eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین
⭕️نقش دشمن خارجی در ایجاد اغتشاش 🔹بعضی‌ها تا ما میگوییم «فلان حادثه را دشمن خارجی ایجاد کرده»، روی این کلمه‌ی کأنّه حسّاسیّت دارند؛ تا میگوییم «آقا! این کار، کار خارجی‌ها بود، کار دشمنان خارجی بود»، فوراً سینه سپر میکنند برای دفاع از سازمان جاسوسی آمریکا یا صهیونیست‌ها! انواع تحلیل را، انواع لفّاظی‌های مغالطه‌آمیز را وسط میکشند برای اینکه اثبات کنند که نه، پای خارجی‌ها، دست خارجی‌ها در این قضیّه وجود نداشته. در دنیا خیلی به وجود می‌آید؛ خب شما نگاه کنید در ، در ، هر چند وقت یک بار یک اغتشاش مفصّل در خیابانهای پاریس به راه می‌افتد؛ من سؤال میکنم که آیا سابقه دارد رئیس‌جمهور آمریکا و مجلس نمایندگان آمریکا از حمایت بکنند؟ 🔹آیا سابقه دارد که پیام بفرستند که ما در کنار شما هستیم؟ آیا سابقه دارد که رسانه‌های جمعیِ وابسته‌ی به سرمایه‌داریِ آمریکا و و مزدوران آنها مثل متأسّفانه بعضی از دولتهای منطقه، از جمله ، به راه بیفتند برای اینکه از اغتشاشگر حمایت بکنند؟ چنین چیزی سابقه دارد؟ سابقه دارد که اعلان کنند ما فلان سخت‌افزار و فلان نرم‌افزار اینترنتی را در اختیار اغتشاشگران قرار میدهیم تا بتوانند با هم راحت ارتباط برقرار کنند و کارشان را دنبال کنند؟ چنین چیزی در هیچ جای دنیا، در هیچ یک از کشورها سابقه دارد؟ امّا اینجا اتّفاق افتاد؛ نه یک بار، نه دو بار، بارها و بارها. خب، چطور شما را نمی‌بینید؟ چطور انسان هوشمند احساس نکند که پشت صحنه‌ی این حوادث دستهای دیگری در کارند، سیاستهای دیگری در کارند؟ بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش دوم) 💠اهمیت بصیرت 🔹از منظر اسلام، و ، مایه های بصیرت اند، چنانکه می فرماید: «هَٰذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ؛ [جاثیه، ۲۰] این (قران و شریعت اسمانی ) وسایل بینایی و مایه هدایت و رحمت است، برای مردمی که (به آن) یقین دارند». جالب اینکه میفرماید: ؛ یعنی عین بینایی است، آن هم نه یک بینایی، بلکه بینایی ها، و نه در یک بعد، بلکه در به انسان بینش صحیح می دهد. [۱] همچنین می فرماید: «قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا ۚ وَ مَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ؛ [انعام، ۱۰۴] بی تردید برای شما از سوی پروردگارتان دلایلی روشن آمده، پس هر که [به وسیله آن دلایل بینا شود و حقایق را با چشم دل] ببیند به سود خود اوست و هر که [با پشت کردن به دلایل] کوردل شود [و از دیدن حقایق محروم گردد] به زیان خود اوست، [وظیفه من ابلاغ پیام خداست] و بر شما حافظ و نگهبان نیستم». 🔹مقام معظم رهبری با اشاره به آیه فوق می فرماید: « ... از سوی خدا به انسان داده می شود؛ بصیرت‌ها یعنی هشدارها، آگاهی ها، راهنمایی ها، خط دادن‌ها، جهت دادن‌ها؛ «فَمَن اَبصَرَ فَلِنَفسِهِ وَ مَن عَمِیَ فَعَلَیها» می توانی آن را ببینی، از آنها پیروی کنی، به سود توست. می توانی چشمت را روی هم بگذاری و نبینی، یا ببینی و لج کنی که به زیان تو تمام خواهد شد». [۲] در اهمیت همین بس که از نظر رهبر معظم انقلاب کسی که بصیرت نداشته باشد، ولو ایمان جوشانی داشته باشد، باز فریب می خورد، آنگاه این ایمان در خدمت آن هدف به کار نخواهد افتاد. معظم له پس از ذکر جنگ صفین و روایتی از امام علی (ع) [۳] بر این نکته تاکید می کنند که باید دو ویژگی داشته باشند: «اولاً بصیرت داشته باشد. ثانیاً استقامت داشته باشد؛ بصیرت دینی و استقامت ایمانی». [۴] «در ماجرای دفاع از دین، از همه چیز بیشتر برای انسان، لازم است. فریب می‌خورند. بی بصیرت‌ها در جبهه باطل قرار می گیرند، بدون اینکه خود بدانند. همچنان که در جبهه ابن زیاد، کسانی بودند که از فساق و فجار نبودند، ولی از بی بصیرتها بودند». [۵] 🔹با توجه به اهمیت و نقشی که در دارد، روایات متعددی به ما اموخته اند که از خداوند در دین کنیم. به عنوان نمونه در دعایی به نقل از امام صادق (ع) که در تعقیب نماز مغرب و صبح می خوانیم، می گوییم: «اللَّهمَّ اِنِّی اَسْاَلُک بحَقِّ محَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیک اَنْ تصَلِّی علَی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَجْعَلَ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْبَصِیرَه فِی دِینِی وَ الْیقِینَ فِی قَلْبِی وَ الْاِخلَاصَ فی عَمَلِی وَ السَّلَامَه فِی نَفْسِی وَ السَّعَه فی رِزْقی وَ الشُّکرَ لَک اَبداً ما اَبقَیتَنِی؛ [۶] خدایا! از تو می خواهم به حقی که محمد (ص) و خاندان او (ع) بر تو دارند، درود فرستی بر محمد (ص) و خاندان محمد (ص) و قرار بده در دیده ام نور، و در دینم ، و در قلبم یقین، و در عملم اخلاص، و در جانم سلامت، و در روزی ام فراوانی، و سپاس جاودان خویش را مادام که زنده ام، نصیبم ساز». 