🌺 رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكيلاً (مزمل/۹)
پروردگار مشرق و مغرب، خدایی جز او نیست، پس او را وکیل بگیر.
.
✅ با اینکه در آیه قبل از تعبیر «ربک» استفاده کرد (اذکر اسم ربک) چرا دوباره بر اینکه او رب مشرق و مغرب است تاکید نمود؟
میخواهد بفرماید اگر به تو دستور داده شده که به یاد خدا باش، نه صرفا برای این است که او فقط خدای توست (آن گونه که بتپرستان هر یک بتی داشت و آن بت را خدای خود می دانست و دیگری هم بتی دیگر و خدایی دیگر!) بلکه از این جهت پروردگارت را یاد کن که او پروردگار کل عالم است. (المیزان، ج۲۰، ص۶۵)
✅ از مهمترین و در عین حال سادهترین معارف ادیان توحیدی این است که پروردگار ما پروردگار همه عالم است. اگر کسی این مساله برایش حل شود، باور میکند که فقط کارهایش را به خدا واگذار کند؛
یعنی فقط خدا را بپرستد و فقط از او کمک بگیرد (ایاک نعبد و ایاک نستعین)
✅ اگر ما در برآورده شدن کارهایمان به این و آن چشم دوختهایم، شاید ناشی از این است که هنوز باور نکردهایم خدای ما خدای همه چیز است و همه کارها به دست اوست.
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
🌺 رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكيلاً (مزمل/۹)
پروردگار مشرق و مغرب، خدایی جز او نیست، پس او را وکیل بگیر.
.
✅ مقصود از اینکه «او را وکیل بگیر» چیست؟
ـ وکالت، دیگری را به جای خود قرار دادن است به نحوی که ارادهاش جای اراده شخص شود و عملش جای عمل شخص. وکیل گرفتن خدا یعنی انسان همه امور را به او واگذار کند: در امور خارجی و تکوینی یعنی برای خودش و هیچ سببی از اسباب تاثیر مستقلی نبیند و همه را از او ببیند؛ و در امور تشریعی هم همه باید و نبایدهای زندگی را به او واگذار کند. (المیزان، ج۲۰، ص۶۶)
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
🌺 وَ اصْبِرْ عَلی ما يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَميلاً ( مزمل/۱۰)
و بر آنچه میگویند شکیبا باش و از آنان به شیوهای زیبنده دوری گزین
.
✅ کسی که وظیفه تبلیغ دین خدا و رهبری دینی جامعه را برعهده میگیرد، هم باید خود را برای سخنان ناروا تکذیبها و زیر بار حق نرفتنها و طعنه و کنایهها آماده کند و هم وقتی میخواهد از آنها کنارهگیری کند باید این عمل را به نحوی که زیبنده یک ولیّ خداست انجام دهد.
پس،
صبر بر اذیتها و آمادگی در برابر زخمزبانها و تهمتها، و سعه صدر و خوشخلقی و مدارا، شرط یک مبلغ واقعی (مجمعالبیان، ج۱۰، ص۵۷۱)؛ بلکه از شرایط رهبر دینی است. (تفسیر نور، ج۱۰، ص۲۷۰)
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
✅ از امام صادق ع درباره سخن خداوند متعال که میفرماید «بر آنچه میگویند شکیبا باش» روایت شده است:
یعنی ای محمد! [شکیبا باش] بر اینکه تو را تکذیب میکنند؛ چرا که من از آنها انتقام خواهم گرفت با مردی از [تبار] تو و او همان «قائم» من است که او را بر [ریختن] خون ظالمان مسلط میگردانم.
تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۴۹۲
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
🌺 وَ اصْبِرْ عَلی ما يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَميلاً ( مزمل/۱۰)
و بر آنچه میگویند شکیبا باش و از آنان به شیوهای زیبنده دوری گزین
.
✅ مواجه شدن با زخمزبانها و تهمتها و … برای کسی که میخواهد در راه خدا گام بردارد، یک واقعیت اجتنابناپذیر است، به طوری که خداوند چهار بار در قرآن کریم پیامبرش را با تعبیر «اصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ» به شکیبایی در برابر این سخنان فراخوانده است. (طه/۱۳۰؛ ص/۱۷؛ ق/۳۹؛ مزمل/۱۰)
جالب اینجاست که اگرچه ظاهرا تمام این آیات در سورههای مکی آمده است، اما در برخی روایات، این تعبیر برای منافقان هم دانسته شده است و در تاریخ اسلام هم زخمزبانهایی که اولیای دین، از درون جامعه اسلامی خوردهاند به هیچ وجه کمتر از آزارهایی که از کافران دیدهاند نبوده است.
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran