🔖 #دریافت_مقاله نقد ادلهی عدم الزام پوشش موی #زنان در کتاب #حجاب شرعی در عصر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم
🌐 https://jorr.ut.ac.ir/article_77675_5fa6deebcb0dca7055f023abeece1e47.pdf
✔️ #چکیده
مسئله حجاب از موضوعات چالشبرانگیز در عصر حاضر است و نویسندگان مختلف با رویکردهای متفاوت در رد و تأیید آن مطالبی را نگاشتهاند. کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) نوشتة امیرحسین ترکاشوند، با رویکرد نفی الزام حجاب شرعی و با استناد به گزارشهای روایی، تاریخی و فقهی به رشتة تحریر درآمده است. وی مدعی است که شریعت دربارة پوشش زنان حکمی ندارد و تأکید روایات بر حجاب بانوان ناظر به رعایت عرف جامعه و نیز تمایز از کنیزان بوده است. تاکنون تحلیلی تفصیلی دربارة دیدگاه نویسنده در خصوص پوشش مو و مستندات تاریخی و روایی آن صورت نگرفته است؛ ازاینرو نوشتة حاضر، با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی مستندات مسئله پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که برداشت نویسنده از روایات ناظر بر پوشش حضرت زهرا(س) و زنان حاضر در کربلا، یکجانبه و با سیرة رفتاری آنها ناسازگار است. عمده شواهد ارائهشده برای عدم وجوب پوشش کنیز، دچار ضعف سندی و یا تعارض با سایر ادله است و تفسیر نویسنده از آیة 59 سورة احزاب نیز افزونبر تضاد با روح مساوات اسلامی، مورد انکار بسیاری از مفسران فریقین قرار گرفته است. در پایان، شواهدی چون برداشت معنای پوشش موی سر از واژة «جلباب» توسط عموم زنان مهاجر و انصار و روایات فراوانی که در این باره وجود دارد، وجوب پوشش موی سر اثبات شده است. ضمن رد استدلالات این کتاب و بیان سایر مستندات، وجوب شرعی پوشش موی سر را اثبات کرده است.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله اعتبارسنجی اراده در تحقق دلالت با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی رحمه الله در ماهیت دلالت
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_156163_eee0d9a0834e97d415421e645c848024.pdf
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_156163.html
✔️ #چکیده
بررسی دقیق رابطه بین لفظ و معنا در یافتن ظهورات و تحلیل وضع تأثیر بسزایی دارد. یکی از مباحث مربوطه که مورد اختلاف بزرگان قرارگرفته، این است که #دلالت_لفظیه تابع #اراده متکلم است؛ یعنی طوری است که مثلاً اگر متکلم در خواب کلامی گفت بر معنای آن دلالت ندارد یا اینچنین نیست بلکه بهصرف شنیده شدن لفظ و لو هیچ ارادهای برای #تفهیم معنا در بین نباشد دلالت شکل میگیرد.
#بوعلی کلامی مبنی بر تبعیت دلالت از اراده دارد که مورد نقد و بررسی علما قرارگرفته است. دو استدلال برای اثبات مدعای وی مطرحشده است: ۱. #وضع برای کلامی که مراد متکلم نیست، #لغو است لذا #واضع، لفظ را فقط برای معنای #مراد وضع کرده است.
۲. اراده در حقیقت دلالت دخیل است؛ لذا بدون اراده دلالت صادق نیست؛
که هر دو استدلال مورد مناقشه قرارگرفته است.
این مقاله با تبیین محل نزاع و تأکید بر #ماهیت_دلالت و تقیّد آن به علم، با توجه به دیدگاه امام نسبت به ماهیت #دلالت به نقد اشکالات میپردازد و درنهایت کلام بوعلی را به اثبات میرساند.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله کاربست بحث اصولی صحیح و اعم در عبادات
🌐 http://www.juosul.ir/article_150177_5250e395c9b1ff66cf121dd40f872981.pdf
🌐 http://www.juosul.ir/article_150177.html
✔️ #چکیده
یکی از مباحث مقدماتی مهم علم اصول فقه، بحث #صحیح_و_اعم است. این بحث در دو بخش #عبادات و #معاملات مطرح میشود. در بخش عبادات، درباره ثمره بحث بین بزرگان اختلاف نظر وجود دارد. در قول به «وضع الفاظ برای صحیح» و «وضع الفاظ برای اعم» سه ثمره بیان کردهاند، که از میان این سه ثمره، یکی را پذیرفته، بر دو ثمره دیگر خدشه وارد کردهاند. مقاله پیش رو این سه ثمره را بررسی کرده و اثبات نموده است که #فقط ثمره تمسک به #اطلاق و عدم آن، پذیرفته میشود.
پژوهش حاضر آرای مهم در این زمینه را بررسی کرده است و برخلاف برخی پژوهشهای دیگر، این پژوهش منحصر در ذکر اقوال برخی عالمان اصولی خاصی نبوده و سعی نموده نظرات عمده و مورد توجه در این مسأله را مورد بررسی قرار دهد. روش این مقاله، #تحلیلی و گردآوری منابع کتابخانهای و استفاده از نرمافزار بوده است.
@tafaqqoh
📘 #دریافت_کتاب استصحاب العدم الازلی
(بر اساس دروس آیة الله وحید خراسانی حفظه الله)
🖊 الشیخ نزار آل سنبل القطیفی «دام عزه»
🌐 http://mediafire.com/?39209v6s40yp5pb
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlMmRRbFJ0WjA5SXc
@tafaqqoh
هدایت شده از مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰 چهاردهمین دوره از دوره های کوتاه مدت موسسه امام هادی «علیه السلام»
▫️هرمنوتیک و منطق فهم دین
🎙حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرتضوی شاهرودی
مولف کتاب درس نامه هرمنوتیک و منطق فهم حدیث و کتاب نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی شلایر ماخر
📌 ۶ جلسه _ پنجشنبه ها
🗓 از ۲۶ آبان
🕰 ساعت ۸ الی ۹:۲۰ صبح
مهلت ثبت نام تا یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/kWutzv2
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
🔖 #دریافت_مقاله بررسی رابطهی خدا و آفرینش با معنای زندگی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی [رحمه الله]
🌐 https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2606_20a5a2b15cb20563ff2dc7b38e3e08b2.pdf
🌐 https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2606.html
✔️ #چکیده
انسان همواره به دنبال #معنای_زندگی خویش بوده است. #معناداریِ زندگی او را از #پوچی و سرگردانی بیرون میآورد. دانستن معنای زندگی با اعتقاد به #وجود یا نبود #خدا و بالتبع با بحث #آفرینش جهان و #انسان پیوندی آشکار دارد. وجود خدا، بهمثابهی موجود کامل یا واجبالوجود، مستلزم صفاتی مانند #خالقیت، #حکمت و #علم است. خلقت عالمانه و حکیمانه #مستلزم وجود معنا و #غایت برای موجودات جهان و از جمله انسان است. از نگاه فیلسوف، متکلم و مفسری همچون #علامه_طباطبایی، واجبالوجود یا خدا #فاقد هدفِ فاعل و البته واجدِ هدفِ فعل است. مراد از فعل خدا مجموعهی عالمِ مخلوقات و از جمله انسان است و هدفِ فعلِ خدا در خلقتِ غیر انسان، عمدتاً فراهم کردن زندگی پاک برای انسان است. در این مقاله با رویکرد فلسفی-کلامی، به واکاوی این مسأله پرداخته خواهد شد.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی اثر مولفههای دینی بر ایمان و لوازم آن در معناداری زندگی از دیدگاه امام محمد غزالی و علامه طباطبایی [رحمه الله]
🌐 https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_6198_1b2a275073b449983583db285a8831e3.pdf
🌐 https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_6198.html
✔️ #چکیده
#ایمان اساسیترین عنصرِ #حیات_معنوی، گوهرِ زینتبخشِ روحِ بشری و درخشانترین پرتو عالم عِلوی است، یکی از مهمترین مباحث کلامی، ایمان و عناصرِ وابسته به آن است، به گونهای که نمیتوان نقش بنیادی آن را درشکلگیری #باور_دینی در معناداری زندگی نادیده گرفت. پژوهش حاضر در پیِ آن است که نقشِ مولفههای دینی مانند، #نبوت، #امامت و #عبودیت را بر ایمان و لوازم آن در معناداری زندگی را در دو بُعد شناختی وعملکردی، با روشِ توصیفی - تطبیقی از دیدگاه دو اندیشمند بزرگ با دو سنت #متفاوت اسلامی تسنن و تشیّع مورد بررسی قرار دهد. برای جمعآوری دادهها از طریق کتابخانهای استفاده شده است، دادههای پژوهش از گردآوری #تشابه و #تفاوتهای دیدگاه این دو متفکر بزرگ بر پایه مبانی #انسان_شناسی آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج یافتهها نشان داد که هر دو اندیشمند، #ایمان را #معنابخش به زندگی میدانند، هرچند در بیانِ جزئیات بر پایهی مبانی اندیشههایشان تفاوتهایی وجود دارد، در مساله #عبودیت غزالی بیشتر بر روی بُعد فردی عبادات، ولی علامه بعد فردی و #اجتماعی عبادات هر دو تأکید دارد. مهمترین اختلاف این دو دانشمند در مساله #امامت است که غزالی در حد #مدیریت_دنیوی و یک امر #فقهی و فرعی تلقی میکند. علامه امامت را #استمرار نبوت و عهد الهی میداند.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله استخراج و تدوین ضوابط «إبای عام از تخصیص»
🌐 https://jm.um.ac.ir/article_32249_d493de1484efa6386b8ea500039c4f78.pdf
🌐 https://jm.um.ac.ir/article_32249.html
✔️ #چکیده
با توجه به فراوانی کاربرد اصطلاح #ابای_عام_از_تخصیص در فقه و اصول، در این مقاله با بررسی پیشینه و مفهومشناسی این اصطلاح و اصطلاحات مشابه آن، به استقصای عللی که برای #امتناع از #تخصیص ذکر شده پرداخته میشود و پس از بررسی آنها، ضوابط #هشتگانه:
۱. دربرداشتن علت عقلی،
۲. عموم مستفاد از تعلیل،
۳. مقام تحدید و اعطای ضابطه،
۴. حصر،
۵. مقام امتنان،
۶. قضیه طبیعیه،
۷. تخصیص اکثر،
۸. مقام تحاشی و انکار؛
همراه با مثالهای کاربردی برای هر ضابطه، معرفی میگردد. در نهایت با تعیین ضابطهای #کلی که شامل تمامی موارد است و تعیین دامنه #امتناع از تخصیص عام، سخن به فرجام میرسد.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی نظریه محدث بحرانی پیرامون نقش حداکثری تقیه در تعارض أخبار
🌐 http://www.juosul.ir/article_156674_6c5d3b5b09528de43a67b71fa358dadc.pdf
🌐 http://www.juosul.ir/article_156674.html
✔️ #چکیده
#تعارض_اخبار یکی از اساسیترین مسائل روایی است که در شکلگیری #علمالحدیث، فهم محتوی و هدف کلام امامان: تأثیر بسزایی دارد. محدث #بحرانی در کتاب #الحدائق بر آن است تا عنصر #تقیه را با تامل، بهعنوان دلیل اصلی پدیده #تعارض در اخبار ذکر کند و با ذکر ادله #نقلی و #عقلی میکوشد ثابت کند، امامان عامل اختلافافکنی میان اصحاب بودهاند، تا بدینسان، امر دین در میان دشمنان #موهن جلوه نماید و بدین وسیله موجبات حفظ جان آنها فراهم آید؛ از اینرو وی موافقت با عامه را در #ترجیح اخبار متعارض شرط نمیداند. همو تلاش کسانی را که درصدد معرفی پدیده #جعل، بهعنوان یکی از عوامل اختلاف احادیث، هستند را ناکافی دانسته و با استشهاد به دلایل و قرائن #روایی و #تاریخی این نظریه را با چالش مواجهه میکند. این پژوهش بر اساس روش تحلیل محتوی با بررسی آراء مخالف و موافق نظریه محدث بحرانی، سخن ایشان را بر مبناء شواهد روایی و #عقلی، در جهت #اصالت_تقیه در تعارض اخبار متقن و مستدل برشمرده و رأی منتقدان را حائز وجاهت علمی کافی نمیداند.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله تبعیض بین علّت و حکم معلّل در جهت صدور
🌐 http://www.juosul.ir/article_120540_1f9339e9c0d4b671767e14b9e815f61b.pdf
🌐 http://www.juosul.ir/article_120540.html
✔️ #چکیده
در این مقاله حکم تبعیض بین علّت و حکم معلّل در جهت صدور، مورد بررسی قرار گرفته است بدین معنا که اگر #تقیّه ای بودنِ #علّت إثبات گشت، آیا #اصالة_الجدّ در #حکم_معلّل جاری میگردد و بر عکس اگر تقیّهای بودن حکم معلّل إثبات شد، آیا #أصالة_الجدّ در علّت جاری میگردد یا خیر؟
مشکلی که در مواردِ این چنینی وجود دارد، وجود تقیّه در قسمتی از کلام است که موجب میشود اجرای اصالة الجدّ در بقیّه کلام را با امّا و اگر مواجه کند. از آنجایی که حکم در صوَر مختلفِ بحث یکسان نیست و از اینرو برخی از اصولیین در لابهلای کتب فقهی و اصولیشان بین حکم این صورتها تفاوت قائل شدهاند، ضروری بود که اقسام این بحث را به صورت مجزّا مورد بحث قرار داده و در پایان، این مطلب مورد اثبات قرار گرفت که در برخی از این اقسام، أصالة الجدّ جاری میشود و در برخی صُورِ دیگر جاری نمیباشد. ضمناً در هر صورتی، #تطبیقات فقهی و اصولی آن ذکر شده است تا هم #کاربردی بودن و انتزاعی نبودن این مباحث روشن گردد و هم اصل مباحث بیشتر قابل فهم و #تحلیل گردد.
@tafaqqoh