eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 70 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها النّاس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🔰آتش قیامت امری است که در حال حاضر هست.(اعدّت للکافرین) بر اساس این آیه است و گوییم که ظاهر آیات اگر قرینه ای مخالف نداشت، حجت است. ♦️برای آتش گرفتن، سه چیز لازم است که هر سه، خود است: ۱. آنچه باید آتش بگیرد و بسوزد(وقود) ۲. هیزم و آنچه آتش را زنده میکند(حطب) ۳. چیزی که از ترکیب این دو بوجود می آید و مشتعل است(مسجور) این آتش، نه تنها جسم را که را هم میسوزاند چون انسان هم جسم دارد هم روح(التی تطلع علی الافئده) 🔰جهنم فقط برای کافر نیست بلکه برای نیز آماده است. آنکه نمیسوزد، است زیرا گفتیم که خداوند در ابتدای بقره مردم را به سه بخش کافر، منافق و مومن تقسیم کرده است اما در برابر دعوت الهی مردم دو دسته اند که یا مومنند یا غیر مومن که شامل کفار و منافقین میشود لذا غیر مومن در آتش میسوزد اگرچه مسلمان گنهکار باشد، اما کافرین در پایینترین مراتب جهنم قرار دارند. در این جا ملائکه نیز معصومند. ♦️قرآن گوید به ظالمان (میل قلبی کم) پیدا نکنید. همین مقدار که به او میل داشته باشید و علاقه داشته باشید که ظالم باشد و باقی بماند، همین سبب لمس آتش است. پس عذاب قیامت مخصوص کافر نیست. 🔰آیه گوید در این آتش جز انسان اشقی کسی نمیرود. (لا یصلاها الا الاشقی) نار، درجات مختلف دارد که آیات مختلف در مورد برخی درجات صحبت میکنند و همه درجات را شامل نمیشود. ♦️وزن و میزان در قیامت یکیست و آن، است. اگر عمل، حقیقت داشت وزن خواهد داشت وگرنه بی وزن است. اساس کار، است. بحث بر سر تطابق درون و برون است. اگر کسی ظاهرش روشنتر و قویتر از درون بود و به بیرون خود بیشتر توجه کرد او سبک شده و او را به آتش میسپارند! (فامّه هاویه) 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
بعد از تصمیم به خروج آمریکا از سوریه نیاز است که بار دیگر به این آیه و تفسیرش دقت کنیم.👆 ♦️یادمان باشد که تا سال قبل، ایران را به هیچ مساله ای در مورد سوریه راه نمیدادند!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 71 🔖 آیه: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون» به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده‌اند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌گویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» و میوه‌هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند. و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. 🔰جهنم مخصوص کافران نیست بلکه مشرکان و مسلمانان عاصی نیز وارد آن میشوند اما همیشه در جهنمند و متقین همیشه در بهشت. مسلط بر کافران است و آنهارا محاصره کرده است(حصیراً) جهنم در کمین کافران است(کانت مرصاداً). 🔴پس: ۱. عمل از بین نمیرود ۲. عمل به غیر عامل ارتباط ندارد. ۳. به عامل وابسته است. ✅قرآن، بشیر و نذیر است. پس از توضیح توحید، نبوت و جدا کردن انسانها به سه قسم و آنگاه انذار به جهنم، حالا به بشارت میدهد. در قرآن، بهشت برای کسیست که و را با هم داشته باشد(ایمان و عمل صالح) یعنی هم و مومن باشد و هم به فروع و کار خوب کند ❌لذا اگر فقط مومن بود یا فقط کار خوب انجام داد اما نه برای و بلکه برای شهرت یا نوع دوستی بود، به بهشت نمیرود چون را قبول ندارد و کارش جز تا انتهای همین زندگی دنیوی نیست. (انعام_۱۵۸) لذا از نظر قرآن تنها عملی صالح است که مطابق باشد. 🔰روایتی عجیب وجود دارد. گوید چون اصول دین و ۴ تاست(تسبیحات اربعه) پس تعداد خدا هم چهار تاست، هم چهار دایه دارد و تعداد هم چهار تاست! () ✅ممکن است کسی مکه برود و فقط همین ۴ ضلعی کعبه را ببیند دیگری تا بیت المعمور، دیگری به زیارت عرش خدا برسد و دیگری بدون رفتن به مکه به کلمات و اصول دین برسد! ♦️، عرش خداست و فرشتگان خدمه مومنین اما مصالح این خانه های بهشتی، «اعمال انسان» است که این را در معراج به پیامبر گفتند. 💠در بهشت فقط حاکم است زیرا در آنجا، انسانها به نفس و وجود خود پی برده اند. لذا برای اینکه چیزی بخواهند فقط خدا میکنند و آن چیز فراهم میشود و در آخر نیز حمد خدا میکنند و دعوایی هم با هم ندارند چون تعارضی نیست. (دعواهم فیه سبحانک الله) تسبیح بر بهشت حاکم است. 🔰در بهشت همه چیز از است. نور از مومن است وگرنه خورشید و ماهی نیست! زیرِ آن کلاً آب است (من تحتها الانهار) نه اینکه آب از جایی بیاید یا تنها زیر درختان باشد. عقل در مقابل است. آن چیزی است که خداوند بوسیله آن عبادت شود (العقل ما یعبد به الرحمان) لذا خداوند را مجنون دانست البته فقط مخصوص رباخواران نیست، این یک مثال از سوی قرآن است. مجنون در دنیا معذب نیست چون فقط آشنایانش میفهمند که او مجنون است! اما در قیامت دیوانگان میفهمند که دیوانه اند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۴ و ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 72 🔖 آیه: ۲۴ و ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون» به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده‌اند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌گویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» و میوه‌هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند. و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. 🔰در هنگام انذار گاهی از مورد انذار می ترسانند و گاهی انسان را به مورد انذار متوجه می کنند. در مورد اول میگوید اگر درس نخوانی در انتهای سال نمره ات کم می شود و نتیجه اش را می بینی اما در دومی میگویند امروز در آتشی که نمیبینی خودت را نسوزان زیرا در می بینی که این، آتش بوده است و تو سوخته ای، پس با عملت این آتش را روشن نکن که تو را می سوزاند. هنگام مرگ غالب انسان ها نمی فهمند که نشئه عوض شده است لذا در تلقین گفته می شود که این آدم بدان که حالا مرده ای! تنها بخش کوچکی از انسانها می فهمند که مرده اند. 🔴بهشت و جهنم فرقهای زیادی دارند. «وقودها الناس و الحجارة» یعنی آتش از خود سرچشمه می گیرد. روایات زیادی در این زمینه وجود دارد. این جهنم و بهشت موجود است اما نمی گذارد چشم انسان ببیند (ق_۲۲) با مرگ، پرده از انسان برداشته می شود «و کشفنا عنک غطائک» آیه ۵ و ۶ تکاثر نیز همین را می گوید «کلا لو تعلمون الیقین لترونّ الجحیم» اگر یقین داشتید جهنم را می دیدید. پس جهنم پوشیده نیست بلکه پرده بر روی چشم خود انسان است که به خاطر خود انسان است. ♦️آتش مانند انسان را در بر میگرد و راه انسان را می بندد اما بهشت است و راه را نشان می دهد. در بهشت هر چه بخواهند آماده است اما در جهنم تنها تحت تسلط جهنمند.«لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت/بقره_۲۸۶» مادر جهنمیان آتش است و از این انسانها تغذیه می کند «فامّه هاویه» 🔰فرق دیگر بهشت و جهنم این است که در جهنم چیزی بیشتر از اندازه استحقاق اعمال انسان وجود ندارد «جزاءً وفاقاً» اما در مورد بهشتیان گوید «فلا تعلم نفسٌ ما اُخفی لهم من غرة اعین جزاءً بما کانووا یعلمون/سجده_۱۷» ما چیزی به او می دهیم که هیچکس نمی داند چیست و فکرش را هم نمی کند کسی نمی داند که در بهشت چه در انتظارشان است. امیر المومنین در نهج البلاغه می فرماید اگر می دانستید در بهشت چه خبر است همگی مرا رها می کردید و به جهنم می رفتید و منتظر مرگ می ماندید! محدوده تمنّا و آرزوی انسانها تا جاییست که می دانند و اگر چیزی را ندانند اصلا آنرا نخواهند خواست. 🔰رعد آیه ۳۵ گوید درخت و غیره تمام بهشت نیست بلکه مثل و نمونه‌ی بهشت است. لذا چیزهای دیگری نیز هست و حقیقتش الان مشخص نیست. بهشتِ روحانی، مسلط و محیط بر بهشت جسمانی است. «عند ملیک مقتدر» در ادامه آیه ۲۵ بقره گوید: هر وقت هر میوه ای که به اینها بدهند «کلّما رزقوا» میگویند قبلا از اینها خورده ایم و مزه اش آشناست. در حالیکه باید دانست هایی در بهشت است که در دنیا نبوده و نیز میوه های دنیا نیز در اختیار همه مردم خصوصاً قشر فقیر نیست و برخی میوه ها در کشورهای خاصی است. حال این چگونه است که هر میوه ای میخورند میگویند قبلا از این خورده ایم؟ بهشت هم که جای دروغ نیست و کسی کار بد یا بیهوده نمی کند «لا لغو فیها و لا تاثیم» ♦️برخی گفته اند چون میوه های بهشت شبیه زمین است پس مومنین فکر می کنند که شبیه آن میوه هاست. اما این درست نیست زیرا لفظ «کلّما» نشان می دهد که هر میوه ای که میخورند می گویند قبلا از این خورده ایم و اشتباه نمی کنند زیرا این میوه ها تجسم آنها در دنیا است لذا وقتی میوه را می خورند میفهمند که نتیجه آن عملشان است لذا کاملاً آنرا بیاد می آورند. روایاتِ تجسم اعمال بسیار است و این تفسیر را تایید می کند. 🔷در مورد جهنمیان نیز همین است که آیه ۵۵ سوره عنکبوت گوید «ذوقوا ما کنتم تعلمون» بچشید آنچه را که انجام دادید. یعنی «عملتان» را بچشید. این اعمال قلاده هایی می شود که بر گردنهای گنهکاران زده می شود «رعد_۵» 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔷مراحل پنج گانه انسان آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور: 🔸شما عزیزان، آنچه در مسیر علم و عمل به دست آورده اید، بدون افراط و تفریط در مسیر پرورش و ترقی خود قرار دهید و همواره شاکر باشید و تلاش کنید هم خود و هم جامعه را به مقصد برسانید. 🔸قرآن و عترت برای تعالی، پنج مرحله را به ما نشان دادند و از ما خواستند در این پنج مرحله گام بگذاریم تا خود و جامعه را دریابیم؛ 1⃣ معرفت؛ یعنی خود را بشناسیم که از کجا آمده ایم و به کجا خواهیم رفت؛ 2⃣ حرکت؛ یعنی از خودخواهی، منیت و غرور و دیگر رذائل به ترک آنها هجرت کنیم؛ 3⃣ سرعت گرفت در مسیر تعالی، چون این مسیر وسیع و باز است و در آن برخورد و تزاحمی وجود ندارد, 4⃣ سبقت گرفتن؛ این سبقت گرفتن نظیر سبقت در امور دنیایی نیست که فخر کاذب بیاورد به این دلیل که شخص می فهمد از جانب خدا و در مسیر خداست؛ 5⃣ پنجمین مرحله که مهمترین مرحله است، امام المتقین شدن است؛ یعنی الگوی خوبان جامعه باشیم و مورد قبول و پذیرش انها باشیم، این مرحله نشانه این است که چهار مرحله قبلی را نیز به درستی پیموده ایم. 🔰دعوت از نخبگان علمی ایرانی خارج از کشور جهت به کشور 🔸 اگر با این نخبگان علمی خارج از کشور ارتباط دارید از آنها بخواهید که به کشور بازگردند و در این سرزمین تلاش و کوشش کنند و در خدمت کشورهایی که کارخانه های اسلحه سازی آنها سه شیفت در حال کار است نباشند، به کشور خود برگردند و برای استقلال این کشور بکوشند. ✅ @tafsire_tasnim1 🆔 @esrapr
💢 به کشور خود برگردید و برای استقلال این کشور بکوشید ✔️آیت الله جوادی آملی خطاب به نخبگان علمی ایرانی خارج کشور : 🔹در خدمت کشورهایی که کارخانه های اسلحه سازی آنها سه شیفت در حال کار است نباشید، به کشور خود برگردید و برای استقلال این کشور بکوشید. ✅ پایگاه تفسیر معظَم تسنیم 🆔 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅علامه جوادی آملی: 🔴این بانکداران بیچاره چرا عمدا جهنم میروند؟! ♦️ما هم مرگ را فراموش کردیم و هم خطوط کلی فقه را و نمیدانیم کجا داریم میرویم! 🔰 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه جوادی آملی: ✅ #دلال بودن غیر از مبتکر بودن است... آیا از بین این تعداد طلبه، ۳ نفر مانند علامه امینی، طباطبایی و حکیم داریم؟ 🆔 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 73 🔖 آیه: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون» خداوند به مومنان ۵ می دهد که به ترتیب عبارتند از: ۱. بهشتهایی که از زیر درختانش نهرها جاریست. ۲. میوه هایی که قبلا هم از آن خورده اند. ۳. میوه هایی که هماهنگ و شبیه همند. ۴. همسرانی که پاک و مطهر از هر نقصیند. ۵. جاودانگی در بهشت 🔰🔰🔰 ♦️منظور از اینکه جاری است این است که آب درون نهر جاری است وگرنه نهر که ظرف آب است و جاری نمیشود و منظور، فراوان بودن آب درون نهر است. ✅منظور از این عبارت چیست که قران گوید «هر وقت به بهشتیان میوه ای می دهند بهشتیان میگویند این میوه آشناست و این همان است که قبلاً خورده ایم»؟ این عبارت چه بشارتی دارد؟ 💠رزق در بهشت فقط میوه نیست بلکه مثلا خداوند گوید آستر فرشتهای بهشتی از ابریشم و حریر است و آستر همان طرف فرش است که روی زمین قرار می گیرد یعنی روی فرش که انسان رویش می نشیند بسیار نرم تر است! ♦️گفتیم که این میوه ها همان هستند که در دنیا خداوند توفیق انجامش را به ما داده بود و لذا برایمان کاملاً آشناست. 🔰اما چرا در برابر هر نعمت گوید که این همان است که قبلا خورده ایم؟ این بدان دلیل است که خداوند فرمود هر کاری که انجام دهید ما نتیجه اش را در آخرت به شما می دهیم. این اعمال صالح در دنیا، خداوند به مومنین بود که نمیفهمیدند رزق است اما حالا میبینند که ماهیتش حقیقتاً بوده است که حالا به صورت فرش و میوه و غیره در آمده است و آنها گویند این همان است که در دنیا خداوند به ما روزی داد و حالا داریم بهره برداری می کنیم (هذا رُزِقنا من قبل) ♦️پس مومنین نمی گویند که این کارها را ما انجام دادیم بلکه گویند این روزی ای بود که خداوند در دنیا به ما داد و حالا تا ابد از آن استفاده می کنیم. عمل گناه، و عمل صالح حقیقتاً است. 🔰اما چرا نمی گویند که «این میوه ها شبیه آن میوه های قبلی است که ما خورده بودیم» بلکه گویند این «همان» میوه ها همان است که قبلا خوردیم. (در حالیکه حقیقتا همان نیست.) ♦️به این دلیل که این میوه از همان اخلاق و عمل صالح است و مجسم شده همان است لذا گوید همان میوه قبلیست. 🔰حال چرا در «هر بار» که میوه میخورد میگوید همان میوه قبلیست؟ چون اخلاق و عمل صالح یک پایدار است که هر لحظه بصورت مداوم و بی پایان میوه میدهد (اُکلها دائمٌ). این درخت نه مقطوعه است و نه ممنوعه. نه میوه آوریش قطع میشود نه مانع درخت دیگر است (لا مقطوعةٍ و لا ممنوعةٍ) 🔰چگونه ممکن است میوه هایش دائمی باشد؟ در تفسیر آمده که امام میفرماید: چنان که مرتبا نور میدهد درختان بهشت نیز اینگونه اند. همچنین اما گوید: چنان است که اگر علمش را اعطا کرد، علمش تمام شود! یعنی حتی مثل خورشید و چراغ هم نیست که جای هر ذره خالی شود و چیزی جایش را پر کند بلکه با میوه دادن اصلا جایش خالی نمیشود همچون علم عالم. ♦️روایت اول، است و روایت دوم، ؛ لذا هر دو روایت درستند که اولی مرحله عمل است و دومی مرحله عقیده. ✅در بشارت بعدی، قول همسرانی مطهر و پاک را می دهد. باید دانست که در قرآن به هر یک از طرفین ازدواج گوید لذا لفظ زوجه در قرآن وجود ندارد. آیه مورد بحث گوید «و لهم فیها ازواج» یعنی برای هر یک از زن و مرد در بهشت زوجهایی هستند که از همه نقصها مطهرند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰دو نکته قرآنی در مورد فرعون: ۱. مجازاتی که فرعون برای کسانی که به بتها کافر شده و به دین موسی میگرویدند اعمال کرد عیناً مانند مجازات در اسلام میباشد یعنی بریدن دست راست و پای چپ به خلاف. گذشته تاریخی این حکم به چه زمانی برمیگردد؟ ۲. آل فرعون تا زمانی که با موسی برای بر سر عهد ماندن خود، قرار داده بودند به عهد خود وفا میکردند. آیا کنونی جهان، از آل فرعون که مجرمترین افراد در قرآنند نیز بدترند که عهد خود را قبل از وقت، میشکنند؟ @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ماجرای #نامه_توحیدی امام خمینی، به آخرین رهبر شوروی چیست؟ نامه ای که #آیت_الله_جوادی_آملی، آن را در ۱۳ دی ۱۹۸۹ برای گورباچف خواند اما بواسطه عدم درک آن پیام الهی توسط وی، دو سال بعد شوروی فروپاشید. ✅ @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اظهارات توهین آمیز حجت الاسلام حسین غیب غلامی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم (و استاد نمونه حوزه در سال ۹۳) نسبت به بیانات علامه جوادی آملی ✅توضیح: 🔸حضرت آیت الله جوادی آملی در بیانات اخیر خود از عدم ابتکار و نوآوری علمی در حوزه علمیه گلایه کرده و تدریس کفایه #آخوند_خراسانی بعد از ۱۰۰ سال را نشانه ی عقب ماندگی علمی حوزه دانستند. 🔸مخالفین #تحول هم به جای قبول و پاسخگویی به این اظهارات سعی کرده اند بحث را به حاشیه ببرند و چنین ادعا کنند که این بیانات نوعی توهین به صاحب کفایه است در حالی که ایشان در مقام بیان ضرورت تولید علم بوده اند نه تنقیص کفایه! 🔺 این نقطه عطف تحول حوزه است. جریان سنتی حوزه به جای فرار، پاسخگو باشد! 🆔 @tafsire_tasnim1
در جلسه درس خارج فقه بیان شد: ❇️تجلیل آیت الله العظمی جوادی آملی از مقام علمی مرحوم آخوند خراسانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس خارج فقه امروز خود در مسجد اعظم جهت روشن شدن مطلبی که در مورد آخوند خراسانی و تحول حوزه مطرح شد بیان داشتند: 🔰چند سال قبل یک کنگره بسیار عظیمی درباره بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی(رضوان الله تعالی علیه) برگزار شد که سخنرانش ما بودیم، در آن کنگره از سه جهت بحث کردیم؛ یکی عظمت افغانستان، یکی رجال علمی نام‌آوری که از بلخ و بخارا و سایر مناطق افغانستان برخاستند و یکی درباره عظمت، جلال و شکوه مرحوم آخوند خراسانی. هر سه مسئله به طور مبسوط در آن کنگره بحث شد و آنچه در مراسم رونمایی کتاب تحریر الاصول گفته شده، منظور آن بود که یک کسی که سابقه بساطت در زندگی دارد به جایی رسید که یک قرن است تمام حوزه‌های شیعه را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ این اجلال و عظمت مرحوم آخوند خراسانی بود! 🔰ذات اقدس الهی وقتی می خواهد پیغمبر را معرفی کند می‌گوید: ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾، ﴿وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى﴾، تو یک بچه یتیم بودی! این تحقیر نیست! ذات اقدس الهی نمی‌خواهد پیغمبر را معاذ الله تحقیر کند که تو بچه یتیم بودی، بلکه می‌خواهد بگوید تو از آن سادگی به این اوج رسیدی. اینکه خدا به پیغمبر می‌فرماید تو بچه یتیم بودی و ما تو را به اینجا رساندیم، اینکه وهن پیغمبر نیست. اگر کسی گفت یک طلبه افغانستانی، این وهن او نیست؛ یعنی او از سادگی و ساده‌زیستی به آن اوج رسید، چرا ما نباشیم؟ علم را هم که وقف کسی نکردند. 🔰آنچه در رونمایی کتاب تحریر الاصول مرحوم امام(رضوان الله علیه) گفته شد این بود که یک طلبه ساده‌ای برخاسته و صد سال است که حوزه های نجف، قم، اصفهان و دیگر حوزه‌های شیعه را تحت سلطنت خود قرار داده، ما چرا این جور نشویم؟ 🔰مرحوم آخوند کسی است که یکصد سال است سلطان فکری بر همه ماست، الیوم بالاخره حرف‌های اساسی را او دارد می‌زند. ولی ما چرا به این حد نرسیم؟ 🔰حداکثر طلبه‌های نجف در آن روزگار به هزار نفر نمی‌رسید و امکانات زیادی هم در اختیار نداشتند، الآن ما بیش از پنجاه هزار نفر هستیم، همه امکانات نیز هست، این کشور هم به برکت خون شهداء طیب و طاهر شد، لذا باید میوه طیب و طاهر بدهد، 🔰اگر کشوری با خون شهید طیب و طاهر شد، قرآن فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ لذا، میوه ایران باید آخوند خراسانی‌ها باشد، آقای نائینی باشد، آسید ابوالحسن باشد، امام باشد، آقای خوئی باشد، اینها باشد، چرا ما جزء این افراد نباشیم؟ 🔰 الآن تمام تلاش و کوشش ما این است که مثلاً در فرمایشات مرحوم آخوند، یا در مبنای مرحوم آقای نائینی یا مبنای مرحوم آقا ضیاء متخصص شویم! چرا فکر نکنیم مثل اینها حرف تازه بیاوریم؟ مگر حرف تازه کم است؟ مگر حرف علمی محدود است؟ قطعا این چنین نیست. 🔰من از علما و اساتیدی که این موضوع را تذکر دادند حق‌شناسی می‌کنم و آنها را در ثواب این کار سهیم می‌دانم، بیش از همه و پیش از همه از فضلای افغانستان تشکر می‌کنم که آنها حق‌شناسی کردند، نامه نوشتند، پیام فرستادند که شما آخوند را کماکان احیا کردید، اما ممکن است برای برخی دیگر روشن نشده باشد که منظور چیست! معاذالله آنجا در صدد پایین آوردن مقام علمی مرحوم آخوند نبودیم. 🔰در کنگره بزرگداشت مرحوم آخوند گفته شد که ما الآن سه نسل در کنار سفره آخوند خراسانی نشسته‌ایم، خود ما در کنار سفره این بزرگوار نشستیم، اساتید ما هم که در کنار سفره ایشان نشستند، اساتید ما که مراجع تقلید بودند مثل مرحوم آقای بروجردی و دیگران، اینها هم در کنار سفره مرحوم آخوند خراسانی نشسته بودند و شاگرد ایشان بودند. همه این حرف‌ها در آن کنگره گفته شد. 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴توضیح علامه جوادی آملی راجع به جمله ای که در مورد «افغانی بودن آخوند خراسانی» بیان کرده بودند: آنچه در آن جلسه گفته شد منظور این بود که یک طلبه‌ی ساده برخواست و حالا ۱۰۰ سال است تمام های_شیعه را تحت سلطنت خود قرار داد. ما چرا اینجور نشویم؟ مگر خداوند که به پیامبر فرمود «تو یک یتیم بودی که ما تو را به اینجا رسانیدیم» آیا میخواهد حضرت را تحقیر کند یا قصد تکریم او را دارد؟! ✅ @tafsire_tasnim1
✳️حوزه وقتی #انقلابی می‌ماند که با نهج البلاغه زندگی کند ♦️در درس اخلاق علامه جوادی مطرح شد: 🔷برای ما حوزویان هیچ چاره‌ای نیست مگر اینکه #نهج البلاغه را کنار قرآن کریم مثل رسائل و مکاسب درس بخوانیم، چون حوزه وقتی انقلابی می‌ماند که با نهج البلاغه زندگی کند. بر همه ما تهیه این کتاب در کنار قرآن کریم لازم است، چون خود حضرت فرمود شما این توان را ندارید که قرآن را به حرف دربیاورید و از آن سوال کنید، اما من قرآن را به حرف درمی‌آورم، من سخنگوی قرآن هستم، قرآن پیش من است، من قرآن ناطق هستم 🔷 وجود مبارک حضرت، تحدّی کرده، فرمود شما فقط یک ترجمه‌ای از قرآن می‌دانید، اما من که از عرش تا فرش را بلدم «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» من سخنگوی قرآن هستم «وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْه»، من قرآن را به حرف در می‌آورم. من از درون قرآن باخبرم. من هر چه او گفته یافتم وعمل کردم. من همه اعمال را بر او عرضه می‌کنم، بنابراین اگر کسی بخواهد با قرآن آشنا باشد که باید آشنا باشد، بخواهد با نهج البلاغه آشنا باشد، بخواهد در خدمت نظام و انقلاب باشد، هیچ چاره‌ای نیست که این دو ثقل ثقیل در تاج سر ما قرار بگیرند و در خدمت آنها باشیم. 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 74 🔖 آیه: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون» 🔰دو امر از ۵ بشارت از بقیه مهمتر است. یکی همان بودن نعمت های بهشتی است «اُکُلُها دائم» و دیگری بودن میوه های بهشتی با میوه های قبل از بهشت که نشان از این دارد که این میوه های بهشتی همان «معارف و اخلاق و اعمال انسان» در دنیا است که خدا به انسان روزی داده بود. ♦️برزخ از نگاه قران گوشه ای از آخرت است و دالان ورودی آخرت است اما این آیه به برزخ برنمی گردد بلکه برای آخرت است لذا این میوه ها را در برزخ نداده اند که بگویند شبیه میوه های دنیاست. چرا فعل «اُتُوا به» به صورت مجهول آمده است در حالیکه فعل لازم است. پاسخ اینکه «اتی» هم به معنای آمدن آمده است و هم به صورت آوردن. لذا وقتی به صورت مجهول آمد پس ابتدا متعدی بوده است. ✅بهشت جای طهارت است لذا وقتی آنها مطهرند «ازواجٌ مطهّرةٌ» باید خود مومنین نیز طاهر باشند پس ابتدا در برزخ پاک می شوند تا پاک وارد بهشت شوند. تا انسان نیابد وارد دار السلام نمی شود. 🔰خلود و در بهشت خیلی جای شک و نیاز به توضیح نیست اما در برزخ مورد بحث است. نوح که ۹۵۰ سال پیامبر بود نشان می دهد که حداقل ۱۰۰۰ سال عمر کرده است اما خداوند به او می گوید که ما به کسی در دنیا خلود را قرار ندادیم نه اینکه به کسی عمر طولانی ندادیم. 🔰اگر در بهشت جاودانگی نبود همیشه بهشتیان در این غم بودند که این نعمتها بالاخره روزی پایان می یابد و لذا هر چه قدر عمرشان در بهشت بیشتر باشد بیشتر از این عدم جاودانگی آزار میبینند اما در بهشت هیچ غمی نیست که نشان از جاودانگی دارد. ♦️در دنیا، گنهکاران مومنان را مسخره می کردند و می خندیدند اما در قیامت مومنان از دیدن اینکه مجرمین در عذاب بهشتند خوشحال می شوند که حالا دارند پاسخ کارهایشان را می بینند و بهشتیان نیز جواب اعمالشان را می بینند. این یک است. ♦️اشاعره گویند خلود به معنای است نه ابدیت، وگرنه خداوند ابدیت را در کنار خلود نمی آورد «خالدین ابداً» اما این استدلال، به قضیه کلیِ جاودانگی آسیب نمی رساند بلکه به استدلال به این آیه آسیب می رساند. پس این اشکال مطرح نیست. زیرا بحث بیشتر در این مورد است که چگونه می شود انسان مقداری گناه انجام دهد اما همیشه در بماند! 🔰محور کیفر و پاداش، است نه عمل. اما سوال می شود که خداوند که در برابر نیت گناه کسی را عذاب نمی دهد اگرچه ممکن است در برابر نیت احسان، پاداش دهد! منظور ما از نیت فقط اراده و قصد گناه نیست بلکه منظور، و جهان بینی است لذا اعتقاد به کفر و شرک، از بزگترین است و لحظه به لحظه برایش گناه می نویسند و بر عکس. برای مومن نیز حتی در خواب، لحظه به لحظه ثواب می نویسند چون ایمان را در جانش پرورده است و با جانش عجین شده است. آیات ۸۲ تا ۸۴ نساء گوید ما قران را نازل کردیم اما این قران برای شخصی که به گناه است خودش دردی اضافی است! 🔰این نیت به عمل برنمی گردد بلکه سخن از اعتقاد و اندیشه است. جان انسان مجرد است و بینش انسان، با جان عجین شده و جاودانه می شود لذا نتیجه اش نیز است اما اینکه در چه درجه ای از جهنم یا بهشتند به میزان اعمالشان بر میگردد. کفر آنچنان در جانشان رسوخ کرده که حتی پس ازدیدن سختی های مرگ باز هم اگر وارد بهشت شود همان مفاسد را دارند. 🔰اینکه می بینیم مسلمانان در یادشان نمی آید پیامبرشان کیست به این خاطر است که اعمال انسان، عقیده شان را حفظ و محکم می کند و اگر عمل نکرد و عقیده اش را که مهمتر از همه اعمال است از دست می دهد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۵ و ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 75 🔖 آیه: ۲۵ و ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون» 🔰ممکن است گفته شود که منظور از کلمه قبل در جمله «هر آنچه از میوه ها در بهشت به آنها داده می شود می گویند قبلا از این خورده ایم» همان باشد. باید گفت اولا هر ای که در بهشت می خورند در برزخ به آنها داده نمی‌شود و ثانیاً اینکه بهشتیان گویند ما این میوه ها را در دنیا خورده بودیم اما بخاطر حجابمان، از آن لذت نمی بردیم و حالا همان و و را بصورت میوه می بینیم و از خوردنش لذت می بریم پس مشخص می شود که منظور دنیاست نه برزخ. ♦️خداوند گوید جزای شما جز همان شما چیزی نیست «ما تجزون الا ما کنتم تعملون» و نیز فرمود «وقودها الناس و الحجارة» که نشان می دهد آتش از خود انسان نشات می گیرد و چوب و آتشزنه و آتش همگی خود انسان است. بهشت نیز خود انسان است نه چیزی جدای از او. حجاب دنیا نیز عمل خود انسان است نه جدای از او. لذا عارفان اصلا حاضر نیستند از نماز خارج شوند زیرا از آن لذت می برند مانند میوه ای که می خورند. 💠انسان در دنیا چون به دنیاست نمی فهمد که کار خوب یا بدی انجام داده است مانند صاحب خانه ای که مهمان دارد و میخ پایش را زخم کرده اما چون سرگرم رسیدگی به مهمانهاست نمی فهمد و در آخر شب که همگی رفتند می فهمد که خون آمده بوده است. ✅خداوند مثلهایی در قران آورده است. اصل مثال زدن برای آن است که انسان سطح مطالب را تنزل دهد تا در سطح درک انسانهای دیگر قرار بگیرد. مثلا روح را به ناخدای کشتی یا سلطان شهر تشبیه می زنند که بدن انسان را (همچون تدبیر کشتی و شهر) در دست دارد اما در کشتی یا شهر فرو نرفته است و جدای از کشتی اما سوار بر کشتی است. 🔰خدا نیز باید طوری سخن بگوید که احدی نگوید من نمی فهمم لذا باید همه بفهمند پس سعی قران بر آن است که هر موضوعی که بر آن استدلال می کند برایش نیز می زند تا همه بفهمند. در اینجا خداوند گوید نپرسید که چرا خدا به پشه ای کوچک مثال می زند بلکه ممثل و مثل را ببینید که چه چیزی را میخواهد با مثال نشان دهد. اگر این موضوع عظیم بود با مثالی عظیم نشان می دهد و اگر حقیر بود با مثالی حقیر نشان می دهد و میگوید توکل به غیر خدا مانند تکیه کردن به است. ♦️خداوند در سوره عنکبوت گوید اگر کسی داشت وسیله استفاده از مثلها را دارد اما اگر کسی داشت از این مثلها استفاده می کند «و ما یعقلها الّا العالمون» زیرا علم ذاتاً مطلوب نیست بلکه نردبانی است برای عاقل کردن انسان. اگر هم به علم بهایی می دهند بخاطر نردبان بودنش است نه ارزش ذاتی علم زیرا علم می تواند انسان را به ته چاه نیز بکشاند. پس جز عالم نمی تواند عاقل شود و اگر علم نداشت طبیعتاً سفیه می شود. قران به زبان فطرت سخن گفت که زبان مشترکی است تا همه بفهمند و مخصوص گروهی نباشد لذا با اصطلاحات سخن نگفت. مثل باعث فهم عوام مردم و فهم بهتر عاقلان و عالمان است. قران گوید ما نمی خواهیم شما باسواد شوید بلکه می خواهیم شما شوید (فهل من مدّکر) و یادتان بیاید از کجا آمده اید و چه باید بکنید. 🔰هر حرف صحیحی در دنیا مطرح شد از انبیا است؛ نیز شاگرد یکی از انبیا بوده و لذا هر چه آورده اند از انبیا بوده نه از خودشان. ، «علم حق طلبی و خداخواهی» است و همان «علوم تجربی» همچون طب و نجوم و غیره است که باید با صاحبخانه هماهنگ باشد نه اینکه صاحبخانه را بیرون کند! ♦️انسان نباید از خدا بخواهد که یک چیز معین را به او بدهد که اگر نداد در خدایی او شک کند! این خلاف اخلاص و است بلکه باید بگوید هر آنچه که به مصلحت ماست و خیر ماست را به ما بده. اگر دعا کرد که به من آنچه خیر است بده در اینجا خداوند یا آن را می دهد و یا اگر نداد گناهش را می آمرزد و اگر گناهی نیز نداشت و معصوم بود درجه ای بر درجاتش می افزاید. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 76 🔖 آیه: ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین» 🔰نقشِ مَثَل این است که دامنه معقول را از بودن به بودن منتقل می کند. مخالفین گاهی در محتوا اعتراض دارندو گاهی در نحوه تبیین مطلب. در آیه ۲۶ بقره اینها در نحوه تبیین اعتراض می کنند که چرا اینگونه مثل زده است؟ ✅عقل همیشه همراه با حیا است و اگر اهل حیا نبودیم عاقل هم نخواهیم بود. اما کمالات یا محدودند که هستند مانند خالق و یا نامحدودند و مقابلی ندارند مانند علم که هستند و لذا جهل در مقابلش برای خدا وجود نداد. حیا برای کار بد است و چون مَثل زدن کار بدی نیست لذا خدا از مثل زدن حیا ندارد. ♦️ما نباید به این فکر باشیم که فقط به جهنم نرویم و نسوزیم چون خداوند خیلی ها را نمی سوزاند بلکه باید فکر بهشت و لقای خدا باشیم. اگر قران را فهمیدیم اثرش را در جان خود میفهمیم که تغییر کرده ایم. ♦️قران گوید ما همه انسانها را وقتی که به پیری می رسند ضعیف می کنیم اما در مورد نفرموده که همه را در پیری جاهل و عوام می کنیم بلکه گوید بعضی انسانها را در پیری کاری میکنیم که هر چه آموخته بودند فراموش می کنند. لذا افرادی هم هستند که در پیری همه چیزهایی که آموخته بودند را در یاد دارند. اگر کسی اهل باشد در پیری به فراموشی دچار نمی شود. 🔰قران در آیه مورد بحث ما، مومن را معرفی می کند و گوید «فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحق من ربّهم» و لذا کافر را با جهل همراه می داند.«و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا اراد الله...» پس علم با ایمان آمیخته است. 💠حق دو قسمت است: که همیشگی و نامحدود است و آن تنها خداست. که محدود است که نه به خود متکی است و نه به غیر خدا متکی است. در مورد حق ذاتی آیه ۶۲ حج گوید «ذلک بانّ الله هو الحق» همین را در آیه ۳۰ لقمان نیز می گوید. 💠حق فعلی که فعل خدا و محدود است نیز در آیه ۶۰ آل عمران آمده «الحقّ من ربّک». کار خدا و قانون است نه مطابق قانون اما دیگران هر چه می کنند از خدا«من ربّک» و مطابق قانون خدا یعنی قانون نظام آفرینش است. اگر گفتیم «علیٌّ مع الحق و الحقّ مع علیٍ» هر جا حق است علی در آنجاست و هرجا علی است آن حق است یعنی این صفت ذاتی. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190