسیر نگاه مرحوم حاج آقا مجتبی ره، که پرتوی از نگاه اسلامی امام ره است، راهنمای ماست. در ادامه مروری خواهیم داشت بر عناوین و محتوای مجموعه ی سلوک عاشورایی. (در پایان این بخش این نکته نیز گفتنی است که مجموع کلمات و اقدامات حاج آقا مجتبی ره، چه در جلسات اخلاق و تفسیر و چه در جلسات فقهی و چه در سلوک اجتماعی شان، بیانگر نوعی نگاه اجتماعی عمیق و آگاهانه به روابط انسان با خدا و سایر انسانها است. نگاه اصلاحگری اجتماعی ایشان بر اساس شریعت و اخلاق، خود موضوع نوشتار جداگانه ای خواهد بود، انشالله) @taamollat
📌سلوک عاشورایی ۱. عنوان کلی مجموعه سلوک عاشورایی است که خود متضمن نگاهی پویا به حادثه ی عاشورا است. گویی در نظر حضرت استاد حادثه ی عاشورا، صرفا یک حادثه در کنج تاریخ نیست، بلکه نتیجه ی نوعی سلوک و حرکت انسانی خاص است. به عبارت دیگر حادثه ی کربلا با همه ی مقدمات و مؤخرات خود حاکی از نوع نگاهی خاص به خدا، جهان طبیعت و روابط انسانی است. حاج آقا مجتبی ره، تلاش کرده اند تا منزل های این حرکت انسانی، اخلاقی، اجتماعی و عرفانی را من البدو الی الختم بازنمایی کنند. به گمان نگارنده، این مهمترین نکته در فهم کلمات ایشان است. ۲. عناوین منزل ها به ترتیب چنین است: ▪️منزل اول: تعاون و همیاری ▪️منزل دوم: امر بمعروف و نهی از منکر ▪️منزل سوم: هجرت و مجاهدت ▪️منزل چهارم: دین و دینداری ▪️منزل پنجم: استقامت و پایداری ▪️منزل ششم: حق و باطل ▪️منزل هفتم: عزت و ذلت ▪️منزل هشتم: غیرت دینی ▪️منزل نهم: بینش و نگرش ▪️منزل دهم: شرح خطبه ی منا ۳. مروری بر عناوین روشن می سازد که از نگاه استاد بزرگوار، سلوک یا سبک زندگی عاشورایی دارای دو دسته لوازم است. دسته ی اول ناظر به عینیت زندگی اجتماعی: مانند تعاون، امر بمعروف و..... دسته ی دوم ناظر به جنبه های روحی و معنوی حیات ادمی، مانند غیرت، عزت و..... مجموعه ی این نگرش ها و رفتارها در حیات انسان مومن، او را به حیات مطلوب و زندگی عاشورایی نزدیک می کند.
تأملات اجتماعی
📌سلوک عاشورایی ۱. عنوان کلی مجموعه سلوک عاشورایی است که خود متضمن نگاهی پویا به حادثه ی عاشورا است.
۴. هر یک از این عناوین جای شرح و بسط و دقت فراوان دارد، غرض ازین اشاره ی کوتاه، توجه دادن به نگاهی منطقی، واقعی و رو به حرکت به حادثه ی عاشورا بود. نگاهی که احساس می شود، پرزرق و برق و شور نگاه های صوفیانه، در حال فراموشی است. امیدوارم - تنها به پاس بهره هایی که در سالهای آخر از ایشان بردم- بتوانم درباره ی روش سلوک دینی و اجتماعی مرحوم حاج آقا مجتبی و نیازمندی امروز جامعه ی مومنین تهران به ایشان بیشتر بنویسم. @taamollat
📌 شروع مطلب اخیر کانال، در مرور مجموعه ی سلوک عاشورایی، نقدی بود که جلوتر، بر رویکرد برنامه ی «حسینیه ی معلی » نوشتم. (https://eitaa.com/taamollat/1027) در ادامه رویکردهای جایگزین به حادثه ی عاشورا را در اندیشه ی حاج آقا مجتبی ره نشان دادیم و حرفمان این بود بجای تبدیل مجلس عزای سیدالشهدا ع به صرف ماتمکده، که موجب رخوت و انحطاط و در ضدیت با شرایط فعلی جامعه است، می توان نکات دیگری را درین حادثه برجسته و مورد توجه قرار داد. این بود که رسیدیم به رویکردهای عاشورایی حاج آقا مجتبی ره در دهه ی آخر عمر شریفشان. و همین خود فتح بابی شد برای پرداختن به اصل الگوی دینداری ایشان در فضای سیاسی و اقتصادی تهران، بر محور شریعت، عقلانیت اجتماعی و اخلاق (که بعدها به آن خواهم پرداخت، انشالله. ) سیر کار این بود. @taamollat
🔺نزدیک به چهل درصد مردم حرف‌های شما درباره را دریافت نمی‌کنند! 🔹 ۳۷درصد مردم فقط از پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند 🔹بنابراین بسنده کردن به جهاد تبیین در پیام‌رسان و بله و ... یک غفلت بزرگ و خطرآفرین برای کشور است 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی 🆔 @rasadin