eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 106 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 1⃣نهی از تصرف در درخت ممنوعه، مولوی و تشریعی نیست پس حرام یا مکروه نیست. نهی تکوینی هم نیست چون برابر با امساک و عدم توان خوردن خواهد بود درحالیکه آدم توانست بخورد. لذا این است و به نفع خود آدم و حوا بود زیرا گفت در بهشتی که هستید هیچ زحمت و سختی ندارید؛ و نگفت که با خوردن آن از قرب من دور می شوید یا عذاب می بینید بلکه گفت اگر از این بهشت خارج شدید به زحمت میفتید. 2⃣اگر نهی خدا، و آمرانه بود باید ابتدا پیامبر می آمد تا تکلیف باشد در حالیکه در بهشت برزخی هنوز پیامبر نیامده بود لذا اصلا جای تکلیف نبود و ثانیاً اگر تشریعی بود پس از توبه آدم، باید به جای اولش بر می گشت در حالیکه خدا توبه او را پذیرفت اما او را به بهشت برزخی بازنگرداند. 3⃣شیطان از چه راه انسان را فریب می دهد؟ ابتدا می کوشد او را کند چون اگر انسان حقیقتی را فراموش کرد براحتی آن را از دست می دهد و زیر پا می گذارد. نسیان هم امری است و علم امری وجودی است پس نسیان، فاعل نمی خواهد که بگوییم شیطان باعث نسیان است بلکه شیطان لهو و لعب و زندگی دنیوی را در ذهن انسان زنده نگه می دارد تا انسان پس از مدتی حقیقت را فراموش کند. پس نسیان ناشی از انس با است که باعث می شود از یاد آخرت غافل شود. 4⃣تمام تلاش دنیا، تزیین است تا آخرت فراموش شود و بدین صورت براحتی انسان بدام شیطان می افتد. حال اگر انسان فراموش نکرد سعی خواهد کرد او را از راه گرفته و دچار جهل مرکب کند بدین صورت که او را گرفتار خیالات می کند و چیز دیگری که از آن حقیقت کم ارزشتر است را مهمتر جلوه می دهد تا از اهم باز بمانند. 5⃣شیطان لحظه ای انسان را بحال خود تنها نمی گذارد حتی در خواب، زیرا شیطان خواب ندارد لذا نمی گذارد انسان رویای خوب ببیند. لذا گفتند در همه لحظات بیاد خدا باشید زیرا شیطان منتظر یک لحظه است و حال آنکه او از انسان می جوشد نه از بیرون پس او از جایی که ما نمی بینیم به سمت ما تیر میزند. 6⃣آدم چه چیزی را فراموش کرد که باعث شد میوه را بخورد؟ مربوط به کدام است؟ آدم نهی از خوردن میوه درخت را فراموش نکرد بلکه از با انسان، غافل شد زیرا خود شیطان گفت که نهی خدا از خوردن میوه بخاطر این است که تو در بهشت جاودان شده یا ملک می شوی و گفت من دوست تو هستم. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
چیستی ربا در اقتصاد.mp3
13.35M
✅آیا معاملات بانکی ربوی است؟ نظرات علما، اقتصاددانان و حقوقدانان در این مورد چگونه است؟ ❗️حجت الاسلام دکتر ، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و استاد اقتصاد اسلامی دانشگاه‌های سطح اول کشور توضیح میدهند! 🔴توصیه میکنیم تا ببینیم چه مقدار آنچه میدانیم مطابق واقعیت است. 🆔 eitaa.com/tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_107L.mp3
3.38M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 107 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 1⃣بارها عرض شد که نهی از خوردن میوه، بود نه تشریعی و تکلیفی. لذا این امر نه واجب بود نه مستحب چون اینها برای امر تکلیفی است نه ارشادی. لذا همه امور در این آیات در قلمرو ارشاد دور می زند و بود. پس ظلم و غوایتی که در این آیات است برای ارشاد است. 2⃣نهی الهی به حضرت آدم، همانند دستوری که طبیب به بیمار می دهد بود. حال اگر بیمار گوش نداد به خودش ظلم کرده است و اگر دوباره پیش طبیب رفت و گفت این بار به حرفت گوش می دهم همان است که حال قبل را باز نمی گرداند اما از حالا به بعد مراقب است. 3⃣ظلم به نفس بسیاری از خیرات را از انسان باز می دارد اگرچه گناه و مکروه نباشد. مثلا جوانی که در باید درس بخواند و در مجالس علما باشد در مجالس خنده و بطالت وقتش را تلف کرده است از فضایل زیادی محروم خواهد شد. دور شدن از خدا، نیست. 3⃣اگر آن نهی، حرام یا مکروه بود باید می بود درحالیکه هنوز شریعت و پیامبری در آن زمان نیامده بود که تکلیفی باشد و با عدم انجام امر خدا، جهنم در انتظار شخص باشد. لازمه معصیت، عذاب است نه محروم شدن از برخی . 4⃣«غیّ» به انسان بی هدف گویند و «ضالّ» به انسانی که راه را گم کرده است. لذا در اینجا وقتی از و سخن می گوید باز هم بحثش مربوط به امر ارشادی است. 5⃣توبه یعنی رجوع. خداوند هر توبه را که می پذیرد محفوف به دو توبه است. خداوند ابتدا را می دهد و عقل انسان را بیدار می کند تا بتواند به سوی خدا برگردد. سپس برای بار دیگر رحمت می کند و زمانی که انسان توبه کرد توبه او را می پذیرد. در مورد آدم نیز خدا توبه او را پذیرفت. 6⃣اینکه این درخت چه بوده بحث است و معصوم گوید هر جور درختی می تواند باشد زیرا درخت بهشتی، هر چه را که مومن درخواست کند به او می دهد و مانند درخت زمینی نیست. معصوم دیگر هم گوید این درخت، بوده است زیرا آدم استعداد آن علم را نداشت پس نهی شد. 7⃣قران نشان می دهد از زمانی که حضرت آدم در درخت تصرف کرد قدم به قدم از بهشت دورتر شد. زیرا خداوند پس از خوردن میوه دیگر نمی گوید این درخت بلکه گوید «تلک» یعنی آن درخت. 8⃣شیطان هر کسی را از راه خودش فریب می دهد. را به لباس نصیحت نشان می دهد و به آدم گوید من شما را دلالت می کنم به راه درست و این خیانت به خدا نیست. پس او انسان عارف را نیز فریب می دهد لذا به آدم می گوید برای اینکه جاودان شوی یا ملک شوی این کار را بکن. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_108L.mp3
3.65M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 108 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 1⃣اگر بهشتی که آدم در آنجا بود جای وسوسه و عداوت نبود پس چرا خداوند گفت که بروید به زمین که بعضی از شما با بعضی دیگر عدوید؟ آیا منظور این است که زمین ظرف است و گوید وقتی به زمین رفتید برخی با برخی دیگر عدو خواهید بود؟ 2⃣بنظر می رسد که عداوت در متفاوت با عداوتیست که در دنیا است. عداوت در هر مرحله منطبق با وضعیت همان مرحله است. این عداوت هم در است هم در آن که آدم در آنجا بود و هم در . 3⃣ مثلا قران گوید بهشتیان در نوشیدن آب برای گرفتن کاسه، می کنند. در بهشت، بدی نیست لذا نزاعش هم فرق می کند و در این مثال، این نزاع و درگیری گواراست. بهشتیان نه اهل هستند نه لذا این تنازعی که قران گوید نیز از روی لهو نیست. نزاعی که ناشی از باشد یا از هیچکدام ممدوح نیست. حتی در نیز نزاعی هست که سوره ص گوید فرشتگان در ملا اعلی تخاصم دارند. 4⃣لذا خدا گوید همین عداوتی که در شما انسان ها هست پس از حبوط به زمین به حالتی غلیظ و در می آید که مراقب باشید شیطان عدو مبین هست. همچنین فرمود همین که وسوسه تان کرد به من پناه بیاورید البته نه اینکه فقط بگویید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بلکه عملاً حرکت کنید و به من پناه برید وگرنه آن که نازلترین سطح پناه بردن به خداست و تنها است. 5⃣خداوند برخی امور را و برخی امور را می داند. قران گوید ، میوه اش «زقوم» است و ریشه اش در انتهای جهنم، آبش آتش است و با آتش نمی سوزد بلکه بیشتر رشد می کند! 6⃣قرآن بیان میدارد که مجازات ما عمل شماست و اصلا چیزی جز عمل شما نیست پس برخی کارها، حقیقتش شجره آتش است. عصمت و کرامات دیگر هر کدام شاخه ای از هستند که اصل این شجره در بهشت است. 7⃣پیامبر فرمود اصل در خانه من و خانه علی است و شاخه هایش در خانه مومنین. گوید خانه یک مومن آنقدر وسیع است که تمام جهان را می تواند در خود جای دهد. در جایی نیز آمده که مومن باید فکر کند که علمی که از افراد دریافت می کند از چه کسی می گیرد زیرا مانند است که میخورد و روحش با آن رشد می کند. لذا برخی درختان میوه شان مادی است مانند درخت سیب و برخی میوه شان معنوی مانند علم و کرامات. اگر این روایت از امیرالمومنین درست باشد که این شجره، است معلوم می شود انسان نباید هر علمی را یاد بگیرد لذا بعضی مقامات است که نصیب هر کسی نمی شود. 8⃣آیا شیطان آدم را فقط فریب داد یا هم فریب داد و هم دروغ گفت؟ یعنی آیا که انسان را جاویدان کند در عالم وجود دارد اما شیطان تنها آدم را فریب داد و آن درخت، شجره خلد نبود؟ یا اینکه اصلا در عالم شجره خلدی وجود ندارد؟ پاسخ در جلسه بعد است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_109L.mp3
3.34M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 109 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» ✅آیه ۳۷ بقره: «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم» سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است. 1⃣ به معنای زیبایی بدنی نیست لذا بلال حبشی نیز احسن تقویم است و موجودات بسیار دیگری که زنده اند را احسن تقویم ندانسته است. انسانی احسن تقویم است که عقل خود را بکار گرفته و مدام به «فکر آخرت» باشد. 2⃣عداوت در زمانی است که یک طرف تسلیم نشود لذا شیطان در برابر اهل بیت و مخلصین عدو محسوب نمی شود بلکه آنها ولی شیطانند و شیطان تسلیم آنهاست اما از سوی دیگر، انسان منافق و کافر نیز تسلیم شیطان است. خداوند می فرماید تا جنگ هست هست. به آدم گوید هبوط کنید که بعضی با بعضی دیگر عدو خواهید بود. توده مردم در جنگ با شیطانند و اقلیت تسلیم شیطان یا مسلط بر اویند. 3⃣شیطان منتظر انسان است که ورود کند. آیه ۹۴ نحل گوید سوگندها را زمینه کسب درامد قرار ندهید زیرا ممکن است که پس از هدایت پایتان بلغزد. یعنی شما خود باعث غفلت خود می شوید که شیطان فرصت نفوذ پیدا می کند. 4⃣اگر شیطان آدم و حوایی که در بهشت دائمی داشتند(خداوند بدون قید فرموده بود در این بهشت ساکن شو پس استقرار موقت نداشته است) لغزانده پس انسانی که مستقر نیست(خداوند به انسان فرموده تا قیامت درزمین ساکن شوید) بیشتر در معرض لغزش و خطر است. پس این عداوت نیز زمانی پایان می یابد و پایان هر دعوایی به یک است. 5⃣آدم کلماتی را ملاقات کرد که احتمالاً بخشی از است و لذا الفاظ حروف نیست بلکه معانی وجودی حقیقی است. دوستی اگر بر محور نباشد حتماً به عداوت ختم می شود زیرا در دوستی مبتنی بر غیر تقوا، هر طرف، دوستی را فقط برای خودش می خواهد. بنابر این قیامت فقط عداوت است نه زمان ایجاد عداوت. کلمات همان آیات و انوار وجودی اهل بیت است لذا آدم، انوار وجودی اهل بیت را دید. روایاتی نیز این معنا را تایید می کند. 5⃣آدم به استقبال این کلمات که فیض خداوند بود رفت و کلمات الهی را دید. کلمات خودبخود تنزل پیدا نمی کنند بلکه علل پشت سر هم وسیله می شوند تا امری انجام شود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴توجه: مدتی که در کانال صوتی قرار نگرفت به علت «اعزام به خدمت» حقیر بوده که بدین جهت از همه اعضای محترم کانال که مرتبا در پیامهای شخصی پیگیر فعال شدن کانال هستند عذرخواهی میکنم. 🔺سعی میکنم در این دوران کوتاه درگیری جسمی و فکری در ارتش جمهوری اسلامی ایران صوتها و متون را بصورت هفتگی قرار دهم.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_110L.mp3
3.47M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 110 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» ✅آیه ۳۷ بقره: «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم» سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است. 1⃣ زندگی و مرگ و برخواستن از خاک هر سه از زمین خواهد بود. عداوت بین انسانها هم به تبع با انسان است که القای شیطنت میکند. او حتی به کسانی که تحت ولایتش درآمده‌اند نیز رحمی نمیکند و تا انتهای عمر او را از راه درست دورتر میکند تا جایی که هیچ فضیلتی در انسان باقی نگذارد. 2⃣شیطان در جنت بالاتر حضور نداشت اما در جنت پایینی که آدم در آن بود حضور داشت و با آدم مصاحبت کرد و خدا گفت همه با هم به زمین نزول کنید. البته آدم در زمین خلق شد و در همان جا مسجود ملائکه بود اما آنچه مسجود ملائکه بود و هست مقام است نه جسم او، که آن هم زمینی نیست و در عالم بالاست. 3⃣اگر آدم و حوا نزدیک آن درخت نمیشدند هبوط نمیکردند و در آن بهشت می ماندند. اما در نظام هستی هیچ چیز زشت نیست چنانکه جهنم نیز زیبا و با است. 4⃣در آن بهشت، آدم گرسنه و تشنه نمیشد لذا انسان وقتی به مراتبی از برسد رنج گرسنگی و درد و غیره از او برداشته میشود. 5⃣در مورد چیستی آن درخت هم همه مواردی که مفسران میگویند درست است زیرا درخت زمینی نیست و همه جور میوه می دهد و البته روایت است که درختِ بیت بوده که آدم به مقام تحصیل آن نرسیده بوده است اما آدم میخواست به این مقام همانند اهل بیت دست یابد و این خواسته ای ممدوح است اما همینکه تمنای این مقام کرد و به درخت نزدیک شد سقوط کرد چون استعداد و آمادگی این کمال را نداشت. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔺آیات الهی: در اجرای حکم شلاق زناکاران ذره ای نباید دلسوزی کنید... ازدواج با زناکاران نیز بر مومنان حرام است. مقایسه کنیم با توصیه های تمدن های منحط کنونی بر قانونی ساختن ازدواج همجنس گرایان و تسامح با هر گونه تفکر جنسی... #عفاف #خانواده ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_111L.mp3
3.2M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 111 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» ✅آیه ۳۷ بقره: «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم» سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است. 1⃣ وقتی گوید «اهبطوا» یعنی ای «ابلیس و آدم و حوا» همگی هبوط کنید به زمین. جنت حضرت آدم، در زمین نبود چون آیه گوید هبوط کنید و در ساکن شوید. پس اول در زمین نبود. 2⃣انسان جسمش در زمین است و جانش در دنیای دیگر. خطاها و گناهان نیز توسط انجام میشود. ما نیز اصراری نداریم که هبوط آدم را جسمانی بدانیم اما در هر صورت آیه گوید آن جنت، ارضی نبود و گفت به زمین هبوط کنید. 3⃣کلماتی که آدم گفت و خدا او را بخشید چگونه بود؟ برخی کلمات را قبل از هبوط گفته و برخی را پس از هبوط. ، فیضی از سوی خداست لذا خدا گوید اول خدا توبه میکند تا انسان را بیدار کند تا آنگاه انسان توبه کند. و در آخر نیز خدا دوباره توبه کرده و انسان را ببخشد. پس هر توبه محفوف به دو توبه خداست(و ما بکم من نعمة فمن الله). 4⃣آیات گوید پس از پذیرش توبه، تکلیف و آمد زیرا گوید هر کس هدایت یابد فلان میشود و هر کس هدایت نیابد آنطور میشود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔺اگر در الهی بودن قرآن شک داریم: ۱. آیا میتوانیم سخن ۱۴ قرن پیش راجع به گسترش دائم آسمان را انکار کنیم؟ ۲. آیا جفت بودن هر چیز قابل انکار است؟ #نجوم #هستی_شناسی #جدال_احسن 🔺@tafsire_tasnim
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_112L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۸ و ۳۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 112 🔖 آیه: ۳۸ و ۳۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۸ بقره: «قلنا اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون» (گفتیم: «همگی از آن، فرود آیید! هرگاه هدایتی از طرف من برای شما آمد، کسانی که از آن پیروی کنند، نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین شوند.») ✅آیه ۳۹ بقره: «والذین کفروا وکذبوا بآیاتنا اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون» (و کسانی که کافر شدند، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند؛ و همیشه در آن خواهند بود.) 1⃣دشمنی شیطان در تنها در حد بیرون کردن از بهشت اولیه و رفاه آن بود اما دشمنیش در زمین، انسان را از محروم میکند. 2⃣ خداگوید انسان در انتخاب راه مختار است که هدایت مرا بپذیرد یا گمراه شود یعنی هر هدایتی غیر از من گمراهیست. پس کسی که هر قانونی غیر از -مانند - را کنار گذاشت ترس از گذشته و آینده نخواهد داشت. 3⃣ترس ما باید از عاقبت و اعمال خود باشد نه از خدا لذا مومن همیشه از عاقبتش میترسد و به رحمت خدا امیدوار (تا هنگام مرگ بین است). آیه گوید اقتدای ما باید به هدایت خدا و پیامبران باشد نه به خود پیامبران. 4⃣خداوند طبق آیات، کسانی را که در راه ایمانند با ترس از گرسنگی و از دست دادن مال و فرزند و غیره می آزماید و اینها هنوز دارند اگرچه از آخرتشان نترسند اما کسی که به مقام ولایت اللهی رسید تنها خواسته و معشوقش خداست و لذا آیه گوید اینها دیگر هیچ ترسی ندارند. 5⃣انسان و جمع کننده ثروت، دچار فشار است چه در دنیا چه در برزخ یا قیامت. اعراض از یاد خدا باعث است. فقیر یک فشار دارد اما ثروتمند چند فشار...زیرا به دنبال افزایش در مادیات دنیوی بوده است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_113L.mp3
3.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۸ و ۳۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 113 🔖 آیه: ۳۸ و ۳۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۸ بقره: «قلنا اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون» (گفتیم: «همگی از آن، فرود آیید! هرگاه هدایتی از طرف من برای شما آمد، کسانی که از آن پیروی کنند، نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین شوند.») ✅آیه ۳۹ بقره: «والذین کفروا وکذبوا بآیاتنا اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون» (و کسانی که کافر شدند، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند؛ و همیشه در آن خواهند بود.) 1⃣«قل ان الله هو الهدی» تنها از سوی وحی می آید. پس تبعیت از هدایت پیامبر و خدا، تسلیم مطلق در برابر و عدم پذیرش قوانین غیر الهیست. 2⃣اگر هدایت خدا را پذیرفتیم باید اولاً ترس از عاقبت و امید به رحمت خدا داشته باشیم، ثانیاً تمام فردی و اجتماعی و سیاسی خدا در قرآن را پذیرفته و عمل کنیم. 3⃣خداوند فرمود اگر مرا پذیرفتید کاری میکنم دیگر ترسی نداشته باشید. در یک آیه دیگر، خدا به بهشتیان گوید حالا دیگر ترسی ندارید یعنی من به قولم عمل کردم. در آیه سوم هم مومنان به جهت عدم حزن از خدا تشکر میکنند. 4⃣در مسائل شخصی، داستان حضرت را میگوید که به مادرش گوید به تو گفتیم فرزندت را در رود رها کن و حالا فرعون، او را به تو میسپارد که حزن و از تو برداشته خواهد شد! 5⃣در مسائل اجتماعی هم گوید محزون نباشید که شما پیروزید بعد گوید بزودی مکه را فتح میکنید که فتح شد. لذا همیشه خدا به وعده اش عمل میکند چه در دنیا چه در آخرت؛ چه در مسائل شخصی چه اجتماعی. 6⃣مومن از خدا ترس داشته و محزون از این است که چرا به دست وی زنده نشده است؛ نه اینکه مومن اصلا حزنی ندارد. خدا به پیامبر گوید اگر توافقی با کافران و مشرکان کرده ای و میترسی به آن عمل نکرده و نقضش کنند توافق را به سمت آنها پرت کن و عمل نکن. 7⃣خوف مذموم نیست اما خشیت مذموم است. ، یعنی (کسی را مبدا اثر دانستن) لذا خشیت جز از خدا ممنوع است اما ، ترتیب اثر عملی است مثلا انسان از مار بخاطر نیش زدن بترسد. این ترس، مذموم نیست پس پیامبر هم از نقض عهد میترسد. 8⃣قول خدا مبنی بر دائمی، تنها مخصوص آخرت است و در دنیا، انسان ترسهایی دارد که طبیعی است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_114L.mp3
3.54M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 114 🔖 آیه: ۴۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۰ بقره: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم واوفوا بعهدی اوف بعهدکم وایای فارهبون» ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! 1⃣خداوند گوید تابع شوید تا هیچ خوف و حزنی نداشته باشید. شما تا قبل از آمدن وحی و با هم دشمن بودید اما وحی با آمدنش شما را برادر هم کرد لذا این نعمت وحدت را خدا به شما داد و شما نمیتوانستید متحد شوید چون یک امر مادی نیست. (وحدت در برابر دکترین رقابت) ( ) 2⃣خداوند گوید اطاعت از که راهنمای انسانند و دشمنی با که سد راه انسان است از عهدهای من است. آنچه باعث میشود انسان عهد خدا را رعایت نکند یا برای رسیدن به یک نعمت(و شهوت) است و یا از یک قدرت. 3⃣ خداوند میفرماید: اگر نعمت میخواهید از من بخواهید اگر میترسید از من بترسید چون منعِم و ، خداست. حال اگر امتی همگی از خدا ترسیدند و فقط به او امید داشتند تمام مشکلاتشان حل میشد. 4⃣چون خطرِ روبروی اسلام در ابتدای اسلام، بودند لذا خداوند میفرماید یا بنی اسراییل به عهدتان وفا کنید. و عهد شما هم که در تورات آمده ظهور پیامبری با صفات خاص است که ظهور کرده اگرچه عهد خدا فقط این مورد خاص نیست. 5⃣مجموع وعده و وعید، عهد خداست. اگر کسی به عهد خدا عمل نکرد تنها بهشت را از دست نمیدهد بلکه وارد جهنم میشود. 6⃣بسیاری از علما، داشتند یعنی عهدهای زیادی با خدا میکردند راجع به اینکه چه کارهایی نکنند و چه کارهایی را حتما بکنند؛ مثلا چطور درس بخوانند. قصه نخوانند و نگاه نکنند زیرا اینها برای طلبه سم است و نمیگذارد طلبه، متفکر بار بیاید و او را درگیر خیال میکند. 7⃣قصه هایی که واقعی و حق نیستند را اگر کسی دید و زودتر خندید یا گریید به جهت احساساتی بودنش نیست بلکه خیالاتی بودنش است. 8⃣در مقابل عهدهای انسان، خدا نیز عهد کرده که در برابر اعمال خیر انسان، چندین برابر دهد. زیرا او کریم است و با می دهد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_115L.mp3
3.83M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 115 🔖 آیه: ۴۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۰ بقره: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم واوفوا بعهدی اوف بعهدکم وایای فارهبون» ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! 1⃣اگرچه همه، توحیدی است اما طبع و اولیه انسان، سرکش بوده و با دریافت نعمت، از خدا رو برمیگرداند. فطرت گرایش اخروی دارد و طبیعت گرایش مادی و زمینی لذا هر دو بعد را دارد. 2⃣قرآن هم گوید این است که کسی که در برابر نعمت، سرکشی کند خدا نعمت را از او میگیرد. نعمت، کرامت انسان نیست بلکه است تا مشخص شود انسان شکر میکند یا سرکشی کرده و نعمت را کرامت خود دانسته و آنرا از خدا نمی داند. 3⃣اگر تذکرهای خدا در مورد شکر نعمت نبود انسان از این همه نعمت به سوی خود گراییده و خودخواه میشد نه خداگرا و خداخواه زیرا این طبیعت انسان است. 4⃣انسان سالم مبتلا به سلامت است و انسان بیمار، مبتلا به بیماری. هر دو بوده و در آزمایشند. اما مومن اینها را میداند و شاکر است و غیر مومن نعمت را خود میداند و خودگراست. 5⃣وقتی خودگرا بود نعمت را بیجا مصرف میکند. اگر نعمت را بیجا مصرف کرد خدا آن نعمت را از او میگیرد. برای جلوگیری از این حالت، خدا به تمام انسانها دستور به دادن و یادآوری کردن شکر نعمت میدهد. 6⃣نعمت ولایت و جزو برجسته ترین نعمت است و هیچ نعمتی از آن بالاتر نیست. اگر نعمت و رهبری درست شد نعمتها در جای خودش صرف میشود و در غیر این صورت در جای نابجا صرف میشود. بیاد نعمت بودن فقط فکر کردن به آن نیست بلکه صرف کردن آن در جای خودش است. 7⃣مال و فرزند، خیر نیست بلکه است و اگر در جای خودش مصرف نشود عذاب نیز هست. خدا گوید افرادی که شاکر نیستند را ابتدا دچار نقمت میکنم تا متذکر شده و برگردند و اگر برنگشتند آنها را غرق نعمت میکنم تا در خودشان غرق شوند. اگر خدا انسان را کور کند که دیگر نمیتواند به نامحرم نگاه کند و بیشتر غرق گناه شود لذا بیشتر نعمت میدهد. 8⃣از امام صادق پرسیدند در نماز حواسمان جمع نیست، چه کنیم فرمودند: با جبرانش کنید و اگر بازهم نشد با سجده شکر. لذا سریع از نماز بلند نشوید زیرا انسان با نماز، بدهکار خدا میشود نه طلبکار. 9⃣خداوند میفرماید به یاد نعمت بادهایی باشید که شما را در پیروز کرد. ما نیز را داریم که نعمت طوفان شن بود که برخلاف محاسبات آمریکاییها براه افتادند و غیر از آنها هیچکس از این موضوع خبر نداشت و اگر میرسیدند حکومت میپاشید. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_116L.mp3
3.71M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ و ۴۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media