⭕️رشد اقتصادی کشور
🔹چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال #رشد باشیم. اوّلین علّت این است که ما به طور محسوس مشکل #معیشت_مردمی و رفاه خانوار را داریم در کشور که این بدون #رشد_اقتصادی علاجپذیر نیست. ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم، این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور؛ بدون این، امکان ندارد. خود این، یک دلیل کافی است؛ مسئولیّت دولت است، مسئولیّت افراد توانا است ـ چه توانایی فکری، چه توانایی مالی، چه توانایی مدیریّتی ـ همه مسئولیّت دارند که این کار را انجام بدهند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش اول)
🔸 #آرزوهای_دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است.
🔹 #آرزو یعنی اشتها، قوت جذب ملایم. [۱] انسان با آرزو همزاد است و با آرزو زندگی می کند. شب هنگام به امید و آرزوی روزی سرشار از سعادت و موفقیت به بستر می رود و صبح به امید طلوع دوباره خورشید و روزی توأم با سعادت از خواب بر می خیزد. انسان نمی تواند از امید و آرزو و خواسته جدا باشد. آنچه ناپسند است و در آیات و روایات گوناگون ما را از آن نهی کرده اند، داشتن #آرزوی_طولانی است؛ یعنی آرزوهایی که متناسب با میزان توانایی و استعداد و در محدوده قدرت ما و حتی عمر کوتاه ما نمی باشد. چیزی که نکوهش شده #طول_امل یعنی آرزوهای غیر معقول و غیر منطقی و دور از دسترس است که معمولا جز غم و غصه و حسرت و غلطیدن به ورطه گمراهی و دور شدن از حدود شرع و چارچوب دین ثمری ندارد.
💠اقسام آرزو
🔹علمای اخلاق آرزو را بر دو قسم تقسیم می کنند: ۱) #آرزوهای_صادق، مثبت و سازنده که همچون آب حیات، وجود آدمی را سیراب و پرثمر ساخته و نشاط و معنویت انسان را بیشتر می کنند. ۲) #آرزوهای_کاذب و دور و دراز، و به تعبیر دیگر #طول_امل که از مهم ترین رذایل اخلاقی بوده و انسان را از خدا دور ساخته و به انواع گناهان آلوده می کنند. این آرزوها همچون سراب در بیابان زندگی ظاهر می شوند و هر لحظه انسان را تشنه تر می سازند تا از شدت تشنگی هلاک سازند. البته اصل آرزو و امید نه تنها مذموم و نکوهیده نیست، بلکه نقش بسیار مهمی در حرکت چرخ های زندگی و پیشرفت در جنبه های مادی و معنوی بشر دارد. همان گونه که در حدیث معروف نبوی آمده است: «الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَرا؛ [۲] #امید و #آرزو، برای امت من رحمت است، و اگر امید و آروز نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمی داد و هیچ باغبانی نهالی نمی کاشت». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] دهخدا علی اکبر؛ فرهنگ دهخدا، ج ۱، ص ۷۱
[۲] بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج ۷، ص ۱۷۳
منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوهه
#آرزو
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔸لا يَنبغی لِمَن عَرَفَ عَظَمَةَ اللّه ِأن يَتَعاظَمَ، فإنّ رِفعَةَ الذينَ يَعلَمونَ عَظَمَةَ اللهِ أن يَتَواضَعُوا، و (عِزَّ) الذينَ يَعرِفُونَ ما جَلالُ اللهِ أن يَتَذَلَّلُوا (لَهُ).
🔹سزاوار نيست كسى كه بزرگى خدا را مى شناسد، خودبزرگبين باشد؛ زيرا بزرگى كسانى كه عظمت خدا را میدانند، در اين است كه افتادگى كنند، و عزّت كسانى كه جلال و شكوه خدا را میشناسند، در اين است كه [در برابر او] خوارى نمايند.
📕بحار الأنوار، ۷۸/۱۰۴/۳
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش سوم)
🔸 #گناه موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. #گناه همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو میرود.
💠سومین اثر گناه؛ خشک شدن چشم
🔹سومین اثر گناه خشک شدن چشم است؛ بدین معنا #انسان_گناهکار دیگر اشک و سوز و آه ندارد، و کسی که چنین باشد دیگر، نمی تواند نرم دل باشد؛ چنانچه در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: «مَا جَفَّت الدُمُوعُ إِلاَّ لِقَسوَةِ القُلوبِ وَ مَا قَسَت القُلُوبُ إِلَّا لِکَثرَةِ الذُّنُوب؛ [۱] اشک چشم ها نمیخشکد، مگر به خاطر #قساوت_دلها و دل ها سخت نمى شود، مگر به خاطر #گناهان زیاد». پس علت اصلی نداشتن اشک، در نهایت، زیادی گناهان است.
💠چهارمین اثر؛ محروم شدن از روزی
🔹یکی دیگر از آثار زیانبار گناه، محروم شدن از روزی است؛ چنانچه روایتی از امام صادق علیه السلام است که مى فرماید: «إنّ الذّنب یحرم العبد الرّزق؛ [۲] همانا #گناه، بنده را از روزى محروم مى سازد». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۴۵
[۲] الکافی، ج ۲، ص ۲۷۱
منبع: وبسایت راسخون
#گناه #معصیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آیت الله العظمی بهجت(ره):
🔹هر جای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت امام جواد علیهالسلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل میکرد و جواب صحیح میداد، به او جایزه میدادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند.
📕در محضر بهجت، ج٢، ص٣٣
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️میراث علمی امام جواد علیهالسلام
🔹به طور معمول، پس از شهادت هر یک از ائمه معصومین علیهم السلام، تا مدتی به دلیل مشکلاتی که پیش می آمد، ارتباط شیعیان با امام بعدی بسیار محدود می شد. حتی وکلای امام پیشین هم که در بلاد اسلامی حضور داشتند، برقراری ارتباطشان با امام، با دشواری هایی مواجه می گشت. در آغازِ امامتِ #امام_جواد علیه السّلام کمی سنّ آن حضرت نیز مشکلی بر مشکلات دیگر افزوده بود، و تا زمانی که شک و تردید شیعیان بر طرف شود، مدّتی به طول انجامید. در نصّ دیگری آمده که امام تا ده سالگی امامت خویش را مخفی می داشت. [۱]
🔹این خود دلیل دیگری بر پیچیدگی برقراری ارتباط میان او و شیعیانش بود. از سوی دیگر حکّام نیز سختگیری هایی در این زمینه اعمال می کردند که برقراری ارتباط را به میزان بسیار زیادی مشکل تر می کرد؛ در نتیجه شیعیان نمی توانستند آزادانه با امامشان آمد و شد داشته باشند. ساده ترین و کم مشکل ترین راه ارتباط، نگاشتن نامه به امام و دریافت جواب آن بود؛ لذا از #امام_جواد علیه السّلام به بعد و حتی پیش از آن، از زمان امام رضا علیه السّلام شیعیان از طریق نامه نگاری با امام خود ارتباط داشتند.
🔹وانگهی #امام_جواد علیه السّلام هنوز ۲۵ سال از عمرشان نگذشته بود که به شهادت رسیدند. کوتاه بودن عمر آن حضرت، سبب شد تا زمینه بسط روابط با شیعیانش کمتر به وجود آید. در عین حال، علاوه بر مطالبی که درباره اصحاب و یا کتب آنها از #امام_جواد علیه السّلام روایت شده، بیش از دویست و بیست حدیث پیرامون مسائل مختلف اسلامی از آن حضرت در دسترس ما قرار دارد. طبیعی است که در شرایط سیاسی آن روز، نامه های زیادی از دست رفته باشد. نیز گفتنی است که تعداد یکصد و بیست نفر، احادیث صادره از آن حضرت را روایت کرده اند. [۲] شیخ «طوسی» یکصد و سیزده تن از راویان حدیث امام جواد علیه السّلام را برشمرده است.
🔹از این مقدار حدیث که از آن امام همام نقل شده، می توان به #عظمت_علمی و احاطه ایشان بر مسائل فقهی، تفسیری و عقیدتی و نیز دعا و مناجات پی برد، چنان که در لابلای کلمات قصار، زیبایی که از آن حضرت بر جای مانده، #کمالات_اخلاقی وی به خوبی نمودار است. بخشی از کلمات قصار امام جواد علیهالسلام را «ابن صباغ مالکی» در «الفصول المهمه» آورده است؛ چنانکه در «تحف العقول» و مصادر دیگر نیز از این دست کلمات فراوان یافت می شود. از سویی بخش عمده روایات فقهی امام جواد عليه السلام را باید در نامه هایی که در پاسخ اصحاب به بلاد مختلف اسلامی فرستاده اند، جستجو کرد.
پی نوشت:
[۱] اثبات الوصية، مسعودى، انصاريان، على بن حسين، منشورات رضی، ص ۲۱۵
[۲] این بر اساس شمارش آقای عطاردی، در مسند الامام الجواد (علیه السّلام) است.
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، چ ششم، ص ۴۸۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️جمهوری اسلامی الگوی سایر کشورها قرار گیرد
🔹مردانه در میدان باقی باشید و جلو ببرید این نهضت را، تا اینکه ان شاء الله #اسلام به آن محتوای مترقیش پیاده بشود، و مملکت ما یک مملکت اسلامی به تمام معنا بشود؛ یعنی تمام قشرهایش اسلامی بشود؛ یعنی هم دولت، یک دولت اسلامی باشد؛ هم وزارتخانهها، یک وزارتخانههای اسلامی باشند؛ هم ادارات ادارات اسلامی باشند؛ هم استانداری ها، استانداری های اسلامی باشند؛
🔹و هم بازار و دانشگاه، و امثال ذلک. باید ما کوشش کنیم برای این مقصد بزرگ؛ این مقصدی که انبیاء دنبال این مقصد بودند، و تا آخر هم دنبال این مقصد بودند، و به پیش رفتند. ماها باید به تبعیت از انبیای خدا، به تبعیت از اولیای خدا، این مکتب را به پیش ببریم؛ و ان شاء الله این مملکت را الگویی قرار بدهیم از برای سایر کشورهای اسلامی؛ و بلکه سایر کشورهایی که مستضعفین گرفتار مستکبرین هستند. و امیدوارم که موفق بشوید.
بیانات حضرت امام ۵۸/۸/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#جمهوری_اسلامی #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تقوا در کار (بخش اول)
🔹 #تقوا در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت میکند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه میشود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. [۱] شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور #تقوا آراسته باشد.
🔹امام علی (ع) میفرمايد: «تقوا چونان مرکبهای فرمانبرداری است که سواران خود را عنان بر دست، وارد بهشت جاویدان میکند. آنچه بر اساس تقوا پایهگذاری شود، نابود نشود و کشتزاری که با تقوا آبیاری شود، تشنگی ندارد». کارکنان نیز با داشتن #تقوا میتوانند خود را از ارتکاب هرگونه نافرمانی، سستی و تنبلی، اسرافکاری، حیف و میل بیتالمال، و از بین بردن حق دیگران مصون نگاه دارند. قرآن کریم میفرماید «کسی که #تقوای_الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم میکند».
🔹امام علی (ع) نیز در اینباره میفرمایند «کسی که #تقوا را انتخاب کند، سختیها از او دور میشوند. تلخیهایش، شیرین و فشار مشکلات و ناراحتی های زندگی او برطرف خواهد شد. مشکلات پیاپی و خسته کننده برایش آسان شده و مجد و بزرگیِ از دست رفته، چونان قطرات باران بر او فرو میبارند. رحمت بازداشته حق باز میشود و نعمت های الهی پس از فرونشستن، به جوشش میآید و برکاتِ تقلیل یافته فزونی می گیرد». #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۲۸۵
منبع؛ پرسمان
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رشد اقتصادی کشور
🔹چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال #رشد باشیم... دوّم، ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان. میدانید، در دنیای امروز، ارتقای جایگاه یک کشور به میزان زیادی مربوط به وضع اقتصادی آن کشور است؛ وقتی یک کشوری پولش ضعیف میشود، امکانات اقتصادیاش پایین میآید، اعتبار و جایگاهش در دنیای امروز کاهش پیدا میکند. ما برای اینکه این جایگاه کشور را در مجموعهی منطقه و در مجموعهی جهان حفظ کنیم، به این رشد احتیاج داریم
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه (بخش سوم و پایانی)
🔸بدون شک اولین و مؤثرترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد #محیط_خانوادگی است، از این رو اگر #والدین گرامی در #تربیت_دینی_فرزند خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و #فرزندان خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد.
💠نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه
3⃣عدم اعتماد به نفس، خودباختگی فرهنگی
🔹یکی دیگر از علل و عواملی که موجب می شود #دختران تن به بی حجابی و تبرج دهند، موضوع روانی عدم اعتماد به نفس و خود کم بینی و همچنین #خودباختگی_فرهنگی است. کم نیستند دخترانی که تنها با یک القای شیطانی و کوچک، خود را زشت و نازیبا می پندارند؛ عدم اعتماد به نفس در این چنین افرادی موجب می شود که برای جلب نظر دیگران به #خودآرایی و بی حجابی روی آورند، این در حالی است که اگر در #محیط_خانوادگی به خوبی روحیه اعتماد به نفس و عزتمندی در وجود فرزندان تقویت می شد، هیچ گاه این چنین افرادی جایگاه انسانی خود را با رنگ و لعاب #بیحجابی عوض نمی کردند.
4⃣عدم شناخت و معرفت کافی دختران در مسأله حجاب
🔹یکی از فضاهایی که باید موضوع و چرایی و #فلسفه_حجاب برای دختران به خوبی تبیین و روشن شود #محیط_خانواده است. سهل انگاری و #تسامح_والدین در این خصوص و وظیفه نشناسی و فرار آنان از مسئولیت آموزشی، موجب می شود که اهمیت و #جایگاه_حجاب برای فرزندان روشن نشود، و آنان را در مواجهه با چالش هایی همچون کمپین مبارزه با حجاب اجباری به مخاطره اندازد، این در حالی است که اگر این افراد به خوبی از آگاهی لازم برخوردار بودند، حجابی از سر #آگاهی، #بصیرت و شناخت را انتخاب می کردند، شناختی و معرفتی که هیچگاه باعث عقب نشینی از مقدساتی همچون حجاب نمی شد. «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی وَ سُبْحانَ اللهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ؛ [یوسف، ۱۰۸] بگو: این راه من است؛ من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
💠تأثیر محیطی و ارتباطات اجتماعی در بی حجاب
🔹علاوه بر محیط خانواده و شیوه تربیتی که والدین در قبال فرزندان خود در پیش می گیرند، #محیط_اجتماعی و تعاملی که انسان ها در خارج از منزل در آن فعالیت می کنند، نیز به نوعی تأثیرات غیر قابل انکاری بر نوع عملکرد افراد بر جای می گذارد. چه بسا یک دوست و آشنا در محیط کاری و یا آموزشی به راحتی فکر و اندیشه و عملکرد همراه خود را تغییر دهد، از این رو در فرهنگ اسلامی تأکید و سفارش فراوانی بر انتخاب صحیح همراه و دوست در زندگی شده است؛ چه بسیار افرادی که تنها به خاطر ارتباط با افراد ناسالم گرفتار ناهنجاری های دینی و اخلاقی شده اند، و همین امر موجبات حسرت و اندوه آنان را در قیامت فراهم کرده است: «یا وَیْلَتى لَیْتَنی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلاً؛ [فرقان، ۲۸] اى واى، کاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم».
نویسنده؛ علی بیرانوند
منبع؛ راسخون
#حجاب #عفاف #زن #خانواده #والدین #فرزند #تربیت #تربيت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام على عليهالسلام:
🔸اِحذَر كَلامَ مَن لايَفهَمُ عَنكَ، فَإنَّهُ يُضجِرُكَ.
🔹از سخن گفتن با كسى كه گفتارت را نمىفهمد بپرهيز، كه تو را به ستوه مى آورَد.
📕شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج۲۰ ص۲۸۲
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش دوم)
🔸 #آرزوهای_دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است.
💠اقسام آرزو از نظر قرآن
1⃣«آرزوهای پسندیده»؛ امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است. «فَمَن کَان یَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّه فَلْیَعْمَل عَمَلاً صَـَـلِحًا وَ لاَ یُشْرِکْ بِعِبَادَة رَبِّه أَحَدَا [کهف، ۱۱۰] پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند!». در این صورت بدون شک، #امید و #آرزو عامل حرکت چرخ های زندگی انسان ها است که حتی اگر یک روز از دل های مردم جهان برداشته شود، نظام زندگی به هم می ریزد و کمتر کسی دلیلی بر فعالیت و تلاش و جنب و جوش خود پیدا می کند. #آرزوهای_پسندیده شاخص هایی دارد، مثل واقعی بودن، قابل تحقق بودن، عاقلانه و منطقی بودن، مشروع بودن، در بردارنده سعادت و کمال نهایی انسان بودن و...
2⃣«آرزوهای ناپسند»؛ #آرزوهای_ناپسند به دلبستگی هایی گفته می شود که بیشتر ذهنی، غیرمعقول، کودکانه و دسترسی به آنها بسیار بعید است. #آرزو اگر از حد بگذرد و به صورت آرزوی دور و دراز درآید، بدترین عامل انحراف و بدبختی است و درست همانند آب باران است که اگر از حد گذشت مایه غرق شدن و نابودی خواهد شد. این آرزوی کشنده همان است که قرآن کریم می فرماید: «رُبَمَا یوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ کَانُوا مُسْلِمِینَ * ذَرْهُمْ یأْکُلُوا وَ یتَمَتَّعُوا وَیلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ یعْلَمُونَ؛ [حجر، ۲ و ۳] کافران (هنگامی که آثار شوم اعمال را ببینند) چه بسا آرزو می کنند مسلمان بودند! بگذار آن ها بخورند و بهره گیرند و #آرزوها آنان را غافل می سازد، ولی به زودی خواهند فهمید».
🔹شاخص های آرزوهای ناپسند درست ضد شاخص های آرزوهای پسندیده است؛ بعلاوه این که آرزوهای ناپسند آثاری همچون غفلت از یاد خدا، بازداشتن از حقایق، فراموشی از مرگ و قیامت، به بطالت گذراندن عمر، اضطراب و تشویش خاطر و... دارد. [۱] امیرالمومنین (ع) می فرماید: «مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ؛ [۲] هر کس آرزویش را طولانی کند عملش را زشت و ناپسند می گرداند». چون اگر انسان در زندگی بلندپرواز بود و خواسته ای بالاتر از حد امکانات و توانایی خود داشت و اصرار بر رسیدن به آن به هر قیمت و از هر راهی داشت، مجبور است همه حریم ها را بشکند و به هر وسیله ای متوسل گردد تا به خواسته خود برسد، و طبیعی است که چنین انسانی نمی تواند در چارچوب شرع و دین و عقل حرکت کند و اعمالش از حکم دین و عقل پیروی نمی کند، در نتیجه اعمالش زشت و ناپسند و ناگوار می گردد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۲۴۲ و ۲۴۴، و همان، ج ۱۱، ص ۱۲۹
[۲] نهج البلاغه، حکمت ۳۶
منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوهه
#آرزو
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دعاکردن به زبان همه اهل ایمان
🔹خوب است انسان #دعاها را به زبان همه اهل ایمان، احیا و اموات آنان، بخواند و مضامین آنها را برای همه بخواهد.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۲۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت #دعا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش اول)
🔹 #مردم_سالاری به عنوان يكی از بحث انگيز ترين پديده های سياسی جهان معاصر محسوب میشود، هر چند اختلاف آرا و ديدگاه در خصوص اين پديده، منجر به بروز اختلافات و مجادلات علمی فراوان (خصوصاً در زادگاه آن) شده، ارايهی يك تعريف جامع و معين از اين مفهوم را، به امری شبيه به محال بدل كرده است؛ اما #جامعه_ايران امروز همانند ساير جوامع در حال گذار و واقع در برزخ سنت و مدرنيته، بركنار از بحثها و فعاليتهای علمی پيرامون دموكراسی نبوده، و خصوصاً به دنبال وقوع #انقلاب_اسلامی سال ۱۳۵۷ و ايجاد فضای مساعد انديشه ورزی، شاهد چنين تلاشهايی بوده است.
🔹از سوی ديگر #انقلاب_اسلامی و #جمهوری_اسلامی_ايران را ميتوان حاصل انديشه های #امام_خمينی (ره) دانست و هم از اين رو، رجوع به آن انديشه ها (به عنوان يكی از منابع انديشه سياسی اسلام) میتواند پاسخگوی بسياری از مسائل و معضلاتی باشد كه جامعه ما در حوزهی انديشه سياسی با آن مواجه شده است. با توجه به مقدمات فوق، نوشتار حاضر بر آن است تا به بررسی ديدگاه های حضرت امام در خصوص #مردم_سالاری بپردازد. طبيعی است كه گام نخست در اين راه، گردآوری سخنان ايشان است كه دربارهی مردمسالاری بيان شده است و به دنبال آن، پردازش و طبقه بندی ديدگاه ها و طرح استنتاجات مفهومی از مجموعه اطلاعات پردازش شده، كامل كننده اين مقاله خواهد بود.
💠مردم سالاری مطلوب از ديدگاه امام خمينی (ره)
🔹نخستين نكته ای كه در بررسی ديدگاه حضرت امام در خصوص #مردم_سالاری جلب توجه میكند، آن است كه ايشان در مقطع زمانی خاص نسبت به اين مقوله اظهار نظر كرده اند. عمده ديدگاه های ايشان دربارهی #دموكراسی و #مردمسالاری در سال های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ ابراز شده است. بديهی است كه ايجاد هرگونه رابطه معنی دار ميان مقطع زمانی فوق و ابراز ديدگاه های حضرت امام درباره دموكراسی و مردم سالاری نيازمند اطلاعات و پژوهش های گسترده ای است كه در اين پژوهش به واسطهی عدم تناسب موضوعی به آن پرداخته نخواهد شد.
🔹مفهوم دموكراسی و مردم سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادق کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️وضعیت روحانیون در دوره رضاخان پهلوی
🔹از اولی که رضاشاه آمد، رضاخان آمد و آن کودتا را کرد - که شاید شماها یادتان نباشد. اکثراً یادتان نیست، شاید بین شما کسی باشد یادش باشد، لکن من یادم هست و شاهد قضایا بودم - از اول، بتدریج البته، نه یکدفعه، آن وقتی که آمد، ابتداءً شروع کرد همان مقدّسبازیها که پسرش در میآورد و سالوسی را آن هم شروع کرد. مثلًا در یک محرّمی من یادم است که گفتند که همه تکایای تهران را این رفته دیدن کرده، شرکت کرده در عزا. و خودشان هم روضه داشتند و مسائل تبلیغی و همه اینها را داشتند. تا کم کم وقتی مستقر شد، پایش محکم شد، آنوقت آن صورت دیگرش را نشان داد. تمام مجالس روضه و وعظ و خطابه را در تمام سطح ایران قَدَغَن کرد!
🔹در قم، مجلس اینطوری بود که آقای صدوقی یک مجلس داشتند قبل از اذان صبح شروع میشد، اوایل اذان تمام بود، آنهم چند نفر. و احتمال میدهم که آن را هم آمدند جلویش را گرفتند. تمام چیزهایی که مربوط به دیانت بود شروع کرد آنها را یکی یکی جلویش را گرفت. شروع کرد با شدت با روحانیت عمل کرد. به طوری که من در مدرسه فیضیه آنوقت یک درسی میگفتم، یک عده چند نفری بودند، یک روز که رفتم، یک نفر بود. این شخص گفت که این آقایان همه فرار کردند رفتند به باغات. طلبههای مدرسه هم قبل از آفتاب، آنطور که میگفتند، فرار میکردند به باغات میرفتند؛ و آخر شب آن وقتها میآمدند. و بنابراین بود که این لباس به کلی خلع بشود. و آنها این جبهه را در زمان او محکم جلوگیری کردند.
بیانات امام ۵۸/۰۶/۲۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حجاب تا چه حد در رسيدن به معنويت میتواند موثر باشد؟
💠معنويت حقيقى، جز در قرب به خداوند تعالی نيست و برای قرب به خداوند بايد دو محور کلی را مد نظر قرار داد:
1⃣قرب و دوستی خدای تعالی با اطاعت از فرامين او حاصل میشود.
🔹در قرآن کریم، نشانه حقيقى دوستداران خدا، اطاعت از دستورات پيامبر (ص) شمرده شده است: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللهُ غَفُورٌ رَحيمٌ؛ [آل عمران، ۳۱] بگو: اگر خدا را دوست مىداريد از من پيروى كنيد، تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهان تان را بيامرزد، كه آمرزنده و مهربان است». خدای تعالی ملاک قرب به خدا را #ايمان و #عمل_صالح معرفی میکند: «وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً...؛ [سبأ، ۳۷] اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرّب نمیسازد، جز کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالحی انجام دهند...».
2⃣رابطه دنيا و نزديک شدن به خدای تعالی، رابطه شرق و غرب است. که نزديک شدن به يکی، به معنای دور شدن از ديگری است.
🔹امام علی (ع) میفرمايند: «إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ؛ [۱] دنياى (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جداى از يكديگرند، پس كسى كه دنياپرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنى خواهد كرد و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوى آن دو، هرگاه به يكى نزديك شود از ديگرى دور مىگردد، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند».
🔸خلاصه اين دو در يک کلام #تقوا است؛ و بسيار روشن است که رابطه تقوا و #حجاب چگونه است. حجاب يکی از دستورات خدای متعال است که بدون رعايت آن، نمیتوان ادعای قرب به او يا #معنويت را نمود، و طبيعتا کسی که محافظتی از حجاب خود ندارد، غالبا به فکر جلب توجه نامحرمان و خودآرایی است. چگونه کسی میتواند همه توجه خويش را منعطف به خدا بکند و در صدد کسب معنويات باشد، اما همه را ببيند، به جز خدای تعالی؟ در صدد کسب رضايت غير مشروع نامحرمان بر بيايد و رضايت خدا را از بين ببرد؟ يا #نفس_اماره خويش را پروار کند، اما نتيجه جهاد اکبر و مبارزه با نفس، که همان معنويت است را طالب باشد؟
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغه، حكمت ۱۰۳
منبع: وبسایت اهل البیت به نقل سایت انوار طاها
#حجاب #ایمان #تقوا #معنویت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رشد اقتصادی کشور
🔹چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال #رشد باشیم... علّت سوّم؛ ما #نیروی_انسانی_متخصّص زیاد داریم؛ خوشبختانه یکی از افتخارات و امتیازات ما در کشور این است که ما نیروی متخصّص خیلی داریم. خب، از اوّل انقلاب که مثلاً حدود ۱۵۰ هزار دانشجو داشتیم، حالا مثلاً میلیونها دانشجو و میلیونها فارغالتّحصیل در مقاطعِ مختلفِ علمی داریم؛ خب، اینها شغل لازم دارند، اینها کار می خواهند. بله، داشتنِ نیروی انسانیِ جوانِ متخصّص یک افتخار است، امّا اگر شغل نداشت و بیکار ماند چه؟
🔹یک سرافکندگی است، دیگر افتخار نیست. ما آن وقت بنشینیم مدام به خودمان بگوییم: «چرا مهاجرت می کنند، چرا خارج می روند»! خب باید کار بدهید. من، چند وقت پیش که در این حسینیّه یک جلسهای بود گفتم، آن جوانِ کارآمدِ تحصیلکردهی ما که حالا از خارج آمده یا در خارج تحصیل کرده یا در داخل تحصیل کرده، دو چیز بیشتر از ما نمی خواهد: اوّلی شغل است؛ دوّمی هم امکان پیشرفت علمی است؛ ما شغل را باید برایش فراهم بکنیم. بدون یک رشدِ بالا، نمی توانیم اشتغال ایجاد کنیم، برای این مجموعهی عظیمِ جوانِ متخصّص و دانشمند. این هم دلیل سوّم.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد