eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش سیزدهم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠درمان مدگرايی افراطی 🔷مد و معتدل، در صورتی که در چهارچوب شرع و ارزش های ملی و فرهنگی باشد، مذموم نخواهد بود، اما يا خارج از چهارچوب شرع، مذموم است، و در صورت ابتلا بايستی از آن رهايی يافت. چون مدگرايی افراطی ميتواند منجر به رشک و حسد ورزی، فشار و گرفتگی و ملال روحی، و چندين نوع ناخوشی و ناملايمات روحی ديگر شود. توان مالی افراد محدود است، افراد و خانواده قادر نيستند هر روز با صرف هزينه‌های زياد، لباس يا لوازم زندگی که تازه شده‌اند را بخرند؛ مگر با به زحمت و تکلّف انداختن خود و خانواده. به راستی ميتوان ادعا کرد که نوعی مرض و است، که قبل از مزمن و علاج ناپذير شدن آن، بايستی به و مداوا پرداخت. اما برخی از راه‌های درمان اين بيماری عبارتند از: 1⃣معمولاً انسان‌هايی که به لحاظ درونی و فکری پر نيستند، دچار مدگرايی افراطی ميشوند. چون ميخواهند خلاء روحی خود را با ظواهر و زينت های ظاهری پر کنند. به نظر ميرسد از طريق مطالعه و تفکر ميتواند باعث ارتقای شخصيت شود، و ديگر فرد سراغ مدگرايی افراطی نرود. در اين ميان مطالعه کتاب‌های مورد تأييد اهل فن که در قلمرو فلسفه و عرفان راستین تالیف گردیده، نقش به‌سزایی دارد. 2⃣ در و که به مذمّت و نکوهش ميپردازند؛ مانند: «وَ فَرِحُواْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ؛ [رعد، ۲۶] ولى آنان به شاد شده‏اند، و زندگى دنيا در [برابر] جز بهره‏اى [ناچيز] نيست». «وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَيْرٌ وَأَبْقَى؛ [طه، ۱۳۱] و هرگز چشمان خود را به نعمت هايی که به گروههايی از آنها داده ايم، مدوز؛ اينها شکوفه‌ های زندگی دنياست، تا آنان را در آن بيازماييم و بهتر و پايدارتر است». «لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ [حجر، ۸۸] و به آنچه ما دسته‏هايى از آنان [=کافران] را بدان برخوردار ساخته‏ايم چشم مدوز و بر ايشان اندوه مخور، و بال خويش براى مؤمنان فرو گستر. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️دلیل شبکه‌های اجتماعی چیست؟ (بخش اول) 🔷بسیاری بر این باورند که و نیز بخشی از زندگی روزمره محسوب می‌شوند و باید با آن‌ها کنار آمد! به نظر می‌رسد جوانان بیشتر طرفدار این دیدگاه هستند و تصور می‌کنند کارکرد سرگرمی و گذران فراغت سبب می‌شود اطلاعات نادرست آسیب زننده نباشند، اما و گروه‌هایی که در اثر این آسیب می‌بینند، ، اعتبار یا خود را از دست می‌دهند. سلامتی آنان در معرض تهدید قرار می‌گیرد و سازمان‌ها و موسساتی که برای خنثی کردن آثار و پیامد‌های نشر این اخبار، هزینه‌های مالی و انسانی سنگینی متحمل می‌شوند، به خوبی می‌دانند یا چندان هم بی ضرر نیست، به ویژه اگر ابزار انتشار آن باشند. 🔷 ، اطلاعات یا اخباری هستند که آن‌ها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار می‌گیرند، گیرنده پیام نمی‌تواند درستی یا نادرستی آن‌ها را تشخیص دهد. عموم مردم در برخورد با چنین پیام‌هایی کمتر می‌اندیشند و کمتر خود را برای بررسی کردن درستی محتوا به دردسر می‌اندازند. به آسانی آب خوردن منتشر می‌شوند، زیرا بازنشر آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و است، ضمن این که در که کنترل مستقیم بر محتوا وجود ندارد، و عملا فرایند دروازه بانی پیام صورت نمی‌گیرد، هر کاربر می‌تواند تولیدکننده محتوا و نشر دهنده آن باشد، بی آن که صلاحیت تولید پیام را داشته باشد. 🔷بدتر این که در فرایند نشر و بازنشر هر ، هر کاربر می‌تواند در محتوا دخل و تصرف انجام دهد، اطلاعاتی را بردارد یا بیافزاید؛ بنابراین پیام هر بار که منتقل می‌شود، تغییرات جزیی پیدا می‌کند و به عبارتی یک کلاغ، چهل کلاغ می‌شود. در نتیجه به مرور زمان ضمن انتشار گسترده، یک شایعه ممکن است بزرگنمایی شود یا کاملا دگرگونی پیدا کند. از ساختن و لذت می‌برند و احساس می‌کنند که قدرت پیدا کرده اند. در برخی موارد حس انتقامجویی از برخی فشار‌ها یا ناملایمات اجتماعی و اقتصادی آن‌ها را وامی دارد، تا به نشر شایعه روی بیاورند، 🔷اما در مورد اخبار سیاسی و حساس، غالبا پروپاگاندای برنامه ریزی شده‌ای در پس پرده وجود دارد که اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. جای شگفتی نیست که اینگونه شایعات اغلب مشتریان پروپاقرصی دارد که مشتاقانه آن‌ها را می‌خوانند، باور می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند. هیچ کس از محتوای تکراری و کسالت بار خوشش نمی‌آید. برای همین است که اخباری از این دست که به نظر هیجان انگیز و جذاب می‌آیند، بازار داغی دارند. مشکل از آن جا آغاز می‌شود که این همه اشتیاق برای باور یک شایعه و بازنشر آن معمولا می‌تواند هر تلاشی برای اثبات واقعیت را خنثی کند. ... منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
01-19-30-2.mp3
3.53M
⭕️گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام صدیقی با موضوع سلام الله علیها با مداحی حاج مهدی سماواتی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش چهاردهم و پایانی) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠درمان مدگرايی افراطی (۲) 🔷راستی ميتوان ادعا کرد که نوعی مرض و است، که قبل از مزمن و علاج ناپذير شدن آن، بايستی به و مداوا پرداخت. از جمله راه‌ های درمان اين بيماری عبارت است از: 3⃣چنين نيست که خداوند انسانها را به سر خود رها کرده باشد، بلکه حق تعالی معرفی فرموده، و از انسانها خواسته است از آن الگوها کنند. مطالعه زندگی کسانی که خداوند آنها را به عنوان الگو معرفی فرموده است، مانند همه پيامبران، اوصياء و ائمه معصومين (ع) و علما و صلحا و اولياء الهی مانند حضرت مريم (س)، میتواند افراد معتقد به دين را از فرو رفتن در باز دارد. "لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِيرًا؛ [احزاب، ۲۰] قطعاً براى شما در [اقتدا به] ، براى آن کس که به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى‏کند. شيفتگان و مقلدان فرهنگ و تمدن غرب هم برای رهايی از مدگرايی افراطی، ميتوانند به جای تقليد از اقشار سطح پايين غرب، به قشر فرهيخته غرب توجه کنند. قشر فرهيخته غرب، اهل علم، اهل مطالعه، اهل تحقيق و پژوهش هستند نه اهل مدگرايی افراطی. 💠دو نکته پايانی پيرامون مد و مدگرايی 1⃣«مد» يک بحث ميان رشته ای است. به رشته‌های جامعه شناسی، روانشناسی، انسان‌ شناسی، فقه و اخلاق مربوط ميشود. بنابراين بحث جامع و کامل درباره مد و بايستی با حضور کارشناسان اين رشته‌ها صورت بگيرد. 2⃣زينت و تجمل (زيبا سازی) را نبايستی با مد و مدگرايی خلط کرد. زينت و آراستگی با چارچوب خاص، مورد تأييد و توصيه اسلام است. ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌ نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مهارت‌های زندگی در تعادل عاطفی خانواده (بخش اول) 💠مهارت های عاطفی 🔷یکی از قویترین جنبه های حیات اجتماعی انسان، زندگی است، علاوه بر اینکه نقش در بهینه سازی کارکرد عاطفی ، از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است.   نقش اساسی در تعادل عاطفی خانواده دارد. به همین دلیل کسب مهارت های عاطفی لازم برای رویارویی و ارتباط مؤثر با موضوع های مختلف عاطفی خانواده بسیار است. برخی از این مهارت ها عبارت اند از: ۱) مهارت همدلی با دیگران؛ ۲) مهارت برقراری رابطه مؤثر با خود و دیگران؛ ۳) مهارت برقراری روابط گرم و صمیمی؛ ۴) مهارت مقابله با هیجانها؛ ۵) مهارت مقابله با استرس؛ ۶) مهارت برخورد فعال و اثر بخش عاطفی   💠مهارت مهرورزی 🔷 و یکی از منابع سرشار وجود انسان ها بوده و باعث در جهات مختلف می شود. همچون محبت، دوستی، همدلی، گذشت و ایثار در ذهن، تصورهای مثبت ایجاد کرده و چون نفرت، خشم و ترس موجب تصورات منفی و احساس ناامیدی می شود. و احساسات انسان همانند جنبه های شخصیتی و هدایت است. اگر در محیط خانه به این توجه نشود و الگوی مناسب در دسترس اعضای خانواده قرار نگیرد، زمینه های کجروی و انحراف آنان فراهم می شود.   🔷 در هر مرحله از رشد با تنشهای عاطفی همراه است. چون در سازگاری، کودک باید عادت های گذشته خودش را تغییر داده و بازنگری نماید. او باید یاد بگیرد که در مواجهه با انسانها و پدیده های اجتماعی و نسبت به گذشته تغییراتی در رفتار، تفکر و احساسات و عواطف خودش ایجاد نماید. در این میان عواملی همچون ، در جریان تربیت و احساسات و عواطف نقش به سزایی دارد. اگر عملکرد و رفتار مادر با کودک، توأم با تنشهای درونی و خصومت باشد، بر حالات عاطفی، روانی کودک تأثیر می گذارد و چیزی جز پرخاشگری و سرکشی عاید کودک نمی شود. همچنین نظارت شدید و محدود نمودن نیز موجب پدیدآیی رفتارهای گوشه گیری و حقارت می شود. صداقت، صمیمیت، نوع دوستی، کمک، همیاری و رقابت و حسادت نیز بر رفتار اثر به سزایی دارد.   💠تعادل مهرورزی در اعضای خانواده 🔷 نیز در شکل گیری احساسات و عواطف، و نهایتا پرورش شخصیت فرزند سهم به سزایی دارد. روح یگانگی و یا تعارض در کودک متأثر از مادر است. به همین دلیل است که می توان گفت، در مشکل ترین مدرسه دنیا، که مدرسه آدم سازی است، تدریس می کنند و این مدرسه هیچ وقت تعطیلی ندارد. به همین منظور باید با عشق در حد اعلای حوصله، خوش خلقی، کاردانی و بینش و آگاهی به تربیت احساسات و عواطف همت گمارد. راه رسیدن به این اهداف ابتدا تسلط بر احساسات و عواطف خویش است تا بتوان از این نیروی عظیم در جهت به نحو احسن استفاده نمود. ... 📕مهارت‌های زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، انتشارات دانشگاه الزهرا س، صص ۵۹-۶۸ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️دلیل شبکه‌های اجتماعی چیست؟ (بخش دوم) 🔶 ، اطلاعات یا اخباری هستند که آن‌ها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار می‌گیرند، گیرنده پیام نمی‌تواند درستی یا نادرستی آن‌ها را تشخیص دهد 💠هشدار جدی به رسانه‌های سنتی 🔷پژوهشگران ایتالیایی می‌گویند که چراغ خطر شبکه‌های اجتماعی روشن شده است. محققان این کشور تلاش کرده اند تا نشان دهند یا فرضیات توطئه آمیز، چرا و چگونه سریع‌تر از در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. در این مطالعه، ۲۷۰ هزار پست از ۷۳ صفحه ایتالیایی فیس بوک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج ناامیدکننده است. محققان و خبرنگارانی که می‌خواهند اطلاعات عینی و واقعی در اختیار مخاطبان خود قرار دهند و به مسئولیت اجتماعی خود برای تنویر افکار عمومی عمل کنند، در برابر اطلاعات نادرست عملا کاری از پیش نمی‌برند. 🔷این مطالعه تاکید می‌کند که قدرت غیر معقول پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی با ابزار «لایک» و «بازنشر» بسیار بیشتر از آن است که روش‌های سنتی ژورنالیستی بتوانند با آن مقابله کنند. در بسیاری موارد، پلاریزه شدن اخبار و سیاسی شدن موضوعات در جامعه، کار را برای رسانه‌ها و روزنامه نگاران سخت‌تر هم می‌کند، زیرا کشف واقعیت و قضاوت عادلانه برای مردم در چنین شرایطی دشوارتر می‌شود. به همین دلیل در بسیاری موارد رسانه‌های سنتی بازی را به حریف واگذار می‌کنند. 🔷محققان در کشور‌های انگلوساکسون و آلمانی زبان نیز بر این یافته تاکید دارند که رسانه‌های جریان اصلی و روزنامه نگاران حقیقی در فضای عمومی نقش خود را به عنوان دروازه‌بان خبری از دست داده اند، بنابر این هر محتوایی امکان می‌یابد در این فضا جریان پیدا کند. یکی از مهم‌ترین پیامد‌های از بین رفتن ، و آنان برای تشخیص است. آنان به رسانه‌ها شک می‌کنند، زیرا تصور می‌کنند کنترل رسمی روی آن‌ها سبب می‌شود که واقعیت‌ها را پنهان یا کتمان کنند. رسانه‌های خبری اخیرا با پدیده‌ای جدید روبرو شده اند: «نفرت انفجاری»! ... منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مهارت‌های زندگی در تعادل عاطفی خانواده (بخش دوم) 🔶 و انسان همانند جنبه های شخصیتی و هدایت است. اگر در به این عواطف توجه نشود و الگوی مناسب در دسترس اعضای خانواده قرار نگیرد، زمینه های کجروی و انحراف آنان فراهم می شود. 💠مهارت‌های عاطفی در تعادل بخشی رفتار خانواده ها (۱) 🔹 ۱) و استعداد بالقوه ای که در هر وجود دارد، به پهناوری نظام هستی است. برای پیوستن و تحقق چنین نیرویی در زندگی  باید با (خود واقعی) خویش همنوا شد و با معنای راستین زندگی همگام گردید.   🔹 ٢) ما همه چیز را در داریم، و ابزاری را که برای کامجویی بدان نیاز است، در اختیار داریم. برای آفرینش لحظه ها سرشار از اعجاز، سرخوشی، سلامتی و آرامش خیال، باید ها را نسبت به کشف کنیم، باید کاری کنیم که این ما را لبریز کند و از وجودمان بتراود.   🔹 ۳) نباید گذاشت که رویدادهای جهان ما را تحت تأثیر خود قرار دهد، بلکه باید بکوشیم تا خود بر آنها تأثیر بگذاریم. باید بیاموزیم که بر رویدادهای خارج از کنترل خود بی اعتنا باشیم.   🔹 ۴) باید بتوانیم ، سازگاری و را از خزانه سرشار وجود، بیرون کشیده و متبلور سازیم.   🔹 ۵) اگر همواره بنا بر توقعها و انتظار دیگران زندگی کنید، و در همه زمینه ها پیرو اصول و قواعدی باشید که آنان به شما تلقین می کنند، از شادمانی و آسودگی محروم خواهید شد.   🔹 ۶) اگر به خاطر از دنبال کردن اهداف خود عقب نشینی کنید، گویی که به طور ضمنی به آنها می گویید که من برای نظر شما در زندگی از نظر خودم بیشتر ارزش قائلم.   🔹 ۷) هیچوقت به خاطر رفتار ناگوار دیگران در خشم و اندوه و آزردگی و نومیدی نباشید. چون در روند زندگی خود دچار مشکل می شوید و نمی توانید از مجموعه داراییها، توانمندیها و فرصتهای خود جهت رشد بهره مند شوید.   🔹 ۸) احساس پشیمانی دائم از اعمال ناروای گذشته و احساس نگرانی از رویدادهای احتمالی آینده از مخرب ترین احساسات منفی انسان به شمار می آید.   🔹 ۹) شما از ، راز دستیابی به است. اگر آرزومند شادی، تندرستی و آرامش خاطرید، ذهن خود را به آن سو معطوف کنید، تا با نیروی حاصل از آن، مردم، رویدادها و اوضاع و شرایط مناسب را برای تجلی این نیکویی ها به خدمت خود فرا خوانید.   🔹 ۱۰) و بالندگی در بین انسانها و سایر موجودات، فرق بین مرده و زنده است. پس همیشه زنده باشید و از زندگی داشته باشید، و هرگز قبل از مرگ خود نمیرید. ... برگرفته از کتاب مهارت‌های زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، انتشارات دانشگاه الزهرا س، صص ۵۹-۶۸ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️دلیل شبکه‌های اجتماعی چیست؟ (بخش سوم) 🔶 ، اطلاعات یا اخباری هستند که آن‌ها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار می‌گیرند، گیرنده پیام نمی‌تواند درستی یا نادرستی آن‌ها را تشخیص دهد. 🔷رویداد‌های عمومی که سبب می‌شود اتاق‌های خبر، روزنامه نگاران و رسانه‌های سنتی، پرخاشگرانه‌ترین و نفرت بارترین کامنت‌ها را از مخاطبان خود دریافت کنند، و به سانسور و پنهان کردن اطلاعات از جامعه محکوم شوند. در چنین شرایطی، بی اعتمادی مردم به رسانه‌های سنتی، قدرت شبکه‌ها در را صدچندان می‌کند. خبرنگاران در با مشکل دیگری نیز روبرو هستند. اخبار فوری آنها خود، گاه به منشأ شکل‌گیری بدل می‌شود. اگر سرعت، پول رایج عصر اطلاعات باشد، ، اما نادرست، بسیار گران تمام می‌شود. 🔷 سبب شده اند که منابع در دسترس مخاطبان افزایش پیدا کند. ما به اطلاعات بیشتری دست پیدا کرده ایم، اما این اطلاعات تلفیقی از خبر‌های درست، نیمه درست، دروغ و شایعه است. دسترسی به این بسته خبری سریع، اما نامطلوب است، زیرا اطلاعات نادرست مانند سرطانی است که به سرعت منتشر می‌شود. فشار و سرعت انتشار اطلاعاتی که چندان موثق نیستند و بیشتر بر ارزش‌های خبری منفی متکی هستند، روزنامه‌ نگاری عینی را عملا مختل کرده است. 🔷 برای این که در رقابت با شبکه‌های اجتماعی جا نمانند، سرعت را به دقت و صحت ترجیح می‌دهند و همین امر به نشر ، اما دامن می‌زند. این چالشی است که نه فقط رسانه‌های کشور ما، بلکه غول‌های رسانه‌ای جهان مانند «سی ان ان» یا «ردیت» نیز با آن دست به گریبان هستند و بار‌ها آن‌ها را واداشته است به دلیل انتشار اخبار نادرست از مخاطبان خود عذرخواهی کنند. ... منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مهارت‌های زندگی در تعادل عاطفی خانواده (بخش سوم) 🔶 و انسان همانند جنبه های شخصیتی و هدایت است. اگر در به این عواطف توجه نشود و الگوی مناسب در دسترس اعضای خانواده قرار نگیرد، زمینه های کجروی و انحراف آنان فراهم می شود. 💠مهارت‌های عاطفی در تعادل بخشی رفتار خانواده ها (۲) 🔹 ۱۱) گه گاه سعی کنید به دوران شادمانه کودکی برگردید.   🔹 ۱۲) خزانه بی کران و را در خود جستجو کنید.   🔹 ۱۳) شما همیشه با خویشتن خویش تنهایید. اما تنها زمانی خود را بی کس و غریب احساس می کنید که خود را دوست نداشته باشید.   🔹 ۱۴) در قلبتان آشیان دارد. این عشق از آن شماست. شما میتوانید دلپذیرترین و رضایت بخش ترین احساسات را در دل خود بپرورانید.   🔹 ۱۵) وقتی و و باحوصله هستید، واکنش های شیمیایی بدن شما با زمانی که مضطرب و منفی و هراسانید به کلی متفاوت است. شما نیز به طور چشمگیری بر ترشح غددتان اثر می گذارد.   🔹 ۱۶) گذشته را که گذرانیده ایم و وعده آینده را به هیچ یک از ما نداده اند. پس ما تنها را در اختیار داریم و باید آن را دریابیم. 🔹 ۱۷) و شادمانی در زندگی هر کس صرفأ تابع فرصتها و امکانات در دسترس او نیست، بلکه متکی به است که در ژرفای وجود اوست و به آن اعتقاد داشته و منتظر بروز آن است.   🔹 ۱۸) اگر کارها بر وفق مرادتان نیست، از خود بپرسید چه کرده ام که با چنین ناگواری هایی رو به رو شده ام؟ چگونه میتوانم خود را از این تنگنا برهانم؟ چه عبرتی می توانم از این رویدادها بگیرم؟   🔹 ۱۹) محدودیت های ما منحصر به جسم ماست. در فکر و اندیشه مانع و محدودیتی نداریم.   🔹 ۲۰) راهی به سوی خوشبختی وجود ندارد، خوشبختی «خود راه» است. راهی که از درون آغاز و به سوی بیرون هدایت می شود. ... برگرفته از کتاب مهارت‌های زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، انتشارات دانشگاه الزهرا س، صص ۵۹-۶۸ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️ از داخل ضربه می‌زند 🔷هميشه گرفتاریها از خود آدم است. تا در يك گرفتارى پيدا نشود، از خارج نمی‏شود. تا در خود يك يك كرم‌ زدگى پيدا نشود، خارجيها تصرف نمیكنند. آنها از داخل میخواهند كارها را انجام بدهند. 📕صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۱۶۵ / ۱ دی ۱۳۶۱ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️دلیل شبکه‌های اجتماعی چیست؟ (بخش چهارم) 🔶 ، اطلاعات یا اخباری هستند که آن‌ها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار می‌گیرند، گیرنده پیام نمی‌تواند درستی یا نادرستی آن‌ها را تشخیص دهد 💠هیجان‌ها از واقعیت قدرتمندترند 🔷چه چیز سبب شده است ، چنین قدرت غیر قابل رقابتی پیدا کنند؟ وقتی در قرار می‌گیرد، عطش فراوانی برای دریافت اطلاعات و اخبار پیدا می‌کند. در نبود که به نیاز خبری جامعه پاسخ میدهند، یا در صورت کندی عملکرد آن‌ها، قادرند به سرعت یا را منتشر کنند، و را تحت تاثیر خود قرار دهند. نظیر کشته شدن افراد سرشناس، آلودگی مواد غذایی، تعطیلی یا ورشکستگی بانک‌ها یا صنایع مختلف، مشتی نمونه خروار است که نشان می‌دهد به ویژه در شرایط بحرانی، اطلاعات چگونه با هم رقابت می‌کنند و منتشر می‌شوند. 🔷در این شرایط، با یکدیگر در رقابت قرار می‌گیرند. یک دسته اطلاعاتی هستند که با استفاده از هیجان‌ها و ، روی افکار عمومی تاثیر می‌گذارند و غالبا منشأ تزریق نگرانی و اضطراب در میان مردم هستند. بازنشر این گونه اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی به ترس و واکنش‌های هستریک جامعه دامن می‌زند، زیرا غالبا در گفتگو‌های فضای مجازی امکان بزرگنمایی پیدا می‌کند. دسته دوم نیز اطلاعاتی هستند که از نظیر سازمان‌ها و موسسات دولتی و از سوی روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها منتشر می‌شوند و سعی دارند با و و صحیح، افکار عمومی را آرام یا کنترل کنند. 🔷مشکل از آن جا آغاز می‌شود که واکنش‌های هیجانی مخاطبان به اخبار منفی، غالبا بر منابع خبری رسمی و مجازی اطلاعات متقن، غلبه پیدا می‌کند. به عنوان مثال، خطر شیوع یک بیماری، آلودگی مواد غذایی یا گرانی کالا‌ها، بسیاری برای بر دارد و دقیقا به دلیل این که عواطف و احساسات مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، با سرعت غیر قابل باوری بازنشر می‌شود. ... منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما @tabyinchannel
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مهارت‌های زندگی در تعادل عاطفی خانواده (بخش چهارم) 🔶 و انسان همانند جنبه های شخصیتی و هدایت است. اگر در به این عواطف توجه نشود و الگوی مناسب در دسترس اعضای خانواده قرار نگیرد، زمینه های کجروی و انحراف آنان فراهم می شود. 💠مهارت‌های عاطفی در تعادل بخشی رفتار خانواده ها (۳) 🔹 ۲۱) محدودیت هایی که در روابط ارزشمندتان وجود دارد، تنگناهایی است که از سوی خودتان بر خود تحمیل نموده اید.   🔹 ۲۲) نشان دهید که را انتخاب می کنید و می توانید با جایگزین کردن و به جای افکار و مفاهیم منفی، برای همیشه از گزند اندیشه های مخرب رهایی یابید.   🔹 ۲۳) ما همواره نمی توانیم در هر کاری حرف اول را بزنیم و رتبه بالایی را کسب نماییم، اما بدون تردید می توانیم همواره باشیم.   🔹 ۲۴) مهمترین عامل تعیین کننده و در زندگی، اعتقادی است که به خویشتن خویش داریم.   🔹 ۲۵) با خود پیمان ببندید که با زیباترین، باارزش ترین و هیجان انگیزترین فرد دنیا، «خودتان»، رابطه ای سرشار از عشق و محبت برقرار کنید.   🔹 ۲۶) هر صحنه ای در زندگی یا مجالی برای رشد و بالندگی است، و یا آغازی برای در جازدن و رکود و کسالت؛ به هر حال اختیار با شماست.   🔹 ۲۷) جهان یک صحنه نمایش است و من و شما تهیه کننده، کارگردان و بازیگر سناریوی مکتوم و مجهول زندگی خویش هستیم.   🔹 ۲۸) سعی کنید از خود تصویری نادرست نداشته باشید؛ اگر چنین باشید با همان تصویر نادرست زندگی خواهید کرد.   🔹 ۲۹) ما به هر چیزی که می اندیشیم در آینده نزدیک به آن تبدیل می شویم. همیشه باید از خود بپرسیم که به چه چیزی می اندیشیم. در سعی کنیم که به بپردازیم.   🔹 ۳۰) هر کس که را دوست داشته باشد و به صلح و صفای درون خود پی ببرد، به واقعیت های زندگی عشق بورزد و را در زندگی پیشه خود سازد، باید مطمئن باشد که نیز او را دوست خواهند داشت. ... برگرفته از کتاب مهارت‌های زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، انتشارات دانشگاه الزهرا س، صص ۵۹-۶۸ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش اول) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ 🔷 دو فلسفه اساسى دارد كه با یكدیگر ارتباط تام دارند: ۱) در برابر طمع‏ورزى‏هاى هوس‏بازان؛ ۲) پیشگیرى از تحریكات شهوانى خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و سلامت و . با چنین نقش و كاركرد مهم و اساسى پیامى قاطع و كوبنده با خود دارد، و آن این است كه در برابر همه مردان اجنبى نوعى هشدار و اعلام «دور باش!» مى‏دهد، اكنون باید دید چه عواملى در رساندن این پیام و اثرگذارى آن مؤثر است: 1⃣ حدود و میزان پوشش: بدون شك هر اندازه بدن ‏تر باشد، نقش نیرومندترى در دورسازى دیدگان نظاره‏گر ایفا مى‏كند. اگر ‏هاى_آلوده را همچنان كه در روایات آمده است «تیرهاى زهرآلود شیطان» بدانیم، همانند قوسى است كه تیر از آن كمانه مى‏كند و منحرف مى‏شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز مى‏ماند. بر عكس هر اندازه بدن زن برهنه‏تر باشد، را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید. از همین روست كه را شناخته‏اند، زیرا با وجود شرایط دیگر، و ‏ترین_مصونیت را فراهم مى‏آورد. 2⃣ : میزان ضخامت و حتى كیفیت دوخت لباس، خود بخش مهمى از حجاب را تشكیل مى‏دهد. بدون شك لباس‏هاى نازك و تنگ و بدن‏نما، فرودگاه پیكان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم‏هاى هرزه و آلوده، و به است. در مقابل لباس‏هاى غیربدن‏نما، دیده‏ها را از خود دور مى‏سازد، و نفوس را تأمین مى‏كند. 3⃣ رنگ‏ها: تردیدى نیست كه برخى از رنگ‏ها دیده‏ها را خیره مى‏سازد، و پاره‏اى دیگر نگاه‏ها را از خودمى‏راند و دور مى‏سازد. اكنون سؤال مى‏شود كدامیك از این دو براى تأمین حجاب واقعى و مصونیت معنوى جامعه و خیره نكردن چشم‏ها و بر نیفروختن آتش شهوت مفیدتر است؟ مگر ما در جامعه‏اى زندگى نمى‏كنیم كه میلیونها جوان در اوج غریزه جنسى به سر مى‏برند و در سخت‏ترین شرایط جوانى از امكان ازدواج محرومند و كافى است با اندك جرقه‏اى شعله‏هاى غریزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتى‏ها مبتلا گردند؟ 🔷پس چرا به هر وسیله ممكن ـ حتى با گزینش رنگ مناسب لباس در جامعه ـ به سلامت دینى و روحى و روانى آنان كمك نكنیم، و موجب جلب توجه آنان و قرار گرفتن‏شان در دام مفاسد نشویم؟ در عین حال علماى دین نسبت به خصوص رنگ‏ها تأكید چندانى نكرده، ولى بر این مسأله پاى مى‏فشارند، كه لباس نباید موجب و عواقب سوء ناشى از آن باشد. از این‏رو است كه در طول تاریخ به میل خود، رنگ مشكى را براى حجاب برگزیدند و این سنت حسنه مورد تقریر و پذیرش پیامبر (ص) و امامان (ع) قرار گرفت، زیرا آنان به این وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشترى مى‏كردند. (ر.ك: حجاب در ادیان الهى، محمدى آشنانى). 4⃣ : طرز صحبت و چگونگى راه رفتن و... نیز بخشى از به معناى وسیع كلمه است. حفظ و هم همان نقشى را دارد كه پوشش زن دارد، و عدم رعایت آن نیز برآیندى چون برهنگى در پى دارد. از این‏رو یكى از مؤمن را كه در رفتار دختران شعیب بیان مى‏كند همان » و است. ... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ ، دشمن تقوا (بخش اول) 🔷موضوع ربای بانکی و ربای در بازار و سایر ارکان اقتصادی، از جمله مسائلی است که سالیان درازی است مورد بحث و نقد و نظر قرار گرفته است و این بحث بعد از انقلاب نیز از چالشی‌ترین مباحث در حوزه‌های اقتصادی به شمار می‌رود؛ تا آنجا که واکنش‌ها در سطح مرجعیت به موضوعی مثل ربای بانکی به یک مسئله مداوم تبدیل شده است. به از زوایای مختلفی میشود نگاه کرد، اما یکی از اصلی ترین زوایایی که باید به آن توجه شود، مخصوصا تاثیر آن بر است.   💠توجه اسلام به اقتصاد 🔷در دین مقدّس ، توجه خاصی به و  نموده است، و جوانی که حرفه و یا هنر خاصی جهت امرار معاش نداشته باشد را مذمّت می‌نماید. [۱] سفارش همیشگی دین اسلام به تقسیم ساعات روزانه به سه دسته است: [۲] عبادت خداوند متعال و تفکر و تفقّه در اندیشه‌های دینی؛ پرداختن به امور خانواده و استراحت و استفاده حلال از نعمت‌های دنیوی دنیا؛ کار و ، تا با آن امرار معاش نموده و در مواقع ضرورت در راه خدا آن‌ها را انفاق نماید و اگر نیاز بود در برابر دشمنان خدا، جامعه را تجهیز نظامی و امنیّتی و غذایی نماید و جلوی سلطه‌ی اقتصادی و نظامی و سیاسی دشمن را بگیرد. 🔷همان‌گونه که مشاهده می‌فرمایید، شریعت اهمیت خاصی به کسب‌ و کار می‌دهد. امّا در همه چیز بر روی حساب‌ و کتاب است و این‌گونه نیست که هرکس به هر نحوی که دوست داشت و داد و ستد نماید.‌ در شروطی برای طرفین عقد و قرارداد وجود دارد، از جمله آنان سفیه و صبی و مجنون نبودن طرفین معامله است، اینکه معلوم باشد فروشنده و مشتری چه کسانی هستند. [۳] همچنین در مورد خود و ثمنی که مورد معامله قرار می‌گیرند وجود دارد. از جمله آنان مجهول نبودن مقدار و میزان ثمن و مثمن است؛ یعنی مشخص باشد که چه مقدار و چه تعداد ثمن یا مثمن در عقد وجود دارد؛ و بین ثمن و مثمن تعادل و تساوی برقرار باشد.   💠علت حرمت ربا 🔷در ، در تجارت بین مردم  رایج بود و آنان گمان می‌کردند که ربا نیز همچون بیع، عقدی حلال است. امّا خداوند متعال به صورت قاطع آن را اعلام نمود، و و و هر آنکس را که در این‌باره مشارکتی دارد، معرّفی می‌نماید و آنان را از این باز می‌دارد. [۴] در کتاب علل الشرائع راجع به علّت حرمت ربا روایتی آمده است به این مضمون که: «اگر حلال باشد، مردم دیگر را رها مى‏کنند». چون وقتی لذّت و شیرینی حرام را بچشند و در ظاهر، بدون زحمت سودی نصیبشان شود، دیگر به دنبال سختی‌های تجارت نمی‌روند و اگر چنین اتّفاقی بی‌افتد، به زودی شاهد و گرفتاری در جامعه اسلامی خواهیم بود و دشمن توانایی چیرگی بر امّت مسلمان را خواهد یافت.   💠فراگیری ربا در جامعه 🔷رسول خدا (ص) فرمود: «خورنده ربا و خوراننده آن و نویسنده قبض آن و شاهدانش در گناه یکسانند». [۵] این روایت دالّ بر و عمومیّت این دارد، و اینکه این عمل زشت طوری سرایت می‌کند که همه را آلوده می‌نماید. زیرا افراد ضعیف‌النفس به محض بروز سختی و دشواری در زندگی مادّی‌شان، با توجّه به مشاهده موفقیت ظاهری و موقّت بعضی از هم کیشانشان در ، آنان نیز رو به این عمل قبیح و خانمان‌ سوز می‌آورند؛ و وقتی مزه گناه به مذاق کسی بنشیند، فقط باید از مسیر او را درمان کرد. ... پی‌نوشت: [۱] وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۶ [۲] حکمت ۳۹۰ نهج البلاغه [۳] مکاسب شیخ انصاری، بخش شروط بیع. [۴] سوره بقره، آیه ۲۷۵ [۵] ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج‏ ۴، ص ۳۷۱ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel