🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_النحل #صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_النحل
#صفحه_۲۸۰
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالاً طَيِّباً وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (114)
پس، از آن چيزهاى حلال و پاكيزه اى كه خداوند روزى شما كرده بخوريد، و اگر تنها او را مى پرستيد نعمت خدا را شكرگزاريد.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
اسلام خوردن چيزى را اجازه مى دهد كه هم طيّب باشد و هم حلال. چيزهايى مثل شراب و گوشت خوك ممنوع است، چون ذاتاً خبيث و ناپاك است. و چيزهايى كه با پول غصبى خريدارى شود، گرچه خودش طيّب باشد، ممنوع است چون حرام است.
اكنون كه كفران نعمت ها و تكذيب انبيا سبب قهر و عذاب خداست، پس بجاى كفران وكفر، از نعمت هاى حلال بهره گرفته وحلال وار بخوريد وشكرگزار باشيد.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- در اسلام رياضت و رهبانيّت نيست.
«فكلوا مما رزقكم اللَّه»
- مصرف در چارچوب حلال مجاز است، نه هر چه بدست آمد.
«فكلوا...حلالاً طيّباً»
- دستورات دين مطابق فطرت است. خوردنى هايى كه مطابق طبع انسان باشد، مجاز است.
«فكلوا... طيّباً»
- دينِ جامع، دستوراتش نيز جامعيّت دارد. هم طهارت ظاهرى را شرط مصرف مى داند، «طيّبا» هم طهارت باطنى و حقوقى را.
«حلالاً»
- روزى را نعمت وهديه الهى بدانيم، نه محصولِ زرنگى خود.
«رزقكم اللَّه... نعمت اللَّه»
- خوردن براى خوردن نيست، براى انجام وظايف است.
«فكلوا... واشكروا... تعبدون»
- عبادت وبندگى بدون شكر نعمت ها نمى شود.
«واشكروا نعمت اللَّه ان كنتم اياه تعبدون»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_النحل #صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_النحل
#صفحه_۲۸۰
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالْدَّمَ وَلَحْمَ الْخَنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (115)
جز اين نيست كه (خداوند) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه نام غير خدا (به هنگام ذبح) بر آن برده شده، بر شما حرام كرده است، پس هر كس (به خوردن اينها) ناچار شود، بدون آنكه (قصد) تجاوز و تعدى (به حكم خداوند) داشته باشد و يا (از نياز ضرورى) تجاوز كند، (مانعى براى خوردنش نيست) زيرا كه خداوند بخشنده مهربان است.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
اين آيه با اندكى تفاوت، در سوره هاى انعام و نحل كه مكّى هستند و سوره هاى بقره و مائده كه مدنى هستند نيز آمده است.
«اهلال» از «هلال» به معناى بلند كردن صدا هنگام ديدن هلال ماه است و چون مشركان هنگام ذبح حيوانات، نام بت ها را با صداى بلند مى بردند، از اين كار تعبير به «اهلال» شده است.(85)
گرچه در اين آيه مواردى از خوردنى هاى حرام آمده است، امّا منحصر در آنها نيست، بلكه موارد ديگرى را پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله بيان نموده كه به سفارش خود قرآن بايد بپذيريم.
«ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا»(86)
-------------------------------------------------------
85) تفسير نمونه.
86) حشر، 7.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- حرام كردن چيزى تنها بدست خداست و كسى حق ندارد از پيش خود يا براساس خرافات و موهومات چيزى را حرام يا حلال كند.
«انّما حرّم»
- دليل و فلسفه ى تحريم بعضى خوردنى ها، تنها مسائل بهداشتى و مادى نيست، بلكه دورى از پليدى هاى معنوى، همچون شرك نيز يك معيار است.
«حرّم عليكم الميتة ... و ما اهلّ لغيراللَّه»
- حتى خوردن بايد در مدار توحيد باشد.
«حرّم ... ما اهلّ لغيراللَّه»
- از قانون الهى و تبصره هاى آن سوءاستفاده نكنيد.
«فمن اضطرّ غير باغ و لا عاد»
- اسلام بن بست ندارد. در شرايط اضطرار، حكم عوض مى شود.
«فمن اضطرّ ... فانّ اللَّه غفور رحيم»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_النحل #صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_النحل
#صفحه_۲۸۰
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَلاَ تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَـذَا حَلاَلٌ وَهَـذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُواْ عَلَي اللّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَي اللّهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ (116)
مَتَاعٌ قَلِيلٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (117)
وبا هر دروغى كه به زبانتان مى آيد نگوييد: اين حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشيد. زيرا كسانى كه بر خداوند دروغ مى بندند رستگار نمى شوند.
(سرچشمه ى همه افتراها رسيدن به دنيايى است كه) بهره اى اندك است، در حالى كه براى آنان (در آخرت) عذابى دردناك است.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
اين دو آيه هرگونه تحليل يا تحريمى را كه بر مبناى قانون الهى نباشد، محكوم نموده و آنرا دروغ بستن به خدا، براى رسيدن به متاع بى ارزش دنيوى مى شمرد.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- در مورد حلال وحرام ها، اظهار نظرهاى بى جا و بى دليل نكنيم.
(بايد يا خود مجتهد باشيم يا از دانشمندان دينى تقليد كنيم.)
«لاتقولوا ... هذا حلال وهذا حرام»
- بدعت در دين و احكام آن، ممنوع است.
«ولاتقولوا ... هذا حلال و هذا حرامٌ»
- دروغگو، رستگار نمى شود.
«ان الّذين يفترون ... لايفلحون»
- انگيزه بسيارى از بدعت ها در دين، رسيدن به دنياست.
«متاع قليل»
- شكستن مرزهاى حلال و حرام، هم شقاوت دنيا را بدنبال دارد و هم عذاب آخرت را.
«لايفلحون ... لهم عذاب اليم»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_النحل #صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_النحل
#صفحه_۲۸۰
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَعَلَي الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَـكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (118)
و بر كسانى كه يهودى بودند آنچه را كه پيش از اين بر تو نقل كرديم حرام كرديم، (در سوره انعام كه قبل از نحل نازل شده، علاوه بر مردار و خون، چيزهاى ديگرى بخاطر گوشمالى يهوديان، حرام شده است.) و(لى ما با تحريم) ظلمى بر آنان نكرديم، ولكن (تحريم ما كيفر) ستمى بود كه آنان بر خويش رواداشته بودند.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
در چند آيه قبل خوانديم: «انّما حرّم»، يعنى تنها چهار چيز بر شما حرام است؛ مردار، خون، گوشت خوك، حيوانى كه به نام وبراى غير خدا ذبح شده باشد. در اينجا سؤالى به ذهن مى رسد كه اگر غذاهاى حرام منحصر در چهار چيز است پس چرا در سوره ى انعام آيه 146 كه قبل از نحل نازل شده، حيوانات ناخن دار و پيه گاو و گوسفند بر يهوديان حرام شد؟!
گويا اين آيه در پاسخ مى فرمايد: آنچه بر يهوديان حرام شد به عنوان محاصره اقتصادى و براى تنبيه وگوشمالى آنها بوده نه آنكه واقعاً حرام بوده است.
در اسلام دو نوع تحريم وممنوعيّت وجود دارد؛ يكى تحريم دايمى وبراى عموم مردم. وديگرى تحريم موقت وبراى گروه خاص.
«حرّمنا ... كانوا انفسهم يظلمون»
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- محاصره اقتصادى از راه تحريم برخى خوردنى ها، يكى از كيفرها و عقوبت هاى الهى براى امّت هاى پيشين بوده است.
«حرّمنا... كانوا انفسهم يظلمون»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V