eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
958 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ گذاشتن علم و ایمان و اسم اکبر و آثار علم نبوت نزد اهل بیت علیهم السلام 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌1، ص292 🌹 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ‌ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ 👈 لَمَّا أَنْ قَضَى مُحَمَّدٌ نُبُوَّتَهُ وَ اسْتَكْمَلَ أَيَّامَهُ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ أَنْ يَا مُحَمَّدُ قَدْ قَضَيْتَ نُبُوَّتَكَ وَ اسْتَكْمَلْتَ أَيَّامَكَ فَاجْعَلِ الْعِلْمَ الَّذِي عِنْدَكَ وَ الْإِيْمَانَ وَ الِاسْمَ الْأَكْبَرَ وَ مِيرَاثَ الْعِلْمِ وَ آثَارَ عِلْمِ النُّبُوَّةِ فِي أَهْلِ بَيْتِكَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَإِنِّي لَنْ أَقْطَعَ الْعِلْمَ وَ الْإِيمَانَ وَ الِاسْمَ الْأَكْبَرَ وَ مِيرَاثَ الْعِلْمِ وَ آثَارَ عِلْمِ النُّبُوَّةِ مِنَ الْعَقِبِ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ كَمَا لَمْ أَقْطَعْهَا مِنْ ذُرِّيَّاتِ الْأَنْبِيَاءِ. 💥امام محمد باقر علیه السلام: وقتی نبوتش را به پایان رساند و دورانش را کامل کرد، تعالی به ایشان وحی کرد که ای محمد! نبوتت را انجام دادی و دورانت را تکمیل کردی، پس علمی که نزد توست و ایمان و اسم اکبر و میراث علم و آثار علم نبوت را در اهل بیتت نزد بگذار که من هرگز این امور را از نسل تو قطع نخواهم کرد، همانطور که از دودمان انبیاء قطع نکردم. @tabyeen98
✍️ مرجع حل اختلاف 🍃 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً (نساء: 59)🍃 🌹 اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! اطاعت كنيد را و اطاعت كنيد خدا و را، و هر گاه در چيزى با یکدیگر دچار نزاع شدید آن را به خدا و پيامبر ارجاع دهيد اگر ايمان به خدا و روز رستاخيز داريد، اين براى شما بهتر و پايانش نيكوتر است. 💠 پی نوشت: ⚡️ منظور از که اطاعت آنان به طور مطلق در کنار اطاعت خدا و رسول بیان شده بر طبق روایات فراوان، علیهم السلام است و اگر در بخش دوم آیه از آنها به عنوان مرجع حل اختلاف و منازعات نام برده نشده شاید به این جهت است که اصلا ممکن است اختلاف در مورد خود آنها باشد کما اینکه بعد از پیغمبر اکرم چنین شد. @tabyeen98
✍ ثبات قدم در مُوالات اهل بیت 📚 کمال‌الدین و تمام‌النعمة، ج۱، ص۳۲۳ 🔹امام سجّاد علیه‌السلام: ⚡️ حَدَّثَنا أحمدُ بنُ زيادِ بنِ جعفرٍ الهمدانيِّ رضي الله عنه قال: حَدَّثَنا عليُّ بنُ إبراهيمَ بنِ هاشمٍ، عن أبيه، عن بسطامِ بنِ مرة، عن عمروِ بنِ ثابتٍ قال: قال عليُّ بنُ الحسينُ سيّدُ العابدينَ عليهما السلام: 💥 «مَنْ ثَبَتَ عَلَى مُوَالاتِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُد». ♈️ هر کس در ما، بر موالات ما ثابت قدم باشد، خداوند عزّ و جلّ پاداش هزار شهید از شهدای بدر و اُحد به او عطا می‌فرماید. 💠 پی نوشت: ↩️ در بعضی نسخه ها به جای مُوالات در روایت منقول از امام زین العابدین، لفظ ولایت آمده است. ظاهرا مُوالات(ولایت پذیری) و مُعادات(دشمنی) عملی است اما حب و بغض قلبی است. @tabyeen98
✍ سیره پیامبر گرامی در قبال منافقان 🔹 استاد علی صفایی حائری: 💥 پیامبر به جهت آنکه در سطح بمانند و نقشه‌هایشان عمیق‌تر نشود، به حرفشان گوش می‌داد ... @tabyeen98
✍ امام موسی بن جعفر 💥 اسم امام هفتم شیعه "موسی" و لقب مشهور ایشان "کاظم" و "عبد صالح" و کنیه حضرت "ابولحسن" و "ابوابراهیم" است. 💥 امام موسی بن جعفر در تاریخ یکشنبه هفتم صفر سال ۱۲۸ هجری در روستای «ابواء» بین مکه و مدینه متولد شد. 💥امام صادق در سال ۱۴۸ شهید شد، لذا امامت حضرت موسی بن جعفر ۳۵ سال طول کشید(۱۴۸ تا ۱۸۳). 💥 امام کاظم بنابر قول مشهور در سال ۱۸۳ هجری در زندان ، مسموم و به شهادت رسید و مقبره شان در ضلع غربی بغداد می باشد که هم اکنون نام آن مکان است. 💥 شروع امامت و ولایت امام کاظم همزمان با استقرار و ثبات خلافت عباسی ‌ها بود. امام در برهه‌ ای به امامت رسید که ظالم‌ ترین حاکمان بر مسند حکومت بودند مثل: منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون الرشید که نسبت به ائمه و سادات بنی هاشم نهایت خصومت و دشمنی را روا می داشت. زندانی کردن موسی بن جعفر بارها و بارها و شهادت آن حضرت در زندان به دست نمونه‌ای از این دشمنی‌هاست... 🔹 صلوات خاصه حضرت 👈 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ النُّورِ الْمُنِيرِ... ✨چند مطلب: 💢 مطلب اول: به جان خریدن بلای شیعه! 📌 امام موسی بن جعفر خود را فدای شیعیانشان کرد! گرچه همه اهل بیت برای خدا و هدایت و نجات مردم کوشیدند و در نهایت شهید شدند اما گویا به این صورت در خصوص هیچ امامی نداشته باشیم که خود را فدا و بلاگردان شیعه کرده باشد: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي(📚 كافي، ج‌1، ص260) 👈 خداوند عزّ و جلّ بر شیعه غضب کرد لذا مرا کرد بین خودم و آنها و به خدا سوگند آنها را با [دادن جان] خودم حفظ کردم و نجات دادم. مینویسد: غضب خداوند بر شیعه به خاطر ترک تقیه توسط شیعه و پخش شدن امر امامت امام موسی کاظم علیه السلام بود که امر مردد شد بین اینکه هارون الرشید شیعه ایشان را به قتل برساند یا اینکه حضرت را حبس کند و سپس به قتل برساند و لذا حضرت برای شیعه خود دعا کردند و بلا را برای خود برگزیدند اینکه [غضب خداوند] به خاطر تسلیم و مطیع امام نبودن و عدم خلوص آنها در پیروی و اطاعت از ایشان بود و لذا خداوند ایشان را مخیر کرد بین اینکه بر رشید خروج کند و شیعیانش هنگام خروج کشته شود و کار به آنجا که باید برسد(📚مرآة العقول؛ ج‌3، ص126). میگوید: منظور این است که خداوند به خاطر مخالفتهای بسیار شیعیان و کمی اطاعت و کمک نکردنشان به امام حق بر آنها غضب کرد لذا خداوند حضرت را بین مرگ خود او و مرگ شیعیانشان مخیر کردند و حضرت هم از باب دلسوزی و شفقت و ترحم بر ایشان و اشتیاق دیدار خداوند و اینکه نسل شیعه به یکباره از بین نرود و به امید پدید آمدن مردانی صالح از آنها مرگ خود را برگزیدند(📚شرح كافي؛ ج‌6، ص37). 💢 مطلب دوم: عبد صالح! 📌 میگوید: خطیب بغدادی از سنّی‌های خیلی متعصّب و مخالف شیعه است. او به قدری با شیعه مخالف است که علمای شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد می‌کند. وی با این همه تعصّب و کینه با شیعه، وقتی به سرگذشت علیه السلام می‌رسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت می‌پردازد. از جمله می‌نویسد: کان موسی بنُ جعفرٍ یُدعَی «العبدَ الصّالحَ» مِن عباداتِه و اجتهاده. روی اصحابنا أنّه دخل مسجدَ رسول الله صلی الله علیه و آله فَسجد سجدةً فی أوّل اللیل، و سُمِعَ و هو یقولُ فی سجوده: 👈 «عَظُمَ الذّنبُ عندی فلیَحسُنِ العفوُ مِن عندک، یا أهلَ التّقوی و یا أهلَ المغفرة»، فَجعل یُردّدُها حتّی أصبح و کان سخیّاً کریماً ... موسی بن جعفر به علت عبادات و اجتهادش، خوانده می‌شد. ... و بسیار کریم و با سخاوت بود.... (📚تاریخ مدینة السلام، ج۱5، ص 14) 💢 مطلب سوم: توسل به حضرت! 📌 : خطیب بغدادی در «باب ما ذکر فی مقابر بغداد» به کرامت قبر امام علیه السلام اشاره می‌کند و از قول شیخ مذهب حنبلی می‌نویسد: ... سمعتُ حسنَ بنَ إبراهیمَ أبا علی الخلّال یقول: «ما همَّنی أمرٌ فقصدتُ قبرَ موسی بنِ جعفرٍ فتوسّلتُ به إلّا سَهّلَ اللهُ تعالی لی ما أُحبّ.» 👈 «هیچ امر مهمی برای من ‏اتفاق نیفتاد مگر این که به قبر موسی بن جعفر علیه السلام رفتم و به او متوسل شدم و خداوند آن چه را می خواستم، تسهیل نمود» (📚تاریخ مدینة السلام، ج۱، ص 442). 💠 «اَلسَّلامُ عَلَی الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ...»👈«سلام بر آن مولایی که در قعر زندانها و تاریکی های زیرزمین ها، با ساق پاهایی کوبیده شده از آزار حلقه‏‌ی زنجیرها شکنجه شد...». @tabyeen98
✍ صَفوان جَمّال؛ کرایه دادن شترها به هارون الرشيد 📚وسائل الشيعة؛ ج۱٧، ص۱٨۲ ⚡️ صَفوان جَمّال: روزی خدمت امام کاظم رسیدم. 💥حضرت فرمود: ای صفوان! همه چیز تو خوب است جز یک چیز! ⚡️پرسیدم: فدایت شوم، چه چیزی؟ 💥 امام فرمود: اینکه شتران خود را به این مرد(هارون الرشید) کرایه می‌دهی. ⚡️گفتم: من از روی هوا و هوس و کفران نعمت و برای لهو و لعب چنین نکردم؛ چون او به مکه می‌رود، شتران خود را به او کرایه دادم. خودم هم خدمت او را نمی‌کنم و همراهش نمی‌روم، بلکه غلامان خود را همراه او می‌فرستم. 💥 امام فرمود: آیا از او کرایه طلب داری؟ ⚡️گفتم: آری فدایت شوم، 💥 حضرت فرمود: آیا دوست داری او بماند تا کرایه ات به تو برسد؟ ⚡️ صفوان گفت: آری. 💥 حضرت گفت: 👈 کسی که بقای آنها را دوست داشته باشد، از آنها خواهد بود و هر کس از آنها باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود. 📌 صفوان جَمّال بعد از این گفتگو با امام کاظم(ع)، تمامی شتران خود را فروخت. وقتی این خبر به هارون رسید، او را خواست و به او گفت: به من گزارش داده‌اند که تو شترهای خود را فروخته‌ای، چرا این کار را کردی؟ او گفت: چون پیر و ناتوان شده‌ام و غلامانم از عهده این کار برنمی‌آیند. هارون گفت: هرگز! می‌دانم که تو به اشاره موسی بن جعفر(ع) شتران خود را فروختی، صفوان گفت: مرا با موسی بن جعفر چه کار؟! هارون گفت بگذریم(بی خیال)، به خدا سوگند اگر خوش صحبتی ات نبود، تو را می‌کشتم. ♈️ محَمَّدُ بْنُ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ فِي كِتَابِ الرِّجَالِ عَنْ حَمْدَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الرَّازِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع فَقَالَ لِي يَا صَفْوَانُ كُلُّ شَيْ‌ءٍ مِنْكَ حَسَنٌ جَمِيلٌ مَا خَلَا شَيْئاً وَاحِداً- قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ- قَالَ إِكْرَاؤُكَ جِمَالَكَ مِنْ هَذَا الرَّجُلِ يَعْنِي هَارُونَ- قُلْتُ وَ اللَّهِ مَا أَكْرَيْتُهُ أَشَراً وَ لَا بَطَراً- وَ لَا لِلصَّيْدِ وَ لَا لِلَّهْوِ- وَ لَكِنِّي أَكْرَيْتُهُ لِهَذَا الطَّرِيقِ يَعْنِي طَرِيقَ مَكَّةَ- وَ لَا أَتَوَلَّاهُ بِنَفْسِي وَ لَكِنِّي أَبْعَثُ مَعَهُ غِلْمَانِي- فَقَالَ لِي يَا صَفْوَانُ أَ يَقَعُ كِرَاؤُكَ عَلَيْهِمْ- قُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ- فَقَالَ لِي أَ تُحِبُّ بَقَاءَهُمْ حَتَّى يَخْرُجَ كِرَاؤُكَ- قُلْتُ نَعَمْ قَالَ 👈 {مَنْ أَحَبَّ بَقَاءَهُمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ مَنْ كَانَ مِنْهُمْ كَانَ وَرَدَ النَّارَ} قالَ صَفْوَانُ فَذَهَبْتُ فَبِعْتُ جِمَالِي عَنْ آخِرِهَا- فَبَلَغَ ذَلِكَ إِلَى هَارُونَ فَدَعَانِي فَقَالَ لِي- يَا صَفْوَانُ بَلَغَنِي أَنَّكَ بِعْتَ جِمَالَكَ قُلْتُ نَعَمْ- قَالَ وَ لِمَ قُلْتُ أَنَا شَيْخٌ كَبِيرٌ- وَ إِنَّ الْغِلْمَانَ لَا يَفُونَ بِالْأَعْمَالِ- فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ إِنِّي لَأَعْلَمُ مَنْ أَشَارَ عَلَيْكَ بِهَذَا- أَشَارَ عَلَيْكَ بِهَذَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ- قُلْتُ مَا لِي وَ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ- فَقَالَ دَعْ هَذَا عَنْكَ فَوَ اللَّهِ لَوْ لَا حُسْنُ صُحْبَتِكَ لَقَتَلْتُكَ. 💠 پی نوشت: جَمَل که جمعش جِمال است یعنی شتر و جَمّال به معنای شتردار است. @tabyeen98
✍ آیات نازل شده در ۲۴ ذی حجه 📌 معروف است که آیات "تطهیر"، "مباهله" و "ولایت" در روز ۲۴ ذی حجه درباره اهل بیت علیهم السلام نازل شده است. 💥 منظور از ، آیه ۵۵ سوره مائده است که در شان امیر المومنین بعد از صدقه دادن در هنگام رکوع نازل شد: 🍃 إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ 👈 «ولیّ» شما فقط «خدا» و «رسول او» و «کسانی که ایمان آوردند، همان کسانی که نماز را اقامه می کنند و زکات می دهند در حالی که در رکوع اند [ =ائمه] » هستند. 🔶 : در بسيارى از كتب اسلامى و منابع اهل تسنن، روايات متعددى دائر بر اينكه آيه فوق در شان على علیه السلام نازل شده نقل گرديده كه در بعضى از آنها اشاره به مساله بخشيدن انگشتر در حال ركوع نيز شده و در بعضى نشده، و تنها به نزول آيه درباره على علیه السلام قناعت گرديده است(📚 تفسیر نمونه، ج۴، ص۴۲۴). {} -همانطور که علامه طباطبایی گفته- یعنی انفاق مال در راه خدا، معنای لغوی زکات همین بوده است لکن بعدا معنای شرعی پیدا کرده است که همه می دانیم. 💥 منظور از این آیه است: 🍃 إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً(احزاب:۳۳) 👈 خدا می خواهد پليدى و گناه را فقط از شما اهل بيت دور كند و كاملا شما را پاک سازد. ❇️ : ️منابع و راويان احاديثى كه دلالت بر انحصار آيه به پنج تن مى‏كند به قدرى زياد است كه جاى ترديد در آن باقى نمى‏گذارد تا آنجا كه در شرح" احقاق الحق" بيش از هفتاد منبع از منابع معروف اهل سنت گرد آورى شده، و منابع شيعه در اين زمينه از هزار هم مى‏گذرد نويسنده كتاب" شواهد التنزيل" كه از علماى معروف برادران اهل سنت است بيش از ۱۳۰ حديث در اين زمينه نقل كرده است(تفسير نمونه، ج۱۷، ص۲۹۲ به بعد). 💠 : اگر کسی بگوید تنها بعد از ثبوت آن است و شما گفتید اهل بیت از اول تا آخر عمر معصومند جواب میدهیم: إذهاب و صَرف همانطور که در از بین بردن امر موجود استعمال میشود در ممانعت از ایجاد چیزی در محلی نیز استعمال میشود؛ به عبارت دیگر در این دو معنا استعمال میشود: از بین بردن و دورکردن (رفع و دفع)، ضمن آنکه اگر خصم دلالت آیه بر عصمت را فی الجمله بپذیرد، در ثبوت مطلوب ما کافی است؛ چرا که قائل شدن به عصمت آنها در بعضی اوقات، خَرق اجماع مرکب است(مرآة العقول، ج‌۳، ص: ۲۴۵). 💥 مقصود از (ابتهال) این آیه است: 🍃 فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (آل عمران؛61)🍃 🌹 پس، [ای پیامبر] هر کس بعد از علم تو [به احوال عیسی بن مریم]، با تو درباره او احتجاج کرد، بگو: بياييد فرزندانمان و فرزندانتان، زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را دعوت کنیم، سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم(آل عمران: ۶۱). @tabyeen98
🍃 فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (آل عمران؛61)🍃 🌹 پس، هر کس بعد از علم تو [به احوال عیسی بن مریم]، با تو درباره او احتجاج کرد، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را دعوت کنیم، سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم(آل عمران: ۶۱). 💠 این آیه در روز ۲٤ ذی حجه به طرفیت نَجران نازل شده است که وقتی دیدند اهل بیت پیامبر برای مباهله می آیند، متوجه عظمت آنها شدند و کوتاه آمده و از مباهله منصرف شدند. این مباهله ناتمام، سند حقانیت اهل بیت شد. 💥 عن موسى بنِ جعفرٍ قالَ: يومُ المُباهَلَةِ اليَومُ الرّابعُ و العِشرونَ مِن ذي الحجّة... @tabyeen98
🔷 اعمال روز مباهله 🌷 فرارسیدن سالروز مباهله حضرت رسول اکرم(ص) با مسیحیان نجران؛ و نزول آیه تطهیر مبارک باد 🌿 این روز داراى شرافت بسیاری است، و برای آن چند عمل وارد شده است: 🔻 🔹 اوّل: غسل؛ 🔹 دوّم: روزه گرفتن؛ 🔹 سوّم: خواندن دو رکعت نماز، که در وقت و کیفیت و ثواب مانند نماز روز عید غدیر است(این نماز دو ركعت است كه در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه آیه الكرسی و ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود و بهتر است نزدیك ظهر به جا آورده شود و قبل از آن غسل انجام گیرد)، و اینکه «آیة الکرسى» در نماز مباهله باید تا «هم فيها خالدون» خوانده شود؛ 🔹 چهارم: خواندن دعاى مباهله مى باشد، که شبیه به دعاى سحر ماه رمضان است. دعاى روز مباهله همراه با فضیلت آن، از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده، و آن دعا این است: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ.. 📚 جهت مشاهده #ادامه_دعا و ترجمه آن به #لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت(ره) مراجعه فرمایید:🔻 👆http://bahjat.ir/fa/content/3348 ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
✍ آیه مباهله(ابتهال) 🍃 فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (آل عمران؛61)🍃 🌹 پس، هر کس بعد از علم تو [به احوال عیسی بن مریم]، با تو درباره او احتجاج کرد، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را دعوت کنیم، سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم(آل عمران: ۶۱). ✅ : قوله تعالى: ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ،- الابتهال- من البهلة بالفتح و الضم و هي اللعنة، هذا أصلُه ثم كَثُرَ استعمالُه في الدّعاء و المسألة إذا كان مع إصرار و إلحاح: ↩️ اصل به معنای لعنت و نفرین است، سپس در معنای دعا و درخواست مصرانه، زیاد استعمال شده است(📚المیزان، ج3، ص224). ♈️ این آیه در روز 24 ذی حجه به طرفیت نازل شده است که وقتی اهل بیت پیامبر را دیدند کوتاه آمده و از مباهله منصرف شدند. این مباهله ناتمام، سند حقانیت اهل بیت شد. ✅ : غالب مفسران و محدثان شيعه و اهل تسنن تصريح كرده ‏اند كه آيه مباهله در حق اهل بيت پيامبر (ص) نازل شده است و تنها كسانى را كه همراه خود به ميعادگاه برد فرزندانش و و و بودند، بنا بر اين منظور از" ابناءنا" در آيه منحصرا" حسن و حسين" هستند، همانطور كه منظور از" نساءنا" فاطمه، و منظور از" انفسنا" تنها على بوده است و احاديث فراوانى در اين زمينه نقل شده است. ♈️ در اينجا سؤال معروفى است كه فخر رازى و بعضى ديگر درباره نزول آيه در حق اهل بيت علیهم السلام ذكر كرده ‏اند كه چگونه ممكن است منظور از" ابناءنا" (فرزندان ما) حسن و حسين باشد، در حالى كه" ابناء" جمع است و جمع بر دو نفر گفته نمى‏ شود، و چگونه ممكن است" نسائنا" كه معنى جمع دارد تنها بر بانوى اسلام فاطمه اطلاق گردد؟ و اگر منظور از" انفسنا" تنها على است، چرا به صيغه جمع آمده است؟! پاسخ: 1⃣ اولا- بسیاری از اهل سنت و روایاتشان نیز تصریح کرده اند که پيغمبر غير از على و فاطمه و حسن و حسين كسى را به مباهله نياورد و این قرينه آشكارى براى تفسير آيه خواهد بود؛ زيرا مى‏ دانيم از جمله قرائنى كه آيات قرآن را تفسير مى‏ كند سنت و شان نزول قطعى است. بنا بر اين، ايراد مزبور تنها متوجه شيعه نمى‏ شود، بلكه همه دانشمندان اسلام بايد به آن پاسخ گويند. 2⃣ ثانيا- اطلاق" صيغه جمع" بر" مفرد" يا بر" تثنيه" تازگى ندارد، و در قرآن و غير قرآن از ادبيات عرب و حتى غير عرب اين معنى بسيار است....(📚تفسیر نمونه، ج2، ص588). 💠 اعمال روز مباهله(24 ذی الحجه): غسل، روزه، خواندن ادعیه وارده از اهل بیت علیهم السلام... . @tabyeen98
✍️ روز مباهله؛ از غریب ترین ایام زندگی ما 🌀 آیت الله جوادی آملی: 🔹 از غريب ترين ايام زندگي ما ايام است. خيلي از ما عالمانه حرف مي‌زنيم و عوامانه فكر مي‌كنيم در نتیجه آن اركان را تقريباً از دست مي‌دهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم مي‌شمريم. 🔹 جزء واجبات ركني امامت است، مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام مي‌برند و نه حوزه‌ها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن مي‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است. 🔹 وقتي مأمون به وجود مبارك عرض مي‌كند به چه دليل علي بن ابيطالب افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با . خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را مي‌داند از اين بالاتر فضيلت فرض مي‌شود؟! 🔹«من كنتُ مولاه فهذا عليٌّ مولاه» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد. 🌹۲۴ ذی حجّه، روز مباهله مبارک باد...🌺 @tabyeen98