eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 68 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠معجزه برعکس سایر علوم غریبه و غیر غریبه راه فکری ندارد لذا هم ندارد، بلکه انسان در اثر قداست نفس و عظمت روح و ارتباط روح با ماورای طبیعت، در طول علل قرار گرفته و به این دلیل در جهان، هر کار را که خدا بخواهد انجام می دهد. اما شخص مادی فقط محسوسات را موجود می داند و آنچه حس نشود را غیر موجود و می داند که از آن جمله، معجزه است.(بقره_۵۵) ❌موجود از نظر قران دو قسم است: ۱. قسم (شهادت): که احکام عامه ماده بر آن جاری است. ۲. قسم (غیب): که هیچ یک از احکام ماده بر آن جاری نیست.(عالم الغیب و الشهادة/رعد_۹) 🍄بحث در غیر قابل حس بودن است نه اینکه به میزان قدرت حس مربوط باشد. غیبها دو نوعند: یا تنها در این عالم و از چشم سر غایبند مانند فرشتگان که در قیامت همه انسان ها آنها را می بینند و دیگر، غیب همیشگی یعنی خداوند که حتی در قیامت نیز قابل دیدن نیستند. از جنس آتش است پس ماده ای خارجی و قابل دیدن با چشم خارجیست اما تنها قابل دیدن با چشم قسم مجرد انسان است(فصلت_۳۰) 🍀البته اینجا استثنائاتی نیز وجود دارد چنانکه خداوند می فرماید گنهکاران در قیامت نیز از خداوند .(مطففین_۱۵) مفهوم مخالف این آیه این است که عده ای نیز وجود داند که می توانند خدا را در آن روز ببینند. اما کفار مایل بودند که فرشته ها را با چشم دنیوی ببینند (فرقان_۲۱). این نگاه مادی گرایانه زمان موسی بود که گفتند تا خدا را آشکارا نبینیم ایمان نمی آوریم(بقره_۵۵) 🌓علت محجوب بودن این افراد در قیامت نیز در آیه، چرک، تیرگی و است که بواسطه انجام گناهان، بر قلبهای اینها نشسته است.«کلّا بل ران علی قلوبهم/مطففین_۱۴» اینها در قیامت نیز تنها قهر و عذاب خدا را می بینند نه لقای حق و نعمات او را(انشقاق_۶) ♦️♦️♦️♦️♦️ 🔴✅رد به قرآن: (برای نمونه آیا بحث تطبیقی با دین در انتهای تمام ، پذیرفته است؟) 1⃣آنهایی که با بینش مادی با قران روبرو می شوند کارشان صحیح نیست چون اند؛ یعنی پیشرفت صنایع آنها را متحیّر کرده است. 2⃣اگر علمی در یک بعدی پیشرفت کند فوراً سعی می کنند آیات قران را بر آن علم پیشرفته تطبیق کنند در حالیکه بسیاری از علوم پیشرفته، به متکی هستند و پایگاه ثابتی ندارند چون فرضیه در آینده دور یا نزدیک عوض خواهد شد و با عوض شدن آن، مبانی آن علم برهم می خورد. 3⃣حال اگر ما قران را بر آن علم حمل کنیم لازمه اش این است که خود قران هم معاذالله دستخوش تحولات و حوادث گردد و بدین صورت در آن راه خواهد داشت در حالیکه در قران شکی نیست.(لا ریب فیه/بقره_۲) اگر علمی، مبادی بدیهی داشت مانند که عقلاً راه دیگری وجود ندارد، می توان قران را با آن تطبیق داد اما قران قابل تطبیق بر که غالباً مبتنی بر فرضیه هستند نیست. 🔰یک انسان مادی، را مادی دانسته، را انسانی نابغه و را نوشته ای از سر نبوغ می داند و را نیز تکامل یافته در طول تاریخ فرض می کند که امکان تغییر و تحول در آن هست در حالیکه اینها امور غیبی هستند که قابل بررسی با حس نیست لذا نبوغ در رسالت راه ندارد چون راه فکری ندارد. ♦️هر آیه محتوایی دارد که دلیل آن محتوا، اسم یا ی خداوند است که در پایان همان آیه آمده است و با آیه هماهنگ است. مثلاً آیات توبه در انتها با رحمت و غفران خدا پایان می یابد(ان الله غفور رحیم) ✅امیرالمومنین در نهج البلاغه گوید در قران همه چیز هست اما شمایید که باید او را به دربیاورید و از او حرف در بیاورید اما شما نمی توانید بلکه من به حرف در می آورم چون هستم(و لن ینطق و اخبرکم عنه) پس فرمود من تا نبینم عبادت نمی کنم پس انسان جانی نامحسوس نیز دارد که می تواند خدای نامحسوس را ملاقات کند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅ بخش دوم: راه رسیدن به معجزه یا کرامت، نه علم و دانش بلکه است «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله/بقره۲۳» 🔰خداوند در آیه مورد بحث بجای نام پیامبر از کلمه استفاده کرده است و باید توجه داشت که خداوند هر جا که از کلمه عبد برای پیامبری استفاده کرده همراهش نام آن رسول را آورده «عبدنا ایّوب_عبدنا داوود» اما برای پیامبر خاتم، صرفاً کلمه عبد را آورده است که نشان دهد او و محض بوده و هیچ خطا و اشتباه و کندروی و تندروی نداشته است. «نزّلنا علی عبدنا – سبحان الّذی اسرا بعبده» 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅ آیا بحث تطبیقی با فقه و اسلام در انتهای ، جهت تایید نظریات مادی غربی، مورد قبول قرآن است؟ 🔰علامه جوادی آملی: 1⃣آنهایی که با بینش مادی با قرآن روبرو می شوند کارشان صحیح نیست چون اند؛ یعنی پیشرفت صنایع آنها را متحیّر کرده است. 2⃣اگر علمی در یک بعدی پیشرفت کند فوراً سعی می کنند آیات قران را بر آن علم پیشرفته تطبیق کنند در حالیکه بسیاری از علوم پیشرفته، به متکی هستند و پایگاه ثابتی ندارند چون فرضیه در آینده دور یا نزدیک عوض خواهد شد و با عوض شدن آن، مبانی آن علم برهم می خورد. 3⃣حال اگر ما قران را بر آن علم حمل کنیم لازمه اش این است که خود قران هم معاذالله دستخوش تحولات و حوادث گردد و بدین صورت در آن راه خواهد داشت در حالیکه در قران شکی نیست.(لا ریب فیه/بقره_۲) اگر علمی، مبادی بدیهی داشت مانند که عقلاً راه دیگری وجود ندارد، می توان قران را با آن تطبیق داد اما قران قابل تطبیق بر که غالباً مبتنی بر فرضیه هستند نیست. ♦️: اولین اصل بدیهی در علوم انسانی، عدم قطعیت نظریات است. (جلسه ۶۸ تفسیر سوره مبارکه بقره) ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 69 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها النّاس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠گفتیم که معجزه یک کار حکیمانه و است نه عوامانه اگرچه مردم عوام گرایش بیشتری به آن دارند چون هضم معجزه برایشان از هضم برهان های عقلی راحتتر است. اکنون نکات دیگر این دو آیه را بررسی می کنیم. 🔰«عبدَنا» به پیامبر بر میگردد. در مورد هیچ پیامبر دیگری نشده که بدون اینکه نام پیامبر را ببرد از لفظ عبد استفاده کند. 🔰فاتوا بسورةٍ: ، قطعه ای از کلام و سلسله ای از معارف است که محتوای خود را جمع کرده باشد همانطور که سورِ بَلَد(دیوار شهر) شهر را در بر می گیرد. همچنین سوره به معنای و رتبه است به این معنا که هر سوره درجه ای از درجات معارف الهی است. 🔰من مِثله: آیا «مِثل» به مُنزَل(قرآن) بر می گردد یا به عَبد(پیامبر)؟ عده ای گویند به بر می گردد چون در دیگر آیات مانند آیه ۳۸ یونس، مثل به قران برگشته است. در مقابل باید گفت که در آن آیات وجود نداشت. اما از جهتی بازهم می توان گفت که مثل به منزَل بر می گردد زیرا اگر به عبد برگردد معنایش این است که سوره ای از امثالِ این عبد که «شخصی امّی و بیسواد» است بیاورید؛ درحالیکه در ادامه آیه آمده که بروید شهدائتان را نیز با خود همراه کنید و آیه ۱۳ هود بجای عبارت «و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین» گفته «و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین» پس به معنای هر کسی غیر از خداست نه اینکه فقط به اشخاص امّی اشاره داشته باشد. بعلاوه اینکه آیات ۳۸ یونس و ۱۳ هود نیز «مثل» را به منزل و قران برگردانده اند. ♦️سوره فیل و لایلاف قریش یکی نیستند چنانکه ضحی و الم نشرح نیز یکی نیستند اگرچه عده ای گفته اند اینها یکی هستند.(توضیح در صوت) ✅حال که شرح آیه ۲۳ بقره به پایان رسید در آیه ۲۴ باید بگوییم که قران است نه صرفاً علمی؛ لذا بجای اینکه در یک متن کاملاً عقلی بگوید «اگر نتوانستید مانند قران بیاورید پس این کلام، غیر بشری و الهی است» می گوید «اگر نتوانستید مثل قران بیاورید که نخواهید توانست پس از آتش جهنم بپرهیزید!» 1⃣این آیه خطاب به کفار و وثنیین حجاز و بتهایشان گوید همگیتان خواهید سوخت. اما چیزی شما را نمی سوزاند بلکه خودتان، هیزم آتش جهنمید «وقودها النّاس و الحجارة/بقره_۲۳». گوید و که همان سنگ کبریت(همانند گوگرد) است آتش جهنم را تشکیل می دهد. 🔰اما که در آیه مورد بحث ذکر شد، آتشی است که هم خودش را می سوزاند هم دیگران را. آیه گوید خودتان هیزم آتش جهنمید لذا این سوختن از بیرون بدن و روحتان نیست که بتوانید از آن فرار کنید بلکه از آتش می گیرید و راه فراری نیست. برخی گویند وقود به عابد یعنی مشرکین بر می گردد و برخی معتقدند عابد و معبود که بتها را نیز شامل می شود را در بر می گیرد چون بتها از جنس بودند. 2⃣ در جای دیگر گوید ، آتش جهنمند. لفظ قاسِط دو معنا دارد. یکبار قاسط از کلمه «» گرفته شده که به معنای جور و ظلم است این قاسطون، آتش جهنمند «القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً/جن_۱۵» و یک جای دیگر قاسِط از لفظ «» می آید که به معنای است. و کسی که سهم دیگران را بدهد «مُقسِط» است و مامور خدا «انّ الله یحبّ المقسطین/مائده_۴۲» 3⃣ از سویی خداوند، آتش جهنم را از های سرمایه داران می داند. می فرماید ما در قیامت بر پیشانی و پهلو و پشت داران مُترَف که حق محرومین و خداوند را بصورت زکات و خمس و غیره نمی دهند با نقره و طلاهایشان مهر می زنیم.(توبه_۳۵) دلیلش این است که وقتی که اینها فقرا را می بینند ابتدا چهره عبوس می کنند سپس به صورت نیم رخ و از روی بی اهمیتی به آنها می نگرند و نهایتاً به آنها پشت می کنند. ❌این آتش اگرچه در آیات مختلف مانند آیه مورد بحث برای آماده شده است (اعدّت للکافرین/بقره_۲۴) اما این ها تنها نمونه بارز کسانیند که در آتش می سوزند لذا اگر مسلمانان نیز گناه کنند در همین آتش خواهند سوخت. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190‍
🔴متخصصان #علم_بانکداری، مجنونند. آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر: ✅گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد. 🔷آن که دارای اخلاق اسلامی است عاقل است و آن که دارای اخلاق اسلامی نیست، دیوانه است؛ #جنون در برابر #عقل است نه در برابر «علم». گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد. ♦️شما ببینید چرا قرآن #رباخوار را دیوانه می‌داند؟ بعضی سالیان متمادی درس خواندند، کیفیت سود، کیفیت درآمد، کیفیت وام دادن، کیفیت وام گرفتن، را آموختند تا شدند متخصص فنّ #بانکداری_ربوی!. اینها در رشته خود عالم هستند. اما خداوند در سوره مبارکه «بقره» می فرماید این مخبّطانه دارد زندگی می‌کند، چون حرف خدا و پیغمبر را گذاشته زمین، و دنبال #سود_حرام رفته است. 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔴 #غیرت چیست؟ 🔰«وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیرَتِهِ»؛ این کلمه غیرت از آن واژه‌های کم‌نظیر است که ما در فارسی هیچ معادلی نداریم. ما غیر را هر چه بخواهیم معنا کنیم ناچاریم سه چهار کلمه بیاوریم تا کلمه غیرت را معنا کنیم. غیرت از پرفضیلت‌ترین فضایل نفسانی است و حضرت امیر می‌فرماید به اینکه #عفت هر کسی به اندازه غیرت اوست، غیرت یک واژه‌ای است که از سه عنصر دقیق تشکیل می‌شود؛ یعنی تا این سه عنصر پیدا نشود معنای غیرت ظهور نمی‌کند. غیرت یعنی (۱)آدم در حریم غیر دخالت نکند، (۲)غیر را به حریم خود دخالت ندهد و مجموع این جمع‌ها هم متفرع است بر اینکه (۳)حریم‌شناسی کند. این سه عنصر که جمع شد، این مرد می‌شود #اهل_غیرت. 🔷اگر کسی بیگانه را به داخل منزل راه دارد غیرت ندارد و اگر خود از حریم خود تجاوز کرد غیرت ندارد. این است که حضرت در نهج البلاغه فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؛ هرگز آدم باغیرت نامحرم را نگاه نمی‌کند. این یعنی چه؟ یعنی دارد از مرز خودش تجاوز می‌کند. اینکه حضرت فرمود ارزش هر کسی به اندازه غیرت اوست، شخص تا سه این اصل را نشناسد غیور نیست و اگر غیور نبود، از بسیاری فضایل که برای غیرتمندان است محروم خواهد شد. 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 70 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها النّاس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🔰آتش قیامت امری است که در حال حاضر هست.(اعدّت للکافرین) بر اساس این آیه است و گوییم که ظاهر آیات اگر قرینه ای مخالف نداشت، حجت است. ♦️برای آتش گرفتن، سه چیز لازم است که هر سه، خود است: ۱. آنچه باید آتش بگیرد و بسوزد(وقود) ۲. هیزم و آنچه آتش را زنده میکند(حطب) ۳. چیزی که از ترکیب این دو بوجود می آید و مشتعل است(مسجور) این آتش، نه تنها جسم را که را هم میسوزاند چون انسان هم جسم دارد هم روح(التی تطلع علی الافئده) 🔰جهنم فقط برای کافر نیست بلکه برای نیز آماده است. آنکه نمیسوزد، است زیرا گفتیم که خداوند در ابتدای بقره مردم را به سه بخش کافر، منافق و مومن تقسیم کرده است اما در برابر دعوت الهی مردم دو دسته اند که یا مومنند یا غیر مومن که شامل کفار و منافقین میشود لذا غیر مومن در آتش میسوزد اگرچه مسلمان گنهکار باشد، اما کافرین در پایینترین مراتب جهنم قرار دارند. در این جا ملائکه نیز معصومند. ♦️قرآن گوید به ظالمان (میل قلبی کم) پیدا نکنید. همین مقدار که به او میل داشته باشید و علاقه داشته باشید که ظالم باشد و باقی بماند، همین سبب لمس آتش است. پس عذاب قیامت مخصوص کافر نیست. 🔰آیه گوید در این آتش جز انسان اشقی کسی نمیرود. (لا یصلاها الا الاشقی) نار، درجات مختلف دارد که آیات مختلف در مورد برخی درجات صحبت میکنند و همه درجات را شامل نمیشود. ♦️وزن و میزان در قیامت یکیست و آن، است. اگر عمل، حقیقت داشت وزن خواهد داشت وگرنه بی وزن است. اساس کار، است. بحث بر سر تطابق درون و برون است. اگر کسی ظاهرش روشنتر و قویتر از درون بود و به بیرون خود بیشتر توجه کرد او سبک شده و او را به آتش میسپارند! (فامّه هاویه) 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
بعد از تصمیم به خروج آمریکا از سوریه نیاز است که بار دیگر به این آیه و تفسیرش دقت کنیم.👆 ♦️یادمان باشد که تا سال قبل، ایران را به هیچ مساله ای در مورد سوریه راه نمیدادند!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 71 🔖 آیه: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون» به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده‌اند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌گویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» و میوه‌هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند. و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. 🔰جهنم مخصوص کافران نیست بلکه مشرکان و مسلمانان عاصی نیز وارد آن میشوند اما همیشه در جهنمند و متقین همیشه در بهشت. مسلط بر کافران است و آنهارا محاصره کرده است(حصیراً) جهنم در کمین کافران است(کانت مرصاداً). 🔴پس: ۱. عمل از بین نمیرود ۲. عمل به غیر عامل ارتباط ندارد. ۳. به عامل وابسته است. ✅قرآن، بشیر و نذیر است. پس از توضیح توحید، نبوت و جدا کردن انسانها به سه قسم و آنگاه انذار به جهنم، حالا به بشارت میدهد. در قرآن، بهشت برای کسیست که و را با هم داشته باشد(ایمان و عمل صالح) یعنی هم و مومن باشد و هم به فروع و کار خوب کند ❌لذا اگر فقط مومن بود یا فقط کار خوب انجام داد اما نه برای و بلکه برای شهرت یا نوع دوستی بود، به بهشت نمیرود چون را قبول ندارد و کارش جز تا انتهای همین زندگی دنیوی نیست. (انعام_۱۵۸) لذا از نظر قرآن تنها عملی صالح است که مطابق باشد. 🔰روایتی عجیب وجود دارد. گوید چون اصول دین و ۴ تاست(تسبیحات اربعه) پس تعداد خدا هم چهار تاست، هم چهار دایه دارد و تعداد هم چهار تاست! () ✅ممکن است کسی مکه برود و فقط همین ۴ ضلعی کعبه را ببیند دیگری تا بیت المعمور، دیگری به زیارت عرش خدا برسد و دیگری بدون رفتن به مکه به کلمات و اصول دین برسد! ♦️، عرش خداست و فرشتگان خدمه مومنین اما مصالح این خانه های بهشتی، «اعمال انسان» است که این را در معراج به پیامبر گفتند. 💠در بهشت فقط حاکم است زیرا در آنجا، انسانها به نفس و وجود خود پی برده اند. لذا برای اینکه چیزی بخواهند فقط خدا میکنند و آن چیز فراهم میشود و در آخر نیز حمد خدا میکنند و دعوایی هم با هم ندارند چون تعارضی نیست. (دعواهم فیه سبحانک الله) تسبیح بر بهشت حاکم است. 🔰در بهشت همه چیز از است. نور از مومن است وگرنه خورشید و ماهی نیست! زیرِ آن کلاً آب است (من تحتها الانهار) نه اینکه آب از جایی بیاید یا تنها زیر درختان باشد. عقل در مقابل است. آن چیزی است که خداوند بوسیله آن عبادت شود (العقل ما یعبد به الرحمان) لذا خداوند را مجنون دانست البته فقط مخصوص رباخواران نیست، این یک مثال از سوی قرآن است. مجنون در دنیا معذب نیست چون فقط آشنایانش میفهمند که او مجنون است! اما در قیامت دیوانگان میفهمند که دیوانه اند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۴ و ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 72 🔖 آیه: ۲۴ و ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون» به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده‌اند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌گویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» و میوه‌هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند. و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. 🔰در هنگام انذار گاهی از مورد انذار می ترسانند و گاهی انسان را به مورد انذار متوجه می کنند. در مورد اول میگوید اگر درس نخوانی در انتهای سال نمره ات کم می شود و نتیجه اش را می بینی اما در دومی میگویند امروز در آتشی که نمیبینی خودت را نسوزان زیرا در می بینی که این، آتش بوده است و تو سوخته ای، پس با عملت این آتش را روشن نکن که تو را می سوزاند. هنگام مرگ غالب انسان ها نمی فهمند که نشئه عوض شده است لذا در تلقین گفته می شود که این آدم بدان که حالا مرده ای! تنها بخش کوچکی از انسانها می فهمند که مرده اند. 🔴بهشت و جهنم فرقهای زیادی دارند. «وقودها الناس و الحجارة» یعنی آتش از خود سرچشمه می گیرد. روایات زیادی در این زمینه وجود دارد. این جهنم و بهشت موجود است اما نمی گذارد چشم انسان ببیند (ق_۲۲) با مرگ، پرده از انسان برداشته می شود «و کشفنا عنک غطائک» آیه ۵ و ۶ تکاثر نیز همین را می گوید «کلا لو تعلمون الیقین لترونّ الجحیم» اگر یقین داشتید جهنم را می دیدید. پس جهنم پوشیده نیست بلکه پرده بر روی چشم خود انسان است که به خاطر خود انسان است. ♦️آتش مانند انسان را در بر میگرد و راه انسان را می بندد اما بهشت است و راه را نشان می دهد. در بهشت هر چه بخواهند آماده است اما در جهنم تنها تحت تسلط جهنمند.«لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت/بقره_۲۸۶» مادر جهنمیان آتش است و از این انسانها تغذیه می کند «فامّه هاویه» 🔰فرق دیگر بهشت و جهنم این است که در جهنم چیزی بیشتر از اندازه استحقاق اعمال انسان وجود ندارد «جزاءً وفاقاً» اما در مورد بهشتیان گوید «فلا تعلم نفسٌ ما اُخفی لهم من غرة اعین جزاءً بما کانووا یعلمون/سجده_۱۷» ما چیزی به او می دهیم که هیچکس نمی داند چیست و فکرش را هم نمی کند کسی نمی داند که در بهشت چه در انتظارشان است. امیر المومنین در نهج البلاغه می فرماید اگر می دانستید در بهشت چه خبر است همگی مرا رها می کردید و به جهنم می رفتید و منتظر مرگ می ماندید! محدوده تمنّا و آرزوی انسانها تا جاییست که می دانند و اگر چیزی را ندانند اصلا آنرا نخواهند خواست. 🔰رعد آیه ۳۵ گوید درخت و غیره تمام بهشت نیست بلکه مثل و نمونه‌ی بهشت است. لذا چیزهای دیگری نیز هست و حقیقتش الان مشخص نیست. بهشتِ روحانی، مسلط و محیط بر بهشت جسمانی است. «عند ملیک مقتدر» در ادامه آیه ۲۵ بقره گوید: هر وقت هر میوه ای که به اینها بدهند «کلّما رزقوا» میگویند قبلا از اینها خورده ایم و مزه اش آشناست. در حالیکه باید دانست هایی در بهشت است که در دنیا نبوده و نیز میوه های دنیا نیز در اختیار همه مردم خصوصاً قشر فقیر نیست و برخی میوه ها در کشورهای خاصی است. حال این چگونه است که هر میوه ای میخورند میگویند قبلا از این خورده ایم؟ بهشت هم که جای دروغ نیست و کسی کار بد یا بیهوده نمی کند «لا لغو فیها و لا تاثیم» ♦️برخی گفته اند چون میوه های بهشت شبیه زمین است پس مومنین فکر می کنند که شبیه آن میوه هاست. اما این درست نیست زیرا لفظ «کلّما» نشان می دهد که هر میوه ای که میخورند می گویند قبلا از این خورده ایم و اشتباه نمی کنند زیرا این میوه ها تجسم آنها در دنیا است لذا وقتی میوه را می خورند میفهمند که نتیجه آن عملشان است لذا کاملاً آنرا بیاد می آورند. روایاتِ تجسم اعمال بسیار است و این تفسیر را تایید می کند. 🔷در مورد جهنمیان نیز همین است که آیه ۵۵ سوره عنکبوت گوید «ذوقوا ما کنتم تعلمون» بچشید آنچه را که انجام دادید. یعنی «عملتان» را بچشید. این اعمال قلاده هایی می شود که بر گردنهای گنهکاران زده می شود «رعد_۵» 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔷مراحل پنج گانه انسان آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور: 🔸شما عزیزان، آنچه در مسیر علم و عمل به دست آورده اید، بدون افراط و تفریط در مسیر پرورش و ترقی خود قرار دهید و همواره شاکر باشید و تلاش کنید هم خود و هم جامعه را به مقصد برسانید. 🔸قرآن و عترت برای تعالی، پنج مرحله را به ما نشان دادند و از ما خواستند در این پنج مرحله گام بگذاریم تا خود و جامعه را دریابیم؛ 1⃣ معرفت؛ یعنی خود را بشناسیم که از کجا آمده ایم و به کجا خواهیم رفت؛ 2⃣ حرکت؛ یعنی از خودخواهی، منیت و غرور و دیگر رذائل به ترک آنها هجرت کنیم؛ 3⃣ سرعت گرفت در مسیر تعالی، چون این مسیر وسیع و باز است و در آن برخورد و تزاحمی وجود ندارد, 4⃣ سبقت گرفتن؛ این سبقت گرفتن نظیر سبقت در امور دنیایی نیست که فخر کاذب بیاورد به این دلیل که شخص می فهمد از جانب خدا و در مسیر خداست؛ 5⃣ پنجمین مرحله که مهمترین مرحله است، امام المتقین شدن است؛ یعنی الگوی خوبان جامعه باشیم و مورد قبول و پذیرش انها باشیم، این مرحله نشانه این است که چهار مرحله قبلی را نیز به درستی پیموده ایم. 🔰دعوت از نخبگان علمی ایرانی خارج از کشور جهت به کشور 🔸 اگر با این نخبگان علمی خارج از کشور ارتباط دارید از آنها بخواهید که به کشور بازگردند و در این سرزمین تلاش و کوشش کنند و در خدمت کشورهایی که کارخانه های اسلحه سازی آنها سه شیفت در حال کار است نباشند، به کشور خود برگردند و برای استقلال این کشور بکوشند. ✅ @tafsire_tasnim1 🆔 @esrapr
💢 به کشور خود برگردید و برای استقلال این کشور بکوشید ✔️آیت الله جوادی آملی خطاب به نخبگان علمی ایرانی خارج کشور : 🔹در خدمت کشورهایی که کارخانه های اسلحه سازی آنها سه شیفت در حال کار است نباشید، به کشور خود برگردید و برای استقلال این کشور بکوشید. ✅ پایگاه تفسیر معظَم تسنیم 🆔 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅علامه جوادی آملی: 🔴این بانکداران بیچاره چرا عمدا جهنم میروند؟! ♦️ما هم مرگ را فراموش کردیم و هم خطوط کلی فقه را و نمیدانیم کجا داریم میرویم! 🔰 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه جوادی آملی: ✅ #دلال بودن غیر از مبتکر بودن است... آیا از بین این تعداد طلبه، ۳ نفر مانند علامه امینی، طباطبایی و حکیم داریم؟ 🆔 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 73 🔖 آیه: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون» خداوند به مومنان ۵ می دهد که به ترتیب عبارتند از: ۱. بهشتهایی که از زیر درختانش نهرها جاریست. ۲. میوه هایی که قبلا هم از آن خورده اند. ۳. میوه هایی که هماهنگ و شبیه همند. ۴. همسرانی که پاک و مطهر از هر نقصیند. ۵. جاودانگی در بهشت 🔰🔰🔰 ♦️منظور از اینکه جاری است این است که آب درون نهر جاری است وگرنه نهر که ظرف آب است و جاری نمیشود و منظور، فراوان بودن آب درون نهر است. ✅منظور از این عبارت چیست که قران گوید «هر وقت به بهشتیان میوه ای می دهند بهشتیان میگویند این میوه آشناست و این همان است که قبلاً خورده ایم»؟ این عبارت چه بشارتی دارد؟ 💠رزق در بهشت فقط میوه نیست بلکه مثلا خداوند گوید آستر فرشتهای بهشتی از ابریشم و حریر است و آستر همان طرف فرش است که روی زمین قرار می گیرد یعنی روی فرش که انسان رویش می نشیند بسیار نرم تر است! ♦️گفتیم که این میوه ها همان هستند که در دنیا خداوند توفیق انجامش را به ما داده بود و لذا برایمان کاملاً آشناست. 🔰اما چرا در برابر هر نعمت گوید که این همان است که قبلا خورده ایم؟ این بدان دلیل است که خداوند فرمود هر کاری که انجام دهید ما نتیجه اش را در آخرت به شما می دهیم. این اعمال صالح در دنیا، خداوند به مومنین بود که نمیفهمیدند رزق است اما حالا میبینند که ماهیتش حقیقتاً بوده است که حالا به صورت فرش و میوه و غیره در آمده است و آنها گویند این همان است که در دنیا خداوند به ما روزی داد و حالا داریم بهره برداری می کنیم (هذا رُزِقنا من قبل) ♦️پس مومنین نمی گویند که این کارها را ما انجام دادیم بلکه گویند این روزی ای بود که خداوند در دنیا به ما داد و حالا تا ابد از آن استفاده می کنیم. عمل گناه، و عمل صالح حقیقتاً است. 🔰اما چرا نمی گویند که «این میوه ها شبیه آن میوه های قبلی است که ما خورده بودیم» بلکه گویند این «همان» میوه ها همان است که قبلا خوردیم. (در حالیکه حقیقتا همان نیست.) ♦️به این دلیل که این میوه از همان اخلاق و عمل صالح است و مجسم شده همان است لذا گوید همان میوه قبلیست. 🔰حال چرا در «هر بار» که میوه میخورد میگوید همان میوه قبلیست؟ چون اخلاق و عمل صالح یک پایدار است که هر لحظه بصورت مداوم و بی پایان میوه میدهد (اُکلها دائمٌ). این درخت نه مقطوعه است و نه ممنوعه. نه میوه آوریش قطع میشود نه مانع درخت دیگر است (لا مقطوعةٍ و لا ممنوعةٍ) 🔰چگونه ممکن است میوه هایش دائمی باشد؟ در تفسیر آمده که امام میفرماید: چنان که مرتبا نور میدهد درختان بهشت نیز اینگونه اند. همچنین اما گوید: چنان است که اگر علمش را اعطا کرد، علمش تمام شود! یعنی حتی مثل خورشید و چراغ هم نیست که جای هر ذره خالی شود و چیزی جایش را پر کند بلکه با میوه دادن اصلا جایش خالی نمیشود همچون علم عالم. ♦️روایت اول، است و روایت دوم، ؛ لذا هر دو روایت درستند که اولی مرحله عمل است و دومی مرحله عقیده. ✅در بشارت بعدی، قول همسرانی مطهر و پاک را می دهد. باید دانست که در قرآن به هر یک از طرفین ازدواج گوید لذا لفظ زوجه در قرآن وجود ندارد. آیه مورد بحث گوید «و لهم فیها ازواج» یعنی برای هر یک از زن و مرد در بهشت زوجهایی هستند که از همه نقصها مطهرند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰دو نکته قرآنی در مورد فرعون: ۱. مجازاتی که فرعون برای کسانی که به بتها کافر شده و به دین موسی میگرویدند اعمال کرد عیناً مانند مجازات در اسلام میباشد یعنی بریدن دست راست و پای چپ به خلاف. گذشته تاریخی این حکم به چه زمانی برمیگردد؟ ۲. آل فرعون تا زمانی که با موسی برای بر سر عهد ماندن خود، قرار داده بودند به عهد خود وفا میکردند. آیا کنونی جهان، از آل فرعون که مجرمترین افراد در قرآنند نیز بدترند که عهد خود را قبل از وقت، میشکنند؟ @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ماجرای #نامه_توحیدی امام خمینی، به آخرین رهبر شوروی چیست؟ نامه ای که #آیت_الله_جوادی_آملی، آن را در ۱۳ دی ۱۹۸۹ برای گورباچف خواند اما بواسطه عدم درک آن پیام الهی توسط وی، دو سال بعد شوروی فروپاشید. ✅ @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اظهارات توهین آمیز حجت الاسلام حسین غیب غلامی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم (و استاد نمونه حوزه در سال ۹۳) نسبت به بیانات علامه جوادی آملی ✅توضیح: 🔸حضرت آیت الله جوادی آملی در بیانات اخیر خود از عدم ابتکار و نوآوری علمی در حوزه علمیه گلایه کرده و تدریس کفایه #آخوند_خراسانی بعد از ۱۰۰ سال را نشانه ی عقب ماندگی علمی حوزه دانستند. 🔸مخالفین #تحول هم به جای قبول و پاسخگویی به این اظهارات سعی کرده اند بحث را به حاشیه ببرند و چنین ادعا کنند که این بیانات نوعی توهین به صاحب کفایه است در حالی که ایشان در مقام بیان ضرورت تولید علم بوده اند نه تنقیص کفایه! 🔺 این نقطه عطف تحول حوزه است. جریان سنتی حوزه به جای فرار، پاسخگو باشد! 🆔 @tafsire_tasnim1
در جلسه درس خارج فقه بیان شد: ❇️تجلیل آیت الله العظمی جوادی آملی از مقام علمی مرحوم آخوند خراسانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس خارج فقه امروز خود در مسجد اعظم جهت روشن شدن مطلبی که در مورد آخوند خراسانی و تحول حوزه مطرح شد بیان داشتند: 🔰چند سال قبل یک کنگره بسیار عظیمی درباره بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی(رضوان الله تعالی علیه) برگزار شد که سخنرانش ما بودیم، در آن کنگره از سه جهت بحث کردیم؛ یکی عظمت افغانستان، یکی رجال علمی نام‌آوری که از بلخ و بخارا و سایر مناطق افغانستان برخاستند و یکی درباره عظمت، جلال و شکوه مرحوم آخوند خراسانی. هر سه مسئله به طور مبسوط در آن کنگره بحث شد و آنچه در مراسم رونمایی کتاب تحریر الاصول گفته شده، منظور آن بود که یک کسی که سابقه بساطت در زندگی دارد به جایی رسید که یک قرن است تمام حوزه‌های شیعه را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ این اجلال و عظمت مرحوم آخوند خراسانی بود! 🔰ذات اقدس الهی وقتی می خواهد پیغمبر را معرفی کند می‌گوید: ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾، ﴿وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى﴾، تو یک بچه یتیم بودی! این تحقیر نیست! ذات اقدس الهی نمی‌خواهد پیغمبر را معاذ الله تحقیر کند که تو بچه یتیم بودی، بلکه می‌خواهد بگوید تو از آن سادگی به این اوج رسیدی. اینکه خدا به پیغمبر می‌فرماید تو بچه یتیم بودی و ما تو را به اینجا رساندیم، اینکه وهن پیغمبر نیست. اگر کسی گفت یک طلبه افغانستانی، این وهن او نیست؛ یعنی او از سادگی و ساده‌زیستی به آن اوج رسید، چرا ما نباشیم؟ علم را هم که وقف کسی نکردند. 🔰آنچه در رونمایی کتاب تحریر الاصول مرحوم امام(رضوان الله علیه) گفته شد این بود که یک طلبه ساده‌ای برخاسته و صد سال است که حوزه های نجف، قم، اصفهان و دیگر حوزه‌های شیعه را تحت سلطنت خود قرار داده، ما چرا این جور نشویم؟ 🔰مرحوم آخوند کسی است که یکصد سال است سلطان فکری بر همه ماست، الیوم بالاخره حرف‌های اساسی را او دارد می‌زند. ولی ما چرا به این حد نرسیم؟ 🔰حداکثر طلبه‌های نجف در آن روزگار به هزار نفر نمی‌رسید و امکانات زیادی هم در اختیار نداشتند، الآن ما بیش از پنجاه هزار نفر هستیم، همه امکانات نیز هست، این کشور هم به برکت خون شهداء طیب و طاهر شد، لذا باید میوه طیب و طاهر بدهد، 🔰اگر کشوری با خون شهید طیب و طاهر شد، قرآن فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ لذا، میوه ایران باید آخوند خراسانی‌ها باشد، آقای نائینی باشد، آسید ابوالحسن باشد، امام باشد، آقای خوئی باشد، اینها باشد، چرا ما جزء این افراد نباشیم؟ 🔰 الآن تمام تلاش و کوشش ما این است که مثلاً در فرمایشات مرحوم آخوند، یا در مبنای مرحوم آقای نائینی یا مبنای مرحوم آقا ضیاء متخصص شویم! چرا فکر نکنیم مثل اینها حرف تازه بیاوریم؟ مگر حرف تازه کم است؟ مگر حرف علمی محدود است؟ قطعا این چنین نیست. 🔰من از علما و اساتیدی که این موضوع را تذکر دادند حق‌شناسی می‌کنم و آنها را در ثواب این کار سهیم می‌دانم، بیش از همه و پیش از همه از فضلای افغانستان تشکر می‌کنم که آنها حق‌شناسی کردند، نامه نوشتند، پیام فرستادند که شما آخوند را کماکان احیا کردید، اما ممکن است برای برخی دیگر روشن نشده باشد که منظور چیست! معاذالله آنجا در صدد پایین آوردن مقام علمی مرحوم آخوند نبودیم. 🔰در کنگره بزرگداشت مرحوم آخوند گفته شد که ما الآن سه نسل در کنار سفره آخوند خراسانی نشسته‌ایم، خود ما در کنار سفره این بزرگوار نشستیم، اساتید ما هم که در کنار سفره ایشان نشستند، اساتید ما که مراجع تقلید بودند مثل مرحوم آقای بروجردی و دیگران، اینها هم در کنار سفره مرحوم آخوند خراسانی نشسته بودند و شاگرد ایشان بودند. همه این حرف‌ها در آن کنگره گفته شد. 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴توضیح علامه جوادی آملی راجع به جمله ای که در مورد «افغانی بودن آخوند خراسانی» بیان کرده بودند: آنچه در آن جلسه گفته شد منظور این بود که یک طلبه‌ی ساده برخواست و حالا ۱۰۰ سال است تمام های_شیعه را تحت سلطنت خود قرار داد. ما چرا اینجور نشویم؟ مگر خداوند که به پیامبر فرمود «تو یک یتیم بودی که ما تو را به اینجا رسانیدیم» آیا میخواهد حضرت را تحقیر کند یا قصد تکریم او را دارد؟! ✅ @tafsire_tasnim1