eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه : ۱۳ ▫مفسر: علامه جوادی آملی ❗ ️ویژگی های ر‌وز : 🔸ممنظور از روز قیامت، یک روز دنیا نیست یعنی: 🔺در برابرش، شب🌚 نیست. 🔺در برابرش، چند روز نیست بلکه تنها همان یک روز است. 🔺طولش به اندازه ۵۰ هزار سال است که برای مومن بیشتر از یک نماز واجب طول نمی کشد! پس این۵۰ هزار سال هم برابر با سالهای دنیا🌏 نیست. 🔺خدا در قرآن📖 میفرماید آفرینش زمین و آسمان در ۶ روز (۶ مرحله) بوده که دو روزش برای خلق آسمان، دو روز دیگرش برای خلق زمین و دو روز هم برای خلق آنچه بین زمین و آسمان است می باشد(سوره حدید) 🔺منظور از روز قیامت، است(مالک یوم الدین). ان الدین لواقع(ذاریات-۶) در آن زمان و حقیقت که دین خداست نمایان می شود. دین حقایقی دارد که روشن میشود مثل معنای توحید و وحی و رسالت و باطن افراد و غیره. یک بخش دین هم جزاست که ظاهر می شود. 🔺 در آنجا ماهیت خود را از دست می دهد زیرا وقتی آسمان و زمین و کل نظام تغییر کرد دیگر حرکت وضعی و غیره برای زمین وجود ندارد که برایش سال و ماه و روز و ساعت و دقیقه⏱ باشد. 🔺 انسان تمام نتایج اعمالش را می بیند. دهانش مهر شده و اعضایش به سخن در می آیند و کارهایشان در دنیا را می گویند. 🔺 در آنجا کسی چیزی نیست.(یومٌ لا یملک لنفس شیئا) در دنیا انسان به دو صورت مالک است: ضابطه و با کار و معامله یا رابطه و با ارث. اما در آنجا انسان مالک نیست. 🔺با ظهور حق، تمام مکاتب کنار رفته و همه را به روشنی می یابند پس جایی برای شک یا کفر باقی نمی ماند. دیگر اختلافی بین دانشمندان نخواهد بود و همه مکتب حق را با تمام وجود درک می کنند و میپذیرند. ................................... 📚کانال «تفسیر تسنیم» ☑ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۱۴ ▫ مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: خدای سبحان، محجوب و مخفی نیست بلکه انسان، تبهکار است که نمیبیند. الله نور السماوات و الارض(نور-۳۵) حال مگر میشود که آنچیزی که ظهور و روشنی آسمان و زمین، به وجود اوست، مخفی باشد؟ خیر این خود انسان است که با گناه پرده می افکند بر دیدگان، وگرنه اولیاء الله میبینند. 📣خدا را با می توان دید. خداوند در توضیح کفار گوید: «ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻛﺎﻧﺖ ﺃﻋﻴﻨﻬﻢ ﻓﻲ ﻏﻄﺎﺀ ﻋﻦ ﺫﻛﺮﻱ» (کهف-۱۰۱) یعنی چشم کفار غطاء و حجاب دارد که ذکر خدا را نمی بیند. 🔺 حال، یاد که دیدنی نیست! پس معلوم است که انسان در درونش چشمی دیگر دارد که یاد و ذکر خدا را میبیند. این چشم درون همان است که خدا فرمود چشم ظاهرشان کور نیست اما چشم باطنشان کور است «ﻻ ﺗَﻌْﻤَﻲ ﺍﻷﺑﺼﺎﺭ ﻭﻟﻜﻦ ﺗَﻌْﻤَﻲ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏُ ﺍﻟﺘﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﺼﺪﻭﺭ» (حج-۴۶) اگر گناه کردی آن چشم درون بسته می شود و دیگر خدا را نمی بینی و فکر میکنی خدا نیست! بخش 2️⃣: در غیب زمان وجود ندارد. 🔺اگر کسی از زمان بالاتر آمد وارد غیب میشود و گذشته و آینده را میبیند چون در غیب زمان مطرح نیست. خدا به پیامبر داستانهای گذشتگان را میگوید و سپس می فرماید «تو در آن زمان نبودی» اما جریان را به پیامبر نشان میدهد و او میبیند در حالیکه گذشته قابل دیدن نیست! «ﻛﻼ ﻟﻮ ﺗﻌﻠﻤﻮﻥ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﻟﺘﺮﻭﻥ ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ» اگر علم یقین را بدانید(به مقام علم یقین برسید) جهنم را خواهید دید. بخش 3️⃣: ﺷﻮﺍﻫﺪ ﻧﻘﻠﻲ ﺑﺮ اینکه قیامت همین حالا هم وجود دارد: 🔺ﺍﻟﻒ . ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ ﻏﻔﻠﺖ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٴ ﺑﻲ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ: «ﻟﻘﺪ ﻛﻨﺖ ﻓﻲ ﻏﻔﻠﻪ ﻣﻦ ﻫﺬﺍ ﻓﻜﺸﻔﻨﺎ ﻋﻨﻚ ﻏﻄﺎﺀﻙ ﻓﺒﺼﺮﻙ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺣﺪﻳﺪ» (ق-۲۲) وقتی شخص را در قیامت آماده سوال جواب کردند جهنم را به او نشان میدهند و میگویند تو ازینها در غفلت بودی و فکر میکردی وجود ندارد. خب در صورتی گفته میشود «تو از این غافل بودی» که آن چیز در همان زمانِ غفلت موجود بوده باشد وگرنه غفلت معنا ندارد. پس اگر چشم باطن شخص بواسطه پاکی از گناه باز باشد همین الان جهنم و بهشت را میبیند. 🔺ب . ﻣﺸﺎﻫﺪﻩٴ ﺩﻭﺯﺥ ﺑﺮﺍﻱ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ قرآن ﻓﺮﻣﻮﺩ : «ﻛﻼ ﻟﻮ ﺗﻌﻠﻤﻮﻥ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﻟﺘﺮﻭﻥ ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ» ‏(تکاثر_۵و۶) ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﻫﻞ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﻴﻨﻴﺪ . ﭘﺲ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﻻﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ. 🔺ﺝ . ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ﴿ﺹ﴾ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ: ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﺷﺪ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺷﺪ . ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ نیز ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺷﺪ ﻭ ﻏﺬﺍﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲﺧﻮﺭﻧﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺑﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻲﭼﺸﻴﺪﻧﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺩﻳﺪ . ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺪﻭﻡ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺍﺝ، ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻧﻤﻲﻛﺮﺩ! 🔺د . ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺣﺎﺭﺛﺔ ‏( 33 ‏) ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺣﺎﺭﺛﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ ‏( ﺃﺻﺒﺤﺖ ... ﻣﻮﻗﻨﺎً ‏) یعنی در حالی صبح کردم که به یقین رسیده بودم ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻳﻘﻴﻨﺖ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ ﻣﻦ ﺟﻬﻨﻢ ﻭ صدای ﺍﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﻣﻲﺷﻨﻮﻡ . ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﻣﺘﻨﻌﻤﻴﻦ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﻴﻨﻢ . ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏(ﻋﺒﺪ ﻧﻮّﺭ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﻠﺒﻪ) خدا قلبش را نورانیت💡 بخشیده است. پس بهشت و جهنم هست اما در مکانی دیگر و ما هنوز وارد آن نشده ایم. 📚کانال «تفسیر تسنیم» ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۱۵ ▫مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: جهنم و بهشت همین حالا وجود دارد... جهنم و بهشت همین حالا هم وجود دارد اما تنها اولیای خدا و عارفان میبینند. روایت است وقتی امام سجاد در سوره حمد به مالک یوم الدین میرسید آنقدر تکرار میکرد که بیهوش میشد. خب پس حتما چیزی میدیده که عظمتش او را بیهوش میساخته وگرنه صرف مفهوم و گفتن آن که آدم را از پا نمی اندازد! گویند آن است که انسان، جهنم🔥 را حالا ببیند! بخش 2️⃣: انسان را یک بعدی بار آوردن درست نیست. 🔺 اگر فقط به انسان، رحیم بودن خداوند را نشان دهیم جرات پیدا کرده و مغرور می شود. لذا باید صفت «مالک یوم الدین» بودن خدا را هم نشان داد که بداند خدا مالک روز جزا هم هست. جهنمِ روز جزا به فرموده حضرت امیر، جاییست که هیچ رحمتی در آن نیست. بدین صورت انسان در مسیری بین خوف و رجا حرکت می کند. بخش 3️⃣: علم، ابزار است و قبل از آن تهذیب است. خداوند، علم📖 را یک ابزار میداند و نه یک هدف. به همین دلیل در آیه ۹ سوره زمر میفرماید اول باید تهذیب داشته باشید و بعد به سراغ علم بروید. «ﺃَﻣَّﻦْ ﻫُﻮَ ﻗَﺎﻧِﺖٌ ﺁﻧَﺎﺀَ ﺍﻟﻠَّﻴْﻞِ ﺳَﺎﺟِﺪﺍً ﻭَﻗَﺎﺋِﻤﺎً ﻳَﺤْﺬَﺭُ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓَ ﻭَﻳَﺮْﺟُﻮﺍ ﺭَﺣْﻤَﺔَ ﺭَﺑِّﻪِ ﻗُﻞْ ﻫَﻞْ ﻳَﺴْﺘَﻮِﻱ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻟَﺎ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﻳَﺘَﺬَﻛَّﺮُ ﺃُﻭﻟُﻮﺍ الالباب» تهذیب هم همان حرکت در مسیر بین خوف و رجاست. 📚کانال «تفسیر تسنیم» ✅ @tafsire_tasnim1
آیت‌الله جوادی آملی: 🔹آن که روسری خود را بر سر چوب می کند، با قرآن مخالف نیست بلکه با شرایط کشور مخالف است! 🔹کشوری که مشکل مالی داشته باشد، دینش در خطر است. ☑️ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۱۶ ▫️مفسر: علامه جوادی آملی ⏱ مدت مطالعه: ۳ دقیقه 1⃣: اگر کسی فهمید که خداوند مالک یوم الدین است آنگاه از به می آید و خدا را که حاضر و مشهود مطلق است میابد، نه آنکه خداوند غایب باشد و بعد از شناخت انسان به حضور بیاید. لذا در اینجا انسان گوید «ایاک نعبد و ایاک نستعین» 2⃣: چرا بجای «ایاک» نگفته «ایاه»؟ 🔺چون وقتی خود را در محضر خدا دید و تنها خدا را حاضر و رب مطلق شناخت دیگر فقط او را مطلق میداند. دلیل تقدم ایاک بر نعبد نیز همین است که ابتدا مخاطب یعنی خدا را میابد و بعد به خود میرسد پس نمیگوید «نعبدک و لا نعبد غیرک» 3⃣: آیا ادب ایجاب نمیکند که بجای ایاک بگوییم ایاکم نعبد (تنها شما را میپرستیم)؟ 🔺خیر، تشریفات و ادب در مورد خدا، خطاب کردن به است نه خطاب به جمع چون تنها یک وجود مطلق است و آن خداست و «شمایی» وجود ندارد. 4⃣: منظور از ما در «نعبد» چیست؟ 🔺این ما تنها مخصوص نمازگذاران نیست بلکه جمیع موجودات شامل انسان و جمیع اعضایش و بهشت و جهنم و باقی موجوات عالمین است پس نمیگوییم تو را برای بهشت میپرستیم! زیرا بهشت نیز خود عابد خداست. لذا وقتی انسان خدا را به عنوان تنها رب و مالک شناخت و شد خود را در تمام موجودات میبیند و خاصیت «من» از بین می رود پس میگوید «ما (تمام موجودات) تنها تو، یگانه رب، را میپرستیم. 5⃣: چرا پس از نعبد سریعا «ایاک نستعین» آورده؟ 🔺تا بگوید که ما حتی در عبادت نیز از خدا نیستیم و همان هم به لطف و رحمت خداست که فهمیدیم عابدیم و باید عبادت کنیم. 6⃣: چرا بجای ایاک نعبد و ایاک نستعین، نگفته ایاک نعبد و نستعین؟ 🔺بدان جهت که نشان دهد که هر کدام از عبادت و استعانت مستقلا برای خداست. 7⃣: استکبار چیست؟ 🔺 در برابر عبادت تشریعی است. همینکه ما بدانیم همه چیز از خداست عبادت تشریعی است و اگر ندانیم و خود را در بخشی از افعال و افکار و تصمیمات و قوانینمان، مستقل از خدا دانستیم و گفتیم (من یا دیگری این قانون را گذاشتیم یا من در برابر خدا مستحق فلان چیزم) این استکبار است که با سازگار نیست. ♦️متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/8gG1Qq ____________ ✅کانال «تفسیر تسنیم» 📥 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۱۷ ▫️مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ خداوند در مورد نماز میفرماید «استعینوا بالصبر و الصلاة، انها لکبیرة الّا علی الخاشعین» 🔺نماز خواندن نه زمان بر است نه سخت. اما همین اظهار خشوع و تعظیم و سر بر خاک نهادن در برابر خدا، برای انسانی که داعیه استقلال داشته و خودخواه است سخت میباشد. 2⃣ اگرچه شیطان در همه حالات در صدد وسوسه انسان است اما در نماز تمام نیروهایش را جمع می کند تا حتی لحظه ای انسان به یاد خدا نیفتد. لذا خداوند فرمود بگو معبود من یکیست (ایاک نعبد) تا شیطان نتواند چیز دیگری را معبود ما سازد. 3⃣ عبارت «کسی که برای بهشت یا دوری از جهنم عبادت می کند عبادتش پذیرفته است» در مورد کسیست که خدا را عبادت کرده اما همت کمش باعث شده که در مصداق چیزی که میخواهد، مواردی کم ارزش چون بهشت را طلب کند. پس بجای لقاء خدا، بهشت را خواسته و اکثر مردم اینگونه اند. اما اگر هدف بهشت بوده و خدا وسیله باشد عبادتش باطل است و مثلا نماز و روزه ی اینگونه را باید دوباره انجام دهد. لذا «ایاک نعبد» 3⃣ عبادت ۳ رکن دارد: عابد، معبود و عبادت. 🔺اگر انسان تنها خدا را که اصل است نببیند موحد نخواهد بود یعنی ر هر سه رکن را در نظر داشت دچار تثلیث شده و اگر به معبود(خدا) و عابد(خودش) توجه داشت دچار ثنویت شده و این شرک است لذا در عبادت نه باید خود را دید و نه عبادت را بلکه تنها و تنها به معبود توجه داشت. 4⃣ کلیم خدا (حضرت موسی) گوید اول خود را میبیند و بعد خدا را و گوید: همانا با من، خدای من است «ان معی ربی سیهدین» اما حبیب خدا (حضرت محمد) ابتدا خدا را دیده و او را آیت و نشانه خود میداند و گوید: همانا خدا با ماست «ان الله معنا». 🔺لذا حبیب خدا یعنی پیامبر اسلام (ص) بر کلیم خدا یعنی موسی (ع) برتر بوده و مقام بالاتری دارد. __________ ✅ کانال تفسیر تسنیم 📥 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۱۸ ▪️مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ غیر خدا تنها در محدوده عبادت خداست و لذا اگر پدر و مادر یا پیامبر اکرم را اطاعت میکنیم به علت دستور خداوند است و در اصل این عبادت خداست لذا اطاعت از دستورات حرام آنها، جایز نیست. 🔺پس «انِ الحکمُ الّا لله» قابل تخصیص نیست چون اطاعت تنها برای خداست و دیگران استقلالی در تبعیت شدن ندارند. 2⃣ جمله «لا اله الّا الله» تنها یک مفهوم دارد نه اینکه شامل یک مفهوم نفی و یک مفهوم اثبات باشد زیرا می گوید: (جز خدایی که فطرت همه شما پذیرفته، خدایی نیست). یعنی وجود خدا توسط هر فطرتی پذیرفته شده و مشخص است و نیاز به تذکر ندارد و این جمله، تنها غیر خدایِ مقبولِ را نفی می کند. لذا همه پیامبران از جمله هود و صالح و شعیب در قرآن گفته اند: ما لکم من الهٍ غیره. 3⃣ دو عامل باعث میشود انسان نتواند عابد و موحد شود: عامل درون یعنی و عامل بیرون یعنی 🔺هوس به عنوان عامل درونی، بزرگترین دشمن انسان است، او را از عبادت، تحصیل و سایر کمالات باز میدارد و جز افسوس در پیری چیزی برایش باقی نمیگذارد لذا هوس کاری با انسان می کند که هیچ دشمنی نمیتواند بکند. 🔺شیطان به عنوان عامل بیرونی و ضعیف برای تاثیر بر انسان، راهی جز نفوذ از طریق عامل درونی یعنی هوس ندارد. 4⃣ وقتی انسان بگوید: «من هر کاری دلم بخواهد میکنم» مشخص است که مشرک بوده و مطیع الهه درونیست و لذا گفتنِ «ایاک نعبد» توسط او در نماز، جز لفظی مجازی و غیر حقیقی نیست. 5⃣ واقعی کسی نیست که خدا را تنها بخاطر ایجاد گندم شکر کرده و خود را سازنده و خورنده نان میداند. 🔺 غیر از ایجاد گندم، پخت نان و خوردن آن نیز فعل خداست که از طریق وسیله ای چون ما صورت میگیرد. قدرت سیر شدن از آن خداست و به همین جهت وی در مورد جهنمیان میفرماید: «لیس لهم طعامٌ الّا من ضریع، لا یُثمِنُ و لا یُغنی من جوع» یعنی غذایی که به آنها داده میشود آنها را سیر نمیکند و خاصیت سیر کنندگی در آن نیست! لذا تمام صفات و افعال در جهان تنها برای خداست و برای دیگران در هیچ فعلی، وجود ندارد. پس توحید در این است که او را تنها فاعل مستقل بدانیم. ♦️متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/DmC1y3 ________ ✅ کانال «تفسیر تسنیم» 📥 @tafsire_tasnim1
🌺سالروز مبعث پیامبر عدل و رحمت مبارک...☘ 🔥سالروزی که همزمان شده با حمله تروریست بالذات (آمریکا) به سوریه برای حمایت از تروریست ساختگی خود(داعش) و ایجاد جنگهای جدید در منطقه 🌷 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙درس اخلاق ▫️ آیت الله جوادی آملی 📆تاریخ: 1397/01/23 🔰کانال تفسیر تسنیم 💠 @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۱۹ ▪️مفسر: علامه جوادی آملی 🔰 یکی از فواید «ایاک نعبد» این است که انسان نه حاضر است دیگری را عبادت کند و نه حاضر است معبود دیگری واقع شود. بخش دوم تابع بخش اول است و اگر حق نداشت دیگری را عبادت کند پس خودش نیز نباید معبودی در کنار خدا قرار گیرد! لذا خدا تنها از پیامبر و والدین و غیره را فرمان داده، نه آنها را. 🔰 در مورد استعانت نیز چنین است «ایاک نستعین» پس نه باید از دیگری کمک بخواهد و نه خودش مستعان دیگری شود. 1⃣ در آیه ۲ سوره مائده گوید : «تعاونوا علی البر و التقوی» در اینجا انسان هم کمک کننده هست و هم کمک خواهنده. اما این کمک در برابر کمک خدا، ندارد بلکه در جاییست که خدا خواسته و لذا وسیله استعانتِ فعلیِ خداست. اوصاف فعلی با اوصاف ذاتی متفاوتند. قابل تفویذ یا وسیله قراردادن نیستند اما افعالِ جهان همگی از خدایند که بطور معمول به وسیله ی موجودات انجام میشوند. 2⃣ در آیه ۴۵ و ۱۵۳ بقره میفرماید: «استعینوا بالصبر و الصلاة» همانند مورد قبل در اینجا نیز استقلالی قابل فرض نیست زیرا فعل و تدبیر خدا نامحدود است. در اینجا صبر و صلاة، از شؤون الهی هستند و خود، عبادت محسوب میشوند. به این معنا که اگر میخواهید خدا مشکلتان را حل کند از صبر و نماز کمک بگیرید. 3⃣ خدا به مومنین و غیر مومنین وسایل انجام امور خیر و شر را می دهد و اینطور نیست که وسایل غیبت و دروغ یعنی دهان و گوش را به طرفین ندهد یا آنها را از کار بیندازد، اما تصمیم با خود انسان است و نتیجه امور شر به خدا برنمیگردد. معاصی از هستند و ناشی از یا هستند که تحت قوه غضبیه انسان انجام میشوند و بنابر این چون امر فعلی نبوده و جهل و نقص در خدا راه ندارد پس افعال شر به خدا برنمیگردند. «ما اصاب من سیِّئةٍ فَمِن نفسِک». نفس همان قوه غضبیه وجود انسان است. 4⃣ انسان حتی اگر کار نیکی کرد تازه مدیون و بدهکار خدا میشود چون انجام این کار خیر، خود، نعمتی از خداوند است. پس باید با شکر یا غیره، او را شکر کند. ♦️ متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/vmPi6b _________ ✅کانال «تفسیر تسنیم» 📥 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ⏰ تاریخ: 1397/01/30 ⚙ آیت الله جوادی آملی 💠 eitaa.com/tafsire_tasnim1 💠 Sapp.ir/tafsire_tasnim
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۲۰ 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در ایاک نعبد و ایاک نستعین، یکی از وجوهی که در (ایاک) بر خطاب (نعبد) وجود دارد اهمیت، شرافت و اصالت مخاطب نسبت به متکلم و خطاب است. زیرا مخاطب (خداوند) از ابتدا موجود بوده و وجود متکلم و خطاب، از وجود مخاطب است پس اصل بر مخاطب است. 2⃣ شخص به انجام هر عمل نیک مانند عبادت، توبه یا درس خواندن، حاصلِ دو نعمت است: ۱. توفیق انجام عمل ۲. دستیابی به نتیجه عمل (مانند بهشت) لذا رسیدن به بهشت نیز ناشی از حقی برای عابد نیست بلکه خود، نعمتی از جانب خداست و نیاز به حمد دارد. ♦️انسان در هر توفیق، میان قرار دارد که یکی انجام آن کار و دیگری پذیرش آن از سوی خدا و اعطای پاداش است اما چون انسان تنها خود را میبیند به این نعمات پی نمی برد اما اگر انسان خود را ندید، تنها نعمتهای خداوند را خواهد دید که همه چیز را فراگرفته اند و جایی برای استحقاق انسان باقی نمانده است. (ما بکم من نعمةٍ فمن الله) ♦️ بین خدا و انسان، تنها خود انسان حجاب است و نه هیچ چیز دیگر. 3⃣ در روایت است که «یقبل التوبة عن عباد الله» (خدا از بندگان خود، توبه را میپذیرد) 🔺اینکه بجای «من الله» از «عن الله» استفاده کرده یعنی خدا نه تنها از گناهان توبه کنندگان میگذرد بلکه اگر خودِ توبه نیز داشت از توبه هم میگذرد. پس خدا تواب رحیم است و لازم نیست توبه کاملاً خالص باشد تا پذیرفته شود. 4⃣ امام سجاد در دعاهای خود به خدا میگوید: قبل از اینکه انسان ها بگویند تو را عبادت میکنند، تو ثواب و بهشت را برای آنها آماده کرده ای. 🔺 گوید خدایا منت های تو و پاداشهایت همگی هستند نه در پاسخ به اعمال انسانها! (مِنَنُکَ ابْتداء). تو منتظر نمیمانی که انسان کار خیری انجام دهد و آنگاه به او جزاء دهی بلکه تمام ثوابها نیز از سوی توست که قبل از انجام هر عمل نیک برای آن شخص آماده کرده ای و او را به سوی خیر سوق میدهی تا سپس آن پاداش آماده شده را به او بدهی. 🔺لذا اینطور نیست که ابتدا انسان عبادت را بصورت مستقل از خدا انجام دهد تا خدا جزا دهد بلکه پاداش خدا از قبل آماده شده و همین توفیق کار خیر نیز از سوی خداست. 5⃣ حضرت امام سجاد می فرمایند: گناه با سازگار نیست. آنچه که باعث گناه در انسان میشود عادت کردن به گناه و دوری از فطرت است که بین انسان و بهشت آماده شده برای او، مانع ایجاد می کند. 🔺 بهشت برای انسان، اصل است و اگر انسان طبق فطرت و بصورت طبیعی رشد کند بهشتی خواهد بود و تنها عادت به گناه مانع بهشتی شدن می شود. 6⃣ «انّ الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بِاَنّ لهم الجنة» 🔺(انسان، فروشنده و خدا خریدار است.) اما انسان آنچه را که میفروشد مال خودش نیست بلکه مال خداست که به خدا برمی گرداند لذا این فروش، است. اما خدا حتی در برابر برگرداندن مال خود نیز به انسان پاداش می دهد و آنرا خرید و فروش به حساب می آورد. 🔰متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/QAxZAd ___ ✅ کانال تفسیر تسنیم ♻️ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۲۱ 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: رابطه عبادت با عبد 1⃣ عبادت هدف است، نه هدف آفریننده. 🔺تا جلسه قبل بحث بر سر رابطه عبادت و معبود بود و حالا عبادت با عبد. (و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون) [ذاریات-۴۶] عبادت، هدف خلق است لذا انسان است که باید به هدفش برسد نه خداوند. اگر انسان و جن به هدفشان یعنی عبادت نرسیدند مانند هسته ای هستند که سر از خاک درنیاورده و در خاک پوسیدند. 2⃣خدا است پس کارش هدف دارد و نیز و است پس نیازی به هدف برای خود ندارد. 🔺خدای سبحان چون و است پس فرض ندارد که کاری برای مخلوقی انجام دهد که اگر آن مخلوق به هدف آن کار نرسید خدا به هدفش نرسیده باشد و شکست بخورد. 🔺خدا نقصی ندارد که بخواهد با انجام کاری و به قصد رسیدن به یک هدف، به کمالی برسد. شاهد آن آیه ۸ سوره ابراهیم است: «و قال موسی اِن تکفُروا انتم و من فی الارض جمیعاً اِنّ الله لغنیٌ عن العالمین» اگر همه جهانیان هم کافر شوند برای خدا تفاوتی نمی کند و اینطور نیست که خدا به مقصدش نرسد. مانند جایی که انسان به قصد خیر، برای سکونت دیگری خانه ای بسازد که در اینجا هدف ساختن، استفاده آن شخص دیگر است و اگر در آن سکونت نکرد ضرری به سازنده نمیرسد. 3⃣ ثبوت عبادت به آن است و اگر از جایی قطع شد شخص دیگر به هدفش نمیرسد. پیامبر میفرمایند: «ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین» یعنی در همه حال همه اعمالم برای خداست. 4⃣ عبادت یک هدف واسط برای رسیدن به یقین است، نه اینکه خود هدف غایی و اصلی باشد. 🔺آیه آخر سوره حجر گوید: «و اعبُد ربّک حتی یعطیَک الیقین» یقین به عنوان هدف غایی، تام و اصلی انسان تنها از طریق عبادت قابل دستیابیست. البته معنایش این نیست که اگر به یقین نرسیدی دیگر عبادت لازم نیست! چون آیه تنها هدف را نشان میدهد نه اینه حد عبادت را اعلام کرده و بگوید اگر به یقین رسیدی دیگر عبادت نیاز نیست چون با قطع عبادت انسان به کفر و ارتداد کشیده میشود. 5⃣ رابطه خلق انسان، عبادت و یقین مانند بذر، درخت و میوه است. زندگی 🔺بذر انسان با خلقش کاشته میشود تا از طریق عبادت خدا به درخت تبدیل شده و نهایتا به میوه یقین دست یابد. اگر عبادت نکرد بصورت در خاک میپوسد، اگر عبادت کرد اما لذت نبرد و به صفای دل و یقین و شهود نرسید تنها سبز شده که می آراید اما بار ندارد (ویلٌ للمطففین-وای بر نمازگذاران) و تنها پس از یقین است که می دهد. 6⃣ یقین حاصل از عبادت متفاوت از یقین ناشی از بحث و درس یا مشاهده معجزه است. 🔺فرعون هم معجزه دید و یقین به درستی ادعای موسی کرد اما چون ناشی از عبادت در قلبش نبود، کفر آن یقین را پوشاند و نهایتا خدا را انکار کرد. یقین آیه آخر حجر، یقین با عبادت است که نور بوده، راه را روشن ساخته و انسان را بدون شک از گناه و جهنم نجات می دهد. 7⃣ هدف انسان به تبع یقین، دارای درجات و بدون نهایت است پس انسان باید مرتبا در پی عمیق شدن یقین و درجه خود باشد. 🔺حضرت فرمود: «کلّ الناسِ الهاهم التکاثر» (همه مردم در حال تکاثر و جمع آوریند.) انسان در هر شغل و جایگاهی گرفتار است که می تواند جمع آوری و افزایش مال، فرزند، شهرت، شاگرد، پای منبری (حتی اعضای کانال و گروه!) باشد. 🔺«ثم کلّا سوف تعلمون» همگی اینها بعدا در قیامت خواهند فهمید که چقدر اشتباه فکر می کردند. 🔺«کلّا لو تعلمون علم الیقین لترونَّ الجحیم» اگر انسان به علم یقین (ناشی از عبادت و نور) دست یافت بهشت را و جهنم ناشی از تکاثر مال و فرزند و غیره را خواهید دید. 🔰متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/D76rJk ______________ ♻️کانال تفسیر تسنیم ♻️ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۲۲ 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی 🔺 موضوع: بعد سلبی ایّاک نعبد 1⃣ خداوند در مورد نمازگزارانی که تنها الفاضی در نماز میگویند و به آن عمل نمی کنند میفرماید: «ویلٌ للمصلین-الذین هم عن صلاتهم ساهون-الذین هم یراعون» (وای بر نمازگزارانی که در حاشیه دین هستند، نماز میخوانند اما آنرا نمیفهمند و عمل نمی کنند و از روی ریا نماز میخوانند.) 2⃣ فرق و کافر در اعتقاد بر چگونگی رفع نیازهای انسان است. 🔺هم موحد و هم ملحد معتقدند که انسان بیچاره و نیازمند است اما موحد گوید نیازهای انسان را بر طرف می کند و کافر گوید برطرف می کند. ( ) 3⃣ چرا ایاک نعبد و عبادت تنها برای خداست؟ 🔺 او یگانه الله، ، رحیم و مالک روز جزاست. هر کدام ازین ها بصورت مستقل دلیل بر این است که تنها باید کسی که این صفات را دارد عبادت کرد. خدا یگانه وجود مطلق و است و باقی موجودات در طول وجود خدایند و هر اثری که می گذارند به خواست و اراده خداست لذا تنها باید او را پرستید و تنها از او کمک خواست. 4⃣ مقام پایینتر از مقام توکل و مقام پایینتر از مقام و تسلیم است. 🔺مستعین کسی است که کاری می کند و تنها از خدا مدد میگیرد؛ متوکل خواسته ای دارد و انجام آنرا از خدا میخواهد اما مفوض و تسلیم، کسی است که هیچ خواسته ای نیز ندارد و به خدا میگوید: هر چه تو بخواهی. 5⃣ کسی دارد که در کارهای خود و اتفاقات اطرافش اولین چیزی که به فکر آن میفتد خداست و لذا همه چیز را و نشانه وجود و فعل خدا میداند. 🔺 بینش توحیدی این است که جهان امکان، سپاهیان حقند و او هر جا بخواهد سپاهش را اعزام می کند و هر جا بخواهد فرمان توقف می دهد. (هو الذی ایّدک بنصره و بالمومنین) 🔺هر زمان که در کارهایمان اولین فکرمان خدا بود دعایمان براورده میشود لذا گفته اند به ستم دیده ظلم نکنید زیرا اولین فکرش خداست و آهی میکشد که دامان انسان را میگیرد. 6⃣ اگر کاری را هم برای خدا و هم برای دیگری انجام دادیم خداوند همه آن کار را برای همان دیگری محسوب میکند زیرا این با سازگار نیست و خدا چیزی جز اعمال خالص را نمی پذیرد. ( ) 6⃣ اگر انسان با اندک سختی و مشکل دست از دین و عبادت برداشت نشان از آن است که دین را برای میخواهد. این شخص، آخرت را که در دین، اصل است همان ابتدا از دست داده و اگر مشکلش هم حل نشود دنیا را نیز بدست نیاورده و به چیزی نمیرسد و لذا از خاسران حقیقی است. 7⃣ هیچ رزقی بالاتر از توحید نیست. 🔺 نباید دعا را برای رسیدن به رزق دنیوی خواند بلکه باید رزق توحید خواست چون اگر توحید بدست آمد تمام نعمت های دیگر نیز بدست می آید. 🔰 متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/s5h7gp __________ ✅کانال تفسیر تسنیم 📥 @tafsire_tasnim1
💎 آیت الله جوادی آملی: حکما در مورد انسان می گویند در کنار آن حواس پنجگانه بدن انسان در بعد بیرونی، انسان در درون خود داری سه نیرو است؛ یک نیرویی که با آن کارهای علمی را انجام می دهد که است و یک نیرویی که آنچه ملایم اوست را جذب می کند که اوست و یک نیرویی که با آنها ناملایمات را دفع می کند که اوست که هر کدام از اینها زیر مجموعه فراوانی دارد، آنکه مدیریت این سه را به عهده دارد و نفس آدمی است که اگر اینها را خوب تدبیر کند انسان می شود حکیم، عادل و مومن. ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۳ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 🔰هدایت اصولا در برابر ضلالت و گمراهی بوده و درباره صراة و راه است. اما خداوند گاهی را در برابر اعمی و کور بکار برده است. لذا یک هدایت در برابر است که شخص، هدف را میداند اما راه را نمیبیند. یک هدایت هم در برابر است. غَیّ یعنی انسان بی هدف. غاوی و غاوون، افراد بی هدفند. لذا هدایت برای اینها، یافتن هدف است، نه یافتن راه. 🔺آیه اهدنا الصراط المستقیم در مورد راه و ضلالت است. «و لا الضالین» اگر هدایت در برابر اعمی (کور) باشد پس است! خداوند میفرماید«ما به قوم ثمود راه را نشان دادیم اما آنها کوری را برگزیدند». معنای این کوری، کوری دل است، نه کوری چشم. 🔺 (بینش، هدایتگر است نه دانش). کسی که ، هدایت نشده بلکه کسی که هدایت شده است. چون دانش بسیاری وقتها به عمل ختم نمیشود. دانستن باید همراه با دیدن باشد وگرنه انسان در برابر گناه معصوم نخواهد بود. «لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور» (حج_۴۶) 🔺جسم میسوزد اما روح خوار میشود. خدا میفرماید کسی که در اینجا کور است در آخرت، عذاب هون دامنگیرش میشود و یعنی خواری و رسوایی. 🔰تنها زمانی خداوند دل را نورانی می کند که انسان، مدتی از گناه دوری کرده و در راه خدا قدم گذارد. در این زمان نوری به انسان میبخشد تا کمکی برای ادامه راهش باشد تا بد و خوب را بهتر ببیند. ما گوییم «اهدنا الصراط المستقیم» و خدا بلافاصله گوید «استعینوا بالصبر و الصلاة» (از صبر و نماز برای هدایت و نورانی شدن کمک بگیرید.) 🔺کسی که با نفس میکند به نفع خودش است و خدا نفعی نمیبرد. «و من جاهد فانما یجاهد لنفسه» (عنکبوت_۶) در آیات آخر عنکبوت آمده «و الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» (کسانیکه در راه ما جهاد میکنند قطعا هدایتشان میکنیم). پس به این خاطر جهاد به نفع خود انسان است که خدا راه را به وی نشان میدهد و نوری می دهد که انسان احساس میکند آن نور دارد او را به سمت خوبی ها و جدایی از بدیها اجبار میکند. 💠معیّت و خدا دو گونه است: ۱. همراهی عامه (معیت قیّومیّه): «و هو معکم اینما کنتم» (خدا با شماست هرجا که باشید /حدید_۴). این همراهی، تذکری عمومیست که بدانیم لحظه ای از ما دور نیست. در اینجا خدا با فاسقان هم هست. «انک لبالمرصاد» (خدا همیشه در کمین است.) ۲. همراهی خاصه: «ان الله لمع المحسنین» این معیت، همیشگیست و جهت هدایت. این هدایت مخصوص کسانیست که به سوی خدا حرکت می کنند. 🔺خدا همسفری مانند انسان به او میدهد که او را در راهش کمک می کند. «و من یؤمن بالله فهو قلبه» فرشتگان از سوی خدا همیشه با مؤمنانند تا برزخ. لذا این فرشتگان به او کمک می کنند در خیرات. اما اگر شخص خود را به کوری زد و توبه هم نکرد خدا همسفری بد به او میدهد که اگر هم خواست جایی کار خوبی بکند آن همسفر نمیگذارد. «وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ خدای ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﻮﺭﺩﻟﻲ ﺑﺰﻧﺪ ، ﺷﻴﻄﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻣﻰ ﮔﻤﺎﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻠﺎﺯم ﻭ ﺩﻣﺴﺎﺯﺵ ﺑﺎﺷﺪ .(زخرف_٦٣) 🔰متن کامل جلسه: 🆔http://bit.ly/2qakzgY ______________ ✅تفسیر تسنیم 📥 @tafsire_tasnim1