تأملات اجتماعی
📌علوم انسانی -با ساختاری مضبوط و منسجم- در جهان بمانند علوم طبیعی و فلسفه سابقه ندارد و آنگاه که متولد شد نیز تا مدت ها بی هویت بود.
گاهی فرزند علوم طبیعی خصوصا فیزیک و گاهی محصول فرهنگ و تاریخ دانسته شد.
اما در جهان اسلام -پیش از آنکه در غرب مسئله شود-در دامان حکمت متولد شده بود. صد حیف که جامعه ی علمی مسلمانان نتوانست ازین فرزند خود بخوبی نگه دارد و او را رشد دهد.
در فایل صوتی فوق شرحی از تاریخ علوم انسانی و مبنای تولید آن در غرب و شرق را توضیح داده ام.
بحث در میان جمعی از طلاب در مدرسه ی چهارباغ اصفهان ارائه شده و عنوان کلی بحث «دلالت های اجتماعی نظام جامع اندیشه اسلامی» که در آن «تولید علوم انسانی» را یکی از نتایج «نظام جامع اندیشه اسلامی» معرفی کرده ام. عسی آن ینفعکم.
@taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• خاطره آیت الله صادق لاریجانی از ارتباط با پدر [آیت الله العظمی میرزاهاشم آملی]
@taamollat
📌درباره ی دوره نظام جامع اندیشه اسلامی
🔹سطح اول این دوره، ویژه طلاب دیپلمه پنج شنبه و جمعه ی گذشته در مدرسه ی تاریخی چهارباغ اصفهان و در محیطی گرم و صمیمی و پرنشاط برگزار شد.
«نظام جامع اندیشه اسلامی» عنوانی برگرفته از نظم فکری عالمان مسلمان است که با نگاهی آسیب شناسانه به روش های مطالعات اسلامی، روشی منتظم و شبکه ای را عرضه می کند.
عموم عالمان مسلمان و انقلابی دارای چنین نظم فکری هستند، اما این روش در اندیشه ی کسانی چون امام، اقا، علامه طباطبایی، ایت الله مصباح و... مشهود تر و در اندیشه ی کسانی چون شهید مطهری سهل الوصول تر است.
این سبک اندیشه از طریق نظم بخشی به ذهن و فعالیت های طلاب جوان، به سیر طلبگی آنها جهت می دهد و آنها را از انحرافات و تردیدها نگه می دارد.
سطح اول این دوره با همین رویکرد هویت بخشی به طلاب برگزار شد و به نظرم تا حد زیادی در این هدف کامیاب بود.
انشالله در فرصت مناسب، درباره ی محتوای این نگاه و آثار فردی و اجتماعی آن بیشتر خواهم نوشت.
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
@taamollat
📌امروز در میان کتاب های قدیمی کتابخانه ی مدرسه، به این رساله برخوردم از مرحوم سید ابوالحسن رفیعی قزوینی که استاد بنام حکمت و فلسفه ی حوزه ی علمیه ی قم در دهه های اخیر بوده اند.
استاد مطهری ره بمناسبت ذکر نام ایشان در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» از فضایل علمی ایشان و شاگردی امام ره برای مدتی نزد ایشان گفته است. ایشان در محرم۱۳۹۶ق و در حرم حضرت معصومه(س) در کنار مراجع مدفون است.
تصویر فهرست کتاب را هم جهت اطلاع اهل تحقیق قرار. می دهم. عسی ان ینفعکم.
@taamollat
📌گزارش یک ماجرا
🔹از شب گذشته تا این لحظه درگیر یک گفت و گوی علمی در یکی از گروه های مجازی هستم با برخی از دوستان دیده و نادیده از یک جریان فکری خاص در قم.
نتیجه تابحال اینکه روشن کردن مبانی فکری انقلاب اسلامی یکی از ضرورت های قطعی انقلاب است که بدون آن خیلی زود مجال برای مصادره ی انقلاب فراهم می شود.
امام ره عصاره ی همه ی جریانات علمی و اخلاقی پیش از خود بود که آن همه معرفت انباشته و متراکم را بر اساس نظمی منطقی و قابل اجرا به عرصه نظام سازی وارد کرد.
این نظام اندیشه، در اندیشه و عمل آیت الله خامنه ای بارور شد و به ثمر نشست و در حوزه های گوناگون مدیریت اجتماعی ثمر داد و اکنون نیز در حال حرکت است.
