بسم الله الرحمن الرحیم
این کانال جهت ارسال سخنرانیها، جلسات اخلاق و درس تفسیر قرآن استاد سید احمد فقیهی حفظه الله تشکیل شده است.
ایتا 👇
https://eitaa.com/faghihiseyyedahmad
لینک گروه اول در واتساپ 👇🏻👇🏻👇🏻
https://chat.whatsapp.com/BeCdzOjKW6E9ijNZZQntD3
لینک گروه دوم در واتساپ 👇🏻👇🏻👇🏻
https://chat.whatsapp.com/J0kpGgzu6EwJ28wX5z6iS5
دعا میکنیم به فضل الهی و لطف اهل البیت علیهم السلام حضرت استاد فقیهی دام عزه که چند روزیست به دلیل تصادف در بیمارستان بستریاند، هرچه سریعتر بهبودی کامل پیدا کنند.
@tafaqqoh
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی ۳۱📚
طرح مساله🎤
موضوع: تفاوت مکتب اصولی قم و نجف
با ارایه: حجتالاسلام والمسلمین رضا اسلامی حفظهالله
زمان:
دوشنبه ۱۹ آبانماه ۹۹ 📆
۱۲:۴۵ الی ۱۴:۰۰⏰
مکان: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن سلمان فارسی
@asranehelmi
🔖 #دریافت_مقاله تحلیل عرفانی از تفکیک آثار فرض و نفل در قرب الهی
🖊 حجة الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد غفاری قره باغ دام عزه
(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران)
🌐 http://pfk.qom.ac.ir/article_1194_845bfaccf9a83932edfa869dfc3e9590.pdf
#چکیده
سالکین اهل معرفت، بر حسب تفکیک میان #قرب_فرائض و #نوافل، یا اهل #سلوک_نفلی هستند، و یا فرائضیاند و یا جامع هر دو قرب، و یا واجد مقام #تمحّض و #تشکیک هستند. در تفاوت میان قرب فرضی و نفلی، همین بس که در #قرب_نفلی، خداوند #تنزّل_وصفی نموده و سمع و بصر عبد میشود؛ ولی در #قرب_فرضی، عبد نعت حقّ متعال میشود و عبد، سمع و بصر و ید حقّ تعالی میگردد؛ و همین وساطت برخاسته از قرب فرضِ ولیّالله، سرّ قرار و عدم هلاکت عالَم امکان است. تفکیک فرض و نفل در کلام عرفای مسلمان، تا بدانجا پیش رفته که اتیان فرائض، مظهر عبودیّت، و اتیان نوافل، مظهر اجارت عبد تلقّی شده است. برخی از عرفا در منشأیابی برای برتری قرب فرض از قرب نفل، به واژهی کلیدی و تعیینکنندهی #اختیار و #اضطرار اشاره نمودهاند؛ عبد در نافله اختیار عبودیّت الهی به جای عبودیّتِ امیال خویش نموده است؛ لیکن در فریضه، عبد حقّ انتخاب ندارد و مضطرّ و ناچار از عمل به فریضه است. در این نوشتار، به روش تحلیلی-پژوهشی، و به تفصیل به آراء عرفای اسلامی در باب تفکیک این دو نحوه تقرّب و آثار آنها پرداختهایم.
✔️ تازههای تحقیق
از این سخنان، میتوان به این مهم دست یافت که هر چه درجه و میزان تعبّد، در رابطهی عبد و مولی شدیدتر و عمیقتر شود، #عبودیّت شدّت مییابد و هر چه عبودیّت، شدّت یابد، از عالَم دنیا به عالَم آخرت ارتقاء یابد و با افزایش انکسار، به مقام و #عالَم_أهل_اللّه حضور یابد که مرویّ از نبی اکرم (ص) است «الدنیا حرام على أهل الآخرة و الآخرة حرام على أهل الدنیا و الدنیا و الآخرة حرامان على أهل اللّه» (أحسائی، ۱۴۰۵، ج ۴، ص ۱۱۹). به عبارت دیگر، همین عامل است که سیر عبد را به #مقام_فناء در #مقام_ربوبی سرعت میدهد و معنویّت عبد، حقیقتی غیر از این ارتقاء منازل و مقامات ندارد.
صحیح است که عارف سالک میتواند به اذن الهی، هر آن چه #اراده کند را در پهنهی خلقت إعمال کند، اما مرتبهی مطلوب عارف و سالک، مقام و منزلی است که در آن، ارادهی انسان در ارادهی حضرت سبحان، #فانی شود و ارادهای برای سالک نماند تا خداوند، حرمت آن اراده را نگهدارد. اینکه انسان به مقامی برسد که خداوند چشم و گوش و زبان او شود، مقام بس والایی است، اما سالک حقیقی به دنبال آن است که گوش و چشم و زبانی برایش نماند و این است سرّ موجود در مناجات نفیس مولی العرفاء سید الشهداء (ع) در دعای عرفه که به پیشگاه خداوند عرض میکند: «إلهی أغنِنی بِتَدبیرِکَ عَن تَدبیری وَ بِاختیارِکَ عَن اختِیاری» و به همین دقیقه اشاره دارد آن چه از برخی عرفا و سالکین طریقت نقل شده است که از او پرسیدند: «ما تُریدُ؟» و پاسخ شنیدند: «أریدُ أَن لا أُریدُ» (نک: کاشانی، ۱۳۷۰، ج ۱، ص ۲۲۵).
