🔖 #دریافت_مقاله تفسیر قرآن و لزوم احراز #مراد_جدی
🌐 https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_6426.html
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/417205
✔️ #چکیده
آیات قرآن کریم، میتوانند مورد «برداشت تاریخی» و «برداشت توسعه ای» واقع شوند. در برداشت تاریخی، توجه خوانشگر متن به #زمینه_متن، #خاستگاه صدور کلام، #سبب_صدور و سبب نزول است و این خاستگاه، قابل تعمیم نیست. در برداشت توسعهای، اگرچه متن در ارتباط با زمینه متن معنا پیدا میکند؛ اما محل نزاع، خود متن است نه زمینه متن و آنچه به عنوان یک معیار در تحدید گستره برداشت توسعهای عمل میکند؛ «مراد جدی» متکلم است. برای رسیدن به تبیین جایگاه «مراد جدی» در تفسیر، دو مسأله: «ارادی بودن استعمال» و «فاصله بین خوانش و استعمال»، اهمیت پیدا میکنند. «دقت معنایی»، «سیاق گفتاری»، «معنای طیفی» و «زبان خاص»، عواملی هستند که «ارادی بودن استعمال» را تبیین میکنند؛ چنانچه «اصل تغایر» و «اصل زمینه متن»، مسأله «فاصله بین خوانش و استعمال» را روشن مینمایند. در مجموع بررسی همه این موارد، زمینه را برای اثبات فرضیه این مقاله و تأسیس یک اصل در حوزه تفسیر و زبان قرآن کریم با عنوان اصل: «لزوم احراز مراد جدی»، فراهم میکند.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله اسماعیل بن ابی زیاد سکونی در منابع عامه عناوین، مشایخ و روایات موازی
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/498513
✔️ #چکیده
اسماعیل بن ابی زیاد #سکونی، یکی از راویانِ پرکارِ امام صادق علیه السلام در #قرن_دوم است. با وجود حجم نسبتاً بالای احادیث سکونی، شناخت ما از وی ناچیز بوده است. علی رغم #عامی بودن سکونی، منابع حدیثی دست اول عامه، تقریباً خالی از روایات او هستند. آشنایی محققان معاصر با شخصیت سکونی، بیشتر از دریچه کتب رجال #متأخر اهل سنت بوده، که ناکافی و با اشکالاتی مواجه است. در این مقاله با بررسی منابع جدیدی از میراث عامه، احادیث متعددی از سکونی به دست آمده است، که به شناخت بیشتر و دقیقتر از او کمک میکند. در گام اول، کشف عناوین سکونی در اسانید اهل سنت و تمییز عناوین مشترک بررسی میشود. در گام دوم، به شناسایی عناوین متحد با یکدیگر در اسانید اهل سنت میپردازیم. در این مسیر، به روایات موازی سکونی در شیعه و اهل سنت نیز توجه میشود. در گام آخر، با مرور تاریخی تمامی دادههای رجالیِ مرتبط با سکونی در عامه، تلاش میشود تا شناخت بهتری از وی به دست آید و در این مسیر اتحاد عناوینی مثل «إسماعیل بن أبی زیاد» و «إسماعیل بن مسلم» با سکونی نیز معین گردد. در نهایت این مقاله، فهرستی تفصیلی از عناوین مختلف سکونی و مشایخ او در عامه به دست میدهد که راه را برای پژوهشهای بعدی هموار میسازد.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی نسبت اسماعیل بن ابی زیاد شامی صاحب تفسیر و اسماعیل بن مسلم سکونی راویِ امام صادق (علیه السلام)
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/498514
✔️ #چکیده
اسماعیل بن ابی زیاد مسلم سکونی از راویانِ پرکارِ احادیث منسوب به امام صادق علیه السلام است که اطلاعات چندانی از او برجای نمانده است. با توجه به #شهرتِ او به عامی بودن، انتظار میرود که در #منابع_عامه، اطلاعات قابل توجهی درباره وی وجود داشته باشد. در منابعِ رجالی عامه، چند عنوانِ نزدیک به هم یاد شده که یکی از آنها «اسماعیل بن ابی زیاد #الشامی» صاحبِ #تفسیر است. در این مقاله، قرائن و موانعِ متحد شمردن «اسماعیل بن ابی زیاد الشامی» و «اسماعیل بن مسلم السکونی» بررسی شده است. شواهدی همچون تصریحِ رجالیان، اشتراک مشایخ و مشابهتِ احادیث بر یگانگی آن دو دلالت دارد. مهمترین مانعِ اتحاد، #کوفی بودن سکونی است که قرائنی بر قابل جمع بودن آن با نسبتِ شامی ارائه شده است. اثباتِ اتحادِ اسماعیل بن ابی زیاد شامی و اسماعیل بن مسلم سکونی میتواند زمینه را برای شناخت دقیقتر و صحیحتر سکونی از طریق میراث او در منابعِ عامه فراهم کند.
@tafaqqoh
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
01-07-14 روش شناسی اجتهاد واعظی ج1 پنجشنبه ها.mp3
11.16M
🎙درس #روش_شناسی_اجتهاد
جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد
📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱
🏢 مدرسه عالی امام حسین علیه الصلاه السلام
سیدمحمدرضاواعظی
#فایل_صوتی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
تفقه
🎙درس #روش_شناسی_اجتهاد جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد 📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ 🏢 مدرسه عالی ام
دوستانِ علاقهمند به مباحث #روش_شناسی_اجتهاد میتونن درس استادِ محقق سید محمدرضا واعظی دام عزه رو از طریق کانالشون پیگیری کنن؛
و من الله التوفیق
@tafaqqoh
غزوه بنی نضیر در قرآن.pdf
505.8K
🔖 #مقاله تحلیل و بررسی نحوه انعکاس غزوه بنی نضیر در قرآن کریم با تأکید بر الگوی نگرشی و نگارشی (پردازشی) تاریخ نگاری قرآن
#دریافت_مقاله ⬇️
🌐 https://www.sid.ir/fileserver/jf/4013213962903.pdf
✔️ #چکیده
بنی نضیر از قبایل #یهود مدینه با رسول خدا پیمان نامه ای را منعقد اما بعد ها آن را نقض کردند. بررسی نحوه انعکاس تقابل آنان با رسول خدا در قرآن کریم مهمترین هدف مقاله حاضر میباشد. نگاه قرآن از این حادثه به لحاظ نگرشی و نگارشی (پردازشی) مبین چگونگی توجه قرآن کریم به حوادث تاریخی میباشد و نشان دهنده کیفیت پردازش یک واقعه و نحوه انعکاس آن با عنایت به فلسفه نزول این کتاب آسمانی است.
این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی و در بخشی تفسیری صورت گرفته در صدد پاسخ به این سؤال است که نحوه انعکاس غزوه بنی نضیر با تاکید بر الگوی نگرشی و نگارشی (پردازشی) تاریخ نگاری قرآن چگونه است؟ از آنجا که هدف از نزول قرآن کریم هدایت بشر است؛ لذا ساختار گزارشهای تاریخی در قرآن، ساختاری ویژه و معطوف به هدف هدایتی قرآن است. نکات و نحوه انعکاس غزوه بنی نضیر در قرآن کریم به طور کامل قابلیت پویش در الگوی نگارشی (پردازش) و نگرشی را دارد.
@tarikht
@tafaqqoh
تاريخ_قم.pdf
8.97M
📚 #ترجمه_فارسی کتاب تاریخ قم
🖊 حسن بن محمد بن حسن قمی (قرن چهارم)
🖋 مترجم: حسن بن علی بن حسن بن عبدالملک قمی (قرن هشتم و نهم)
@tarikht
@tafaqqoh
شرح آثار محقق اصفهانی
این کانال در صدد نشر شرح آثار محقق محمد حسین غروی اصفهانی ره متوفی ۱۳۶۱ق توسط محمد غیاثی است.
#شرح_آثار_محقق_محمد_حسین_غروی_اصفهانی
https://eitaa.com/mohagheghesfehani_mohammadghiasi
✅ عزیزان میتونن با مراجعه به کانال بالا، دروس #نهایة_الدرایة و #حاشیه_مکاسب مرحوم محقق #اصفهانی که توسط استاد معظم حاج آقا محمد غیاثی - دام عزه - تدریس میشه رو دنبال کنن.
@tafaqqoh
noormags-واکاوی_ماهیت_اطراد_و_شاخصیت_آن_برای_تعیین_معنای_موضوع_له-1607212_1276272.pdf
516.6K
🔖 #مقاله واکاوی ماهیت اطراد و شاخصیتِ آن برای تعیین موضوع له
🔹 #دریافت_مقاله از #نورمگز
🌐 https://b2n.ir/Etterad
✔️ #چکیده:
در سده های اخیر، اعتبار دلیل اطراد در تشخیص موضوع له کلمات، مورد اختلاف علمای علم اصول بوده است. بخشی از این اختلاف ناشی از تفاوت دیدگاه در ماهیت اطراد و بخشی مولود عدم توجه به فرآیند تشخیص ظهورات در کلام است. این نوشتار سه نظریه مشهور در تعریف اطراد با عنوان «اطراد در تبادر»از آقا ضیاء عراقی رحمة الله، «اطراد در تطبیق» از آیت الله محمد حسین اصفهانی رحمة الله و «اطراد در استعمال» از آیت الله خویی رحمة الله را از زبان ایشان و برخی شاگردانشان بیان می کند و پس از طرح توضیحات و اشکالات برخی شاگردان و معاصرین پیرامون این نظریات، آنها را ارزیابی نموده و نظریه آیت الله خویی رحمة الله را به عنوان صحیح ترین نظر بر می گزیند. این نوشتار، اشکال بیثمر بودن دلیل اطراد در تشخیص معنای موضوعله با وجود سایر علامات را مردود و اشکال بی نیازی از علائم حقیقت با وجود فهم ظهورات کلام را مصادره به مطلوب می داند و در نهایت، دلیل اطراد را به عنوان تنها راه تشخیص موضوع له برای غیر اهل لسان بیان میکند.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله نقد ادلهی عدم الزام پوشش موی #زنان در کتاب #حجاب شرعی در عصر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم
🌐 https://jorr.ut.ac.ir/article_77675_5fa6deebcb0dca7055f023abeece1e47.pdf
✔️ #چکیده
مسئله حجاب از موضوعات چالشبرانگیز در عصر حاضر است و نویسندگان مختلف با رویکردهای متفاوت در رد و تأیید آن مطالبی را نگاشتهاند. کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) نوشتة امیرحسین ترکاشوند، با رویکرد نفی الزام حجاب شرعی و با استناد به گزارشهای روایی، تاریخی و فقهی به رشتة تحریر درآمده است. وی مدعی است که شریعت دربارة پوشش زنان حکمی ندارد و تأکید روایات بر حجاب بانوان ناظر به رعایت عرف جامعه و نیز تمایز از کنیزان بوده است. تاکنون تحلیلی تفصیلی دربارة دیدگاه نویسنده در خصوص پوشش مو و مستندات تاریخی و روایی آن صورت نگرفته است؛ ازاینرو نوشتة حاضر، با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی مستندات مسئله پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که برداشت نویسنده از روایات ناظر بر پوشش حضرت زهرا(س) و زنان حاضر در کربلا، یکجانبه و با سیرة رفتاری آنها ناسازگار است. عمده شواهد ارائهشده برای عدم وجوب پوشش کنیز، دچار ضعف سندی و یا تعارض با سایر ادله است و تفسیر نویسنده از آیة 59 سورة احزاب نیز افزونبر تضاد با روح مساوات اسلامی، مورد انکار بسیاری از مفسران فریقین قرار گرفته است. در پایان، شواهدی چون برداشت معنای پوشش موی سر از واژة «جلباب» توسط عموم زنان مهاجر و انصار و روایات فراوانی که در این باره وجود دارد، وجوب پوشش موی سر اثبات شده است. ضمن رد استدلالات این کتاب و بیان سایر مستندات، وجوب شرعی پوشش موی سر را اثبات کرده است.
@tafaqqoh