فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تدبر_در_قرآن(4دقیقه)
#تبلیغ_اسلامی
💠 الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا(سوره مبارکه احزاب آیه 39).
🔰#امام_خامنهای(حفظهالله):
🔸شرط تبلیغ این است که : صادقانه باشد، صمیمانه باشد، امانتدارانه باشد و مسئولانه باشد.
#هذَا_الْقُرْانَ_مَهْجوراً
شروع هفته(#شنبهها) با#تدبر_در_قرآن
🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تبیین_حدیث(3دقیقه)
#سفارش_به_نافله_شب_و_ظهر
✅حضرت سه مرتبه این جمله را تکرار میفرمایند: نافلۀ شب را حتماً بجا بیاور! معلوم میشود خصوصیاتی در بلندشدن در نیمۀ شب، سحرخیزی، و عبادت کردن وجود دارد که در هیچیک از نمازهای بیست و چهار ساعتِ دیگر، این خصوصیات وجود ندارد.
#منبع: کتاب «الشافی فی العقاید، الاخلاق و الاحکام و امالی»
روزهای شنبه؛ #شرح_حدیث
🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_ماندگار(١دقیقه)👌
🔹تلاوت بسیار زیبا و دلنشین از استاد محمود شحات انور
🔸تلاوت اگر زیبا باشد، در اعماق وجود انسان بیشتر نفوذ میکند. در روایت، صوت خوش، زیور قرآن معرفی شده است. #امام_صادق_علیهالسلام از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نقل میکند که فرمود:
🔸لِکلِّ شی ءٍ حِلیه وحِلیه القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ؛
🔸هر چیزی زیوری دارد و زیور قرآن، صدای خوش است.
#مقام_معظم_رهبری(حفظه الله) درباره تلاوت زیبا میفرماید:
البته تلاوت قرآن با صدای خوش، کار بسیار خوبی است.
#صوت_زیبا؛ #زیور_قرآن
🆔 eitaa.com/tabyien
#کلام_امام
#تبیین_نقشه_راه
🔰#امام_خامنهای(حفظهالله):
✅ جوانان برای ورود به میدان تبیین خود را مجهز کنند.(١۴٠٠/٧/۵)
#رسانهی_تبیین_باشیم. 👇
🆔 eitaa.com/tabyien
May 11
#تبیین_جهاد_کبیر
#عدم_تبعیت_از_دشمن
🔰#امام_خامنهای(حفظهالله):
🔸در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «#جهاد_کبیر» نام نهاده: وَ جٰهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا؛ در سورهی مبارکهی فرقان است؛ «بِه» یعنی به قرآن، «جٰهِدهُم بِه» یعنی بهوسیلهی قرآن با آنها جهاد کن؛ جِهاداً کَبیرًا. این آیه در مکّه نازل شده.
#جوانهای_عزیز! در مکّه جنگ نظامی مطرح نبود؛ پیغمبر و مسلمانها مأمور به جنگ نظامی نبودند، کاری که آنها میکردند کار دیگری بود؛ همان کار دیگر است که خدای متعال در این آیهی شریفه میگوید: وَ جٰهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا. آن کارِ دیگر چیست؟ آن کارِ دیگر، ایستادگی و مقاومت و عدم تبعیّت [است.] فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا؛
#از_مشرکین_اطاعت_نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته #جهاد_کبیر. این تقسیمبندی غیر از تقسیمبندی #جهاداکبر و #جهاداصغر است: جهاد اکبر که از همه سختتر است، جهاد با نفْس است، همان چیزی است که هویّت ما را، باطن ما را حفظ میکند؛ جهاد اصغر، مجاهدت با دشمن است، منتها در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزهی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر»(٩۵/٣/٣)
#دشمنشناسی
🆔 eitaa.com/tabyien
#تبیین_جهاد_کبیر
🔰#رهبر_معظم_انقلاب(حفظهالله):
🔸فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا؛(سوره فرقان آیه ۵٢) از مشرکین اطاعت نکن.اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر. این تقسیمبندی غیر از تقسیمبندی جهاداکبر و جهاد اصغر است.
🔰وظایف بزرگ ما در عرصه جهاد کبیر
✅ ١- تبیین، روشنگری و رساندن ذهنها به اعماق حقایق و مسائل
✅ ٢- حفظ شعارهای انقلاب با ژرفنگری در آنها علاوه بر بعد احساسات
✅ ٣- تربیت کادرهای شایسته و صالح برای نظام مدیریتی کشور
✅ ۴- تدوین تجربههای متراکم انقلاب با کار علمی
#دشمن_شناسی
🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تماشایی👌
🔰#مهمترین_دشمن پیامبران الهی
🔸#یهود، همواره انبیاء الهی را مانع رسیدن به اهداف خود میدید، با آنها به جنگ برمیخاست و تا کشتن ایشان پیش میرفت تا اینکه زمان تولد موعود دومی که در تورات وعده داده شده بود، فرا رسید. یهود برای مقابله با او در کمین نشست❗️
#دشمن_شناسی
#تحلیل_سیاسی
🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلام_استاد
🔴 چرا مظلومیت امام حسن (ع) از امام حسین (ع) از جهتی بیشتر است؟!
🆔 eitaa.com/tabyien
#کلام_استاد
🔰#سیرمطالعاتی
⁉️ چرایی ولایتعهدی امام رضا (ع)
❌ نه سازش و نه تسلیم
✅ بلکه مبارزه سیاسی
🔸 مأمون امام رضا (ع) را به جبر از مدینه به خراسان آورد و ایشان را وادار به پذیرش ولایتعهدی خود کرد تا از این طریق بر خلافت ناحق خود جامه مشروعیت ببخشد.اما امام رضا (ع) با طرح شروطی ولایتعهدی را پذیرفت که در ادامه همه چیز علیه مأمون تمام شد و باردیگر جبهه دین بر کفر پیروز شد.
◾️برخی پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا (ع) را نوعی سازش با خلیفۀ ناحق تلقی کرده و معتقدند که امام رضا (ع) نمیبایست ولایتعهدی مأمون را میپذیرفتند و باید تا حد کشته شدن، مقاومت میکردند! برای پاسخ به این اشکال لازم است کمی به تاریخ بنگریم.
🔹 مأمون، وارث خلافت عباسی است. عباسی ها از روز اول، برنامه شان کشتن و شکنجۀ علویان بود. مأمونی که برای خلافت، برادر خود را می کشد، چگونه حضرت رضا (ع) را از مدینه احضار کرده و ابتدا از ایشان میخواهد که خلافت را بپذیرد و بعد با تهدیدهای سخت، ولایتعهدی را به امام میقبولاند؟! در این خصوص چند فرضیه وجود دارد:
1⃣ فضل بن سهل وزیر مأمون که همه کاره دستگاه خلافت اوست، مأمون را وادار به این کار کرد.
2⃣ نظر مشهورتر این است که این کار به ابتکار خود مأمون بوده است.
📚 #سیری در سیره ائمه اطهار (ع)
🆔 eitaa.com/tabyien
#کلام_استاد
🔰#سیرمطالعاتی
🔲 تحلیل تاریخی ولایتعهدی امام رضا (ع)
🔴 با توجه به سخنان امام و رفتار ایشان با مأمون مشخص میشود که ابتکار این کار از خود مأمون بوده و او از اول هم صمیمیتی با امام نداشته و این کار را به خاطر سیاست وملک داری انجام داده است به این جهت که:
🔹 اول، نظر ایرانیان را جلب نماید؛ زیرا اکثر آنها مشتاق علویان بودند و تحت شعار «الرضا من آل محمد» میجنگیدند و مأمون به حضرت، لقب «رضا» داده و اعلام کرد که این، همان است که شما به خاطرش قیام کردید.
🔹 دوم، فرو نشاندن قیامهای علویان؛
🔹 سوم، مسألۀ خلع سلاح خود حضرت. هنگامی که در دستگاه خلافت به حضرت مقامی داده شده دیگر ایشان نمیتواند از نارضایتی مردم برضد دستگاه خلافت استفاده کند و از طرفی این کار موجب خدشه دار شدن چهرۀ امام، نزد مردم میگشت. در روایات ما این مطلب وجود دارد که حضرت به مأمون فرمودند: «تو با این کار میخواستی مرا خراب کنی.»
🔴 برای فهم این موضوع، لازم است آن را از جانب امام رضا (ع) نیز بررسی کنیم:
چند چیز در تاریخ مسلّم است:
🔸 الف. احضار امام از مدینه به مرو، حالتی آمرانه و بدون مشورت داشت و مأمون امام را تا وقتی که به مرو رسید از موضوع باخبر نکرد.
🔸 ب. مسألۀ ولایتعهدی از سوی امام مطرح نشد، بلکه از جانب مأمون بود و امام هم به شدت امتناع میورزیدند و میفرمودند: اگر حق توست، به چه اجازهای به ما میدهی و اگر نیست، چرا آن را غصب کردهای؟
🔸 ج. این امر به نحو پیشنهاد نبوده است، بلکه به صورت احضار و اجبار بوده است و مأمون، تهدید را با استدلال درهم آمیخت؛ یعنی وقتی که گفت: کار تو مثل کار علی (ع) در شورای شش نفره است، از طرفی استدلال میکرد که چون حضرت سازش کرد، پس اشکالی ندارد و از طرفی چون عمر در صورت عدم تصمیم آنها را تهدید به مرگ کرده بود، میخواست بگوید: تو نیز چنین وضعی داری.
🔸 د. امام رضا (ع) شرط کرد که من این امر را قبول میکنم به شرطی که در هیچ کاری مداخله نکنم. در واقع، میخواست مسئولیت کارهای مأمون را نپذیرد و ژست مخالفت را حفظ کند.
🔸 ه. طرز رفتار حضرت، پس از مسألۀ ولایتعهدی، قابل توجه است. غالباً رسم است که ولیعهد از حاکم تشکر کند و مأمون انتظار داشت که حضرت، تأییدی از او و خلافتش کند؛ ولی در مراسم بیعت، اصلاً چنین نشد و حضرت فرمود: «ما حقی داریم و آن خلافت است، شما مردم هم حقی دارید و آن این که خلیفه باید شما را اداره کند و شما باید حقمان را به ما بدهید، اگر دادید، وظیفهمان را انجام میدهیم.» نه تشکری از مأمون صورت میگیرد و نه حرف دیگری مطرح میشود؛ بلکه جوّ حاکم، خلاف روح جلسۀ ولایتعهدی است.
❇️ ممکن است برخی بگویند حضرت باید مقاومت میکردند تا کشته شوند! در پاسخ باید گفت که چنانچه میدانیم؛ از نظر شرعی خود را به کشتن دادن گاهی جایز میشود، به شرط آنکه اثر کشته شدن بیشتر از زنده ماندن باشد، یا امر دایر باشد که شخص یا کشته شود و یا فلان مفسدۀ بزرگ را متحمل شود؛ مثل قضیۀ امام حسین (ع).
سؤال اساسی این است که آیا شرایط امام رضا (ع) نیز آن چنان بود؟ در قضیه حضرت رضا (ع) ایشان، مخیر میشود بین یکی از این دو کار: ولایتعهدی، به این شرط که مسئولیت کارهای دستگاه، به عهدۀ حضرت نباشد و یا کشته شدن.
قطعاً ایشان اولین راه را باید انتخاب می نمودند؛ زیرا صرف همکاری که گناه نیست، نوع همکاری مهم است. وقتی که بتوانیم به اسلام، بهرهای برسانیم، وارد شدن به دستگاه ظلم و جور، جایز است. اگر بتوانیم از طریق آن، امربه معروف و نهی ازمنکر بکنیم، وارد شدن به آن واجب است. در سیرۀ ائمه اطهار این موضوع فراوان دیده می شود. در مدت ولایتعهدی امام کاری به نفع عباسیان صورت نگرفت؛ ولی حضرت با تثبیت شخصیت علمی خود از طریق دستگاه خلافت و پاسخ به شبهات علمی به نفع اسلام کار کرد.
📚 #سیری در سیره ائمه اطهار (ع)
🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلام_استاد
✅ پاسخ امام رضا (ع) به منتقدان پس از پذیرش ولایتعهدی
🆔 eitaa.com/tabyien
#پیام_معنوی
🔆 #زیارت_معشوق 🔆
🔸زیارت ائمّه علیهمالسّلام، فرصتی است در اختیار پیروان اهلبیت؛ این معاشقه معنوی با این بزرگواران، این زیارتهای سرشار از مفاهیم عالی و ممتاز که در اختیار ما است. بعضی دنبال سند میگردند برای بعضی از این زیارتها؛ من عرض میکنم بدون سند هم این زیارتها را میشود خواند. خب ما وقتی بخواهیم با اینها حرف بزنیم، با چه زبانی حرف بزنیم؟ کِی میتوانیم با این فصاحت، با این بلاغت، با این شیوایی کلمات، ترکیبات، مفاهیم پیدا کنیم در ذهن خودمان و با اینها حرف بزنیم؟
۱۳۹۴/۹/۹ - رهبرانقلاب
🆔 eitaa.com/tabyien
#تحلیل_زندگی_پیامبر(ص)
#بیانات_تحلیلی مقام معظم رهبری(حفظهالله)
در سال ۱۳۶۵ دربارهی زندگی پیامبر اعظم (صلّیاللهعلیهوآله)
🆔 eitaa.com/tabyien
#تبیین_حقایق
#بیانات_تحلیلی مقام معظم رهبری(حفظهالله)
در سال ۱۳۶۵ دربارهی زندگی پیامبر اعظم (صلّیاللهعلیهوآله)
🆔 eitaa.com/tabyien
#امامشناسی
🔸امام حسن علیهالسلام زمینهساز حماسه عاشورا
🔰#امام_خامنهای(حفظهالله):
🔸امام حسن(ع) جنگ نظامی را - با آن دشمنی که قبلا باید افشا بشود و سپس با آن مبارزه بشود - متوقف کرد تا جنگ سیاسی، جنگ فرهنگی، جنگ تبلیغاتی و جنگ اسلامی خود را با او شروع بکند. ... امام حسن زمینهساز عاشورا و تداوم امامت در شیعه بود. ۱۳۶۴/۰۳/۱۷
#کتاب انسان ٢۵٠ساله
🆔 eitaa.com/tabyien
#امامشناسی
#ضریح_تحلیل⁉️
🔸چیزی که امام حسن مجتبی علیهالسلام را شکست داد، #نبودن_تحلیل_سیاسی در مردم بود؛ دشمن یک شایعه میانداخت، همه آن را قبول میکردند. چرا باید این طور باشد؟! اگر ملت، هوشیاری لازم را داشته باشد، شایعه دشمن مثل برف و یخی زیر آفتاب است. چه کسی باید این کار را بکند؟ شما جوانان باید بکنید.
١٣٧٢/٨/٢٢_ رهبر معظم انقلاب
#خطر_تحریف
🆔 eitaa.com/tabyien
#امامشناسی
#حسین_میشنوم...
حسین میشنوم هرچه یاحسن میگویم
🔸امام حسن علیهالسلام زمینه ساز عاشورا بود. بدانیم که افشای خط نفاق در مواردی به شیوه امام حسن علیهالسلام است و مبارزه در گلوگاهش، در مواردی، زنده به شیوه حسنی؛ اگر چه در مواردی هم زنده به شیوه حسینی است. ما باید بدانیم که انقلابی بودن یعنی همه راهها و شیوهها را در زمان خود و در هنگامه خود به کار بستن.
۱۳۵۹/۵/۶ - رهبرانقلاب
#کتاب انسان ۲۵۰ ساله حلقه سوم صفحه ۴۳۰
#تحلیل_سیاسی
🆔 eitaa.com/tabyien
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلام_استاد
❇️ تبلور انقلابیگری پیامبر (ص) در صلح حدیبیه
⁉️و واکنش اصحاب
📚 سیری در سیره ائمه اطهار (ع)
🆔 eitaa.com/tabyien