🔹 نمونه ارزشمند دینداران بابصیرتند. بی تردید در زمان قیام امام حسین (ع) صدها هزار نفر ادعای مسلمانی داشتند و از قیام حضرت نیز با خبر بودند. این هنر کربلاییان بود که با لبیک به ندای مظلومیت سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خویش را در میدان عمل نشان دادند. یکی از نمونه های عینی بصیرت، حضرت عباس (ع) بود که امام صادق (ع) در وصف ایشان می فرمایند: «کانَ عَمُّنَا الْعَبّاسَ نافِذَ البَصیرَه، صَلْبَ الاْیمانِ، جاهَدَ مَعَ اَبی عَبْدِاللهِ علیه السلام وَ اَبْلی بَلاءً حَسَنا وَ مَضی شَهیداً؛ [۷] عموی ما عباس علیه السلام دیده ای تیز و ایمانی استوار داشت. همراه امام حسین علیه السلام جهاد کرد و از امتحان سرافراز بیرون شد و سرانجام به شهادت رسید». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسیر نمونه، ج ۲۱، ص ۲۵۶ [۲] بیانات مقام معظم رهبری [۳] نهج البلاغه، خطبه ۱۷۳ [۴] بیانات مقام معظم رهبری ۷۵/۱۲/۲۵ [۵] بیانات مقام معظم رهبری ۷۱/۰۴/۲۲ [۶] مفاتیح الجنان، تعقیب نماز صبح [۷] عمده الطالب، به کوشش ال طالقانی، ص ۳۵۶ منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمد علی محمدی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش پنجم) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. در ادامه این مقاله، به سیره حکومتی آن حضرت به صورت کوتاه اشاره می‌شود. 1⃣احیای قرآن 🔹 ، محور حرکت جنبش جهانی (عج) است و آن حضرت با آموزش قرآن، آن را سرمشق زندگی انسان ها قرار خواهند داد. امیرالمؤمنین (ع) در این باره می فرماید: «گویا شیعیان ما اهل بیت را می بینم که در مسجد کوفه گرد آمده اند و خیمه هایی برافراشته اند و در آنها قرآن را آنچنان که نازل شده است، به مردم آموزش میدهند». [بحارالانوار، ج ۵۲، ۳۶۶] امام علی (ع) درباره بیان احوال زمان ظهور امام مهدی (عج) می فرماید: «(امام مهدی) هوای نفس را به هدایت و رستگاری برمیگرداند، زمانی که مردم هدایت را به هوای نفس تبدیل کرده باشند، و رأی را به قرآن برمیگرداند، زمانی که مردم قرآن را به رأی و اندیشه بدل کرده باشند». [نهج البلاغه، خطبه ۱۳۸] 2⃣گسترش عدالت 🔹مهم‌ترین شاخص قیام امام مهدی (عج)، ریشه کن ساختن ستم و فراگیر کردن و قسط در سراسر گیتی است، به گونه ای که می توان ادعا کرد، جمله «یمْلَأُ الْأَرْضََ قِسْطاً وَ عَدْلاً کمٰا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» که در بیشتر احادیث ذکر شده، تواتر لفظی دارد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «قیامت بر پا نمیشود، مگر اینکه مردی از اهل بیت من که هم‌نام من است، حاکم شود و زمین را پر از و قسط کند، همانگونه که پر از ظلم و جور شده بود». [بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۱] 3⃣گرایش مجدد به اسلام 🔹با رحلت پیامبر اسلام (ص)، خلفا کوشیدند از روشن شدن جایگاه اهل بیت علیهم السلام در مقام مفسران دین اسلام که هدایت جامعه را عهده دار بوده اند، جلوگیری کنند، که این امر سبب شد گمراهی ها در میان مسلمانان گسترش یابد و برخی عناصر یهودی و مسیحی، با کمک دستگاه خلافت، اسلام را مطابق سلیقه شان و مناسب با منافع حاکمان، توجیه و تفسیر کنند و مردم، از اهل بیت علیهم السلام جدا کنند. افرادی مانند تمیم داری، وهب بن منبه، کعب الاحبار، ابوهریره، عروه بن زبیر و عبدالله بن عمر، با تفسیرهایی که بیش تر با هواهای نفسانی و خواسته های حاکمان مطابقت داشت، از همان آغاز، موجب بروز برخی انحراف ها و ایجاد فرقه های کلامی در زمان های بعد شدند. به همین دلیل، آن گاه که (عج) قیام می کند، به پیراستن دین اسلام از انحراف ها و پیرایه هایی می پردازد که از سوی منحرفان بر دین اسلام تحمیل شده است و مردم را به اسلامی که پیامبر (ص) آن را ابلاغ کرده بود، دعوت می کند. امام صادق (ع) در این باره میفرماید: «زمانی که قائم (عج) قیام میکند، مردم را مجدداً به اسلام فرا می خواند و به امری هدایت می کند که فراموش شد و مردم از آن منحرف شده اند». [بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۰] ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