متفکرین زیادی در تأسیس و بقا این نظام دخیل بودند: شهید مطهری، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، آیت الله مصباح، علامه جعفری و...
که هر کدام بخشی از مواد و مبانی تشکیل نظام اسلامی را فراهم کردند.
همه ی اینان از یک آبشخور معرفتی سیراب شدند و گوشه ای از کار را گرفتند.
مبانی حکمی و هستی شناختی و انسان شناختی ایشان مشخص، و مبانی اجتهادی و فقهی شان هم آشکار و مصرح است.
اما عدم تبیین اندیشه ی این جریان و عدم بیان دقیق نسبت آن با منابع اولیه ی دین، مجال را برای برخی اماده کرده که قرائت صریح بزرگان انقلاب را به کناری نهاده و قرائت خود را بجای قرائت اصیل از انقلاب معرفی کنند.
به جد معتقدم تبیین نظام اندیشه ی امام و آیتالله خامنه ای و شهید مطهری و... مهمترین وظیفه ی شاخه ی فکری جریان انقلاب است. اگر تبیین نکنیم دورنباشد که انقلاب از خاستگاه خودش یعنی قم، به سوی دیگری برود.
#نظام_اندیشه
#امام_خمینی
#آیت_الله_خامنه_ای
#شهید_مطهری
#علامه_طباطبایی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش هفتم) 🔹مروری نظریه اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی ره 🔻طوسی بر مب
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش هشتم)
🔹مروری بر نظریه اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی ره
🔻طوسی بر مبنای حکمی خود و در مسیر ابداع نظریه ی اجتماعی، صناعت برهان را در دو سطح به کار می گیرد:
الف: مبادی علم مدنی یا همان علوم اجتماعی
ب: مسائل علم مدنی
🔻مبادی علم مدنی که در اندیشه ی او بوسیله ی استدلال برهانی ثابت می شود در یادداشت پیشین به اختصار گذشت. و اینک برخی مسائل علم مدنی که در نظریه ی حکیم طوسی به روش برهانی اثبات گردیده است:
▪️مسائل برهانی در علم مدنی
الف: کنش های طبعی آدمی
-مبتنی بر انسان شناسی حکیم طوسی همه ی کنش های آدمیان از یکی از دو منبع طبع یا وضع نشات می گیرد.
از آنجا که کنش های طبعی انسان در طبیعت او ریشه دارند و انسانها نیز دارای وحدت نوعیه هستند، پس کنش های طبعی آنان نیز در همه ی ازمنه یکسان و مشترک است و ا اینرو می توان این دسته از کنش ها را که مکرراً اتفاق افتاده و به تجربه در آمده است، به مدد قیاس برهانی شناسایی نمود.
حکیم طوسی، این کنشهای طبعی را در سه دسته تقسیم و بررسی می کند:
کنش های فردی (اخلاقی), کنش های خانوادگی و کنش های مدنی.
و بر اساس این تقسیم سه دانش مستقل را که موضوع هر یکی، بررسی بخشی از کنش های انسانی است سامان می دهد.
✅ برهانی بودن این مسائل بدان معناست که آنها در میان همه ی حوامع و همه ی انسانها مشترک است؛ در نتیجه در هر تحلیل اجتماعی، از رجوع و لحاظ کردن آنها گریزی نیست.
#حکمت_عملی
#برهان_در_علوم_اجتماعی
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
@taamollat
📖برشی از کتاب
🔻 تقسیمات حکمت عملی از دیدگاه حکیم طوسی
«و اما حکمت عملی، و آن دانستن مصالح حرکات ارادی و افعال صناعی نوع انسانی بود بر وجهی که مودی بود به نظام احوال معاش و معاد ایشان و مقتضی رسیدن به کمالی که متوجه اند سوی آن و آن هم منقسم شود به دو قسم:
یکی آنچه راجع بود به. نفسی بانفراد و دیگر آنچه راجع بود با جماعتی که میان ایشان مشارکت بود در شهر و ولایت، با اقلیم و مملکت. پس حکمت عملی نیز سه قسم بود: و اول را تهذیب اخلاق خوانند، و دوم را تدبیر منازل و سیم را سیاست مدن...»
📚اخلاق ناصری، ص۴۰
@taamollat