eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۹ ☑️ امام، هم است، هم فرزند است، هم پدر چند است، هم عموی است، هم دایی است، هم برادر است، هم است. ☑️ 🌹 امام حسین علیه السلام جان خود را داد تا بندگان خدا از جهل و کوردلی و شک و تردید بیرون آیند و به هدایت برسند و از سرگردانی و ‌گمراهی نجات پیدا کنند. آری علیه السلام: 1⃣ در دعوت به حق کم نگذاشت و تا پای جان ایستاد 2⃣ علاوه بر یاران، شخصا به میدان آمد. 3⃣ بارها با خطابه های خود، مردم را دعوت نمود و با آنان اتمام حجت کرد. 4⃣ از برای دفاع از حق طلب یاری کرد. « هل من ناصر ینصرنی » 5⃣ نام حرم پیامبر را برد تا شاید عواطف مردم سبب شود از حرم پیامبر دفاع کنند که فرمود: آیا کسی هست که از حرم پیامبر دفاع کند. ☑️ 🌹 یک دسته از آیات قرآن با تعبیر « لا تطع » و « لا تطیعوا » و‌ « لا تتبع » و « لا تتبعوا » دستور داده است که از این افراد پیروی نکنید زیرا که قابلیت ندارند این گروه ها عبارت اند از: افراد مفسد، مسرف ، غافل ، گنهکار ، جاهل ، هوا پرست ، دروغگو ، ظالم ، غیر معتدل ، کفور و ... 🌹 از سوی دیگر می فرماید: « أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم: از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و اولی الامر از شما اطاعت کنید - آیه ۵۹ سوره نساء » از جمع این دو دسته آیات می فهمیم که اولی الامر باید باشد زیرا کسی که در پرونده او فساد، اسراف ، گناه ، ظلم ، غفلت ، هوا پرستی ، جهل و ‌امثال آن نباشد، حتما معصوم است. این‌ مطلب که بر گرفته از است ولی مردم غفلت کردند و بصیرت نداشتند و کار به آنجا رسید که یزید شرابخوار و فاسق و جنایتکار را به عنوان خلیفه مسلمین و أولی الأمر پذیرفته و ‌او را اطاعت کردند آن هم به قیمت به رساندن امام حسین علیه السلام و یارانش. @tafsir_ir1 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۰ ☑️ امام حسین علیه السلام ، جلوه کلام الهی ✅ سید الکلام است و امام حسین علیه السلام سید الشهداست. ✅ در دعای ۴۲ صحیفه سجادیه درباره می خوانیم: « و میزان قسط » و در زیارت علیه السلام می خوانیم: « أشهد أنک أمرت بالقسط : گواهی می دهم که تو به عدل و داد دستور دادی» ✅ همانگونه که موعظه پروردگار است « موعظة من ربکم - آیه ۵۷ سوره یونس » ، هم در روز عاشورا فرمود: عجله نکنید، تا شما را به حق موعظه کنم. ✅ همانگونه که مردم را به رشد هدایت می کند « یهدی الی الرشد - آیه ۲ سوره جن » علیه السلام هم مردم را به رشد هدایت می کند که فرمودند: من شما را به راه رشد و سعادت دعوت می کنم. ✅ حق و یقین است « و انه لحق الیقین - آیه ۵۱ سوره حاقه» در زیارت علیه السلام می خوانیم: آنقدر صادقانه و خاصانه عبادت کردی که به درجه یقین رسیدی. ✅ همانگونه که قرآن مقام شفاعت دارد « نعم الشفیع القرآن - نهج الفصاحه -جمله ۶۳۳» هم مقام شفاعت دارد که در زیارت عاشورا می خوانیم « و ارزقنی شفاعة الحسین» ✅ همانطور که در دعای ۴۲ صحیفه سجادیه درباره می خوانیم که قرآن پرچم نجات است در زیارت هم می خوانیم که امام حسین هم پرچم هدایت است. ✅ همانگونه که شفا دهنده است « و تنزل من القرآن ما هو شفاء - آیه ۸۲ سوره اسراء» ، خاک قبر علیه السلام هم شفاست. ✅ است « انه لقرآن کریم - آیه ۷۷ سوره واقعه » ، علیه السلام نیز دارای اخلاق کریم است. ✅ ریسمان محکم و کتاب هدایت است ، علیه السلام نیز کشتی نجات و ‌ریسمان محکم و‌چراغ هدایت است. « إن الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة و العروة الوثقی» 🌹 آری علیه السلام قرآن ناطق و جلوه کلام الهی است. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم ◾️ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ◾️ سلام - فرا رسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۱ ☑️ 🌹 به انگیزه ی انسان بسیار توجه دارد. حتی سیر کردن گرسنگان اگر بر اساس اخلاص نباشد و انگیزه ی غیر الهی داشته باشد، بی ارزش است. یکی از سوره های ، سوره ی «عبس» است که در ده آیه ی اول آن به شدت انتقاد می کند که چرا به روی نابینایی عبوس شد، در حالی که نابینا نه عبوس کردن را می بیند و‌ نه لبخند را، اما اصل عبوس بودن را زشت می داند، نه به خاطر فهمیدن یا نفهمیدن مردم، اسلام ارزش ها و ضد ارزش ها را واقعی می بیند، نه قراردادی، سیاسی ، اقتصادی و تعصبی. 🌹 انگیزه ی علیه السلام ، خودنمایی ، قدرت طلبی یا انتقام نبود، انگیزه امام و یارانش اصلاح دین بود. انگیزه یارانش ، رسیدن به مال، مقام و تظاهر نبوذ، آنان با معامله کردند و لذا کودک اسیر شده امام ، در برابر کاخ بنی امیه سخنرانی می کند و می فرماید: به عدد دانه های شن، خدا را شکر می کنم و زینب کبری پس از شهادت عزیزانش می فرماید: چیزی جز زیبایی ندیدم؛ « ما رأیت إلا جمیلا » در حالی که اگر انگیزه غیر خدا باشد، باید ناسپاسی ها در کار باشد. ☑️ 🌹 در همه ی یاران امام حسین علیه السلام از پایان کار آگاه بودند، از آغاز سفر تا کربلا تمام جملات امام نشانه ی این بود که این سفر برگشتی ندارد، یک انتخاب آزادانه، آگاهانه، مخلصانه و عاشقانه بود. بر اساس اشک و سوزی ارزش دارد که بر اساس آگاهی باشد « أعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا - آیه ۸۳ سوره مائده » باور و یقین که آمد انسان در کار خود شک ندارد. زینب کبری خطاب به یزید می فرماید: تو را کوچک می دانم. آری اگر انسان در اثر معرفت و شناخت یقین پیدا کرد پخته می شود. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ⏹ بندگانی که به زور به بهشت می‌برنشون... 🔹 🔹 ۲دقیقه 🔹 این کلیپ را حتما ببینید @tafsir_ir1
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 سلام - در سال گذشته « سال ۱۳۹۹ » این مباحث زیر در کانال تفسیر یک دقیقه ای بیان شد. 🔹 برای دسترسی آسان به این جلسه ها ابتدا بر روی هشتک های زیر می توانید کلیک کنید و سپس دو جهت بالا و پایین در گوشه پایین برای شما نمایش داده خواهد شد که با کلیک بر روی جهت بالا می توانید جلسه مورد نظر را مشاهده فرمایید و با استفاده از جهت پایین دوباره به صفحه اولیه برگردید. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اثر ذکر 🌹 استاد فرحزاد 🕣 زمان: یک دقیقه @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۶۷۴ @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۴۲ سوره مائده @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۴۳ سوره مائده @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۴۲ و ۴۳ سوره مائده 🌸 سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبَ أَكَّالونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُم بِالقِْسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (۴۲) و َكَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَعِنْدَهُمُ التَّوْرَاةُ فِيهَا حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۚ وَمَآ أُولَٰٓئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ (۴۳) 🍀 ترجمه: آنان براى دروغ سازى به دقّت گوش مى دهند و همواره مال حرام مى خورند، پس اگر (براى داورى) نزد تو آمدند، یا میانشان داورى كن یا از آنان روى بگردان. و اگر از آنان روى بگردانى پس هرگز هیچ زیانى به تو نخواهند رساند. و اگر داورى كنى، پس میانشان به عدالت قضاوت كن، همانا خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد. (۴۲) و چگونه تو را داور قرار می ‌دهند در حالی كه تورات كه در آن حكم خداست نزد آنان است؟ سپس بعد از آن روی بر می گردانند و آنان‌ مؤمن نیستند (۴۳) 🌷 : کسانی که به دقت گوش می دهند 🌷 : دروغ 🌷 : بسیار می خورند 🌷 : مال حرام 🌷 : روی برگردان 🌷 : عدالت پیشگان 🌷 : بر می گردانند 🌹‌ موضوع این آیات در ادامه آیه قبلی می باشد. در اين آيه بار ديگر تأكيد مى ‌كند كه یهود گوش شنوا براى شنيدن سخنان تو ای پیامبر و تكذيب آن دارند و يا گوش شنوايى براى شنيدن دروغ هاى بزرگانشان دارند «سَمّاعُونَ لِلْكَذِبِ: آنان برای دروغ سازی به دقت گوش می دهند.» اين جمله به عنوان تأكيد و اثبات اين صفت زشت براى آنها تكرار شده است. علاوه بر اين « أَكّالُونَ لِلسُّحْتِ: همواره مال حرام می خورند » طبق روایات ، منظور از رشوه و هدایایی است که برای انجام کاری داده شود و در لغت کار حرامی است که مایه ی ننگ صاحبش شود. 🌹 سپس به «صلّى اللّه عليه و آله» اختيار مى ‌دهد كه هرگاه اين گونه اشخاص براى داورى به تو مراجعه كردند مى‌توانى در ميان آنها داورى به احكام كنى و مى‌توانى از آنها روى گردانى که قرآن می فرماید: « فَإِنْ جآءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ: پس اگر برای داوری نزد تو آمدند، یا‌ میانشان داوری کن یا از آنان روی بگردان » و براى تقويت روح «صلّى اللّه عليه و آله» اضافه مى ‌كند: « وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً: و‌اگر از آنان روی بگردانی پس هرگز هیچ زیانی به تو نخواهند رساند. » سپس به پیامبر می فرماید: « وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ : و اگر داوری کنی ، پس میانشان به عدالت قضاوت کن، همانا خداوند عدالت پیشگان را دوست می دارد. 🌹 دلیل مراجعه به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ، پیدا کردن راهی برای تخفیف مجازات در قضاوت ها بود و آنان با اینکه به دسترسی داشتند و پاسخگوی نیازهای آنان بود ولی دنبال قانون ساده تری می گشتند. «وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللّهِ: و چگونه تو را داور قرار می دهند در حالی که تورات که در آن حکم خداست نزد آنان است؟ » عجب اين كه بعد از انتخاب پیامبر براى داورى، حكم پیامبر را كه مانند حكم تورات است چون بر خلاف ميل آنهاست نمى‌پذيرند « ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ: سپس بعد از آن روی بر می گردانند. حقيقت اين است كه آنها اصولاً ندارند « وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ: و آنان مؤمن نیستند» 🔹 پيام های آیات ۴۲و۴۳ سوره مائده ✅ صلى الله علیه و آله غیر از مسئولیّت نبوّت، مسئولیّت حكومت نیز داشت. ✅ ، در امر حكومت و داورى، از طرف خداوند اختیاراتى دارند كه طبق صلاح دید عمل كنند. ✅ اگر حاكم اسلامى براى داورى بین كشورهاى غیر اسلامى انتخاب شد، باید ، جرأت و صراحت را كاملاً مراعات كند. ✅ مسایل نژادى، منطقه اى، تعصب هاى گروهى، تمایلات شخصى و تهدیدها نباید در قضاوت ها تأثیر بگذارد. ✅ همه ی تحریف نشده است. ✅ علامت ، تسلیم بودن در برابر قانون است. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۶۷۵ 📚 : اهمیت کتاب آسمانی تورات @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۴۴ سوره مائده @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۴۴ سوره مائده 🌸 إِنَّآ أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدىً وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِين أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتابِ اللَّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَآءَ فَلَا تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُواْ بَِآياَتِى ثَمَناً قَلِيلًا وَمَن لَّمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافرُونَ ‏ 🍀 ترجمه: همانا ما تورات را نازل كردیم كه در آن هدایت و نور است. پیامبران الهى كه تسلیم فرمان خدا بودند، بر طبق آن براى یهود حكم مى‏‌كردند، و (همچنین) مربّیان الهی و علمای یهود، بر طبق این كتاب آسمانى كه حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داورى مى‏ كردند، پس از مردم نترسید و از (مخالفت با) من بترسید و آیات مرا به بهاى اندک نفروشید. و كسانى كه طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند پس آنان همان كافرانند 🌷 : جمع ربانی از «ربّان»، به معناى تربیت كننده می آید. به گفته بعضى، «ربّانى» كسى است كه با «ربّ العالمین» در ارتباط باشد، با علم و عمل، خدایى شده وتربیت مردم را بر عهده دارد. 🌷 : جمع حِبْر‌ است حبر در اصل به معنای اثر نیک است چون عالمان در جامعه اثر نیک هستند به علما احبار می گفتند به علمای یهود أحبار گفته می شد. 🌹 اين آيه در ادامه موضوع آیات قبلی است و اهميّت كتاب آسمانى موسى، يعنى‌ را چنين شرح مى ‌دهد: «إِنّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ: همانا ما تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نور است.» هدایت به سوی حق است و نور و روشنایی برای برطرف کردن تاریکی های جهل و نادانی است. به همين دلیل «يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا: پیامبران الهی که تسلیم فرمان خدا بودند، بر طبق آن برای یهود حکم می کردند.» 🌹 نه تنها آنها چنين مى‌ كردند بلكه « وَ الرَّبّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ: و مربیان الهی و علمای یهود ، بر طبق این کتاب آسمانی که حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داوری می کردند.» امام صادق علیه السلام نیزفرمود: ، اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشند. در اينجا روى سخن را به آن دسته از دانشمندان یهود كه در آن عصر مى ‌زيستند نموده و می فرماید: از مردم نترسيد و احكام واقعى را بيان كنيد بلكه از مخالفت من بترسيد كه اگر حقّ را كتمان كنيد مجازات خواهيد شد «فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَوْنِ: و ‌از مردم نترسید و از مخالفت با من بترسید.» 🌹 همچنين « وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً : و آیات مرا به بهای اندک نفروشید.» در حقيقت سرچشمه كتمان حقّ و احكام خدا يا ترس از مردم و عوام زدگى است و يا جلب منافع شخصى و هر كدام باشد نشانه ضعف ايمان و سقوط شخصيت است، و در جمله‌هاى بالا به هر دو اشاره شده است و در پايان آيه، حكم قاطعى درباره اين گونه افراد كه بر خلاف حكم داورى مى ‌كنند صادر كرده، مى ‌فرمايد: «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ: و کسانی که طبق آنچه نازل کرده حکم نکنند پس آنان همان کافرانند.» صلى الله علیه وآله فرمود: كسى كه حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ كند، مشمول جمله ‏ى آخر این آیه مى‏‌شود. 🔹 پيام های آیه ۴۴ سوره مائده 🔹 ✅ ضمن توجّه به تحریف موجود، باید از اصل كتاب آسمانى تجلیل كرد. ✅ اگرچه بر موسى علیه السلام نازل شد، ولى همه ‏ى انبیا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حكم كنند. ✅ ، دین همه‏ ى موحّدان است، انبیاى بنى ‏اسرائیل هم با جمله ‏ى «أسلموا» توصیف شده ‏اند. ✅ علماى هر امت، مسئول اجراى احكام الهى در میان هستند. ✅ و زمانى در جامعه جریان پیدا مى ‏‌كند كه بر اساس كتاب آسمانى، قضاوت و حكومت شود. ✅ انحراف در قضاوت، است. ✅ با داشتن ، سراغ قوانین شرق و غرب رفتن كفر است و چنین قوانینى اعتبارى ندارد. ✅ كسى كه شرایط قضاوت به حقّ برایش فراهم شود، ولى خود را منزوى كند ورزیده است. ✅ و در برابر طاغوت‏ ها، دین فروشى در برابر سرمایه ‏‌داران و عوام ‏فریبى، از خطراتى است كه علما را تهدید مى‏ كند. ✅ در آمد حاصل از ناحق، نامشروع است. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
▪️ سلام - شهادت امام سجاد زین العابدین علیه السلام تسلیت باد @tafsir_ir1
🔹 امام زین العابدین علیه السلام @tafsir_ir1
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۲ ☑️ حرکت امام حسین بر اساس قرآن 🌹 آیاتی که امام حسین علیه السلام در مسیر حرکت به آن استناد فرمودند: : هنگامی که نماینده یزید در مدینه تصمیم گرفت از امام حسین علیه السلام برای یزید بیعت بگیرد، امام فرمود: وای بر تو، تو پلید هستی و ما خانواده ای هستیم که خداوند در شأن ما فرموده است: « إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا: همانا خداوند می خواهد از شما اهل بیت هر پلیدی را بزداید و شما را چنانکه باید و شاید پاکیزه بدارد. آیه ۳۳ سوره احزاب » : امام حسین علیه السلام در پایان وصیت نامه ای که قبل از حرکت به کربلا نوشتند، به این آیه استناد کردند: « و ما توفیقی إلا بالله علیه توکلت و إلیه أنیب: و توفیق من جز به اراده خداوند نیست که بر او توکل کرده ام و به او روی آورده ام - آیه ۸۸ سوره هود» : هنگامی که از مدینه به سوی مکه خارج شدند(۲۸رجب)، این آیه را تلاوت فرمودند: « فخرج منها خائفا یترقب قال رب نجنی من القوم الظالمین: آنگاه که موسی از آنجا ترسان و نگران خارج شد گفت: پروردگارا! مرا از قوم ستمکار نجات بده - آیه ۲۱ سوره قصص» : شیخ مفید می گوید: هنگامی که امام حسین علیه السلام شب جمعه‌ سوم شعبان ( قبل از حرکت به کربلا) وارد مکه شدند، این آیه را تلاوت فرمودند: « و ‌لما توجه تلقاء مدین قال عسی ربکم أن یهدینی سواء السبیل: و ‌چون رو به سوی مدین نهاد گفت: باشد که پروردگارم مرا به راه راست راهنمایی کند - آیه ۲۲ سوره قصص » : در مکه، در گفتگو با ابن عباس درباره بنی امیه این آیات را تلاوت فرمودند: « إنهم کفروا بالله و برسوله و لا یأتون الصلاة إلا و هم کسالی: آنان به خداوند و پیامبر او کفر ورزیده و جز با حالت کسالت به نماز نپردازند..- آیه ۵۴ سوره توبه » و همچنین آیه « یراؤن الناس و لا یذکرون الله إلا قلیلا: با مردم ریاکاری کنند و خدا را جز اندکی یاد نمی کنند - آیه ۱۴۲ سوره نساء» و آیه ی « مذبذبین بین ذلك لا إلی هؤلاء و لا إلی هؤلاء و من یضلل الله فلن تجد له سبیلا: در این میان سرگشته اند، نه جزو آنان (مؤمنان) و نه جزو اینان (نامؤمنان) و هر کسی که خداوند در گمراهی واگذاردش، هرگز برای او بیرون شدنی نخواهی یافت - آیه ۱۴۳ سوره نساء » و فرمودند: کل نفس ذائقة الموت و إنما توفون أجورکم: هر نفسی چشنده مرگ است و بی شک در روز قیامت پاداش هایتان را به تمامی خواهند داد - آیه ۱۸۵ سوره آل عمران » : هنگامی که در مسیر کربلا خبر شهادت مسلم را شنیدند، فرمودند: « إنا لله و إنا إلیه راجعون: هما ما از خداییم و به سوی خدا باز می گردیم - آیه ۱۵۶ سوره بقره » : در نزدیکی کربلا هنگامی که حر به امام گفت: چرا آمده ای؟ فرمود: نامه های دعوت شما مرا به اینجا آورد، ولی حالا پشیمان شده اید و این آیه را تلاوت فرمود: « فمن نکث فإنما ینکث علی نفسه: پس هر کسی که پیمان شکند، همانا به زیان خود پیمان شکسته است - آیه ۱۰ سوره فتح» : هنگامی که ابن زیاد نامه رسمی برای حر فرستاد که راه را بر حسین علیه السلام ببندد و او نامه را به امام عرضه داشت، امام این آیه را تلاوت فرمود: « و جعلناهم أئمة یدعون إلی النار: و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به سوی جهنم دعوت می کنند - آیه ۴۱ سوره قصص» : امام حسین علیه السلام در کربلا درباره لشکر یزید برای دخترش سکینه این آیه را تلاوت فرمود: « إستحوذ علیهم الشیطان فأنساهم ذکر الله: شیطان بر آنان دست یافت، پس یاد خدا را از خاطر آنان برد- آیه ۱۹ سوره مجادله » : در روز عاشورا برای لشکر یزید این آیه را تلاوت فرمود: « فأجمعوا أمرکم و شرکاءکم ثم لا یکن أمرکم علیکم غمة ثم اقضوا إلی و لا تنظرون - آیه ۷۱ سوره یونس » شما با شریکانی که قائلید ، کارتان را هماهنگ و عزمتان را جزم کنید، سپس در کارتان پرده پوشی نکنید، آنگاه کار مرا یکسره کنید و مهلتم ندهید. و نیز آیه « إن ولی الله الذی نزل الکتاب و هو یتولی الصالحین: سرور من خداوند است که این کتاب آسمانی را فرو فرستاده است و او دوستدار شایستگان است » @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۶۷۶ 📚 : قصاص و گذشت بر اساس تورات @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۴۵ سوره مائده @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۴۵ سوره مائده 🌸 وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالمُونَ ‏ 🍀 ترجمه: و در آن (تورات) برایشان مقرر کردیم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه ‏ى زخم ها قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره‏ ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند. 🌷 : نوشتیم، مقرر کردیم 🌷 : جان 🌷 : چشم 🌷 : بینی 🌷ِ : گوش 🌷 : دندان 🌷 : زخم ها 🌷 : مقابله به مثل در جنایت عمدی. قص و قصص به معنی تعقیب است چون انتقام در تعقیب جنایت است لذا آن را قصاص گفته اند. 🌷 : صدقه دهد 🌷 : کفاره گناه - کفاره گناه یعنی عملی است که ‌گناه را پوشانیده و از بین می برد. 🌸 اين آيه قسمتی از احكام قصاص و حدود الهى تورات را شرح مى ‌دهد، که می فرماید: در تورات قانون را مقرّر داشتيم كه اگر كسى عمداً بی گناهى را به قتل برساند اولياى مقتول مى ‌توانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند» « وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ: و در آن برایشان مقرر کردیم که جان در برابر جان قصاص است. » منظور از فیها (در آن) تورات می باشد.در آمده که اگر کسی به طور عمد بی گناهی را به قتل برساند اولیای مقتول می توانند قاتل را در مقابل اعدام نمایند. 🌸 و اگر كسى عمدا آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مى ‌تواند، چشم او را از بين ببرد «وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ: در برابر چشم. و همچنين اگر کسی عمدا به بينى کسی آسیب برساند، جايز است بينى جانى هم آسیب دیده شود. « وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ: و در برابر بینی » و نيز در مقابل بريدن گوش، بريدن گوش طرف، مجاز است» « وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ: و در برابر گوش » و اگر كسى دندان ديگرى را عمدا بشكند او مى‌تواند دندان جانى را در مقابل بشكند « وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ: و در برابر دندان » 🌸 و بطور كلى هر كسی جراحت و زخمى به ديگرى بزند، در مقابل مى‌توان كرد «وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ: و همه ی زخم ها قصاص است» بنابراين، حكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقه اجتماعى و طايفه و شخصيّت اجرا مى ‌گردد. ولى براى آن كه اين توهّم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم مى ‌فرمايد: « فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفّارَةٌ لَهُ: پس هر که آن را صدقه دهد، کفاره ی گناهانش محسوب شود. » منظور از در اینجا یعنی عفو کند. و در پايان آيه مى‌ فرمايد: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ: و کسانی که به آنچه خدا نازل فرموده حکم نکنند، پس آنان همان ستمگرانند» اینهایی که‌ بیان شد در تورات آمده و نیست، مجرم یا قصاص مى‏ شود یا عفو. امّا در ، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است. 🔹 پيام های آیه ۴۵ سوره مائده 🔹 ✅ همه‏ ى انسان‏ ها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى، در مقابل قانون یكسانند، و خون كسى رنگین‏ تر از دیگرى نیست. ✅ ، در ادیان پیشین هم بوده است. ✅ ، تنها انفاق مالى نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است. ✅ عفو ما از ، عفو الهى را به دنبال دارد. ✅ در همراه مسایل كیفرى، مسایل اخلاقى هم مطرح است. ✅‌ جریمه‏ ى مالى و زندان، به تنهایى نمى‏ تواند عاملى براى بازداشتن از جرم باشد. ✅ اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى‏‌ گیرد. البتّه میان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوت ‏هاى حكیمانه ‏اى در كتب فقهى بیان شده است. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