eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
139 دنبال‌کننده
68 عکس
85 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِي الأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثاً يُفْتَرَي وَلَـكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلَّ شَيْءٍ وَ هُدًي وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (111) به راستى در سرگذشت آنان براى خردمندان عبرتى است. (اين) سخنى نيست كه به دروغ ساخته شده باشد. بلكه تصديق كننده ى آن (كتاب آسمانى) است كه پيش از آن آمده و روشنگر هر چيز و (مايه) هدايت و رحمت براى گروهى است كه ايمان مى آورند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «عبرت» و «تعبير» به معنى عبور است، عبور از صحنه اى به صحنه اى ديگر. «تعبير خواب» عبور از رؤيا به واقعيات. و «عبرت» يعنى عبور از ديدنى ها و شنيدنى ها به ناديدنى ها و ناشنيدنى ها. «قصصهم» شايد اشاره به داستان تمام انبيا باشد و شايد مراد، داستان يوسف، يعقوب، برادران، عزيز مصر وحوادث تلخ وشيرينى باشد كه در اين سوره آمده بود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - شرط امتياز در داستان ها، پندآموزى آنهاست. در ابتداى سوره فرمود: «نحن نقصّ عليك احسن القصص» ودر آخر فرمود: «لقد كان فى قصصهم عبرة» - چنانكه حضرت يوسف عليه السلام على رغم همه كيدها و مشكلات و موانع به عزّت و قدرت رسيد، پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نيز على رغم همه ى مكرها و... به عزّت و قدرت خواهد رسيد. «لقد كان فى قصصهم عبرة»* - تنها خردمندان از داستان ها، پند وعبرت مى گيرند. «عبرة لاولى الالباب» - عبرت آموزى از قصص قرآن، مخصوص يك زمان نيست. «لاولى الالباب» - داستان هاى قرآن، بيان واقعيّت هاى عينى و عبرت آموز است. (يافتنى است، نه بافتنى.) «ما كان حديثاً يفترى» - گفتار راست و واقعى، تأثير عميق دارد. «عبرة... ما كان حديثاً يفترى» - قرآن با كتب آسمانى ديگر همسو است. «تصديق الّذى...» - قرآن، تمام نيازهاى انسان را مطرح مى كند. «تفصيل كلّ شى ءٍ» - قرآن، هدايت محض است و آميخته با هيچ ضلالتى نيست. «هدىً» - تنها اهل ايمان از هدايت ورحمت قرآن بهره مى برند. «هدىً و رحمةً لقوم يؤمنون» - نكته سنجى و درس گرفتن عقل لازم دارد؛ «عبرة لاولى الالباب» ولى دريافت نور و رحمت الهى، ايمان نيز لازم دارد. «لقوم يؤمنون» - داستان يوسف براى جويندگان حقيقت، آيت «آيات للسائلين» براى خردمندان، عبرت «عبرة لاولى الالباب» و براى اهل ايمان، مايه ى هدايت و رحمت است. «هدىً و رحمةً لقوم يؤمنون»* 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 باسلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان هرچه به پایان ماه مبارک نزدیک می‌شویم به مراقبه و انس بیشتر با قرآن و اهل بیت علیهم السلام بیشتر نیازمندیم، خدا همه‌ی ما را رشد دهد و این ماه رمضان را آخرین ماه رمضان عمرمان قرار ندهد و اگر چنین است ما را رحمت کند و مرحوم باشیم و محروم نباشیم، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 🤲 🤲 به پایان سوره مبارکه يوسف عليه السلام رسیدیم و از فردا ان‌شاءالله وارد سوره‌ی بسیار زیبا و تأثیرگذار رعد خواهیم شد، این بهترین فرصت برای دعوت دوستانتان به گروه است 👌 با توجه به اینکه در واتساپ و بله به طور هماهنگ در سوره آل عمران ولی در ایتا در ابتدای سوره رعد هستیم دوستان بله و واتساپ اگر در ایتا هم باشند بهتر است. 🙏 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی زیبا در مقام بیات توسط مرحوم استاد عبدالباسط ❤️ " وَكُلوا وَاشرَبوا حَتّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الخَيطُ الأَبيَضُ مِنَ الخَيطِ الأَسوَدِ مِنَ الفَجرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيلِ " [البقرة: ١٨٧]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️ مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی : 👌 آیت الله مرحوم میرزا محمدحسن شیرازی در عالم مکاشفه حبیب بن مظاهر را می بیند که به او می گوید: 💐اگر به دنیا بازگردم چند کار انجام میدهم: 🌷اول : صلوات بر محمد و آل محمد، 🌷دوم : آب دادن به آدم تشنه، 🌷سوم : شرکت در مجالس عزاداری و گریه بر امام حسین (علیه السلام). 🌐 https://btid.org/fa/ 📎 📎 📎 💠 اندیشه تشیع ╭┅─────────┅╮ @kalamema 🌺 ╰┅─────────┅╯
💠 راهکارهای زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن کریم : ۱. سوره ی انبیاء ، آیه ۲ نصیحت های خدا را به بازی نگیرید ۲. سوره ی انبیاء ، آیه ۳۵ بدانید که همه ی شما طعم مرگ را می چشید ۳. سوره ی انبیاء ، آیه ۳۵ همه ی شما از طریق بد و خوب آزمایش می شوید ۴. سوره ی انبیاء ، آیه ۷۳ انسان بدون نماز و پرداخت زکات، به درجه ی بندگی خدا نمی رسد ۵. سوره ی انبیاء ، آیه ۸۰ باید قدردان دانشمندان نظامی و هسته ای باشیم ۶. سوره ی انبیاء ، آیه ۸۷ -۸۸ ذکر یونسیه ( لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین) نسخه ای برای نجات همه ی مؤمنین ۷. سوره ی انبیاء ، آیه ۹۰ برای انجام کارهای نیک، از یکدیگر سبقت بگیرید ۸. سوره ی انبیاء ، آیه ۹۰ با خدا از روی رغبت و میل سخن بگویید ۹. سوره ی حج ، آیه ۳۹ اگر به شما جنگی تحمیل شد، اجازه ی جهاد دارید ۱۰. سوره ی حج، آیه ۳۶ از حیوانی که ذبح می کنید به نیازمند هم بدهید ۱۱. سوره ی حج ، آیه ۳۰ از سخنان باطل دوری کنید ۱۲. سوره ی حج ، آیه ۲۹ برای ادای حج ابتدا از آلودگی ها پاک شوید و به نذرهای خود وفا کنید ، سپس طواف را به جای آورید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 حضرت صادق (ع) فرمود: قرآن عهد خداوند و فرمان اوست بر خلقش ، پس سزاوار است برای شخص مسلمان که در این عهد و فرمان خدا نظر افکند و روزی پنجاه آیه از آن بخواند. www.elmodin.com ↩️
بسم رب شهر رمضان با سلام و احترام پویش « بنی آدم اعضای یک پیکرند »: با شماره‌گیری تلفن رایگان ۹۹۹۸، کل یا بخش‌هایی یا ترجمه سوره واقعه را به طور کاملا رایگان می‌شنوید، آنگاه همراه اول به تعداد شرکت کنندگان در این پویش به هم‌وطنان سیستانی سیل‌زده کمک می‌کند. لطفا تماس بگیرید و از دوستان و عزیزانتان هم برای پیوستن به این پویش خیرخواهانه دعوت کنید. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ۲۴۹ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ... (1) به نام خداوند بخشنده ى مهربان 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: . «بسم اللَّه» رمز توحيد است وذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا بانام ديگران، نشانه ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم ونه به جاى نام او.(18) . «بسم اللَّه» رمز بقا ودوام است. زيرا هرچه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است.(19) . «بسم اللَّه» رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست. به كسى كه رحمان و رحيم است عشق مى ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى كنيم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است. . «بسم اللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است. . «بسم اللَّه» گام اوّل در مسير بندگى و عبوديّت است. . «بسم اللَّه» مايه فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمى افتد. . «بسم اللَّه» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست. . «بسم اللَّه» ذكر خداست، يعنى خدايا! من تو را فراموش نكرده ام. . «بسم اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت ها ونه جلوه ها و نه هوس ها. . امام رضاعليه السلام فرمود: «بسم اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر است.(20) ----- 7) بحار، ج 20 ص 218. 8) هود، 41. 9) نمل، 30. 10) كنزالعمّال، ح 29558. 11) تفسيربرهان، ج 1، ص 43. 12) مسند احمد، ج 3، ص 177 و ج 4، ص 85. 13) مستدرك، ج 3، ص 233. 14) بحار، ج 85، ص 20. 15) سنن بيهقى، ج 2، ص 50. 16) تفسير مجمع البيان و فخررازى. 17) امام رضاعليه السلام مى فرمايد: بسم اللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى نهم. تفسير نورالثقلين. 18) نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است؛ «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمدصلى الله عليه وآله ممنوع است. اثبات الهداة، ج 7، ص 482. 19) كلّ شى ء هالك الاّ وجهه» قصص، 88. 20) تفسير راهنما. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است. - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز كتاب آسمانى، يعنى هدايت تنها با استعانت از او محقّق مى شود.(21) - «بسم اللَّه» كلامى كه سخن خداوند با مردم و سخن مردم با خدا، با آن شروع مى شود. - رحمت الهى همچون ذات او ابدى و هميشگى است. «اللَّه الرّحمن الرّحيم» - بيان رحمت الهى در قالب هاى گوناگون، نشانه ى اصرار بر رحمت است. (هم قالب «رحمن»، هم قالب «رحيم») «الرّحمن الرّحيم» - شايد آوردن كلمه رحمان و رحيم در آغاز كتاب، نشانه اين باشد كه قرآن جلوه اى از رحمت الهى است، همان گونه كه اصل آفرينش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست. «الرّحمن الرّحيم» ----- 21) شايد معناى اينكه مى گويند: تمام قرآن در سوره حمد، و تمام سوره حمد در بسم اللَّه، و تمام بسم اللَّه در حرف (باء) خلاصه مى شود، اين باشد كه آفرينش هستى و هدايت آن، همه با استمداد از اوست. چنانكه رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز با نام او آغاز گرديد. «اقرأ باسم ربّك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_نور #سوره_رعد #صفحه_ ۲۴۹ __
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحیم المر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِيَ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ الْحَقُّ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يُؤْمِنُونَ (1) الف لام ميم را . آن آيات كتاب (آسمانى) است و آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو فرو آمده، حق است ولى بيشتر مردم ايمان نمى آورند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------------ تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم را در پست قبلی بخوانید. ☝️ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قرآن، كتابى بسيار با عظمت است. «تلك» - نزول كتب آسمانى، براى تربيت مردم است. «اُنزل اليك من ربّك» - در قرآن، باطل راه ندارد. «اُنزل اليك... الحق» - محور، حقانيّت است نه اكثريّت. بى توجّهى و ايمان نياوردن اكثريّت مردم، دليل بر باطل بودن راه نيست. «الحقّ ولكن اكثر النّاس لايؤمنون» - اكثريّت مردم حقّ گرا نيستند. «اكثر النّاس لايؤمنون» - رهبر بايد بداند كه بسيارى از مردم به او ايمان نمى آورند، پس با آمادگى بيشترى با اين مسأله روبرو مى شود. (مفهوم كلّ آيه) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ🌸 ✅ حضرت آیت الله خامنه ای : روزانه حداقل یک صفحه قرآن بخوانید. ⏰ ۱:۳۹ ثانیه دلدادگی با قرآن ۶۳۹ _ فرازی پر شور و احساسی از استاد مرحوم سید متولی عبدالعال 🔶️🔶️ این تلاوت زیبا را هدیه میکنیم به ارواح مطهر و منور شهیدان : 🌷 سردار محمدرضا زاهدی 🌷 سردار محمد هادی حاج رحیمی 🌷حسین امان اللهی 🌷 سید مهدی جلالتی 🌷محسن صداقت 🌷علی آقا بابایی 🌷سید علی صالحی روزبهانی که روز گذشته در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به کنسولگری ایران در دمشق به شهادت رسیدند. 🌷روحشان شاد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 🔶️ در ثواب نشر قرآن و ترویج فرهنگ شهادت سهیم باشید. 🤲 اللهم عجل لولیک الفرج
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَي عَلَي الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّي يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ (2) خداست آنكه آسمان ها را بدون ستون هايى كه آنرا ببينيد برافراشت، سپس بر عرش (مقام فرمانروايى) برآمد وخورشيد وماه را كه هر كدام تا زمان معينى حركت دارند، تسخير نمود. او كار (هستى) را تدبير مى كند، آيات خود را به روشنى بيان مى كند تا شايد به لقاى پروردگارتان يقين حاصل كنيد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آياتى در قرآن برنگهدارى آسمان ها (وزمين) توسط خدا دلالت مى كند، از جمله: الف: آيه فوق، «اللَّه الّذى رفع السّموات بغير عمد ترونها» ب: «ان اللَّه يمسك السّموات والارض ان تزولا ولئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده»(1) همانا خداوند آسمان ها و زمين را از سقوط حفظ مى كند و اگر روى به سقوط نهند، هيچكس جز او نمى تواند آنها را نگهدارد. ج: «و يمسك السّماء ان تقع على الارض الاّ باذنه»(2) و خداوند از سقوط آسمان بر زمين جلوگيرى مى كند. علامه طباطبايى (ره) در تفسيرالميزان مى گويد: مراد از «تفصيل» جدا كردن كرات آسمانى و زمين از يكديگر است، و مشاهده ى اين تفكيك، ما را بر قدرت تفكيك مردم در قيامت آگاه مى سازد. «عَمد» جمع عمود به معناى ستون و پايه است. از حضرت على عليه السلام سؤال شد كه خداوند چگونه به حساب همه خلائق مى رسد؟ حضرت فرمودند: همان گونه كه به همه خلايق رزق مى دهد.(3) ----------------------------------------------------- 1) فاطر، 41. 2) حج، 65. 3) تفسيركبير فخررازى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آسمان ها بر پايه هايى استوارند. «بغير عمد ترونها» نديدن دليل بر نبودن نيست. امام رضاعليه السلام فرمودند: «فثَمّ عَمَد ولكن لا ترونها»(4) پايه هايى هست، ولى شما آنها را نمى بينيد. - خورشيد نيز در حال حركت است. «كلّ يجرى» - كرات آسمانى در مقدار حركت خود، زمان بندى شده اند. «اجل مسمّىً» - هستى تحت تدبير الهى است. «يدبّر» - دست خداوند در تفصيل آيات باز است. (چه تفصيل آيات تشريعى و چه تفصيل آيات تكوينى) «يفصّل الآيات» - نظام هستى، هدفدار است. «يجرى لاجل - لعلكم بلقاء ربّكم توقنون» آفرينش جهان بدون معاد، كارى لغو و بيهوده است. - دليل بر معاد، همان دليل توحيد است. خدايى كه مى آفريند وتدبير و... مى كند، قيامت را هم برپا خواهد كرد. «رفع، استوى، يدبر،... بلقاء ربّكم توقنون» ----------------------------------------------------------- 4) بحار، ج 60، ص 79. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
دوستان عزیز سلام دیدید توی ماه مبارک چقدر قرآن خوندن راحته 👌 ماه رمضان رو به اتمامه😭، تا می‌تونید قرآن بخونید؛ با ترجمه، بی ترجمه، با فهم معانی، بدون فهم معانی، هرجوری بخونیم نوره ان‌شاءالله و هر یک آیه یک ختم قرآن ان‌شاءالله، تا دست و بال شیاطین بسته است فرصت غنیمت شمار ای دوست❗️ فرمودند بدبخت کسی است که ماه رمضانی بر او بگذرد و از آمرزش خدا محروم بماند، نفرمودند شب‌های قدر بگذرد فرمودند ماه رمضان، این شب‌ها و روزهای آخر رو قدر بدونیم ‼️ پروردگارا ! هیچیک از اعضاء محترم این کانال و خانواده‌هایشان را از فیوضات ماه مبارک رمضان و عیدفطر محروم نفرما 🤲
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَاراً وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (3) و اوست خدايى كه زمين را گسترانيد و در آن كوه ها و نهرها قرار داد و از هر ميوه اى، دو جفت در آن قرار داد. او روز را با شب مى پوشاند. قطعاً در اين (امور) براى كسانى كه فكر مى كنند نشانه هايى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه قبل درباره ى آسمان ها بود واين آيه در مورد زمين ونعمت هاى زمينى است. «رواسى» جمع «راسيه» به معناى ثبوت است و از اينرو به كوه هاى ثابت و استوار رواسى مى گويند. «زوج» و «زوجان» هر دو به معناى نر و ماده است. گرچه «لينه» دانشمند گياه شناس، در قرن 18 موفق به كشف قانون زوجيّت گياهان شد، امّا اسلام در هزار و چند صد سال قبل به اين نكته اشاره كرده است. البتّه مردم مسئله ى نر و ماده را در بعضى گياهان مثل خرما، فهميده بودند، ولى عموميّت زوجيّت از طريق قرآن اعلام شد. نر و ماده در گياهان، گاهى در يك درخت يا شكوفه و گاهى در دو درخت يا دو شكوفه است.(5) جمله «مدّ الارض» شايد به بيرون كشيده شدن زمين از زير آب اشاره دارد كه در روايات به نام «دَحْو الارض» آمده است. اين احتمال با نظريه زمين شناسان امروزى كه مى گويند: زمين ابتدا در زير آب قرار داشته، مطابقت دارد. واللَّه العالم نظام آفرينش بر اساس زوجيّت است: الف: زوجيّت در نباتات؛ «وانبتت من كلّ زوج بهيج»(6) ب: زوجيّت در حيوانات؛ «و من الانعام ازواجاً»(7) ج: زوجيّت در انسان؛ «خلق لكم من انفسكم ازواجاً»(8) د: زوجيّت در همه چيز؛ «و من كلّ شى ءٍ خلقنا زوجين»(9) ------------------------------------------------------- 5) تفسير فرقان. 6) حج، 5. 7) شورى، 11. 8) روم، 21. 9) ذاريات، 49. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - گستردگى زمين، حكيمانه و با تدبير انجام گرفته است. «مدّ الارض» (گستردگى زمين و وجود كوهها در آن، باعث حفظ تعادل زمين و عامل بهره مندى انسان هاست، زيرا كه اگر تمام زمين مسطح يا كوهستانى بود، امكان زندگانى وجود نداشت.) - كوهها، منبع ذخيره آب و نهرها وسيله ى توزيع آب و هر دو زمينه ساز زندگى انسان ها هستند. «رواسى و انهاراً» - توالى و تبادل شب و روز، عامل زندگى است. «يغشى الّيل النّهار» (وگرنه يا همه چيز در اثر حرارت مى سوخت و يا بواسطه ى عدم نور و حرارت پژمرده مى شد و يخ مى زد.) - جهان طبيعت، كلاس درس است نه خانه غفلت. «لقوم يتفكّرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَفِي الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَي بِمَاء وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَي بَعْضٍ فِي الأُكُلِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (4) و در زمين قطعاتى است مجاور هم و باغ هايى از انواع انگور و كشت زار و درختان خرما (محصولاتى مختلف) همانند و غير همانند كه همه با يك آب آبيارى مى شوند و بعضى ميوه