eitaa logo
تدبر در قرآن
183 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
260 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 🤍࿐᪥•🤍﷽•🤍᪥࿐🤍 💠تدبر در آیات ۷ تا ۱۰ سوره انسان 1⃣5⃣ ⭕️علت ترس از خدا چیست‌؟ ❣شواهد قرآنی ✨در آیه شریفه: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ » [سوره انفال، آیه 2.] می‌خوانیم : «جز این نیست که مؤمنان کسانی هستند که هنگامی که ذکر خدا شود، دل های آنان می ترسد.» در سوره ابراهیم، می‌خوانیم: ✨« وَ لَنُسْکنَنَّکمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ ذلِک لِمَنْ خافَ مَقامِی وَ خافَ وَعِیدِ» (آیه14) «ما ستمکاران را به هلاکت می رسانیم و شما را قطعاً در زمین ساکن می کنیم و این نعمت برای کسانی است که از مقام و تهدید من بترسند.»  ✨همچنین در سوره مبارکه نازعات آمده است: « وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِی الْمَأْوی (آیات 40 و 41.) «و اما کسی که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوی [و هوس ] جلوگیری کند، در نتیجه، بهشت منزلگه نهایی اوست.» و دیگر آیات.  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
خمودگی وایستایی مهمترین مانع در مسیر رسیدن به کمال ..... @Tadaburdarquran
تدبر در قرآن
 🤍࿐᪥•🤍﷽•🤍᪥࿐🤍 💠تدبر در آیات ۷ تا ۱۰ سوره انسان 1⃣5⃣ ⭕️علت ترس از خدا چیست‌؟ ❣شواهد قرآنی ✨در آیه شر
 🤍࿐᪥•🤍﷽•🤍᪥࿐🤍 💠تدبر در آیات ۷ تا ۱۰ سوره انسان 1⃣6⃣ ⭕️علت ترس از خدا چیست‌؟ 🍒شواهد قرانی وروایی ✨امام صادق ( علیه السلام) فرمود: هر کس خدا را شناخت از او خواهد ترسید و شخصی که از خدا ترسید قطعاً دل از دنیا خواهد برید. ✨در قرآن نیز می فرماید: در میان بندگان خدا فقط علمای ربانی از خدای خویش خشیت دارند (فاطر، ۲۸) ✨ در مقابل، حب جاه و شهرت از عوامل بازدارنده از ترس خداست. 📘 (اصول کافی، ج. ۳، ص. ۱۱۱-۱۱۰) ✨و وقتی از امام رضا ( علیه السلام) پرسیدند: حقیقت چیست؟ فرمود: این است که جز از خدا از هیچ چیز نترسی. همچنین فردی که از خدا، ترس ندارد، در دنیا و آخرت امیدی به او نیست. 📘 (تحف العقول، ص، ۴۷۰-۴۶۹) این نکته واضح است که منظور از ترس خدا، همانطور که مولای متقیان امیرمومنان علیه السلام فرموده است ترس از گناه و معصیت و نهایتاً ترس از غضب الهی و عذاب آخرت است؛ ✨ « لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ» 📘 (حکمت 82 نهج البلاغه) « هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و از چيزى جز گناه خود نترسد» سايه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد       ما به او محتاج بوديم او به ما مشتاق بود در ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد                    عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد صلی الله علی محمد و آله    📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran  پایان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا ﴿۱۱﴾وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا ﴿۱۲﴾ مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا ﴿۱۳﴾ وَدَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلَالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلًا ﴿۱۴﴾ وَيُطَافُ عَلَيْهِمْ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَكْوَابٍ كَانَتْ قَوَارِيرَا ﴿۱۵﴾ قَوَارِيرَ مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيرًا ﴿۱۶﴾ وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِيلًا ﴿۱۷﴾ عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّى سَلْسَبِيلًا ﴿۱۸﴾ وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا ﴿۱۹﴾ وَإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَمُلْكًا كَبِيرًا ﴿۲۰﴾ عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا ﴿۲۱﴾ إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُورًا ﴿۲۲﴾ پس خدا [هم] آنان را از آسيب آن روز نگاه داشت و شادابى و شادمانى به آنان ارزانى داشت (۱۱) و به [پاس] آنكه صبر كردند بهشت و پرنيان پاداششان داد (۱۲) در آن [بهشت] بر تختها[ى خويش] تكيه زنند در آنجا نه آفتابى بينند و نه سرمايى (۱۳) و سايه ‏ها[ى درختان] به آنان نزديك است و ميوه ‏هايش [براى چيدن] رام (۱۴) و ظروف سيمين و جام هاى بلورين پيرامون آنان گردانده مى ‏شود (۱۵) جام هايى از سيم كه درست به اندازه [و با كمال ظرافت] آنها را از كار در آورده‏ اند (۱۶) و در آنجا از جامى كه آميزه زنجبيل دارد به آنان مى ‏نوشانند (۱۷) از چشمه‏ اى در آنجا كه سلسبيل ناميده مى ‏شود (۱۸) و بر گرد آنان پسرانى جاودانى مى‏ گردند چون آنها را ببينى گويى كه مرواريدهايى پراكنده‏ اند (۱۹) و چون بدانجا نگرى [سرزمينى از] نعمت و كشورى پهناور مى ‏بينى (۲۰) [بهشتيان را] جامه‏ هاى ابريشمى سبز و ديباى ستبر در بر است و پيرايه آنان دستبندهاى سيمين است و پروردگارشان باده‏ اى پاك به آنان مى ‏نوشاند (۲۱) اين [پاداش] براى شماست و كوشش شما مقبول افتاده است (۲۲) تدبر در آیات ۱۱ تا ۲۲ سوره مبارکه انسان 👇
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! 🦋« فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا... » : در درک رابطه میان عمل و جزای آن ، با واقعیت‌های شگفت‌انگیزی مواجه می‌شویم؛ رابطه ظاهر و باطن عمل بر اساس قاعده « الجزاء نفس العمل»، بسیار شگفت‌انگیز است؛ «وَ لَا تجُزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»؛ [ یس، 54.] و جز آنچه را عمل مى‏کردید جزا داده نمى‏شوید. که از آن به تجسیم یا تجسّم اعمال تعبیر می‌شود 🔰[ طالقانى‏، محمد نعیم‏، منهج الرشاد فی معرفة المعاد، ج 3، ص 140 – 147]. از ثمرات این سنت الهی این است که روز قیامت کوچک‌ترین ظلمی نسبت به کسی نمی‌شود. 🔰[ المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، ص 100]  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱ و ۱۲ /صفحه یک @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! 🔵 اعمال انسان‌ها، یک صورت دنیوى دارد، و یک صورت اخروى، که به عنوان جان عمل در دل آن عمل نهفته است. 🔷 از امام صادق(ع) چنین نقل شده است: «مَنْ أَدْخَلَ عَلَى مُؤْمِنٍ سُرُوراً خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذَلِکَ السُّرُورِ خَلْقاً فَیَلْقَاهُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَیَقُولُ لَهُ أَبْشِرْ یَا وَلِیَّ اللَّهِ بِکَرَامَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٍ مِنْهُ ثُمَّ لَایَزَالُ مَعَهُ حَتَّى یَدْخُلَ قَبْرَهُ فَیَقُولُ لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ فَإِذَا بُعِثَ تَلَقَّاهُ فَیَقُولُ لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ فَلَا یَزَالُ مَعَهُ فِی کُلِّ هَوْلٍ یُبَشِّرُهُ وَ یَقُولُ لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ فَیَقُولُ لَهُ مَنْ أَنْتَ رَحِمَکَ اللَّهُ فَیَقُولُ أَنَا السُّرُورُ الَّذِی أَدْخَلْتَ عَلَى فُلَان‏»؛ هر کس که مؤمنی را خوش‌حال کند، خداوند از آن خوش‌حالی مخلوقی را می‌آفریند که آن شخص هنگام مرگ با آن مخلوق ملاقات می‌کند و آن مخلوق به او می‌گوید: ای ولیّ خدا به کرامت الهی و رضوانش تو را بشارت می‌دهم. آن مخلوق او را همچنان همراهی می‌کند تا این‌که او را وارد قبر کنند. وقتی که او را وارد قبر کردند نیز همین سخنان را به او می‌گوید. وقتی که مبعوث شد نیز همین جملات را برای بار چندم به او خواهد گفت. او در همه مراحل و اهوال قیامت همراهش خواهد بود و او را بشارت خواهد داد. مؤمن از او می‌پرسد: خدا تو را رحمت کند، تو که هستی؟ او هم جواب می‌دهد: من آن خوش‌حالی هستم که به قلب فلان مؤمن وارد ساختی». 📕[ کوفى اهوازى، حسین بن سعید، المؤمن‏، ص 51] هر آنچه آن هست بالقوه در اين دار بفعل آيد در آن عالم بيكبار به عادت حالها با خوي گردد به مدت ميوه ها خوشبوي گردد  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱ و ۱۲ /صفحه دو @Tadaburdarquran
28.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه نیروی جهان را به رشد وحرکت تکاملی وا میدارد ؟ آن نیرو درون توست .... @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💖🌤✨❀ ﷽ ❀ ✨🌤💝 🍃 (فاطمه سلام الله علیها ام المجاهدین ) سلام الله علیها ❄️✨در زیارت روز یکشنبه می‌خوانیم: « السَّلامُ عَلَیک یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَک الَّذِی خَلَقَک قَبْلَ أَنْ یخْلُقَک وَ کنْتِ لِمَا امْتَحَنَک بِهِ صَابِرَةً...» سلام بر تو اى آزموده شده، آزمودت آن‌که تو را آفرید پیش از آفریدنت در دنیا و در آن آزمون شکیبا بودى...» 🧊🔅آنچه از رفتار متواضعانه و مهربانانة حضرت زهرا در قبال پدر، مادر، فرزندان، شوهر و دیگران دیده می‌شود، در کنار صبر و استقامت و تحمل مصائب که خداوند از ازل و قبل از آفرینش می‌دانست، به وضوح مي‌فهميم، حکمت این عنایات ویژه الهی به آن حضرت به چه دلیل بوده است. 🧊البته اگر با دیده‌های ظاهربین بخواهیم گزارشی از ظاهر زندگانی این بزرگ بانوی اسلام را توصیف کنیم، باید بگوییم که: آن زمان که گاهی خاک بر سر پیامبر می‌ریختند و زمانی سنگ بارانش می‌کردند و یا در کنار کعبه و هنگام نماز، شکنبه حیوانات بر سر و پشت حضرت می‌گذاشتند. در این دوران که مردانی مانند حمزه سیدالشهداء به دفاع از پیامبر بر می‌خاستند؛ تاریخ نام بانویی بزرگوار که در آن وقت بین 5 تا 8 سال بیشتر نداشته است را نیز در کنار مدافعان پیامبر ضبط و ثبت کرده است،.... 📝استادضرابی /بهمن ۱۴۰۰    @tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در قرآن
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! 🔵 اعمال انسان‌ها، یک صورت دنیوى دارد، و یک
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! (شرح روایت صفحه قبل ) 🦋از این روایت فهمیده می‌شود خداوند حقیقت گنا‌هان و اعمال خیر را از مردم مخفی نگه‌داشته، تا زمینه امتحان تحقق پیدا کند؛ 🌐اگر چنانچه به مجرد انجام عمل، ثواب یا عقاب آن داده می‌شد، کسی جرأت بر گناه نمی‌کرد و یا به خاطر به دست آوردن ثواب، همه نسبت به کار خیر رغبت می‌کردند؛ در نتیجه این قوّه قهریه اختیار را از بین می‌برد؛ 🌐 بنابراین اگر درک حقیقت اعمال در دنیا برای همه امکان پذیر بود، دیگر قدرت انتخاب معنا نداشت. (اگرچه آثار اعمال قابل درک است؛ مانند طول عمر و ازدیاد روزی برای کسی که صله رحم انجام می‌دهد، یا کوتاهی عمر و کاهش روزی و زیاد شدن مصیبت‌ها و بلاها به خاطر انجام برخی از گناهان). 🔆 از این رو در قرآن می‌خوانیم: « إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى * فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَنْ لَا يُؤْمِنُ بِهَا» ( طه ۱۵-۱۶) آن ساعت (قیامت و تحول عظیم و رستاخیز بزرگ) بی‌گمان در زمان خود خواهد رسید و من زمان این واقعه عظیم را پنهان داشته‌ام تا نفوس آدمیان هر یک به حاصل تلاش و کوشش خود جزا یابند. پس(ای رسول) رد و انکار مردمان تو را از توجه به آن ساعت غافل نگرداند. 🌐ا بد ميكني و نيك طمع مي داري همه بد باشد سزاي بدكاري با اينكه خداوند كريم است و رحيم گندم ندهد بار، چو جو ميكاري  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱ تا ۲۲ /صفحه سه @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! ❓(کشف حقیقت وباطن اعمال ) ▫️اگر آینده برای انسان معلوم شود زندگی او آشفته و مضطرب خواهد شد. ▫️ و اگر نداند مثلا کی و در کدام سرزمین می‌میرد و پس از آن چه بر سر او چه خواهد آمد، این نداستن سبب می‌شود، قوه تخیل به کار افتاده، هنرهای بسیاری خلق کند. ▫️وقتی آگاهی کامل نباشد هزاران سؤال در ذهن ایجاد می‌شود، و در جستجوی یافتن پاسخ، هزار اندیشه نو به ذهن خطور می‌کند. ▫️آنان که در جستجوی یافتن حقیقت اعمال بر می‌آیند و لوازم درک آن را از مجاهدت‌های علمی و عملی در خود فراهم می‌کنند. ▫️از ظاهر پدیده‌ها راهی به جان و حقیقت آنها به رویشان گشوده می‌شود. به طوری که درمی‌یابند وقتی خداوند می‌فرماید: « فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا »، چگونه باطن صبر و استقامت که سختی و مشقت دارد، جنت و حریر است؛ ▫️ همان‌گونه که رفع نقایص و کاستی‌ها و کجی‌ها، زیبایی و جمال را آشکار می‌کند، جلال الهی نیز پرده‌ای افکنده شده بر روی جمال زیبای معشوق ازلی است، اجازه نمی‌دهد با وجود آنچه سزاوار و لایق نیست، جمال او آشکار شود. گر مراقب باشي و بيدار تو هر دمي بيني جزاي كارتو  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱تا۲۲/صفحه چهار @Tadaburdarquran
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! ❗️(کشف حقیقت بهشت در تدبرآیات ۱۱تا ۲۲سوره انسان ) .....همچنین درمی‌یابد وقتی پروردگار عالمیان می‌فرماید: « مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا »، چگونه تکیه بر خداوند داشتن در سرد و گرم زندگی، جان و حقیقتش، تکیه زدن بر تختهایی در بهشت است که در آن نه سوزش آفتابى را می‌بيند و نه گزش سرمايى را. همان‌گونه که وقتی که ربّ رؤوف می‌‌فرماید: « وَدَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلَالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلًا »، درمی‌یابدآنگاه که در گرمای طاقت‌فرسا آسایش و طعام و شراب را از خود دریغ می‌کردند تا رضای حق را در خدمت رسانی به بندگان او، تامین کنند ، جان و حقیقتش، برخورداری از سایه‌ساران درختان بهشتی و میوه‌های آن است که نزدیک و در دسترس برای چیدن است. سالک و مجاهد راه حق، در خواهد یافت که وقتی خدای متعال می‌فرماید: « وَيُطَافُ عَلَيْهِمْ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَكْوَابٍ كَانَتْ قَوَارِيرَا * قَوَارِيرَ مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيرًا *وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِيلًا *عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّى سَلْسَبِيلًا »، یعنی پس از مرگ تا ابد از برکات و مراتب تجلیات ظروف زمانی و مکانی یا موقعیت‌هایی که در دنیا برای بندگی و عبادت خدا از آنها سود برده است بهره خواهد برد.  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱تا۲۲/صفحه پنج @Tadaburdarquran
دراین هوای تیره وتار ودراین طوفان بلا به فریاد برس ای غوث وامان عالم یا صاحب الزمان الغوث والامان @Tadaburdarquran
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! ❗️(کشف حقیقت بهشت /بهشت درون مومن .... تدبرآیات ۱۱تا ۲۲سوره انسان ) 🌱مرتبه‌ای از ظهور برکات آن اینک به صورت‌ ظروف سيمين و جام هاى بلورين درآمده که پيرامون بهشتیان گردانده مى ‏شود و نیز جام هايى که از سيم و زر اخروی درست شده‌، در كمال ظرافت درآمده‌اند و جام هایى كه بهشتیان از آن مى‏نوشند و نیز طعم آن که آميزه از زنجبيل دارد و از چشمه‏اى به نام سلسبيل می‌جوشد، همه و همه از ابعاد بهشت درون مومن است که آشکار گردیده. 🌱همچنین حکایت پسرانى که قرآن وصف نموده: « وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا » که چون مرواريدهايى گرداگرد بهشتیان مى‌گردند، در نظر حقیقت بین سالکان طریق حق، جدا از حقیقت وجود انسان نبوده، مانند فرزندان او در دنیا، امتداد وجود او محسوب می‌شوند. 🌱لکن نه از طریق عمل نکاح معهود در نزد عرف مردم؛ بلکه هر عملی نیکی که در آخرت به صورت موجودی زنده ظهور می‌یابد؛ چراکه در آخرت همه چیز زنده است و متناسب با هر نشئه‌ای چهره‌ای و صورتی دارد. 🌱🌱🌱🌱🌱 از تو رشته است ارنكويست ار بداست ناخوش و خوش هر چه آيد از خود است ليك نبود فعل همرنگ جزا هيچ خدمت نيست مانند عطا چون پريد از دهانش حمد حق مرغ جنت ساختش رب الفلق  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱تا۲۲/صفحه شش @Tadaburdarquran
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! ❓(تدبر در اسرار وحقیقت جامه ها ونعمات بهشتی ، تدبرآیات ۱۱تا ۲۲سوره انسان ) ❗️جا دارد روزها و شب‌ها در اسرار چینن نظامی شگفت انگیز تدبر و اندیشه شود و با چشم آخرت بین، از ماهیت و حقیقت سرزمین‌های پهناور و جامه‌های ابریشمی سبز و دیباج و دستبندهایی که بهشتیان در دست دارند و نیز شراب طهوری که از لطف مهر و محبت پروردگارشان می‌نوشند و نعمت‌های دیگر گفتگو شود و در باره رابطه آنها بلکه عینیت و اتحاد آنها با وجود مؤمنین پرسش‌هایی مطرح گردد: « وَإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَمُلْكًا كَبِيرًا* عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا » 💢 البته آنچه ذهن و دیده بصیر، می‌تواند از یک حقیقت تصور کند، تنها مراتبی از آن است که تاکنون در لباس وجود دیده شده است، لکن خداوند از همان حقیقت ، مراتب بی‌نهایتی را خلق نموده و باز هم می‌آفریند، که خارج از ادراک بندگان است و تا نبینند و به آن نرسند، نمی‌توانند تصور درستی از آن داشته باشند. حد جسمت يك دو گز خود بيش نيست جان تو در آسمان جولان كنيست تا به بغداد و سمرقند اي همام روح را اندر تصور نيم گام  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱تا۲۲/صفحه هفت @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! ⚡️(عالم هستی ،شرح وجود انسان ) 🦋بنابراین ممکن است گفته شود همانطور که در دنیا، زمین و آسمان شرح و تفصیل وجود انسان است و اگر خوب بنگریم، همه آنچه در دنیا از زمین و آسمان است، در وجود خود می‌بینیم؛ در جهانی فراتر از عالم طبیعت نیز اگر روح مجرد بخواهد شرح و تفصیل وجود خود را در آخرت به صورت زمین و آسمانی فراتر از زمین و آسمان دنیا مشاهده کند، یقینا نمادهای دنیایی و مادی که تاکنون دیده است، دیگر قادر به توضیح آن نخواهد بود. تنها می‌توان گفت این عظمتی است که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و این جزا و پاداش تلاشی است که مورد قبول پروردگار واقع گردیده است و از سوی جمال و جلال خداوندگار عالمیان مرحمت گردیده است: « إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُورًا » ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم اي بيخبر زلذت شرب مدام ما هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد بعشق ثبت است بر جريدة عالم دوام ما صلی الله علی محمد و آله  📝استاد ضرابی /آذر۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱تا۲۲/صفحه هفت @Tadaburdarquran پایان این بخش آیات