eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
958 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ روز مبعث؛ بزرگترین روز تاریخ بشر(2) 💥 ... اگر عظمت و اهمیت ایام به این باشد که خدای متعال لطفی را در روزی بر بشریت نازل کرده باشد، یقیناً عظیم ‌ترین و مهمترین همه‌ی روز های سال است؛ چون نعمت بعثت و برانگیختن پیامبر اعظم برای بشریت از همه‌ نعمتهای الهی در طول تاریخ بزرگتر است. بنابراین میتوان به ‌جرأت این را گفت که روز مبعث، برترین و بزرگترین و پربرکت ‌ترین روز های همه‌ ایام سال است. خاطره‌ی آن روز را باید گرامی بداریم و عظمت آن حادثه را در نظرمان مجسم کنیم. 💥 امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) فرمود: «أَرْسَلَهُ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ وَ طُولِ هَجْعَةٍ مِنَ الْأُمَمِ وَ اعْتِزَامٍ مِنَ الْفِتَنِ وَ ...»؛ بعثت در هنگامی اتفاق افتاد که دوران طولانی ای بود بشریت از حضور انبیای الهی محروم بود. از ظهور حدود میگذشت. صدها سال بود که بشر در میان خود سفیر الهی ندیده بود. نتیجه چه بود؟ «و الدّنیا کاسفةُ النّور ظاهرةُ الغرور»؛ دنیا بود، بود، معنویت رخت بربسته بود، بشر در جهالت و گمراهی و غرور به سر می‌برد. در یک چنین شرائطی، خدای متعال پیغمبر را فرستاد...(رهبر انقلاب؛ آیت الله خامنه ای). 💠 پی نوشت: ♦️ علامه مجلسی 👈 شیخ صدوق در کتاب إکمال الدین به طور مستند از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که "بین عیسی و محمد(ص) بود" و همین صحیح است. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=12834
🌺 #مبعث پیامبر(ص) مبارک ♨️ امام خمینی: #بعثت رسول اکرم(ص) در سرتاسر دهر؛ «مِنَ الازَلِ الَی الابَد»، روزی شریفتر از آن نیست. ۲۱خرداد۵۹ ✅ @EMAM_COM
✍ عید مبعث؛ روز توحید و عید فکر و عقل 🔹 شهید مطهری: 💥 👈 روز توحید و رستاخیز انسانیت و روز عید فکر و عقل است. است، زیرا اسلام منادی توحید است. اگر در آن روز آن ندا بلند نشده بود و موجش ما را هم نگرفته بود، امروز ما شاید آتش پرست و برده مطلق سلاطین بودیم. پس با توجه به توحید اسلام می توانیم بگوییم بعثت نیز هست. اما اینکه بعثت روز بود، به جهت اینکه قرآن باعث تحریک عقول و افکار است. قرآن با جمله «اقرأ باسم ربک الذی خلق» آغاز شد یعنی با کلمه خواندن و علم و قلم. اسلام برای منطقه ممنوعه قائل نیست. 📚 یادداشتهای استاد مطهری، ج ۹ / ص ۱۲۴- ۱۲۶ @tabyeen98
✍️ شرایط مردم عرب پیش از بعثت(1) 📚 نهج البلاغه، خطبه26 🌹 إنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً (صَلّى اللّهُ عليه و آلِه) نَذِيراً لِلْعَالَمِينَ وَ أَمِيناً عَلَى التَّنْزِيلِ وَ أَنْتُمْ مَعْشَرَ الْعَرَبِ عَلَى شَرِّ دِينٍ وَ فِي شَرِّ دَارٍ، مُنِيخُونَ بَيْنَ حِجَارَةٍ خُشْنٍ وَ حَيَّاتٍ صُمٍّ، تَشْرَبُونَ الْكَدِرَ وَ تَأْكُلُونَ الْجَشِبَ وَ تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَ تَقْطَعُونَ أَرْحَامَكُمْ الْأَصْنَامُ فِيكُمْ مَنْصُوبَةٌ وَ الْآثَامُ بِكُمْ مَعْصُوبَةٌ... 💥 خداوند، را - که درود خدا بر او و خاندانش باد - براي جهانيان و برانگيخت و او را امين وحي خويش ساخت. و شما - اي جماعت عرب-بر و در نابسامان‏ترين شرايط مي‏ زيستيد: 👈 در ميان سنگلاخهاي ناهموار و مارهاي پرزهري كه از آوازها نَرَمند، گويي كرند. آب آلوده و ناگوار مي ‏نوشيديد، و غذاي نامناسب و غير بهداشتي مي‏ خورديد، و خون يكديگر مي ‏ريختيد، و پيوند خويشاوندي را بريده بوديد. ميان شما رايج بود و شما را احاطه کرده بود. 💠 پی نوشت: ⚡️ به دوران قبل از بعثت پیامبر گرامی «دوران جاهلیت» گفته می شود. این تعبیر در قرآن نیز آمده است. بت پرستی و جهل و خرافه گرایى از شاخصه‌هاى بارز این دوران است. @tabyeen98
✍️ شرایط مردم عرب پیش از بعثت(2) 📚 نهج البلاغه، خطبه95 🌹 بَعَثَهُ وَ النَّاسُ ضُلَّالٌ فِي حَيْرَةٍ وَ حَاطِبُونَ فِي فِتْنَةٍ قَدِ اسْتَهْوَتْهُمُ الْأَهْوَاءُ وَ اسْتَزَلَّتْهُمُ الْكِبْرِيَاءُ وَ اسْتَخَفَّتْهُمُ الْجَاهِلِيَّةُ الْجَهْلَاءُ حَيَارَي فِي زَلْزَالٍ مِنَ الْأَمْرِ وَ بَلَاءٍ مِنَ الْجَهْلِ فَبَالَغَ (صلي الله عليه وآله) فِي النَّصِيحَةِ وَ مَضَي عَلَي الطَّرِيقَةِ وَ دَعَا إِلَي الْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ. 💥 او (پیامبر) را مبعوث کرد و فرستاد در حالی كه مردم، و در و بودند، در ها بسر می بردند، و بر آنها چیره شده، و و خود بزرگ بینی آنها را دچار لغزش کرد، و عمیق خوار و خفیفشان كرد، و در تکانه های امر حیران و سرگردان بودند، و و نادانی دامنگیرشان بود. پس، پیامبر صلی الله علیه و آله در نصیحت و خیرخواهی نهایت تلاش را كرد، و در راه حرکت کرد و به و دعوت کرد. @tabyeen98
✍️ شرایط مردم عرب پیش از بعثت(3) 📚 نهج البلاغة، خطبه95 🌹 ... إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ تمام نُبُوَّتِهِ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِيماً مِيلَادُهُ 👈 وَ أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ بَيْنَ مُشَبِّهٍ لِلَّهِ بِخَلْقِهِ أَوْ مُلْحِدٍ فِي اسْمِهِ أَوْ مُشِيرٍ إِلَى غَيْرِهِ فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ ثُمَّ ... 💥 تا اين كه ، براى وفاى به وعده خود، و كامل کردن دوران نبوّت، (كه درود خدا بر او و خاندانش باد) را مبعوث كرد، پيامبرى كه از همه پيامبران پيمان پذيرش نبوّت او را گرفته بود، نشانه هاى او مشهور و تولّدش با ارزش بود 👈 در روزگارى كه اهل زمين داراى مذاهب پراكنده و خواسته هاى گوناگون، و روش هاى متفاوت بودند: عدّه اى خدا را به آفریده ها كرده و گروهى اسم خدا را انكار و به ها نسبت مى دادند، و برخي به غير خدا اشاره مى كردند. پس خداى سبحان، مردم را به وسيله محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از [به مسیر درست] هدايت كرد، و از و نجات داد. @tabyeen98
✍️ شرایط مردم عرب پیش از بعثت(4) 1️⃣ «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»(تکویر: 8 و 9) 🌹 و در آن هنگام كه از دختر زنده به گور شده سؤال شود، كه به كدامين گناه كشته شد؟! 2️⃣ و إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِما ضَرَبَ لِلرَّحْمنِ مَثَلاً ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ (زخرف: 17) 🌹 هر گاه يكى از آنها را به همان چيزى كه براى خداوند رحمان مثال زده (به تولد دختر) بشارت دهند صورتش از فرط ناراحتى سياه مى‏شود، و مملو از خشم مى شود اما آن را آشکار نمی کند! 3️⃣ و إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ يَتَوارَى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلى‏ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْكُمُون»(نحل: 58 و 59). 🌹 هر گاه به يكى از آنها بشارت دهند دخترى نصيب تو شده صورتش [از فرط ناراحتى] سياه مى ‏شود، و مملو از خشم مى شود ولی آن را ابراز نمی کند! / از قوم و قبيله خود بخاطر بشارت بدى كه به او داده شده متوارى مى شود [و نمی ‏داند] آيا او را با ذلت و خواری نگه دارد، يا در خاک پنهانش كند؟ چه بد حكمى مى‏ كنند؟ 📚 تفسير نمونه، ج‏26، ص177: ↩️ " موءودة" از ماده" وأد" (بر وزن وعد) به معنى دخترى است كه زنده در زير خاک دفن شده است. در بعضى از روايات در تفسير اين آيه توسعه داده شده، تا آنجا كه باقر علیه السلام هنگامى كه از تفسير اين آيه سؤال شد فرمودند: 👈 مَن قُتِلَ فِى مَوَدّتِنا:" منظور كسی است كه به خاطر محبت و دوست داشتن ما كشته شود".... 💢 زنده به گور کردن دختران👇 💥 يكى از دردناكترين و وحشيانه‏ ترين پديده‏ هاى عصر جاهليت عرب پديده است كه در قرآن مجيد مكرر به آن اشاره شده است. گرچه بعضى معتقدند كه اين جنايت در همه قبائل عرب عموميت نداشته، و تنها در قبيله" كنده" (يا بعضى از قبائل ديگر) بوده است، مسلما مساله نادرى نيز محسوب نمى‏ شده، و گرنه قرآن با اين تاكيد و به طور مكرر، روى آن صحبت نمى‏ كرد. گفته‏ اند: 👈 در جاهليت عرب، هنگامى كه وقت وضع حمل زن فرا مى‏ رسيد، حفره ‏اى در زمين حفر مى‏ كرد و بالاى آن مى‏ نشست، اگر نوزاد دختر بود، آن را در ميان حفره پرتاب مى ‏كرد، و اگر پسر بود، آن را نگاه مى ‏داشت... 💢 عامل پيدايش جنايت زنده به گور کردن دختران، امور مختلفى بوده است از جمله:👇 💥 عدم ارزش زن به عنوان يك انسان در جامعه جاهلى. نیز مساله شديد كه بر آن جامعه حاكم بوده، مخصوصا با توجه به اينكه دختران همانند پسران قادر بر توليد اقتصادى نبودند، و در غارتگريها شركت نداشتند. همچنين اين فكر كه در فراوان قبيله ‏اى آن روز، ممكن بود دختران به در آيند، و به اصطلاح نواميس آنها به دست بيگانگان بيفتد و از اين راه لكه ننگى بر دامنشان بنشيند، در اين كار بى‏ اثر نبود. 💠 پی نوشت: 1️⃣ وَأَدَ یَئِدُ وَأداً : زنده به گور کردن؛ اسم فاعل و مفعول آن 👈 وائد- موئود. 2️⃣ إسودادُ الوجه كنايةٌ عن الغضب، و الكظيمُ هو الذي يَتَجَرّعُ الغيظَ: سياه شدن صورت كنايه از عصبانیت است، و" كظيم" به كسى اطلاق میشود كه اندوه و خشم خود را جرعه جرعه فرو ببرد(المیزان). @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ تزکیه و تعلیم(1) 🍃 لقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ (آل عمران: 164)🍃 🌹 بر مؤمنین منت گذاشت و لطف کرد و نعمت بزرگى بخشيد هنگامى كه در ميان آنها پيامبرى از جنس خودشان برانگيخت كه آيات او را بر آنها تلاوت می کند و كتاب و حكمت به آنها یاد میدهد و آنها قطعا پيش از آن در گمراهى آشكار بودند. 🍃 ... هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ / وَ آخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ / ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (جمعه: 4_2)🍃 🌹 ... كسى است كه در ميان مردم بی سواد رسولى از خودشان برانگيخت، آياتش را بر آنها تلاوت می کند، و آنها را تزکیه می كند، و به ایشان كتاب و حكمت یاد میدهد، و آنها قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند/ و رسول بر گروه ديگرى كه هنوز به آنها ملحق نشده‏ اند، و او عزيز و حكيم است/ اين فضل خدا است كه به هر كس بخواهد [و شايسته بداند] مى ‏بخشد و خداوند صاحب فضل عظيم است. 💠 پی نوشت: 1️⃣ در آیات فوق، از اهداف بعثت نبی اکرم(ص) یعنی نفوس و کتاب و حکمت سخن گفته شده است و منظور از اشاره به فرهنگ عصر جاهلیت است که باید آن را در کتب تاریخ مطالعه کرد. 2️⃣ یعنی کسی که نه می تواند بخواند و نه بنویسد درست مثل روزی که از مادر متولد شده است و این از باب غلبه این خصوصیت در آن دوران بوده است. گفته شده أُمّی یعنی اهل أُمُّ القُرَی یعنی مکه. یک قول دیگر این است که أُمّی نامیدن مردم آن زمان به جهت نداشتن کتاب و رهبر آسمانی بوده است. 3️⃣ یعنی ، ، (نعمت دادن) و إعطاء؛ نعمت با ارزش و بزرگ. صدقاتتان را با مَنّ و اذیت باطل نکنید(قرآن)؛ یعنی با گفتن اینکه: من به شما نعمت دادم، من به شما چیزی دادم. 4️⃣ واژه شناسی منت: 👈 الميم و النون أصلان. أحدهما يدلُّ على قطع و انقطاع، و الآخر على اصطناع خير(معجم مقائيس اللغة، ابن فارس ج‌5، ص: 267) // و المِنَّةُ: النّعمة الثّقيلة(مفردات ألفاظ القرآن، راغب، ص777) // منَّ عليه: أي أنعم(شمس العلوم و دواء كلام العرب من الكلوم، حمیری، ج-9، ص: 6197). @tabyeen98
✍ فلسفه بعثت؛ امر به معروف و نهی از منکر و بیان احکام و برداشتن بارها و غل و زنجیرهای دست و پاگیر(2) 🍃الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَ الإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(أعراف:157).🍃 🌹 [رحمتم را برای متقین و پرداخت کنندگان زکات و مومنین به آیاتمان می نویسم] همانها که از فرستاده [خدا]، پیامبر «أُمّى» پیروی می‌کنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است، می‌یابند؛ آنها را به معروف دستور می‌دهد، و از منکر باز میدارد؛ چیزهای پاکیزه را برای آنها حلال اعلام می کند، و ناپاکیها را تحریم می کند؛ و بارهای سنگین و غل و زنجیرهایی را که بر آنها بود [و سنگینی می کرد از دوش و گردنشان] بر می‌دارد، پس کسانی که به او ایمان آوردند، و حمایت و یاریش کردند، و از نوری که با او نازل شده پیروی نمودند، آنان رستگارانند. 💠 پی نوشت: 💥 كلمه‌ى «أُمّى»، منسوب به «أُمّ»، به معناى مادر، به كسى گفته مى‌شود كه درس نخوانده باشد، مثل كسى كه از مادر متولّد شده است. بعضى گفته‌اند: أُمّى، يعنى برخاسته از امّت و توده‌ى مردم، نه اشراف. برخى هم آن را منسوب به «أُمَّ الْقُرى‌» دانسته‌اند كه نام مكّه است، پس أُمّى يعنى مكّى. پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله أُمّى و درس نخوانده بود، «الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ» چنانكه در آيه‌ى 48 سوره‌ى عنكبوت نيز مى‌خوانيم: «وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ» تو هرگز پيش از اين كتابى نمى‌خواندى و با دست خود نمى‌نوشتى. البتّه آن حضرت توانايى‌ نوشتن و خواندن هر دو را داشت(توضیح: این مطلب ظاهرا اختلافی است). در تمام مكّه در عصر بعثت، 17 مرد و يك زن با سواد بيشتر وجود نداشتند(فتوح‌البلدان بلاذرى) و اگر پيامبر صلى الله عليه و آله حتّى كلمه‌اى از يك نفر آموخته بود، نمى‌توانست خود را در ميان مردم، أُمّى بنامد(تفسیر نور). 💥 إِصْر: سنگين و چيز سنگين. شايد منظور، تكاليف سخت باشد كه آنها را سنگين و ميخ كوب مى‏كند از اينكه به سعادت برسند. 💥 «أغلال»، جمع «غُل»، به معناى زنجير که شامل عقائد باطل، خرافات، بت‌پرستى، بدعت و سنّت‌هاى دست و پاگير جاهلى مى‌شود(تفسیر نمونه). @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ خداشناسی و خداپرستی- توحید(3) 📚 نهج البلاغه، خطبه 147 🌹 فبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله و سلم) بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْكَمَهُ لِيَعْلَمَ الْعِبَادُ رَبَّهُمْ إِذْ جَهِلُوهُ وَ لِيُقِرُّوا بِهِ بَعْدَ إِذْ جَحَدُوهُ وَ لِيُثْبِتُوهُ بَعْدَ إِذْ أَنْكَرُوهُ فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِهِ وَ خَوَّفَهُمْ مِنْ سَطْوَتِهِ ...». 💥 ، (صلی الله علیه و آله و سلم) را به حق مبعوث کرد تا بندگان خود را با که بیان فرمود، از عبادت و پرستش بت ها نجات دهد و به عبادت و بندگی خود هدایت کند و آنها را از اطاعت شیطان به اطاعت خود ببرد تا بندگان بعد از آن که پروردگارشان را نمی شناختند بشناسند تا به خداوند بعد از آنکه او را انکار کردند اقرار کنند. لذا خداوند سبحان [ = قرآن]، با نمایش قدرتش و ترساندن مردم از برتری و قهاریتش... کرد بدون آنکه مردم او را ببینند. 💠 پی نوشت: 🔹السين و الطاء و الحرف المعتل(سطو) أصلٌ يدلُّ على القهر و العلوّ (معجم مقائيس اللغة، ابن فارس ج‌3، ص71) // بعث: أرسل - أثار: فرستاد؛ برانگیخت؛ بعثت: فرستادن؛ برانگیختن. 💢 بیانی از رهبر انقلاب👇 ♈️ بعثت نبی اکرم در درجه‌ی اول، بود. توحید صرفاً یک نظریه‌ی فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان ‌هاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. که پیام اصلی پیغمبر ما و همه‌ پیغمبران است، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی، قدرت ‌های طاغوتی و شیطان‌ ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان ‌ها را دستخوش هوس ‌ها و تمایلات خود قرار دهند. اگر با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه‌ پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعه‌ مسلمان و بشری تحقق پیدا کند، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایی در خدمت تکامل و تعالی حقیقی انسان. دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام دنیا را نفی نمیکند؛ تمتعات دنیوی را منفور نمی ‌شمارد؛ انسان را با همه‌ی استعداد ها و غرایز در صحنه‌ی زندگی، فعال می ‌طلبد؛ اما همه‌ اینها باید در خدمت تعالی و رفعت روح و بهجت معنوی انسانی قرار گیرد تا زندگی در همین دنیا هم شیرین شود. در چنین دنیایی، ظلم و جهل و درنده‌خویی نیست و این کار دشواری است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این جهاد را از روز اول آغاز کرد. 📚 بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در سالروز عید سعید مبعث ۰۲/۰۷/۱۳۸۲ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7428 @tabyeen98
✍ فلسفه بعثت؛ شاهد بودن و بشارت و انذار و دعوت به خدا(4) 🍃 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً (45) وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً (46) وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلاً كَبِيراً (احزاب: 47)🍃 🌹 اى پيامبر! ما تو را به عنوان و و فرستادیم/ و تو را به سوى به اذن او قرار داديم، و / و مؤمنان را بشارت ده كه براى آنها از سوى خدا فضل و پاداش بزرگى است. 💢 اوصاف و وظایف نبی اکرم(ص)👇 🔹... رسول خدا (ص) در دنيا بر اعمال امت است، و آنچه امت مى‏ كنند او تحمل نموده(میشنود و میبیند)، روز قيامت آن را اداء مى‏ كند، و نيز(قبلا) گفتيم: كه بعد از او ، شاهد امت هستند و آن جناب شاهد شاهدان است. 🔹 و معناى و بودن او اين است كه مؤمنين مطيع خدا و رسول را به ثواب خدا و بهشت بشارت، و كُفّار عاصى را به عذاب خدا و آتش او انذار مى‏ دهد. 🔹وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً دعوت آن جناب به سوى خدا همان به ايمان به خداى يگانه است، كه لازمه آن ايمان به دين خدا است، و اگر دعوت آن جناب را مقيد به اذن خدا كرد، بدان جهت است كه به مساله و او اشاره كند. 📚 ترجمه الميزان، ج‏16، ص494 @tabyeen98
✍ فلسفه بعثت؛ دعوت به خدا و مبارزه با طاغوت(5) 🍃 وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت...(نحل:36).🍃 🌹 ما در هر امتى رسولى فرستاديم كه را بپرستيد، و از اجتناب كنيد... ✅... و اساس دعوت تمام پيامبران را تشكيل مى داده و نخستين چيزى بوده است كه همه بدون استثناء به آن دعوت می كردند، چرا كه اگر پايه هاى توحيد محكم نشود، و طاغوتها از جوامع انسانى و محيط افكار طرد نگردند، هيچ برنامه اصلاحى قابل پياده كردن نيست(تفسير نمونه، ج‏11، ص222). ✅ و اينكه فرمود:" لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا" اشاره است به اينكه مساله بعثت رسول، امرى است كه اختصاص به امتى ندارد، بلكه است كه در تمامى مردم و همه اقوام جريان مى‏ يابد، و ملاكش هم احتياج است، و خدا به حاجت بندگان خود واقف است...(ترجمه الميزان، ج‏12، ص354). ↩️ مضاف برآنچه گفته شد آیات بسیار دیگری وجود دارد: به عنوان مثال، خداوند وعده حكومت جهانى را به می دهد و به دنبال آن استقرار توحید و عبودیت و نفی شرک را بیان می فرماید: 🍃يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً...(نور:55)🍃: ... و آن چنان مى شود كه تنها مرا مى پرستند و چيزى را شريك من قرارنخواهند داد. 💢 و آیات دیگر: 🍃 لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (اعراف: 59) به راستى نوح را به سوى قومش فرستاديم، وى گفت: اى قوم! خداى يگانه را كه جز او خدايى براى شما نيست كه من از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم. ↩️ و نیز چندین بار در ادامه این آیه و نیز در سوره های دیگر که نشان می دهد اولین و اصلی ترین پیام و هدف رسولان الهی، دعوت به و عبودت و نفی شرک و بت پرستی بوده است و ایشان در راستای استقرار توحید و کلمه و نفی شرک و مبارزه با طاغوت ها و گردنکشان تلاش می کرده اند و این هدف از بعثت که لطفی از ناحیه خداوند است در راستای یعنی عبودیت(وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ) و قرارگرفتن(إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذَلِكَ خَلَقَهُمْ) است. @tabyeen98