ها را در خوردن بر بعضى برترى داديم. همانا در اين (تنوع ميوه ها و مزه ها با آنكه از يك آب و خاك تغذيه مى شوند) براى كسانى كه تعقل دارند حتماً نشانه هايى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: كلمه «صنوان» بر خلاف ظاهرش كه قالب تثنيه دارد، جمع «صِنو» به معناى شاخه اى است كه از اصل درخت خارج مى شود، و در اينجا به معناى مشابه و مانند است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - زمين، قطعاتى مجاور يكديگر است كه هر قطعه اى استعداد خاص خود را داراست. «قطع مجاورات» - تنوع ميوه ها با رنگ، مزه، بو و شكل هاى مختلف، همه از نشانه هاى قدرت الهى است. «لاياتٍ» - تنوع ميوه ها با اراده و خواست خداوند است وگرنه يك آب، يك نوع مزه بيشتر ندارد. «يُسقى بماءٍ واحد» - همجوارى، دليل يكسانى نيست. ملاك برترى، بهره دهى بيشتر است. «متجاورات - نفضّل فى الاُكل» - انديشمندان از خوردنى ها، روح ايمان خود را نيز تقويت واشباع مى كنند در حالى كه ديگران، تنها به پركردن شكم خود اكتفا مى نمايند. «لايات لقوم يعقلون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِن تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَئِذَا كُنَّا تُرَاباً أَئِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ الأَغْلاَلُ فِي أَعْنَاقِهِمْ وَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدونَ (5) اگر تعجب مى كنى پس عجيب گفتار آنهاست (كه مى گويند:) آيا آنگاه كه خاك شديم، آيا به آفرينش تازه اى در مى آييم؟ آنانند كسانى كه به پروردگارشان كفر ورزيدند و همانانند كه غلّ ها در گردنشان باشد و همانانند همدم آتش كه در آن جاودانه اند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه خطاب به پيامبر مى فرمايد: از انكار نبوّت توسط مردم تعجّب مكن، زيرا آنها از قدرت من، در زنده كردن مردگان نيز در تعجّباند و آن را باور ندارند. منكرين معاد دليلى بر محال بودن معاد، ارائه نداده اند و تنها وقوع آن را بعيد مى شمرند. در مقابل، قرآن علاوه بر ذكر عدالت و حكمت خداوند كه مستلزم وجود قيامت است، بارها در مقام جواب از اين استبعاد منكرين برآمده است؛ يك جا مى فرمايد: اگر شما در وقوع قيامت شك داريد، از آفرينش ابتدايى خود ياد كنيد كه ما چگونه شما را از خاك و نطفه آفريديم. «ياايها النّاس ان كنتم فى ريب من البعث فانّا خلقناكم من تراب ثم من نطفة»(10) و در جاى ديگر مى فرمايد: اى پيامبرصلى الله عليه وآله! به مردم بگو: همان كسى كه بار اول شما را آفريد، بار ديگر در قيامت شما را خلق خواهد كرد و جاى هيچ گونه تعجّبى هم نيست. «قل يحييها الّذى أنشاها اوّل مرّة و هو بكلّ خلق عليم»(11) ------------------------------------------------------ 10) حج، 5. 11) يس، 79. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انكار معاد يعنى انكار قدرت، عدالت و حكمت خداوند و اين كفر است. «اولئك الّذين كفروا» - منكر معاد چون تمام هدفش دنياست، به غل و زنجير ماديّت، هواپرستى، جهل و خرافات مبتلا مى گردد و اينچنين كسى در آخرت نيز در غل و زنجير عذاب الهى خواهد بود. «الاغلال» - غل و زنجير در قيامت بر روى گردن منكرين نيست تا بتوانند آن را بردارند، بلكه چنان به درون گردنشان فرو رفته كه قابل برداشتن نيست. «فى اعناقهم» - منكر معاد چون توشه اى براى رهايى خود از قهر الهى فراهم نكرده، هميشه در عذاب باقى است. «خالدين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَقَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِمُ الْمَثُلاَتُ وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِّلنَّاسِ عَلَي ظُلْمِهِمْ وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ (6) وپيش از رحمت ونيكى، به شتاب از تو عذاب وبدى مى خواهند در حالى كه پيش آنان عذاب ها بوده است. وهمانا پروردگارت نسبت به مردم با همه ستمشان داراى آمرزش است و به يقين پروردگارت سخت كيفر است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «مَثُلات» جمع «مثله» عذاب وعقوبتى است كه به انسان روى مى آورد. گاهى عناد و لجاجت به جايى مى رسد كه انسان حاضر است آرزوى هلاكت كند، ولى حقّ را نپذيرد. در قرآن مجيد به نمونه هايى از اين نوع روحيّه ها اشاره شده است، از جمله: كافران مى گفتند: «و اذ قالوا الّلهم اِن كان هذا هوالحقّ من عندك فامطر علينا حجارة من السّماء او ائتنا بعذاب اليم»(12) خدايا! اگر اين قرآن، حقّ و از جانب توست، پس يا از آسمان بر ما سنگ ببار و يا ما را به عذابى دردناك مبتلا نما (كه ما آن را نمى پذيريم). در جاى ديگر آمده: اگر ما اين قرآن را بر غير عرب (عجم) نازل مى كرديم و پيامبر آن را بر مردم قرائت مى فرمود: «ولو نزّلناه على بعض الاعجمين فقرأه عليهم ما كانوا به مؤمنين»(13) ايمان نمى آوردند وآن را نمى پذيرفتند. يا اينكه اهل كتاب به كفّار و بت پرستان مى گفتند: «الم تر الى الّذين اوتوا نصيباً من الكتاب يؤمنون بالجبت و الطاغوت و يقولون للذين كفروا هؤلاء اهدى من الّذين آمنوا سبيلاً»(14) راه شما از راه اسلام بهتر است. در صورتيكه اهل كتاب از مشركان به اسلام نزديكترند، ولى لجاجت، آنها را از ابراز حقّ دور مى داشت. تعجيل عدّه اى از مردم به نزول قهر الهى، مى تواند به واسطه اين دلايل باشد: الف: غفلت و فراموشى تاريخ گذشتگان و باور نكردن و بعيد دانستن قهر الهى. ب: حسادت به داشته هاى ديگران. چنانكه در تاريخ آمده است چون اميرمؤمنان، حضرت على عليه السلام به امامت رسيد، شخصى كه تحمّل اين موضوع را نداشت، آرزوى مرگ كرد كه در شأن نزول سوره معارج بدان اشاره شده است. ج: احساس بريدگى و يأس و به بن بست كامل رسيدن. د: استهزا و عدم قبول و پذيرش، حتّى به قيمت جان دادن. قرآن مى فرمايد: اگر خداوند به جهت گناه و عملكرد بد مردم آنها را فوراً عذاب كند، هيچ كس روى زمين باقى نمى ماند، امّا او از راه لطف، صبر مى كند تا شايد مردم توبه كنند. «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بظلمهم ما ترك عليها من دابّة و لكن يؤخّرهم الى اجل مسمّى...»(15) و آيه «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بما كسبوا ماترك على ظهرها من دابّة...»(16) ----------------------------------------------------------- 12) انفال، 32. 13) شعراء، 198 - 199. 14) نساء، 51. 15) نحل، 61. 16) فاطر، 45. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان در اثر لجاجت، چنان سقوط مى كند كه حاضر است نابود شود، ولى حقّ را نپذيرد. «و يستعجلونك بالعذاب» - تاريخ پيشينيان، بهترين الگو و نمونه است. «قد خلت من قبلهم المثلات» - قهر الهى را شوخى نپنداريد و به نمونه هاى گذشته توجّه كنيد. «من قبلهم المثلات» - سنّت خداوند مهلت دادن است و كارى به عجله مردم ندارد. «لذو مغفرة» - راه توبه و بازگشت، براى افراد لجوج نيز باز است. «لذو مغفرة... على ظلمهم» - خداوند، انسان ها را با همه ى بدى هايى كه از آنها سر مى زند باز دوست دارد. «لذو مغفرة للنّاس على ظلمهم» - لطف خداوند بر قهر او مقدم است. «مغفرة - عقاب» - خوف و رجا و بيم و اميد، در كنار هم عامل رشد است. «لذو مغفرة - لشديد العقاب» - قهر ولطف الهى از مقام ربوبيّت اوست. «ربّك لذو مغفرة، ربّك لشديد العقاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ (7) وكسانى كه كفر ورزيدند مى گويند: چرا از طرف پروردگارش نشانه اى (آشكار و به دلخواه ما) بر او نازل نشده است؟ (اى پيامبر) تو فقط بيم دهنده اى و براى هر قومى راهنمايى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: از ابن عباس نقل شده كه پيامبراكرم صلى الله عليه وآله دست مباركشان را بر روى سينه گذاشتند و فرمودند: «انا المنذر» و آنگاه به على بن ابيطالب عليهما السلام اشاره كردند و فرمودند: «انت الهادى، بك يهتدى المهتدون بعدى»(17) ------------------------------------------------------- 17) تفسيركبير، ج 19، ص 14. طبرى و ابن كثير و احقاق الحقّ، (ج 3، ص 87) نيز آن را نقل كرده اند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - كافران، توقّعات نابجا از خدا و پيامبرش دارند. (آنها خواستار نشانه ها و معجزه هايى بر اساس هوا وهوس خود هستند.) «لولا انزل عليه اية» - انسانِ بهانه جو، لايق خطاب الهى نيست. «انّما انت» خداوند گفتار كفّار را بى جواب گذارده و پيامبر را مخاطب قرار داده است. - تربيت، هم به تهديد نياز دارد و هم به ارشاد. «انمّا انت منذر و لكلّ قوم هاد» - براى جامعه ى جاهل غافل، هشدار بيش از بشارت ضرورت دارد. «انما انت منذر»(18) - كار اصلى پيامبران، ارشاد و انذار است؛ «انما انت منذر» نه برآوردن خواسته هاى بى ربط مردم و عرضه معجزه در هر لحظه و براى هركس. «لولا انزل عليه آية» - با آنكه ديگر پيامبرى مبعوث نمى شود، امّا خداوند حجت خود را بر همه ى مردم تمام مى كند و هرگز زمين از حجت خالى نمى ماند. «و لكلّ قومٍ هاد» - انبيا تنها به مشرق زمين اختصاص نداشته اند. «و لكلّ قوم هادٍ» - در عصر حاضر نيز ما بايد امام يا هادى زنده داشته باشيم. «ولكلّ قوم هاد»(19) ----------------------------------------------------- 18) حدود 120 مرتبه واژه «انذار» در قرآن آمده كه 100 مرتبه آن در مكه نازل شده است. 19) در تفاسير مجمع البيان و كنزالدقائق، 26 حديث آمده كه مراد از «هاد» ائمه معصومين عليهم السلام هستند. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
با درود فراوان و آرزوی تندرستی و خوشبختی 🍃 *استشمام عطر سلامت روح و سعادت نفس در این عید بندگی، پس از میهمانی بزرگ پروردگار، در آغاز فصل زنده شدن طبیعت را به شما و خانواده محترمتان شادباش عرض می نمایم* 🪻 *اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ بحق این روز و بحق انبیاء و اولیا، ما را به راه نیک و خیر راهنما باش و عاقبت امورمان را به نیکویی ختم کن و از راه تاریکی هاو شر در امان بدار*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم اللّهُ يَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ كُلُّ أُنثَي وَمَا تَغِيضُ الأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ وَكُلُّ شَيْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ (8) خداوند مى داند آنچه را كه هر ماده اى (در شكم) حمل مى كند و آنچه را كه رحم ها جذب مى كنند (مثل نطفه) و آنچه را كه (در مراحل بعد از جذب) مى افزايند و هر چيز نزد او به مقدار و اندازه اى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در اين آيه، ابتدا از علم خداوند نسبت به حمل هر ماده اى، (چه داراى رَحم باشد مثل انسان و حيوان و چه داراى رَحم نباشد مثل نبات و جماد) سخن به ميان آمده و سپس به موجودات داراى رحم اشاره شده است. «غيض» به معناى فرو بردن (نطفه) است. يعنى خداوند، به آن آبى كه رحم به خود جذب مى كند و در آن تغييراتى مى دهد و رو به رشد وزيادى مى برد، آگاه است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند حالات بارورى تمام موجودات را مى داند. «يعلم ما تحمل كل انثى» - علم خداوند، به جزئيات هم تعلق مى گيرد. (او از نژاد، صفات، استعدادها، شكل و جنس جنين آگاهست.) «يعلم... ماتغيض... وما تزداد» - در تكامل يا نقص نوزاد، رَحم نقش مهمى دارد. «ما تغيض الارحام وماتزداد» - نظام آفرينش موجودات بر اساس مقدار و ميزان دقيق است. «بمقدار» (يعنى اگر مدت حمل كم يا زياد شود، اگر حمل سقط شود يا چند قلو گردد، اگر حمل، ناقص الخلقه يا داراى عضو زيادى شود، اين كم و زيادى «تغيض و تزداد» بر اساس يك فرمول حساب شده است.) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ (9) او به نهان و آشكار آگاه است بزرگ و بلند مرتبه است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آشكار و نهان، براى انسانِ محدودى كه حواس پنجگانه او حتّى از بسيارى از حيوانات محدودتر است، مطرح است. امّا براى خداىِ خالق غيب و شهود، چنين چيزى معنا ندارد. امام صادق عليه السلام در مورد «عالم الغيب و الشّهادة» فرمودند: «الغيب ما لم يكن والشّهادة ما قد كان»، غيب يعنى چيزى كه نبوده و شهادت يعنى چيزى كه بوده است.(20) --------------------------------------------------------- 20) تفسيربرهان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند نسبت به هر كمالى، بزرگ «كبير» و نسبت به هر نقص و عيبى، پاك و منزّه است. «متعال» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم سَوَاء مِّنكُم مَّنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَمَن جَهَرَ بِهِ وَمَنْ هُوَ مُسْتَخْفٍ بِاللَّيْلِ وَسَارِبٌ بِالنَّهَارِ (10) (براى او) يكسان است كه از شما كسى سخن را سرّى گويد وكسى كه آنرا آشكارا گويد وكسى كه خود را به شب مخفى كند وكسى كه در روز آشكارا حركت كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه كه ظاهراً توضيح و تكميل آيه سابق است، يكى از بسيار آياتى است كه در رابطه با علم خداوند، به اعمال كوچك و بزرگ و ظاهر و پنهان و حتى افكار و نيّات انسانها، در قرآن مجيد آمده است، و اگر انسانها به چنين علمى از طرف پروردگار ايمان داشته باشند، مى تواند بهترين عامل حيا و تقوى و بزرگترين وسيله تربيت آنها باشد. زيرا سبب تشويق نيكوكاران و تهديد بد كاران مى گردد. جالب آنكه خداوند در اين آيه، علم خود را به حرف هاى سرّى و كارهاى مخفى و شبانه، قبل از كلامهاى علنى و كارهاى آشكار روزانه ذكر كرده است. كلمه «سارب» از «سَرب» در اصل به معناى آب جارى است، ولى به كسى كه در روز به سراغ كارى مى رود نيز گفته مى شود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - علم خداوند نسبت به همه چيز يكسان است. (نه مثل علم و آگاهى ما كه نسبت به بعضى چيزها بيشتر و نسبت به بعض ديگر كمتر و يا در حد هيچ است.) «سواء منكم ...» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ (11) براى انسان فرشتگانى است كه پى درپى او را از پيش رو و از پشت سر از فرمان خداوند حفاظت مى كنند. همانا خداوند حال قومى را تغيير نمى دهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسيبى بخواهد پس هيچ برگشتى براى آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كننده اى براى آنان نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «معقبات» جمع «معّقبة» است و حرف «تاء» آن براى تأنيث نيست، بلكه براى مبالغه است. مثل علامة، لذا فاعل «يحفظونه» مذكر آمده است. البتّه مراد از «معقبات» تعقيب انسان نيست تا با «بين يديه» منافات داشته باشد، بلكه منظور، تعاقب و پى درپى آمدن ملائكه شب و روز است. مراد از «امر اللَّه» در اين آيه قهر و عذاب الهى نيست، زيرا معنا ندارد كه فرشتگان انسان را در برابر كيفر الهى حفاظت كنند، بلكه مراد خطرات و حوادث طبيعى است. چون طبيعت مخلوق خداست و آنچه در آن بگذرد نيز به خواست و اراده ى او مى باشد. در آيات و روايات متعدّد از فرشتگانى ياد شده كه مأمور حفظ جان انسان و ثبت كارهاى او هستند و از آنان در برابر خطراتى كه مورد اراده ى حتمى خداوند نيست محافظت مى نمايند. البتّه بنابر مستفاد از روايات، همينكه اراده ى قطعى خداوند رسيد، فرشتگانِ محافظ، مأموريّت حفاظت را رها و انسان را به دست اجل حتمى الهى مى سپارند. بنابراين امر و فرمان خداوند دوگونه است، حتمى و غيرحتمى (قضا و قدر) و فرشتگان فقط انسان را از حوادث غير حتمى حفظ مى كنند، بديهى است كه اين حفاظت باعث سلب اختيار از انسان نمى شود و سرنوشت انسان ها و امتّ ها همچنان در اختيار خود آنهاست. حفاظت فرشتگان هم از جان انسان هاست و هم از اعمال و رفتار آنها «ان عليكم لحافظين - يرسل عليكم حفظة» و هم از ايمان و فكر آنها در برابر انحرافات و وساوس شيطانى، زيرا «يحفظونه» هم شامل روح مى شود و هم شامل جسم. امام سجادعليه السلام با اشاره به اين آيه فرمودند: گناهانى كه نعمت ها را تغيير مى دهند عبارتند از: ظلم به مردم، ناسپاسى خداوند و رها كردن كارهاى خيرى كه انسان به آن عادت كرده است.(21) اين آيه در مورد جوامع بشرى است، نه تك تك افراد انسانى. يعنى جامعه ى صالح، مشمول بركات خداوند و جامعه ى منحرف، گرفتار قهر الهى مى شود. امّا اين قاعده در مورد فرد صالح و انسان ناصالح صادق نيست، زيرا گاهى ممكن است شخصى صالح باشد، ولى بخاطر آزمايش الهى گرفتار مشكلات شود و يا اينكه فردى ناصالح باشد، ولى به جهت مهلت الهى، رها گردد.21) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند انسان را رها نمى گذارد. «له معقبات» - گروهى از فرشتگان الهى، محافظ انسان ها هستند. «له معقبات» - خداوند انسان را از حوادث غير مترقّبه حفظ مى كند، «له معقبات يحفظونه» نه از حوادثى كه با علم وعمد براى خود بوجود مى آورند. «انّ اللَّه لايغيّر مابقوم» - خطرات وحوادث گوناگون، انسان را احاطه كرده است. «من بين يديه ومن خلفه» - خداوند نعمتى را كه عطا فرمايد پس نمى گيرد، مگر آنكه مردم، آن نعمت را ناسپاسى كنند. «انّ اللَّه لايغيّر ما بقوم» - به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نرويد، سرنوشت شما به دست خودتان است. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم» - حفاظت خداوند تا زمانى است كه انسان، كفران نعمت نكند وگرنه از لطف الهى محروم و به حال خود رها خواهد شد. «اذا اراد اللَّه بقوم سوءاً» - برخوردارى از نعمت هاى ظاهرى و بيرونى، وابسته به كمالات نفسانى و حالات درونى است. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم» در جاى ديگر مى فرمايد: «و لو انّ اهل القرى آمنوا و اتَّقَوا لفتحنا عليهم بركات من السّماء و الارض...»(22) - اراده ى خداوند بالاتر از همه ى اراده هاست. «اذا اراد اللَّه بقوم سوءاً فلامردّ له» ------------------------------------------------------------ 22) اعراف، 96. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_رعد #صفحه_۲
آیه امروز و ما ادراک آیه امروز ☝️ آیه ۱۱ سوره رعد 👌 حتما بخوانیم و بیاندیشیم و مطالعه کنیم 🌺 اگر مطلب جدیدی یافتید برای بنده هم ارسال بفرمایید. 🙏