eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش پنجم) 🔸در بسیاری از آیات با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستوده‌ای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات منعکس شده است. 💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره می‌کنیم: 6⃣آیه ۱۱ سوره شوری: در این آیه می خوانیم: «فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً يَذْرَؤُكُمْ فيهِ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ؛ او آفريننده آسمانها و زمين است و از جنس شما همسرانى براى شما قرار داد و جفت هايى از چهارپايان آفريد و شما را به اين وسيله [به وسيله همسران‏] زياد مى كند هيچ چيز همانند او نيست و او شنوا و بيناست». بنابر بیان این آیه کریمه، يكى از نشانه هاى بزرگ تدبير پروردگار و ربوبيت و ولايت او همین است كه براى انسانها از جنس خودشان آفريده كه از يكسو روح و جان او هستند، و از سوى ديگر و تكثير مثل و تداوم وجود او. گرچه قرآن با توجه به خطاب «يذرؤكم» اين معنا را در مورد انسان بيان داشته ولى ناگفته پيداست كه اين حكم از نظر تكثير مثل مورد چهارپايان و موجودات زنده ديگر نيز جارى است. [۲] این معنا دال بر این حقیقت است که و تکاثر، سنتی است که خداوند متعال با ساز و کارهای مادی، میان همه موجودات عالم برقرار کرده است. 7⃣آیه ۷۲ سوره نحل: در این آیه می خوانیم: «واللهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنينَ وَ حَفَدَةً وَ رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ أَ فَبِالْباطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللهِ هُمْ يَكْفُرُونَ؛ خداوند براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار داد و از همسران تان براى شما فرزندان و نوه هايى به وجود آورد و از پاكيزه ها به شما روزى داد آيا به باطل ايمان مى آورند، و نعمت خدا را انكار مى كنند». در اینجا می بینیم که و نوه ها در کنار روزهای پاکیزه به عنوان معرفی شده اند. در واقع این آیه کریمه به انسان ها این پیام را می دهد که خداوند براى شما از همسران تان فرزندان و ياورانى قرار داد كه به خدمت آنان در حوائج تان استعانت بكنيد و با دست آنان ناملايمات را از خود دور سازيد. [۲] 🔹این موضوع، اساسی (بنیان) تكوينى است كه ساختمان مجتمع بشرى بر آن بنا مى شود و اگر آن نبود مجتمعى تشكيل نمى يافت و اين تعاون و همكارى كه ميان افراد هست پديد نمى آمد و تشريك در عمل و سعى ميسر نمى شد و در نتيجه بشر به سعادت دنيا و آخرت خود نمى رسيد. آرى اگر بشر اين رابطه تكوينى را كه خدا به او انعام كرده قطع كند و اين رشته پيوند را بگسلد آن وقت به هر وسيله ديگرى كه فرض شود متوسل گردد جا پر كن اين رابطه تكوينى نگشته جمعش جمع نمى شود. با متلاشى شدن جمع بشر و از بین رفتن حمایت های مادی و معنوی انسان ها از همدیگر و پراكندگى وحدت شان، هلاكت شان قطعى است. [۳] علاوه بر بُعد اجتماعی و دنیایی ، میتوان گفت ادامه حیات معنوی انسان در فرزندان و نوه هایش قابل تصور است؛ یعنی و نوه ها پس از مرگ نیز با احسان و سبک زندگی الهی خود به کمال و رفعت جایگاه والدین کمک نموده و بدین سان شمرده میشوند. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسیر نمونه، مكارم شیرازی، چ ۱۰، ج ۲۰، ص ۳۶۶ [۲] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، سیدمحمدحسین، چ ۵، ج ۱۲، ص ۴۳۰ [۳] همان، ص ۴۳۱ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️شخصیت امام خمینی (ره) 🔹رهبری انقلاب یک کلمه‌ی بسیار پُرمغز و پُرمعنا است در مورد امام بزرگوار. حالا درباره‌ی بررسی شخصیّت این رهبر بزرگ، هم میتوانیم خصوصیّات شخصی او را مطرح کنیم، هم میتوانیم درباره‌ی مکتب او حرف بزنیم که اینها البتّه بحث های طولانی و مفصّلی است... در مورد خصوصیّات شخصی، امام بزرگوار به معنای واقعی کلمه یک آدم ممتاز بود؛ واقعاً ممتاز بود. خصوصیّات شخصی او، خصوصیّاتی بود که در مجموع و همه با هم در کمتر شخصیّتی ممکن بود به وجود بیاید و ما سراغ نداریم؛ یعنی بنده واقعاً در طول تاریخ خودمان هم کسی که همه‌ی این خصوصیّات را با هم داشته باشد سراغ ندارم. 🔹اوّلاً پاک و پرهیزکار بود؛ امام یک شخصیّتی بود به معنای واقعی کلمه باتقوا و پرهیزکار و پاک. ثانیاً اهل معنویّت و حالات عرفانی بود؛ اهل معنویّت بود، اهل حالات عرفانی بود، اهل گریه‌ی سحر بود. مرحوم آقای حاج احمد آقا به بنده گفت سحرها که امام بلند میشوند و در نماز و در دعا گریه میکنند، این دستمال معمولی‌ای که ایشان دارند کفاف نمیدهد، برای ایشان حوله می گذاریم؛ حوله‌ی دست و رو خشک‌کنی برای اشک! اهل این معنویّتها بود. اهل لطافت روحی بود؛ این کتابهای معنوی امام مثل آداب‌ الصّلاة، مثل شرح حدیث [جنود] عقل و جهل را امام تقریباً در جوانی یا اوایل میانسالی - حدود چهل‌ سالگی - نوشته بود؛ از جوانی اینجور بود. امام جمع کرده بود بین حماسه و عرفان؛ هم حماسه‌ ساز بود، هم دارای معرفت و معنویّت بود. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش اول) 🔹یکی از ملاک‌های مهم ازدواج است. کفویت یعنی سنخیت، هم‌وزن بودن، هماهنگی و تناسب. را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. برخی معتقدند که در صدر اسلام کسانی را داشتیم که با هم‌کفوشان ازدواج نکردند مثل رسول اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س) که هم از نظر سنی و هم از نظر طبقاتی تناسب نداشتند. همچنین ما در بین معصومین علیهم‌السلام کسانی را می‌شناسیم که با کنیز ازدواج کردند مثل امام جعفر صادق (ع) که با حمیده، کنیزی از نواحی خراسان، امام موسی کاظم (ع) با نجمه، کنیزی از شمال آفریقا و امام جواد (ع) با سمانه کنیزی از مصر ازدواج کردند. 🔹امامان معصوم علیهم‌السلام هنگامی‌که می‌خواستند همسری را انتخاب کنند، باید با پاک‌ترین، لایق‌ترین و شایسته‌ترین زن کره زمین ازدواج می‌کردند؛ قطعاً کنیزی که امامان علیهم‌السلام با آنها ازدواج کردند، لایق‌ترین بودند لذا در زمینه نباید خودمان را با معصومین مقایسه کنیم. امام علی (ع) در نامه به عثمان بن حنیف می‌فرمایند: «عثمان بدان که شما هیچ‌گاه نمی‌توانید مانند ما زندگی کنید». 💠کفویت را نادیده نگیرید 🔹 مانند خریدن لباس است. هنگامی‌ که شما می‌خواهید لباسی بخرید سعی می‌کنید لباسی را انتخاب کنید که متناسب با قد و اندازه شما باشد و ایراد فاحشی نداشته باشد. هنگام خریدن لباس شما هیچ‌گاه لباسی که یک آستینش کوتاه و آستین دیگرش بلند باشد را انتخاب نخواهید کرد، چون چنین لباسی حتی قابل تغییر هم نیست. گاهی وقت‌ها در خرید لباس متوجه یک ایراد جزئی مثل افتادن یک دکمه می‌شوید که بعداً خودتان می‌توانید دکمه‌ای به آن بدوزید. در ازدواج هم اینگونه است، گاهی برخی عدم تناسب‌ها قابل چشم‌پوشی است و گاهی اینگونه نیست. نکته مهمی که در باید به آن توجه کنیم این است که به‌هیچ‌عنوان فریب قول‌هایی که از جانب طرف مقابل داده می‌شود را نخوریم. لذا طرف مقابل را همانگونه که هست، بپذیریم. اگر طرف مقابل اهل نماز و روزه نیست و از لحاظ اعتقادی با ما تناسب ندارد، اما قول می‌دهد که بخاطر ما نماز بخواند، اعتماد نکنیم زیرا چنین قول‌هایی ناپدار و تثبیت نشده هستند. 💠شش تناسب ضروری در ازدواج 🔹 و بودن و در بسیار اهمیت دارد. این معیار، زن و شوهر و مهم‌ترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است. لذا لازم است دختر و پسر در شش مورد تناسب داشته باشند که در بخش های بعدی این نوشتار بدان ها خواهیم پرداخت. ... نویسنده: هدی سادات پاک‌نهاد منبع: تبیان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️برگزیده ای از 🔹امام صادق‌ علیه‌ السلام فرمودند: خداوند متعال صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله را به ممتاز ساخت، و اینک شما خود را بیازمائید اگر از آن صفات کریمه چیزی در شما بود خداوند را شکر کنید و از او در آن صفات افزونی طلبید، و آنها را که ده مورد است بر شمرد: یقین، و قناعت، و پایداری، و شکیبائی، و نیک‌خویی، و جوانمردی، و غیرتمندی، و مردانگی و دلیری، و مروت. 📕وسائل‌ الشیعه، ج ١۵، ص ۱۸۰ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش اول) 💠مقدمه 🔹آدمی از دیر زمان درصدد بوده معمای حیات و مقصود از زندگی را بداند، از آینده و سرنوشت خویش تا حدی باخبر شود، توجیه درستی از رویدادهای این عالم به دست آورد و تفسیر معقولی نسبت به پدیده ها و دگرگونی های جهان داشته باشد. پاسخگوی اینگونه مسائل، که همواره ذهن انسان را به خود مشغول داشته، بدون شک، در هر زمانی بوده است؛ زیرا را تفسیر می نماید، هدف از آمدن و ماندن در این عالم را معنا می کند و و راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را نشان می دهد. [۱] اساسی ترین رکن دین، یعنی به خدای یکتا انسان را از نگرانی، اضطراب و دغدغه خاطر مصون داشته، در برابر رویدادهای نامطلوب زندگی ثابت و استوار نگه می دارد، به گونه ای که هیچ حادثه ای نمی تواند تزلزلی در او ایجاد نماید. 🔹براساس ، هر انسانی از هنگام تولد با و گرایش به خداشناسی قدم به عرصه زندگی می گذارد؛ ساختار وجودی انسان به گونه ای است که او را به سوی خدا هدایت می کند و در این میان، تفاوتی بین مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد، بلکه همه انسان ها در آغاز زندگی، از استعداد خاصی برای حقیقت جویی و نیل به کمال بهره مندند و به فرموده پیامبر اکرم (ص)، «کل مولود یولد علی الفطرة؛ هر نوزادی با فطرت خدایی زاده می شود». [۲] با وجود این، و ساختار وجودی انسان در هر شرایطی به صورت یکسان عمل نمی کند و ممکن است عوامل نامساعد بیرونی و محیط ناسالم زندگی مانع از شکوفایی و بروز نقش صحیح آن گردد. [۳] بر این اساس، لازم است به این جنبه از وجود آدمی توجه ویژه ای مبذول گردد تا شکوفا گردد، به خصوص در مورد و ، توجه به این جنبه وجودی آنان دارد؛ زیرا نسبت به بزرگسالان تربیت پذیرترند. این کار تنها در سایه امکان پذیر است. 💠ابعاد تربیت 🔹 به مفهوم عام آن، شامل جنبه های گوناگون جسمانی، روانی، عاطفی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی و دینی است و هر یک از این ابعاد به لحاظ روان شناختی و تربیتی در زندگی انسان اهمیت فراوان دارد. آنچه در دوره نخست زندگی توجه بدان لازم است، و و است؛ به گونه ای که اگر در بعضی آنها، دچار نارسایی گردد و یا احیاناً رشد مطلوب نیابد، در آینده دچار مشکل خواهد شد. تحقق این امر، مسؤولیت بزرگی است که بر دوش مربیان کودک و نوجوان، اعم از ، و دست‌اندرکاران امور تربیتی مدارس، گذاشته شده است. [۴] دارای دو نقش مهم و است که در یکی اهتمام به آموزش فنون، مهارت ها و توانایی های لازم برای رفع نیازهای جامعه است، و در دیگری و مذهبی کودک که به صورت فطری در نهاد او به ودیعت گزارده شده، مورد توجه است. بررسی همه ابعاد تربیت به لحاظ نقش اساسی آن ها در زندگی انسان لازم است، ولی در یک مقاله نمی گنجد، بدین روی، در این نوشتار، تنها به بررسی تربیت دینی اکتفا می شود. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] رجب علی مظلومی، گامی به سوی تربیت، نشر آفاق، ص ۸۰ [۲] مجلسی، بحارالانوار، ۲۸۱/۳ [۳] علیرضا اعرافی و همکاران، اهداف تربیت از دیدگاه اسلام، ص ۱۱۹ [۴] ر.ک: علی شریعتمداری، روانشناسی تربیتی، امیر کبیر، ص ۱۹۱ برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش دوم) 🔸یکی از ملاک‌های مهم ازدواج است. کفویت یعنی سنخیت، هم‌وزن بودن، هماهنگی و تناسب. را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. و بودن و در بسیار اهمیت دارد. این معیار، زن و شوهر و مهم‌ترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است؛ لذا لازم است دختر و پسر در شش مورد تناسب داشته باشند: 1⃣اعتقادات مذهبی 🔹 یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر است که بر ابعاد مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد. اختلافات مذهبی در ازدواج، منجر به بروز تنش در بسیاری از مسائل زوجین مثل تربیت فرزند، نوع پوشش، مسافرت و... می‌شود. دقت کنید تناسب در اعتقادات مذهبی تنها شامل انجام واجبات مثل نماز، روزه، خمس و... نمی‌شود، لذا نماز و روزه را به تنهایی ملاک تدین در انتخاب همسر قرار ندهید. گاهی ممکن است فردی نماز بخواند، اما در ارتباط با محارم حد و حدود شرعی را رعایت نکند، یا نماز بخواند اما اهل عزاداری و  رفتن به زیارتگاه‌های مذهبی نباشد. به همین خاطر توصیه می‌شود در امر ازدواج، را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهید و ببینید و باید و نبایدهای الهی چقدر در زندگی وجود دارد؟ طرف مقابلتان چقدر به خط قرمزهایی که برای ما تعیین کرده، احترام می‌گذارد یا از انها عبور و عدول می‌کند؟ 2⃣کفویت اقتصادی 🔹 یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب همسر است. از آنجایی‌ که ازدواج دختر و پسر پیوند دو خانواده است، تفاوت مالی خانواده می‌تواند مشکلاتی را برای زوجین ایجاد کند. چنانچه اگر خانواده یکی از طرفین از وضع مالی خیلی بالایی برخوردار باشد و دیگری از طبقه متوسط باشد، در هنگام مهمانی دادن، مهمانی رفتن، هدیه دادن، خریدهای عروسی و... مدام تنش ایجاد می‌شود. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) می‌فرمایند: کسی که بخاطر ثروت با کسی ازدواج کند، با همان هم بدبخت می‌شود. ... نویسنده: هدی سادات پاک‌نهاد منبع: تبیان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش ششم) 🔸در بسیاری از آیات با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستوده‌ای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات منعکس شده است. 💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره می‌کنیم: 8⃣ آیات ۷۴ و ۷۵ سوره فرقان: در این آیات و در توصیف گروهی از رستگاران میخوانیم: «وَالَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً * أُوْلئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ يُلَقَّوْنَ فيها تَحِيَّةً وَ سَلاماً؛ و كسانى كه میگویند: پروردگارا! از همسران و فرزندان مان مايه روشنى چشم ما قرار ده، و ما را براى پرهيزگاران پيشوا گردان* [آرى] آنها هستند كه درجات عالى بهشت در برابر شكيبايی شان به آنان پاداش داده میشود و در آن، با تحيّت و سلام رو به رو مى شوند». در اینجا شاهدیم که مؤمنان راستین از خداوند می خواهند که را یکی از عواملی که می تواند برای آنها مایه «چشم روشنی» باشد قرار دهد. 🔹اصطلاح «قرّة عين» که در این آیه کریمه به کار رفته، معادل اصطلاح فارسی «نور چشم» است و كنايه است از كسى كه مايه سرور و خوشحالى می گردد. اين تعبير در اصل از كلمه «قرّ» گرفته شده كه به معنى سردى و خنكى است [۱] و از آنجا كه معروف است - و بسيارى از مفسران به آن تصريح كرده اند - اشک شوق همواره خنك و اشك هاى غم و اندوه داغ و سوزان است لذا «قرّة» عين به معنى چيزى است كه مايه خنك شدن چشم انسان مى شود يعنى اشك شوق از ديدگان او فرو مى ريزد و اين كنايه زيبايى است از سرور و شادمانی. [۲] این موضوع نشانگر جایگاه والای همسران و است که میتوانند مایه افتخار و سرور و سعادت مؤمنین گردد. آن هم نه مؤمنین عادی، بلکه مؤمنین راست‌کرداری که دارای مراتب عالی هستند، تا آنجا که خود را لایق پیشوایی دیگر پرهیزکاران می بینند و چنین چیزی را از خداوند مسئلت می نمایند و در بالاترین درجات بهشت نیز جا دارند. 🔹ممکن است پرسیده شود که همسران و فرزندان چگونه می توانند مایه افتخار و چشم روشنی انسان گردند؟ در پاسخ می گوییم دعای مؤمنین این است که همسران و فرزندانشان موفق به طاعت خدا و اجتناب از معصيت او شوند و در نتيجه از عمل صالح آنان، چشم ايشان روشن گردد، و اين دعا مى رساند كه بندگان رحمان غير از اين، ديگر حاجتى ندارند؛ و نيز مى رساند كه بندگان رحمان اهل حق و حقیقت اند و پيروى هواى نفس نمى كنند، زيرا هر همسر و هر ذريه اى را دوست نمى دارند، بلكه آن همسر و ذريه را دوست مى دارند كه بنده خدا باشند. [۳] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] فرهنگ معاصر عربی فارسی، آذرنوش، آذرتاش، نشر نی، چ دهم، ص ۵۳۴ [۲] تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص ۱۶۷ [۳] المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۵، ص ۳۳۹ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel