eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
144 دنبال‌کننده
68 عکس
85 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
پانویس: [۱] کتاب مفاتیح الجنان نوشته ثقة المحدثین شیخ عباس قمی در اعمال ماه رجب [۲] کتاب المراقبات نوشته حاج میرزا جواد ملکی تبریزی [۳] نماز لیله الرغائب (شب آرزوها) (اقبال الاعمال) [۴] نماز لیله الرغائب (شب آرزوها) (بلدالامین)[پیوند مرده] [۵] نماز لیله الرغائب، مفاتیح الجنان [۶] «اطلاعات کتابشناختی "اجازه به بنی زهره (الاجازه الکبیره)" در کنسرسیوم محتوای ملی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳ آوریل ۲۰۱۶. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 تفسير روزانه قرآن در ایتا ، بله و واتساپ: @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
سلام در مورد شب آرزوها از اینجا ☝️ شروع به خواندن کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَإِن لَّمْ تَأْتُونِي بِهِ فَلاَ كَيْلَ لَكُمْ عِندِي وَلاَ تَقْرَبُونِ (60) (ولى) اگر آن برادر را نزد من نياوريد، نه پيمانه اى (از غلّه) نزد من خواهيد داشت و نه نزديك من شويد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------------ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در مديريّت، هم محبّت لازم است و هم تهديد. اوّل مژده و محبّت؛ «أنَا خير المنزلين» بعد تهديد و اولتيماتوم. «فان لم تاتونى» - زمينه هاى سوء استفاده را از بين ببريم. (اگر رسم شود كه حاضرين سهم غائبين را بگيرند بعضى سوء استفاده مى كنند.) «فان لم تأتونى فلا كيل لكم»* - در اجراى قانون، ميان برادر وخانواده وديگران نبايد تبعيض قائل شد. «فلاكيل لكم» (هر شخصى سهم معينى داشت وبايد خود دريافت مى كرد.) - در تهديد لازم نيست كه مدير تصميم صد در صد بر اجرا داشته باشد. «فلا كيل لكم» (زيرا يوسف كسى نبود كه حاضر شود برادرانش از قحطى بميرند.) - قاطعيّت در پياده كردن برنامه ها، شرط رهبرى است. «فلاكيل لكم عندى و لاتقربون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قَالُواْ سَنُرَاوِدُ عَنْهُ أَبَاهُ وَإِنَّا لَفَاعِلُونَ (61) (برادران به يوسف) گفتند: او را با اصرار و التماس از پدرش خواهيم خواست و حتماً اين كار را خواهيم كرد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «مراودة» به مراجعه پى درپى، همراه با التماس يا خدعه و فريب گفته مى شود. بوى حسد از كلام برادران استشمام مى شود، به جاى «ابانا» گفتند: «اباه» و در اوّل سوره نيز گفتگوى برادران اين بود كه؛ «ليوسف و اخوه احبّ الى ابينا منّا» پدر براى ماست، ولى يوسف و برادرش را بيشتر از ما دوست دارد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - سفر فرزند بايد به اذن پدر و رضايت او باشد. «سنراود عنه اباه»* - برادران يوسف از عكس العمل منفى پدرشان در برابر تقاضاى همراه بردن بنيامين مطلع بودند. («سنراود» به معناى گفتگوى پى در پى همراه با نقشه و تدبير است)* - حضرت يعقوب پس از ماجراى يوسف بنيامين را از خود دور نمى كرده است و جدا كردن او از پدر، كار آسانى نبود. «سنراود عنه اباه»* 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ لِفِتْيَانِهِ اجْعَلُواْ بِضَاعَتَهُمْ فِي رِحَالِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَعْرِفُونَهَا إِذَا انقَلَبُواْ إِلَي أَهْلِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (62) و (يوسف) به غلامان خود گفت: آنچه را به عنوان قيمت پرداخته اند در بارهايشان بگذاريد، تا چون به خانواده ى خود بازگردند آن را باز شناسند، به اميد آنكه (بار ديگر) برگردند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: حضرت يوسف كه در آيات قبل از او با تعابيرى چون؛ «صادق، محسن، مخلص» ياد شده، يقيناً بيت المال را به پدر وبرادران خود نمى بخشد و ممكن است كه پول غلّه را از سهم و ملك شخصى خود داده باشد. پول را برگرداند تا بى پولى، مانع سفر دوم آنها نشود. «لعلّهم يرجعون» علاوه بر آنكه برگرداندن پول، نشانه صميميّت و نداشتن سوءقصد از اصرار برآوردن برادر است و مخفيانه در بين كالا گذاردن نشانه بى منّت بودن وحفظ از دستبرد سارقين است. يوسف كه ديروز برده و خدمتكار بود، امروز غلام و خدمتكار دارد. «لفتيانه» اما در هنگام ملاقات برادران، نه انتقام گرفت و نه گلايه اى نمود و نه كينه اى داشت. بلكه با برگرداندن سرمايه آنان، به آنها توجّه داد كه من شما را دوست مى دارم. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مدير و رهبر لايق بايد طرحهايش ابتكارى باشد. «اجعلوا» - بدى ها را با خوبى جبران كنيد. «اجعلوا بضاعتهم» - صله رحم، يعنى كمك نمودن، نه معامله كردن. «اجعلوا بضاعتهم» - پول گرفتن در زمان نياز از پدر پير و برادران، با كرامت نفس سازگار نيست. «اِجعلوا بضاعتهم فى رحالهم» - يوسف، كار گذاردن بضاعت برادران را بر عهده چند نفر گذاشت تا هر گونه زمينه را براى اتهام مسدود كند و برده اى سوء استفاده نكند كه مبلغ را براى خود بردارد و بگويد در رحال مسافران گذاشتم. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»* - كمك به ديگران را حتّى الامكان مخفيانه انجام دهيد. «فى رحالهم»* - نه انتقام و نه كينه، بلكه هديه دادن براى ارتباط بعدى. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم... لعلّهم يرجعون» - براى بازيافتن انسان ها، بايد از پول گذشت. «اجعلوا بضاعتهم... لعلّهم يرجعون» - خوبى كردن بهترين وسيله جذب افراد است. «اجعلوا بضاعتهم... يرجعون»* - مسئولان، كارگزاران خود را نسبت به برنامه ها و طرحها كاملاً توجيه كنند تا مديران موفقى باشند. (يوسف به همه فهماند كه هدف اين كار، بازگشت اين كاروان است) «لعلّهم يرجعون»* - در طرح ها و برنامه ها، يقين صددرصد به عملى شدن آن لازم نيست. «لعلّهم يرجعون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله عليه: اگر کسی وضع زندگی‌اش خوب نیست، از امام جواد علیه السلام حاجت بگیرد. امام جواد عليه السلام مدینه بود. امام رضا علیه السلام در ایران و در مرو بود. برای امام رضا عليه السلام خبر آوردند که خادم‌ها هر وقت می‌خواهند پسرشان را از خانه خارج کنند از در پشتی می‌برند تا فقرا نفهمند که ایشان دارد می‌رود و درخواستی بکنند. 💎 حضرت نامه‌ای به پسرش امام جواد عليه السلام نوشت: «(يَا أَبَا جَعْفَرٍ بَلَغَنِي أَنَّ الْمَوَالِيَ إِذَا رَكِبْتَ أَخْرَجُوكَ مِنَ الْبَابِ الصَّغِيرِ... (الكافي: ج۴، ص۴۳) به من رسیده است که خادمان، تو را از درب كوچك خارج می‌كنند... به حق من بر تو که بیرون نروی مگر از درب بزرگ و همراه خودت درهم و دینار فراوان بردار و هر کس در راه از تو درخواست کرد به او عطا کن». این سفارش بابایش است که کسی از تو محروم نشود! از این جهت وقتی محتاج هستی، گرفتار هستی، کمبود داری برو سراغ امام جواد علیه السلام. دو رکعت نماز برای امام جواد عليه السلام بخوانید و از ایشان بخواهید گرفتاری‌هایتان را رفع کند. خدا برای ما، دوازده امام گذاشته. «قد علم کل أناس مشربهم؛ هر گروهی بدانند از کجا آب می‌خورند». آن که بدهکار است بداند مَشربش امام جواد عليه السلام است؛ مَشکش را برود آن جا پر بکند. فقه می‌خواهد برود سراغ امام صادق عليه السلام و... میلاد امام جواد علیه السلام مبارک🌹
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَلَمَّا رَجِعُوا إِلَي أَبِيهِمْ قَالُواْ يَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْكَيْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَكْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (63) پس چون به سوى پدر خود باز گشتند، گفتند: اى پدر پيمانه (براى نوبت ديگر) از ما منع شد، پس برادرمان (بنيامين) را با ما بفرست تا سهميه و پيمانه خود را بگيريم و ما حتماً نگهبان او خواهيم بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ---------------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - يعقوب بر خانواده وفرزندان خويش، مديريّت وتسلط داشت. «يا أبانا مُنع...» - پدر، داراى حقّ امر و نهى به فرزند خود مى باشد. «فارسل» - بنيامين بدون اجازه ى پدر به مسافرت اقدام نمى كرد. «فارسل معنا» - براى گرفتن چيزى و يا جلب اعتماد كسى، از عواطف استفاده كنيد. «اخانا» - مجرم چون در درون نگرانى دارد، در سخنانش تأكيدهاى پى درپى دارد. «انّا له لحافظون» («انّا» و حرف «لام» و جمله اسميه نشانه تأكيد است.) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلاَّ كَمَا أَمِنتُكُمْ عَلَي أَخِيهِ مِن قَبْلُ فَاللّهُ خَيْرٌ حَافِظاً وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (64) (يعقوب) گفت: آيا شما را بر او امين بدانم، مگر همانند قبل عمل كه شما را بر برادرش امين دانستم (و ديديد كه چه شد)، پس (به جاى شما به خدا اعتماد مى كنم كه) خداوند بهترين حافظ است و او مهربان ترين مهربانان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: سؤال: با توجّه به سابقه بدى كه فرزندان يعقوب داشتند، چرا پدرشان مجدداً فرزند ديگرش را به آنان سپرد؟ پاسخ: فخر رازى(113) احتمالات متعدّدى را مطرح نموده كه هر كدام از آنها مى تواند توجيهى بر اين موافقت باشد؛ اوّلاً: برادران از اقدام اوليه شان به نتيجه اى كه مورد نظرشان بود، (محبوبيّت در نزد پدر) نرسيده بودند. ثانياً: حسادت برادران نسبت به اين برادر، كمتر از يوسف بود. ثالثاً: شايد قحطى و خشكسالى شرايط ويژه اى را پديد آورده بود كه سفر مجّدد را ضرورى مى كرد. رابعاً: دهها سال از حادثه اوّل گذشته و فراموش شده تلقّى مى شد. خامساً: خداوند متعال در حفظ فرزندش به او تسلّى خاطر داده بود. در آيه 12، يعقوب در مورد يوسف، به حافظ بودن برادرانش اعتماد كرد، به فراق يوسف و نابينايى گرفتار شد، ولى در مورد بنيامين به خدا تكيه كرد و گفت: «فاللّه خير حافظاً» هم توانا شد، هم بينا و هم فراق و جدائى پايان يافت.113) تفسير كبير. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اعتماد سريع به كسى كه سابقه تخلّف دارد، جايز نيست. «هل آمنكم» - ياد خاطرات تلخ گذشته، انسان را در برابر حوادث آينده بيمه مى كند. «هل آمنكم على اخيه من قبل» - با يك شكست يا تجربه ى تلخ، خود را كنار نكشيم. «هل آمنكم عليه... فاللَّه خير حافظاً» يعقوب بار ديگر فرزند دوم را با توكل به خدا به برادران تحويل داد. - برادران يوسف، خود را حافظ پنداشتند، «انّا له لحافظون» امّا حضرت يعقوب تذكّر داد كه خداوند حافظ است. «فاللّه خير حافظاً...»* - بر عوامل ظاهرى و مادى هر چند فراوان باشند تكيه نكنيم، تنها بر خدا توكّل كنيم. «فاللّه خير حافظاً»* - با توجّه به رحمت بى نظير الهى و با توكل به خداوند، به استقبال حوادث زندگى برويم. «فاللّه خير حافظاً وهو ارحم الرّاحمين» - سرچشمه حفاظت، رحمت است. «فاللّه خير حافظاً و هو ارحم الرّاحمين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وجود مبارک حضرت امیر صلوات الله علیه مثل سیزده معصوم دیگر قرآن ناطقند 🌹
       🌷بسم‌الله الرحمن الرحیم🌷 سلام عليکم ؛طلوع آدينه ۶بهمن ماه‌تون به خیر وخوشی ، طاعات و عبادات قبول درگاه حق تعالی و روزتون توأم با معنویت‌ و آرامش با قرآن ان شاءالله 🌺 🌸 *اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن* 🤲 📖 *اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن* 🤲 🌸 *اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن* 🤲 📖 *اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن* 🤲 🌸 *اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن* 🤲 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 تفسير روزانه قرآن در ایتا ، بله و واتساپ: @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
[WWW.FOTROS.IR]ma1401051005.mp3
17.37M
مداحی حاج محمود کریمی عرض تسلیت به مناسب شب وفات حضرت زینب کبری بنت علی مرتضی سلام الله علیهما
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَمَّا فَتَحُواْ مَتَاعَهُمْ وَجَدُواْ بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ قَالُواْ يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي هَـذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا وَنَمِيرُ أَهْلَنَا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَيْلَ بَعِيرٍ ذَلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ (65) و هنگامى كه بارهاى خود را گشودند، دريافتند كه سرمايه شان بدانها باز گردانيده شده گفتند: اى پدر (ديگر) چه مى خواهيم؟ اين سرمايه ماست كه به ما باز گردانده شده وما قوت وغذاى خانواده خود را فراهم واز برادرمان حفاظت مى كنيم وبا (بردن او) يك بار شتر مى افزاييم واين (پيمانه اضافى نزد عزيز) پيمانه اى ناچيز است. (شايد معنا اين باشد: اين مقدارى كه گرفته ايم به جايى نمى رسد، اگر نوبت ديگر برويم، بار بيشترى مى گيريم) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: شايد معناى آيه چنين باشد: اين مقدارى كه گرفته ايم به جايى نمى رسد، اگر نوبت ديگر برويم، بار بيشترى مى گيريم. «نمير» از «مير» يعنى مواد غذايى و«نمير اهلنا» يعنى به خانواده ى خود غذا مى رسانيم. از جمله «نزداد كيل بعيرٍ» استفاده مى شود كه سهم هر نفر، يك بار شتر بوده كه بايد خود حاضر باشد و دريافت كند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - فرزندان يعقوب در كنار پدر وپيرامون او زندگى مى كردند وبراى تهيه آذوقه ى خانواده تلاش مى كردند. «فتحوا متاعهم... يا ابانا...» - هنر يوسف، نه فقط انسان بودن كه انسان سازى است. «وجدت بضاعتهم رُدّت اليهم» (به برادران حسود و جفاكار خود، مخفيانه هديه مى دهد تا زمينه را براى مراجعت آنها فراهم سازد. قرآن مى فرمايد: «ادفع بالّتى هى احسن» بدى را با خوبى دفع كنيد.(114)) - اگر از اوّل پول و بهاى كالا گرفته نشود، خريدار تحقير مى شود. اگر قصد هديه هست ابتدا پول اخذ شود، ولى به شكل عاقلانه برگردانده شود. «رُدّت اليهم» - اگر خواستيد كبوتران فرارى را جذب كنيد، بايد كمى دانه پخش كنيد. (يوسف بهاى غلّه را به آنان برگرداند تا جاذبه مراجعت آنان را زياد كند) «بضاعتهم رُدّت» - مرد، مسئول تغذيه خانواده است.«نمير اهلنا» - سهميه بندى مواد غذايى در شرايط كمبود، كارى يوسفى است.«نزداد كيل بعير»114) فصّلت، 34. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قَالَ لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّي تُؤْتُونِ مَوْثِقاً مِّنَ اللّهِ لَتَأْتُنَّنِي بِهِ إِلاَّ أَن يُحَاطَ بِكُمْ فَلَمَّا آتَوْهُ مَوْثِقَهُمْ قَالَ اللّهُ عَلَي مَا نَقُولُ وَكِيلٌ (66) (پدر) گفت: من هرگز او را با شما نخواهم فرستاد تا آنكه (با سوگند) به نام خدا وثيقه اى محكم بياوريد كه حتماً او را نزد من برگردانيد، مگر آنكه همه شما گرفتار حادثه اى شويد. پس چون وثيقه خود را آوردند (پدر) گفت: خداوند بر آنچه مى گوييم وكيل است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «موثق» يعنى آنچه مايه وثوق و اطمينان به قول طرف مقابل است كه مى تواند عهد، سوگند و نذر باشد. «موثقاً من اللَّه» ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - به صرف خويشاوندى اكتفا نكنيد و قراردادها را محكم كنيد. «لن ارسله معكم حتّى...»* - ايمان به خدا وسوگند ونذر وعهد با او، قوى ترين پشتوانه بوده و هست. «موثقاً من اللَّه» - هرگاه از شخصى بدقولى و بدرفتارى ديديد، در نوبت بعد قرارداد را محكمتر كنيد. «موثقاً» - فرزند خود را به راحتى همراه ديگران نفرستيد. «تؤتون موثقاً من اللّه» - در قراردادها، پيش بينى حوادث غيرمترقّبه و خارج از حيطه اختيار را بكنيد. «الاّ ان يحاط بكم» (تكليف خارج از توانايى، ممنوع است.) - محكم كارى هاى قانونى و حقوقى، شما را از توكل به خداوند غافل نكند. «اللَّه على ما نقول وكيل» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
هدایت شده از مسجد جامع نارمک
اوقات شرعی شهر تهران پیام رسان های مسجد جامع نارمک در شبکه های اجتماعی: ایتا: https://eitaa.com/MasjedJameNarmak سروش: https://vitrin.splus.ir/MasjedJameNarmak بله: https://ble.ir/MasjedJameNarmak
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ يَا بَنِيَّ لاَ تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنكُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (67) و (يعقوب) گفت: اى پسران من (چون به مصر رسيديد همه) از يك دروازه (به شهر) وارد نشويد (تا توجه مردم به شما جلب نشود) بلكه از دروازه هاى مختلف وارد شويد و (بدانيد من با اين سفارش) نمى توانم چيزى از (مقدرات) خدا را از شما دور كنم. فرمان جز براى خدا نيست، تنها بر او توكل مى كنم و همه توكل كنندگان (نيز) بايد بر او توكل نمايند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: حضرت يعقوب عليه السلام به هنگام سفر برادران به مصر چهار نكته توحيدى مى گويد: اوّل: «ما اغنى عنكم»، يعنى من با اين سفارش ورود از چند در نمى توانم چيزى از مقدّرات خدا را از شما دور كنم. دوم: در آيه قبل فرمود: «الا ان يحاط بكم»، يعنى مگر آنكه همه شما به گونه اى كه تصوّر نمى كرديد گرفتار حادثه اى شويد. سوم: در آيه ى 64 فرمود: «فاللّه خير حافظاً». چهارم: در آيه 67 فرمود: «عليه توكّلت». آرى، رسول خدا سراپا توجّه به خدا و توحيد دارد، امّا فرزندان يعقوب در سفر تنها مى گفتند: «و انّا له لحافظون» يعنى ما خودمان برادرمان را حفظ مى كنيم. در اين گفتگوها سيماى موحّد مخلص، با افراد عادّى به زيبايى نشان داده مى شود.* ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - عاطفه پدرى حتّى نسبت به فرزندان خطاكار، از بين نمى رود. «يا بنّى» - چاره انديشى وتدبير براى حفظ سلامت فرزندان، لازم است. «يا بنىّ لا تدخلوا...» - وقتى توصيه كننده عالم و آگاه است، لازم نيست فرمانبر از فلسفه ى آن دستور آگاه باشد. (فرزندان يعقوب فرمان «لا تدخلوا...» را عمل كردند و فلسفه و راز آن را نپرسيدند)* - از بهترين زمان هاى موعظه، در آستانه سفر است. يعقوب در آستانه ى سفر فرزندان به آنان گفت: «يا بنىّ لاتدخلوا من باب واحد» - جلو حساسيّت ها، سوءظن ها و چشم زخم ها را بگيريد، ورود گروهى جوان به منطقه ى بيگانه، عامل سوءظن و سعايت است. «لاتدخلوا من باب واحد» - لطف و قدرت خداوند را منحصر در يك راه نپنداريد، دست او باز است و مى تواند از هر طريقى شما را مدد رساند. «لاتدخلوا من باب واحد» - فقط بازدارنده و نهى كننده نباشيد، بلكه راه حل نيز ارائه دهيد. «لاتدخلوا... و ادخلوا»* - براى رسيدن به مقصود بايستى راههاى مختلف را پيمود. «و ادخلوا من ابواب متفرّقه»* - مدير خوب بايد علاوه بر برنامه ريزى، حساب احتمالات را بكند، زيرا انسان در اداره ى امور خود مستقل نيست. يعنى با همه محاسبات و دقّت ها باز هم دست خدا باز است و تضمينى براى انجام صددرصد محاسبات ما نيست. «وما اُغنى عنكم من اللَّه من شى ء» - در برابر مقدّرات حتمى خداوند، چاره اى جز تسليم نيست. «ما اغنى عنكم من اللَّه من شى ء» - حاكم مطلق هستى، خداوند است. «ان الحكم الاّ للَّه» - با توكّل زانوى اشتر ببند. «لا تدخلوا... عليه توكّلت»* - هم احتياط و محاسبه لازم است؛ «لاتدخلوا...» و هم توكل به خداوند ضرورى است. «عليه توكّلت » - به غير خداوند، توكل نكنيد. «عليه توكّلت» چرا كه او به تنهايى كفايت مى كند «وكفى باللَّه وكيلا»(115) و بهترين وكيل است. «نعم الوكيل»(116) - يعقوب، هم خود توكل كرد و هم ديگران را با امر به توكل تشويق نمود. «توكّلت... فليتوكّل...»115) نساء، 81. ------------------------------------------------------- 116) آل عمران، 173. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَمَّا دَخَلُواْ مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُم مَّا كَانَ يُغْنِي عَنْهُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِلاَّ حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِّمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ (68) و چون از همانجا كه پدرشان دستورشان داده بود وارد (مصر) شدند، اين كار در برابر اراده خداوند هيچ سودشان نبخشيد جز آنكه نيازى در دل يعقوب بود كه عملى شد (تنها اثر ورود از چند دروازه حفظ از چشم زخم و رسيدن برادران، به خصوص بنيامين به يوسف بود كه عملى شد و اثر ديگرى نداشت) و البته (يعقوب) بخاطر آنچه به او آموزش كه به او داده بوديم داراى علمى (فراوان) بود ولى بيشتر مردم آگاه نيستند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در اينكه آرزوى درونى و حاجت يعقوب كه برآورده شد چه بوده است احتمالاتى وجود دارد: . رسيدن بنيامين به يوسف عليه السلام و خارج شدن يوسف از تنهايى، هر چند به صورت اتهام سرقت باشد. . سرعت بخشيدن به وصال پدر و پسر كه در آينده به آن اشاره خواهد شد. . انجام وظيفه، بدون آنكه ضامن نتيجه ى آن باشد. حاجت يعقوب آن است كه در مقدّمات كار كوتاهى نشود و از يك در وارد نشوند، ولى آنچه خواهد شد به دست خداوند است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - تجربه هاى تلخ، انسان را باادب مى كند و سخنان بزرگان را مى پذيرد. «و لمّا دخلوا من حيث امرهم ابوهم» - اطاعت از پدر لازم و ارزشمند است. «دخلوا من حيث امرهم ابوهم»* - اگر از بى ادبى افراد گفتيد، از ادب آنان نيز بگوييد. «دخلوا ... ابوهم» (اگر برادران قبلاً نسبت ضلالت به پدر مى دادند، امروز تسليم امر پدر شدند.) - محاسبات و دقتّ و برنامه ريزى ها با وجود اراده ى الهى كارساز است، آنجا كه نخواهد كارساز نيست. «ما كان يغنى عنهم من اللَّه من شى ء» - يعقوب، بر مطالب واسرارى آگاه بود كه مصلحت نمى دانست بازگو كند. «حاجة فى نفس يعقوب» - دعا وحاجت اولياى خدا، مستجاب مى شود. «حاجة فى نفس يعقوب قضاها» - علم انبيا از جانب خداوند است. «علّمناه» - بيشتر مردم عالمان حقيقى را نمى شناسند. «علّمناه و لكنّ اكثر الناس لا يعلمون»* - بيشتر مردم، به اسباب و علل چشم مى دوزند و از حاكميّت خداوند و لزوم توكّل بر او ناآگاهند. «اكثر الناس لا يعلمون» - معيار حقّ و باطل، تشخيص اكثريّت نيست. «اكثر الناس لا يعلمون»* 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
CQACAgQAAx0CRuVpqwACMethi1gLUiVsWD1kBi8FgCeYiCVCcQACIgkAArNXsFCyIW6vxvSSpCIE.mp3
6.92M
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ - حشر 18 ای مؤمنان! از خدا بترسید و هر کسی باید بنگرد که چه چیزی را برای فردا (ی قیامت خود) پیشاپیش فرستاده است. از خدا بترسید، خدا آگاه از هر آن چیزی است که می‌کنید. 🎵 تلاوت بسیار زیبا و ماندگار آیات 18 تا آخر سوره مبارکه حشر و سوره های مبارکه تکویر و فجر با صدای ملکوتی استاد عبدالباسط
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَي يُوسُفَ آوَي إِلَيْهِ أَخَاهُ قَالَ إِنِّي أَنَاْ أَخُوكَ فَلاَ تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ (69) وقتى (برادران) بر يوسف وارد شدند، او برادرش (بنيامين) را در نزد خود جاى داده گفت: همانا من برادر تو هستم پس از آنچه برادران انجام داده اند اندوهگين مباش. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در تفاسير آمده است كه وقتى فرزندان يعقوب عليه السلام وارد مصر شدند، يوسف ميزبان آنان شد و براى هر دو نفر، يك طبق غذا مقرر كرد. بنيامين در آخر تنها ماند. يوسف او را در كنار خودش نشاند وآنگاه براى هر دو نفر اتاقى قرار داد و باز بنيامين را هم اتاق خويش ساخت. بنيامين از بى وفايى هاى برادران و جنايتى كه درباره يوسف در سالهاى قبل كرده بودند، سخن گفت. در اينجا بود كه كاسه ى صبر يوسف لبريز شد و گفت: نگران مباش من همان يوسفم و چنان با تأكيد گفت: «انّى انا اخوك» كه جايى براى احتمال اين سخن كه «من جاى برادرت باشم» نگذارد. در مورد جمله «فلاتبتئس بما كانوا يعملون» دو معنى احتمال مى رود: يا از عملكرد گذشته ى برادران اندوهگين مباش، يا از برنامه اى كه غلامان براى نگاهدارى تو دارند و پيمانه را در بار تو خواهند گذاشت تا در پيش من بمانى، نگران مباش. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - برادرانى كه ديروز به قدرت خود مى باليدند؛ «نحن عصبة» اكنون بايد براى تهيه آذوقه، با كمال تواضع آستانه يوسف را ببوسند. «دخلوا على» - كلام ها، طبقه بندى، محرمانه و علنى دارد. يوسف تنها به صورت محرمانه به بنيامين گفت: «إنّى أنا أخوك» (هر سخن جايى و هر نكته مقامى دارد.) - در بعضى امور، تنها خواص را بايد در جريان گذاشت. «فلا تبتئس» - هرگاه به نعمتى رسيديد، تلخ كامى هاى گذشته را فراموش كنيد. (يوسف و بنيامين به ديدار هم رسيدند، پس نگرانى هاى قبلى را بايد فراموش كرد.) «فلاتبتئس...» - قبل از اجراى طرح ونقشه، بايد بى گناه از نظر روحى آماده و توجيه باشد. (به بنيامين گفته شد كه به نام سارق تورا نگاه مى داريم نگران مباش.) «فلاتبتئس» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ (70) پس چون بارهاى برادران را مجهّز و مهيا ساخت ظرف آبخورى (گران قيمتى) را در خورجين برادرش (بنيامين) قرار داد، سپس منادى صدا زد؛ اى كاروانيان! قطعاً شما دزديد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «سقايه» پيمانه اى است كه در آن آب مى نوشند. «رحل» به خورجين و امثال آن مى گويند كه روى شتر مى گذارند. «عير» به معنى كاروانى كه مواد غذايى حمل مى كنند.(117) اين چندمين بارى است كه يوسف طرح ابتكارى مى دهد، يك بار بهاى غلّه را در بار برادران گذاشت تا دوباره بازگردند و اين بار ظرف قيمتى را در محموله برادر گذاشت تا او را نزد خود نگاه دارد. حضرت يوسف عليه السلام در مرحله ى قبل بضاعت را توسط غلامان در بار برادران گذارد، «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم» ولى در سفر دوم شخصاً سقايه را در بار بنيامين قرار داد. (چون موضوع سرّى بود). «جعل السقاية فى رحل اخيه»* در تفاسير آمده است كه در جلسه دو نفره اى كه يوسف و بنيامين با هم داشتند، يوسف از او پرسيد آيا دوست دارد در نزد وى بماند. بنيامين اعلام رضايت كرد، ولى يادآور شد كه پدرش از برادران تعهد گرفته كه او را برگردانند. يوسف گفت: من راه ماندن تو را طراّحى مى كنم و لذا با موافقتِ بنيامين اين نقشه كشيده شد. نظير فيلم ها، نمايش ها و صحنه هاى تئاتر كه افراد در ظاهر و در شكل مجرم و گناهكار احضار و مخاطب مى شوند و يا حتّى شكنجه مى گردند، ولى آنها بخاطر توجيه قبلى و رضايت شخصى و مصلحت مهم ترى آن را پذيرا شده اند. سؤال: چرا در اين ماجرا به بى گناهانى نسبت سرقت داده شد؟ پاسخ: بنيامين با آگاهى از اين طرح و اتّهام، براى ماندن در نزد يوسف اعلام رضايت كرد و باقى برادران هر چند در يك لحظه ناراحت شدند، ولى بعد از بازرسى از آنها رفع اتهام گرديد. علاوه بر آنكه كارگزاران از اينكه يوسف خود پيمانه را در ميان بار گذارده «جَعَلَ» خبر نداشتند وبطور طبيعى فرياد زدند: «انّكم لسارقون» پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «لا كِذبَ على المصلح» كسى كه براى اصلاح و رفع اختلاف ديگران دروغى بگويد، دروغ حساب نمى شود، و آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند.(118) ---------------------------------------------------------- 117) مفردات. 118) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - گاهى صحنه سازى براى كشف ماجرايى جايز است و براى مصالح مهم تر، نسبت دادن سارق به بى گناهى كه از قبل توجيه شده باشد، مانعى ندارد.(119) «انّكم لسارقون» - اگر در ميان گروهى يك نفر خلافكار باشد، مردم تمام گروه را خلافكار مى نامند. «انّكم لسارقون»119) تفسير الميزان. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز جمعه و صلوات مدام بر محمد و آل محمد.. اللهم صل علی محمد و آل محمد یابن الحسن (صلوات الله علیک) 💐 گلها همه با اذن تو برخواسته اند از بهر ظهور تو خود آراسته اند 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 تفسير روزانه قرآن در ایتا ، بله و واتساپ: @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V