⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️روشهای نهادینه کردن حجاب در فرزندان (بخش سوم)
🔶 #حجاب به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. #حجاب یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن.
💠روش قصّهگویی
🔷قصّهی غیر مستقیم میتواند در روح کودک و نوجوان تأثیرگذار باشد. افلاطون که ارزش و اهمیّت داستانها و افسانهها را در تربیت کودک دریافته، میگوید: «پس باید پرستاران و مادران را وادار کنیم که فقط حکایاتی را که پذیرفتهایم، برای کودکان نقل کنند و متوجّه باشند، پرورشی که روح اطفال به وسیلهی حکایت حاصل میکند، به مراتب بیشتر از تربیتی است که جسم آنها به وسیله ورزش پیدا میکند». [۱]
🔷 #والدین و #مربیّان میتوانند با بیان داستانهای مربوط به امام زمان (عج) و یاورانش، زمینهی رشد و شناخت کودک را فراهم سازند. با #قصّههای_آموزنده و جذّاب به ساخت #الگوی_معنوی_ذهنی آنان بپردازند و زمینهی علاقه و انگیزهی آنان را در انجام مسائل معنوی فراهم آورند. در این صورت، نوعی #اشتیاق در او ایجاد میشود و در نتیجه از #انجام_اعمال_دینی احساس رضایت میکند، که این رضایت باعث درونی شدن عمل اخلاقی در وجودش میشود.
💠ارائهی حجاب در قالبی زیبا
🔷همزمان با تکلیف دختران، بلوغ جسمانی هم اتّفاق میافتد. این امر او را درگیر ظاهرش خواهد کرد. #والدین_آگاه باید با لباسهای شاد و متفاوت در رنگهای متنّوع و استفاده از خلاّقیت به او بفهمانند که حجاب، زیباییهای او را کم نکرده است.
💠شناساندن الگوهای والا
🔷متأسّفانه دختران مسلمان آنچنان که بایسته و شایسته با چهرههای بلند تاریخ اسلام آشنا نیستند. زندگی #حضرت_زهرا و #حضرت_زینب سلام الله علیهما و دیگر چهرههای والای تاریخ گذشته و معاصر باید برای دختران ما نشان داده شود، تا بدانند چگونه با #حفظ_حجاب و #هویت و متانت میتوانند در جامعه حضور داشته و ایفای نقش نمایند. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] محمدرضا عطاران، آرای مربیان بزرگ مسلمان در باره کودک، ۱۳۸۳، ص ۱۲۳
منبع: راسخون به نقل سایت شمیم نرجس
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️جنگی نامرئی با بینهایت سناریو
🔷دو مؤلفه «نامرئی بودن» و «نداشتن محدودیت در طراحی سناریو» از امتیازات ویژه #جنگ_شناختی است. جنگ شناختی #جنگی_نامرئی است، نه نقشه آن معلوم است و نه آرایش نیروها در آن قابل مشاهده عینی است. شوالیهها و سربازان این عرصه بدون هیچ محدودیتی وارد بخشهای مختلف #ذهن_حریف خود میشوند و #مرکز_فرماندهی #اعمال و رفتارهای او را #تحت_اشغال و کنترل خود درمیآورند. تا جایی که حتی کنشهای او را به نفع خود مصادره کرده و #حریف خود را به مکمل بخشی از پازل خود تبدیل میکنند.
🔷بسیاری از کشورها امروز به دلیل نداشتن درک درستی از مفهوم #جنگ_شناختی و قلمرو آن، به فراهم کردن زیرساختها و مستقر کردن سامانه های دفاعی و پدافندی در مرزها و نقاط استراتژیک این قلمرو بیتوجهاند. همین امر موجب میشود #دشمن بتواند بهراحتی و بدون مواجه شدن و مقابله با هیچ مرزبانی، وارد این قلمرو شود و به راحتی کنترل مراکز فرماندهی و مراکز استراتژیک که همان قلمرو شناخت باشد را به دست گیرد.
🔷علاوه بر نامرئی بودن، امتیاز دیگر #جنگ_شناختی داشتن #بینهایت_سناریو و عدم محدودیت از این لحاظ است. در هر جنگی سناریوها و عملیاتهای احتمالی آن جنگ تقریبا مشخص و قابل پیشبینی است. به عنوان مثال در جنگ نظامی سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی و در کنار اینها یگانهای سایبری و جنگ الکترونیک و نهایتا عملیاتهای روانی پشتیبانیکننده عملیاتهای جنگی، عرصه جنگ را به طور کلی تشکیل میدهند و یگانها و تیپهای انسانی، زرهی، الکترونیک و... نیز تقریباً مشخص و قابل شناسایی هستند. در نهایت ترکیبی از این نیروهای مشخص، عملیاتها و سناریوهای جنگی را انجام میدهند.
🔷اما در عرصه شناخت، #بینهایت_سناریو توسط بینهایت کنشگر میتواند اتفاق بیفتد که به هیچ عنوان قابل پیشبینی و تخمین نیست. به هیچ وجه نمیتوان پیشبینی کرد که چه اقداماتی، توسط کدام کنشگران، در چه زمانی و برای تکمیل پازلهای چه سناریویی قرار است انجام پذیرد، بلکه تنها بعد از انجام عملیات میتوان آن را تحلیل کرد و متوجه شد که چه سناریوی شناختیای در دستور کار بوده است.
منبع: کانالعصرهوشمندی
#جنگ_شناختی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش نهم)
💠ویژگیهای جامعه نورانی در قرآن
🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره #جامعه_نورانی بحث میکند و آن را مطرح مینماید، اوصاف و ویژگیهای برجستهای به چشم میخورد که میتوان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند.
◽️هـ) دوری از تهمت، منکرات، فحشاء و…
🔹در #جامعه_نورانی پیشگیری از جرم و تنبیه مجرم و گناهکاری که جامعه را فاسد میکند، در سرلوحه برنامههای آن قرار دارد، از این رو تهمت، غیبت، زنا، فحشا، بدبینی، دروغ، برهم زدن امنیت جامعه، خیانت و بر هم زدن تعهدها و قراردادها، تخلف و مراعات ننمودن #قوانین_اجتماعی، نه تنها ممنوع است، بلکه برای برخی از آنها #حدودی_خاص تعیین شده که در صورت وقوع آن، تشکیلات قضایی و حاکمیت ملزم به اجرای آنهاست. قوانین در #دین_مبین_اسلام و سایر #ادیان_الهی همانند حدود، دیات، قصاص، تعزیر و… برای همین هدف والا تدوین گردیده و پیامبر اسلام و امامان معصوم (علیهم صلوات الله) بدان اهمیت میدادند تا جایی که فرمود: «برکات و ثمرات اجرا و #پیاده_کردن یک حد از #حدود_الهی (همانند اجرای ۱۰۰ تازیانه برای مرد و زن زناکار و یا اجرای قصاص و…) بیشتر از چهل روز بارانی است که زمینها را سرسبز میکند و مواد اولیه مردم همانند گندم، جو و میوه و… میرویاند».
🔹جالب توجه اینکه بسیاری از احکام همانند قصاص در اعضاء و جوارح و اجرای حدود در میان ادیان مشترک است. جهت تأیید مطالب فوق به دو آیه از قرآن کریم توجه کنید: «وَالَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِینَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ [نور، ۴] کسانی که زنان پاکدامن و عفیف را به زنا متهم میکنند و چهار شاهد نمیآورند هشتاد ضربه شلاق بزنید و از آن به بعد هرگز شهادت و گواهی آنان را نپذیرید، آنان مردمی فاسق (بیاعتبار) هستند». «وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فِیها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالأَْنْفَ بِالأَْنْفِ وَ الأُْذُنَ بِالأُْذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَةٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ [مائده، ۴۵] و ما در تورات بر بنی اسرائیل لازم و مقرّر داشتیم که [در قانون قصاص] جان در برابر جان، و چشم در مقابل چشم، و بینی به عوض بینی، و گوش به جای گوش، و دندان در برابر دندان، و زخم ها را قصاصی است. و هر که از آن قصاص گذشت کند، پس آن گذشت کفّاره ای برای [خطاها و معاصیِ] اوست. و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، هم اینانند که ستمکارند». #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش چهارم)
💠رابطه تقوا و بصیرت
🔹یكی از #اصول_مسلم_قرآن این است كه #تقوا #موجب_بصیرت میشود. حال ممكن است این سؤال پیش آید كه چگونه ممكن است #تقوا كه یك فضیلت اخلاقی است و به عمل انسان مربوط میشود، در دستگاه عقل و قوه قضاوت انسان تأثیر داشته باشد و این امر سبب شود كه انسان به دریافت حكمت هایی نائل گردد كه بدون داشتن تقوا موفق به دریافت آن حكمت ها نمیشد. در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم كه ارتباط میان تقوا و بصیرت یكی از اصول مسلم قرآن است. اصول قرآن نیز همگی عین حقیقت هستند. علاوه بر این، با سه روش دیگر نیز میتوان این اصل مسلم را ثابت كرد. این سه روش عبارتند از: روایات، علم - فلسفه و تجربه.
1⃣روایات
🔹از جمله قرائن قطعی كه آیات قرآن را تفسیر می كند، #روایات_معتبر است. احادیث معتبر بسیاری در منابع روایی وجود دارد كه همگی ارتباط میان #تقوا و #بصیرت را تأیید میكند. این احادیث گاهی به شكل مستقیم، تقوا و پاكی از گناه را در #بصیرت و روشن بینی روح مؤثر دانسته اند. در این باره میتوان به حدیثی از #پیامبر_اکرم (ص) اشاره كرد كه میفرمایند: «لولا أنَّ الشَّياطينَ يَحُومونَ على قُلوبِ بَني آدمَ لَنَظَروا إلى مَلَكوتِ السَّماءِ؛ اگر نبود كه #شيطانها بر گرد دل هاى آدميان مى چرخند، هر آينه آنان ملكوت آسمانها را مى ديدند». [۱]
🔹گاهی نیز احادیث به طور غیرمستقیم این مطلب را بیان می كند. مثل این كه #هواپرستی و از كف دادن زمام تقوا را در #تاریك_شدن_روح، تیرگی دل و خاموش شدن نور عقل موثر دانسته اند. در این باره می توان به حدیثی از امام علی (ع) اشاره كرد كه می فرماید: «هركس از #هوای_نفسش پیروی كند، او را كور و كر می كند و ذلیل و گمراه می سازد». در حقیقت ارتباط میان #تقوا و #بصیرت، #یك_منطق_مسلم در #معارف_اسلامی است؛ حتی ادیبان مسلمان هم این حقیقت آشكار را از معارف اسلامی اقتباس كرده و در آثار خود به كار برده اند. نظیر آنجا كه حافظ میگوید: جمال یار ندارد نقاب و پرده، ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی كرد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] المحجّة البيضاء: ۲/۱۲۵، و فی هامشه: أخرجه أحمد عن أبي هريرة باختلاف، و قوله: «يحومون»: حامَ الطائرُ حولَ الشيء حوما إذا دار (مجمع البحرين: ۱/۴۷۷)
[۲] عبدالواحد تمیمی آمدی، تصنیف غررالحكم و دررالكلم
تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان
منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ امام خمینی (رضوان الله علیه):
🔹اکیداً توصیه می کنم که به بوق های تبلیغاتی مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی گوش فرا ندهید، که همه کوشش دارند که اسلام را از صحنه بیرون کنند که منافع ابرقدرت ها تأمین شود.
📕صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۸۲
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️روشهای نهادینه کردن حجاب در فرزندان (بخش چهارم و پایانی)
🔶 #حجاب به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. #حجاب یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن.
💠آشنایی با پیامدهای شوم بیحجابی و بدحجابی
🔷شناخت و آگاهی کافی از جنبههای مختلف #ارزش_اخلاقی_حجاب میتواند #آثار_اجتماعی و تأثیرات معنوی زیادی در رشد شخصیت فردی داشته باشد. با شناساندن برخی از پیامدهای #بیحجابی و #بدحجابی، از جمله: سقوط شخصیت انسانی زن، انحطاط اخلاقی، فروپاشی نظام خانواده، عقوبت اخروی بیحجاب و... در قالب روایات و داستانهای زیبا، میتوانیم دخترانمان را از آسیبهای این پدیدهی اجتماعی آگاه کنیم. ایفای این نقش توسّط #خانواده، #محیط_آموزشی و #رسانههای_ارتباطی میسّر میباشد.
💠گسترش حجاب توسّط مساجد و نهادهای مذهبی
🔷 #گسترش_حجاب باید در برنامهریزی مسئولان مساجد و نهادهای مذهبی گنجانده شود؛ چرا که حجاب و عفاف به عنوان دو نماد فرهنگی و منادی گویا و صادق، از تعهّد و اعتقادات افراد نسبت به فرهنگ عمومی جامعه است و از نتایج و #مظاهر_ایمان محسوب میشود. بنابراین در درجهی اوّل باید بر #تحکیم_ایمان و تقویت باورهای دینی افراد جامعه توجّه کنیم و به همین دلیل باید آگاهیها را بالا ببریم. در این راستا اگر جوانان، به گونهای برنامهریزی شده و مفید در مساجد و نهادهای مذهبی، از نظر آموزش مورد نیاز جوانان، کارهای فرهنگی و اقتصادی و... پرورش یابند، میتوان امیدوار بود که هیچ تبلیغات منفیای نتواند آنان را از دین دور کند.
منبع: راسخون به نقل سایت شمیم نرجس
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش اول)
🔸با مطالعه تاریخ و نگاهی به تحولات متعددی که در دوره های متفاوت و در مکانهای مختلف به وقوع پیوسته، میتوان دریافت، #زن و جایگاه او همواره در تمامی این تحول ها ـ چه از نوع اصلاحی و چه از نوع انقلابی آن ـ یکی از ویژگی های مهم تغییرهاست. در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادیهای زن در جوامع غربی، آنها با مقوله #جاهلیت_مدرن مواجه شدند. بر آنیم تا نشان دهیم چگونه #زن در فرهنگ مدرن غربی، مجدد زنده به گور شد و ریشه های این مسئله کدام اند؟ نحوه این زنده به گوری چیست؟ پیامدهای آن کدام است؟
💠بهره کشی از زنان با شعار پیشرفت زنان
🔹غرب تحول هایی را پیمود که ریشه در #رویکرد_سرمایه_داری دارد. سرمایه داری باعث صنعتی شدن یا همان #انقلاب_صنعتی شد. انقلاب صنعتی نیاز به کارگر داشت و مردها پاسخگوی این نیاز نبودند، لذا در انقلاب صنعتی #زنان و کودکان نیز در بدترین شرایط به کار گرفته شدند. طبق این ویژگی، #زن دیگر موجودی محصور در خانه نبود، و این حق را داشت که به اندازه مردان، پا به عرصه اجتماع بگذرد. در این میان، نقشهای سنتی مرتبط با جنسیت از میان برداشته و تلاشهایی شد تا با دورکردن #زنان از فضای سنتی، و وارد کردن آنها از فضای خانه به فضای اجتماع، هویتی به اصطلاح مدرن به آن ها بدهند.
🔹در همین رابطه روشنفکران غربی، ایده استقلال زنان را طرح کردند و این باور را گسترش دادند که اگر جامعه ای بخواهد مستقل باشد، ابتدا باید زنان آن مستقل شوند و سرنوشت جامعه را به سرنوشت زنان گره زدند. از سوی دیگر، انقلاب صنعتی به قدرتمند شدن کشورهای غربی انجامید، که نتیجه این افزایش قدرت، جنگ های جهانی اول و دوم بود که در مجموع بیش از پنجاه میلیون کشته داشت که غالب آن ها، مردهای سربازی بودند که در نبرد حضور داشتند و #زنان در این دوره، افراد بی پناهی شدند که ناچار بودند خودشان، زندگی خود را اداره کنند و #جامعه_غربی نیز دچار بحرانی جدی شد؛ بنابراین، در دنیای مدرن و صنعتی شده، که شعار اصلی آن پیشرفت بود، اتفاق هایی شکل گرفت که اگر در جوامع دیگر رخ میداد، به عقب ماندگی و مدرن نبودن آن جوامع نسبت داده میشد. #ادامه_دارد...
#زن #زنان
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد