eitaa logo
🌴 عطر ماندگار🌴
199 دنبال‌کننده
445 عکس
102 ویدیو
12 فایل
امام خامنه‌ای: مسأله فرهنگ و تعلیم وتربیت، مسأله اول در نظام ماست. در بلندمدت هیچ چیزبه اندازه تعلیم وتربیت اهمیت ندارد. به فضل الهی این کانال درراستای تقویت تفکرتربیتی مخاطبان تلاش می‌کند‌‌. ارتباط با استاد امیدی: @Tabyin16
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بخشی از خطبه غدیر ✨ 💠 پایان دهنده امامت از ماست. او "قائم" " مهدی" - درود خدا بر او باد- می باشد. 💠 او از ستمگران انتقام می گیرد. 💠 او وارث تمامی علوم بوده، به تار و پودش احاطه دارد. 💠 او حجت باقی مانده است که پس از وی حجتی نخواهد بود. حق جز همراه وی نیست و نور (هدایت) جز نزد او نیست. 💠 همانا کسی بر او چیره نمی گردد و بر او نصرت نمی یابد. @tabyin1318
خانواده سالم..mp3
2.89M
سالم جلسه بیست‌و‌دوم خانواده۱ @tabyin1318
جلسه بیست‌و‌دوم ۱ ✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ ✍به فضل الهی مباحث اهداف خانواده به اتمام رسید. 🔹بحثی که می‌خواهیم ارائه بدهیم ارکان خانواده در سه حیطه مدیریت، روابط و فرهنگ می‌باشد اولین بحث ارکان خانواده در حیطه مدیریت می‌باشد. 🔹رکن در لغت به معنی پایه و اساس است. البته آن پایه ای که از پایه‌های دیگر قوی‌تر است. نهاد خانواده طبق مباحث قبلی دارای دو رکن است. پایه‌گذاران خانواده یک زن و مرد است که با اندیشه هدفمند اقدام به تشکیل آن می‌کنند. بعد از آن، نیاز به مدیریت به وجود می‌آید. به عبارت دیگر هر یک از زن و مرد وظیفه‌ای را به عهده می‌گیرند تا خانواده به سوی هدف حرکت کند. خداوند متعال با توجه به حکمت خود وظایف زن و مرد را با توجه به ساختار شخصیتی آنها قرار داده است. 🔹 در مدیریت هر سازمانی دو رکن وجود دارد: رکن روابط و رکن ضوابط. منظور از رکن روابط ارتباطات بین نیروی انسانی می‌باشد که نیاز به کنترل، هماهنگی و هدایت به سوی هدف دارد. منظور از رکن ضوابط، قوانین و مقررات حاکم بر سازمان می‌باشد که نیاز به اجرای مدبرانه دارد. در همه سازمانها مدیریت این دو رکن به عهده یک نفر می‌باشد. اما در خانواده چون یک نهاد مولد است، خداوند متعال مدیریت رکن ضوابط را به عهده مرد و مدیریت رکن روابط را به عهده زن گذاشته است. وصل الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین @tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۷۰- غیبت نشانه ناتوانی 🌴درود خدا بر مولی فرمودند: غیبت کردن تلاش ناتوان است. 🍃
🌴نهج البلاغه ۷۱- عترت پیامبر 🌴درود خدا بر مولا فرمودند: عترت پيامبر اکرم اساس دين، و ستونهای استوار يقين می باشند، شتاب كننده، بايد به آنان باز گردد، و عقب مانده، بايد به آنان بپيوندد، زيرا ويژگيهای حق ولايت به آنها اختصاص دارد، و وصيت پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نسبت به خلافت مسلمين، و ميراث رسالت، به آنها تعلق دارد، هم اكنون (كه خلافت را به من سپرديد) حق به اهل آن بازگشت، و دوباره به جايگاهی كه از آن دور مانده بود، باز گردانده شد. 🍃۲🍃 @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شرح حدیثی از امام کاظم(علیه‌السّلام) در ابتدای درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۳۹۴/۰۲/۲۲ 🔹تقوا و مراقبت در گفتار علیه السلام @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 یک زن در نقش همسری با چه آفاتی ممکن است مواجه شود؟ حداقل دو مورد با توضیح مناسب ارائه دهید. 🔸 با تقدیر و تشکر فراوان از پاسخ‌هایی که به سوال هفته پنجم دادید. 1⃣ آفت که می‌تواند نقش اصلی زن را تهدید کند آن است. این نقش چون از سوی خداست در تمام مراحل زندگی و از طرف همه انسان‌ها چه زن و چه مرد باید پذیرفته شود. این پذیرش باید به عنوان یک مبنا قرار گیرد که با مبنا قرار گرفتن آن زمینه عدالت‌خواهی در نهاد خانواده و نیز عادل شدن انسان‌های آن فراهم می‌شود. 2⃣ آفت زن است. همه کارهای زن در خانواده با عظمت است. زنانی که این حرف را قبول ندارند باید مسلح به یک نگرش باشند، در غیر این صورت کارهای خود را کم ارزش یا بی‌ارزش قلمداد خواهند کرد. این آفت ضمن اینکه آفت اول را تشدید خواهد کرد روحیه ولنگاری و بی تفاوتی را در خانواده به وجود می‌آورد. با این دو آفت زن متزلزل می‌شود. زن که متزلزل شد، جامعه متزلزل خواهد شد. 📝 : ۱- این دو آفت در طول هم هستند آفت اول مبنایی بوده و آفت دوم بزرگترین ثمره آن است. ۲- فراموشی نقش، موجب می‌شود زن دچار خلاء شود که برای تامین آن به محیطی دیگر پناه ببرد. ۳- کیفیت ظهور زن در محیطی غیر از خانواده تابع نگرش او به خود و زندگی‌اش می‌باشد. ۴- تهی بودن درون زن از ارزش‌های صادق، خودنمایی افراطی را در او به یک رذیله تبدیل می‌کند. ۵- ظلم به زن و عدم ارزش‌گذاری به او از جمله زمینه‌هایی است که از سوی شوهر صادر شده و دو آفت مذکور را تشدید می‌کند. ۶- وجود نیت پلید در مردان و مواجهه آن‌ها با زن با چاپلوسانه‌ترین روش‌ها، او را به سوی یک انحراف جدی از خط سیر تعادل سوق می‌دهد. مثال: – امروز زن وسیله تبلیغ کالاهای لوکس است. – امروز زن با ناچیزترین دستمزدها منشی مدیران و پزشکان جامعه شده است و غیره ... . همه این‌ها با نفرت از همسر یا همان مرد انجام گرفته است ولی ناخواسته در دام صیاد بدتری افتاده است. ۷- در خانواده اگر زن زیر ظلم شوهر است با وجود نقش همسری، از گزند خیلی از آفات جامعه در امان خواهد بود. ۸- زن اگر در خانواده ارزش‌گذاری نمی‌شود. برون رفت از آن پناه بردن به جامعه نیست بلکه پناه بردن به دامن کسی است که این نقش را به او محول کرده است. عزتمندباشید. امیدی @tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌹#کلام_نور۵ #شغل_تربیت_فرزند، از همه شغل ها بالاتر است.یک فرزند خوب شما(بانوان)اگر به جامعه تحویل ب
مرد مردم را در یافت می کند. اما خانمی که در خانه است، کسی نمی داند او چه کشیده و چه دارد می کشد. 🌱🌱 ۴مهر۱۳۸۳ @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم : مقدمه: استقلال محیطی محوری‌ترین مهارت رفتاری بوده که شایسته است هر مسلمانی خود را به آن مزین نماید. سوال می‌شود که ❓آیا به غیر از این مهارت عامل یا عوامل دیگری در حیطه رفتار وجود دارد که به زندگی انسان در محیط سامان دهد؟ عرض می‌کنم، بله! اما اگر همه آنها گفته شود انسان به کثرت می‌افتد. از این رو باید یک تبیین شود تا با اکتساب آن، به آسانی به سایر عوامل نیز دست یافت. ◻️ تعریف: : انجام دادن کار بدون مداخله دیگری. مثلاً کسی که با کمک دیگری از زمین بلند می‌شود درجه استقلال او پایین است. یا کسی بدون عینک نمی‌بیند در عمل دیدن وابسته به چیزی است. پس هر اندازه انسان در تحقق کارهایش به محیط وابسته باشد به همان اندازه درجه استقلال او پایین است. : رهایی از اسارت عوامل محیطی و غلبه بر آنها. 🔺ابعاداستقلال: 🔸: انسان از بدو تولد تا آخر عمر با شیب ملایمی به سوی استقلال حرکت می‌کند. زیربنایی‌ترین جنبه استقلال در زن و در مرد است. ⬇️ مصداق: الف) دوره جنین: یک محیط بسیار محدود اما آرام و امن است که در آن جنین کاملاً وابسته به مادر است. انسان در دوره جنین تابع مطلق مادر است. مثال: غذا خوردن جنین تابع غذا خوردن مادر است. ب) تولد: تولد اولین و اساسی‌ترین گام در نیل به استقلال است. نوزاد وارد دنیای بزرگتر از رحم می‌شود مثل اینکه یک زندانی را از سلول انفرادی به سلول اجتماعی ببرند. نوزاد بعد از تولد خودش از محیط مستقیم هوا را دریافت می‌کند در حالی که قبلاً تابع مادر بود. با بریدن بند ناف نوزاد تا حدی در امر تغذیه از وابستگی فاصله می‌گیرد. درست است تغذیه از مادر است اما خودش باید گریه کند و بخواهد، خودش باید از شیر مادر بمکد و... ج) بزرگسالی: سمت و سوی عمده تلاش‌های تربیتی باید تحقق استقلال در جنبه دفع ضرر و شرارت باشد. قرآن کریم در سه مصداق آن را بیان می‌فرماید. این مصادیق باید مدنظر همه والدین معلمان و مربیان جامعه باشد. 1⃣ غاسق: منظور آغاز شب است که تاریکی را به همراه می‌آورد. می‌شود گفت شامل هر انسان تاریک‌اندیشی است که از غفلت مردم سوءاستفاده کرده و آسیب می‌زند. پرورش فضیلت و در خود و فرزندان قوی‌ترین و مستقل‌ترین روش مقابله با غاسق است. 2⃣ نفاث: منظور افرادی هستند که می‌دمند تا چیزهای محکم، سست شود. نفث یعنی دمیدن و عقد به معنای گره است. 🔹 مثال: – مردی می‌خواهد به جهاد عازم شود زنش اینقدر در فضای آلوده به یاس حرف می‌زند که مرد از تصمیم خود برمی‌گردد. – فردی که بین زن و شوهری بدبینی ایجاد می‌کند تا زندگی آنها به مرز طلاق نزدیک شود. پرورش فضیلت و در خود و فرزندان از تاثیرپذیری در برابر نفاث مانع می‌شود. 3⃣ حاسد: منظور کسی است که آرزوی نابودی نعمت دیگران را دارد. حاسدخیرخواه نیست. به اینکه حسادت اولاً: بی‌نتیجه، ثانیا: آثار منفی زیادی برای حسود خواهد داشت. و متصف شدن به قناعت می‌تواند در کاهش حسادت تاثیر داشته باشد. سوره‌فلق اصلی‌ترین راهکار را پناه بردن به خدا معرفی می‌کند. چون شرارت‌ها به ویژه این سه مورد به ذهن انسان قفل می‌زند از این رو به قدرتی پناه ببریم که شکافنده قفل‌ها و موانع باشد. ♦️ نکته کلی: در استقلال محیطی نوع نگرش انسان اولاً به رویدادهای زندگی مثل تولد و مرگ، جنگ و صلح، رکود و رفاه و... ثانیاً به روابط انسانی در خانواده، معاشرت‌های اجتماعی، فضای تحصیل و کار و... خیلی موثر است. برای نمونه به چند مورد اشاره می‌شود: ۱– در بحث روابط انسانی احترام به افکار و حقوق انسانها دارد. ۲– ارائه خدمت صادقانه به انسان‌ها دارد. ۳– گرایش به امور خیر زمینه‌ساز برای انسان است از این رو باید تقویت شود. ۴– گرایش به امور شر زمینه‌ساز برای انسان است. از این رو باید از آنها پرهیز شود. ۵– سازش با انسانهای ظالم اولاً ارزش‌های انسانی و ثانیاً ظلم است. ۶– شر مطلق وجود ندارد و این انسان‌ها هستند که با گرایش به شر زمینه‌ساز ذلت برای خود می‌شوند. گرایش به خیر و شر در تربیت خانوادگی زمینه‌سازی می‌شود، اما شکل‌گیری و تثبیت آن با اراده خود انسان است. انسان معمولاً در مسائل مادی اسراف می‌کند اما در تقویت اراده خساست، که هردو از تعادل فاصله زیادی دارد. پس انسان شایسته است هم تقویت گرایش به خیر و هم پرهیز از گرایش شر را تواماً داشته باشد. ✍ ادامه دارد... @tabyin1318
بسمه تعالی 🔸استقلال محیطی ۲ 🔸: قبل از پیروزی انقلاب به صورت سیستمی حاکمیتِ خان در روستاهای سراسر کشور جاری بود و در شهرها در قالب فرمانداریِ نظامی مدیریت اعمال می‌شد. با پیروزی انقلاب که یک بود سطح نگاه و اندیشه مردم رشد یافت و انقلاب سیستم طاغوت بیرون را با کمک مردم از بین برد و سیستمی ارائه داد که در تمام سطوح آن مردم حق انتخاب پیدا کردند. به عبارت دیگر با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه‌های کسب استقلال محیطی هموار و آسان شد. این یک است که اولاً نخبگان فرهنگی و ثانیاً همه مردم وظیفه دارند از این دستاورد مراقبت و محافظت نمایند. بدیهی است دشمنان داخلی و خارجی این استقلال را نمی‌توانند تحمل نمایند از این رو یک گسترده و سازمان یافته را آغاز کردند، به طوری که هدف آنها تهدید آزادی درونی مردم بود. از همان اول مدام خطاها را رصد کردند آنها را بزرگنمایی کرده و با حمله نرم به انقلاب سیستم مدیریتی را مورد هجوم ناجوانمردانه خود قرار دادند. وقت مناسبی لازم است تا در مورد انقلاب اسلامی حرف‌های ضروری زده شود که متاسفانه نخبگان به این موضوع کمتر می‌پردازند. پس در بُعد اجتماعی یک بخش نحوه تعامل مردم با یکدیگر است که فضای حاکم باید خیرخواهانه باشد. 🔹 مثال: رابطه مالک و مستاجر. در بخشی دیگر نحوه تعامل مردم با خارج از مرزهاست که به دو دسته تقسیم می‌شود. الف– دولت‌ها و مردمی است که سر ستیز با ایران را ندارند و بدیهی است فضای حاکم باید صلح دوستانه و صادقانه باشد. ب– دولت‌هایی هستند که سر ستیز با ایران را دارند که فضای حاکم باید مقتدرانه و حکیمانه باشد. از نقاط برجسته انقلاب اسلامی این است که در دسته دوم، ملت دشمن ندارد. آیه ۲۹ دو شاخص را چنین بیان می‌فرماید: 1⃣ اشداء علی الکفار: یعنی شدید با دشمن و توانمند در قدرت دفاعی. 2⃣ رحماء بینهم: یعنی نرم و خیرخواه با دوست و توانمند در تحمل تلخی همدیگر. عزتمندباشید. امیدی @tabyin1318