⭕️راه و رسم شهادت کورشدنی نیست 🔹من همه را به هوشیاری و صبر و مقاومت دعوت می‌کنم. در آینده ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مسئله را مطرح نمایند که ثمره خون‌ها و شهادت‌ها و ایثارها چه شد. اینها یقیناً از عوالم غیب و از فلسفه شهادت بی‌خبرند و نمی‌دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است، حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه‌ای وارد نمی‌سازد. و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدان‌مان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. مسلّم ، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. 🔹خون شهیدان برای ابد به جهانیان داده است. و خدا می‌داند که راه و رسم کورشدنی نیست؛ و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت‌ مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند! خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز، و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‌اند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش... 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۲ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش ششم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای سياسی 7⃣تبديل ايران به يک کشور مهم، تاثير گذار و تعيين کننده در عرصه تحولات بين المللی 🔹اين اهميت و تاثيرگذاری نه تنها ادعای طرفداران نظام جمهوری اسلامی است، بلکه در اعترافات گفتاری و عملی قدرت‌های تاثيرگذار جهانی نيز مشهود می باشد. به عنوان مثال درخواست های مکرر برای مذاکره پيرامون حل مشکلاتی که با آن در کشورهايی همچون عراق در سال‌های گذشته مواجه شده بود، و يا ترس از تحرکات ايران در قبال تهدیدهای آمريکايی ها بر عليه کشورهای متحد جمهوری اسلامی، همچون سوريه که باعث عملی نشدن حمله به اين کشور شد، و نيز تلاش های مضاعف برای جلوگيرى از قدرت يافتن هرچه بيشتر جمهوری اسلامی ايران، همه و همه حاکی از اعتراف عملی کشورهای غربی به قدرت مهم و تاثير گذار در منطقه و جهان می باشد. 🔹علاوه بر اين در اکثر تحولات منطقه ای شاهد نقش آفرينی هستيم؛ به گونه ای که هر تحرکی بدون در نظر گرفتن نقش کشورمان به نتيجه نمی رسد؛ چنانکه در موضوع سوريه غربی ها و متحدان منطقه ای آنها بارها اعلام کردند که حاضر نيستند نقشی برای ايران قائل شوند و نخستين پيشنهادی که برای حل بحران سوريه اعلام می کردند برکناری بشار اسد بود، اما با گذشت زمان شکست اين طرح ها و پيشنهادها مشخص شد و با اذعان غربی‌ها به اين شکست، بحران اين کشور با پذيرش بشار اسد حل گردید. در مجموع می توان گفت هر تحول و بحرانی که در منطقه بدون در نظر گرفتن جمهوری اسلامی بخواهد مورد چاره انديشی قرار گيرد، بدون نتيجه می ماند، و اين يعنى تاثير و در سطح جهان. ... نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️حیا در فرهنگ دینی (بخش دوم) 🔸 منشأ هر چیزی است و به فرموده امام صادق (ع): «اگر حیا نباشد، هیچ مهمانی احترام نمیشود و به هیچ وعده ای وفا نمی شود و هیچ حاجتی برآورده نمی شود»؛ پس باید در نهادینه شدن این عنصر و حالت درونی کوشید و سعی کرد را به سوی فضای عاری از زشتیها هدایت کرد؛ 💠کمرویی، حیا نیست 🔹خیلی از اوقات در جامعه، به حیا تعبیر شده و بار ضد ارزشی آن بر حیا حمل می گردد. برای روشن شدن مطلب گفته میشود، اگر صفت را نقطه تعادل در نظر بگیریم، عبور از آن و یا نادیده گرفتنش، نامیده میشود، و عقب ماندن از آن یا انحراف از هدف اصلی را و خجالت زدگی می نامند. شخص کمرو نه به دلیل پاکدامنی، بلکه براساس خود کم بینی، جهالت و ضعف نفسانی ممکن است به این عارضه دچار شود، در حالی که فرد باحیا از انجام کارهای قبیح دوری می کند؛ ولی انسان کمرو به جهت انگیزه های یاد شده، عمل نیکی را در مقابل دیگران ترک می گوید و جرأت اظهار وجود یا استقلال عمل را ندارد. فعل انسانِ باحیا، ترک عمل زشت، و آن یک ارزش به حساب می آید، اما عمل فرد کمرو، ترک فعل نیک و حاصلش نوعی ضدارزش است. 🔹امام سجاد (ع) در بیان ویژگی‌های مؤمن، به کار خیر اشاره کرده و می فرماید: «مؤمن کار خیر را نه به خاطر ریا انجام می دهد و نه به خاطر کم‌رویی ترک می کند». [۱] ریشه های کم‌رویی در افراد متفاوت است و با اینکه یکی از وجوه مشترک حیا و کم‌رویی است، اما بروز این حالت در افراد کم‌رو در خیلی از اعمال و رفتارشان مشهود است، و بدون هدف و منظوری آنان را با ترس و خجالت، هنگام راه رفتن، حرف زدن و پرسیدن و معاشرت با دیگران گرفتار می نماید. پیامبر اکرم (ص) در بیان ریشه شرم می فرماید: « بر دو قسم است: و ؛ حیای عقل، همان علم است و حیای حماقت، همان جهل». [۲] بنابراین نادانی، یکی دیگر از ریشه‌های کمرویی است. چنین افرادی غالباً از اجتماع گریزان اند و در هنگام حضور، قادر به بیان نیاز خود نبوده و دچار شرمی ناپسند می شوند. 🔹علاوه بر جهل ممکن است فرد کمرو از نوعی ناتوانی رنج ببرد. امیرالمؤمنین امام علی (ع) آفت حیا را ناتوانی شمرده و شخصی را که به دلیل کمرویی، زمینه محرومیت خویش از خیرات، نیکی ها و دانش را فراهم نموده، نکوهش می کند و می فرماید: «هرکس باشد، محروم خواهد بود». در بیانی واضح‌تر پیرامون کمرویی با ریشه ناتوانی باید گفت: اگر ویژگی حیا در اختیار فرد صاحب علم و توانا قرار بگیرد، وجه مثبتش به کار می افتد و نتیجه اش بازدارندگی در موقعیت های خطر ساز گناه است، ولی نزد انسان ضعیف النفس، کارکردش منفی شده و باعث کمرویی و عدم توفیق می شود. رسول خدا (ص) را اینگونه معرفی کرده و می فرماید: «حیا دو گونه است: یکی، حیای ضعف و دیگری، حیای قدرت، اسلام و ایمان». [۳] و چه بسا این ضعف و ناتوانی، عامل تسلیم شدن و کوتاه آمدن فرد شود و در برابر دیگران از موضع خود عقب‌نشینی کند و به خواسته اش نرسد، و یا اجازه دهد دیگران به قلمرو وی وارد شوند و به جایش تصمیم گرفته، از او سوء استفاده کنند. ... پی نوشت‌ها: [۱] تحف العقول، ص ۲۸۰ [۲] مشکاة الانوار، ح ۱۳۸۳ [۳] تحف العقول، ص ۳۶۰ نویسنده: زهرا نساجی زواره، نشریه فرهنگ کوثر، شماره ۸۵ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️انگیزه دشمنان برای حادثه آفرینی 🔹البتّه آنها (دشمنان خارجی) به دروغ اظهار تأثّر میکنند برای اینکه یک نفری از دنیا رفته؛ [امّا] و به هیچ وجه متأثّر نیستند؛ خوشحالند، شادمانند برای اینکه یک بهانه‌ای به دست آوردند تا بتوانند کنند؛ دروغ میگویند... خب، حالا انگیزه‌ی دولتهای خارجی چیست؟ آنچه بنده احساس میکنم، انگیزه‌ی آنها این است که احساس میکنند کشور در حال پیشرفت به سمت قدرت همه‌جانبه است و این را نمیتوانند تحمّل کنند؛ این را احساس میکنند، می‌بینند. می‌بینند که بحمدالله بعضی از گره‌های قدیمی در حال گشوده شدن است... 🔹حرکت به سمت پیشرفت را می‌بینند که شتاب گرفته در کشور؛ این واقعیّتی است. در همه‌ی بخشها یک حرکت شتابنده‌ای را انسان مشاهده میکند، احساس میکند؛ این را آنها هم احساس میکنند. آنها نمیخواهند این اتّفاق بیفتد. می‌بینند که کارخانه‌های نیمه‌تعطیل به کار افتاده، می‌بینند که دانش‌بنیان‌ها فعّال شده‌اند، می‌بینند که تولیدات پیشرفته در بعضی از بخشها روزبه‌روز خود را دارد نشان میدهد، می‌بینند که کارهایی دارد انجام میگیرد که میتواند تهاجم تحریم را - که تنها اسلحه‌ی دشمن فعلاً تحریم است - خنثی کند؛ این را مشاهده میکنند. برای اینکه این حرکت را متوقّف کنند، نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند... بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دشمن شناسی از دیدگاه امام علی (ع) - (بخش اول) 🔹از مباحث مهم در (ع)، رفتار حضرت با است. این بحث، هم از جهت و هم شیوه درست برخورد با دشمن را می آموزاند. امام علی (ع) با دشمنانی مواجه بود که پیامبر (ص)با این نوع دشمن مواجه نبود. پیامبر با کسانی مقابله کرد که با گفتار و رفتار خود زنده باد بت!! می گفتند، اما امام علی (ع) با کسانی رو به رو بود که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند! اهل عبادت و قرآن و شب زنده داری بودند؛ با این همه از روح مکتب بی خبر بوده و همین امور، زمینه ساز مقابله آنان با حکومت عدالت گستر مولا علی (ع) شد. امام علی (ع) در حقیقت با مواجه بود، و پُرواضح است که برخورد با این دشمن به مراتب سخت تر از برخورد با کفر آشکار است. بر این اساس است که امام علی (ع) برخورد با دشمنانی این چنین را از مفاخر خود برمی شمرد: «ایها الناس فانی فقات عین الفتنه و لم یکن لیجتری ء علیها احد غیری بعد ان ماج غیهبها واشتد کلبها؛ مردم! این من بودم که چشم را درآوردم و کسی جز من جرات بر آن نداشت، بعد از آن که امواج فتنه همه جا گسترده بود و هاری آن فزونی یافته بود». 🔹حکومت حدودا پنج ساله امیرالمؤمنین امام علی (ع) با سه جریان مخالف مواجه بود: ۱) جاه طلبان و مقام پرستان که در خط مقدم بیعت کنندگان با حضرت بودند و امید آن داشتند که از این راه بتوانند به دنیایی آباد و مقام و ریاستی که در پی آن بودند برسند، اما پس از آن که امام علی (ع) به حکومت رسید و ارزش های الهی را به جای ارزش های پوسیده جاهلی نهاد، از حکومت حضرتش مایوس شده و شروع به مخالفت با آن نموده و علیه حکومت اسلامی امیرالمؤمنین (ع) شورش کردند. نام این گروه در تاریخ اسلام «ناکثین» (پیمان شکنان) می باشد. ۲) ظالمانی که از حکومت پیشین بهره ها می بردند، دزدی ها و غارتگری ها می نمودند و از این راه، اموال فراوانی به هم زده بودند و با سر کار آمدن حکومت عدل، از این غارتگری ها ممنوع گشته و به شدت با ستم آنان مبارزه شد. نام این گروه در تاریخ اسلام «قاسطین» است. «قسط» هم به معنای عدالت و هم به معنای ظلم و عدول از حق آمده است. راغب در مفردات می گوید: «قسط به معنی سهم و نصیب است و هرگاه سهم و نصیب دیگری گرفته شود، قسط به آن گفته می شود و این مصداق ظلم است». 🔹 ۳) کوته فکران و متحجرانی که فقط ظاهری از دین را دیده بودند و حقیقت آن را نفهمیده بودند و به شدت بر عقیده باطل خود استوار بودند. اینان نیز سر شورش بر حکومت امام علی (ع) برآوردند. نام این گروه «مارقین» است، و نام دیگرشان خوارج که بعد از داستان حکمین، در صفین بر ضد امام برخاستند و پرچم مخالفت را برافراشتند. این واژه، از ماده «مروق‌» به معنای پرش تیر از کمان است؛ گویی آنها قبلا در دایره حق بودند ولی به خاطر تحجر و نادانی و خودخواهی از مفاهیم اسلامی و تعلیمات آن به دور افتادند. این سه جریان مخالف را پیامبر گرامی اسلام (ص) در سخنان خود به صراحت پیش بینی فرموده بود: ابو ایوب انصاری گوید: «امر رسول الله (ص) علی بن ابی طالب (ع) بقتال الناکثین و القاسطین و المارقین؛ پیامبر اکرم (ص) به علی (ع) دستور داد که با سه گروه ناکثین و قاسطین و مارقین پیکار کند». 🔹خود حضرت نیز در خطبه شقشقیه با همین نام مخالفین خود را نام برده است: «فلما نهضت بالامر نکثت طائفه و مرقت اخری و قسط آخرون... ؛ هنگامی که قیام به امر خلافت کردم، جمعی پیمان خود را شکستند و گروهی به بهانه ای واهی سر از اطاعتم پیچیدند و از دین خدا بیرون پریدند، و دسته دیگری راه ظلم و طغیان را پیش گرفتند». تحلیل و بررسی عملکرد این سه جریان مخالف و موضع امیرالمؤمنین (ع) در برابر آنها نقش ارزنده ای در آگاهی امت اسلامی ما از جریان های مخالف نظام و نیز الهام بخش نحوه برخورد با آنان خواهد بود. به یاری خداوند، بر آنیم که به تحلیل این سه جریان مخالف از دیدگاه امام علی (ع) بپردازیم. در بخش‌های بعدی این مقاله به عنوان مدخل، بحثی پیرامون دشمن شناسی از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) تقدیم می داریم. ... نویسنده: حجة الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله پاسدار اسلام، ش ۲۰۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش ششم) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. در ادامه این مقاله، به سیره حکومتی آن حضرت به صورت کوتاه اشاره می‌شود. 4⃣عدالت فرهنگی 🔹در نظام حکومتی (عج)، به طور کلی نادانی، بی سوادی و کم خردی، ریشه کن می شود و همه انسان ها براساس توانایی خود، از بالاترین حد دانش و معرفت برخوردار میشوند. در روایتی که از امام باقر (ع) نقل شده، در زمینه رشد و توسعه خردورزی در زمان (عج) آمده است: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللهُ یدَهُ عَلی رُؤُسِ الْعِبادِ فَجُمِعَ بها عُقُولُهُمْ وَ کمُلَتْ بِهِ أَخْلَاقُهُمْ؛ هنگامی که ما به پا خیزد، خداوند دستش را بر سر بندگان میگذارد و بدین وسیله عقول آنها افزایش می یابد و خردهای آنها به کمال میرسد». [بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶] در روایت دیگری از آن حضرت نقل شده است: «وَ تُؤتُونَ الْحِکمَةَ فِی زَمٰانِهِ حَتَّی أَنَّ الْمَرْأَةَ لَتَقْضِی فِی بَیتِهٰا بِکتٰابِ اللهِ تَعٰالٰی وَ سُنَّةَ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله؛ در زمان [حکومت] او به همه مردم حکمت داده می‌شود، تا آنجا که زن در خانه خویش، براساس کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله رفتار میکند». [نعمانی، ص ۲۳۹] به عدالت اقتصادی یا عدالت قضایی محدود نمیشود و شامل حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی نیز میشود. 5⃣قضاوت مهدوی 🔹در زمان حکومت (عج)، در مناسبات حقوقی و قضایی حاکم میشود و داوری و قضاوت میان مردم از هرگونه اشتباه، بی عدالتی و جانبداری پیراسته میشود، که این امر در عادلانه شدن همه روابط اجتماعی و جلوگیری از ستم و تجاوز به حقوق دیگران تأثیر مهمی خواهد داشت. امام صادق (ع)، شیوه قضاوت (عج) را به شیوه پیامبرانی چون حضرت داوود (ع) ـ که قضاوت عادلانه و بدون اشتباه آنها در تاریخ مشهور است ـ تشبیه میکند و میفرماید: «إِذٰا قٰامَ قٰائِم آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام حُکمَ بَینَ النّٰاسِ بِحُکمِ دٰاوُد لٰایحْتٰاجُ إِلٰی بَینَةٍ یلْهِمُهُ اللهُ تَعٰالٰی فَیحْکمُ بِعِلْمِهِ وَ یخْبَرُ کلُّ قَوْمٍ بِمٰا اسْتَبْطَنوه؛ زمانی که ـ که بر آنها درود باد ـ به پاخیزد، در میان مردم به حکم داوود (ع) قضاوت خواهد کرد. او به بینه (شاهد) نیازی نخواهد داشت؛ زیرا خدای تعالی امور را به وی، الهام و او بر پایه دانش خود داوری میکند و هر قومی را به آنچه پنهان کرده اند، آگاه میسازد». [بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۹] 🔹امام یارانی را که در بالاترین مراتب پرهیزکاری قرار دارند و در ارتباطی مستقیم، حکم قضایایی را که در آنها دچار تردید شده اند، دریافت می کنند. در این باره امام صادق (ع) میفرماید: «إِذٰا قٰامَ الْقٰائِمْ بَعَثَ فِی أَقٰالِیمِ الْاَرْضِ، فِی کلِّ إِقْلِیمٍ رَجُلاًً، یقُولُ: عَهْدُک فِی کفِّک، فَإِذٰا وَرَدَ عَلَیک أَمْرٌ لٰا تَفْهَمُهُ؛ هنگامی که قیام کند در کشورهای روی زمین کسانی را برمی انگیزد، در هر سرزمین یک نفر را، و به او می گوید: فرمان تو در کف دست توست. هرگاه کاری برای تو پیش آمد که آن را نفهمیدی و ندانستی، چگونه در آن حکم کنی، به کف دست خود بنگر و به آنچه در آن (مکتوب) است، عمل کن». [معجم احادیث الامام المهدی علیه السلام، ج ۵، ح ۱۴۵۳] ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش سوم) 💠ویژگی های افراد بابصیرت 1⃣ژرف اندیشی 🔹یکی از مهم ترین ویژگیهای ، آنان است و در مقابل، از اوصاف ، و سطحی نگری آنان. ژرف اندیشان، در فتنه های تاریک راه را گم نکرده، می توانند با چراغ هدایت خود را به سر منزل مقصود برسانند؛ ولی ساده لوحان ظاهربین در اینگونه موارد، به راحتی فریب می خورند. وقتی امام علی (ع) مجبور شد در برابر مسلمان نماها شمشیر بکشد و با آنان بجنگد، بر این نکته تاکید کرد که پرچمدار این مصاف، تنها می توانند باشند: «وَ قَدْ فُتِحَ بابُ الْحرْبِ بَینَکمْ وَ بَینَ اَهْلِ الْقِبْلَه وَ لَا یحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ فَامْضُوا لِمَا تُوْمَرُونَ بِهِ وَ قِفُوا عِنْدَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ وَ لَا تَعْجَلُوا فِی اَمْرٍ حَتَّی تَتَبَینُوا فَاِنَّ لَنَا معَ کلِّ اَمرٍ تُنْکرُونَهُ غیراً؛ [۱] بین شما و اهل قبله باب جنگ گشوده شده و این پرچم را به دوش نمی کشد، مگر انکه و استقامت و دانای به موارد حق باشد. پس آنچه را به آن مامور می شوید، انجام دهید و از آنچه نهی می گردید، باز ایستید و در کاری تا دقیقاً بررسی نکردید، شتاب نورزید؛ زیرا آنچه را شما (از روی جهل) منکر آن هستید، ما را قدرت تغییر آن هست». 🔹نمونه دیگر افراد بی بصیرت و ساده لوح، بودند که امام خمینی (ره) می فرمایند: «با حربه قرآن، معاویه، امیرالمومنین (ع) را شکست داد؛ با حربه قرآن؛ و الا چند دقیقه دیگر، چند ساعت دیگر اگر مانده بود، آثاری از بنی امیه نمی ماند؛ لکن حیله کردند، قرآن آوردند [که] ما مُسْلم، شما هم مُسلم؛ اَشهَدُ اَن لَا الٰه اِلَّا الله؛ این قرآن. این خوارج بدبخت احمق، مقدس احمق که امام را نشناخته بود[ند]، هرچه حضرت امیر (ع) گفت: آقا صبر کنید! [گفتند]: خیر، نمی شود، قرآن [است]، اَلحُکمُ لله، نمی شود، نمی شود، نمی شود. می خواستند بکشند حضرت امیر (ع) را همین اصحاب، این خوارجْ، اصحاب حضرت بودند، انصار حضرت بودند. آنها حیله کردند؛ قرآن را بالای نیزه ها کردند که «الْحَکمُ بَیننا وَ بَینکمْ کتابُ الله؛ الْحَکمُ کتابُ الله»؛ حضرت [پیغام] فرستاد به اصحابش که جنگ می کردند که: آقا برگردید! گفت: آقا مهلت بدهید، یک ساعت دیگر مانده! حضرت فرمود: می کشند اینها مرا؛ ریخته اند دورم؛ شمشیرها کشیده اند؛ اگر نیایید، می کشند. با قرآن، اسلام را شکست دادند». [۲] مقام معظم رهبری نیز بارها بر تاکید و آن را از ضروریات معرفی می فرمایند. [۳] بی تردید، بدون داشتن ذهنیتی شفاف از مسایل منطقه و جهان پیرامون، نمی توان در مسایل سیاسی کشور و منطقه بینشی صحیح پیدا کرد. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] نهج البلاغه، خطبه ۱۷۳ [۲] صحیفه امام، ج ۱، ص ۳۰۳ [۳] پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا ۹۳/۰۳/۱۱ منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمد علی محمدی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️حیا در فرهنگ دینی (بخش سوم) 🔸 منشأ هر چیزی است و به فرموده امام صادق (ع): «اگر حیا نباشد، هیچ مهمانی احترام نمیشود و به هیچ وعده ای وفا نمی شود و هیچ حاجتی برآورده نمی شود»؛ پس باید در نهادینه شدن این عنصر و حالت درونی کوشید و سعی کرد را به سوی فضای عاری از زشتیها هدایت کرد. 💠حیا و عفت ورزی 🔹واژه و در بسیاری از متون کنار هم آمده اند و دلیلش آن است که استمرار حیا، آدمی را به عفت و سوق داده و در نهایت، انسان را از ارتکاب گناهانی چون: خوردن مال حرام (عفت شکم)، فحشا (عفت جنسی) و دشنام (عفت زبان) باز می دارد. البته باید اذعان کرد که قلمرو حیا، فراگیر و مربوط به موضوع خاص و محدودی نمی باشد. همواره با حیا و عفت قرین بوده و برای مشتاقان کمال جو و طالبان سعادت است. جلوه ای از حیا در عفت ورزی حضرت یوسف (ع) مشاهده می شود، آنگاه که همسر عزیز مصر درباره اش می گوید: «من از او تقاضای مراوده کردم و او ورزید». آری شرم و حیای یوسف نبی (ع) او را از تن دادن و تسلیم شدن در برابر درخواست شیطانی همسر عزیز مصر (‌زلیخا) مصون داشت و به زیور پاکدامنی آراست. 🔹در زندگی حضرت موسی (ع) نیز آمده است که وقتی حضرت شعیب (ع) از آن حضرت به پاس خدمت به دخترانش قدردانی نمود، دخترش گفت: او را استخدام کن که بهترین فرد، قوی و امین است. حضرت شعیب (ع) در جواب اظهار داشت: قوی بودن او را در موقع آب کشیدن از چاه دیدی، ولی امین بودنش را از کجا فهمیدی؟ دختر گفت: وقتی از وی خواستیم به حضور شما بیاید، من برای نشان دادن راه خانه از جلو حرکت می کردم و موسی (ع) از پشت سر می آمد، هنوز مسافتی راه نیامده بودیم، که او خواست جلو برود و من از پشت سرش حرکت کنم، و دلیل تقاضایش این بود که چون باد، بر لباس من می‌وزید و ممکن بود باد، لباسم را از اندامم کنار زند، و عفت موسی (ع) اجازه نمی‌داد چنین شود، لذا به من گفت: من از جلو می‌روم، بر سر دو راهیها و چند راهیها مرا راهنمایی کن. [۱] 🔹 (س) که مصداق واقعی حیا، عفت و است، هنگامی که در بستر بیماری قرار گرفت،‌ از «اسما» خواست برایش تابوتی تهیه کند که در موقع حمل، بدنش پیدا نشود. اسما پیشنهاد ساخت تابوتی را داد که مردم حبشه برای حمل جنازه از آن استفاده می کردند و به خاطر دیواره بلندش، جسم میت پنهان می ماند. حضرت فاطمه (س) از این نظر بسیار خوشحال شد و دستور داد برایش تدارک ببینند. در این ماجرا، و عفت ورزی حضرت حتی پس از رحلتش قابل توجه است. قلمرو حیا بسی گسترده است و اولیای الهی بهترین نمونه رعایت حیا، عفت و تقوا هستند. حضرت ابوطالب (ع) در وصف حالات مأخوذ به حیای پیامبر (ص) می فرماید: هیچگاه پیامبر را برهنه ندیدم، و هیچکس نیز او را در حال قضای حاجت ندید. ... پی نوشت: [۱] تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۶۴ نویسنده: زهرا نساجی زواره، نشریه فرهنگ کوثر، شماره ۸۵ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش هفتم) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. در ادامه این مقاله، به سیره حکومتی آن حضرت به صورت کوتاه اشاره می‌شود. 6⃣اقتصاد مهدوی 🔹 (عج) آخرین حاکمی است که بر کره خاکی حکومت خواهد کرد. ، نقش و جایگاه برجسته ای دارد و در روایت های اسلامی نیز بر این جنبه از عدالت موعود، بسیار تأکید شده است. با استقرار حکومت مهدوی، همراه با قسط و بر سراسر جهان حاکم می شود و بشر به آرزوی دیرین خود دست می یابد. امام محمد باقر (ع) نیز عدالت اقتصادی دوران ظهور را چنین توصیف می کنند: «فَإِنَّهُ یقْسِمُ بِالسَّوِّیه وَ یعْدِلُ فِی خَلْقِ الرَّحْمنِ، الْبِرّ مِنْهُمْ وَالْفَاجِرِ؛ او مال و ثروت را به مساوات [بین مردم ] تقسیم و در میان آفریدگان [خدای ] رحمان، اعم از نیکان و بدان آنها، عدالت برقرار می کند». [بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲۹] 🔹در روایتی دیگر حضرت می فرماید: او بخشش هایش را دو بار در سال بر مردم ارزانی می دارد و در هر ماه دو بار به آنها روزی می دهد. او میان مردم چنان برابری ایجاد می کند که هیچ نیازمند زکاتی یافت نمی شود. صاحبان زکات با زکات های خود به سوی مستمندان از شیعیان او روی می آورند، اما آنها از پذیرش زکات خودداری می کنند. پس صاحبان زکات، زکاتشان را در همیان می گذارند و در خانه های مستمندان می گردانند و به آنها عرضه می کنند، اما آنها می گویند: ما را نیازی به دراهم شما نیست. همه اموال اهل دنیا، چه آنها که [از دل زمین ] به دست می آید [و] چه آنها که [از روی زمین ] حاصل می شود [نزد او جمع می شود. پس او به مردم می گوید: بیایید به سوی آنچه در راه] به دست آوردن آن پیوندهای خویشی را گسستید؛ خون به ناحق ریختید و به محارم دست یازیدید. پس او آنچنان بخششی به مردم ارزانی می کند که پیش از آن هیچ کس ارزانی نداشته است. [بحارالانوار، ج ۱، ص ۳۹۰] 🔹از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: «هنگامی که ظهور کند، خداوند تعالی بی نیازی را در دل های بندگان جایگزین می سازد، تا آنجا که وقتی مهدی می گوید: چه کسی مال و دارایی می خواهد؟ جز یک نفر هیچ کس به سوی او نمی آید. پس او می گوید: [هر چه خواهی ] برگیر. آن مرد هم مقداری مال برگرفته و می رود، تا آنجا که به دورترین مردم می رسد. در این وقت می گوید: آیا من از این مردم هم بدترم. پس باز می گردد و آن مال را به مهدی برمی گرداند و می گوید: مالت را بگیر نیازی به آن ندارم». [معجم الاحادیث مهدی، ج ۱، ص ۲۴] ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
⭕️ عليه السلام: 🔸قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ: ... يا بُنَيَّ، إن عَدِمَكَ ما تَصِلُ بِهِ قَرابَتَكَ، و تَتَفَضَّلُ بِهِ عَلى إخوَتِكَ فَلا يَعدَمَنَّكَ حُسنُ الخُلُقِ و بَسطُ البِشرِ؛ فَإِنَّهُ مَن أحسَنَ خُلُقَهُ أحَبَّهُ الأَخيارُ و جانَبَهُ الفُجّارُ. 🔹لقمان (ع) به پسرش گفت: ... پسرم! اگر چيزى ندارى كه بدان صله رحم كنى و به برادران [دينىِ] خود بخشش نمايى، نيك خويى و گشاده رويى را از دست نده؛ زيرا هر كس اخلاقش را نيكو گردانَد، نيكوكاران او را دوست مى دارند و بدكاران از او كناره مى گيرند. 📕بحارالأنوار، ج ۱۳، ص ۴۲۰ ح ۱۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️علماء و بزرگان اهل سنت درباره شخصیت امام صادق (ع) چه سخنانى دارند؟ (بخش اول)   💠با مراجعه به کلمات علماى اهل سنت پى مى بریم که (ع) از موقعیّت و نزد آنان برخوردار بوده است. در اینجا به کلمات برخى از آنان راجع به آن حضرت اشاره مى کنیم: 🔹ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ: «... و ؛ کسى که علم و فقه اش دنیا را فرا گرفته است و گفته مى شود که ابوحنیفه و سفیان ثورى از شاگردان او بوده اند... ». [رسائل جاحظ، ص ۱۰۶] محمّد بن ادریس، ابوحاتم رازى: او درباره امام صادق (ع) مى گوید: « ثقه (مورد وثوق) و او بى نیاز از تحقیق است». [الجرح و التعدیل، ج ۲، ص ۴۸۷؛ به نقل از او، تذکرة الحفاظ، ج ۱، ص ۱۶۶] محمّد بن حبّان بن احمد، ابوحاتم تمیمى بستى: او مى گوید: « بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب ـ رضوان الله علیهم ـ کنیه او ابوعبدالله است. از پدرش روایت نقل مى کند. او از سادات اهل بیت در فقه و علم و فضل است. ثورى و مالک و شعبه و سایر مردم از او روایت نقل کرده اند... ». [الثقات، ج ۶، ص ۱۳۱] 🔹عبدالله بن عدى جرجانى: «و ـ (ع) ـ از ثقات مردم بود، همان گونه که یحیى بن معین گفته است». [الکامل فی الضعفاء، ج ۲، ص ۱۳۴] ابوعبدالرحمن سلمى: او در کتاب «طبقات مشایخ الصوفیة» مى گوید: « (ع) سرآمد تمام هم ردیفان خود از اهل بیت بود. او داراى علم بسیار در دین، و زهد فراوان در دنیا، و ورع تام از شهوات و ادب کامل در حکمت بود». [ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ج ۲، ص ۴۵۷، به نقل از او] ابوالفتح محمّد بن عبدالکریم شهرستانى: «، داراى علم بسیار و ادب کامل در حکمت و زهد در دنیا و ورع تام از شهوات بود. او مدتى در مدینه اقامت کرد و به شیعیان منسوب به خود افاده رسانده و بر موالیان خود اسرار علوم را افاضه نمود... ». [الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۶۶] 🔹جمال الدین ابوالفرج ابن جوزى: بن على بن الحسین بن على ابن ابى طالب، ابوعبدالله، جعفر صادق... مردى عالم، زاهد و عابد و... بود». [المنتظم، ج ۸، ص ۱۱۰ و ۱۱۱] ابوسعد عبدالکریم سمعانى: « ... او را به جهت صدق در گفتار، نامیدند». [الانساب، ج ۳، ص ۵۰۷] عزّالدین ابن اثیر جزرى: « ... او را به جهت صدق در گفتار و کردار، نامیدند... و مناقب او مشهور است». [اللباب فی تهذیب الانساب، ج ۲، ص ۳] محمد بن طلحه شافعى: «او ـ جعفر بن محمّد (ع) ـ از بزرگان اهل بیت و سادات آنان (علیهم السلام) است. داراى علوم فراوان و عبادت وافر و وردهاى پیاپى، و زهد روشن، و تلاوت بسیار بود. او معانى قرآن را دنبال کرده و از دریاى جواهراتش استخراج نموده و عجائبش را استنتاج مى نمود...». [مطالب السوول، ج ۲، ص ۱۱۱] ... 📕اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، ص ۱۰۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel