eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
958 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ قیام کعبه و قیام دین 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌4، ص: 271‌ 🌹 عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي الْمَغْرَاءِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا يَزَالُ الدِّينُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْكَعْبَةُ(الحدیث صحیح). 💥 امام صادق علیه السلام: تا زمانی برپاست که برپا باشد. 📚 روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه؛ ج‌4، ص: 132(محمد تقی مجلسی)👇 🔹 علامه محمد تقی مجلسی: ↩️ «و قال عليه السلام لا يزال الدين قائما ما قامت الكعبة» المراد به (إمّا) القيامُ بالحجّ و العمرة فإنه من أعظم أركان الدين (و إمّا) مِن حيثُ البناء فإنّه روي أنّ الكعبةَ تُرفَعُ مع القرآن عند وفاة صاحبِ الزّمان صلواتُ الله و سلامُه عليه كما يَظهرُ مِن قوله تعالى: لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً (انعام:158) و يُشعر الخبر الآتي. 💠 مراد از این حدیث یا این است که قیام و قِوام دین به دایر بودن حج و عمره است یا از جهت بِنا و ساختمان کعبه است، چرا که روایت داریم که به همراه هنگام وفات صاحب الزمان(عج) بالا می رود، همانطور که از این آیه معلوم است:🍃ایمان کسی که از قبل ایمان نیاورده باشد یا در ایمان خود خیری کسب نکرده باشد فایده ندارد(انعام:158).🍃 @tabyeen98
✍️ ترک حج و نزول عذاب 📚 الكافي(ط - الإسلامية)، ج‌4، ص271 💢 بابُ أَنَّهُ لَوْ تَرَكَ النَّاسُ الْحَجَّ لَجَاءَهُمُ الْعَذَابُ‌ 1️⃣ علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حُسَيْنٍ الْأَحْمَسِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَوْ تَرَكَ النَّاسُ الْحَجَّ لَمَا نُوظِرُوا الْعَذَابَ أَوْ قَالَ أُنْزِلَ عَلَيْهِمُ الْعَذَابُ(الحدیث حسن). 🌹 امام صادق علیه السلام: اگر مردم را ترک کنند، در عذابشان مهلت داده نمی شوند عذاب بر آنها نازل می شود(تردید از راوی است). 2️⃣ محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: ذَكَرْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع الْبَيْتَ فَقَالَ لَوْ عَطَّلُوهُ سَنَةً وَاحِدَةً لَمْ يُنَاظَرُوا(الحدیث حسنٌ موثقٌ). 🌹 سَدير: از خانه خدا [= کعبه] نزد امام محمد باقر علیه السلام اسم بردم. پس، حضرت فرمودند: اگر یک سال آن را تعطیل کنند مهلت داده نمی شوند. 3️⃣ محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ ص يَقُولُ لِوُلْدِهِ يَا بَنِيَّ انْظُرُوا بَيْتَ رَبِّكُمْ فَلَا يَخْلُوَنَّ مِنْكُمْ فَلَا تُنَاظَرُوا(صحیح). 🌹 امام صادق علیه السلام: علیه السلام به فرزندانش می فرمودند: ای فرزندانم! مراقب خانه پروردگارتان باشید که هرگز از شما خالی نشود که [اگر چنین شود] مهلت داده نمی شوید. 💠 پی نوشت: ⚡️ ناظَرَ، یُناظِرُ، مناظرةً و نظارةً[در اینجا]: امهال، مهلت دادن. @tabyeen98
✍ انواع حج 💥 حج بر سه قسم است: حج اِفراد، حج قِران و حج تمتّع. دو نوع اول مخصوص اهل مکه و مجاورین آن است و حج تمتع مخصوص دیگران و در اصطلاح فقهی وظیفه "آفاقی" است. 💥 این سه نوع حج، در احکام هم تفاوتهایی دارند. 💥 حج تمتّع عمره هم دارد و باید پیش از حج، به جا آورده شود اما در دو نوع دیگر حج یعنی قِران و اِفراد، عمره واجب نیست مگر با نذر و مثل آن و در هر صورت عمره آن دو بعد از خود حج انجام می شود. به اینها "عمره حج" می گویند و به عمره ای که ربطی به اینها ندارد و بهترین زمانش ماه رجب است "عمره مفرده" اطلاق می شود. 💥 به حج گزار "حاجّ" و به عمره گزار "مُعتمِر" گفته می شود. 💥 تمتُّع يعني تلذُّذ{لذت بردن}؛ علّت نامگذاری حج تمتّع(مُتعه)، حلال شدن محرّمات احرام در فاصله زمانی بین عمره تمتع و حج است و این در حالی است که عمره تمتّع مرتبط با حج تمتّع و جزء آن است؛ به گونه‌ای که آن دو از نظر شرع یک عمل محسوب می‌شوند و در نتیجه، انتفاع از محرّمات احرام در فاصله زمانی بین آن دو، به منزله انتفاع از آنها در حج است.  💥 طبق یک قول، ملاک مکّى بودن سکونت در شعاع ۱۸ میلى، از هر سوى مسجد الحرام است و طبق قول دیگر شعاع ۱۲ میلى و مطابق قول آخر شعاع ۴۸ میلى(حدودا: فاصله ۲۰ یا ۳۰ یا ۸۰ کیلومتری). به کسی که بیرون از این شعاع است و وظیفه اش حج تمتع است در اصطلاح فقهی، اطلاق می شود(ساکن در بیرون از منطقه حرم مکه). ------------------------------------ 💢 مطالعه بهتر و بيشتر: http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/makarem/feqh/88/880830/ ------------------------------------ @tabyeen98
✍ حج تمتع؛ مخصوص غیر ساکنین و غیر مجاورین مکه 📚 تهذیب الأحكام، ج۵، ص۳۳👇 1⃣ ... عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ "ذٰلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حٰاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرٰامِ" قَال 👈 يَعْنِي أَهْلُ مَكَّةَ لَيْسَ عَلَيْهِمْ مُتْعَةٌ، كُلُّ مَنْ كَانَ أَهْلُهُ دُونَ ثَمَانِيَةٍ وَ أَرْبَعِينَ مِيلًا ذَاتِ عِرْقٍ وَ عُسْفَانَ كَمَا يَدُورُ حَوْلَ مَكَّةَ فَهُوَ مِمَّنْ دَخَلَ فِي هَذِهِ الْآيَةِ وَ كُلُّ مَنْ كَانَ أَهْلُهُ وَرَاءَ ذَلِكَ فَعَلَيْهِمُ الْمُتْعَةُ(صحیح السند). 💥 «زارة»: از درباره این سخن خداوند در کتابش پرسیدم که «آن براى ‌كسى است که خانواده‌اش، حاضر در مسجدالحرام نباشد». فرمود: یعنی بر ، مُتعه(حج تمتع) واجب نیست. هر کسی که خانواده‌اش در کمتر از فاصله ٤٨ میلی باشد، [مناطق] «ذات عِرق» و «عُسفان» و بقیه مناطق پیرامون مکه در همین شعاع، از کسانی هستند که داخل در اين آیه می‌شوند(اهل مکه محسوب می‌شوند) ولی هر کس خانواده‌اش بیرون از آن باشد، بايد حج تمتع به جا آورد. 2⃣ ... عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ "ذٰلِكَ‌ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حٰاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرٰامِ" قَالَ ذَلِكَ أَهْلُ مَكَّةَ لَيْسَ لَهُمْ مُتْعَةٌ وَ لَا عَلَيْهِمْ عُمْرَةٌ قَالَ قُلْتُ: فَمَا حَدُّ ذَلِكَ؟ قَالَ👈 ثَمَانِيَةً وَ أَرْبَعِينَ مِيلًا مِنْ جَمِيعِ نَوَاحِي مَكَّةَ دُونَ عُسْفَانَ وَ دُونَ ذَاتِ عِرْقٍ. 💥 زُرارة: از درباره این سخن خداوند پرسیدم که «آن براى ‌كسى است که خانواده‌اش، ساکن مسجدالحرام نباشد»، فرمود: مراد، است که حج تمتع و عمره تمتع بر آنها واجب نیست. می‌گوید: پرسیدم: محدوده آن چیست؟ فرمود: ٤٨ میل از هر طرف مکه، [یعنی، مناطق] قبل از «عُسفان» و «ذات عِرق». 3⃣ ... عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قُلْتُ لِأَهْلِ مَكَّةَ مُتْعَةٌ قَالَ لَا وَ لَا لِأَهْلِ بُسْتَانَ وَ لَا لِأَهْلِ ذَاتِ عِرْقٍ وَ لَا لِأَهْلِ عُسْفَانَ وَ نَحْوِهَا. 💥 ابو بصیر: به عرض کردم: آیا برای اهل مکه جایز است که حج تمتع به جا آورند؟ فرمود: خیر و حتی بر اهل «بستان» و اهل «ذات عِرق» و اهل «عُسفان» و مانند آن نیز جایز نیست. 4⃣ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: 🍃«ذَٰلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (بقره:۱۹۶)»🍃 قَالَ 👈 مَنْ كَانَ مَنْزِلُهُ عَلَى ثَمَانِيَةَ عَشَرَ مِيلاً مِنْ بَيْنِ يَدَيْهَا وَ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ مِيلاً مِنْ خَلْفِهَا وَ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ مِيلاً عَنْ يَمِينِهَا وَ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ مِيلاً عَنْ يَسَارِهَا فَلاَ مُتْعَةَ لَهُ مِثْلَ مَرٍّ وَ أَشْبَاهِهَا(الحدیث حسن). 💥 حَريز از درباره این آیه سوال می کند "این(حج تمتع) برای کسی است که خانواده اش، نزد مسجد الحرام نباشد و از خدا بپرهیزید! و بدانید که او، سخت‌کیفر است!". عليه السّلام فرمود: 👈 هر کس منزلش از چهار طرف در ۱۸ ميلى مكّه باشد حج تمتّع ندارد. 💠 پی نوشت: 💢 طبق قرآن، حج تمتع وظیفه غیر حاضرین مسجد الحرام است و حج قِران و اِفراد وظیفه «حاضر» است. 💢 : در حد مسافتِ مقتضیِ تعیینِ تمتع اختلاف است که قول اکثر ۱۸ میل دور بودن از مکه است و قول دیگر ۱۲ میل دور بودن از مکه است که مستندش نامعلوم است(مرآة العقول، ج۱۷، ص۲۰۱). 💢 فقها در تبیین معنای «حاضرین مسجد الحرام» دو قول دارند: قول اول تا شعاع ۱۲ میلی است و قول دوم، چهار برابر آن، یعنی تا شعاع ۴۸ میلی است. هر سه میل، معادل یک فرسخ است، اما در اینکه هر فرسخ چند کیلومتر است، اختلاف است: بین ۵ تا ۶ کیلومتر. بنا بر این، ۴۸ میل معادل ۱۶ فرسخ( بین ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر) و ۱۲ میل، معادل ۴ فرسخ(۲۰ تا ۲۲ کیلومتر) است.{سایت آ. ری شهری}. 💢 : هيچ يک از طرفين دليل محکمی ندارند. اگر نتوانيم موضوع را از طريق ترجيح يکی از اقوال، حل کنيم، يا بايد به سراغ اصل و قدر متيقن برويم که همان ۱۲ ميل است و يا بايد احتياط کنيم به اين صورت که اگر کسی در اين فاصله زندگی می­کند به وظيفه () عمل کند و بعد از حج يک عمره هم به جا آورد. پس، اقرب ۱۲ ميل(به اندازۀ مسافت سفر) و احوط جمع بين ۱۲ و ۴۸ ميل است. ♈️ مطالعه بيشتر: http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/makarem/feqh/88/880830/ -------------------- @tabyeen98
✍ اعمال حج و عمره تمتع 📌 حج تمتّع از دو بخش تشکیل شده است: عمره تمتع و حج تمتع. ♈️ عمره تمتّع دارای ۵ عمل است: ۱. احرام بستن از میقات در ماههای حج (شوال، ذیقعده و ذیحجه)، ۲. هفت دور طواف کعبه، ۳. دو رکعت نماز طواف پشت مقام حضرت ابراهیم، ۴. هفت بار سعی بین صفا و مروه، ۵. تقصیر(کوتاه کردن مو و ناخن). 💢 با تقصیر، مُحرم از احرام خارج و همه محرّمات احرام بر اوحلال می‌شود. ♈️ حج تمتع دارای ۱۳ عمل است: ۱. احرام بستن از  در زمانی که می‌داند پس از آن، وقوف به عرفات را درک خواهد کرد؛ هرچند افضل احرام بستن در روز ترویه(هشتم ذیحجه) است. ۲. وقوف در عرفات از زوال تا غروب آفتاب روز عرفه(نهم ذیحجّه). ۳. بیتوته در مشعر الحرام در شب عید قربان و وقوف در آن از طلوع فجر تا طلوع آفتاب. ۴. زدن هفت سنگ ریزه به جمره عقبه در روز عید قربان. ۵. قربانی در منی در روز دهم و ـ بنابر قول برخی ـ خوردن از گوشت آن. ۶. تراشیدن سر(حلق) یا تقصیر در منی در روز عید. ۷. طواف زیارت. ۸. دو رکعت نماز طواف زیارت پشت مقام حضرت ابراهیم علیه السّلام. ۹. سعی بین صفا و مروه. ۱۰. طواف النّساء. ۱۱. دو رکعت نماز طواف النّساء پشت مقام حضرت ابراهیم علیه السّلام. ۱۲. بیتوته در منی در ایام تشریق(شبهای یازدهم و دوازدهم و برای بعضی شب سیزدهم ذیحجّه). ۱۳. رمی جمرات سه‌گانه در روزهای یازدهم و دوازدهم و نیز روز سیزدهم برای کسانی که شب را در منی مانده‌اند. ♈️ حاجی می‌تواند اعمال حج را به ترتیب یاد شده انجام دهد یا آنکه پس از حلق یا تقصیر در منی بماند و بعد از انجام اعمال آن(بیتوته و رمی جمرات سه گانه) پس از زوال روز دوازدهم به مکه بازگردد و اعمال مکه (طواف، نماز طواف، سعی، طواف نساء و نماز آن) را به جا آورد؛ چنان که برای او جایز است شب سیزدهم نیز در منی بماند و روز سیزدهم پس از رمی جمرات سه گانه به مکه باز گردد؛ هرچند قبل از زوال باشد. @tabyeen98
✍ تفاوتهای حج تمتع با حج إفراد و قِران 📌 حج تمتّع در مقایسه با حج قران و افراد دارای ویژگیهای زیر است: ۱. در تمتّع، عمره و حج به یکدیگر وابسته و از هم انفکاک ناپذیرند؛ بر خلاف قران و افراد که عمره در آن دو واجب نیست، مگر با نذر و مانند آن. ۲. در تمتّع، عمره پیش از حج گزارده می‌شود امّا در دو قسم دیگر بعد از حج انجام می‌گیرد. ۳. در تمتّع، عمره همچون حج باید در ماههای حج گزارده شود؛ بر خلاف عمره دو قسم دیگر در صورت وجوب آن، هرچند به جا آوردن آن پس از اتمام مناسک حج، واجب است. ۴. در تمتّع، عمره و حج باید در یک سال انجام شوند، برخلاف قران و افراد. ۵. بنابر مشهور، در تمتّع، خروج از مکه بعد از اتمام عمره، تنها با احرام حج، جز در صورت بازگشت به مکه قبل از سپری شدن یک ماه، جایز است. قول مقابل مشهور کراهت آن است. امّا غیر متمتّع هر زمان بخواهد می‌تواند بدون احرام از مکه خارج شود. ۶. در تمتّع، میقات حج، خود است؛ امّا در قران و افراد، یکی از میقاتهای پنج گانه یا منزل حاجی در صورت نزدیک‌تر بودن آن به مکه از میقات. ۷. در تمتّع، میقات عمره یکی از میقاتهای معروف یا مکانی است که در حکم میقات می‌باشد؛ برخلاف عمره قران و افراد که میقات آن برای کسی که در حرم است أدنی الحِلّ و برای کسی که بیرون حرم سکونت دارد، یکی از میقاتهای پنج گانه یا منزلش می‌باشد. ۸. محرم به عمره تمتّع با مشاهده خانه‌های مکه تلبیه را قطع می‌کند، امّا محرم به عمره مفرده اگر برای احرام از مکه بیرون رفته باشد، هنگام مشاهده کعبه، در غیر این صورت هنگام دخول حرم، تلبیه را قطع می‌نماید. نسبت به قطع تلبیه در عمره مفرده اقوال دیگری نیز در مسئله وجود دارد. ۹. عمره تمتّع طواف النّساء ندارد، امّا عمره قران و افراد بنابر مشهور طواف نساء دارد. ۱۰. در تمتّع، تقدیم طواف زیارت و سعی بر وقوف به عرفات و مشعر در حال اختیار جایز نیست؛ برخلاف قران و افراد که بنابر مشهور جایز است. ۱۱. برای مُفرِد و قارِن تأخیر طواف زیارت، سعی و طواف النساء از ایام تشریق و انجام دادن آنها در طول ذیحجّه جایز است؛ برخلاف متمتّع که تأخیر، حرام یا مکروه ـ بنابر اختلاف اقوال در مسئله ـ است. ۱۲. بنابر قولی در تمتع پس از احرام به حج، به جا آوردن طواف مستحب حرام است؛ لیکن در دو قسم دیگر به اتفاق فقها جایز است. ۱۳. در تمتّع، بستن احرام تنها با تلبیه و در حج قران، بنابر قول مشهور، علاوه بر تلبیه با اشعار و تقلید نیز صحیح است. ۱۴. در تمتّع، قربانی واجب است و در دو قسم دیگر مستحب. ۱۵. برای مُفْرِد عدول به حج تمتّع در فرض جواز آن بر وی، جایز است، لیکن بر متمتّع عدول از حج تمتّع به افراد درحال اختیار جایز نیست. در حج قران، نه عدول از آن جایز است و نه عدول به آن. @tabyeen98
✍ حج اکبر و اصغر 🍃 وَ أَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۗ وَ بَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(توبه:۳).🍃 💥 و این، اعلامى است از ناحیه خدا و پیامبرش به [عموم] مردم در حج اكبر(عید قربان) كه: خداوند و پیامبرش از مشركان بیزارند! با این حال، اگر توبه كنید، براى شما بهتر است! و اگر سرپیچى نمایید، بدانید شما نمى‏توانید خدا را ناتوان سازید [و از قلمرو قدرتش خارج شوید] و كافران را به مجازات دردناك بشارت ده!(ترجمه آيت الله مکارم). ♈️ عن علیِّ: الحَجُّ الأكبرُ یومُ النَّحر(📚قرب الإسناد، ص۱۳۹) 👈 علیه السلام: حج اکبر، روز قربان است. ♈️ عَن ابنِ أُذينةَ قال: كتبتُ إلى أبي عبد اللّٰه عليهِ السّلام بمسائلَ بعضُها مع ابن بُكيرٍ و بعضُها مع أبي العبّاس فجاءَ الجوابُ بإملائه ... و سألتُه عن قولِ اللّٰه عزّ و جلّ "يَوم اَلْحَجِّ اَلْأَكْبَرِ(توبه:۳) ما يعني اَلْحَجِّ اَلْأَكْبَرِ؟ فقالَ 👈 الحَجُّ الأكبرُ الوقوفُ بعرفةَ و رَميُ الجِمارِ و الحَجُّ الأصغرُ العُمرةُ(📚کافی ج٤ ص۲٦٥) 👈 علیه السلام: حج اکبر، وقوف در عرفه و رمی جمرات است و حج اصغر، عمره است. 💠 پی نوشت: 💢 : «مراد، روز دهم ذى‏الحجه از سال نهم هجرت است، چون در آن روز بود که مسلمانان و مشرکان یک جا اجتماع کرده و هر دو طایفه به حج خانه خدا پرداختند و پس از آن سال، دیگر هیچ مشرکى حج انجام نداد. این قول مورد تأیید روایاتى است که از ائمه اهل بیت عليهم السلام رسیده و با معناى اعلام برائت مناسب‏تر و با عقل نیز سازگارتر از سایر اقوال است، زیرا آن روز، بزرگترین روزى بود که مسلمانان و عموم مشرکین به حج آمده، در مِنى‏ جمع شده بودند. این معنى از برخى روایات رسيده از طرق اهل سنت، نیز استفاده مى‏شود. چیزى که هست در آن روایات مراد از حج اکبر روز دهم از هر سال است، نه فقط سال نهم هجرت، و بنابراین همه ساله حج اکبر تکرار مى‏شود لیکن از طریق نقل ثابت نشده که اسم روز دهم روز حج اکبر باشد»... «از شنیدن کلمه «روز حج اکبر»، همان «روز عید قربان» به ذهن مى‏رسد، چون تنها روزى که عموم حجاج آنجا اجتماع کرده و اعلام برائت مى‏تواند به گوش همگان برسد، همان روز دهم است، و وجود چنین روزى در میان سایر ایّام حج، نمى‏گذارد کلمه یوم الحج الاکبر سایر ایّام را نیز شامل شود»(📚الميزان، ذیل آیه ۳ سوره توبه). 💢 : آنچه از بسیارى از روایات که از طرق اهل بیت و اهل سنت نقل شده، استفاده مى‏شود این است که منظور از "روز حج بزرگتر" روز دهم ذى الحجه، روز عید قربان، و به تعبیر دیگر یوم النّحر مى‏باشد(📚تفسیر نمونه). @tabyeen98
✍ حج و عمره کامل و تام 🍃وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ(بقره:۱۹۶).🍃👈 حج و عمره را برای خدا تمام و کمال انجام دهید. 💥 عن ابن أذينةَ قال: كتبتُ إلى أبي عبد اللّٰه عليه السّلام بمسائلَ بعضها مع ابن بكير و بعضها مع أبي العباس فجاء الجواب بإملائه ... و سألته عن قول اللّٰه عز و جل 🍃{وَ أَتِمُّوا اَلْحَجَّ وَ اَلْعُمْرَةَ لِلّٰهِ}🍃 قال 👈 بتمامها أداءَهُما و اتّقاءَ ما يَتّقِي المُحرمُ فيهما...(📚کافی ج٤ ص۲٦٥). ♈️ علیه السلام درباره آیه "وَ أَتِمُّوا اَلْحَجَّ وَ اَلْعُمْرَةَ لِلّٰهِ" فرمودند: منظور از "تمام حج و عمره"، انجام حج و عمره و پرهیز از اموری است که مُحرم در حج و عمره باید از آن پرهیز کند. 💥 عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَیْدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ🍃{وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَهَ لِلَّهِ}🍃 قَالَ: 👈 إِتْمَامُهَا أَنْ لَا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجّ(‏📚 کافی، ج٤، ص۳۳٧). ♈️ علیه السلام درباره آیه "وَ أَتِمُّوا اَلْحَجَّ وَ اَلْعُمْرَةَ لِلّٰهِ" فرمودند: "اتمام حج و عمره" به این است که جِماع و دروغ و دشنام و جدال در حج نباشد. 💥 مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فَضَالَهَ عَنْ مُعَاوِیَهَ بْنِ عَمَّارٍ وَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ وَ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى کُلِّهِمْ عَنْ مُعَاوِیَهَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: 👈 إِذَا أَحْرَمْتَ‏ فَعَلَیْکَ‏ بِتَقْوَى‏ اللَّهِ وَ ذِکْرِ اللَّهِ وَ قِلَّهِ الْکَلَامِ إِلَّا بِخَیْرٍ فَإِنَّ تَمَامَ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَهِ أَنْ یَحْفَظَ الْمَرْءُ لِسَانَهُ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ کَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ‏ "فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِ‏" فَالرَّفَثُ الْجِمَاعُ وَ الْفُسُوقُ الْکَذِبُ‏ وَ السِّبابُ، والجِدالُ قولُ الرّجلِ لا و اللّه و بَلَى و اللّه(📚 کافی، ج۴، ص۳۳۸). ♈️ علیه السلام: وقتی محرم شدی، بر تو باد تقوای الهی و یاد خدا و کم گویی مگر در خیر، که تمام حج و عمره این است که انسان زبانش را حفظ کند همانطور که خداوند عزّ و جلّ فرموده است: "و هر کس در ماه‌های حج، حج را بر خود الزام کند، [بداند که] در حج، "رَفَث" و "فُسوق" و "جدال" ممنوع است!(بقره:۱۹۷)؛ «رَفَث» همان آمیزش جنسی است و «فُسوق» همان دروغگویی و فحّاشی است و «جدال» این است که کسی بگوید: «نه، به خدا! آری! به خدا{نه والا آره والا}»! 💥 الإمامُ الباقرُ عليه السّلام: تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام. ♈️ عليه السّلام: تمام حج، دیدن امام است. 💢 مويد روايت فوق، اين روايت است: الإمام الصادق(عليه السلام): «إِذَا حَجَّ أَحَدُکُمْ فَلْیَخْتِمْ حَجَّهُ بِزِیَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِکَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِّ»(📚علل‌الشرائع، عيون أخبار الرضا)👈 وقتی هر یک از شما به حج رفت، حجش را به زیارت ما ختم کند که آن جزئى از "تمام حج" است( زیارت و دیدار امام، جزئى "از انجام کامل حج" و "حج کامل" است). @tabyeen98
✍ موارد پنجگانه ولیمه 💥 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِي عَمِّي مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي اَلْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْبَرْقِيِّ عَنْ سِجَادَةَ اَلْعَابِدِ وَ اِسْمُهُ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي عُثْمَانَ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ قَالَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: 👈 لاَ وَلِيمَةَ إِلاَّ فِي خَمْسٍ فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ فَأَمَّا اَلْعُرْسُ فَالتَّزْوِيجُ وَ اَلْخُرْسُ اَلنِّفَاسُ بِالْوَلَدِ وَ اَلْعِذَارُ اَلْخِتَانُ وَ اَلْوِكَارُ اَلرَّجُلُ يَشْتَرِي اَلدَّارَ وَ اَلرِّكَازُ اَلَّذِي يَقْدَمُ مِنْ مَكَّةَ. ♈️ امام موسى بن جعفر نقل مى‌كند كه (ص) فرمود: وليمه(سور، مهمانى دادن) در پنج مورد است: ۱. در عروسى، ۲. و تولد نوزاد، ۳. و در ختنه كردن، ۴. و در خريدن خانه، ۵. و هنگام بازگشت از مكه. @tabyeen98
✍ امام هادی علیه السلام 💥 اسم امام دهم شیعه "علی" و کنیه ایشان "ابوالحسن" و لقب معروفشان "هادی" است. 💥 لقب "عسکری" برای امام هادی هم هست همانطور که درباره امام یازدهم شهرت یافته است که نشان از مظلومیت این دو امام و فشارهای دستگاه طاغوت نسبت به آنها دارد. این لقب از جهت نظامی بودن محل سکونت ایشان است. 💥 امام هادی در ۱۵ ذی حجه سال ۲۱۲ هجری قمری در حوالی مدینه متولد شد. 💥 امام جواد در سال ۲۲۰ شهید شد لذا امام هادی در ۸ سالگی امام شد و مدت امامت حضرت هم ۳۴ سال به طول انجامیده است. 💥 خلیفه عباسی(متوکل) امام هادی را جهت کنترل و قطع همه جانبه ارتباطشان با جامعه و وکلایشان به همراه فرزند خردسال حضرت از مدینه به مرکز خلافت یعنی سامرّا منتقل کرد و خیلی بر حضرت سخت گرفت. 💥 امام هادی در سال ۲۵۴ هجری قمری در سامرا به دست خلیفه جنایتکار و ستمگر عباسی(معتزّ) به شهادت رسید. بنابراین، عمر حضرت در هنگام شهادت ۴۲ سال بوده است. 💥 امام هادی دوران تاریک و ظالمانه چندین خلیفه ستمگر عباسی(معتصم، واثق، متوکل و معتزّ) را تجربه کردند. 💥 از ارزشمندترین میراثهای امام هادی علیه السلام که به یادگار مانده، است که به تعبیری شناسنامه اهل بیت علیهم السلام و دانشگاه امام شناسی است. 💥 امیر المومنین هم از امام هادی علیه السلام است. این زیارتنامه معتبر که یک دوره امام شناسی در حوزه‌ی دفاع از امیرالمؤمنین علیه السلام است در روز غدیر در کنار قبر امیر المؤمنین از ایشان صادر شده است. 💢 سخنی از امام هادی علیه السلام: ♈️ اَلنّاسُ فِى الدُّنْيا بِالأمْوالِ وَ فِى الآْخِرَةِ بِالأعْمالِ(📚بِحارالأنوار، ج ٧٨، ص ۳٦٨): 👈 [اعتبار] مردم در دنيا به اموال است و در آخرت به اعمال! ♈️ مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ(📚بحار الانوار، ج ٧٥، ص ۳٦٥) 👈 هر کس برای خودش ارزش و کرامت قائل نباشد و خود را بی مقدار و ناچیز بداند، از شرش در امان نباش. "هَانَتْ" در برابر "كَرُمَتْ" قرار دارد مثل این روایت: مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَيْهِ شَهَواتُه: هر کس برای خودش عزت و احترام قائل باشد شهوات در نظرش ناچیز و بی مقدار می شود. 💢 صلوات خاصه امام هادی علیه‌السلام: 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ‏ أَئِمَّةِ الدِّينِ‏ وَ الْحُجَّةِ عَلَى‏ الْخَلَائِقِ‏ أَجْمَعِينَ‏ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلَالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ العالمین(📚زاد المعاد علامه مجلسی). @tabyeen98
✍ امام هادی و زیارت جامعه کبیره 🔹 آیت الله جوادی آملی: ♈️ وجود مبارک عليه السلام، گذشته از مشکلات سياسي که با آنها روبرو بود يک بار سنگيني روي دوش ایشان و امام يازدهم بود. آنها مي‌خواستند مردم را، امت اسلامي را، جامعه قرآني را با يک حقيقت تازه‌اي آشنا کنند و آنها را آماده کنند، بگويند امام دوازدهمي هست که کسي او را نمي‌بيند، يک دارد، يک دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. هاضمه بشر براي ادراک اين مطلب آماده نبود! الآن به لطف الهي از بس گفته شد جريان غيبت وجود مبارک حضرت براي ما حل شده است، وگرنه آن اوايل چه کسي مي‌فهميد يک کسي مي‌آيد هزارها سال در پرده غيبت است! تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و يازدهم در اين بخش خلاصه مي شد تا مردم را آماده کنند که می آيد و او را نمي بينيد و ممکن است قرن‌ها طول بکشد! این مساله بار سنگيني روي دوش و (سلام الله عليهما) بود و اين بار را به مقصد رساندند. فقط قرآن کریم همسان و همتای عصمت و طهارت(ع) است. ، تفسیری دارد که مفسّران فراوانی به این نعمت نایل شدند اما ، تفسیر می‌خواهد. آن روایت ها و جمله های کوتاه که امامت و ولایت را شرح می دهد آنها لازم بود ولی کافی نبود. وجود مبارک امام دهم (ع) و را تفسیر کرده است. این زیارت نورانی به منزله تفسیر امامت است. یعنی همان‌طوری که قرآن، احتیاج به تفسیر دارد امامت هم احتیاج به تفسیر دارد که هر کدام از ائمه(ع) یک آیه یا چند آیه قرآن را تفسیر کردند، ولی وجود مبارک امام هادی کلّ قرآن را تفسیر کرد، چون و همتای هم هستند. @tabyeen98
✍ جامعه کبیره؛ غلو یا واقعیت؟! ♈️ "زیارت جامعه کبیره" از علیه السلام به ما رسیده که در واقع دانشگاه امام شناسی و شناسنامه اهل بیت علیهم السلام است، گرچه مغرضان یا ناآگاهان به مقامات معصومین آن را غلو می دانند و به شیعه بواسطه محتوای آن اتهام غلو می زنند! 💥 : إنّها أصَحُّ الزّياراتِ سنداً و أعمُّها مَورداً و أفصحُها لفظاً و أبلغُها معنىً و أعلاها شأناً!(📚بحار الأنوار، ج۹۹، ص۱۴): زیارت جامعه کبیره، صحیح ترین زیارتها از جهت سند و عام ترین آنها از حیث مورد و فصیح ترین به لحاظ لفظ و بلیغ ترینشان به لحاظ معنا و عظیم الشان ترین زیارتها است.{ظاهرا منظور از (أعمها موردا) ورود این زیارت برای همه ائمه علیهم السلام و در همه اوقات و امکنه و عدم اختصاص به مورد خاص است}. 💥 : فقط همین عبد بودن ائمه است که فارق بین اینها و‏ خداست و الاّ تمام آن نیروهای الهی در دست اینهاست... این‏ زیارت را بخوانید تا اگر یک چیزی از مقامات اولیای خدا برایتان نقل کردند، اقلاً‏ احتمالش را بدهید و تکذیب نکنید. 💥 : "خط اعتدال شیعی، متن زیارت جامعه است. زیارت جامعه کبیره خط اعتدال شیعی در خصوص مقامات ائمه طاهرین است". ایشان اندر اثبات اصالت متن زیارت جامعه مطلبی نگاشته است که در لینک زیر می توانید آن را مطالعه کنید:http://ansari.kateban.com/post/3201 💥 : شما با خواندن این زیارت، شب به شب يک دور نسبت به حضرت بقية اللّه‏ روحى له الفداء اداىِ احترام كنيد. اين کار باعث می شود به ولایت در دل ‏شود. 💥 : «بعضی ها، همين که شروع می کنيم معارف را می گوييم، می گويند آقا، مردم به اين ها احتياج ندارند، مردم ائمه(ع) را می شناسند! بله، همه مان می شناسيم؛ ولی اگر احتياج به اين حرف ها نيست، چرا ائمه(ع) خودشان فرمودند که "زيارت جامعه کبيره" بخوانيد و اين عهدها را تکرار کنيد، زيارت آل یاسين و زیارت عاشورا را بخوانيد یا زیارت جامعة ائمةِ‌ المؤمنين را بخوانيد؟ معارف سنگينی در اينها هست. برای چه بايد هر روز اين زیارت جامعه را، که اکثرش را هم ابتدائاً نمی فهميم بلکه شايد همه‌اش را نمی فهميم، بخوانيم؟ اين‌قدر بايد بخوانيم و التجاء کنيم تا اين مقامات را . بايد بخوانيم و معصوم(ع) را مخاطب قرار دهيم و جملات زيارت جامعهٔ کبيره را خطاب به آنها بگوييم... 💥 : "زيارت جامعه کبيره" که از  علیه السلام نقل شده زيارتي تقريبا منحصر به فرد است؛ زيرا اگرچه معارفي که نسبت به امام وجود دارد از دوره صادقَين عليهماالسلام به طور جدی بيان شده است و در دوره امام رضا عليه السلام به اوج خودش رسيده، ولي ما هيچ کجا مثل جامعه کبيره نداريم که به صورت جامع و يک‌جا از حقيقت ولايت شده باشد." 💥 : درباره ائمه دو نوع تحريف اتفاق افتاده است؛ گاهي آنها را در حد خدا بالا مي‌بردند(غُلُو)، گاهي هم آن‌ها را در حد يک بشر معمولي تنزل مي‌دادند(تقصیر)؛ همچنان‌که بالا بردن امام تا مقام خدايي است، پايين آوردن امام از مقام حقيقي ايشان هم نادرست است؛ در روايت فرمودند: ما را از رتبه خدايي پايين تر بياوريد، آن گاه هر چه در وصف ما بگوييد، دون شأن ماست... زيارت جامعه کبيره، غُلُو نيست؛ چون همه مقاماتي که براي امام(ع) ذکر مي‌کنيد، ذيل توحيد قرار دارد... (دکتر سروش) گفته بودند زيارت جامعه کبیره، مرامنامه شيعيان غالي است! ما هم معتقديم شيعيان مستضعف است که راه به همه مقامات اهل بيت(ع) ندارند؛ همه اين زيارت را که مي‌خوانيم، در آخر اعلام عجز می کنيم که «مَوالِيَّ لا اُحْصى ثَنائَكُمْ، وَ لا أبْلُغُ مِنَ الْمَدْحِ كُنْهَكُمْ وَ مِنَ الْوَصْفِ قَدْرَكُمْ»! غلو که اينها نيست! مقامات ائمه خيلي فوق اينهايي است که ما مي فهميم و مي گوييم، و اين مقامات، همه اش ذيل توحيد است». 💠 پی نوشت: 📌 به معنای "خدا دانستن اهل بیت علیهم السلام" مردود است همانطور که و کمتر دانستن ایشان از آنچه هستند خطاست: 💢 : إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ فِينَا قُولُوا إِنَّا عَبِيدٌ مَرْبُوبُونَ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُم‏(خصال، ج‏2، ص614). 💢 : اجْعَلُونَا عَبِيداً مَخْلُوقِينَ وَ قُولُوا فِينَا مَا شِئْتُمْ‏ إِلَّا النُّبُوَّةَ(الخرائج و الجرائح، ج‏2، ص734). 💢 : «لا تَتجاوزوا بنا العبودیةَ ثُمّ قولُوا فینا ما شئتُم و لن تَبلغُوا، و ایّاکم و الغلوَّ کَغُلوّ النّصارى فإنّى برىءٌ مِنَ الغالین(بِحار الانوار، ج4، ص303). 💢 : اَللّهُمَّ ...{لا فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا اِلاَّ اَنَّهُمْ عِبَادُکَ وَ خَلْقُک}(زیارت رجبيه). @tabyeen98