eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️دلایل چیست؟ (بخش پنجم و پایانی) 5⃣   🔷از جمله ادله حقانيت قرآن، عدم تحريف این کتاب آسمانی است. خداوند ميفرمايد: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُون؛َ[حجر،۹] به درستی كه ما قرآن را فرستاديم و آن خواهيم بود.» خداوند قرآن را با اوصافی مانند عزيز، محكم، نور، نذير، ‌ذكر و هادی و... توصيف ميكند. لذا اگر كتابی محرّف باشد، نميتواند اين اوصاف را داشته باشد، امّا چون قرآن کریم دارای تمام اين اوصاف است، معلوم ميشود، دچار تحريف نشده، زيرا عزيز به معنای نفوذ ناپذير است، و حكيم به معنای محكم و استوار. بنابراین نه شبهات علمی ميتواند در او خلل ايجاد كند، و نه حيله شيطان و نه با زور شمشير ميتوان با او مبارزه كرد. 🔷همچنين قرآن تذكر برای بشر [اعراف،۲]، نذير برای عالمين [فرقان،۱] است. پس قرآن بايد تا قيام قيامت باشد، و به همه افراد بشر برسد، و قرآنی حجّت است كه تحريف نشده باشد.[۱] انسجام آيات قرآن از جهات مختلف ادبی و علمی و فصاحت و بلاغت و غيره چنان تنظيم شده است كه امكان نفوذ در قرآن مقدور نيست، كه همان معنی است، نمی‌شود چيزی از آن كم كنی و چيزی بر او افزوده نمایی، و اين حقيقت نيز نشان دهنده اين مطلب است كه بر تنظيم آن حكم‌فرما بوده، و اين از ناحيه خداوند عزيز بر پيامبر(ص) عزيز نازل شده است.  پی نوشت [۱] تفسير موضوعی قرآن (عبدالله جوادی آملی)، انتشارات اسراء، ج ۱، ص ۳۳۳ منبع: راسخون به نقل از وبسایت اندیشه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️ 🌷 ⭕️ چیست؟ (بخش اول) 🔶 ، موجودی مجرد است و جسم و قابل قسمت نیست و حیات و فعالیت اعضای بدن، به او متکی است. 🔷واژه در قرآن در سوره ها و آیات متعددی تکرار شده است و متبادر از آن، همان موجودی است که مبدا حیات و زندگی است و آن را منحصر به انسان و یا انسان و حیوان ننموده است، بلکه آن را در غیر انسان و حیوان نیز اثبات نموده است مثل آیه مبارکه: «... فاتخذت من دونهم حجابا فارسلنا الیها روحنا؛[مریم،۱۷] «... مریم میان خود و آنان حجابی افکند و در این هنگام، ما خود را به سوی او فرستادیم». و آیه مبارکه: «و کذلک اوحینا الیک روحا من امرنا[شوری،۵۲] همانگونه (که بر پیامبران پیشین، وحی فرستادیم) بر تو نیز را به فرمان خود وحی کردیم»؛ و آیات دیگر. پس برای روح، مصداقی در انسان هست و مصداق های دیگری نیز در برخی موجودات دیگر. 🔷این دو آیه و آیات دیگر به صراحت دلالت بر وجود روح در انسان و برخی موجودات دیگر غیر از انسان به معانی مختلف وجود دارد. از جمله آیاتی که به صراحت دلالت بر این دارد که مراد از روح، تنها روح انسانی است، آیه مبارکه زیر است: «یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی؛[اسراء،۸۵] از تو (ای پیامبر) راجع به روح می پرسند، بگو از کار خدا است و به شما جز اندکی از علم داده نشده است». در این آیه گرچه روح، مطلق آورده شده و لکن از قرائن موجود در آیه، استفاده میشود، که مراد از روح مورد سؤال، روح انسانی است که به امر خدا انجام گردیده است. بنابر عقیده بیشتر مفسران در آیه بالا روح به معنای روان و عامل حیات به کار رفته است.[۱] 🔷مفسر بزرگ اهل سنت «شیخ ابوالفتوح رازی» در تفسیر «روح الجنان»[۲] در ضمن بیان اقوال مختلف در مورد مفهوم و معنای میگوید: «آنچه در این آیه مورد سؤال قرار گرفته، روح آدمی است که قوام حیات به آن است و آدمی به آن زنده و با فقدان آن انسان زنده نمیماند». 🔷مرحوم شعرانی در حاشیه تفسیر رازی چنین بیان می کند: «تفسیر روح با این مفهوم درست تر به نظر می آید که سؤال از وجود روح و حقیقت آن از دیرباز میان ملل جهان متداول بود، خاصه یهود و مخصوصا آن جماعت از یهودیان که با فلاسفه آمیخته و از عقاید و اختلافشان درباره روح، اطلاع یافته بودند، تعجب بشر درباره روح از آن است که می بیند قدرتی است بر خلاف طبیعت و گویی بر ضد آن در نبرد است و گوشت و پوست و استخوان را چون به خود رها کنند زود پوسیده و متعفن و پراکنده میگردد و ، او را سالها از فرسودگی و تعفن، نگاه میدارد و به حرکت و سخن می آورد و تعقل و ادراک میکند و اینها هیچیک، کار جسم نیست، جسم، سنگین است و سوی پائین میل دارد و روح بر می جهد و جسم را می جهاند. پی نوشت: [۱] بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی (دکتر سید ابوالقاسم حسینی)، ج ۱، ص۲۰و۲۱ [۲] تالیف شیخ ابوالفتوح رازی، با حواشی مرحوم حاج میرزا ابوالحسن شعرانی، کتابفروشی اسلامی، سال ۱۳۸۵ه.ق منبع: حوزه نت به نقل از مجله مکتب اسلام، شماره ۹،حسین حقانی زنجانی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️ 🌷 ⭕️ چیست؟ (بخش دوم) 🔷«حال پس خود از چه مبدا و منشا است؟ خداوند جواب داد که مبدا آن از فرمان خدا است و مانند نور خورشید بر ابدان تابیده و اگر فرمان الهی نبود و از ورای عالم طبیعت، دستوری نرسیده و فروغی نتافته بود، همه چیز جامد بود و صامت». تفسیر آیه «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا؛ شما آدمیان جز اندکی که از علم، نصیب ندارند» این است که از دیدگاه قرآن، موقعیتی در عالم وجود دارد و آثار و خواصی در این عالم، بروز میدهد که بسیار بدیع و عجیب است و شما از آن بی خبرید!. مرحوم «بحرانی» مؤلف تفسیر «برهان» در تفسیر آیه فوق از حضرت امام باقر(ع) نقل میکند که فرمود: «معنای آیه، این است که جز تعداد کمی از بشر، از روح، آگاهی ندارند». 🔷علامه طباطبائی(ره) در تفسیر «المیزان»[۳]  مینویسد: «کلمه روح بطوری که در لغت معرفی شده، به معنای مبدا حیات است که جاندار به وسیله آن قادر بر احساس و حرکت ارادی میشود، ولی مراد از روح در این آیات همان روح و نفس به نام «نفس ناطقه» میباشد که در کالبد همه افراد انسانهای موجود، وجود دارد، و وجود آن از ناحیه خدا و وابسته به او است». چنانکه در آیه دیگر میفرماید: «... انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون؛[یس،۸۹] فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن میگوید: موجود باش! آن نیز بی درنگ موجود میشود. 🔷از این آیه معلوم می شود که: ۱) امر خدا یعنی ایجاد هستی و وجودی است که از ناحیه خداوند به روح متعلق شده و این موجود، وابسته به خداست و به امر او پیدا شده نه علل و اسباب دیگری. ۲) موجودی به نام ، وجود دارد و به همین مناسبت حضرت مسیح(ع) به عنوان کلمه خدا و روح او شمرده شده، آنجا که میفرماید: «انما المسیح عیسی بن مریم رسول الله و کلمة القاها الی مریم و روح منه؛[نساء،۱۷۱] مسیح، عیسی بن مریم، فقط پیامبر خدا و کلمه اوست که آن را به مریم القاء کرده است و روحی از جانب او است». 🔷خداوند در برخی از آیات روح و جان موجود در انسان ها را متعلق به خود دانسته؛ یعنی تنها از ناحیه او به انسان، عطاء شده است. چنانکه در مورد خلقت حضرت آدم(ع) میفرماید: «فاذا سویته و نفخت فیه من روحی؛[حجر،۲۹] هنگامی که کار انسان را به پایان رساندم و در او از روح خود (یعنی یک روح شایسته و بزرگ) دمیدم». و در آیه مبارکه دیگر چنین وارد شده است: «ثم سواه و نفخ فیه من روحه؛[سجده،۹] سپس اندام انسان را موزون ساخت و از روح خویش در وی دمید». 🔷در این دو آیه ، متعلق به انسان ذکر شده و با کلمه «من» آورده شده، یعنی مبدا پیدایش او از ناحیه خداست، و نام این ایجاد را «نفخ» یعنی دمیدن نهاده است[۴] هم چنانکه این کلمه در سایر آیات وارده در این باب نشان دهنده همین واقعیت است: «یلقی الروح من امره علی من یشاء؛[مومن،۱۵] وحی را به هر یک از بندگان خویش که بخواهد القاء مینماید». و آیه «ینزل الملائکة بالروح من امره علی من یشاء من عباده؛[نحل،۲] فرشتگان را با وحی به هر یک از بندگان خویش که بخواهد می فرستد تا دلهای مرده را به وسیله آن زنده نماید». 🔷و آیه «تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر؛[قدر،۴] فرود آیند فرشتگان و روح (مراد جبرئیل است) در آن شب به اذن خدا با هر کاری که تقدیر خدا در امور مختلف است». چنانکه خوانندگان ملاحظه می کنند، کلمه «من» در همه این آیات میفهماند که روح از جنس و سنخ امر است و آنگاه امر را بیان میکند و میفرماید: «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون؛[یس،۸۲] جز این نیست که هرگاه خداوند اراده کند چیزی را، امر کند به او و بگوید باش، پس به وجود می آید» . پی نوشت ۳ ترجمه آقای موسوی، ج ۲۵، ص ۳۴۰و۳۴۱ ۴ کتاب بررسی مقدماتی روانشناسی اسلامی، ص۲۳ منبع: حوزه نت به نقل از مجله مکتب اسلام، شماره ۹،حسین حقانی زنجانی @tabyinchannel
⭕️ مقام معظم رهبری: 🔹 اگر چنانچه در محیط خانواده، محترم شمرده بشود، بخش مهمّی از مشکلات جامعه حل خواهد شد. باید کاری بکنیم که بچّه‌ها را حتماً ببوسند؛ اسلام دنبال این است. 🔸از بیانات معظم له ۱۳۹۲/۰۲/۲۱ @tabyinchannel
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️پیامدهای نامطلوب غفلت مسئولین از (بخش سوم) 🔶 (ره) براساس کتاب استراتژیک قرآن با ما سخن گفت، در حالی که متاسفانه در چهل سال گذشته برخی مسوولین، درک درستی از اندیشه های قرآنی ایشان نداشته اند. رویکرد به غرب، نشان دهنده عدم فهم درست اندیشه های حضرت امام است. 💠امام به ما آموخت.... 🔷امام خمینی(ره) با اندیشه های خود به ما نشان داد که باید رسالت تاریخی خود را به خوبی ایفا کنیم. امام به ما آموخت که تنها راه نجات بشر تفکر ولایی و تمسک به دیدگاه قرآنی و ساخت حکومتی مبتنی بر مردم سالاری دینی است. امام از دیدگاه قرآن به ما آموخت که جامعه بدون امام نمی تواند به سرمنزل هدایت رهنمون شود و ولایت بدون ولی امر و ولی امر بدون داشتن امتی فهیم نمی تواند آرمانهای اسلامی را به منصه ظهور برساند. امام به ما آموخت که در هر حالتی باید پشت سر ولی امر خود باشیم تا دشمن نتواند اهداف خبیثانه خود را علیه جامعه اسلامی عملیاتی کند و کاری از پیش ببرد.   💠تبعات غفلت از اندیشه های امام در جامعه هویداست 🔷امام به ما آموخت که باید و سبک زندگی اسلامی را به دنیا نشان دهیم تا رؤیای جامعه اسلامی و آن آرمان شهر و آرمان حکومت محقق شود. متاسفانه برخی مسئولین ما در برابر این آرمان شهر اسلامی و ساخت تمدن اسلامی در چهل سال گذشته کوتاهی های بسیاری کرده اند، تبعات غفلت مسئولین الگو برداری از شیوه های زندگی غرب است و به جای اینکه درون گرایی به جامعه آموزش داده شود، نگاه به بیرون برجسته شده است.   منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️ 🌷 ⭕️ چیست؟ (بخش سوم و پایانی) 💠عالم خلق و عالم امر 🔷به طور کلی در مطالعه آیات قرآنی، در جهان آفرینش دو پدیده، جلب توجه مینماید: یکی پدیده «خلق» که در مسیر سلسله علل و اسباب، قرار داشته و بر زمان و مکان، منطبق می گردد و مسیر تکامل را تدریجا می پیماید. دیگری پدیده «امر» که نشان دهنده ارتباط موجودات با خداوند می باشد، در این پدیده، تدریج وجود ندارد و تنها با اراده خداوند به طور آنی، موجود میگردد و اسباب و وسائل مادی در آن راه ندارد و در حقیقت پدیده و عالم امر که روح از آن عالم است، عالم موجودات غیر مادی است.[۱] 🔷مرحوم علامه طباطبائی(ره) در معنای «امر» در ذیل آیاتی که از تفسیر «المیزان» نقل کردیم، میگوید: «امر هر چیز، عبارت است از ملکوت آن چیز و برای هر موجودی، ملکوتی و امری است که در آیات ۱۸۵ و آیه ۷۵ سوره انعام و آیه ۴ سوره قدر به آن اشاره شده است.» مطابق آیات قرآن، هر دو پدیده یعنی پدیده مادی و قابل لمس یعنی «عالم خلق»، و پدیده های امری و مجرد غیر مادی، یعنی «امر و خلق» هر دو از جانب خداوند می باشد، چنانکه در سوره اعراف آیه ۵۴ میفرماید: «الا له الخلق و الامر؛ آگاه باشید که آفرینش و تدبیر جهان از آن اوست یعنی به فرمان او است». 🔷خداوند این معنی را در آیات دیگر از جمله آیه ۵۹ سوره آل عمران، نیز متذکر میگردد، به اینصورت که ابتدا خلقت آدم را ذکر و ارتباط آن را با خاک که یکی از اسباب آن است، بیان، سپس وجود آن را بدون ارتباط به چیزی با تعبیر «کن» یعنی «باش» خاطرنشان میسازد، پس کیفیت خلقت آدم به صورت تدریج، انجام پذیرفته، ولی نفخ روح به صورت غیر تدریجی و یا پدیده امر به وجود آمده، پس روح انسان به امر خداوند موجود گشته است و نظیر این آیه را خوانندگان می توانند در آیات ۱۲ تا ۱۴ سوره «مؤمنون» مطالعه نمایند. 🔷چنانکه در آیه ۵۹ سوره آل عمران ملاحظه میگردد، قرآن پیدایش پدیده روح را به عنوان کیفیتی متفاوت با مراحل قبلی، معرفی کرده است، یعنی جنین در ماه های اول دوره جنینی، دارای حیات و در حال رشد و نمو می باشد و موقعی که رشد به حدی رسید که ساختمان قلب، کامل گردید و شروع به طپش نمود و اعضای بدن کامل شد، حیات نباتی جنین تبدیل به حیات عالی تری گردیده، پدیده دیگری به نام روح و نفس، به وجود می آید و از آن تعبیر به کیفیت امری شده است. در روایت وارد از امام سجاد(ع) در تفسیر نورالثقلین[۲] به این حقیقت اشاره شده که حیات ابتدائی که بیشتر، جنبه نباتی دارد به کیفیت بالاتری که برای تعقل و زندگی مستقل آماده گردیده، تبدیل میگردد.[۳] 🔷پس، از آیات فوق استفاده میشود که موجودی محقق و مجرد از ناحیه پروردگار بوده، جسم نیست، زیرا به تعبیر مؤلف کتاب «رسالة النفسیة»[۴] «جسم قسمت پذیر بوده و روح، قسمت پذیر نیست، و روح عرض هم نیست، زیرا که عرض را به خود، قیام نبود و جان، اصل آدمی است و همه اعضاء، تبع وی است، عرض چگونه بود... ؟» جالب این است که مؤلف کتاب «رسالة النفسیة» فضل الله بن حامد حسینی، متوفای ۹۲۱ه.ق بعد از ذکر مطالب یاد شده، دو بیت شعر فارسی نیز در زمینه مورد بحث چنین سروده است: «سری است که جز نهفتنش نیست روان/ دری است نفیس و سفتنش نیست روا/ رازی که میان جان جانان منست/ دانسته نیست و گفتنش نیست روا» پی نوشت‌ها [۱] رساله نفسیه (فضل الله بن حامد الحسینی)، ص۲۷ [۲] ج ۱، ص ۵۴۰ [۳] بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی، ج ۱، ص ۲۴ - ۲۵ [۴] ص ۲۷ و ۲۸ منبع: حوزه نت به نقل از مجله مکتب اسلام، شماره ۹،حسین حقانی زنجانی @tabyinchannel
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️پیامدهای نامطلوب غفلت مسئولین از (بخش چهارم و پایانی) 🔶 (ره) براساس کتاب استراتژیک قرآن با ما سخن گفت، در حالی که متاسفانه در چهل سال گذشته برخی مسوولین، درک درستی از اندیشه های قرآنی ایشان نداشته اند. رویکرد به غرب، نشان دهنده عدم فهم درست اندیشه های حضرت امام است. 💠نمره دولت های ما در اقامه عدالت منفی است 🔷مفهوم نظام سیاسی در تفکر حضرت امام، مفهومی کاملا متفاوت از آن مفهومی است که در مکاتب سکولار آمده است و عمل می شود. اعم از سوسیالیزم و سرمایه داری. سرمایه داران امروز به بن بست خورده اند و همچون سوسیالیزها در حال خارج شدن و به بن بست رسیدن هستند، در حالی که تفکر امام در جهت گیری کلی مردم و در رأس آن ربوبیت و ولایت حضرت حق است. لذا امام براساس کتاب استراتژیک قرآن با ما سخن گفت، در حالی که برخی از مسئولین ما در چهل سال گذشته به کمترین شکل ممکن توانسته اند این کتاب استراتژیک را برای جامعه اسلامی عملیاتی کنند و مفهوم کاملا معنایی آن را برای جامعه تبیین کنند؛ در حالی که برخی مفهوم نظام اسلامی را عین دولت و حکومت می بینند، این نگاه اشتباه است؛ 🔷وقتی امام می گوید از اوجب واجبات است، به معنای حفظ دولت نیست! بلکه به معنای اهمیت رویکرد و جهت گیری اسلامی است که در عرصه های مختلف حکومت داری باید پیاده شود، یعنی جامعه باید پشت سر امام حرکت کند. اینجاست که حکومت اسلامی تنها به مردم اهمیت می دهد. اینجاست که مقام معظم رهبری فرمود: «دولت های ما نمره خوبی در بحث عدالت ندارند، چرا که هدف تشکیل دولت اسلامی اقامه قسط و عدل است.» بنابراین نشان می دهد مسئولان ما اندیشه های حضرت امام را خوب نشناخته اند که به غرب متوسل می شوند و در جنبه داخلی هم مفهوم پاسخگو بودن به مردم را نشناخته اند. منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ (ره) 🔷خدا می خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تفرعن[۱] و استکبار و بربریت، چهره واقعی خود را در دیرینه اش با‌ برملا سازد، تا ما از ساده اندیشی به در آییم و همه چیز را به حساب و اشتباه و سوء مدیریت و بی تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مساله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است. پی نوشت [۱] مانند فرعون متکبر و ستمکار بودن 📕صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۰۰ و ۲۹۱ / ۳ اسفند ۱۳۶۷ @tabyinchannel
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️کیفر دست دادن، تماس با نامحرم و نداشتن حجاب چیست؟ 🔶چه عقاب و کیفری برای این موارد وجود دارد؟ ۱. دست دادن با نامحرمان، ۲. تماس فیزیکی با نامحرمان، ۳. نداشتن حجاب 💠در متون دینی ما، برای گناهانی که در پرسش مطرح شده، مجازات و کیفرهای اخروی بیان شده است که در این مختصر به چند روایت از باب نمونه بسنده میکنیم: 🔺الف. «دست‌دادن ‌با‌ نامحرم» 🔷پیامبر اکرم (ص) در این باره فرمودند: «وَ مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار؛ [ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۲۸۳] کسى که با دست دهد، در روز قیامت در حالى که به زنجیر کشیده شده است، محشور می‏شود و سپس فرمان می‏رسد که او را راهى دوزخ سازند». 🔷«مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً تَحْرُمُ عَلَیْهِ فَقَدْ بٰاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللّٰهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ [من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۱۴] هر کس با زنى که به او مَحرَم نیست، دست بدهد، بدون تردید به غضب و خشم خداوند - عزّ و جلّ- رو کرده و آن را براى خود خواسته است». 🔺ب. «تماس فیزیکی با نامحرم»  🔷تماس فیزیکی با نامحرم مصادیق مختلفی دارد؛ مانند: دست دادن - که در بالا روایت آن ذکر شد -، لمس، زنا و... . نمونه ای از روایات در ادامه ذکر میگردد: پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «من التزم امرأة حراما قرن فی سلسلة من النّار مع الشّیطان فیقذفان فی النّار؛ [وسائل الشیعة، ج۲۰، ص۱۹۶] هر که زن نامحرمی را در آغوش بگیرد، او را با شیطان به زنجیرى آتشین مى ‏بندند و هر دو را در آتش مى ‏افکنند».  🔷امام رضا(ع) میفرمایند: «پیامبر اکرم (ص) در شب معراج گروهی از زنانی را دیدند که به عذاب دچار شده بودند.[۱] در آن شب، زنی را دیدند که صورت و بدنش را با قیچی جدا میکردند، و او کسی بود که خود را بر مردان [نامحرم] عرضه میکرد.[۲] 🔺ج. «نداشتن حجاب»  🔷در همان روایت بالا آمده است که پیامبر اکرم(ص) در شب معراج، زنی را دیدند که به موهایش آویزان شده بود، و مغز سرش میجوشید و آن زنی بود که موهایش را از مردان نامحرم نمیپوشانید.[۳] پی نوشت‌ها [۱] شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (ع)، ج ۲، ص ۱۰ و ۱۱ [۲] همان [۳] همان منبع: وبسایت اسلام کوئست @tabyinchannel
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ 🔸 ⭕️هرم (بخش اول) 🔶 دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. 🔶شاید بارها به اسم ، آسیب‌های انیشمین‌ها و بازی‌های رایانه‌ای و فیلم‌ها را شنیده‌ایم و حتّی معرّفی فرصت‌های فضای مجازی را هم سواد رسانه می‌گویند. راهکارهای درست استفاده کردن از وسایل و ابزارهای رسانه‌ای را هم سواد رسانه می‌گویند. پس سواد رسانه دقیقاً چیست؟ 🔶می‌توانیم را به صورت یک هرم فرض کنیم که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است و هر چه بالاتر می‌رویم هم، افراد کم‌تری سواد آن طبقه را دارند.   💠طبقه‌ی اوّل: «سواد دیجیتال» 🔷آشنایی با ابزارهای دیجیتال و مهارت‌های کار کردن با آن‌ها را می‌گویند؛ یعنی بلد باشیم از گوشی موبایل یا تبلت یا رایانه یا کنسول بازی یا حتّی تلویزیون یا هر وسیله‌ی دیجیتالی دیگری استفاده کنیم و هر چقدر بتوانیم با این ابزارها کار کنیم، یعنی سواد دیجیتالی بیش‌تری داریم. 🔷خیلی اوقات، افراد به خاطر نداشتن همین سواد، ضربه‌های سنگینی می‌خورند. دختر نوجوانی که نمی‌داند ساختار اپلیکیشن اینستاگرام چگونه کار می‌کند و تصاویر خود و خانواده‌اش را به راحتی در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد و پس از آزار و اذیّت‌ها، تازه متوجّه می‌شود که به طور پیش‌فرض، هر تصویری که منتشر می‌کند، همه‌ی مردم دنیا می‌توانند ببینند. 🔷این‌جا این دختر نوجوان در استفاده از این ابزار باعث شده تا از فضای مجازی ببیند، درحالی‌که اگر سادگی کار کردن با اپلیکیشن اینستاگرام برایش توهّم دانستن ایجاد نمی‌کرد به دنبال آموزش می‌رفت و سپس استفاده می‌کرد. ✍مصطفی ضابط منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️هرم (بخش دوم) 🔶 دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. 💠طبقه‌ی دوّم: سواد رسانه 🔷 یعنی پیام‌هایی را که رسانه‌ها سعی دارند به ما منتقل کنند به راحتی نپذیریم و با ، ابتدا کرده، سپس با بسنجیم که آیا این محتوا صحیح است یا خیر و سپس پیام را بپذیریم یا رد کنیم. 🔷تمام رسانه‌های مکتوب شامل: کتاب و رمان و روزنامه و مجله و... و تمام رسانه‌های نوین، مانند: انیمیشن و بازی و فیلم‌های سینمایی و موسیقی، رسالت‌شان این است که پیام‌هایی را به ما منتقل کنند. 🔷چقدر درباره‌ی و سازندگان یک محتوای رسانه‌ای اطلاع داریم؟ چند درصد محتواهای رسانه‌ای را تحلیل می‌کنیم؟ ✍مصطفی ضابط منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️هرم (بخش سوم) 🔶 دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، سواد رسانه‌ای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. 💠طبقه‌ی سوّم: 🔷من وقتی سواد دیجیتالی کسب کردم و یاد گرفتم همه‌ی اطّلاعات من می‌تواند به راحتی آب خوردن سرقت بشود، دیگر هر عکسی را در گوشی هوشمندم نگه نمی‌دارم تا خدای نکرده آسیب نبینم. 🔷یا وقتی فهمیدم بسیاری از پیام‌های رسانه‌ای، آسیب‌های جدّی روحی می‌تواند به من وارد کند، در انتخاب محصولات رسانه‌ای دقّت بیش‌تری می‌کنم و محتوای مناسب با سن و روحیّات خودم انتخاب خواهم کرد. ✍مصطفی ضابط منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران @tabyinchannel
⭕️ (س) از دیدگاه بزرگان 🔷 (س) بدون شك در رأس تمام بانوان اسلام قرار دارد؛ زيرا ایشان تنها بانویی هستند كه پدرشان معصوم، شوهرشان معصوم و خودشان نيز بوده اند. محيط پرورش و زندگی حضرت زهرا (س) محيط عصمت و طهارت بوده است. دوران كودكي خويش را در خانه شخص اول اسلام يعنی پيامبر برگزيده‌ای كه تحت تربيت مستقيم پروردگار جهان قرار داشت، طی كرد. 🔷دوران خانه‌داری و فرزند پروری را در خانه دومين شخصيت ممتاز اسلام يعنی امیرالمومنین (ع) گذراند. در اين دوران كوتاه، دو پسر معصوم، یعنی امام حسن و امام حسين (علیهم سلام الله) را تربيت كرد و دو دختر شجاع و فداكار مانند خانم زينب (س) و ام ‌كلثوم (س) به جامعه تحويل داد. در چنين خانه‌ای به‌ طور قطع می‌توان نتايج درخشان احكام و برنامه ‌های اسلامي را به عيان مشاهده نمود و بانوی شايسته و نمونه اسلام را پيدا كرد. 📕فرهنگ فاطمیه الفبای شخصیتی حضرت فاطمه س (آية الله ابراهيم امينی) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️هرم (بخش چهارم) 🔶 دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، سواد رسانه‌ای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. 💠طبقه‌ی چهارم: تولید رسانه‌ای 🔷ما تا کی می‌خواهیم مصرف‌کننده‌ی محصولات رسانه‌ای باشیم؟! چرا نمی‌خواهیم جزو تولیدکنندگان رسانه‌ای (در جهات مفید، سودمند و نتیجه بخش) باشیم؟! امروز به واسطه‌ی ابزارهای دیجیتالی جدید، مانند گوشی‌های هوشمند، ورود به تولید رسانه‌ای بسیار آسان و جذّاب شده است. 🔷شما با یک گوشی هوشمند می‌توانید به راحتی یک کلیپ ویدئویی بسازید یا حتّی انیمیشن‌های ساده درست کنید یا بازی اندرویدی بدون هیچ دانش فنّی بسازید! 🔷لازمه‌ی این کار، فقط خواستن است. باید اراده کنید و بدانید که شما می‌توانید یک تولیدکننده باشید و لازم نیست تا آخر عمر، فقط مصرف‌کننده باشید. شما هم می‌توانید از این ابزار استفاده کنید و حرف‌تان را به دیگران منتقل نمایید. ✍مصطفی ضابط منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️ :  🔷چون از دنيا رفت، اميرالمؤمنين عليه السلام او را مخفيانه به خاك سپرد و محل قبرش را ناپديد ساخت و سپس برخاست و رو به سوى قبر رسول خدا صلي الله عليه و آله كرد و گفت: سلام من بر تو اى رسول خدا و سلام بر تو از جانب دخترت، همو كه اينك به ديدار تو آمده و از من جدا گشت و در آرامگاه تو در خاك خفت و خدا خواست كه زودتر به تو ملحق شود. يا رسول اللّه، از فراق دخت برگزيده ات، صبرم كم شده است و از جدايى سرور زنان عالم، شكيباييم را از كف داده ام. امّا تأسى به سنّت تو و غم و دردى كه از فراقت كشيدم، باعث تسليت من (در مصيبت دخترت فاطمه) است. زيرا من خود تو را در لحد آرامگاهت نهادم و در حالى جان دادى كه سرت به سينه من چسبيده بود. آرى در كتاب خدا براى من بهترين عامل پذيرش [و تحمل اين مصيبتها] وجود دارد، ما همه از آن خداييم و همه به سوى او باز مى گرديم؛ هر آينه امانت پس گرفته شد و گروگان دريافت گرديد و زهرا از كفم ربوده شد. يا رسول اللّه! اينك اين آسمان نيلگون و اين زمين تيره چه زشت در نظرم جلوه مى كند! اندوهم هميشگى است و شبهايم به بيدارى مى گذرد و غم و اندوه هرگز از دلم رخت برنبندد تا آن گاه كه خداوند، خانه اى را كه تو در آن جاى گرفته اى، برايم برگزيند [بميرم و به تو ملحق شوم]. مرا غصّه اى است بس دلخراش و اندوهى كه آرام و قرار نمى گذارد؛ چه زود ميان ما جدايى افتاد. شكايت خود پيش خدا مى برم. دخترت از همدست شدن امّتت در ستم بر او، به تو گزارش خواهد داد، همه ماجرا را از او بپرس و اوضاع و احوال را از او جويا شو؛ زيرا چه بسا غمهاى سوزانى در سينه اش داشت كه راهى براى شرح و بيان آنها نمى يافت ولى اكنون [به تو] خواهد گفت و خدا هم داورى مى كند و او بهترين داوران است. اينك با تو بدرود مى گويم، بدرود وداع كننده اى كه نه خشمگين است و نه خسته و بيزار؛ زيرا اگر از اين جا بروم از روى ملال و خستگى نيست و اگر بمانم به واسطه بدگمانى به وعده اى كه خداوند به شكيبايان داده است، نباشد. 📚الكافی، ۱/ ۴۵۸/ ۳ ؛ أمالی المفيد، ۲۸۱ / ۷ نحوه ؛ أمالی الطوسی، ۱۰۹ / ۱۶۶ ؛ بشارة المصطفى، ۲۵۸ كلّها عن عليّ بن محمّد الهرمزانيّ عن الإمام زين العابدين عليه السلام؛ نهج البلاغة، الخطبة ۲۰۲ @tabyinchannel