eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
953 عکس
387 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ آزار و اذیت دهندگان فاطمه 🔹شهید سید محمد باقر صدر: ⚡️جنبش فاطمی به یک معنا شکست خورد و به معنای دیگر پیروز شد... 💥 پیروزی مبارزه از این جهت بود که حقیقت را به نیرویی توانمند مجهز نمود و به توان جاودانگی آن در میدان کارزار مکتبی، توانی تازه افزود. او این پیروزی را به‌طور کلی در همه آن حرکت و به‌طور ویژه در گفت‌ و گوی با صدیق و فاروق هنگام دیدار خاص آن دو تن با وی به ثبت رساند، آن گاه که به آن دو گفت: 👈 «آیا اگر سخنی از رسول خدا (ص) برایتان نقل کنم، آن را صحیح می شمارید و به آن عمل می کنید؟» گفتند: «آری». حضرت گفت: 👈 «به خداوند سوگندتان می ‌دهم! آیا از رسول خدا (ص) نشنیدید که فرمود: خشنودی فاطمه از خشنودی من و خشم او از خشم من است. پس هر که فاطمه را دوست بدارد، با من دوستی ورزیده و هر که او را خشنود سازد، مرا خشنود ساخته و هر که وی را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است؟!(۱). آن دو گفتند: «آری؛ این سخن را از رسول خدا (ص) شنیده‌ایم.» گفت: 👈 «پس خدا و فرشتگانش را گواه می‌گیرم که شما مرا خشمگین ساختید و خشنودم نکردید و هر گاه به دیدار رسول خدا روم، نزد وی از شما دو تن گلایه خواهم نمود»(۲). این گفتار فاطمه نشان می‌دهد که وی تا چه میزان اهتمام داشت که خود به آن دو طرف دعوا را تحکیم و تثبیت نماید و خشم و کینه‌اش را نسبت به آن دو آشکار سازد. هدف او از این اهتمام این بود که از این مبارزه به نتیجه‌ای دست یابد که ما در صدد بررسی آن و دستیابی به دیدگاهی خاص درباره آن نیستیم؛ زیرا این سخن از قلمرو عنوان این بحث بیرون است و نیز شأن خلیفه را برتر از آن می شمریم که با او وارد چنین مناقشاتی شویم. ما این سخن را فقط از آن روی می نگاریم که اندیشه ‌های فاطمه علیها ‌السلام و دیدگاه او را توضیح دهیم. او بر این باور بود که رهاوردش از این مبارزه، پیروزی قطعی با معیار عقیده و دین بود. مقصودم آن است که صدیق با خشمگین کردن فاطمه، سزاوار خشم خدا و رسولش شد و با آزار دادنش آن دو را آزرد؛ زیرا خدا و رسولش با خشم او به خشم می‌آیند و با رنجش وی رنجیده می‌شوند. این همان است که در سخن صحیح پیامبر به تصریح آمده است. بدین سان، روا نبود که وی خلیفه خدا و رسولش باشد؛ چرا که خداوند فرموده است: 1⃣ «وَمَا کانَ لَکمْ أنْ تُؤْذُواْ رَسُولَ اللهِ وَ لاَ أنْ تَنْکحُواْ أزْواجَهُ مِن بَعْدِهِ أبَداً إنَّ ذَلِکمْ کانَ عِندَ اللهِ عَظیماً؛ شما حق ندارید رسول خدا را برنجانید و مطلقاً نباید زنانش را پس از مرگ‏ او به نکاح خود درآورید؛ چرا که این نزد خدا همواره [گناهی‏] بزرگ است» (احزاب: ۵۳). 2⃣ «إنَّ الَّذِین یؤْذُون اللهَ وَ رَسُولهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ أعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُهِیناً؛ همانا آنان که خدا و رسولش را بیازارند، خداوند در دنیا و آخرت لعنتشان کند و برای ایشان عذابی خوار کننده فراهم سازد» (احزاب: ۵۷). 3⃣ «وَ الَّذِینَ یؤْذُونَ رَسُولَ اللهِ لَهُم عَذابٌ ألِیمٌ؛ آنان که رسول خدا را بیازارند، برایشان عذاب دردناکی است» (توبه: ۶۱). 4⃣ «یا أیها الَّذین آمنوا لاَ تَتَوَلَّواْ قَوْماً غَضِبَ اللهُ عَلَیهِمْ؛ ای ایمان آوردگان! سرپرستی مردمی که خداوند بر آنان خشم گرفته را بر خود نپذیرید»(ممتحنه: ۱۳). 5⃣ «و مَنْ یحلِلْ عَلَیهِ غَضَبِی فَقَد هَوَی؛ هر که خشم من بر او فرود آید، در ورطه هلاکت افتاده است» (طه: ۸۱). 💠 پی نوشت: ۱. صحیح بخاری، ج۵، ص۸۳، باب ۴۳، حدیث ۲۳۲. ۲. صحیح بخاری، ج۵، ص۵؛ و ج۶، ص۱۹۶. @tabyeen98
◾️ اعتراف به هجوم به خانه سلام الله علیها 🔻ابن أبى قحافه در آخرين روزهای عمرش، سخنانی گفته است كه شنيدن آن‌ها واقعيت‌های بسياری را آشكار مى ‌كند؛ هر چند كه او حتى در اين جا نيز از گفتن تمام حقايق خودداری كرده است ؛ اما همين اندازه‌اش نيز براى اثبات بسیاری از مسائل كفايت مى ‌كند . 🔹 وی در آخرين روزهای عمرش ، اعتراف مى ‌كند كه دستور هجوم به خانه حضرت صديقه طاهره را صادر كرده است. تعدادی از علمای اهل سنت ؛ از جمله شمس الدين ذهبي (748هـ ) در تاريخ الإسلام ، در تاريخ زندگی ابوبكر ، محمد بن جرير طبری در تاريخش ، ابن قتيبه دينوری در الإمامة والسياسة ، ابن عساكر در تاريخ مدينه دمشق و ... چنين می نويسند : 🔸 عبد الرحمن بن عوف در بیماری ابوبكر بر او وارد شد و بر وی سلام كرد ، پس از گفتگویی ، ابوبكر به او چنين گفت : ◽️ أما إني لا آسى على شيء إلا على ثلاث فعلتهن ، وثلاث لم أفعلهن ، وثلاث وددت أني سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم عنهن : 👈 وددت أني لم أكن كشفت بيت فاطمة 👉 وأن أغلق علي الحرب . ◾️ من به چیزی تأسف نمی ‌خورم ، مگر بر سه چيز كه انجام دادم و سه چیزی كه انجام ندادم و سه چیزی كه كاش از رسول خدا (صلی الله عليه وآله وسلم) مى ‌پرسيدم : 👈 دوست داشتم خانۀ فاطمه را هتك حرمت نمى ‌كردم هر چند براى جنگ بسته شده شود ... . 📚 تاريخ الإسلام ، ج3 ، ص118 📚 تاريخ الطبري، ج 2، ص 619، ج 3 ص 430 📚 الامامة والسياسة ج 1 - ص 24 📚 تاريخ مدينة دمشق ج 30 - ص 422 📚 شرح نهج البلاغة - ابن أبي الحديد - ج 2 - ص 46 – 47 📚 المعجم الكبير - الطبراني - ج 1 - ص 62 📚 مجمع الزوائد - الهيثمي - ج 5 - ص 202 – 203 📚 مروج الذهب ، مسعودي شافعي ، ج1 ،‌ ص290 📚 ميزان الاعتدال - الذهبي - ج 3 - ص 109 📚 لسان الميزان - ابن حجر - ج 4 - ص 189 📚 كنز العمال ، المتقي الهندي ، ج 5 ، ص631 و ... @tabyeen98
✍ غیر قابل بخشش بودن غاصبین و مبغضین حضرت فاطمه 📚 بحارالانوار، جلد ۷۶، صفحه ۳۵۴(علامه مجلسی:1110) 🔹رسول خدا(ص): 💥 وَ رُوِيَ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: قَالَ جَدِّي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ 👈 مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ اِبْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا ثُمَّ قَالَ يَافَاطِمَةُ اَلْبُشْرَى فَلَكِ عِنْدَ اَللَّهِ مَقَامٌ مَحْمُودٌ تَشْفَعِينَ فِيهِ لِمُحِبِّيكِ وَ شِيعَتِكِ فَتَشْفَعِينَ يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اَللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ اَللَّهُ شَفَعُوا فِي مُبْغِضٍ لَكِ غَاصِبٍ لَكِ مَا أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ أَبَداً. ♈️ ملعون است ملعون است هر کس بعد از من به دخترم فاطمه ظلم کند و حقش را غصب کند و او را به قتل برساند. ! بشارت! تو در نزد خدا دارای مقام محمودی که در این مقام برای محبین و شیعه ات شفاعت میکنی. ! اگر [به فرض محال] همه پیامبرانی که خدا مبعوث فرموده و تمام فرشتگانی که مقرب درگاه خود گردانیده، برای کسی که بُغض(نفرت) تو را داشته و حقت را غصب نموده شفاعت کنند، خدا او را از آتش خارج نخواهد کرد. @tabyeen98
✍️ قول مشهور در مورد ضرب و جرح حضرت زهرا 🔰 تلخیص الشافی، جلد٣، صفحه۱۵۶(شیخ طوسی:481) 🔶 شیخ طوسی: 🌹 و المشهور الذي لا خلاف فيه بين الشيعة: أن عمر ضرب علي بطنها حتي أسقطت فسُمي السقط مُحسنا والرواية بذلك مشهورة عندهم و ما أرادوا من إحراق البيت عليها حين التجأ عليها قوم وامتنعوا من بيعته، وليس لأحد أن ينكر الرواية بذلك، لأنا قد بينا الرواية الواردة من جهة العامة من طريق البَلاذُري وغيره، ورواية الشيعة مستفيضة به في ذلك. ✅ قول مشهور که اختلافی بین شیعیان در آن نیست این است که عمر بر شکم زد تا آن که فرزندش را سقط کرد و آن فرزند نامیده شد. روایت در این باره نزد شیعیان مشهور است. و اینکه گروهی‌ به خانۀ فاطمه‌ -سلام الله علیها- هجوم آوردند‌، و [اهل خانه] از بیعت‌ امتناع‌ کردند، آن‌ها قصد داشتند خانه‌ را به‌ روی‌ حضرت فاطمه‌ -سلام الله علیها- آتش‌ بزنند. و کسی نمی‌تواند آن‌ را انکار کند زیرا روایات آن ‌را از طریق بَلاذُری که از عامّه(اهل سنت) است نقل کرده‌ایم و روایات شیعه در این زمینه مستفیض است. 💠 پی نوشت: ⚡️بالاخره این اقدام یا توسط دومی یا توسط عاملینش انجام شد و مهمتر اصل داستان است هرچند جزئیات پذیرفته نشود. 🔰 برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به: https://b2n.ir/604855
✍ نمازگزاران بر حضرت فاطمه 📚«رسالۀ مودّت» ص 191 از «رسالة فی معرفة الصّحابة» شیخ حرّ عاملی 🔹 امیرالمؤمنین علیه السلام: 🌹ضاقَتِ الْأَرْضُ بِسَبْعَةٍ بِهِمْ تُرْزَقُونَ و بِهِمْ تُنْصَرُونَ وَ بِهِمْ تُمْطَرُونَ؛ مِنْهُمْ سَلْمَانُ و الْمِقْدَادُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ عَمَّارٌ وَ حُذَيْفَةُ رَحْمَةُ اللَهِ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا إمَامُهُمْ وَ همُ الّذينَ صَلّوا علَى فاطمة. ♈️ هفت نفرند كه [بواسطۀ عظمت و جلالت و سعۀ روح آنها]، زمين براى حمل نمودن آنها تنگ است[ و استعداد تحمّل آنها را ندارد]. بواسطۀ آنهاست كه روزى به شما ميرسد و به مقاصد خود نائل ميشوید و باران از آسمان مى بارد؛ از جمله: سلمان و مقداد و أبوذر و عمّار و حُذيفه رحمة الله عليهم و من إمام آنها هستم. و ايشانند آن كسانى هستند كه بر نماز خواندند. @tabyeen98
‍ ✍ صبری که لبریز شد... ♈️ «قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِکَ صَبْرِي وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِي¹»؛ اى رسول خدا! از دورى صفیه‏‌ات صبرم كم شد و طاقتم از دست رفت. 👇 💥 آن مردی که خیبر به زانویش در نیاورد، خندق کمرش را نشکست و لیلة المبیت را گذراند، مرگ سلام‌الله‌علیها بیچاره‌اش کرد و فرمود: «قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِکَ صَبْرِي.» 💥 این درد را هم به کسی نگفت؛ اصلا چه کسی بود تا این درد را به او بگوید؟ کسی نبود تا بفهمد که بر او چه گذشت، جز همان کسی که به او خطاب کرد و گفت: «از دورى دختر برگزيده‌‏ات شكيبايى‏‌ام كم شد و طاقتم از دست رفت.» 💥 بعد هم عذر قِلَّت صبر را آورد؛ درست است که من همان کسی هستم که «صَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجاً²»؛ در آن حال، با اینکه خار در چشم خلیده و استخوان در گلو گیر کرده بود، صبر پیشه کردم. اگر اینجا صبر نمی‌کنم معذورم؛ چون «فَبِعَيْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ ابْنَتُکَ سِرّاً³»؛ در پیشگاه خداوند، دخترت دفن می‌شود{4}. 💠 پی نوشت: ۱. نهج البلاغة خطبه۲۰۲؛ روضة الواعظین، ص۱۵۲. ۲. نهج البلاغة، خطبه۳. ۳. کافی، ج۱، ص۴۵۹؛ دلائل الامامه ص۱۳۸. ۴. آیت الله العظمی وحید خراسانی 🕌 مسجد اعظم @tabyeen98
✍ درد دل امیر المومنین با پیامبر گرامی هنگام دفن حضرت فاطمه 📚 نهج البلاغه، خطبه202؛ اصول كافى ج 1 ص 458 💢 لَمَّا قُبِضَتْ فَاطِمَةُ ع دَفَنَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سِرّاً وَ عَفَا عَلَى مَوْضِعِ قَبْرِهَا ثُمَّ قَامَ فَحَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ: 🌹 السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ عَنِ ابْنَتِكَ وَ زَائِرَتِكَ وَ الْبَائِتَةِ فِی الثَّرَى بِبُقْعَتِكَ وَ الْمُخْتَارِ اللَّهُ لَهَا سُرْعَةَ اللِّحَاقِ بِكَ قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِی وَ عَفَا(رَقّ) عَنْ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ تَجَلُّدِی إِلَّا أَنَّ لِی فِی التَّأَسِّی بِسُنَّتِكَ فِی فُرْقَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِی مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ نَفْسُكَ بَيْنَ نَحْرِی وَ صَدْرِی بَلَى وَ فِی كِتَابِ اللَّهِ لِی أَنْعَمُ الْقَبُولِ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ وَ أُخْلِسَتِ الزَّهْرَاءُ فَمَا أَقْبَحَ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِی فَمُسَهَّدٌ وَ هَمٌّ لَا يَبْرَحُ مِنْ قَلْبِی أَوْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِی دَارَكَ الَّتِی أَنْتَ فِيهَا مُقِيمٌ كَمَدٌ مُقَيِّحٌ وَ هَمٌّ مُهَيِّجٌ سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا وَ إِلَى اللَّهِ أَشْكُو وَ سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ فَكَمْ مِنْ غَلِيلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَى بَثِّهِ سَبِيلًا وَ سَتَقُولُ وَ يَحْكُمُ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَاهَ وَاهاً وَ الصَّبْرُ أَيْمَنُ وَ أَجْمَلُ وَ لَوْ لَا غَلَبَةُ الْمُسْتَوْلِينَ لَجَعَلْتُ الْمُقَامَ وَ اللَّبْثَ لِزَاماً مَعْكُوفاً وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ الثَّكْلَى عَلَى جَلِيلِ الرَّزِيَّةِ فَبِعَيْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ ابْنَتُكَ سِرّاً وَ تُهْضَمُ حَقَّهَا وَ تُمْنَعُ إِرْثَهَا وَ لَمْ يَتَبَاعَدِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلَقْ مِنْكَ الذِّكْرُ وَ إِلَى اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَكَى وَ فِيكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَحْسَنُ الْعَزَ. 💥 چون قبض[روح] شد، (ع) او را مخفیانه دفن کرد و بر سر قبرش خاک ریخت، سپس ايستاد و رو به قبر رسول خدا(ص) كرد و گفت: ♈️ سلام بر تو اى (ص)، از طرف من و از طرف دخترت كه به دیدار تو آمده و در كنار تو زیر خاک خفته است، و خدا براى او خواست كه هر چه زودتر به تو ملحق شود. ای رسول خدا! صبر و شكيبائى ام در مورد صفیه (دختر برگزيده) ات كم، و بردباری من درباره سرور زنان جهانیان از بین رفته است، اما برای من پیروی از سنت تو [كه همان صبر باشد] در جدایی تو موجب تسلیت است. [ای پیامبر خدا!] من تو را در قبرت خوابانيدم و جان تو میان گلو و سینه ام برآمد(جان دادى). آرى در كتاب خدا بهترين پذيرائى برای من است كه🍃«همه ما از خداییم و به سوی او باز می گردیم»🍃 پس گرفته شد و گرو، دريافت شد و از دست رفت. ای رسول خدا! چقدر آسمان و زمين نازیبا است. ای رسول خدا! اندوه من همیشگی و شبم بیداری است و غمى دارم كه از دل نرود مگر اين كه خدا برايم همان خانه بقائى را برگزيند كه تو در آن جاى دارى، غصه‏ اى دلخون كن و اندوهى هيجان خيز و غم انگيز، چه زود ميان ما جدائى انداخت. من به خدا شكايت می برم، [و ای رسول خدا] دخترت به تو می گوید كه امّتت براى بردن خلافت همدست شدند، خوب از او پرسش كن و گزارش وضع را از او بخواه، چه بسا اندوهگینی كه دلش مالامال از غم و اندوه است و راهى براى پراكندن آن (شدت اندوه خود) نمی یابد و خواهی گفت: {و خدا [درباره آن] قضاوت می ‏كند و او بهترين قضاوت‏ كننده‏ ها است}. سلام وداع‏ كننده ‏اى كه نه رنجیده و نه خسته شده، اگر برگردم از ملال و خسته شدن نيست و اگر در اينجا بمانم از بدگمانى به وعده ه‏ایی كه خدا به صابران داده نيست. واى، واى مبارك تر و زيباتر است، اگر چيرگى دشمنان زورگو نبود [و بيم سرزنش آنان نمی رفت و ترس از غلبه آنها بر قبرت نداشتم]، اقامت و ماندن بر سر قبرت را چون معتكفان، ملازمت مى‏كردم و چون زن بچه مرده بر مرگ جانگداز تو شيون می ‏نمودم. [ای رسول خدا!] در برابر چشم خدا، دخترت مخفیانه دفن و حق او برده و ارث او دریغ می شود، با اين كه عهد تو با مردم دير نشده و يادت كهنه نگرديده، ای رسول خدا! به سوى خدا شِكوه بايد و درباره شما تسليت نيک شايد. @tabyeen98
✍ حزن و اندوه تمام نشدنی امیر المومنین در فراق حضرت فاطمه 📚 نهج البلاغه؛ خطبه202 🌹... فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ [وَ هَمٌّ لَا يَبْرَحُ مِنْ قَلْبِی] إِلَى أَنْ یَخْتَارَ اللَّهُ لِی دَارَكَ الَّتِی أَنْتَ بِهَا مُقِیمٌ.... ♈️ [پیامبرا!] ودیعه بازگردانده شد و رهن(گرو) پس گرفته شد اما اندوه من همیشگی و شبم بیداری خواهد بود و هم و غم از قلبم نخواهد رفت تا اینکه خدا برایم سرایی را که تو در آن مقیمی برگزیند. @tabyeen98
💥 وصیت معنادار حضرت فاطمه زهرا @tabyeen98
✍ مظلومیت حضرت زهرا در کلام مولا 📚 الأمالي، ص 155(شیخ طوسی: 460) 🔹امیر المومنین علیه السلام : 🌹 إنَّ فاطِمَةَ بِنتَ رَسولِ اللّهِ صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله لَم تَزَل مَظلومَةً، مِن حَقِّها مَمنوعَةً، وعَن ميراثِها مَدفوعَةً، لَم تُحفَظ فيها وَصِيَّةُ رَسولِ اللّهِ صلى‏الله‏ عليه و‏آله، ولا رُعِيَ فيها حَقُّهُ و لا حَقُّ اللّهِ عزّ و جلّ، وكَفى بِاللّهِ حاكِماً و مِنَ الظّالِمينَ مُنتَقِماً. ♈️ دختر رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله همواره مورد ستم قرار گرفت و از حقش منع شد و از ميراثش( ) جلوگيرى شد. وصيت رسول خدا صلى‏الله ‏عليه ‏و ‏آله در حقش حفظ نشد، و حق او(رسول اکرم) و حق خداى عز و جل درباره وى رعايت نشد و کافی است که ، حاکم[=داور] باشد و از ستمگران بگیرد. @tabyeen98
✍ اتمام حجت حضرت زهرا با مردم 🔹علامه محمد تقی مصباح یزدی: 🔻 قيام فرهنگى فاطمه(عليها السلام)، حماسه‌اى بود كه تنها از عهده خودش بر مي‌آمد. 👈آگاهی ‌بخشى الهى زهرا(عليها السلام) به امت اسلامى، چنان در اوج بى مثالى است كه پژواك روح ‌بخش آن تا قيام قيامت، در گوش جان جهان، طنين‌انداز خواهد ماند. فاطمه(عليها السلام)، مردم زمانه خويش را مي شناخت و می دانست آن مسلمان ‌نمايان بى غيرت، لياقتِ عبرت پذيرى از سخنان او و جسارت قيام به همراه او را ندارند؛ اما مي خواست براى آيندگان، ضلالت را رسوا، حقيقت را برملا و حجت را تمام نمايد: 🌹ألا وَ قَدْ قُلْتُ الَّذى قُلْتُ عَلى مَعْرِفَة مِنّى بِالْخَذْلَةِ الَّتى خامَرَتْكُم. وَلكِنَّها فَيْضَةُ النَّفْسِ وَ نَفْثَةُ الغَيْظِ وَ خَوْرُالْقَناةِ وَ بَثَّةُ الصَّدْرِ وَ مَعذِرَةُ الحُجَّةِ. فَدوُنَكُمُوها فَاحْتَقِبُوها مُدْبِرَةَ الظَّهْرِ، ناقِبَةَ الْخُفِّ، باقِيَةَ العارِ، مَوْسُومَةً به غضبِ الجَبّارِ شَنارِ الابَدِ مَوْصوُلَةً به نارِ اللّهِ الْمُوقَدَةِ الَّتى تَطّلِعُ عَلَى الأَفْئِدَةِ. فَبِعَيْنِ اللّهِ ما تَفعَلُونَ «وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا اَىَّ مُنْقَلب يَنْقَلِبُونَ» (شعراء: 227) اَنَا إِبْنَةُ نَذير لَكُمْ بَيْنَ يَدَىْ عَذاب شَديد. فَاعْمَلُوا إِنّا عامِلُونَ وَانَتَظِروُا إِنّا مُنْتَظِرُون؛ ♈️ من آنچه شرط بلاغ است با شما گفتم. اما مى‌دانم كه خواريد و در چنگال زبونى گرفتار. يارى نكردن وجودتان را فرا گرفته و ابر بى وفايى بر قلوبتان سايه گسترده. چه كنم كه دلم خون است و بازداشتن زبان شكايت از طاقت بيرون. مى‌گويم براى اتمام حجت بر مردمان. بگيريد اين لقمه گلوگير به شما ارزانى و ننگ حق كشى و حقيقت پوشى بر شما جاودانى!! يقين بدانيد كه آسوده تان نگذارد تا شما را به آتش افروخته خدا بيازارد؛ 🍃{آتش برافروخته خدا که بر دل ها و جان ها چیره می شود(همزه: 6 و 7)}🍃. آنچه مي کنيد خدا مي‌بيند 🍃{و ستمكاران به زودى می دانند كه به كجا مي‌ روند(شعراء:227)🍃}. فرجام كارتان را نگرانم و و چون پدرم شما را از عذاب خدا مي ترسانم. به انتظار بنشينيد تا ميوه درختى را كه كاشتيد، بچينيد و كيفر كارى را كه كرديد، ببينيد(كشف الغمّة: ج 1، ص 491). 👈 در قيام پرحماسه فرهنگى اش، لحظه اى از افشاگرى و روشنگرى هاى هدايت بخش خويش دست بر نداشت تا به همه مسلمانان طول تاريخ بفهماند كه در مقابل مهاجمان فرهنگى پذيرفتنى نيست؛ غفلت در مقابل هدف‌گيرانِ ولايت و رهبرى عقلايى نيست؛ پرده ‌پوشى در مقابل منافقان داخلى فضيلتى نيست؛ ساده‌انگارى در مقابل طرح پرشتاب براندازى، تحمل‌كردنى نيست و آن هنگام كه اصل و اساس اسلام به ورطه خطر افتاده باشد، هيچ تقيه و بهانه‌اى براى احدى، چه زن و چه مرد، شرعى نيست. بايد به پاخاست؛ بايد فرياد برآورد؛ بايستى در برابر ضلالت قد علم كرد و همچون سيلى بنيانكن بر تيره خارهاى نفاق خروشيد. 👈 ، در مقابل بدعت و تحريف اسلام، آرام ننشست، برخاست، جوشيد و خروشيد، افشاگرى نمود و روشنگرى كرد؛ چرا كه با الهام الهى و تحديث جبراييل از آينده خبر داشت و مى‌دانست اين روشنگري‌ها عاقبت دل‌هاى لايقى خواهد يافت و نقش بى‌نظيرى را در به ثمر رسانى امامت و محقق‌سازى هدف خلقت ايفا خواهد نمود. 📚جامی از زلال کوثر،ص 149 @tabyeen98
✍ گلایه حضرت زهرا از مردم 🔹 بخشی از خطبه شریف حضرت زهرا 🌹 سَرعانَ ما اَحدَثُتم و عَجلانَ ذا إهالَةً وَ لَکُم طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ وَ قُوَّةٌ عَلَی ما اَطلُبُ وَ أزاوِلُ أَتَقُولُونَ ماتَ مُحَمَّدٌ(صلی الله علیه و آله و سلم)؟ فخطبٌ جَلیلٌ اِستَوسَعَ وَهیُهُ وَ استَنهَرَ فَتقُهُ وَ انفَتَقَ رتقُهُ، أُظلِمَتِ الاَرضُ لِغَیبتِهِ ... وَ اُضِیعَ الحَریمُ وَ اُزیلَتِ الحُرمَةُ عِندَ مَماتِهِ ... حُکمٌ فَصلٌ وَ قضاءٌ حَتمٌ 🍃«وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ (آل عمران:44)🍃 اَیهاً بَنی قَیلَةَ ءَأُهضَمُ تُراثَ اَبی؟ وَ اَنتُم بِمَرایً مِنّی وَ مَسمَعٍ وَ مُنتَدیً وَ مَجمَعٍ تَلبسُکُمُ الدَّعوَةُ وَ تَشمَلُکُم الخُبرَةُ وَ انتُم ذَوُوَ العَدَدِ. ♈️ با چه سرعتی دچار اعمال ناپسند شدید! و چقدر زود، آب از دهان و دماغ بز لاغر فرو ریخت(دچار غفلت شدید)! در حالی که شما (انصار)، توان گرفتن حقّ ما را دارید و نیروی کافی برای حمایت من در دادخواهی وجود دارد. آیا می گویید: محمّد(صلی الله علیه و آله و سلم) مرد؟! آری، وفات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مصیبتی بزرگ است. مصیبتی در نهایت بزرگی که شکاف زخم آن بسی فراخ است و زخم های گذشته دل را دوباره باز کرد و زمین با غیبت او تاریک شد ... و حرمت اهل پیامبر (صلی الله علیه و آله) ضایع شد. 🔹 حکم حتمی خدا و قضای قطعی الهی است [که فرمود:] 🍃 (صلی الله علیه و آله و سلم) نیست مگر پیامبری که پیش از وی پیامبران دیگری درگذشتند. پس اگر او بمیرد یا کشته شود، به عقب برمی گردید؟ و آن کس که به عقب برگردد، به خدا زیانی نمی رساند و خدا شکرکنندگان را پاداش خواهد داد(آل عمران:44)🍃 🔹! پسران قیله! پیش چشم ما میراث پدرم چپاول شد و حرمت نگه نمی دارید؛ در حالی که دارای انجمن و اجتماعید. صدای دعوت مرا همگان می شنوید و از حال من از هر جهت آگاهید و دارای نفرات رزمی و ذخیره اید و دارای ابزار جنگی و قوّه اید. @tabyeen98
☀️ناله های بی پاسخ حضرت زهرا☀️ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ، قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ، قَالَ: لَمَّا حَضَرَتْ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) الْوَفَاةُ بَكَى حَتَّى بَلَّتْ دُمُوعُهُ لِحْيَتَهُ، فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا يُبْكِيكَ فَقَالَ: أَبْكِي لِذُرِّيَّتِي، وَ مَا تَصْنَعُ بِهِمْ شِرَارُ أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي، كَأَنِّي بِفَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ قَدْ ظُلِمَتْ بَعْدِي وَ هِيَ تُنَادِي" يَا أَبَتَاهْ، يَا أَبَتَاهْ" فَلَا يُعِينُهَا أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِي. فَسَمِعَتْ ذَلِكَ فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا السَّلَامُ) فَبَكَتْ، فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): لَا تَبْكِينَ. يَا بُنَيَّةِ. فَقَالَتْ: لَسْتُ أَبْكِي لِمَا يُصْنَعُ بِي مِنْ بَعْدِكَ وَ لَكِنْ أَبْكِي لِفِرَاقِكَ، يَا رَسُولَ اللَّهِ. فَقَالَ لَهَا: أَبْشِرِي يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ بِسُرْعَةِ اللَّحَاقِ بِي، فَإِنَّكَ أَوَّلُ‏ مَنْ‏ يَلْحَقُ‏ بِي‏ مِنْ‏ أَهْلِ‏ بَيْتِي‏. 📚الأمالي (للطوسي) النص 188 📚طرف من الأنباء و المناقب 520 📚بحار الأنوار ج‏43 156 📚رياض الأبرار ج‏1 ص 59 ابن‌عباس می‌گوید: هنگامی که وفات (بلکه شهادت) پیغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه ‌و آله نزدیک گردید آن حضرت به‌قدری گریست که محاسن مبارکش تر شد. عرض شد: یا رسول اللَّه! چرا گریه می‏‌کنید؟ فرمود: برای ذریه و فرزندانم و آن ستم‌هایی که از جفاکاران امتم بعد از من به ایشان می‏‌رسد، می‏‌گریم. گویا می‏‌بینم دخترم فاطمه زهرا بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا می‏‌زند: یا ابتاه! احدی از امت من به فریاد او نمی‏‌رسد. وقتی فاطمه این مطلب را شنید، گریان شد. پیغمبر اکرم به وی فرمود: دخترم، گریان مباش! فاطمه گفت: پدر جان! من برای ظلم‏‌هایی که بعد از تو خواهم دید گریه نمی‏‌کنم، بلکه برای فراقت اشک می‏‌ریزم. پیغمبر فرمود: دخترم، مژده باد تو را! زیرا تو اولین کسی هستی که در میان اهل‌بیتم به من ملحق خواهد شد. @tabyeen98
4_5841533428142440504.pdf
1.11M
📕💢راز فاطمه (س) و علی (ع) 🔹علامه مصباح یزدی: 👈گاه وظیفه سکوت و وظیفه فریاد است و این همان رمز سکوت علی (ع) و فریاد فاطمه (س) است که هر دو به وظیفه خود عمل کردند. @tabyeen98
🔴چرا علی علیه‌السلام ساکت ماند و حضرت زهرا(س) باحکومت درگیر شد؟ فاطمه زهرا سلام الله علیها در ایام پایانی عمرش با جسمی صدمه‌دیده از حمله به درب منزلش، روزها به نشانه اعتراض، مسافت زیادی را طی میکرد و به قبر عمویش حمزه میرفت و گریه می‌کرد، محمودبن ولید می‌گوید: روزی از فاطمه (س) پرسیدم چرا علی (علیه السلام) ساکت نشسته و از حق خودش دفاع نمی‌کند، و فقط شما درحال اعتراض و درگیری با غاصبین حق علی هستید و همه دنبال راضی کردن شماهستن؟ حضرت زهرا فرمود:ای ابا عمرو، رسول خدا (ص) فرمود: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تأتی»؛ «امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند، نه این که او به جانب مردم رود» یعنی مهم نیست که منِ زهرا، دختر رسول خدا و زنِ علی(ع) هستم، مهم اینه که علی امامِ من است، من باید دور امامم بچرخم، من باید از امامم دفاع کنم، این وظیفه من و هرانسانی‌ست چه زن و چه مرد. منبع: بحارالا نوار، ج 36، ص 352، ح 224، به نقل ا ز کفايه الاثر، ص 26. 👇 http://t.me/joinchat/AAAAAEtDVXGujWT8rXuP3g @tabyeen98
🔹 استاد علی صفایی حائری 💢 رسول خدا، تنها یک یادگار دارد؛ که سیدة النساء است؛ ... که محبوب است. و رضا و سخط خدا به رضا و سخط او گره خورده است و همین نشان می‌دهد که او جز رضایت و سخط خدا، رضایت و سخطی ندارد. 📚 ، ص ۱۹ @tabyeen98
✍ مصحف حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ♈️ وجود مبارك حضرت حجّةالله است؛ براي اينكه اگر پيغمبر حجت است نه براي اين است که پيغمبر است بلکه براي اين است كه است و اگر امام، حجت است نه براي اينکه امام است بلکه برای اين است كه معصوم است و اگر كسي معصوم بود قول و فعل و تقرير او مي‌شود حجت. حالا امامت يك مقام برتر است، نبوّت يك مقام برتر است؛ ولي قول، دائر مدار عصمت است يعني اين انسان كامل معصوم است و هيچ چيزي نمي گويد مگر به دستور خدا؛ چنين كسي فعل او و قول او و تقرير او مي شود حجت وجود مبارك صديقه كبری(س) يك سلسله مقاماتي دارد كه واقعاً فهم آن مقدور ما نيست. ♈️ مرحوم كليني(رضوان الله عليه) در جلد اول كافي نقل مي كند كه بعد از رحلت وجود مبارك پيغمبر (ص) مي‌آمد و آن معارف الهي را بيان وحوادث آينده را تشريح و بازگو می کرد. صديقه كبری (س) هم اينها را مي ‌شنيد بعد به حضرت امير (س) املاء می کرد و علي ‌بن ‌ابي‌طالب (س) نیز آنها را يادداشت مي‌كرد ‌و در نهایت نام گرفت(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌1، ص458). ↩️ اگر به حضرت ابراهيم(ع) يا برخي انبياي ديگر صحف داد به وجود مبارك صديقه كبری(س) هم صحيفه عطا كرده است، منتها این صحیفه "شريعت" نيست؛ ولی اخبار غيبي هست، علوم و معارف الهي هست و مانند آن. این واقعاً مقدور ما نيست كه جبرئيل مي‌آيد يعني چه؟! چگونه تنزّل مي‌كند؟ اين چه وحي‌ اي است كه بر غير نبي مي‌آيد! چه وحيی است كه بر غير امام مي‌آيد! اين چه وحيی است كه بر حجّت خدا بر معصومه كبری مي‌آيد! 📚 آیت الله جوادی آملی؛ درس اخلاق 92/01/22 @tabyeen98
✍ اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا 📚 جلاء العیون(نشر سرور)، ص۲۷۹ 🔹 علامه مجلسی: ♈️ بدان که در عمر شریف حضرت (علیها السلام) و در وقت وفات او، اختلاف بسیار است؛ اکثر روایات معتبره دلالت میکند بر آنکه عمر شریف او در آن وقت، هیجده ساله بود. بعضی بیست و سه سال و بعضی سی سال و بعضی بیست و هفت سال و بعضی بیست و هشت سال و بعضی سی و پنج سال نیز گفته اند و أصحّ و أشهر میان علمای إمامیّه، قول اول(۱۸ سال) است! @tabyeen98
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦بررسی ماجرای هجوم به خانه وحی ۲. سبقت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها برای دفاع از امیرالمومنین علیه‌السلام ویژه ایام سلام الله علیها (۳) 📍طبق نقل ابن قتیبه عمربن خطاب با گروهی از افراد که طبق نقل‌ها رجاله بودند (رجاله در لغت به معنای پیاده است اما در آن بار منفی نهفته است و منظور افراد بی سرپا و اوباش) به سوی خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حرکت کردند، در حالی که شعله آتشی در دست عمربن خطاب بود. 📍به او گفتند چه کار می‌خواهی انجام دهی. گفت می‌خواهم این خانه را با کسانی که در آن حضور دارند به آتش بکشم. به او گفته شد که در این خانه فاطمه و یادگار رسول خدا حضور دارند. عمر جواب داد اگرچه او باشد (به تعبیر عربی گفت "وَ إن" یعنی اگر چه چنین باشد). 📍طبق نقل، عمر خانه را محاصره کرد و با صدای بلند فریاد زد ای کسانی که در این خانه پناه گرفته‌اید باید بیرون بیایید، در غیر این صورت خانه را به آتش می‌کشم. 📍در خانه همانگونه که ذکر شد علاوه بر امیرمومنان و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیهما، ۱۲ نفر از اصحاب برگزیده پیامبر اکرم نیز حضور داشتند. در اینجا وظیفه همه افراد حاضر، دفاع از صاحب ولایت است که در خطر قرار دارد. 📍لذا اینکه سوال می‌شود چرا با وجود امیرالمومنین علیه‌السلام در خانه، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به مقابله با مهاجمان می شتابد، باید پاسخ داد امیرالمومنین هدف و منظور غاصبان است و در خطر ۱۰۰ درصد قرار دارد، هرکس که به ولایت باور و اعتقاد دارد باید در دفاع از ولایت در قبال مهاجمان و معترضان به ولایت بایستد. قطعاً همه آن ۱۲ تن چنین قصدی داشته اند. اما فضل تقدم در این ارتباط به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اختصاص می یابد. یعنی آن وجود مقدس، از همگان در دفاع از ولایت سبقت می‌جوید، در حالی که آن مردان حاضر نیز قصد دفاع از حضرت را داشتند، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به مقابله با غاصبان مهاجم می‌شتابد و چون یادگار عزیز و ارجمند رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بود تصور نمی‌رفت که مهاجمان غاصب حرمت یادگار رسول خدا را نگه ندارند. 📍طبق نقل ابن قتیبه، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها که از صدای عمربن‌خطاب او را شناخته بود، پشت در آمد و در پاسخ او فرمود ای پسر خطاب! این بود عمل به سفارش‌های پدرم رسول اکرم درباره ی اهل بیت او؟! در حالیکه هنوز کفن پدرم خشک نشده است با خاندان او چنین رفتار می کنید؟! 📍عمر هم که متوجه صدای حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها شد در پاسخ گفت ای دختر پیغمبر، می‌دانم نزد پدرت چقدر محبوب بودی اما اگر در را نگشایی و اینها و علی بیرون نیایند و بیعت نکنند خانه را به آتش می‌کشم، چون این کار دین پدرت را محکم تر می کند. 📍حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها وقتی چنین گستاخی را شنید با صدای بلند خطاب به رسول اکرم شروع به استغاثه و آه و ناله فرمود که ای پدر! بعد از رحلت تو ما از پسر ابی قحافه (یعنی ابوبکر) و پسر خطاب (یعنی عمر) چه ها که ندیدیم! 🔸این بیان به قدری سوزناک بود که به نقل ابن قتیبه بسیاری از همان افراد و رجاله هایی که با عمر بن خطاب بودند منقلب شدند، به گونه‌ای که دل‌های آن‌ها شکافته و جگرهای آنها پاره پاره گردید و در حالی که منقلب شده بودند گفتند که ما را با فاطمه و خانه فاطمه کاری نیست و صحنه را ترک کردند. اما گروهی از این رجاله ها و اوباش با عمر بن خطاب باقی ماندند. در اینجا ابن‌قتیبه عنوان می‌کند که درب باز شد... 📲 @rajabidavani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ ناحلة الجسم یعنی ... 🔻أنَّهَا مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا مُعَصَّبَةَ اَلرَّأْسِ نَاحِلَةَ اَلْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ اَلرُّكْنِ بَاكِيَةَ اَلْعَيْنِ مُحْتَرِقَةَ اَلْقَلْبِ يُغْشَى عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ. 📚 مناقب آل ابی‌طالب، ج ۳، ص ۳۶۲ 🔺حضرت زهرا سلام الله علیها پس از پدرش همواره سر خود را [از شدت درد] بسته بود و بدنش نحيف‌تر و شكسته‌تر مي‌شد، تکیه‌گاهش ویران، چشمش گریان و دلش سوزان بود و گاه گاه از حال مي‌رفت. @tabyeen98
✍ حضرت فاطمه در کلام مولا 📚 کَشْفُ الغُمَّة فی مَعْرِفَةِ الأئمّة، محدث اربلی، ج‏1، ص363 🔹امیرالمؤمنین علی علیه السلام: 🌹 «فَوَ اللَّهِ ... لَا أَغْضَبَتْنِي وَ لَا عَصَتْ لِي أَمْراً وَ لَقَدْ كُنْتُ‏ أَنْظُرُ إِلَيْهَا فَتَنْكَشِفُ‏ عَنِّي‏ الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَان» ♈️ به خدا قسم، [فاطمه] هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی نکرد و هر وقت به او نگاه می کردم، غم و اندوهم برطرف می شد. @tabyeen98
💢همه برای فاطمه می گریند فاطمه برای علی حضرت فاطمه ي زهرا سلام‌الله‌علیها در آخرین ساعت‌های زندگی خويش، به‌شدت گريستند. امام علي عليه السلام پرسيدند: چرا گريه مي‌كني؟ حضرت فاطمه فرمودند: أبكي لِما تَلقَی بعدي به خاطر آن‌چه كه پس از من به خواهی دید، گریه می کنم 📚بحارالانوار، جلد ۴۳ ، صفحه ۲۱۸ @tabyeen98
سرگذشت کوتاه حضرت فاطمه(س) پنج سال پس از بعثت به این جهان آمد. در دو سالگی همراه خانواده به شعب ابوطالب تبعید شد (7-10 بعثت). پس از رهایی از محاصرۀ اقتصادی در شعب، پنج سالش بود که مادرش، خدیجه را از دست داد و شد ام‌أبیها. هشت ساله بود (سال 13 بعثت) که در کنار دو فاطمۀ دیگر (مادر امیرالمؤمنین و دختر زبیر) همراه با علی(ع) به مدینه هجرت کرد. در آنجا نزدیک به یک‌سال مهمان خانۀ پدر بود. در ماههای نخست سال دوم هجرت که او نُه سال داشت و علی(ع) 24 ساله بود، به عقد او درآمد. نُه ماه بعد در همان سال، مراسم عروسی برگزار شد. دو سال بعد (سوم هجری) در حالی که یازده سال داشت امام حسن(ع) به دنیا آمد. سال بعد (چهارم هجری) امام حسین(ع) و سالهای بعد زینب و ام‌کلثوم علیهماالسلام متولد شدند. در سال 11 هجری، داغ پدر، جگرش را سوزاند. زن‌بودنش مانع از این نشد که در مقابل حق‌کشی‌های حکومتیان ساکت بنشیند؛ خروشید و غرید و از حق دفاع کرد؛ گرچه حرامیان آتش به در خانه‌اش زدند و حریمش را شکستند و او را آزردند و مصدومش کردند و محسن‌اش را به دنیا نیامده کشتند؛ اما نتوانستند نورش را خاموش کنند. 75 یا 95 روز پس از رحلت پدرش، در اثر همان ضربات ناجوانمردانه و ظالمانه، در حالی که تنها 18 سال داشت با تنی رنجور، چشم از جهان فرو بست و در تاریکی شب و در مقابل دیدگان اشک‌‌بار فرزندان خُردسالش، در خاک شد. 🆔 @pishgar
✍ محبت و دوست داشتن حضرت زهرا 📚 بحار الأنوار، ج‏27 ص116(علامه مجلسی:1110) 🔹 پیامبر اکرم(ص): 🌹 يَا سَلْمَانُ مَنْ‏ أَحَبَ‏ فَاطِمَةَ ابْنَتِي‏ فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي النَّار. 🌸 ای سلمان! هر که دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر که از او بدش بیاید، در آتش است . @tabyeen98
✍ فاطمه؛ اکسیر اعظم 🔹بیانات حضرت ایت الله وحید خراسانی در توصیف مقام حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها (فاطمیه 1436) 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ♈️ الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین. امروز مقدمه است ؛ مهم این است که ما بفهمیم[فاطمه کیست]، نفهمیدیم، این اکسیر اعظم است؛ کمال علم این است. این گوهر چه گوهری است؟ نه کسی شناخته! نه کسی می تواند بشناسد! ♈️ مقام عندیت اسماء مبارکه حضرت فاطمه سلام الله علیها روایاتی که در موضوع صدیقه کبری است، به قدری بهت انگیز است که فقهاء تراز اول در درک آنها متحیرند، از اسم گرفته تا مسما. اما اسم: لفاطمة تسعة أسماء عند الله. [او] کسی است که اسم او در مقام عندیت ملیک مقتدر است، مسما کجاست؟ فهم این روایات دونه خرطُ القتاد(باید برای فهمش از هفت خوان گذشت). لفاطمة...، برای فاطمه نه اسم است، اما کجا؟ . امروز به یک حدیث اکتفاء می‌کنیم آن هم به بعضی، نه به همه؛ چون درک کلمه به کلمه در نهایت اشکال است. - اعلی الله مقامه- در معانی الاخبار. کتب صدوق همه حساب های خاصی دارد. در معانی الاخبار زبده معانی روایات را جمع کرده. روایت از جهت سند از کسی شروع می‌شود که ابن طاووس درباره او می‌‌گوید: وثاقت او مورد اجماع است. منتهی می‌شود[این سند] به سَدیر صیرفی که از رجال تفسیر علی بن ابراهیم قمی است. مهم است: ↩️ عن أبي عبد الله، عن آبائه، قال: قال رسول الله: خُلق نورُ فاطمة قبل أن یخلق الأرض والسماء(نور فاطمه قبل از خلقت زمین و آسمان آفریده شد).چه گوهری است؟ آفریده شد نور او قبل از آفرینش زمین و آسمان ها. میلیاردها سال بر عمر این آسمان می‌ گذرد، این خلق[فاطمه] بر همه مقدم. ♈️ مبدأ خلقت فاطمه - سلام الله علیها : قَالَ بَعْضُ النَّاسِ: يَا نَبِيَّ اللَّهِ! فَلَيْسَتْ هِيَ إِنْسِيَّة؟ سؤال شد: پس اگر چنین است فاطمه از انس نیست. بعد جواب حضرت این است؛ قَالَ : فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّة. مرکب است از این دو مایه. مهم اینجاست قالوا: يَا نَبِيَّ اللَّهِ! وَكَيْفَ هِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ؟ قَالَ: خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ. مبدأ خلق در این وجود، نور خداست؛ الله نور السماوات والأرض. این است که برهان، عاجز [و] عقل، راجل؛ [او] کسی است که مبدأ خلقتش نور خداست. ♈️ مکان آسمانی فاطمه سلام الله علیها: قِيلَ: يَا نَبِيَّ اللَّهِ! وَأَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ ؟ وقتی آسمان ها نبود، زمین هم نبود، پس فاطمه کجا بود؟ بعد جواب بهت انگیز این است: قِيلَ: يَا نَبِيَّ اللَّهِ! وَ أَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ؟ قَالَ: كَانَتْ فِي حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ. در حُقه ای زیر ساق عرش بود. ♈️ طعام فاطمه سلام الله علیها : بعد سؤال شد: يَا نَبِيَّ اللَّهِ! فَمَا كَانَ طَعَامُهَا؟ قَالَ: التَّسْبِيحُ والتقدیس وَالتَّهْلِيلُ وَالتَّحْمِيدُ. این چهار طعام او بود؛ پرورده شده این روح به تقدیس و تحمید ، به تهلیل و به تکبیر. آن وقت بشر می‌ فهمد کلام امام ششم را: إنما سمیت فاطمة فاطمة لأن الخلق فُطموا عن معرفتها. همه خلق مفطومند(دورند) از شناخت او. ♈️اعطای سیب بهشتی به خاتم انبیاء صلی الله علیه وآله وسلم: فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ و َأَخْرَجَنِي مِنْ صُلْبِهِ وأَحَبَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل ‏أَنْ يُخْرِجَهَا مِنْ صُلْبِي...- أحب الله أن یخرجها من صلبي. کسی دیگر از انبیاء صدف این گوهر نبود - أحب الله أن یخرجها من صلبي جَعَلَهَا تُفَّاحَةً فِي الْجَنَّةِ وَأَتَانِي بِهَا جَبْرَئِيلُ، فَقَالَ لِي: السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ يَا مُحَمَّدُ! قُلْتُ: و َعَلَيْكَ السَّلَامُ و رَحْمَةُ اللَّهُ ... فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ! إِنَّ رَبَّكَ - کسانی که اهل فقاهت اند خوب دقت کنند- إِنَّ رَبَّكَ، رب تو به تو سلام می‌رساند. در جواب، حضرت بیانش این است: مِنْهُ السَّلَامُ وَ إِلَيْهِ يَعُودُ السَّلَامُ. قَالَ: يَا مُحَمَّدُ! إِنَّ هَذِهِ تُفَّاحَةٌ أَهْدَاهَا اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْكَ مِنَ الْجَنَّةِ فَأَخَذْتُهَا وَضَمَمْتُهَا إِلَى صَدْرِي. جبرئیل گفت: این هدیه خداست به تو. اجر رسالت این جاست. هدیه خدا به تو این سیب است. گرفتم به سینه، چسباندم؛ بعد گفت: باید تناول کنی. بعد که سیب را شکافتم...- کسی که شب معراج را دیده، آن مقامی که لایُدرک و لا یُوصف، نه ملک مقربی نه پیغمبر مرسلی درک نکرده، رفت و همه را طی کرد - وقتی این سیب شکافته شد، نوری درخشید که خود پیغمبر فزع کرد. حالا کیست این جوهر؟ نوری که درخشش در حدی باشد که خاتم انبیاء، عقل کل، کل عقل، کل الکمال، کمال الکل، در فزع از دیدن این نور باشد. @tabyeen98
✍ سیره و منش حضرت زهرا در خانه و همسرداری 🌹 يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ ما لا تَقدِرُ عَلَيهِ  💥 اى على! من از خدای خود حیا میکنم كه تو را مکلف به چيزى کنم که توان انجامش را نداری(از تو درخواستی كنم كه توان برآوردن آن را نداشته باشى). 📚 بحار الأنوار/ جلد 43 / صفحه 59 @tabyeen98
✍ محبت حضرت فاطمه و آثار آن 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏2، ص294 🌹 یا سلمانُ! مـَن اَحَبَّ فاطِمَةَ بِنْتی فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ مَعی وَ مَن اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النّارِ، یا سَلمانُ! حُبُّ فاطِمَةَ یَنْفَعُ فی مِأَةٍ مِنَ الْمَواطِنِ، اَیْسَرُ ذالِکَ الْمَواطِنِ: اَلْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ المیزانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّراطُ وَ المُحاسَبَةُ. ♈️ پیامبر(ص): ای سلمان! هر که دخترم را دوست بدارد در بهشت با من خواهد بود و هر که از او نفرت داشته باشد در آتش است. ای سلمان! محبت فاطمه در به درد می خورد که ساده ترین آنها عبارت است از: مرگ و قبر و میزان و محشر و صراط و محاسبه. @tabyeen98
♦️خداوند از خشم حضرت فاطمه(س) به خشم می‌آید؛ این، گواه عصمت آن حضرت است... «برای بيان عصمت حضرت زهرا(س)، بهتر از این تعبیر - که فريقين نقل کرده‌اند - ممکن نيست‌: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَغْضَبُ‏ لِغَضَبِ‏ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا» (خداوند متعال از خشم فاطمه(س) به خشم می‌آید و از خشنودی‌اش خوشنود می‌شود). بعضي فرموده‌اند که اين تعبير، لطيف‌تر از اين است که گفته بشود: «إنّ فاطمة تَغضِبُ لِغَضبِ الرّب و ترضی لِرِضاه». این هم، عصمت را می‌فهماند ولی آن تعبير [تعبیر روایت]، از این هم لطيف‌تر است». 📝 استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری، ۹۲/‌۱۱/‌۲۸ 🆔 igap.net/mirbaqeri @tabyeen98
🔹 استاد ♈️ اين روزها، روزهاى (س) و اين شب‏ها، شب‏هاى (ع) است. بارها با خودم می‌گويم: «يك لحظه و اين همه ارزش؟! نُه سال و اين همه استمرار؟!». همين لحظه از همين بلندگوهاى دور و خسته می‌شنوم: «فَاطِمَةُ أمُّ أبِيهَا». و در جواب فرشته‌ها در مورد اصحاب كساء مى‌شنوم: «هُمْ فَاطِمَةُ وَ أبوهَا وَ بَعْلُهَا وَ بَنوهَا». رسالت و ولايت و امامت را رابط است و پيوند. اگر بيشتر گوش بدهيم می‌توانيم صداى حزن‌آلود على(ع) را از مدينه‌ى رسول بشنويم كه با چشم اشك و نواى غربت می‌گويد: «امَّا حُزْنِى فَسَرْمَدٌ وَ امَّا لَيْلِى فَمُسَهَّدٌ». راستى اين فاطمه(س) در كجا ايستاده كه على(ع) اين گونه از او می‌گويد؟ اين چه انس عميقى است كه اين گونه حزن سرمد می‌آورد؟ اين چه خورشيد در خاك نشسته‏‌اى است كه اين گونه شام ديجور(شب سیاه) به دنبال می‌كشد؟ 📚 ، ص۱۴ @tabyeen98