eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
75 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (10) دعا و نيايش آنان در بهشت، «سبحانك اللّهم» (خدايا تو پاك و منزّهى) است و درودشان در آنجا سلام است و پايان نيايش آنان، «الحمد للّه ربّ العالمين» (سپاس و ستايش مخصوص خداست) مى باشد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «سلام»، كلام اهل بهشت است و در بهشت، سلام فضاى همه جا را پر مى كند: سلام از سوى خداوند، «سلام قولاً من ربٍّ رحيم» [223] ، سلام از سوى فرشتگان «سلام عليكم طبتم» [224] ، و سلام از سوى بهشتيان نسبت به هم. [225] «الاّ قيلاً سلاماً سلاماً» [226] «الحمد للّه»، كلام انبيا و اولياست. حضرت نوح عليه السلام پس از نجات از قوم ظالم، «الحمد للّه» گفت، [227] و ابراهيم عليه السلام نيز خدا را حمد كرد كه در سنّ پيرى اسماعيل واسحاق را به او بخشيده است. [228] «الحمد للّه» سخن مؤمنان [229] و كلام بهشتيان است. در حديث آمده است: اهل بهشت با كلمه ى «سبحانك اللّهم» مسئولين پذيرايى را صدا مى زنند، آنان نيز فورى حاضر شده، خواسته ى اهل بهشت را تأمين مى كنند. [230] در حديث است: هرگاه بنده اى مشغول تمجيد خدا باشد و از سؤال كردن از او غافل شود، خداوند بيش از آنچه با دعا كردن به او مى داد، عطا مى كند. [231] -------------------------------------------------- 223) يس، 58. 224) زمر، 73. 225) تفسير مراغى . 226) واقعه، 26. 227) مؤمنون، 28. 228) ابراهيم، 39. 229) اعراف، 43. 230) تفسير نورالثقلين. 231) تفسير روح المعانى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ياد خدا تنها در دنيا نيست، آخرت هم جاى ذكر الهى است. «سبحانك اللّهم» - انسان به جايى مى رسد كه دعا و خواسته اش هم تمجيد پروردگار مى شود. «دعواهم فيها سبحانك» و اين تسبيح وتمجيد آنان را كامياب مى سازد. - مؤمنان، در برابر صفات الهى مى گويند: «سبحانك»، در برابر ساير مؤمنان مى گويند: «سلام» ودر مقابل كاميابى از نعمت هاى الهى مى گويند: «الحمدللَّه» - مؤمن، عاشق خداست. بهشت ولذّت هاى بهشتى هم او را از ياد محبوب باز نمى دارد، بلكه در همه چيز، لطف و قدرت خدا را مى بيند. «سبحانك اللّهم، الحمد للّه» - آغاز سخن مؤمنان با «سبحان اللّه» وپايان آن با «الحمدللَّه» مى باشد. (از عبارت «آخر دعواهم ان الحمدللَّه» استفاده مى شود كه اوّل سخن آنان «سبحانك الّلهم» است) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ يُعَجِّلُ اللّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُم بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (11) واگر خداوند براى مردم به همان شتاب كه براى خود خير مى طلبند، در رساندن بلا به آنان شتاب مى نمود، قطعاً اجلشان فرا رسيده بود. پس كسانى را كه به ديدار ما اميد (و باور) ندارند به حال خود رها مى كنيم تا در سركشى خويش سرگردان بمانند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مشابه مفهوم اين آيه، در سوره ى كهف آيه ى 58 و سوره فاطر آيه ى 45 نيز آمده است كه اگر خداوند مردم را زود به كيفر كارهايشان برساند و مؤاخذه كند، همه نابود مى شوند. به علاوه اختيار كه اساس تكليف است از بين مى رود و اطاعت، جنبه ى اضطرارى پيدا مى كند. ممكن است معناى «استعجالهم بالخير» اين باشد كه سنّت خداوند در خيررسانى، سرعت و در شرّ رسانى، با مهلت است و معناى جمله اين باشد كه خداوند در خيررسانى سرعت وعجله دارد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان، طبيعتاً عجول است. «استعجالهم بالخير» [232] - اگر خداوند در دنيا، بدكاران را كيفر فورى مى داد، كسى باقى نمى ماند و نسل بشر منقرض مى شد. «لو يعجّل اللّه... لقضى اليهم اجلهم» - يكى از سنّت هاى الهى، «استدراج» در عذاب ومهلت دادن به ظالمان است. «فنذر الذين...» - هلاك نشدن كفّار، نشانه ى حقّانيّت آنان نيست. «فنذر الذين لايرجون لقاءنا» - آنان كه از خدا بريده وسرگرم خود شده اند، هدف معيّنى ندارند و حيرانند. «فى طغيانهم يعمهون» - انكار وبى توجّهى به قيامت، موجب طغيان و رهاشدن به حال خود و محروم شدن از الطاف الهى است. «لايرجون لقاءنا فى طغيانهم يعمهون» -------------------------------------------------- 232) در آيه ى ديگرى آمده است: «خُلِق الانسان من عجل» انبياء، 37. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِداً أَوْ قَآئِماً فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَي ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ (12) وهنگامى كه ضررى به انسان برسد، در حالى كه به پهلو خوابيده يا نشسته و يا ايستاده است، ما را مى خواند، ولى چون ضرر را از او برطرف ساختيم، چنان به راه خود مى رود كه گويى هرگز ما را براى گرفتارى كه به وى رسيده بود، نخوانده است! اين گونه براى اسرافكاران، عملكردشان زيبا جلوه مى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بارها خداوند از ناسپاسى انسان گِله كرده كه در هنگام اضطرار و سختى خدا را مى خواند، ولى پس از حلّ مشكل، از خدا غافل مى شود و او را فراموش مى كند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان به خداوند، در عمق روح انسان عجين شده و حوادث تلخ، عامل بيدارى اين وجدان وفطرت خداجوى اوست. «مسّ الانسان الضّر دعانا» - آنان كه دعا و نيايش موسمى دارند، مورد انتقاد وكارشان بى ارزش است. «مس الانسان الضّر دعانا» - دعا در هر حال جايز است؛ ايستاده، نشسته يا خوابيده. «جنبه، قاعداً، قائماً» - نيايش خالصانه، سبب رفع گرفتارى است. «دعانا... كشفنا» - رفاه، زمينه ى غفلت است. «فلمّا كشفنا عنه مرّ كان لم يدعنا» - انسان، ناسپاس است. «مرّ كان لم يدعنا» - آنان كه خدا را فراموش كنند، زندگى مادّى در نظرشان زيبا جلوه مى كند. «زيّن للمسرفين» - فراموش كردن الطاف خداوند، نوعى اسراف است. «مرّ... للمسرفين» - هر كس در رفاه، غافل ودر گرفتارى دعا كند، مسرف است. «مسّ الانسان الضّر دعانا... فلمّا كشفنا عنه مرّ... زيّن للمسرفين» - مرفّهان، از خودراضى اند. «زيّن للمسرفين ما كانوا يعملون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُواْ وَجَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ كَذَلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ (13) وهمانا ما امّت هاى پيش از شما را چون ستم كردند، هلاك كرديم. (زيرا) پيامبرانشان براى آنها معجزات آوردند، ولى آنها ايمان نياوردند. ما اين گونه گروه تبهكاران را كيفر مى دهيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «قُرون» جمع «قَرن»، به مردمى كه در يك عصر وزمان زندگى مى كنند، گفته مى شود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ظلم وستم، زمينه ساز سقوط ملّت هاست. «اهلكنا القرون... لمّا ظلموا» - عقاب و قهر الهى، بعد از اتمام حجّت است. «اهلكنا وجائتهم رسلهم بالبيّنات» - هلاكت، براى ستمگرانى است كه اميدى به ايمان و اصلاحشان نيست. «وما كانوا ليؤمنوا» - در كنار تاريخ بايد فلسفه ى تاريخ نيز بيان شود تا مايه ى عبرت باشد. [233] «اهلكنا القرون ... كذلك نجزى» - سنّت هاى الهى، همگانى و هميشگى است. «كذلك نجزى القوم المجرمين» --------------------------------------------------- 233) هلاك اقوام گذشته، تاريخ است و رمز هلاك كه ستم و جُرم است، فلسفه ى تاريخ. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلاَئِفَ فِي الأَرْضِ مِن بَعْدِهِم لِنَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (14) سپس شما را پس از (هلاكت) آنان، جانشينانى در زمين قرار داديم، تا ببينيم شما چگونه عمل مى كنيد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - حكومت و تمكّن، وسيله ى آزمايش الهى است. «جعلناكم خلائف ... لننظر» - هر مديرى كه مسئوليّت مى دهد، بايد نظارت هم بكند. «جعلناكم، لننظر» - عملكرد ما، زير نظر خداوند است. «لننظر» - همه ى اقوام، نزد خدا يكسانند و قانونِ آزمايش الهى، درباره ى همه جارى مى شود. «لننظر كيف تعملون» - سرنوشت مردم، نتيجه ى عملكرد خودشان است. «كيف تعملون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا تُتْلَي عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هَـذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاء نَفْسِي إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَي إِلَيَّ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (15) وهرگاه آيات روشن ما بر آنان تلاوت مى شود، كسانى كه به ديدار ما (و دريافت پاداشهاى اخروى) اميد و باورى ندارند مى گويند: قرآنى غير از اين بياور، يا اين قرآن را تغيير بده. (به آنان) بگو: من حقّ ندارم كه آن را از پيش خود تغيير دهم. من پيروى نمى كنم مگر آنچه را كه به من وحى شود، من از عذاب روزى بزرگ (قيامت) بيمناكم، اگرپروردگارم را نافرمانى كنم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بعضى از بت پرستان از رسول خدا صلى الله عليه وآله درخواست داشتند كه بعضى آيات اين قرآن را كه به نكوهش از بت هاى آنان مى پردازد، تغيير دهد يا قرآن ديگرى بياورد! هميشه كسانى كه تعاليم آسمانى را مخالف هواى نفس خود مى ديدند، اين گونه تقاضاها را داشته اند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آيات ونشانه هاى شناخت الهى بايد براى مردم بيان شود. «اذا تُتلى...» - هيچ كس حتى پيامبر نمى تواند قانون الهى را تغيير دهد. «مايكون لى ان ابدّله» - هرگز تسليم بهانه جويى ها و هوسهاى مردم نشويم. اصل آن است كه خدا مى گويد، نه آنچه مردم مى خواهند. «ما يكون لى ان ابدّله» - هيچ بشرى حتّى انبيا، در قرآن دست نداشته اند. «من تلقاء نفسى» - اضافه شدن پيروان، به قيمت تغيير و تحريف مكتب و دست برداشتن از اصول، ارزشى ندارد. (با توجّه به شأن نزول) - پيامبران، معصومند و جز از وحى پيروى نمى كنند. «ان اتّبع الا ما يوحى» - ياد معاد، عامل تقوا و مصونيّت از گناه است. «انّى اخاف ان عصيت ربّى عذاب يوم عظيم»، همچنان كه غفلت از معاد، عامل بهانه گيرى است. «لايرجون لقاءنا» - سرچشمه ى عصمت انبيا، ايمان و يقين به معاد است. «انى اخاف ان عصيت ربّى عذاب يوم عظيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُل لَّوْ شَاء اللّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَلاَ أَدْرَاكُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُراً مِّن قَبْلِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (16) بگو: اگر خداوند مى خواست، آن (قرآن) را بر شما نمى خواندم و شما را به آن آگاه نمى ساختم. من پيش از (آوردن) قرآن، عمرى در ميان شما بوده ام، آيا نمى انديشيد؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خطاب آيه به درخواست كنندگان تغيير قرآن است و مى فرمايد: پيامبر صلى الله عليه وآله چهل سال در ميان شما زيسته است، اگر قرآن تراوشات فكرى او بود، مى بايست در اين مدّت نمونه هاى ديگرى از افكارش بر زبان او جارى مى شد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - پيامبر خدا، بى اجازه و اراده ى الهى كارى نمى كند. «لوشاء اللَّه ماتلوته» - قرآن معجزه ى الهى است، نه محصول فكر بشر. «ماتلوته... ولاادريكم به» - سابقه ى پاكى و امانت وامّى بودن پيامبر، نشانه ى حقّانيّت اوست. «فقد لبثت فيكم عمراً ... افلا تعقلون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V