❤️ امروز سالروز شهادت
شهید محسن ححجی است...
دلنوشته شهید محسن حججی
در محرّم در سال ۱۳۹۵ شمسی
خدایا؛ چندیست عقدۀ دل پیشت باز نکردهام و باز به لطف شما فرصتی مهیا شد...خدایا؛ محرم حسین علیهالسلام رسید... تاسوعا رسید... عاشورا رسید...محرم رو به اتمام است و من هنوز...خدایا؛
چه شده است؟ مگر چه کردهام که اینگونه باید رنج و فراق بکشم؟
خدایا؛ میدانم... میدانم روسیاهم، پرگناهم...اما...
تو را به حسین علیهالسلام... تو را به زینب سلاماللهعلیها...
تو را به عباس علیهالسلام...
خدایا... دیگر بس است...
اصلاً بگذار اینگونه بگویم...
غلط کردم.
خدایا... بگذر... بگذر از گذشتهام. ببخش...باور ندارم در عالم کبریایی تو گنهکاران را راهی نباشد.
ببخش آن گناهانی را که از روی جهالت انجام دادهام. ببخش آن خطاهایی را که دیدی و حیا نکردم.
خدایا، تو را به مُحرَم حسین علیهالسلام مرا هم مَحرَم کن... این غلام روسیاه پرگناه بیپناه را هم پناه بده...
خدایا، یکسال گذشت و من کل سال را تنها با خاطرات همان چند روز جهاد گذراندم... زندهام به امید دوباره رفتن... مپسند... مپسند که اینگونه رنج بکشم...سینهام دیگر تاب ندارد... مگر چند نفر شوق رفتن دارند؟ یعنی بین این همه خوبان روسیاهی چون من راه ندارد؟
مگر جز این است که حسین علیهالسلام هم عباس علیهالسلام را برد و هم حُر را...مگر جز این است که هم حبیب روسفید شد و هم جو ْن...خدایا اگر شوقی هست، اگر شجاعتی هست، اگر روحم به تکاپو افتاده است برای رفتن همه و همه به لطف تو بوده و بس...میتوانستی مرا هم در این دنیا غرق کنی...میتوانستی مرا هم آنقدر سرگرم دنیا کنی که فکر جهاد هم نباشد، چه برسد به رفتن... میتوانستی آنقدر وابستهام کنی که نتوانم از داشتههایم دل بکَنم...امّا خدایا، از همه چیز دل بریدهام... از زن و فرزندم گذشتم... دیگر هیچ چیز این دنیا برایم ارزشی ندارد، جز آنچه که مرا به تو برساند... خدایا، من از همه چیز این دنیا گذشتم تو نیز از من بگذر... و این همه را فقط از لطف تو میدانم... پس: ای که مرا خواندهای؛ راه نشانم بده ...
@tafakkor_qurani
در بیانهای مرسومی که داریم این است که، راهِ سعادتِ بشر، از فطرتِ او آغاز میشود؛ یعنی اگر بشر بتواند به فطرت خود بازگردد، میتواند راهِ سعادت و کمال را طی میکند. اصلیترین پرسش این است که، ما اگر بخواهیم به سمت فطرت خود برویم، چطور میتوانیم این مسیر را طی کنیم؟ نکتهٔ عجیب این است که، پیداشدنِ فطرت انسان، از راه ارتباط با زبانِ #قرآن شدنی است.
#حجّت_الاسلام_نجات_بخش
@tafakkor_qurani
گر تو با بد
بد کنی! پس
فرق چیست؟!
▫️وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا
أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ
لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
عفو کنند و چشم بپوشند!
آیا شماها دوست نمیدارید
که خداوند شماها را ببخشد؟
خداوند آمرزنده و مهربان است
آیه بیستودوم سوره مبارکه نور
@tafakkor_qurani
#قرآن، کتاب علم و معرفت است؛ یعنی دل را و اندیشهی انسانی را سیراب میکند -قرآن برای آن کسانی که اهل معرفتآموزی هستند یک سرچشمهی تمامنشدنی است- لکن علاوهی بر اینها #قرآن دستور زندگی هم هست؛ قرآن علاوهی بر جنبهی معرفتی و معرفتآموزی، دستورات کاربردی دارد برای زندگی؛ یعنی محیط زندگی را آباد میکند، زندگی را از امنیّت و سلامت و آسایش برخوردار میکند.
یَهدی بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضوانَه سُبُلَ السَّلام، راههای سلامت را، راههای امنیّت را، راههای آسایشِ در زندگی را به انسانها نشان میدهد. انسانها در طول تاریخ، دستبهگریبانِ ظلم و تبعیض و جنگ و ناامنی و لگدمال شدنِ ارزشها بودهاند و امروز هم هستند؛ راه علاج اینها #قرآن است. اگر به قرآن عمل کنیم، همهی این مشکلات برطرف میشود. ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
@grat1401
@tafakkor_qurani
15-hoseini-alemran189-195(www.rasekhoon.net).mp3
9.81M
تلاوت آیاتی
از سورهی مبارکهی
آل عمران آیات ۱۸۹ تا ۱۹۵
قاری سیدمحمدجوادحسینی
@tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر خوانی محضر
رهبر معظّم انقلاب
ما #عشق را پشتِ
درِ این خانه دیدیم
@tafakkor_qurani
...علی بن مهزیار می گوید، محضر امام زمان علیه السّلام عرض کردم: لَمْ نَجِدْ أَحَداً يَدْلُّك، كسی كه من را بياورد اينجا نبود که این قدر دیدارم با شما به طول انجامید! حضرت فرمودند: نه دليلش اين نيست! كسی كه امروز این واسطه را فرستاد، بیست سال پیش هم داشت کسی را که بفرستد تا تو را اینجا بیاورد.
بعد حضرت شروع كردند دلیل اصلی را بفرمایند كه: لَا وَ لَكِنَّكُمْ كَثَّرْتُمُ الْأَمْوَالَ وَ تَجَبَّرْتُمْ عَلَى ضُعَفَاءِ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَطَعْتُمُ الرَّحِمَ الَّذِي بَيْنَكُمْ فَأَيُّ عُذْرٍ لَكُمْ الْآنَ؟ نه به درستی که شما دنبال زیاد کردن مال بودید و به مومنینِ ضعیف بد کردید و پیوندها را گسستید و الان چه عذری دارید؟! شماها تا حالا امام زمانی نبوده ايد! علّت طولانی شدن دیدار اينها بوده!
علی بن مهزیار میگويد: روی رملها نشستم و زدم توی سرم و مرتب گفتم: التَّوْبَةَ التَّوْبَةَ، الْإِقَالَةَ الْإِقَالَةَ، من را ببخشيد، يک خورده كه گريه كردم حضرت فرمودند: لابأس عليک، اشکال ندارد...
@tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه باید کرد؟
وَ لَذِکرُ اللهِ اکبر
اِنّی وَجَّهتُ وَجهی لِلَّذی
فَطَرَ السَّماواتِ وَ الاَرض
حجّتالاسلام و المسلمین
#حاج_شیخ_جعفر_ناصری
@tafakkor_qurani
ما وقتی که میخواهیم ریاضیوار به عالَم نگاه کنیم، با کتاب ریاضی مأنوس میشویم؛ این کتاب ریاضی، آرامآرام به ما نگاهکردنِ ریاضیوار میدهد؛ یعنی میتوانیم جهان را کمّی کنیم و براساس ریاضی به آن نگاه کنیم.
زبان #قرآن زبانی است که، اُنس با زبان قرآن، آرامآرام، به ما یک نگاهِ وجودی و نگاه حقیقی میدهد؛ یعنی همین که ما با #قرآن مأنوس میشویم و در این زبان ممارست میکنیم، میمانیم و پای آن میایستیم، این آرامآرام، زبانِ ما را به تکلّم وجودی و نگاه و چشم ما را، به درست دیدنِ عالَم باز میکند.
@tafakkor_qurani
هروقتی که اراده کنیم، میتوانیم با خدای متعال حرف بزنیم؛ این دعاست و هروقت اراده کنیم، میتوانیم پایِ صحبتِ خدا بنشینیم. [تعیین] وقت با شماست؛ تعیین وقت را در واقع شما دارید میکنید تا پای صحبت خدا بنشینید و استفاده کنید؛ با این چشم به تلاوت #قرآن نگاه کنیم؛ قرآن را با این نگاه ببینیم و تلاوت باید تکرار بشود.
بارها بنده عرض کردهام که باید تلاوت را تکرار کرد؛ باید #قرآن را از اوّل تا آخر خواند و تمام کرد، دوباره شروع کرد، از سر تا آخر، و پیوسته و پیدرپی باید #قرآن را استفاده کرد.
@tafakkor_qurani
شاید در مسالهی جهاد
ما تنها به قضیهی جهاد
یا همان جنگ و قتال با
دشمنان تنها نگاه میکنیم
امّا مساله تنها این نیست!
آیاتی در قرآن کریم هست
که #قبل از جنگ و جهاد
جهاد با مال مطرح است
که شاید مغفول مانده...
جهاد با مال و دارایی ها
در راه خداوند متعال...
اینکه به عشق خداوند
از دارایی هایت بگذری
و سهمی برای نیازمندان
از مال خود قرار دهی
آن هم جهاد گونه...
تا ان شاء الله بابی از
جهاد با جان و نفس
هم برایمان باز شود...
پس، بِاَبی اَنت و اُمّی و
نفسی وَ مالی چیست؟!
وَ جاهَدوا باَموالِهِم وَ
اَنفُسِهم فی سبیل الله
اینکه: بتوانیم با مال خود
گرهی از خلق الله باز کنیم
امّا اگر این کار را انجام ندهیم
دیگر زندگی جهادگونه نیست!
و انگار بابشهادتی بازنمیشود!
راستی، جهادتبیین هم هست
یادمان که نرفته است گفتهایم:
وایاگرخامنهایحکمجهادمدهد
مدّتهاست آقا حکمجهاد دادهاند
حکم آن دستِ تک تکِ ماست
جهاد در راه خدا با مال و جان
یا مهمتر: یک زندگی جهادگونه
چه خوش گفت شهید آوینی:
آنانی را که از مرگ میترسند
از #کربلا میرانند...
@tafakkor_qurani
ج۵_تفسیرسوره علق.mp3
17.53M
🔸 #تفسیر_قرآن
🔸سوره #علق
🔮استاد اصغر طاهرزاده
💠 #قرآن بانک سکوت
چندین ساله حضرت محمد
صلی الله علیه و آله و سلّم
@tafakkor_qurani
📁 گویا آنقدر باید پایِ #قرآن بایستیم، ممارست داشته باشیم و سختیِ آن را بکِشیم، تا آرامآرام زبانِ ما به #قرآن باز شود.
#حجّت_الاسلام_نجات_بخش
@tafakkor_qurani
▫️من باز هم به جوانان عزیزمان توصیه میکنم که با #قرآن اُنس بگیرید، با قرآن مجالست کنید. « ما جالَسَ هذا القُرآن أحد الّا قام عَنهُ بِزیادة اَو نُقصان، زِیادة فِی هُدی اَو نُقصان مِن عَمی؛ هر باری که شما با #قرآن نشست و برخاست کنید، یک پرده از پردههای جهالت شما برداشته میشود؛ یک چشمه از چشمههای نورانیت در دل شما گشایش پیدا میکند و جاری میشود. اُنس با قرآن، مجالست با قرآن، تفهّم قرآن، تدبّر در قرآن، اینها لازم است.
▫️مقدمهی این کار این است که بتوانیم #قرآن را بخوانیم، بتوانیم قرآن را حفظ کنیم؛ حفظ قرآن خیلی مؤثر است. جوانها دورهی جوانی را، قدرت حفظ را قدر بدانند. خانوادهها به کودکانِ خودشان حفظ قرآن را تشویق کنند، آنها را وادار کنند. حفظ قرآن خیلی باارزش است. حفظ قرآن این فرصت را به حافظ خواهد داد که با تکرار آیات، در قرآن قدرت تدبّر پیدا کند. این فرصت است، این توفیق است؛ این را از دست ندهید. آنهائی که حافظند، این نعمت بسیار بزرگ الهی را قدر بدانند؛ نگذارند حفظشان ضعیف بشود یا خدای نکرده از دست برود.
▫️خواندن #قرآن، از اول تا آخر، یک چیز لازمی است. باید قرآن را از اول تا آخر خواند؛ باز دوباره از اول تا آخر؛ تا همهی معارف قرآنی یکجا با ذهن انسان آشنا شود. البته معلّمینی لازمند تا برای ما تفسیر کنند، مشکلات آیات را تبیین کنند، معارف آیات و بطون آیات الهی را برای ما بیان کنند؛ اینها همه لازم است. اگر اینها شد، هرچه زمان به جلو برود، ما به جلو میرویم و توقّف دیگر وجود ندارد.
1389/04/24
@tafakkor_qurani
▪️بخشی از گریه بر حضرت سیّدالشّهداء علیه السّلام، حالِمعنویِ است و بخشى از آن به چند امر مربوط مىشود؛ یکى از آن امور غذاىِ حلال است. خداوندمتعال در #قرآنکریم میفرماید: کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحا؛ [۱] از غذاهاى پاکیزه و حلال تناول کنید و به اعمالِصالح بپردازید. در دعاها هم آمده است: اللّهُمَ ارزُقنی رِزقاً حَلالاً طَیِّباً؛[۲] خدایا رزقِحلال و طیّب نصیب من کن...
▪️اکلطیّب، خود از مصادیقِ عملِ صالح است که مراتبى دارد. هرچه درجه و مرتبهی طیّب بالاتر برود، عملِصالحِ بیشتر، بهتر و خالصترى نصیبِ انسان مىشود. اکل غیرطیِّب یعنی: غذاىِ نامناسب! انسان را تا حدِّ دشمنان امامحسین علیهالسّلام در روز عاشورا میبرد! حضرت سیّدالشّهداء علیه السّلام خطاب به دشمن فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُمْ وَیْلَکُمْ [۳] شکمهای شما از حرام پُرگشته و بر دلهایتان مُهر زده شده است، وای بر شما!
▪️این نکته قابل توجّه است که، این دو زاویه اکل حرام و دشمنی با امام با همدیگر چه ارتباطی دارند؟ غذاىِ حرام، انسان را به چه جاهایی میکِشاند و به چه مضرّاتى مىرساند؛ به چه مشکلاتى دچار مىکند! و از آنطرف، غذاىِ حلال و طیّب چقدر توفیقآور است...
۱. سوره مومنون، آیه ۵۱.
۲. کافی، جلد۲، ص ۵۵۰.
۳. بحار الأنوار، جلد۴۵، ص ۸
حجّتالاسلام و المسلمین
#حاج_شیخ_جعفر_ناصری
@tafakkor_qurani
سخنی که در #قرآن وجود دارد، غیر از آن سخنی است که ما به عنوان مثال، در یک متنِ پژوهشی از فلان روانشناس بهدست میآوریم. #قرآن لحن و آهنگی خاصّ برای خود دارد و با روحیه و هدفی خاص بیان شده است تا ما را از آن خطری که در معرض آن هستیم به بیرون پرتاب کند و در مسیری قرار دهد تا با آن روحیه، در عالَم دیگر وارد شویم. #زبان_قرآن برایِ خود عالَمی متفاوت دارد و یک زبانِ سرد و بیروح نیست؛ باید مواظب باشیم #قرآن را در حدّ یک متنِ پژوهشی تقلیل ندهیم!
@tafakkor_qurani
شما ببینید حتّی خودِ #قرآن، داستان موسی علیه السّلام را میگوید، از پیغمبر صلوات الله علیه و آله میگوید، از حضرت عیسی علیه السّلام میگوید، خب چرا همه را با هم نمیگوید؟ چرا همه را در یک جا جمع نمیکند بگوید: خب فصل اوّل داستان حضرت موسی، فصل دوم داستان حضرت عیسی، چرا اینگونه نمیگوید؟ در دل این چینش کلمات و فراز و فرودی که آورده است، دارد با ما چهکار میکند؟ نمیخواهد یک مفهوم به ما منتقل کند، میخواهد یک نوع نگاه خاصّ به ما بدهد یا به تعبیری #قرآن میخواهد روحیهای به ما بدهد تا با آن روحیه، با جهانِ بیرون روبرو شویم.
@tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سحرِ جمعه
بیاد #حاج_قاسم
دیروز جای حاج قاسم
بین فرماندهان خالی بود
@tafakkor_qurani
اگر ما به #قرآن، به مثابهی یک متن پژوهشی نگاه کنیم، برایِ فهم آن میگوییم: خدا مثلاً میخواسته این را بگوید یا میخواسته آن را بگوید... بعد برداشتهای خود را کنار هم قرار میدهیم، امّا هنگام عمل به آیات، میبینیم که انگار عزمی برایِ عمل به آن آیات را نداریم!
اگر بپرسیم که چرا عزمی برای عمل به قرآن را نداریم، در جواب میتوان گفت: چون خداوند #قرآن را با روحیهای آهنگین برای بشر فرستاده، امّا ما آیاتِ قرآن را چیزی جز همین کلمات و همین مفهومی که از آن درک میکنیم نمیدانیم!
ما با عملکرد خود، آیات را در گوشهای میگذاریم و به تعبیری حرارت آن را میگیریم! آن را سرد میکنیم، خاموش میکنیم، آنوقت تنها در حدّ یک توصیهی اخلاقی میشود! بعد که توصیه اخلاقی شد، میگوییم: فلان روانشناس هم این حرف را گفته است و آن را در حدّ توصیه های مثلاً روانشناسانه پایین میآوریم، نه! اینها دو حرف را میزنند!
سخنِ #قرآن، غیر از این سخنی است که ما به عنوان یک متن پژوهشی از فلان روانشناس بهدست میآوریم، #قرآن خود یک لحنی دارد، برایِ خود یک آهنگی دارد و با یک روحیهای خاص بیان شده است.
@tafakkor_qurani
نیهیلیسم، ما و قرآن.mp3
46.56M
🎧 نیهیلیسم، ما و #قرآن
محفل تفکّر در محضر سوره "مُرسلات" ذیل کتاب: تفسیر انفسی سوره مرسلات و اشارات قدسی استادطاهرزاده
@tafakkor_qurani
Ali Fani - Hossein.mp3
4.89M
#حسین
یک صف شده ایم
و آتشین می آییم
با آتشِ ❤️ عشق
این چنین می آییم
این اشکِ خداست
بر زمین می بارد...
جاری شده ایم و
اربعین می آییم...
شاعرسعیدصاعدی
@tafakkor_qurani
#قرآن میخواهد یک نگاه یا روحیهای
به ما بدهد، تا با آن روحیه بتوانیم با
جهانِ بیرونِ خود روبرو شویم.
مثلاً من وقتی میخواهم برای شخصی سخنرانی کنم، باید با یک روحیهای برای او حرف بزنم و الّا حرفهایم اثرگذار نیست. شما مینشینی حرف میزنی، حرف میزنی، جلو میروی، همهی حرفهای خوب را هم میزنی، ولی اتّفاقی نمیافتد و حرفت اثری نمیگذارد! اینجاست که باید گفت: چه کاری میکنی و با یک روحیهای فرد را مورد خطاب خود قرار میدهی؟
#قرآن یک چنین روحیهای درونِ خود دارد؛ نباید این روحیه را از قرآن جدا کرد، نباید آن را سرد کنیم، اگر بتوانیم به آن روحیهای که در #قرآن است نگاه کنیم، میبینیم که جهان دارد با ما سخن میگوید.
باید در زبانِ #قرآن سکنی بگزینیم، یعنی اینکه: بهنحوی با قرآن ارتباط بگیریم که، گویی داریم با زبانِ قرآن زندگی میکنیم که اگر با این زبان زندگی کنیم، مسأله برای ما آشکار میشود.
زندگی با زبانِ #قرآن، ما را در یک سکونتی قرار میدهد و آرامآرام روحیهای به ما میدهد تا با آن روحیه، بتوانیم جهان را ببینیم و با جهان زندگی کنیم.
@tafakkor_qurani
کلمات و حروفِ #قرآن هر کدام برایِ خود یک حسّی دارند؛ وقتی این کلمات و حروف با همدیگر ترکیب میشوند، یک مزّهای را در وجودِ آدم تولید میکنند. اینکه میگویند خودِ #قرآن لحن دارد، خودِ قرآن است که حسّ دارد، خودِ قرآن است که آهنگ دارد.
اگر ما حواسمان باشد که آهنگ خودِ لفظ و آهنگِ خود سوره را بیابیم و با آن همگام و همراه شویم، اتّفاقی که میافتد این است که، در شخصِ خواننده قرآن، یک احوالی ایجاد میشود، آنوقت در این احوال، یعنی در این آهنگینبودن #قرآن، این انسان است که راه افتاده است.
@tafakkor_qurani
15-leisi-yousof(www.rasekhoon.net).mp3
5.31M
🖱تلاوتی زیبا
از استاد اللیثی
تلاوتی از سوره
مبارکه #یوسف
شروع تلاوت با
دستگاه سه گاه
یا سیکا میباشد.
@tafakkor_qurani