⭕️ امام خمینی(ره):
🔹چنان #غرب در نظر يك قشری از اين ملت جلوه كرده است كه گمان ميكنيم غير از غرب ديگر هيچ چيز نيست. اين وابستگی فكری، عقلی و مغزی غربی، منشاء اكثر بدبختی های ملتها و ملت ما نيز هست...
بیانات حضرت امام ١٣٥٨/١٠/١٢
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش پنجم و پایانی)
🔸در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی #جاهلیت_مدرن مواجه شدند.
💠زن و تقابل میان اسلام و غرب
🔹الگویی که #غرب برای احقاق #حقوق_زنان ارائه می کند، الگوی متعادلی نیست و خواهان #حضور_افراطی_زن در اجتماع است؛ اما #حقوق_زنان، تنها زمانی به درستی ادا می شود که با آنان به مثابه یک #انسان برخورد شود و #نقش_زن با توجه به فطرت او و توانایی های جسمانی و روحی اش در نظر گرفته شود. جایگاه زن در جهان مدرن، جایگاهی است که پذیرفته نیست. زن در #فرهنگ_غرب، همانند مردها از آزادی برخوردار است؛ پس اولین دلیل - برای نشان دادن این که زن در غرب، در نوعی جاهلیت مدرن زندگی می کند - این است که #غربیها، بدون توجه به ویژگی های شخصیتی، طبیعی و ذاتی #زن، برای وی حقوق مشابهی همانند مردها در نظر گرفته اند.
🔹این حقوق مشابه، از منظر #اسلام، نوعی جاهلیت مدرن است. در این حقوق مشابه، زن در زندگی فردی و خانوادگی، حقوق متفاوتی ندارد. این در حالی است که در #دین_مبین_اسلام، همراه با پذیرش آزادی های اجتماعی برای زن، به مثابه یک فرد، هنگامی که نقش #همسری و #مادری را برمی گزیند، #حقوق_مضاعفی برای زن در نظر گرفته می شود؛ مانند: مهریه، نفقه و غیره؛ در حالی که در غرب، زن و مرد کاملاً شریک زندگی هستند.
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن (بخش اول)
🔸اندیشه پیروزی نهایی #نیروی_حق و #عدالت بر باطل و ستم، و برپایی تمام ارزشهای انسانی به دست مبارک #مهدی (عج) اندیشه ای است که همه گروه های مسلمان، آن را باور دارند؛ زیرا ریشه در #قرآن_کریم دارد؛ اما چرا نام «مهدی» در قرآن نیامده است؟ آیا اگر نام او میآمد، باور مردم به او عمیق تر نمیشد؟ برای پاسخ به این سؤال، روشهای قرآن را در معرفی انسانهای خوب و وارسته بیان میکنیم. #قرآن_کریم برای شناساندن این افراد، از سه راه استفاده کرده است:
🔹راه اول؛ معرفی با اسم: نخستین راه شناساندن، آوردن اسم شخصیت مورد نظر است؛ مانند: «و ما محمد الا رسول» [آل عمران،۱۴۴] یا «واذکر فی الکتاب مریم» [مریم،۱۶] راه دوم؛ معرفی با عدد: شیوه دوم، بیان تعداد افراد خاص است. قرآن نقبای بنی اسرائیل را با عدد میشناساند؛ مانند: «و بعثنا منهم اثنی عشر نقیبا» [مائده،۱۲] راه سوم؛ معرفی با ویژگی و صفت: شناساندن با #ویژگیهای_فرد، بهترین راه معرفی است، زیرا راه را بر #سودجویان میبندد. نام جعلی درست کردن آسان است؛ ولی ویژگیهای هر فرد، مخصوص او است. همچنین #قرآن از افرادی نام می برد که با آنکه پیامبر (ص) را کاملاً با نام میشناختند؛ ولی باز او را انکار میکردند. قرآن کریم، #اهل_بیت را در آیه های تطهیر، مباهله، ولایت [۱] و... با این روش معرفی کرده است. #امام_مهدی (عج) نیز در #قرآن_کریم با این روش شناسانده شده است. اینک بررسی چند آیه از آیات مهدویت:
🔹آیه اول: آیا میتوان زنده بودن #امام_مهدی (عج) را از قرآن استفاده کرد؟ برخی آیه های قرآن کریم، وجود امام و حجت را بر روی زمین میرسانند. یکی از این آیات ، آیه ۴ سوره قدر است: «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر؛ در شب قدر فرشتگان و روح با اجازه پروردگارشان برای هر امری فرود می آیند». فعل «تنزّل» مضارع است و استمرار و تداوم را میرساند؛ پس هر سال، شب قدر دارد. در شب قدر، فرشتگان و روح نازل میشوند. از طرفی هر انسانی، توانایی پذیرش فرشتگان - به ویژه روح که برتر از فرشتگان است - را ندارد و باید انسانی در مرتبه پیامبر گرامی اسلام (ص) باشد تا این قابلیت را دارا باشد. اما هم اکنون در شب قدر، فرشتگان و روح بر چه کسی نازل میشوند؟ امیرمؤمنان امام علی (ع) فرمودند: «شب قدر، در هر سال است و امر سال در آن شب نازل میشود. برای این امر، والیانی پس از رسول خدا وجود دارد». ابن عباس پرسید: «اینان چه کسانی هستند؟» فرمود: «من و یازده نفر از نسل و فرزندان من». [۲]
🔹آیه دوم: اگر بخواهیم ویژگیهای عصر ظهور مهدی امت را به بهترین شکل بیان کنیم، آیه ای بهتر از آیه ۵۵ سوره نور نمییابیم. در این آیه، خداوند به مؤمنان صالح وعده میدهد و وعده او حق و یقینی است. [۳] اما این وعده چیست؟ بهتر است آیه را بخوانیم و وعده های الهی را در آن ببینیم. «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همانگونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایی که] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزی را شریک من نگیرند. و آنان که پس از این نعمت های ویژه ناسپاسی ورزند [در حقیقت] فاسق اند».
پی نوشتها
[۱] احزاب، ۳۲؛ آل عمران، ۶۱؛ مائده، ۵۵
[۲] اصول کافی، ج۱، ص ۵۳۲، ح۱۱
[۳] در بیش از ۲۰ آیه قرآن، حق بودن وعده های خداوند و تخلف ناپذیر بودنشان بیان شده است.
برگرفته از مجله امان، ش ۷؛ نویسنده: سیدحسن زمانی
منبع: حوزه نت
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش سوم)
🔸در بسیاری از آیات #قرآن_کریم #فرزندآوری با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستودهای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و #ازدیاد_نسل #امری_مطلوب و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر در آئینه روایات منعکس شده است.
💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره میکنیم:
2⃣آیه ۸۳ سوره کهف: در بخشی از این آیه کریمه می خوانیم: «وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً؛ و [به ياد آوريد] زمانى را كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد». اینکه نیکی کردن به والدین بعد از [توحید در] عبادت، میثاق بعدی خداوند با بنی اسرائیل معرفی شده، می تواند حکایت از رابطه بسیار ویژه ای بکند که بین انسان ها بعد از فرزندآوری، به عنوان والدین و فرزندان، پدید می آید. به عبارت دیگر، دانش و تجربه و حتی پیمان ازدواج و شروع زندگی مشترک، وضعیت ها و نقش های بزرگسالی را به وجود نمی آورد، بلکه دوره «پدر و مادر شدن» است که نقش های بزرگسالی را مشخص می کند.
🔹بنابراین به نظر می رسد که تجربه پدر و مادری در فراهم کردن تعالی و رشد شخصیت افراد اهمیت وِیژه ای دارد. وجود همین تجربه ها مجموعه کاملی از ارزش ها را به ساختار شخصیت والدین می افزاید. از این روست که والدین در این آیه کریمه با قرار گرفتن در کنار نام خدا گرامی داشته می شوند. [۱] می توان گفت سفارش خدا به «احسان در حق والدین» در کنار «دعوت به توحید» به این معنی است که سمت و #جایگاه_والدین از این حیث که سرپرستان چندین فرزند می باشند، در مراتب معنوی و انسانی بسیار عالی است. البته بسیار واضح است که «والدین» عنوانی است که با #فرزندآوری بر صاحبان این شأن اطلاق می شود و تا فرزند نداشته و یا فرزندانی را بر اساس آموزه های الهی تربیت نکرده باشند به مقامات معنوی موجود در آیه نمی رسند.
3⃣آیه ۶ سوره اسراء: در بخشی از این آیه و بعد از ذکر شدن چند عنوان از ویژگی های بنی اسرائیل و وضعیت آنها، خطاب به آنها گفته می شود که: «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيراً؛ سپس شما را بر آنها چيره مى کنيم؛ و شما را به وسيله دارايی ها و فرزندانى كمك خواهيم كرد؛ و نفرات شما را بيشتر [از دشمن] قرار مى دهيم». در اینجا می بینیم که #زیادی_فرزندان به عنوان یکی از اسباب امداد و یاری الهی، معرفی شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] مقاله «مبانی فقهی الزام به فرزندآوری»، رهنما، نسرین، امیدی فرد، عبدالله، نشریه علمی پژوهشی پژوهش های فقهی، دوره ۱۱، ش سوم، پاییز ۹۴
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #امام_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن (بخش دوم و پایانی)
🔸«وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همانگونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایی که] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزی را شریک من نگیرند. و آنان که پس از این نعمت های ویژه ناسپاسی ورزند [در حقیقت] فاسق اند». [قرآن کریم، نور، ۵۵]
💠وعده های خداوند به مؤمنان صالح
🔹 #تمام_زمین را در اختیارشان میگذارد، همانند حکومت های صالحان گذشته، چون نوح و داود و سلیمان علیهم السلام. #دین_آنان را در تمام زمین برتری و گسترش میدهد؛ دینی که خداوند برای انسان ها پسندیده است، یعنی #اسلام، همراه با ولایت اهل بیت علیهم السلام که جریان غدیر و آیه های مربوط به آن، آنرا میرساند. #امنیت و آرامش را جایگزین ترس و وحشت مؤمنان درستکار قرار میدهد. البته امنیت کامل، زمانی حاصل میشود که سراسر زمین در اختیار مؤمنان با تقوا باشد و دشمن قابل توجهی مقابل آنان نباشد. نتیجه این حکومت، از میان رفتن جلوه های شرک و نفاق و پرستش خدای یکتا است. در پرتو آن، برکت از آسمان و زمین آشکار می شود و همگان در رفاه و آسایش قرار میگیرند.
🔹رسول اکرم (ص) در ذیل این آیه فرمودند: «وقتی #قائم ما قیام کند، زمین را پر از #عدل و داد میکند، پس از آنکه لبریز از #ظلم و ستم شده باشد»؛ و فرمودند: «خوشا به حال #صبرپیشگان در پنهانی او و خوشا به حال #یاری_کنندگانش در #قیام او». [۱] نکته مهم، اینکه #وعده_خداوند، حق و تخلف ناپذیر است، ولی جهانی شدن آیین الهی تاکنون اتفاق نیفتاده است، به همین سبب مفسر بزرگ قرآن، مرحوم طبرسی (ره) در تفسیر این آیه میگوید: «چون گسترش دین در سراسر زمین و جهانگیر شدن آیین، از گذشته تا کنون پدیدار نشده است، به یقین، این امر در آینده اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا جهانی شدن دین اسلام، وعده ای الهی است و وعده خدا، تخلف پذیر نیست». [۲]
🔹امام سجاد (ع) پس از تلاوت آیه فوق فرمودند: «به خدا سوگند! اینان #شیعیان ما هستند؛ خداوند به دست مردی از ما، این کار را در حق آنان خواهد کرد و آن مرد، #مهدی (عج) این امت است و او همان کسی است که پیامبر (ص) (درباره او) فرموده است: «اگر از عمر دنیا جز یک روز نمانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولانی کند تا مردی از خاندان من حاکم جهان گردد؛ نام او هم نام من است، او زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد، همانگونه که از ظلم و ستم لبریز شده باشد». [۳] در این نوشتار مجال بررسی آیات دیگر قرآن کریم نیست، و لذا در پایان یادآور میشویم اهل سنت نیز روایاتی آورده اند که آیاتی از قرآن را درباره #امام_مهدی (عج) و حکومت جهانی آن حضرت میداند؛ برای نمونه فخر رازی در ذیل آیه ۳ سوره بقره، از مصادیق «غیب»، مهدی آل محمد (عج) را میداند که باید به آن ایمان داشت. [۴]
پی نوشتها:
[۱] بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۰۴، باب ۴۱، ح ۱۴۴
[۲] مجمع البیان، ج ۷، ص ۱۵۲
[۳] همان
[۴] تفسیر فخر رازی
برگرفته از مجله امان، شماره ۷؛ نویسنده: سیدحسن زمانی
منبع: حوزه نت
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام خمینى (ره) از نگاه اندیشمندان خارجى (بخش اول)
🔹دكتر «فرانسیسكو اسكودرو بداته» رئیس فدراسیون جوامع اسلامى اسپانیا: «چهره حیاتبخش #امام_خمینى (ره) در جهان اسلام، امرى غیر قابل اغماض مىباشد و ایشان یكى از بزرگترین شخصیت هاى قرن حاضر محسوب مىشوند. وى افزود: #انقلاب_اسلامى_ایران، به رهبرى #امام_خمینى (ره) سبب بروز تحولات و دگرگونی هاى عظیم در جهان اسلام شد، و وى چهره جدیدى از #اسلام را ارائه كرد. #انقلاب_ایران درس مبارزه علیه بى عدالتى و مقابله با حكومت هاى دیكتاتورى و غیر انسانى را آموخت». [۱]
🔹«احمد جبرئیل» دبیر كل جبهه خلق آزادی فلسطین: #امام_خمینى (ره) كرامت و عزت را به مسلمانان بازگرداند. #امام_خمینى (ره) با انقلاب اسلامى خود، #روحیه_انقلابى را به اسلام و عزت و كرامت را به مسلمانان بازگرداند. #بنیانگذار_جمهورى_اسلامى، اسلام را از انزوا نجات داد. دیدگاه مرتجعانه، نسبت به این دین مبین را كه دشمنان در طول صدها سال ارائه كرده بودند، از میان برد و مقوله "دین افیون ملت ها" را منسوخ كرد و #اسلام را در سطح بین المللى به عنوان یك نیاز انسانى در زمینههاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، مادى و معنوى، مطرح كرد. #امام_خمینى (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار كند و به مسلمانان حیات جدیدى ببخشد. امام راحل ثابت كرد كه #اسلام قادر است ملت هاى مستضعف و محروم را آزاد كرده، آنان را در برابر كشورهاى استكبارى و طغیانگر به حركت درآورد. #امام_خمینى (ره) نشان داد كه #اسلام در زمان كنونى، یك عنصر اصلى در تحرك و مقابله مردمى با حكومت هاى ستمگر و فاسد است. [۲]
🔹مفتى قزاقستان: #امام_خمینى (ره) به همه جهانیان تعلق داشت. ایشان نه به ایران و دنیاى اسلام، بلكه به #كلیه_جهان تعلق داشت. وقتى عالمى از دنیا میرود، در واقع جهانى مرده است. [۳] وی #امام_خمینى (ره) را یك چهره برجسته دینى و سیاسى جهان دانست و گفت: دنیا به نیك از وى یاد كرده و خواهد كرد؛ زیرا او را نه تنها دنیاى اسلام، بلكه تمام جهان مىشناسند. من نیز به عنوان یك انسان و روحانى دینى، براى او ارزش و احترام فوق العاده ای قائلم. وى یادآور شد: مؤمنان مانند قطعات یك ساختمان هستند كه یكدیگر را نگه مىدارند و #امام_خمینى (ره) یك چهره برجسته سیاسى - مذهبى در تاریخ بود كه براى وحدت مسلمانان بسیار كوشید. مفتى قزاقستان یادآور شد، دنیا #امام_خمینى (ره) را مىشناسد و پیام وى به #گورباچف، كه فرمود #كمونیست را باید در موزه دید، همچنان در گوش ها طنین انداز است. او مبارزه با دین را شكست خورده دانست و اكنون نظاره گر عمق پیام او هستیم. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] روزنامه جمهوری اسلامی ۷۸/۰۷/۰۵
[۲] همان ۷۸/۰۷/۱۲
[۳] همان ۷۸/۰۷/۰۷
منبع: تبیان
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد