eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
958 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ دوستی و رفاقت با آدم شرّ 📚 بِحار الأنوار(ط - بيروت)، ج۷۱، ص۱۹۸ 🔹 امام جواد علیه السلام: 💥 إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الشَّريرِ فَإِنَّهُ كَالسَّيْفِ الْمَسْلُولِ يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبُحُ أَثَرُه. ♈️ از رفاقت و هم صحبت شدن با انسان شر بپرهیز که مثل شمشیرِ از غِلاف بیرون آمده است، ظاهرش زیبا و بَرّاق اما پیامدش زشت و خسارت بار است. @tabyeen98
✍ توصیه ای از امام جواد 📚 تُحَفُ العقول صفحه ۴۷۸؛ الوافي، ج۲٦، ص۲٨۳ 💥 «قَالَ لِلْجَوَادِ علیه السلام رَجُلٌ: أَوْصِنِی، قَالَ علیه السلام: وَ تَقْبَلُ؟ قَالَ: نَعَمْ، قَالَ علیه السلام: 👈 تَوَسَّدِ الصَّبْرَ وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ وَ ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ الْهَوَى وَ اعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ». ♈️ مردی به حضرت جواد علیه السلام عرض کرد: به من سفارشی بفرمایید. امام علیه السلام فرمود: می پذیری؟ گفت: بله. فرمود: ۱. صبر را بالشت قرار بده، ۲. و با فقر هم آغوش شو، ۳. و شهوتها را رها کن، ۴. و با هوای نفس مخالفت کن، ۵. و بدان که تو از چشم خدا پنهان نیستی، پس نگاه کن چگونه اى. @tabyeen98 
✍ تهلیلات دهه اول ذی الحجه 📚 مفاتیح الجِنان شيخ عباس قمي 📌 تهليلاتى كه از اميرالمؤمنين عليه السّلام روايت شده است كه در دهه اوّل ماه ذی حجّة خوانده شود: 💥 لا إِلهَ إِلاّ الله عَدَدَ اللَّیالِی وَ الدُّهُورِ، لا إِلهَ إِلاّ الله عَدَدَ أَمْواجِ البُحُورِ، لا إِلهَ إِلاّ الله وَ رَحْمَتُهُ خَیرٌ مِمَّا یجْمَعُونَ، لا إِلهَ إِلاّ الله عَدَدَ الشَّوْک وَ الشَّجَرِ، لا إِلهَ إِلاّ الله عَدَدَ الشَّعْرِ وَ الوَبَرِ، لا إِلهَ إِلاّ الله عَدَدَ الحَجَرِ و المَدَرِ، لا إِلهَ إِلاّ الله عَدَدَ لَمْحِ العُیونِ، لا إِلهَ إِلاّ الله فِی اللَّیلِ إِذا عَسْعَسَ وَ الصُّبْحِ إِذا تَنَفَّسَ، لا إِلهَ إِلاّ الله عَدَدَ الرِّیاحِ فِی البَرارِی وَ الصُّخُورِ، لا إِلهَ إِلاّ الله مِنْ الیوْمِ إِلی یوْمِ ینْفَخُ فِی الصُّورِ. ♈️ لا اِلهَ اِلا اللّهُ به تعداد شبها و روزها، لا اِلهَ اِلا اللّهُ به تعداد امواج دریاها، لا اِلهَ اِلا اللّهُ و رحمت خدا بهتر است از آنچه جمع می کنند، لا اِلهَ اِلا اللّهُ به تعداد خارها و درختان، لا اِلهَ اِلا اللّهُ به تعداد موها و کرک ها، لا اِلهَ اِلا اللّهُ به تعداد سنگ ها و کلوخ ها، لا اِلهَ اِلا اللّهُ به تعداد پلک زدن چشم ها، لا اِلهَ اِلا اللّهُ در شب وقتی که پشت کند و در روز وقتی که شروع به تنفس کند، لا اِلهَ اِلا اللّهُ به تعداد بادها در بیابان ها و صخره ها، لا اِلهَ اِلا اللّهُ از امروز تا روزی که در شیپور دمیده می شود(قیامت). @tabyeen98
تاریخ ازدواج امام علی و حضرت فاطمه علیهماالسلام بنده کاری به صداوسیما و جلسات مذهبی خواهران و برادران ندارم؛ منظورم کسانی هستند که به دنبال مناسبت می‌گردند تا جشن و عزایی برپا کنند و کاری هم به اعتبارش ندارند. این چند خط را می‌نویسم برای کسانی که اعتبار این امور برای‌شان مهم است. امروز را که روز اول ذی‌حجه است گفتند سالگرد ازدواج امام علی با حضرت فاطمه علیهماالسلام است. اما بر اساس کدام خبر معتبر؟ منابع متعدد گزارش کرده‌اند که ازدواج این دو معصوم پس از بازگشت از جنگ بدر واقع شد. جنگ بدر هم در هفدهم ماه رمضان رخ داد. بر این پایه، این ازدواج مبارک در ماه رمضان سال دوم هجرت به وقوع پیوست؛ بدون آنکه در منابع معتبر، روز آن معلوم باشد. (بنگرید به امالی طوسی، ص43؛ کشف الغمة، ج1، ص373؛ الصحیح من سیرة النبی ص، ج5، ص270؛ الصحیح من سیرة الامام علی ع، ج3، ص7؛ کشف الغمة، ج1، ص367 و 373؛ مسار الشیة، ص24) 🆔 @pishgar
✍ حج؛ یک واجب الهی بر عهده مردم 🍃 ... وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ(آل عمران:۹۷) 💥 حج خانه[خدا]، حق خدا بر مردم است، مردمی که می توانند به سمت آن بروند. و هر که کافر شود، خدا قطعا از همه عالَم بی نیاز است. 💠 پی نوشت: ⚡️ هم حِجّ قرائت شده و هم حَجّ و معناي هر دو يكي است. اصل لغت حج به معناي قصد و آهنگ جایی کردن است و سپس معنای خاص شرعی گرفته است. @tabyeen98
✍ از فلسفه های حج؛ تقویت دین   🔹 : 🌹 فَرَضَ اللَّهُ ... وَ الْحَجَّ تَقْوِیَةً لِلدِّينِ. 💥 خدا، حج را براى تقویت دین واجب کرد. 📚 حکمت۲۵۲ نهج البلاغه 💠 پی نوشت: 📌 در بعضي نقلها "تقويةً" آمده و در بعضي "تقربةً" و در بعضي "تسنيةً" که به ترتیب چنین معنا می شوند: ۱. تقویت دین ۲. نزدیکی متدینین به هم ۳. تعظیم و اعتلای دین @tabyeen98
✍️ نماز دهه اول ذی الحجه 📚 الإقبال بالأعمال الحسنة، ج‌2، ص: 35(سید بن طاووس حلی: متوفای664) ⚡️ذكرها ابن أشناس في كتابه، فقال: قال أبو عبد اللّه الحسين بن أحمد بن المغيرة الثلاج: سمعت طاهر بن العباس يقول: سمعت محمد بن الفضل الكوفي يقول: سمعت الحسن بن علي الجعفري يحدّث عن أبيه، عن جعفر بن محمد عليهما السلام، قال: قال لي أبي محمدُ بنُ علي عليهما السلام: 🌹 يا بُنیَّ لا تَترُكَنَّ أن تُصلّيَ كلَّ لَيلةٍ بينَ المغربِ و العِشاءِ الآخرةِ مِن ليالي عَشر ذي الحجّة ركعتَين، تَقرَءُ في كلّ رَكعةٍ 🍃 «فاتحةَ الكتاب» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ» مرةً واحدةً، و هذه الآيةَ «وَ وٰاعَدْنٰا مُوسىٰ ثَلٰاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنٰاهٰا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقٰاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قٰالَ مُوسىٰ لِأَخِيهِ هٰارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لٰا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»(اعراف:142)🍃 فإذا فَعَلتَ ذلك شارَكتَ الحاجَّ في ثوابِهم و إن لَم تَحُجَّ . ♈️ باقر علیه السلام خطاب به امام صادق علیه السلام: فرزند عزیزم! خواندن نماز دهه اول ذی الحجه را در بین مغرب و عِشاء ترک نکن؛ به اینصورت که در هر رکعت، سوره فاتحة الكتاب(حمد) و قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ(توحید) را یکبار و سپس آیه "وَ وٰاعَدْنٰا مُوسىٰ ثَلٰاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنٰاهٰا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقٰاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قٰالَ مُوسىٰ لِأَخِيهِ هٰارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لٰا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»(اعراف:۱۴۲)" را می خوانی و اگر چنین کنی با حاجیان در ثوابشان شریک میشوی هرچند به حج نرفته باشى. @tabyeen98
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍️ میقات چهل روزه؛ وقت ملاقات(اول ذی القعده تا دهم ذی الحجه) 🍃 و واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ(اعراف:142)🍃 ♈️ و ما با موسى سى شب وعده کردیم و آن را با ده شب تكميل نموديم و به اين ترتيب مدت دیدار پروردگارش[برای تکلّم و تقرب به خداوند] چهل شب شد و موسى به برادرش هارون گفت: جانشين من در ميان قوم من باش و اصلاح كن و از راه مفسدین پيروى نکن. 💠 پی نوشت: ⚡️ فخر الدّین طُریحی: الميقات هو الوقتُ المحدودُ للفعل، و استُعيرَ للمكان(مجمع البحرين، ج‌2، ص227): عبارت است از وقت تعیین شده برای کاری؛ و استعاره از مکان هم هست. ⚡️ مجمع البیان: الفرقُ بينَ الميقاتِ و الوقتِ أنّ الميقاتَ ما قُدِّرَ ليُعملَ فيه عملٌ مِن الأعمال، و الوقتُ وقتُ الشيء و قدره، و لذلك قيل: مواقيتُ الحجّ و هي المواضعُ التي قُدِّرَت للإحرام فيها. 💥امر و نهی حضرت موسی به هارون: ⚡️ حضرت موسی برادرش هارون را به اصلاح و اجتناب از پيروى روش اهل فساد امر مى کند، و حال آنكه هارون (ع) هم خود پيغمبرى مُرسَل و معصوم از معصيت و پيروى اهل فساد بوده، و قطعا موسى بهتر از هر كس به مقام برادرش عارف بوده، پس قطعا مقصود آن حضرت از اين كلام نهى هارون از كفر و معصيت نبوده، بلكه مقصودش اين بوده كه در اداره امور مردم به آراء و سلایق مفسدين گوش ندهد(ترجمه الميزان، ج8، ص304). 💥 چرا مجموع 40 روز یکجا بیان نشد؟ ⚡️از امام باقر علیه السلام چنين نقل شده كه فرمود: هنگامى كه موسى به وعده گاه الهى رفت با قوم خويش قرار گذاشته بود غيبت او سى روز بيشتر طول نكشد، اما هنگامى كه خداوند ده روز بر آن افزود، بنى اسرائيل گفتند: موسى تخلف كرده است، و به دنبال آن دست به كارهايى كه می دانيم زدند [و گوساله پرستى كردند] و در یک کلام 👈 فلسفه اش امتحان قوم حضرت موسی بود و البته در این امتحان مردود شدند و به جانشین حضرت موسی(حضرت هارون) توجهی نکردند و دنبال سامرّی راه افتادند و گوساله پرست شدند! 💥 آغاز و انتهای 40 روز: ↩️ از بعضى روايات استفاده مى شود که از آغاز ذيقعده شروع و به دهم ذيحجه(عيد قربان) ختم گرديده است، اگر مى بينيم تعبير به چهل شب(أَرْبَعِينَ لَيْلَةً) در قرآن شده است نه چهل روز، ظاهرا به خاطر اين است كه مناجات حضرت موسى و گفتگويش با پروردگار بيشتر در شب انجام مى شده است(تفسير نمونه، ج6، ص340 و341). اساسا همین تعبیر قرآن گویای اهمیت شب و چلّه گیری در عبادت و سیر الی الله است. @tabyeen98
✍️ پیامدهای نهی دیگران از رفتن به حج 📚 كافي(ط - الإسلامية)؛ ج۴، ص۲۷۱؛ کتابُ مَن لا یَحضُره الفقیه، ج ۲، ص ۲۲۱ 🌹 علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ رَجُلًا اسْتَشَارَنِي فِي الْحَجِّ وَ كَانَ ضَعِيفَ الْحَالِ فَأَشَرْتُ إِلَيْهِ أَنْ لَا يَحُجَّ فَقَالَ مَا أَخْلَقَكَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً قَالَ فَمَرِضْتُ سَنَةً. ♈️ اسحاق بن عمار می گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: کسی در مورد حج از من مشورت خواست و ضعیف الحال بود. پس، به او مشورت دادم که حج نرود. حضرت فرمودند: 👈 چقدر سزاواری که یکسال مریض شوی! پس، یکسال مریض شدم! 💢 در حدیثی دیگر از امام جعفر صادق علیه السلام آمده است که مبادا کسی برادرش را از رفتن به حج منع کند و به تعویقش اندازد که علاوه بر آنچه در آخرت برایش لحاظ می شود، در دنیا هم دچار فتنه و فلاکت می شود(لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ الْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي الْآخِرَةِ). @tabyeen98
✍ وجوب حج بر افراد متمکن و مستطيع 📚 الكافي(ط - الإسلامية)؛ ج‌4، ص: 265 💥 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ الْبَجَلِيِّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ الْحَجَّ عَلَى أَهْلِ الْجِدَةِ فِي كُلِّ عَامٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ 👈 وَ لِلّٰهِ عَلَى النّٰاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللّٰهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعٰالَمِينَ ...(صحیح). ♈️ علیه السلام: عزّ و جلّ حج را بر متمکنین در هر سال واجب کرد و این سخن اوست: 🍃"حج خانه[خدا]، حق خدا بر مردم است، مردمی که می توانند به سمت آن بروند و هر که کافر شود، خدا قطعا از همه عالَم بی نیاز است(۹۷)"...🍃. 💥 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ الْحَجَّ عَلَى أَهْلِ الْجِدَةِ فِي كُلِّ عَامٍ. ♈️ علیه السلام: عزّ و جلّ حج را بر افراد مستطیع و غَنىّ در هر سال واجب کرده است. 💥 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي جَرِيرٍ الْقُمِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْحَجُّ فَرْضٌ عَلَى أَهْلِ الْجِدَةِ فِي كُلِّ عَامٍ(صحیح السند). ♈️ علیه السلام: حج در هر سال بر افراد مستطیع و غَنىّ واجب است. 💠 پی نوشت: ۱. بالاتفاق حج تنها یکبار در طول عمر بر انسان واجب است لذا در معناى این احادیث چند وجه گفته شده است: الف 👈 اول اينكه بر افراد متمکن و غنی رفتن به حج در هر سال به نحو بذل واجب است نه جمع، یعنی اگر کسى در سال اول که حج بر او واجب شده به حج نرود، در سال دوم بر او واجب است و به همین صورت، ب 👈 دوم اینکه "فرض" در اين روايات بر استحباب موکد حمل شود، ج 👈 سوم اينكه "فرض" بر واجب کفایی حمل شود تا خانه خدا رونق داشته باشد، یعنی اگر لازم بود و مستطيعى وجود نداشت آنان که حج رفته اند دوباره بروند. ۲. الْجِدَة: الغِناء @tabyeen98
✍ ترک حج؛ کفر 📚 كافي، ج۴، ص۲۶۵ تا ۲۶۹👇 💥 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ الْبَجَلِيِّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ الْحَجَّ عَلَى أَهْلِ الْجِدَةِ فِي كُلِّ عَامٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ 👈 "وَ لِلّٰهِ عَلَى النّٰاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللّٰهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعٰالَمِينَ" قَالَ قُلْتُ فَمَنْ لَمْ يَحُجَّ مِنَّا فَقَدْ كَفَرَ؟ قَالَ لَا وَ لَكِنْ مَنْ قَالَ لَيْسَ هَذَا هَكَذَا فَقَدْ كَفَرَ(صحیح). ♈️ امام کاظم: خداوند عزّ و جلّ حج را بر متمکنین در هر سال واجب کرد و این سخن اوست:🍃 برای خدا بر عهده مردم مستطیع است که به حج بروند و هر که شود، خدا قطعا از همه عالَم بی نیاز است🍃. راوي میگوید: آیا هر یک از ما که به حج نرود کافر شده است؟ : 👈 نه، اما کسی که بگوید حج این نیست، کافر شده است. 💥 ... عَن صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ ذَرِيحٍ الْمُحَارِبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَحُجَّ حَجَّةَ الْإِسْلَامِ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ ذَلِكَ حَاجَةٌ تُجْحِفُ بِهِ أَوْ مَرَضٌ لَا يُطِيقُ فِيهِ الْحَجَّ أَوْ سُلْطَانٌ يَمْنَعُهُ فَلْيَمُتْ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّاً. ♈️ : هر کس بمیرد و حج اسلام(حج واجب) را انجام نداده باشد و مانعی هم نداشته مثل نیازی که [نادیده گرفتنش] به او ضرر میزند یا مرض طاقت فرسا یا سلطانی که مانعش شود، یهودی یا نَصرانی از دنیا رفته است(این روایتِ صحیح السند حداقل به یک طریق دیگر هم نقل شده است). 💥 ... عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع التَّاجِرُ يُسَوِّفُ نَفْسَهُ الْحَجَّ قَالَ لَيْسَ لَهُ عُذْرٌ وَ إِنْ مَاتَ فَقَدْ تَرَكَ شَرِيعَةً مِنْ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ. ♈️ زید شَحّام نظر امام صادق را درباره تاجری می پرسد که حج را به آینده موکول می کند. فرمود: 👈 عذری ندارد و اگر بمیرد، در واقع، شریعتی از شرایع اسلام را ترک کرده است. 💥 ... عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْت لَهُ أَ رَأَيْتَ الرَّجُلَ التَّاجِرَ ذَا الْمَالِ حِينَ يُسَوِّفُ الْحَجَّ كُلَّ عَامٍ وَ لَيْسَ يَشْغَلُهُ عَنْهُ إِلَّا التِّجَارَةُ أَوِ الدَّيْنُ فَقَالَ لَا عُذْرَ لَهُ يُسَوِّفُ الْحَجَّ إِنْ مَاتَ وَ قَدْ تَرَكَ الْحَجَّ فَقَدْ تَرَكَ شَرِيعَةً مِنْ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ. ♈️ ابو صَبّاح کِنانی نظر را درباره مرد تاجری می پرسد که وضعیت مالی خوبی دارد اما هر سال حج را به آینده موکول می کند در حالی که فقط تجارت یا بدهی، مشغله او از رفتن به حج است. فرمود: 👈 عذری ندارد و حج را به تاخیر می اندازد، اگر در حالی که حج را ترک کرده است بمیرد، در واقع، شریعتی از شرایع اسلام را ترک کرده است. 💥 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مِثْلَهُ(حسن) 👈 طریق معتبر دیگر حدیث فوق است. 📚کتابُ مَن لا یَحضُره الفقیه، ج۴، ص۳۶۸👇 📌 شيخ صدوق از امام صادق روايت مى‌كند كه: در ضمن وصيّتى به اميرالمؤمنين فرمود: 🌹 يَا عَلِىُّ! كَفَرَ بِاللَهِ الْعَظِيمِ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ عَشَرَةٌ: ... وَ مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَمَاتَ وَ لَمْ يَحُجَّ ... 💥 يَا عَلِىُّ! تَارِكُ الْحَجِّ وَ هُوَ مُسْتَطِيعٌ كَافِرٌ، يَقُولُ اللَهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَهَ غَنِىٌّ عَنِ الْعالَمِينَ.»(آل عِمران: ۹۷)، 💥 يَا عَلِىُّ! مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ حَتَّى يَمُوتَ، بَعَثَهُ اللَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَهُودِيًّاً أَوْ نَصْرَانِيًّاً. ♈️ یا علی! ده گروه از اين امّت به خداى بزرگ، شدند: ... و كسى كه وُسع مالی دارد و در حالى كه حج نرفته است بمیرد. يا على! كسي كه حجّ را ترک كند درحالى كه مستطیع است، است. خداوند تبارک و تعالی مى‌فرمايد: 🍃« و براى خدا بر عهده مردم است كه به حج خانه او بروند، مردمی که می توانند به سمت آن بروند و هر که کافر شود، خدا قطعا از همه عالَم بی نیاز است»🍃. يا علی! كسي كه حجّ را به تأخير اندازد تا اينكه از دنیا برود، خدا او را در روز قيامت، يهودى يا نَصرانى مبعوث خواهد کرد. 💠 پی نوشت: ⚡️ شاید وجه جمع روایاتِ ذیل آیه وجوب حج(روايت اول با مابقي روايات) این باشد که ترک حج از روی انکار، کفر است و این با قواعد و اصول هم سازگارتر است. @tabyeen98
✍ معناى استطاعت راه به عنوان شرط حج(۱) 📚 الكافي(ط - الإسلامية)؛ ج‌4، ص: 266 و 267 💥 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 👈 "وَ لِلّٰهِ عَلَى النّٰاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا" قَالَ مَا السَّبِيلُ؟ قَالَ 👈 أَنْ يَكُونَ لَهُ مَا يَحُجُّ بِهِ، قَالَ قُلْتُ مَنْ عُرِضَ عَلَيْهِ مَا يَحُجُّ بِهِ فَاسْتَحْيَا مِنْ ذَلِكَ أَ هُوَ مِمَّنْ يَسْتَطِيعُ إِلَيْهِ سَبِيلًا؟ قَالَ نَعَمْ مَا شَأْنُهُ أَنْ يَسْتَحْيِيَ وَ لَوْ يَحُجُّ عَلَى حِمَارٍ أَجْدَعَ أَبْتَرَ فَإِنْ كَانَ يُطِيقُ أَنْ يَمْشِيَ بَعْضاً وَ يَرْكَبَ بَعْضاً فَلْيَحُجَّ. ♈️ راوي از امام صادق پرسید: در این آیه🍃« "وَ لِلّٰهِ عَلَى النّٰاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا"»(آل عمران:۱۹۷)🍃 چیست؟ حضرت جواب داد: 👈 اینکه چیزی داشته باشد که با آن حج برود. گفتم: کسی که اسباب حج [توسط دیگران] برایش فراهم شود اما حیا کند آیا مصداق آیه است و دارد؟ فرمود: بله، خوب نیست خجالت بکشد هرچند با الاغِ گوش و دُم بریده به حج برود. پس، اگر می تواند مقداری پیاده روی کند و مقداری سوار شود باید به حج برود. 💥 عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْخَثْعَمِيِّ قَالَ: سَأَلَ حَفْصٌ الْكُنَاسِيُّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 👈 "وَ لِلّٰهِ عَلَى النّٰاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا" مَا يَعْنِي بِذَلِكَ؟ قَالَ 👈 مَنْ كَانَ صَحِيحاً فِي بَدَنِهِ مُخَلًّى سَرْبُهُ لَهُ زَادٌ وَ رَاحِلَةٌ فَهُوَ مِمَّنْ يَسْتَطِيعُ الْحَجَّ أَوْ قَالَ مِمَّنْ كَانَ لَهُ مَالٌ، فَقَالَ لَهُ حَفْصٌ الْكُنَاسِيُّ فَإِذَا كَانَ صَحِيحاً فِي بَدَنِهِ مُخَلًّى سَرْبُهُ لَهُ زَادٌ وَ رَاحِلَةٌ فَلَمْ يَحُجَّ فَهُوَ مِمَّنْ يَسْتَطِيعُ الْحَجَّ؟ قَالَ: نَعَمْ(حسن موثق). ♈️ محمد بن یحیی خَثعمی نقل می کند که در حضور من، حَفص کُناسی از امام صادق درباره سخن خدا 🍃« "وَ لِلّٰهِ عَلَى النّٰاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا"»(آل عمران:۱۹۷)🍃 سوال کرد که منظور چیست؟ گفت: 👈 هر کس از لحاظ بدنی صحیح و سالم باشد و راهش باز باشد و زاد و راحله(۱) داشته باشد از کسانی است که استطاعت حج دارد. یا حضرت فرمود: [منظور این است که] مال داشته باشد. حَفص گفت: هر کس از لحاظ بدنی سالم باشد و راهش باز باشد و زاد و راحله داشته باشد و حج نرود از کسانی است که استطاعت حج دارد؟ حضرت فرمود: بله. 💥 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عن ابْنِ مَحْبُوبٍ عنْ خَالِدِ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ الشَّامِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 👈 مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا🍃 فَقَالَ مَا يَقُولُ النَّاسُ قَالَ فَقِيلَ لَهُ الزَّادُ وَ الرَّاحِلَةُ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قَدْ سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ عَنْ هَذَا فَقَالَ هَلَكَ النَّاسُ إِذاً لَئِنْ كَانَ مَنْ كَانَ لَهُ زَادٌ وَ رَاحِلَةٌ قَدْرَ مَا يَقُوتُ عِيَالَهُ وَ يَسْتَغْنِي بِهِ عَنِ النَّاسِ يَنْطَلِقُ إِلَيْهِ فَيَسْلُبُهُمْ إِيَّاهُ لَقَدْ هَلَكُوا فَقِيلَ لَهُ فَمَا السَّبِيلُ قَالَ فَقَالَ السَّعَةُ فِي الْمَالِ إِذَا كَانَ يَحُجُّ بِبَعْضٍ وَ يُبْقِي بَعْضاً يَقُوتُ بِهِ عِيَالَهُ أَ لَيْسَ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ الزَّكَاةَ فَلَمْ يَجْعَلْهَا إِلَّا عَلَى مَنْ يَمْلِكُ مِائَتَيْ دِرْهَمٍ. ♈️ از امام صادق سوال شد درباره سخن خداوند عزّ و جلّ: 🍃« "وَ لِلّٰهِ عَلَى النّٰاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا"»(آل عمران:۱۹۷)🍃 فرمود: مردم چه میگویند؟ گفته شد: میگویند: توشه و مَرکب. امام صادق گفت: از پدرم در این مورد سوال شد. جواب داد: در این صورت مردم هلاک شدند! اگر کسی زاد و راحله به اندازه ای داشته باشد که خانواده اش را تامین کند و از مردم مستغنی شود ولی آن را بردارد[و به حج برود] هلاک شده است! پس، گفته شد: [ در این آیه، مراد از] راه چیست؟ : 👈 "وُسعت مالی" به این صورت که با مقداری از آن حج برود و مقداری را برای قوت خانواده اش بگذارد. آیا خدا زکات را واجب نکرد و وجوب آن را بر کسی قرار داد که دویست درهم داشته باشد؟! 💠 پی نوشت: ۱. زاد و راحله به ترتیب یعنی توشه و مَرکب. ۳. به طور خلاصه می شود استطاعت را توشه، مَرکب، وُسعت مالی، تندرستی و باز بودن راه معنا کرد. @tabyeen98