💠مشکلاتی که انسان را #از_نظر_معنوی مستحکم میکند
🔷 #امام_علی(ع) میفرمایند: «خداوند همواره بندگان خود را به انواع شداید مواجه میکند و اقسام کوششها و مجاهدتها را پیش پای آنها میگذارد، #تکالیفی_گوناگون #برخلاف_طبع_آسایشطلب آنها، بر آنها مقرر میدارد تا غرور و #تکبر از دلشان بیرون رود، #نفوس_شان_به_عبودیت_خدا رام گردد و این وسیله ای است برای اینکه درهای فضل و رحمت پروردگار به روی آنها گشوده شود».[۲]
🔷این اصل هم برای افراد است و هم برای ملتها. لذا ایشان در جای دیگر میفرماید: «خدا هرگز استخوان شکسته ملتی را بازسازی نفرمود، مگر پس از آزمایشها و تحمل مشکلات».[۳] خداوند #برای_امتحان و #رشد_دادن، انواع مشکل ها را سر راه انسان قرار میدهد تا با آنها دست و پنجه نرم کند و رشد نماید.
🔷 #امام_علی (ع) میفرمایند: «روزی انسانها را اندازه گیری و مقدر فرمود. گاهی کم و زمانی زیاد و به تنگی و وسعت به گونه ای عادلانه تقسیم کرد، تا هرکس را که بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن بیازماید، و با شکر و صبر، غنی و فقیر را #مورد_آزمایش قرار دهد. پس روزی گسترده را با فقر و بیچارگی درآمیخت و تندرستی را با حوادث دردناک پیوند داد، دوران شادی و سرور را با غصه و اندوه نزدیک ساخت، اجل و سرآمد زندگی را مشخص کرد، آن را گاهی طولانی و زمانی کوتاه قرار داد و مقدّم یا مؤخر داشت.»[۴]
🔷ممکن است اینجا سؤال پیش بیاید که خدا چرا بندگان خودش را امتحان می کند؟ مگر نه این است که او آگاه بر همه پوشیدگی ها است؟ متفکر شهید استاد مطهری می فرماید: «امتحان اگر فقط به معنی به کار بردن میزان و مقیاس برای کشف مجهولی باشد، البته درباره خداوند صحیح نیست. #امتحان معنی دیگر هم دارد و آن #از_قوّه_به_فعل_آوردن و تکمیل است. #خداوند که #به_وسیله_بلایا و شداید امتحان میکند، به معنی این است که به وسیله اینها #هرکسی را به #کمالی که لایق آن است میرساند.
👇👇👇👇👇
🔷فلسفه شداید و بلایا فقط سنجش وزن و درجه و کمیت نیست. همچنین زیاد کردن وزن و بالا بردن درجه و افزایش دادن به کمیت است. خداوند امتحان نمیکند که وزن واقعی و حد و درجه معنوی و اندازه شخصیت کسی معلوم شود، #امتحان_میکند، یعنی #در_معرض_بلایا و شداید قرار میدهد که بر وزن واقعی و درجه معنوی و حد شخصیت آن بنده افزوده شود. امتحان نمیکند که بهشتی واقعی و جهنمی واقعی معلوم شود. امتحان میکند و مشکلات و شداید به وجود می آورد تا آنکه میخواهد به بهشت برود، در خلال همین شداید خود را شایسته و لایق بهشت کند و آن که لایق نیست سر جای خود بماند.»[۵] مشکلاتی که سبب آنها گناه انسانها است. این یک حقیقتی است که دین بیان میکند که در این جهان همه مشکلات حساب مادی ندارند، بلکه برخی از مشکلات به امور معنوی هم پیوند دارند.
🔷 #امام_علی (ع) چنین میفرمایند: «خداوند بندگان خود را که گناهکارند با کمبود میوه ها و جلوگیری از نزول برکات و بستن در گنجهای خیرات، گرفتار می کند. برای آنکه توبه کننده باز گردد. گناهکار دل از معصیت بکند و پند گیرنده پند گیرد و بازدارنده راه نافرمانی را بر بندگان ببندد».[۶]
#مشکلات برای انسانها #مفید هستند هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی. فایده معنوی این است که انسان به سوی خدا متوجه میشود و گناهانش کم میگردد و برای توبه و استغفار زمینه می یابد. #امام_علی (ع) در این باره میفرمایند: «هر مقدار آزمایش و مشکلات بزرگتر باشد ثواب و پاداش نیز بزرگتر خواهد بود».[۷]
🔷البته #مشکلات و مصیبتها، #زمینه_ساز_رشد و پاک شدن و #تعالی_یافتن هستند و کسانی که با مشکلات در می افتند و جهاد و مبارزه میکنند و از آنها عبرت میگیرند، سود می برند، ولی کسانی که عبرت نمیگیرند و مبارزه نمیکنند، رشد نمی یابند و پاک نمیشوند. نکته دیگر اینکه کافی نیست ما #مشکلات را بشناسیم، بلکه باید #حد و #اندازه آنها را بسنجیم. بعضی ها مشکلات کوچک را خیلی بزرگ میشمارند و در مقابل آن خود را می بازند و توان تصمیم گیری را از دست میدهند و به مشکلات بزرگتر گرفتار میگردند. #امیرالمؤمنین (ع) شاید با توجه به همین نکته میفرمایند: «کسی که مصیبت های کوچک را بزرگ شمارد، خدا او را به مصیبت های بزرگ مبتلا خواهد کرد».[۸]
• ادامه دارد...
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغه (ترجمه محمد دشتی) نامه ۴۵
[۲] همان، خ ۱۹۲ - [۳] همان، خ ۸۸ - [۴] همان، خ ۹۱
[۵] بیست گفتار (مطهری مرتضی) ص ۱۴۸
[۶] نهج البلاغه (ترجمه م دشتی)، خ ۱۴۳
[۷] همان، خ ۱۸۸ - [۸] همان، حکمت ۴۴۸
|منبع: راسخون به نقل از حوزه نت
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
✅ #امام_على عليه السلام:
🔷 #بزرگوار، نيكوكارى هاى خود را بدهى به گردن خود میداند كه بايد بپردازد، و #فرومايه، احسان هاى گذشته خود را بدهى به گردن ديگران میداند، كه بايد پس بگيرد.
📕غررالحكم، ح ۲۰۳۱ و ۲۰۳۲
#امام_على
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️
💥
⭕️عاملی برای بروز اختلافات
🔶انسان امروزی دچار بیماری ای شده است که جز به دست خودش نمیتواند درمان شود. بیماری #انسان_مدرن چیزی نیست، جز #از_خود_بیگانگی. به همه چیز توجه دارد الاّ خودش. بر خلاف تصور عمومی، هر چه #روح_مدرنیته بر تن انسان امروز بیشتر دمیده میشود، او را از #خود بیگانه تر میکند.
🔷 #پیشرفت_تکنولوژی راحتی را برای انسان امروزی به ارمغان آورده، اما #خودیّتش را که تمام هستی اش را شکل میدهد، از او گرفته است. این #از_خودبیگانگی را، میتوان در زندگی روزمره بسیاری از افرادِ جوامع امروزی شاهد بود، که جامعه ی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مظاهر "از خود بیگانگی" که اسباب غفلت زدگی را بوجود آورده است، توجه به #مُد و #مُد_گرایی است.
🔷در بسیاری از خانواده ها، آنچنان به آن اهمیت داده میشود و دغدغه شده، که حتی از ضروری ترین مسائل زندگی غفلت میشود، اما از #مُد هرگز! این حالات به دلیل این است که، بسیاری از افراد لذت های جسمانی را هدف نهایی و مطلوب اصلی خویش میپندارند و آن را با من و #هویت_انسانی خویش اشتباه میگیرند، لذا تمام تلاش خود را برای رشد «تَن» و غفلت از «مَن» صرف میکنند.
💠ریشه ی غفلت و جهل
🔷قرآن #ریشه #از_خودبیگانگی و غفلت (و توجه بیش از حد به زینت های دنیوی) را، #فراموش_کردن_خدا میداند. خداوند در سوره ی حشر آیه ی ۱۹ میفرماید: «از کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد.»
🔷 #غفلت، یکی #از_نشانههای_جاهلیت در هر عصری است. جاهلیت در هر زمانی که باشد دارای ماهیتی مشترک است، حال چه این جاهلیت مدرن، نو، خوش چهره و بزک کرده باشد یا سنتی، کهنه و رنگ و رو رفته. #عمده_ترین_ویژگی_جاهلیت در هر عصری #عدم_اعتقاد_به_خدا و محور نبودن خداست. #جاهلیت_مدرن بسیار فریبنده تر است، زیرا مدعیِ آگاهی بخشی و پشتوانه ی خود را علم و فناوری و فرهیختگی میداند و جهالت را انکار میکند.
🔗متن کامل را اینجا 👇 article.tebyan.net/352942
بخوانید.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️به روز باشیم
🔷 آیا میدانید سال گذشته #مردم_لبنان #با_وجود_بحران_اقتصادی ۳۶۰ هزار دلار #به_سیلزدگان_خوزستان کمک کردهاند!
🔺این را ارسال کردیم تا بدانید چقدر برخی از کاربران فضای مجازی، با #موج_سواری_انگلیسیها بازی میخورند و پیام میگذارند!
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
@tabyinchannel
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #حقوق_مادر در رساله حقوق امام سجاد (ع) (بخش دوم)
🔶 #مادر یکی از زیباترین مخلوقات زندگی آدمی است که از کودکی تا پیری به بودنش نیاز است. در دوران کودکی #مراقبتهای_اوست که حیات را به انسان می بخشد و در دوران پیریش، دعایش.
🔺 #با_ما_همراه_باشید تا با #حقوق_مادر در #رساله_حقوق_امام_سجاد (ع) بیشتر آشنا شوید.
💠«وَ اَمَّا حَقُّ اُمِّکَ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّهَا حَمَلَتْکَ حَیْثُ لَا یَحْتَمِلُ اَحَدٌ اَحَداً»؛ «و اما #حق_مادرت این است که بدانی او آنگاه که هیچکس حمل کسی را بر دوش خود نمیپذیرفت، تو را بر دوش خود کشید»
🔷 #دانستن حق و #حقوق_دیگران اولین مرحله برای ادای حقوق است. کسی که معرفت و آگاهی به حقوق دیگران نداشته باشد، قدمی برای احقاق آن بر نمیدارد. پس قدم اول این است که حقوق حقیقی دیگران به درستی شناخته شود. #بهترین_منبع هم برای شناخت این حقوق، #سازنده_انسان و نظام خلقت است. اوست که عالم را خلق کرده است و به درستی میداند که چه چیز درست است و چه چیز نادرست. چه چیز افراط است و چه چیز تفریط. اگر انسان از یک #منبع_معصوم این آگاهی و معرفت را کسب نکند، ممکن است به دام افراط و تفریط بیفتد و از حد تعادل خارج شود.
🔷 #امام_سجاد (ع) در این فراز اشاره به اولین #آگاهی ای میدهند که انسان باید در مقابل #مادر_خویش بدان دست یابد. یگانه کسی که او را بر دوش کشید، سختی های جسم و روح او را به خود خرید و در وجود خویش جای داد، #مادر بود.
💠«وَ اَعْطَتْکَ مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لَا یُعْطِی اَحَدٌ اَحَداً»؛«و از میوۀ دلش به تو داد آن هنگام که کسی به تو چیزی از خویش نمیداد»
🔷 #تغذیه_کودک از شیره جان مادر است. #کودک در دورانی که در #رحم_مادر مهمانست برای تامین نیازهای جسمی خود به اکسیژن و مواد غذایی و پادتن های ضد بیماری و دفع مواد زائد نیاز دارد که همه این موارد #از_طریق_جسم_مادر انجام میگیرد، که همین موارد #سختیهای_بسیاری را برای جسم مادر به همراه دارد و آنچه همه اینها را بر مادر آسان میکند، به دنیا آمدن فرزند سالم و صالح است.
👇👇👇👇👇
این مواد مورد نیاز برای جنین از داخل عضوی به نام جفت که متصل به رحم مادر است و از طریق بند ناف، با جنین در ارتباط است، به جسم کودک منتقل میشود. در این مدت ۹ ماهه یا کمتر، #مادر ناگزیر است بسیاری از خواسته های غذایی خود را به کنار نهد و آن چیزی را بخورد که نیاز کودک است.
💠«وَ وَقَتْکَ بِجَمِیعِ جَوَارِحِهَا»؛«و با تمام اعضایش از تو مراقبت کرد»
🔷 #سختیهایی که #مادر برای #رشد_جسمی و #تربیت_روانی کودک میکشد، صرفاً به دوران جنینی کودک محدود نمیشود. سختیهای رشد او و تربیتش قصه ادامه داری است که تا دوران نوجوانی به گونه ای و پس از آن به گونه ای دیگر ادامه دارد. #مادر اولین کسی است که برای رشد کودک و توان روانی او از جسم و روان خویش مایه میگذارد. این صرف جسم و روان، به گونه ای وقف تمام وجود خویش، برای این اموری است که نام برده شد. بعد از این فراز، #امام_سجاد (ع) به بیان نمونه هایی از این موارد می پردازند:
💠«وَ لَمْ تُبَالِ اَنْ تَجُوعَ وَ تُطْعِمَکَ»؛ «او باکی نداشت که خود گرسنه بماند ولی تو را غذا بدهد»
💠«وَ تَعْطَشَ وَ تَسْقِیَکَ»؛ «و نیز خود تشنه بماند ولی تو را سیراب نماید»
💠«وَ تَعْرَى وَ تَکْسُوَکَ»؛ «خود چیزی برای پوشش نداشته باشد ولی تو را بپوشاند»
💠«وَ تَضْحَى وَ تُظِلَّکَ»؛ «خود در آفتاب بماند ولی تو را در سایه نگه دارد»
💠«وَ تَهْجُرَ النَّوْمَ لِاَجْلِکَ»؛ «او به خاطر تو بی خوابی کشید»
💠«وَ وَقَتْکَ الْحَرَّ وَ الْبَرْدَ»؛ «و تو را از گرما و سرما محافظت کرد»
💠«لِتَکُونَ لَهَا»؛ «تا تو برای او باشی»
🔷 #همه_زحمات_مادر برای آن است که تو برای او باشی، تو حاصل زحمات او تا بار محبت خویش را بر دوش تو بگذارد و تو نیز به او محبت کنی. بعد از آگاهی به زحمات مادر، تنها حقی که #امام_سجاد (ع) بدان اشاره میکنند این است که #برای_مادرت_باشی. تو نیز باید خود را وقف او کنی. دورانی که او به تو نیاز دارد، خواهد رسید و ناتوانی او را به مانند نوزادی خویش در او خواهی دید.
👇👇👇👇👇
🔷آن زمان است که تو باید خود را وقف او کنی و #در_راه_سلامتی #جسمی و #روانی او از هیچ امری دریغ نکنی. آن افرادی که خانه های خود را از وجود سالمندان بی برکت میکنند و مادر و پدر خویش را به آسایشگاه های سالمندان می برند، همان افرادی هستند که حقوق ایشان را ضایع کرده اند و آنگاه که والدین به ایشان نیاز داشتند، آنها را رها کرده و به امور خویش رسیده اند.
🔷 #سالمندان_مایه_برکت زندگی هستند، #دعای_خیر_ایشان است که کارهای بسیار سخت را برای فرزندانشان ساده میکنند و #گره_های_کور_زندگی را به راحتی با دستان رنجور خویش باز میکنند. از پیامبر اکرم (ص) در این باره نقل شده که فرمودند: «رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَکَ أَبَوَیْهِ عِنْدَ الْکِبَرِ فَلَمْ یُدْخِلَاهُ الْجَنَّة؛ خوار بادا (و خاک بر بینی) آن کس که پدر و مادرش نزد او پیر شوند و او را به بهشت نبرند».[۱]
🔷در روایتی در مورد دعای والدین از امام علی (ع) اینگونه نقل شده است که فرمودند: «أربَعةٌ لا تُرَدُّ لَهُم دَعوَةٌ: الإمامُ العادلُ لرعیَّتِهِ و الوالدُ البارُّ لولدِهِ و الولدُ البارُّ لوالدِهِ و المظلومُ؛ دعاى چهار گروه رد نمى شود: (اول) دعای پیشواى دادگر در حقّ ملّتش. (دوم) دعای پدر صالح در حقّ فرزندش. (سوم) دعای فرزند صالح در حقّ پدرش و (چهارم) دعای ستمدیده».[۲]
💠«فَاِنَّکَ لَا تُطِیقُ شُکْرَهَا اِلَّا بِعَوْنِ اللَّهِ وَ تَوْفِیقِهِ»؛ «از این رو توان سپاس گزاری از او را نداری جز با کمک گرفتن و توفیق خواستن از خدا».
🔷در نهایت همه این مطالبی که گذشت، #امام_سجاد (ع) بیان میدارند که تو، توان قدردانی تمام آن زحمات را نداری، مگر آنکه از خدای متعال یاری بجویی و او توفیق آن را به تو دهد. #مادر در راه رشد جسمی و معنوی تو، تمام وجود و جوانی خویش را صرف کرد و تو توان این کار و همت آن را نداری. #مادر است که حاضر است برای فرزندش جان خویش را مصرف کند. پس بهترین کار این است که از خدای متعال توفیق این کار را طلب کنی و از او بخواهی تو را قدردان نعمت آنها قرار دهد.
پی نوشت:
[۱] بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۸۶
[۲] الإرشاد، ج ۱، ص ۳، ح ۴
|منبع: وبسایت راسخون
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️جادههای شمال کشور مملو از کسانی است که نگران #برگزاری_مراسم در #محرم هستند!
🔷 هیچکس به اندازهی مسجدی ها و هیئتیها پروتکلها رو رعایت نکرده، ولی #کسانی که #جان_پرستاران کوچکترین ارزشی برایشان ندارد، #نگران برگزاری مراسم محرم #بارعایت_پروتکلها هستند!
@tabyinchannel
#کانال_تبیین
⭕️چرا خداوند دستور داده #قرآن به صورت #ترتیل خوانده شود؟
🔷تعبیر به #ترتیل: "وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا"،[مزمل، ۴] که در اصل به معناى #تنظیم و #ترتیب_موزون است، در اینجا به معناى #خواندن_آیات_قرآن با تأنى و نظم لازم، ادای صحیح حروف، تبیین کلمات، دقت و تأمل در مفاهیم آیات، و اندیشه در نتایج آن است.
🔷بدیهى است #چنین_قرآن_خواندنى میتواند در #رشد_معنوى، اخلاقى، تقوا و پرهیزگارى انسان نقش مؤثری داشته باشد.[۱]
🔷از امام صادق (ع) درباره آیه شریفه «و رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» سؤال شد که منظور چیست؟ فرمودند: امیرالمومنین (ع) میفرمایند: منظور این است که #قرآن را #واضح و #شمرده بخوانید، نه مانند شعر، و نه مثل پرتاب کردن مشتی شن (که به هر طرف پراکنده باشد)، بلکه قلب هایتان را با آن نرم کنید و دنبال آن نباشید که زود به آخر سوره برسید.[۲]
🔺بنابراین منظور از ترتیل خواندن قرآن، تنها ترتیل مصطلح که امروزه بسیاری از قاریان تلاوت میکنند، نیست بلکه بیشتر روش های قرائت مرسوم را در بر میگیرد.
پی نوشت:
[۱] تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص۱۶۷
[۲] عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَز َّو َجَلَّ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) بَیِّنْهُ تِبْیَاناً وَ لَا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعْرِ وَ لَا تَنْثُرْهُ نَثْرَ الرَّمْلِ وَ لَکِنْ أَفْزِعُوا قُلُوبَکُمُ الْقَاسِیَةَ وَ لَا یَکُنْ هَمُّ أَحَدِکُمْ آخِرَ السُّورَةِ. کافی، ج۲، ص۶۱۴، ح۱
|منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️تکنولوژی خوب، تکنولوژی بد
🔶دانشمندان #تکنولوژی و فناوری را #دانش_و_عمل_منسجم که در تمام #فعالیتهای_روزمره کاربرد دارد، معرفی مینمایند؛ اما این تعریف همه آن چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم. این تعریف و تعریفهای مشابهش، یک نگرانی را برای کسی که میخواهد قدم در #مسیر_سعادت و #پیشرفت_مادی_معنوی داشته باشد به همراه دارد؛ چرا که #تکنولوژیها و محصولات آن جزء لاینفکی از زندگی انسانها شدهاند؛ بنابراین باید نسبت خود را با #سعادت_انسان مشخص سازند. از این جاست که میتوان این سؤال را مطرح نمود که آیا تکنولوژی خوب و بد هم دارد؟
🔷برای پاسخ به سؤال مطرحشده که آیا #تکنولوژی خوب و بد دارد یا نه؟ آنچه مهم است مورد توجه قرار گیرد خروجی و #کاربری_آن_تکنولوژیهاست و این خروجی و کاربری #از_منظر_دین، باید نسبتش را با #سعادت دنیا و آخرت #انسان مشخص کند.
🔴 #فناوریها در صورتی #خوب ارزیابی میشوند که #همراستای #هدف_اصلی_خلقت که #سعادت_انسان را به دنبال دارند #قرار_بگیرند. خداوند تبارک و تعالی درباره هدف خلقت انسان میفرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛[ذاریات، ۵۱] و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند». حال سؤال اینجاست با چه #معیارهایی میتوان تشخیص داد که #یک_فناوری و محصولات آن، ما را به #هدف_خلقت یعنی #عبودیت و رسیدن به سعادت حقیقی میرساند.
💢مثلث فناوری
🔷به نظر میرسد برای پاسخ به این سؤال که معیارهای مشخصکننده جهت تکنولوژی چیست، باید به سه ساحت توجه کرد.
💠ساختار تکنولوژی:
🔷 #اولین_مسئلهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که فناوری و تکنولوژی چیزی است که قرار است از خروجیش، محصولات متنوعی گرفته شود و اینجاست که باید گفت اگر خروجی این #فناوری چیزی جز محصولاتی نیست که ما را هر چه بیشتر #از_خداوند دور میکند باید #آن_فناوری را #منفی_قلمداد_کرد. مهم است که استفاده یک تکنولوژی به صورت دقیق بررسی شود تا بتوان بهطور قطع درباره آن تکنولوژی و فناوری نظر داد.
🔷به عنوان مثال در #تکنولوژیهای مربوط به #دانش_هستهای، آن بخشی که فقط برای ساخت #سلاح_هستهای و کشتار جمعی کاربرد دارد #قطعاً_منفی است و داشتن آن نیز #از_لحاظ_شرعی #حرام است. مقام معظم رهبری با استفاده از کلیدواژه #فناوری_صلحآمیز_هستهای میان بخشی از این فناوری و تأسیسات مربوط به آن که فقط برای تولید سلاح هستهای کاربرد دارد و آن قسمتی که استفاده صلحآمیز دارد تفاوت قائل میشوند و در بیانات خود میفرمایند: «ما با وجود اینکه میتوانستیم در این راه (تولید بمب اتم) قدم برداریم، #براساس_حکم_اسلام_عزیز، کاربرد این سلاح را #حرام_قطعی_شرعی اعلام کردیم؛ بنابراین هیچ دلیلی ندارد که برای تولید و نگهداشت سلاحی که استفاده از آن مطلقاً حرام است، هزینه کنیم.»
🔷این بیانات حاوی این معنا است که نه از فناوری هستهای برای تولید بمب اتم استفاده میکنیم و نه در راه داشتن تکنولوژیهای مربوط به تولید و نگهداری آن قدمی بر میداریم و همچنین در جای دیگر بیان میدارند: «من تأکید میکنم که جمهوری اسلامی هرگز در پی تسلیحات هستهای نیست، و نیز هرگز از حق ملّت خود در #استفادهی_صلحآمیز از انرژی هستهای چشمپوشی نخواهد کرد.»
🔷به عنوان نکته آخر و جمعبندی این بخش باید گفت که #تکنولوژیها فارغ از جهت استفاده صاحبانشان، خود فی نفسه #دارای_امکان_تعیین_جهت مثبت و منفی هستند، اما غالب آنها چون هر دو جهت را میتوانند دارا باشند، با این مؤلفهای که مطرح شد (ساختار تکنولوژی) تعداد کمی از آنها حاوی برچسب منفی خواهند بود، بنابراین در گام دوم باید به سراغ صاحبان و #مالکان این #تکنولوژیها رفت و از #هدف_آنها نیز برای استفاده از تکنولوژیها سؤال کرد.
💠هدف بهکارگیرنده تکنولوژی
🔷در گام دوم برای اینکه بتوان برچسبی را برای یک تکنولوژی در نظر گرفت باید به #نیت و #رفتار_صاحبان_آن نیز توجه داشت. در دنیای کنونی که از آن در برخی مواقع به استعمار نو یا #سلطه_نوین نیز تعبیر شده است، حرف اول را در حاکمیت دنیا، #تکنولوژیها میزنند. #اصلیترین_مأموریت_استعمار_نو، #تغییر_نرم، سازوار، نامرئی و نامحسوس #در_نظام_باورها و #جهانبینی_مصرفکنندگان جوامع مختلف است که #بکارگیری_تکنولوژی یکی از لوازم اصلی چنین مأموریتی است. به طور طبیعی، برای تحقق چنین شرایطی #الگوهای_تسلط نیز تغییر یافته است و متناسب با نیازها و ضررتها، مدام در حال دگرگونی است.»
🔗متن کامل را اینجا 👈rasekhoon.net/article/show/1502988 بخوانید.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد