eitaa logo
تابش آگاهی-تاملات عقلانی پیرامون دین
480 دنبال‌کننده
186 عکس
166 ویدیو
4 فایل
📌مبارزه با تحریف و انحراف در دین و احیاء عقلانیت و تفکر نقدی به غرض وصول به تدین عقلانی ارتباط @borhanian گروه نقد و نظرات https://eitaa.com/joinchat/4210753847Cb57e129398
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 این هم شمّه‌ای از دانش و سواد سید صادق شیرازی موسوم به آیت‌الله‌العظمی و مرجع عالیقدر جهان تشیع! 💡چند تذکر علمی طلبگی به ایشان: ۱. ما مقلد بزرگان گذشته نیستیم. هر کس موظف به تقلید از مرجع خودش است و در مباحث اجتماعی هم رای حاکم، حجت است. ۲. چیزی با عنوان خونریزی برای امام حسین در شرع مقدس نداریم و این بدعت شما جماعت شیرازی است. اگر هم خونریزی مجاز باشد هر سال هزاران گوسفند و شتر در راه اهلبیت قربانی میشوند و کسی اعتراضی ندارد. ولی خونریزی‌های شما، وهن مذهب است و فقط بی‌غیرتها نسبت به وهن مذهبشان احساس آزردگی نمی‌کنند. ۳. اینکه گفته صدها روایت درباره خونریزی داریم و متواتر است کذب محض است و ما تحدی میکنیم فقط ده روایت ارائه بدهند. ۴. کسی که دچار شبهه شده معذور است و جاهل یا معاند معذور، جهنمی نمیشود. چطور مرجع شیعیان جهان این مطالب ابتدایی عقاید و فقه را نمیداند؟ ۵. نه امام حسین نه هیچیک از اهلبیت، دستگاهی مقابل دستگاه خدا ندارند که خدا برای امام حسین پرونده جدا باز کرده باشد. این هم بدعت و دروغ شما جماعت به اصطلاح شعائری است. همه اهلبیت بنده خدا بودند و تابع فرامین شرع. @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شیخ محمود حلبی(موسس انجمن حجتیه) میگوید حاکم اسلامی باید معصوم باشد و عدالت کافی نیست. اما همین انجمن در اعلامیه ۱۲ آبان ۱۳۶۰ تصریح کرد که: 《 همواره به موضوع ولایت فقیه در ایام غیبت حضرت بقیة‌الله الاعظم بعنوان رکنی از ارکان تشیع معتقد بوده و هست و کسی را که ولایت فقیه تشیع را انکار نماید شیعه اثنی عشری نمی‌داند... انجمن در بهار سال ۱۳۵۷ کتابی بنام به سوی نور در ضرورت رهبری فقها و تبعیت از ایشان در تیراژ ۵۰ هزار منتشر نمود.》 💡 حالا پرسش از جاهلان زمان ما که چنین مطالبی را منتشر میکنند این است که آیا انجمن حجتیه در بیانیه‌های خود دروغ گفته و نفاق ورزیده؟ اگر واقعاً به ولایت فقیه معتقدند پس این سخنان موسس انجمن چیست؟ اگر معتقد نیستند پس ادعاهایشان در جزوات و بیانیه‌هایشان را چه کنیم؟ @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بخشی از ادبیات محمد محسن تهرانی که او را عارف واصل و حکیم وارسته معرفی میکنند. نمیدانم ایشان به چه چیزی وصل بوده و از چه چیزی وارسته، ولی این ادبیات هتاکانه اگر محصول سلوک و عرفانی است که ایشان آموخته است شایسته می‌بینم ضمن بیان ضدقرآنی بودن این عرفان و این سلوک و این عارفان بی‌ادب بگویم: گوش بگشا لب فروبند از مقال هفته هفته، ماه ماه و سال سال @tabeshe_agahi
📌 این دو کتاب را توصیه میکنم حتماً تهیه کنید و بخوانید. سمت راستی درباره روش‌های عضوگیری و مغزشویی در نحله‌ها است و سمت چپی گزارشی از فرقه‌های نوپدید و عرفان‌های دروغین و رهبران آنهاست. متاسفانه زمانه، زمانه فریب و شیادی است. افراد خدانشناسی با نام مقدس اهلبیت و با پرچم عرفان و سلوک و تهذیب نفس، خلقی را فریفتند و زیر پوشش دین و با ظاهری مقدس و عارف‌گونه همچنان مشغول فریبند؛ غافل از اینکه گرگی در لباس میش و ماری خوش خط و خالند. خادمان ابلیس لعین که خانواده‌هایی را متلاشی کردند و بعضاً به اسم عرفان و سلوک و طی مراتب کمال و استکمال انفسی به روابط نامشروع روی آوردند. تجربه من میگوید غالب قریب به اتفاق مریدان و شاگردان این جریانات، تهی از سواد و فاقد دانش عمیق و بینش استوارند. خلاصه اینکه مراقب باشید که بلعم باعوراها فراوانند. چون بسی ابلیس آدم روی هست پس به هر دستی نشاید داد دست @tabeshe_agahi
📌جناب استاد فیاضی بر اساس داستان نامگذاری حسنین(ع) توسط پیامبر اینطور توصیه کردند که اسامی فرزندان را پدر و مادر والدین بچه انتخاب کنند. این توصیه از ایشان عجیب است و تعجب است که چگونه متوجه اشکالات این روش نشدند. ۱- اینکه حضرت امیر و فاطمه زهرا(ع) برای نامگذاری فرزندانشان نزد پیامبر رفتند دلیل بر این نمی‌شود که این روش، دارای استحباب یا تکلیفی عمومی باشد. چه بسا جایگاه نبوت و شان و منزلت حضرت رسول، موجب این شده که ایشان تسمیه فرزندانشان را به پیامبر واگذار کنند و در واقع، شان نبوت و رسالت، حد وسط این مراجعه بوده است نه شان پدربزرگ‌بودن حضرت رسول. ۲- در روایات نیز چنین توصیه‌ای نشده است بلکه تمام روایات حاکی از سفارش والدین به نامگذاری فرزندان و بیان وظیفه والدین است. ۳- ایشان می‌گوید به والدین دختر و پسر هر دو مراجعه شود. اگر میان والدین دختر در نامگذاری اختلافی رخ داد چه؟ اگر میان والدین پسر در نامگذاری اختلافی رخ داد چه؟ اگر میان سلیقه والدین دختر و والدین پسر در نام نوه‌شان اختلافی بود چه؟ سلایق و ذوقیات و فرهنگ و اعتقادات طرفین در نامگذاری‌ها دخیل است. چه بسا خانواده دختر، مذهبی باشند بعکس خانواده پسر یا بالعکس. اینجا پدر و مادر نوزاد به کدام رای عمل کنند؟ آیا این توصیه شما موجب اختلاف خانواده‌ها و ایجاد کدورت نمی‌شود؟ 💡چنین به نظر میرسد که این پاسخ آقای فیاضی با عقلانیت دینی و دین عقلانی سازگار نیست. @tabeshe_agahi
📌 از بیانات ارزشمند عارف بالله میرزا محمد علی شاه‌آبادی(م ۱۳۲۸ ش) استاد عرفان حضرت امام خمینی(رضوان الله علیهما) در توضیح علل و اسباب انحطاط جامعه اسلامی. ایشان در اولین سبب به دو نوع غرور مسلمانان اشاره کرده‌اند. اول غرور به دین و مذهب خود که موجب اهمال در تبیین عقلانی اسلام و پاسخ به شبهات میشود. دوم غرور به شفاعت که موجب میشود مسلمانان انواع فسق و فجورها و رذائل اخلاقی را مرتکب شوند و به شفاعت اهلبیت، دلخوش باشند. نکته ظریفی که این عارف دقیق به آن اشاره نموده افتخار کردن برخی مسلمین به رذائلی است که بعضاً به بهانه دفاع از تشیع و خودِ اهلبیت نثار مخالفان خود میکنند و چنین می‌پندارند که مأجور هستند. قال الله فی محکم کتابه: قل هل ننبئکم بالأخسرين أعمالاً؟ الذين ضل سعیهم فی الحیاة الدنیا و هم یحسبون أنهم يحسنون صنعاً @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 آقای محمد اسحاق فیاض(از مراجع عراق): عرفان به معنای کشف حقائق و علم به غیب، توهم و خلاف واقع و مخالف قرآن است. 💡اگر کشف حقائق توهم باشد پس چگونه میشود به وحی و نبوت معتقد بود؟ مگر وحی، چیزی جز کشف حقائق و رفع ستر از حقائق است؟ مگر قرآن نفرمود ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم؟ مگر قرآن مکرر نفرمود تلک من انباء الغیب نوحیها الیک؟ اگر اینها کشف و رفع ستر از حقائق نیست پس چیست؟ مضافا کشف حقائق، ملازمه‌ای با درس عرفان نظری ندارد که آنرا خطری برای حوزه میدانند. عرفان نظری هم یک علم همانند فقه و اصول و کلام و فلسفه است که هر کسی صلاحیت ورود و اظهارنظر در آنرا ندارد همانطور که در باقی علوم همینگونه است. طبیعتاً اظهارنظر غیرمتخصص در هیچ کجای عالم، مسموع نیست مگر آنکه همراه استدلال باشد که از هر انسانی مسموع است. @tabeshe_agahi
📌سید قاسم علی احمدی کتابی در رد وحدت وجود نوشته و در خاتمه، اقوال علمای شیعه را در رد وحدت وجود جمع کرده و به رای مرحوم خویی که رسیده سه جا از متن ایشان را نقطه‌چین گذاشته که با مراجعه به متن اصلی مشخص میشود سخن مرحوم خویی خیلی واضح بوده و برخی تقریرهای وحدت وجود را پذیرفته و نسبت تقریر باطل آنرا به بزرگان عرفان درست نمیداند ولی این مولف که بدبختانه در کسوت روحانیت است دست به عمل ضداخلاقی تدلیس زده تا مرحوم خویی را مخالف وحدت وجود معرفی کند. چنین فرد مدلس و خائنی بعنوان مدرس عقاید اسلامی مشغول فعالیت است و در بنیاد امامت در قم هم مشغول تدریس است! اصولاً جریان ضدفلسفه و عرفان، مملو از این بی‌اخلاقی‌ها و بی‌تقوایی‌های علمی است و حاضرند حقیقت را به پای تعصبات باطل خود قربانی و سخن علمای بزرگ را تحریف کنند ولی ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند و این روسیاهی است که برای ذغال خواهند ماند. @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شاید خوانندگان بگویند چرا اینقدر به نقد قمه‌زنی میپردازید. عرض میکنم داعی بر نشر مطالب قائلین و مروجین قمه‌زنی ندارم ولی چه کنم که گهگاهی به کلیپ یا مطلبی برمیخورم که دود از کله‌ام بلند میشود. نمونه‌اش همین مطالب مرحوم صانعی درباره قمه‌زنی است که مشتی رطب و یابس از زمین و آسمان به هم بافته تا از این بدعت و عمل عبث و ضدعقل و ضدقرآن دفاع و آنرا تئوریزه کند. زهی خیال باطل و گمان آفل که این بدعت مسیحی با چنین توجیهات تُنُک‌مایه‌ای مشروع شود. چگونه ممکن است کسی را فقیه بدانیم و چنین استدلالهای اوهن من بیت العنکبوتی را افاضه کند؟ این چه فقاهت و مرجعیتی است که تا این حد تنزل کرده و مبتذل شده؟ اینکه چطور از شیخ مفید و سیدمرتضی به اینجا رسیدیم مجال دیگری می‌طلبد. خواستم وارد نقد این مدعیات شوم ترجیح دادم آنرا به خواننده دقیق‌النظر واگذار کنم. @tabeshe_agahi
تابش آگاهی-تاملات عقلانی پیرامون دین
📌در پاسخ این روحانی که از شبکه فخیمه صدای آمریکا مشغول تبلیغ اسلام ناب! است نکاتی عرض می شود: ۱. می گوید مجری قرآن باید معصوم باشد. 💡پس بر این مبنا، قرآن نازل شده که فقط معصوم، مجری آن باشد. معصومین هم که تا سال ۲۶۰ در میان مردم بودند و از این مدت فقط ۱۵ سال حکومت دست معصوم بوده و ۲۴۵ سال از دوران حضور و ۱۱۸۴ سال در دوران غیبت یعنی مجموعاً ۱۴۲۹ سال قرآن را فقط باید به نیت ثواب بخوانیم و منتظر باشیم تا شاید صدها سال دیگر معصوم دوازدهم تشریف بیاورند. آنوقت پرسش ما این است که نزول این قرآن چه سودی برای بشریت داشته است؟ قرآنی که قرار است قرنها در پستوی خانه‌ها باشد و خدا هم میدانسته قرنها مجری معصوم برای کتابش پیدا نمی‌شود اصولاً چرا این کتاب را نازل کرده؟ ۲. می گوید چهارده قرن شیعیان میگفتند نباید غیرمعصوم جای معصوم بنشیند. 💡اگر معصوم حاضر و ظاهر باشد ولایت و حکومت، حق طلق اوست ولی مگر در این دوازده قرن معصوم حضور و ظهور داشته که کسی جای او نشسته باشد؟ ضرورت حکومت هم که به عقل و نقل قطعی است. امر دائر مدار حکومت فقیه عادل است یا غیرفقیه عادل. نتیجه مشخص است. ۳. می گوید نمی شود کسی ولایت امام علی و ولایت فقیه را با هم قبول داشته باشد!! 💡می‌پرسیم چطور شما ولایت خدا و ولایت رسول و ولایت دوازده امام را با هم قبول کردید؟ هر پاسخی بدهید پاسخ ما هم هست. ۴. می‌گوید اگر ما عدالت اسلامی را اجرا کنیم و به قرآن عمل کنیم پس چه نیاز به امام زمان داریم؟! 💡می‌گوییم حکومت مهدوی به لحاظ کمی و کیفی و گستره، قابل مقایسه با هیچ حکومتی نیست و مقدور کسی هم نیست ولی اجرای عدالت و تحقق عملی اسلام، ربطی به حکومت مهدوی ندارد. مانند آنست کسی بگوید اگر قرآن و عترت را داریم دیگر چه نیازی به فقهاست؟ ۶. می‌گوید حاکم باید به اسم خودش حکومت کند نه به اسم خدا [و اسلام]! 💡میگوییم چرا فقها به نام خدا فتوا می‌دهند و به نام خدا حکم می‌دهند و به نام خدا احکام اسلام را اجرا میکردند و به نام خدا حدود را اجرا میکردند و به نام خدا فتوای جهاد میدادند و به نام خدا توتون و تنباکو را تحریم میکردند ولی به نام خدا نمی‌شود حکومت کرد؟ باءک تجر و بائی لا تجر؟ ۶. می‌گوید هیچ نصی بر ولایت فقیه نیست و کل فقهای شیعه! ولایت فقیه را رد کردند!! 💡هذا ما تضحک به الثکلی! اصولاً برای ولایت فقیه هیچ نیازی به نص نداریم چون مساله‌ای عقلی و عقلایی است. اما کذب ادعای انکار ولایت فقیه توسط فقها هم با مراجعه به آثار فقهی آنان از شیخ مفید تا فقهای معاصر روشن می شود. @tabeshe_agahi
📌 اندر افاضات مخالفان فلسفه و عرفان! 💡بازار نشر به شدت مبتذل است. هر طلبه ابجدخوانی دست به قلم می‌برد و مشتی مطالب از آسمان و زمین جور میکند و به اسم تحقیقی جامع! منتشر میکند و بیسوادانی هم او را متکلم خبیر می‌نامند که مثلاً مدافع مکتب اهلبیت است! با دروغ و تهمت و چنین مطالب یاوه‌ای میخواهید به دفاع از ائمه خود و نقد مخالفان بپردازید؟ انتشارات دلیل ما هم گویا صرفاً میخواهد رزومه خودش را سنگین کند و هیچ نظارت علمی و دقیقی بر مکتوباتش ندارد. اگر اینها دلیل شماست پس وای به حال مکتب شما! هر کس این مطلب کذایی را در آثار ابن عربی پیدا کند جایزه نقدی دریافت خواهد کرد. @tabeshe_agahi
تابش آگاهی-تاملات عقلانی پیرامون دین
📌این آقا سه ادعا مطرح میکند. اول آنکه در حکومت علوی، کشته سیاسی نداشتیم! در حالیکه کل کشته‌های دشمن در جنگهای حضرت امیر، «کشته‌های سیاسی» بودند و همگی، علیه حکومت، «بغی و شورش» کردند و با حضرت، وارد «مبارزه مسلحانه» شدند تا حکومت علوی سرنگون شود. مگر بغی و شورش، شاخ و دُم دارد؟ ظاهراً این آقا تصور کرده کشته سیاسی فقط کسی است که در زندان اوین بمیرد. دوم اینکه مدعی است در حکومت حضرت، هیچ زندانی سیاسی نبوده است. این هم مغالطه است زیرا مخالفت براندازان و مخالفان سیاسی، اگر صرفاً مخالفت تئوریک باشد آزادند ولی اگر وارد «فاز عملی» شوند(از تحریک و تحریض به شورش تا حضور در میدان) حضرت امیر به شدت با آنها برخورد کرد و همواره این مخالفان حضرت بودند که درگیری مسلحانه را شروع کردند و اساساً کار به زندان و حبس نکشید بلکه لشکر مسلح فراهم کردند. لذا کشته‌های آنها هم همگی سیاسی بودند. سوم مدعی است حضرت فرموده اگر زنده ماندم ابن ملجم را عفو میکنم! این هم خلاف واقع است. در این باره دو نقل از حضرت هست اول آنکه فرمود ابن ملجم را قصاص کنید(نهج البلاغه نامه ۴۷) دوم آنکه فرمود اگر زنده ماندم خودم تصمیم میگیرم که قصاص کنم یا عفو (بحارالانوار ج ۴۲ ص ۲۰۷) لذا حضرت امیر هیچ کجا نفرمودند اگر زنده ماندم ابن ملجم را عفو میکنم. مضافاً به ایشان عرض میکنیم اگر حضرت قصد عفو ابن ملجم را داشتند پس چرا امام حسن او را قصاص کرد و مطلوب پدرش را اجرا نکرد؟ @tabeshe_agahi
📌 مرحوم حسینی تهرانی مدعی است حضرت امام خمینی نامه‌هایی را که خطاب به ایشان، لقب امام نداشته باشد اصلاً باز نمیکردند! (امام شناسی ج ۱۸ ص ۲۲۳) حقیقتاً نمیدانم مستند ایشان از این نسبت شنیع و اتهام فضیع چه بوده. آیا مرجع ضمیر 《گفتند》 خود امام بوده یا نزدیکان و اطرافیان ایشان؟ هر کدام باشد کذب محض است و خلاف تاریخ است زیرا نه چنین چیزی از کسی نقل شده و نه همه نامه‌هایی که برای ایشان ارسال میشده لفظ امام را دربرداشته است. بگذریم از اینکه ادله مرحوم تهرانی برای عدم استعمال کلمه امام برای غیرمعصوم، در نهایت رکاکت و سستی است. @tabeshe_agahi
تابش آگاهی-تاملات عقلانی پیرامون دین
📌 مرحوم حسینی تهرانی مدعی است حضرت امام خمینی نامه‌هایی را که خطاب به ایشان، لقب امام نداشته باشد اص
📌 لقب امام را برای آیت‌الله‌خمینی نمی‌پذیرند و نمی‌پسندند و ده‌ها صفحه مطلب می‌نویسند که بگویند این کار اشتباه است ولی خودشان را مانند امیرالمومنین، مسلط بر نفوس و مطلع از خیر و شر همه انسانها میدانند!(نور مجرد، ج ۱ ص ۳۲۹) تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل @tabeshe_agahi
📌چند پرسش: 1- شعیب، پیامبر قوم «أیکه» بوده که در مدین ساکن بودند و جغرافی دانان، مدین و تبوک را متجاور و همسایه میدانند(معجم البلدان ج ۱ ص ۲۹۱) و فاصله تبوک تا کربلا صدها کیلومتر می شود. حالا چوپان شعیب نبی چطور گوسفندان او را هر روز برای چریدن تا کربلا می برده و برمیگردانده پرسشی است که جوابش را شاید فقط بندانی نیشابوری بداند! 2- گوسفندان شعیب اینقدر درک و شعور داشتند که برای حادثه رخ نداده، آب و علوفه هم نخورند ولی صدها اسب در روز عاشورا به جنگ سیدالشهداء(ع) آمدند و بعداً هم بر بدن مبارکش تاختند و هیچ شرم و حیایی هم نکردند! اسبهای سپاه عمرسعد بی دین بودند یا گوسفندان شعیب خیلی مومن و بافهم و شعور؟ 3- چطور گوسفندان شعیب، در سرزمین کربلا لب به آب و غذا نمی زدند ولی حیوانات سرزمین کربلا [کلاب و خنازیر] سالهای سال، از آب فرات [و لابد مواد غذایی آن سرزمین] استفاده میکردند؟ آیا فقط گوسفندان شعیب، حرمت زمین کربلا را رعایت کردند؟ 4- فرض کنیم این داستان درست باشد. چه نتیجه علمی معرفتی دینی ایمانی می شود از آن استنباط کرد؟ اصلاً اینکه گوسفندان شعیب در آن زمین کربلا، روزه گرفتند به ما چه ربطی دارد؟ اگر قرار بود خداوند کارهای اعجازگونه و خلاف عادت انجام بدهد چرا در خود کربلا چنین کارهایی را محقق نکرد؟ اگر مثلاً اسبان سپاه عمر سعد حرکت نمیکردند و از سواران خود اطاعت نمیکردند بهتر نبود تا موجب تنبّه سربازان و شاید توبه عده زیادی شود؟ 5- داستان عیسی بن مریم و شیر نگهبان راه هم یک نقل بی سند است که مجلسی در بحارالانوار بدون سند نقل کرده (ج ۴۴ ص ۲۴۴) و در منبع دیگری رویت نشد لذا اعتبار ندارد. 🖍اینگونه نقلها و داستانها چون داعی بر جعلش فراوان است به هیچ عناون قابل اعتماد نیست. مضافاً که اغلب، فاقد سند است و محتمل است عده ای از محبان اهلبیت چنین داستان پردازی هایی کردند و برخی متاخرین هم اینها را در کتابهایشان آورده اند و خوراک منبری های بی مطالعه و کم دانش را فراهم کرده اند که غایت آنها از خطابه، گریاندن مردم است و بس. @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نمونه یک متظاهر فریبکار و واعظ غیرمتّعظ را ببینید. حامدرضا معاونیان. 💡این شیخ غاصب منبر، که چنین با تزویر مشغول وعظ خلق‌الله است و آنان را از تهمت برحذر میدارد و حتی قول راویان موثق را هم تکذیب میکند و معتقد است فقط با دیدن واقعیت باید درباره افراد قضاوت کرد چند سال پیش به راحتی مرحوم سیدمحمدحسین فضل‌الله را به گرفتن دلارهای سعودی جهت ترویج شبهات و تشکیک در اعتقادات شیعی متهم کرد آنهم با استناد به مطلبی خلاف واقع که سایت رائفی‌پور منتشر کرده بود.(اینجا) بعدها که مچش را گرفتم و دروغش را آفتابی کردم حاضر به عذرخواهی و توبه هم نشد و چند فحش آبدار هم حواله ما و مرحوم فضل‌الله کرد. مراقب باشید عمر گرانمایه را پای چنین گرگان میش‌نمایی حرام نکنید. حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی/ دام تزویر مکن چون دگران، قرآن را @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شمر فقیه بود؟ دوازده بار پیاده رفته بود حج؟ در مکه درباره خون پشه از او سوال میکردند؟ 💡جناب رائفی پور یا تیم پژوهشی و علمی موسسه مصاف! این گزارشات را از کجا صید کردند؟ این داستانها در کدام کتاب تاریخی آمده است؟ چرا وقتی تحقیق نکردید و داستانها و قصه های سایتها را میخوانید آنها را با چنین اطمینانی [با تکه کلامِ میدونید که...] برای مخاطب بازگو میکنید که گویی در منابع دست اول تاریخی چنین وقایعی نقل شده است؟ آیا در قبال حقایق، مسئول نیستید؟ آیا شما تعهد دارید راه قصه گویان صدر اسلام را ادامه بدهید؟ متاسفانه یکی از آفات رائفی پور و مصافیان همین است که هر چه می شنوند و میخوانند را حقیقت می پندارند و در سخنرانی هایشان بعنوان «تحقیقات» منتشر میکنند. این مسیر، نتیجه ای جز گسترش نادانی و تعمیق ساده لوحی نخواهد داشت. @naghd_raefi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌جاعل این داستان، ساده‌لوح یا احمق بوده؛ شما چرا میخواهی مانند او احمق یا ساده‌لوح باشی؟ @tabeshe_agahi
تابش آگاهی-تاملات عقلانی پیرامون دین
📌مرحوم حسینی تهرانی در نقد تلقیب غیرمعصومین به «امام» مدعی است احدی از علمای شیعه در طول تاریخ ملقب به امام نبودند. (امام شناسی، ج ۱۸ ص ۲۱۴) 💡اولاً اینکه چیزی سابقه تاریخی نداشته باشد دلیل منطقی بر نادرست بودن استعمال کنونی آن نیست. ثانیاً مگر لقب آیة‌الله‌العظمی سابقه داشته؟ کدامیک از علمای شیعه- قبل از آیت‌الله بروجردی- به این لقب مشهور بودند؟ پس اشکال به خود مرحوم تهرانی و فرزندانش برمیگردد که برای ایشان لقبی ثبت کردند که از القاب رایج علمای شیعه نبوده. ثالثاً اصحاب ائمه هم دائماً آنها را امام خطاب نمیکردند بلکه غالباً با کلماتی همچون یابن رسول‌الله یا سیدی و مولای یا کنیه آنها امامان را خطاب میکردند. رابعاً از همه اشکالات بالا هم بگذریم، این اظهارنظر از ایشان در غایت شگفتی است. اگر محض نمونه به مجلد اجازات بحارالانوار مراجعه میکردند میدیدند که بسیاری از علمای شیعه در طول تاریخ، ملقب به امام بودند همچون امام شیخ مفید، امام سید مرتضی امام ابوجعفر الکلینی، امام ابوجعفر الصدوق، امام ابوجعفر الطوسی، امام ابن فهد حلی، امام یحیی بن سعید، امام نجم الدین حلی، امام فخرالدین حلی و...(بحارالانوار ج ۱۰۵ ص ۵۵ و ۵۶ و ۵۷ و ۵۹ و ۶۷ و ...) اگر به دیگر کتب رجال همچون فهرست منتجب‌الدین یا معالم العلماء ابن شهرآشوب و رجال ابن داود و... مراجعه کنید فراوان نام علمای شیعه را می‌بینید که با لقب «الامام» از آنان یاد شده است. حال اگر خوش‌گمان باشیم باید در کمال تعجب و در نهایت حیرت، بگوییم مرحوم تهرانی این فهرست فراوان علمای شیعه را ندیدند که فقط مرحوم کاشف الغطاء را ملقب به امام دانستند! @tabeshe_agahi
📌 بحثی کوتاه پیرامون نماز و روزه استیجاری 🖌نمی شود در جامعه شیعی زندگی کنی و اسم نماز و روزه استیجاری را نشنیده باشی. فردی مرده است و مقداری نماز و روزه انجام نداده دارد. ورثه هم عبادات میت را در ازاء مقداری پول، به فردی محول میکنند که از جانب میت قضا کند. حالا پرسش این است که مستند این کار چیست؟ پاسخش یک کلمه است: هیچ. البته همه میدانیم قضای نماز و روزه‌های مومن میت، بر عهده پسر بزرگ است چون نص خاص داریم. بحث در پدیده‌ای نوظهور بنام نماز و روزه استیجاری متعارف است که گستره آن فراتر از والد و ولد اکبر رفته است. در اینجا صرفاً به دو نکته بسنده میکنم: ۱. اعتراف به فقدان مستند موجه برای این کار، از سوی فقهای بزرگ هم وجود دارد. آقای مکارم شیرازی چنین تصریح کرده: 《جواز الاستيجار للصلاة و شبهها لا يخلو عن إشكال، لأنّه ليس في الأخبار و آثار الأئمّة عليهم السلام و سنّة النبي صلى الله عليه و آله منه، عين و لا أثر مع شدّة الابتلاء به؛ و قياسه على الحجّ بعد احتياجه إلى مصارف الطريق و غيره قياس مع الفارق؛ فراجع روايات الاستيجار في الحجّ و فحواها؛ نعم، لا مانع من الإتيان بها رجاءً‌. (العروة الوثقى مع التعليقات؛ ج ‌۱ ص: ۶۳۳) همچنین محقق سبزواری(م ۱۰۹۰ق) در کتابش چنین آورده: 《هل يجوز الاستيجار على فعل الصلاة الواجبة بعد الوفاة لم أجد تصريحاً به في كلام القدماء و لم يكن ذلك مشهوراً بينهم قولا و و فعلا و إنما اشتهر بين المتأخرين》 سبزواری پس از بحث مفصلی پیرامون آن و اشاره به اجماع بر جواز این کار با ذکر عدم شهرت این سیره میان متقدمین می‌نویسد: 《قلت يتلخص ممّا ذكره الشهيد أن الحكم بجواز الاستيجار للميت مبني على الإجماع على أن كل أمر مباح يمكن أن يقع للمستأجر يجوز الاستيجار فيه و قد نبهت مراراً بأن إثبات الإجماع في زمن الغيبة في غاية الإشكال خصوصاً في مثل هذه المسألة التي لم يشتهر في سالف الأعصار و خلت عنه مصنفات القدماء و العظماء‌》 (ذخيرة المعاد في شرح الإرشاد؛ ج ۲، ص: ۳۸۷) ۲. حتی اگر ادله این کار، تام بود صرفاً درباره کسی معقول و جاری بود که عبادات مختصری بطور سهواً یا با عذر شرعی از او فوت شده باشد نه کسی که یک عمر تارک‌الصلاة و الصیام بوده و اکنون ورثه او میخواهند برایش ۵۰ سال عبادت قضا کنند. قواعد عقلی و قرآنی، چنین کاری را مردود میداند و چنین نماز و روزه استیجاری، هیچ سودی برای فرد تارک‌الصلاة ندارد. @tabeshe_agahi