به همین دلیل، عرفای مسلمان، خلاف ادب در سلوک دانند که از اذن الهی در #تصرّف در مخلوقات استفاده کنند و شعارشان «العبودیّة بذل الکلّیّة» است (گیلانی، ۱۳۴۳، ج ۲، ص ۲۵۷).
آن چه در این نوشتار، به عنوان آثار تفکیک فرض و نفل ارائه شده است، در حقیقت تفصیل همین اجمال است؛ زیرا منشأ اعتقاد عرفای مسلمان به انفصال عبد از ربّ متعال در قُرب نوافل و تعبیر به #وحدت_ذاتیّه در قُرب #فرائض، برخاسته از حیث «فرق بعد الجمعِ» سالک در قُرب نفلی و #استهلاک کلّی وی در قُرب فرضی است. تفکیک میان عبودیّت و #اجارت نیز، ناشی از انفصال و وحدتی است که در اثر اوّلِ تفکیکات میان فرض و نفل، ظهور مییابد. همچنین اثر سوّم، یعنی تفکیک این دو قُربات از حیث #اضطرار و اختیار نیز، از محرمیّت عبد در ورود به مقام #فنای_احدی در قُرب فرضی و عدم آن در قُرب نفلی سرچشمه میگیرد.
@ghafari_ir
@tafaqqoh
✔️ استاد کاظم ضرابی دام عزه:
یک وقتی خدمت علامه طباطبائی _رضوان الله تعالی علیه_ بودم، یک «خداوند» به فارسی گفتند که تا پنج ماه در گوش من بود؛ احساس کردم با تمام وجود خدا را صدا زدند. اگر امام زمان علیه السلام در گوش ما یک «اللّه» بفرمایند، چه میشود؟!!
🏷 https://eitaa.com/behar_zarrabi/71
@tafaqqoh
🎙 مناظره و گفتوگوی حجج اسلام میرباقری حفظهالله و فیرحی رحمهالله، پیرامون #عقلانیت و #اعتدال در سیاست خارجی
✔️ هم اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، با موضوع عقلانیت و اعتدال در تاریخ ١ خرداد ١٣٩٣ در قم برگزار شد.
پایانبخش این مراسم، مناظره جنجالی حجةالاسلام سید محمدمهدی میرباقری دام عزه رییس #فرهنگستان علوم اسلامی و حجةالاسلام دکتر داوود فیرحی رحمة الله علیه، استاد حوزه و دانشگاه بر سر موضوع عقلانیت و اعتدال در اصول #سیاست_خارجی بود.
#دریافت_صوت
🔊 http://hamandishi.ir/images/docs/files/000233/nf00233984-1.mp3
@tafaqqoh
هدایت شده از منهاج|| محمدمهدی حسینزاده
💠اندیشه های تمدنی علامه طباطبایی (ره)
🖋 اندیشه های علامه پایه فکری تمدن اسلامی
🔸هنگامی که سخن از تمدن و تمدن سازی می شودمعمولا ذهن ها به ثمرات و آثار تمدن معطوف می گردد در حالی که مهم ترین بخش یک تمدن بنیان های اندیشه ای و زیرساخت های فکری آن است و این زیر ساخت هاست که بنای یک تمدن را از دیگر تمدن ها ممتاز و متفاوت می گرداند و ویژگی های زیر را باعث می گردد :
🔹 ۱.استحکام یک تمدن در رقابت ها و تقابل های تمدنی
۲.ظرفیت برای پوشش همه ساحت های انسانی
جذابیت برای گفتمان سازی و ارتباط گیری با مخاطبان در یک عصر تمدنی
۳.حیات و پویایی و خودبه روزرسانی متناسب با قرار گرفتن در دوره های زمانی متفاوت
۴.ظرفیت سازی برای همه اقشار و تمام استعداد های انسانی
۵.قدرت هاضمه قوی و توانمند برای هضم خورده فرهنگ ها
و...
🔸این دست گزاره ها محصول اندیشه هایی است که محدودیت های زمانی و مکانی را در نوردیده و توانسته باشد فراتر از افق های پیرامونی از حقایق عالم هستی نتایج و محصولاتی ارزشمند به بشریت عرضه نماید.
علامه طباطبایی در زمره اندک اندیشمندانی است که چنین رویکردی در آثارش ظاهر و جلوه گر است.
🔹علامه طباطبایی اندیشه بسیار مترقی و نوینی از اسلام ارائه نمود که دارای این ویژگی های منحصر به فرد است
توحید در اندیشه علامه نه فقط به عنوان مبنا و نه تنها محور همه ساحت های فکری، بلکه روح حاکم و دمیده شده در جزء جزء بنیان های فکری و همه ارکان نظام اندیشه ای علامه است
و این روح توحیدی همه اجزای این اندیشه را حیات می دهد و هنگامی که این سیمرغ در کالبد سیمرغ ساحت های بشری به پرواز در می آید تمدنی توحیدی در عرصه عالم بشری پدیدار می گردد.
🔸هنگامی که این سبک اندیشه بنیادین در کنار روح توحید نفی عبودیت غیر خدا قرار می گیرد آلیاژی از یک نظام فکری نوین عرضه می نماید که در عرصه جامعه بشری نه تنها همه خورده فرهنگ ها بلکه تمام تمدن هایی که تا آن روز پا به عرصه جوامع بشری گذاشته است را به چالش می کشد.که البته تبیین علمی و تخصصی این مطلب مجالی وسیع تر و متناسب طلب می نماید.
#علامه_طباطبایی
#تمدن_اسلامی
☑️ @amin_enqelab
هدایت شده از مدرسه علمیه علوی قم
💢 ۲۴ آبان بزرگداشت علامه طباطبایی (ره)
#رهبرمعظم انقلاب:
کسی مثل علامه #طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) در حوزه علمیه ى قم پیدا شد؛
ايشان هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مى توانست درس خارج فقه مفصلی بدهد؛ هم مى توانست درس خارج اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛
اما او به کارى پرداخت که ان روز ان را لازم مى دانست.
بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اين که اين ها لازم است.
او گفت من مى بينم که دارند تفکرات و فلسفه ى کاذب مارکسیستی را در ذهن ها جا مى دهند؛
نمى شود با توضیح المسائل اين ها را پاسخ دهیم؛ توضیح المسائل جای خودش را دارد؛ جواب اين #شبهه ها را با چیز ديگرى بايد داد.
ايشان #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم را نوشت.
🍀 ديدار جمعی از روحانیون همدان- ۱۵تیر۸۳
🌹 شادی روحشان صلوات 🌹
معاونت پژوهش
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞آخرین دیدار با علامۀ طباطبایی«ره» و نصیحت ایشان
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مدرسهعلمیه ثامنالائمه (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ
🔷 #علامه_طباطبایی (ره)
🔶 بمناسبت سی و نهمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی (ره)
🔻من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
🔻ذرٌه ای بودم و مِهر تو مرا بالا برد
🔻من خَس بی سر و پایم که به سیل افتادم
🔻او که می رفت مرا هم به دل دریا برد
#طلبه_تراز_انقلاب #حوزه_علمیه #طلبه #آیت_الله_ممدوحی #مدرسه_ثامن_الائمه
🔸@AlSamen
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سرآمد اخلاق و فلسفه
🔹 مروری بر شخصیّت #علامه_طباطبایی (ره) از زبان رهبر معظّم انقلاب
#اخلاق
#عرفان
#فلسفه
@qom_khamenei_ir
🎥 ملاحظه دروس خارج فقه و اصول در آپارات
آیة الله حسین مظاهری حفظه الله
https://www.aparat.com/alzahra_isbn
آیة الله جعفر سبحانی حفظه الله
https://www.aparat.com/sobhani_ir
استاد محسن اراکی حفظه الله
https://www.aparat.com/ayatollah.araki
استاد محمدتقی شهیدی پور حفظه الله
https://www.aparat.com/shahidipour110
استاد صادق آملی لاریجانی حفظه الله
https://www.aparat.com/AmoliLarijani.ir
استاد غلام علی صفایی بوشهری حفظه الله
https://www.aparat.com/meeraj_ir
استاد سید علی حسینی صدر حفظه الله
https://www.aparat.com/ayatollah_sadr
استاد علی اکبر سیفی مازندرانی حفظه الله
https://www.aparat.com/Seyfi.ir
استاد محمدباقر فاضلی بهسودی حفظه الله
https://www.aparat.com/kayan54.ir
استاد مهدی هادوی تهرانی حفظه الله
https://www.aparat.com/hadavi_tehrani
استاد عبدالکریم فرحانی حفظه الله
https://www.aparat.com/valasr_103
استاد سید محسن خرازی حفظه الله
https://www.aparat.com/kharrazimohsen
استاد علی رضا حدائق حفظه الله
https://www.aparat.com/user/video/user_list/userid/1767961/usercat/207530
@tafaqqoh
#منبع_درخواستی
📚 #معرفی_منبع درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_عربی #علم_نحو_عربی #دانش_مفردات_عربی #مغنی_اللبیب #ابن_هشام_انصاری #استاد_حجت_هاشمی_خراسانی
📗#کتاب_فارسی
📔مهدی الاریب (6 جلد)(شرح باب اول و رابع کتاب مغنی اللبیب)
✍️استاد ابو معین حمید الدین حجت هاشمی خراسانی
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🏢«سامانه پاسخگويي و نشر تحقیقات ادبی»
🆔 @sepentaLiterary