eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.2هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه پرسش های کاربردی منطق.
فهرست پرسش و پاسخ های قبلی https://eitaa.com/tadris_H/573
💠 پرسش سیزدهم: ❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام وجود دارد؟ «مکافات عمل فقط در آخرت است.» «مکافات عمل در دنیا هم هست.» 🔸الف: 🔸ب: ‏ 🔸ج: 🔸د: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
. 📣 توجه: با تذکر یکی از دوستان گرامی ، فایل مباحث ضروری استدلال ، اصلاح بسیار جزئی شد. از همراهی شما سپاسگزارم. فایل جدید در پست بعدی هم بارگزاری شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش سیزدهم : ✅ پاسخ صحیح، گزینه «الف» است. ✍️ توضیح: دو قضیه داریم: ✅یکی از دو قضیه، کلیه و دیگری جزئیه است. قضیه اول: «مکافات عمل فقط در آخرت است.» یعنی «همه مکافات های اعمال در آخرت هستند.» پس قضیه اول موجبه کلیه است. قضیه دوم: « مکافات عمل در دنیا هم هست.» یعنی «بعضی مکافات اعمال در دنیا هستند.» پس قضیه دوم موجبه جزئیه است. با توجه به اینکه در یک قضیه محمول «در آخرت است» و در دیگری محمول «در دنیا است» پس هیچ کدام از رابطه های بین آنها وجود ندارد. ولی اگر مفهوم مخالف قضیه اول را بگیریم ، تقابل بین دو قضیه ایجاد می‌شود. مفهوم قضیه اول: «هیچ مکافات عملی در دنیا نیست.» این قضیه سالبه کلیه می‌باشد. با توجه به این معلومات این نتیجه بدست می‌آید که بین قضیه اول و قضیه دوم رابطه برقرار است. ✅ پس باید برای کشف تقابل به رابطه مفهوم و منطوق هم توجه کنیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✴️ ✴️ قسمت دوم: يَا أَيهُّا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىٰ‏ وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائلَ لِتَعَارَفُواْ ، إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ، إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (سوره مبارکه حجرات، آیه ۱۳) 🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید‌ و بعد پاسخ را مشاهده نمایید. يَا : حرف نداء أَيُّ : اسم موصول ، منادیٰ ها : حرف تنبیه غیر عامل النَّاسُ : نعت برای أیُّ إِنَّا : إِنَّ + نا : «إِنَّ» : حرف مشبهة بالفعل، عامل ، «نا» : ضمیر متصل منصوبی ، اسم إِنَّ خَلَقْنَاكُم : (خلق) فعل و (نا) فاعل و (کم) مفعول خلقنا مِن ذَكَرٍ : جار و مجرور متعلق به خَلَقْنَاكمُ وَ : عطف مفرد به مفرد أُنثىٰ : معطوف به ‏ ذَكَرٍ جمله «خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىٰ‏» : خبر إِنَّ وَ : عطف جمله به جمله جَعَلْنَاكُمْ : (جعل) فعل و (نا) فاعل و (کم) مفعول اول جعلنا شُعُوبًا : جمع مکسر از شَعْب، مفعول دوم جعلنا وَ : عطف مفرد به مفرد قَبَائلَ :‌ جمع مکسر از قبیلة، معطوف به شُعُوبًا لِتَعَارَفُواْ : لام تعليل ، تعارفوا فعل مضارع از باب تفاعل ، تتعارفوا بوده که یکی از تاء جوازاً حذف شده است ، منصوب به «أن» ناصبه مقدر ، تأویل به مصدر می‌رود (لِتَعارُفِکم)، لام و مصدری که مؤول از آن است ، جار و مجرور متعلق به جعلناکم جمله‌ «وَ جَعَلْنَاكُمْ ... لِتَعَارَفُواْ» : معطوف به جمله قبل إِنَّ : حرف مشبهة بالفعل ، عامل أَكْرَمَكُمْ : افعل تفضیل ، اسم إِنَّ (أکرم: مضاف ، کم: مضاف الیه) عِندَ اللَّهِ : ظرف برای اکرمکم یا متعلق به کائنٌ محذوف ، حال برای اکرمکم أَتْقَاكُمْ : افعل تفضیل از وقیٰ یَقِی، خبر إِنَّ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ : إِنَّ و اسم إِنَّ و خبر إِنَّ خَبِيرٌ : نعت برای علیم دو جمله آخر که با إنَّ شروع شده‌اند: هر دو مستأنفه هستند. کل جملات بعد از نداء: جمله ندائیه می‌باشند. رجوع به فهرست رجوع به فهرست دوره کاربردی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش چهاردهم: ❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام وجود دارد؟ «لَسْنَا لِلدُّنْيَا خُلِقْنَا» ¹ «إِنَّمَا لَمْ تُخْلَقْ لِلدُّنيَا » ² 🔸الف: 🔸ب: ‏ 🔸ج: 🔸د: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. نهج البلاغه، نامه ۵۵. ترجمه: «ما برای دنیا خلق نشده ایم.» ۲. ترجمه: «تو برای دنیا خلق نشده ای.». اقتباس از نهج البلاغه، نامه ۳۱: «وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّكَ إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش چهاردهم : ✅ پاسخ صحیح، گزینه «الف» است. ✍️ توضیح: دو قضیه داریم: حالت منطقی قضیه اول : هیچکدام از ما برای دنیا خلق نشده ایم حالت منطقی قضیه دوم : بعضی از ما برای دنیا خلق نشده ایم. ✅قضیه اول کلیه و قضیه دوم جزئیه است. ✅هر دو قضیه هم سالبه هستند و در کیف یکسان اند. ✅با توجه به این معلومات این نتیجه بدست می‌آید که بین این دو قضیه رابطه برقرار است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال