eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_113L.mp3
3.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۸ و ۳۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 113 🔖 آیه: ۳۸ و ۳۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۸ بقره: «قلنا اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون» (گفتیم: «همگی از آن، فرود آیید! هرگاه هدایتی از طرف من برای شما آمد، کسانی که از آن پیروی کنند، نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین شوند.») ✅آیه ۳۹ بقره: «والذین کفروا وکذبوا بآیاتنا اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون» (و کسانی که کافر شدند، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند؛ و همیشه در آن خواهند بود.) 1⃣«قل ان الله هو الهدی» تنها از سوی وحی می آید. پس تبعیت از هدایت پیامبر و خدا، تسلیم مطلق در برابر و عدم پذیرش قوانین غیر الهیست. 2⃣اگر هدایت خدا را پذیرفتیم باید اولاً ترس از عاقبت و امید به رحمت خدا داشته باشیم، ثانیاً تمام فردی و اجتماعی و سیاسی خدا در قرآن را پذیرفته و عمل کنیم. 3⃣خداوند فرمود اگر مرا پذیرفتید کاری میکنم دیگر ترسی نداشته باشید. در یک آیه دیگر، خدا به بهشتیان گوید حالا دیگر ترسی ندارید یعنی من به قولم عمل کردم. در آیه سوم هم مومنان به جهت عدم حزن از خدا تشکر میکنند. 4⃣در مسائل شخصی، داستان حضرت را میگوید که به مادرش گوید به تو گفتیم فرزندت را در رود رها کن و حالا فرعون، او را به تو میسپارد که حزن و از تو برداشته خواهد شد! 5⃣در مسائل اجتماعی هم گوید محزون نباشید که شما پیروزید بعد گوید بزودی مکه را فتح میکنید که فتح شد. لذا همیشه خدا به وعده اش عمل میکند چه در دنیا چه در آخرت؛ چه در مسائل شخصی چه اجتماعی. 6⃣مومن از خدا ترس داشته و محزون از این است که چرا به دست وی زنده نشده است؛ نه اینکه مومن اصلا حزنی ندارد. خدا به پیامبر گوید اگر توافقی با کافران و مشرکان کرده ای و میترسی به آن عمل نکرده و نقضش کنند توافق را به سمت آنها پرت کن و عمل نکن. 7⃣خوف مذموم نیست اما خشیت مذموم است. ، یعنی (کسی را مبدا اثر دانستن) لذا خشیت جز از خدا ممنوع است اما ، ترتیب اثر عملی است مثلا انسان از مار بخاطر نیش زدن بترسد. این ترس، مذموم نیست پس پیامبر هم از نقض عهد میترسد. 8⃣قول خدا مبنی بر دائمی، تنها مخصوص آخرت است و در دنیا، انسان ترسهایی دارد که طبیعی است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_114L.mp3
3.54M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 114 🔖 آیه: ۴۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۰ بقره: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم واوفوا بعهدی اوف بعهدکم وایای فارهبون» ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! 1⃣خداوند گوید تابع شوید تا هیچ خوف و حزنی نداشته باشید. شما تا قبل از آمدن وحی و با هم دشمن بودید اما وحی با آمدنش شما را برادر هم کرد لذا این نعمت وحدت را خدا به شما داد و شما نمیتوانستید متحد شوید چون یک امر مادی نیست. (وحدت در برابر دکترین رقابت) ( ) 2⃣خداوند گوید اطاعت از که راهنمای انسانند و دشمنی با که سد راه انسان است از عهدهای من است. آنچه باعث میشود انسان عهد خدا را رعایت نکند یا برای رسیدن به یک نعمت(و شهوت) است و یا از یک قدرت. 3⃣ خداوند میفرماید: اگر نعمت میخواهید از من بخواهید اگر میترسید از من بترسید چون منعِم و ، خداست. حال اگر امتی همگی از خدا ترسیدند و فقط به او امید داشتند تمام مشکلاتشان حل میشد. 4⃣چون خطرِ روبروی اسلام در ابتدای اسلام، بودند لذا خداوند میفرماید یا بنی اسراییل به عهدتان وفا کنید. و عهد شما هم که در تورات آمده ظهور پیامبری با صفات خاص است که ظهور کرده اگرچه عهد خدا فقط این مورد خاص نیست. 5⃣مجموع وعده و وعید، عهد خداست. اگر کسی به عهد خدا عمل نکرد تنها بهشت را از دست نمیدهد بلکه وارد جهنم میشود. 6⃣بسیاری از علما، داشتند یعنی عهدهای زیادی با خدا میکردند راجع به اینکه چه کارهایی نکنند و چه کارهایی را حتما بکنند؛ مثلا چطور درس بخوانند. قصه نخوانند و نگاه نکنند زیرا اینها برای طلبه سم است و نمیگذارد طلبه، متفکر بار بیاید و او را درگیر خیال میکند. 7⃣قصه هایی که واقعی و حق نیستند را اگر کسی دید و زودتر خندید یا گریید به جهت احساساتی بودنش نیست بلکه خیالاتی بودنش است. 8⃣در مقابل عهدهای انسان، خدا نیز عهد کرده که در برابر اعمال خیر انسان، چندین برابر دهد. زیرا او کریم است و با می دهد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_115L.mp3
3.83M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 115 🔖 آیه: ۴۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۰ بقره: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم واوفوا بعهدی اوف بعهدکم وایای فارهبون» ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! 1⃣اگرچه همه، توحیدی است اما طبع و اولیه انسان، سرکش بوده و با دریافت نعمت، از خدا رو برمیگرداند. فطرت گرایش اخروی دارد و طبیعت گرایش مادی و زمینی لذا هر دو بعد را دارد. 2⃣قرآن هم گوید این است که کسی که در برابر نعمت، سرکشی کند خدا نعمت را از او میگیرد. نعمت، کرامت انسان نیست بلکه است تا مشخص شود انسان شکر میکند یا سرکشی کرده و نعمت را کرامت خود دانسته و آنرا از خدا نمی داند. 3⃣اگر تذکرهای خدا در مورد شکر نعمت نبود انسان از این همه نعمت به سوی خود گراییده و خودخواه میشد نه خداگرا و خداخواه زیرا این طبیعت انسان است. 4⃣انسان سالم مبتلا به سلامت است و انسان بیمار، مبتلا به بیماری. هر دو بوده و در آزمایشند. اما مومن اینها را میداند و شاکر است و غیر مومن نعمت را خود میداند و خودگراست. 5⃣وقتی خودگرا بود نعمت را بیجا مصرف میکند. اگر نعمت را بیجا مصرف کرد خدا آن نعمت را از او میگیرد. برای جلوگیری از این حالت، خدا به تمام انسانها دستور به دادن و یادآوری کردن شکر نعمت میدهد. 6⃣نعمت ولایت و جزو برجسته ترین نعمت است و هیچ نعمتی از آن بالاتر نیست. اگر نعمت و رهبری درست شد نعمتها در جای خودش صرف میشود و در غیر این صورت در جای نابجا صرف میشود. بیاد نعمت بودن فقط فکر کردن به آن نیست بلکه صرف کردن آن در جای خودش است. 7⃣مال و فرزند، خیر نیست بلکه است و اگر در جای خودش مصرف نشود عذاب نیز هست. خدا گوید افرادی که شاکر نیستند را ابتدا دچار نقمت میکنم تا متذکر شده و برگردند و اگر برنگشتند آنها را غرق نعمت میکنم تا در خودشان غرق شوند. اگر خدا انسان را کور کند که دیگر نمیتواند به نامحرم نگاه کند و بیشتر غرق گناه شود لذا بیشتر نعمت میدهد. 8⃣از امام صادق پرسیدند در نماز حواسمان جمع نیست، چه کنیم فرمودند: با جبرانش کنید و اگر بازهم نشد با سجده شکر. لذا سریع از نماز بلند نشوید زیرا انسان با نماز، بدهکار خدا میشود نه طلبکار. 9⃣خداوند میفرماید به یاد نعمت بادهایی باشید که شما را در پیروز کرد. ما نیز را داریم که نعمت طوفان شن بود که برخلاف محاسبات آمریکاییها براه افتادند و غیر از آنها هیچکس از این موضوع خبر نداشت و اگر میرسیدند حکومت میپاشید. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_116L.mp3
3.71M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ و ۴۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 116 🔖 آیات: ۴۰ و ۴۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۰ بقره: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم واوفوا بعهدی اوف بعهدکم وایای فارهبون» ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! ✅ آیه ۴۱ بقره: «وآمنوا بما انزلت مصدقا لما معکم ولا تکونوا اول کافر به ولا تشتروا بآیاتی ثمنا قلیلا وایای فاتقون» و به آنچه نازل کرده‌ام [قرآن‌] ایمان بیاورید! که نشانه‌های آن، با آنچه در کتابهای شماست، مطابقت دارد؛ و نخستین کافر به آن نباشید! و آیات مرا به بهای ناچیزی نفروشید! و تنها از من بترسید! 1⃣خداوند در آیه میفرماید اگر می‌خواهید بترسید از من بترسید. گوید به عهدتان وفا کنید تا من هم به عهدم وفا کنم. اینها، دو عهد نیست بلکه ای بین موجب و قابل است لذا یک است مثل بیع و خرید و فروش. 2⃣عهد را خدا از دانشمندان اهل کتاب نیز گرفت که در برابر تابع بوده و آنچه در تورات است را کاملا برای مردم بیان کنند و جلوی را بگیرند اما نکردند و پیامبران خدا را پشت سر هم کشتند. این دانشمندان کتاب تورات را به همدیگر درس میدادند اما وقتی میخواستند به مردم بگویند تحریف میکردند. لذا آنرا به و اندکی فروختند. 3⃣انگیزه تحریف تورات، بعد از ظهور اسلام بوجود آمد. قرآن گوید این دانشمندان ، کتاب اصلی تورات را در خانه خود داشتند اما برای مردم، تحریف شده‌ی آن را می‌خواندند. خدا گوید اگر تحریف کردید دچار عذاب خدا میشوید. 4⃣آیه گوید: قرآن، آنچه در تورات و انجیل هست را تصدیق میکند. یعنی هر چه در تورات و انجیل اصلی نزد بوده در قرآن نیز هست نه اینکه هر چه در قرآن آمده در تورات و انجیل نیز بوده باشد. قرآن «مهیمن» است یعنی بر کتب الهی پیشین دارد و کاملتر از آنان است نه اینکه با آنها همسطح باشد، پس حقایقی در قرآن هست که در کتب پیشین نیست. در غیر این صورت، ظهور پیامبر جدید، بشارتی نیاز نداشت اما پیامبران قبلی به ظهور پیامبر آخر، میدادند. اما یهود، را کلام آخر میدانستند. 5⃣دین و کتابی که را فاحشه بخواند ماندنی نیست لذا قرآن مسیحیت و یهود را از انحرافات پاک کرد و باعث شد آن دو دین باقی بمانند. 6⃣ قرآن، نسبت به توده بنی اسراییل، گوید که دین را به فروختند. نسبت به علما نیز گوید: نکند برای دنیا، تورات و انجیل را تحریف کنید زیرا دنیا در همه صورت، متاع قلیلی است پس متاع دنیا هم قلیل خواهد بود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_117L.mp3
4.18M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ و ۴۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 117 🔖 آیات: ۴۰ و ۴۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۰ بقره: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم واوفوا بعهدی اوف بعهدکم وایای فارهبون» ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! ✅ آیه ۴۱ بقره: «وآمنوا بما انزلت مصدقا لما معکم ولا تکونوا اول کافر به ولا تشتروا بآیاتی ثمنا قلیلا وایای فاتقون» و به آنچه نازل کرده‌ام [قرآن‌] ایمان بیاورید! که نشانه‌های آن، با آنچه در کتابهای شماست، مطابقت دارد؛ و نخستین کافر به آن نباشید! و آیات مرا به بهای ناچیزی نفروشید! و تنها از من بترسید! 1⃣از معصوم پرسیدند چرا خدا دعای ما را اجابت نمیکند؟ فرمود چون شما به وفا نکردید او نیز به عهدش وفا نمیکند یعنی چون از ته دل دعا نکردید و به دیگران نیز در کنار خدا امید داشتید او نیز دعایتان را اجابت نکرد. 2⃣قرآن به مومنین گوید شما زودتر از اهل کتاب بیاورید (ولا تکونوا اول کافرٍ به) چون شما دو بینه و دلیل دارید (قرآن و تورات و انجیل) اما آنها تنها یک بینه دارند (تورات و انجیل) اگر آنها زودتر کافر شوند سنت را پایه گذاری کرده و بقیه هم پیروی میکنند. 3⃣گفتیم که اینها، دو عهد نیستند بلکه است مانند بیع و خرید و فروش که در آن هر طرف یک تعهد و عهد دارد و تنها درصورتی که طرف مقابل به عهدش وفا کند این طرف نیز مکلف به خواهد شد (اوفوا بالعقود/بالعهود) 4⃣از نگاه قرآن، دنیا است یعنی بازاری است که در آن، انسان در هر لحظه، کالایی را میبازد و باید در برابرش کالای بهتری بگیرد و این سرمایه اصلی که در هر لحظه از انسان کم میشود وی است. قرآن به انسان گوید آیا به شما بگویم که چگونه تجارت کنید که نجات یابید؟ (هل ادلّکم علی تجارة تنجیکم) یعنی قرآن را در دنیا مفروض گرفته و تنها روش تجارت را به انسان واگذارده است. کسی نمیتواند بگوید من نمیخواهم معامله کنم چون ذات دنیا، تجارت است. 5⃣انسان هر لحظه سرمایه میدهد و چیزی کسب میکند. مهم این است که خریدار این سرمایه‌ی عمر، «خدا» است یا «هوس»! اگر بد تجارت کرد تجارتش سود نمیدهد (فما ربحت تجارتهم). باختن سرمایه در اصل، همان است. 6⃣در یهود و مسیحیت، (تحریف تورات و انجیل) در کنار (غلط رفتار کردن دانشمندان به عنوان الگوی اهل کتاب) ممکن بود اما در اسلام، «تحریف علمی» قرآن ممکن نیست. قرآن نیز مکرر در مکرر روی عمل و رفتار دانشمندان اهل کتاب تاکید میکند زیرا عملشان غالبا میان مردم تبدیل به میشود اما عمل دیگر مردم، سنت نمیشود. 7⃣از نگاه قرآن، چیزی که گذراست قلیل است و چیزی که دائمیست بزرگ و زیاد است. پس را بطور کلی، قلیل میداند. 8⃣حقیقت دنیا، است. اینطور نیست که کسی چیزی بدهد و دنیا را بدست بیاورد بلکه انسان، خود را میدهد و دنیا میگیرد. این خرید و فروش اعتباری نیست که پول بدهد و فرشی بگیرد! یعنی چیزی که جدای از خداست بدهد (پول و کار) و چیزی که جدای از خداست بگیرد (فرش). بلکه خود را میدهد و جهنم (حقیقت دنیا) میگیرد پس آتش از درون انسان میجوشد زیرا خودش را فروخته و گوشه ای از وجودش را با حقیقت دنیا یعنی جهنم جایگزین کرد. دنیا نیز، آسمان و زمین نیست زیرا اینها «آیات خدا» هستند بلکه «من»، مقام، مال و غیره که انسان به آن مغرور میشود، همان دنیا است. 9⃣پیامبر خودش را به خدا فروخت و در برابرش، رضوان و توکل گرفت. پس این تجارت مثل تجارت دنیوی نیست که از باشد بلکه حقیقت است. 0⃣1⃣بدترین ظلم را به انسانها، احبار و رهبان اهل کتاب کردند که حقیقت کتب الهی تورات و انجیل را بخاطر حفظ مال و دنیوی نگفتند پس قرآن گوید اینها مورد لعنت تمام انسانها هستند. 1⃣1⃣اینطور نیست که اگر انسان ایمان نیاورد تنها چیزی بدست نیاورده باشد بلکه خود را در برابر کفر داده است و صفحه وجود خود را با کفر پر میکند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_118L.mp3
3.9M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۰ و ۴۱ و ۴۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 118 🔖 آیات: ۴۰ و ۴۱ و ۴۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۰ بقره: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم واوفوا بعهدی اوف بعهدکم وایای فارهبون» ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! ✅ آیه ۴۱ بقره: «وآمنوا بما انزلت مصدقا لما معکم ولا تکونوا اول کافر به ولا تشتروا بآیاتی ثمنا قلیلا وایای فاتقون» و به آنچه نازل کرده‌ام [قرآن‌] ایمان بیاورید! که نشانه‌های آن، با آنچه در کتابهای شماست، مطابقت دارد؛ و نخستین کافر به آن نباشید! و آیات مرا به بهای ناچیزی نفروشید! و تنها از من بترسید! ✅آیه ۴۲ بقره: «ولا تلبسوا الحق بالباطل وتکتموا الحق وانتم تعلمون» و حق را با باطل نیامیزید! و حقیقت را با اینکه می‌دانید کتمان نکنید! 1⃣خطاب بنی اسراییل در ابتدای آیه، خطاب تشریفی است و گوید ای پسران یعقوب، راه یعقوب را طی کنید که خدا او را بزرگ می‌داند. 2⃣ایرانیان نه جزو بنی اسراییلند و نه بنی ابراهیم اما خداوند اینهارا فرزندان ابراهیم میداند زیرا پیامبران، پدران مومنینند و امت، فرزندان پیامبر محسوب میشود. هر کس مسلمان است فرزند معنوی ابراهیم خلیل است. «اب» غیر از والد است که غالبا برای پدر صلبی استفاده میشود لذا اب را برای پدر و استاد و بزرگ یاد میشود. 3⃣در ابتدای آیه قبل یعنی «ایای فارهبون» سه نکته بود که یاد شد حال در آیه بعد «ایای فاتقون» نیز نکاتیست. انسان تا راهب و ترسا نباشد نمی‌پرهیزد پس اول رهبت را گفت بعد تقوا. کسی که اهل ترس نیست اهل تقوا و پرهیز نخواهد بود پس ترس مقدمه تقواست. 4⃣قرآن به بنی اسراییل گوید حق را با لباس باطل نپوشانید تا اینکه مردم تنها لباس را ببینند و ملبوس یعنی حق را نبینند. کتمان شهادت نشان از این دارد که قلب آنقدر گناه کرده که مریض شده است. 5⃣صدر میتواند مرحله ای بالاتر از قلب باشد. آنکه گناه میکند در حقیقت قلب انسان است که مریض هم میشود. قلبی که خدا گناهکار و مریض میداند روح آدمیست نه قلب فیزیکی که همه حیوانات هک دارند. 6⃣علی (ع) گوید حق را با مردم نشناس بلکه محقق باش و حق را بشناس و آنگاه انسانها و گفته ها را با حق بسنج و ببین درست و حقند یا باطل. 7⃣مهمترین خطر برای اسلام، یهود بود و مهمترین کار یهود در این خطرآفرینی، تحریف بود. نقشه ای که یهودیان در صدر اسلام برای نابودی اسلام کشیدند این بود که گفتند بروند میان مسلمانان و در ابتدای روز اسلام بیاورند و در انتهای روز بگویند از اسلام چیزی ندیدیم و دوباره به دین خود برگردند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیت الله جوادی آملی: گاهی به تعبیر قرآن کریم، یک نفر به اندازه یک ملت است... #بهشتی ازین گونه افراد بود. ⏳ تیر ماه ۱۳۶۰ 💎 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_119L.mp3
4.43M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۳ و ۴۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 119 🔖 آیات: ۴۳ و ۴۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۳ بقره: «واقیموا الصلاة وآتوا الزکاة وارکعوا مع الراکعین» و نماز را بپا دارید، و زکات را بپردازید، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید (و نماز را با جماعت بگزارید). ✅آیه ۴۴ بقره: «أتامرون الناس بالبر وتنسون انفسکم وانتم تتلون الکتاب افلا تعقلون» آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت می‌کنید، اما خودتان را فراموش می‌نمایید؛ با اینکه شما کتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ 1⃣خداوند به بنی اسراییل دستور اقامه نماز و زکات داد. همچنین میفرماید محرومین نیز وقتی به رسیدند نماز و زکات را اقامه میکنند.خداوند در مورد بنی اسراییل گوید ما شما مستضفان را حاکم بر زمین کردیم لذا مصداق حکومت مستضعفان را حکومت پس از استضعاف تحت ستم فراعنه میداند. 2⃣قرآن، استعانت به نماز و ارتباط با خدا را باعث ادامه یافتن میداند «استعینوا بالصبر و الصلاة» لذا نماز را تنها امری فردی نمیداند. حتی نشانه هایی چون سلام آخر نماز، نشان میدهد اصلِ نماز، به جماعت است نه فرادا «السلام علیکم و رحمة الله» 3⃣خداوند گاهی نماز را به ارکانش نشان میدهد مثلا وقتی خواست بیان کند که نشانه ایمان در چهره شان است، گوید پیشانیشان علامت است. امر به رکوع و سجود، کنایه از امر به نماز است. سجده یک عبادت مستقل است مثل سجده شکر و آیات سجده دار، اما رکوع عبادت مستقلی نیست لذا بالاترین رکن نماز است. 4⃣ و ، از شئون «حکومت اسلامی» است و خداوند اینرا برای حکومت پیامبر واجب کرد. خداوند نمی‌گوید معروف را درس دهید یا توصیه کنید بلکه گوید «امر» کنید. امر نیز با و حاکمیت همراه است. کسی میتواند دیگران را امر به معروف کند که اول خودش را ساخته باشد. اگر خودش را فراموش کرد خدا را فراموش کرده است و برعکس. 5⃣انسان دو «خود» دارد. قرآن در مورد کسانی که به جبهه نرفتند یکبار گوید: اینها «خود» را فراموش کردند یکبار هم گوید: اینها فقط به فکر «خود» هستند. این دو «مرتبه» از است که یک مرتبه یا گیاهی و یک مرتبه است. اگر فقط به فکر خوردن و پوشیدن بود هنوز در مرحله نباتیست و وارد مرحله حیوانی نشده است. 6⃣قرآن کتاب ادب است و جز نمیگوید لذا وقتی گوید افرادی که پیرو هوسند مانند حیواناتند و حتی از آنها بدترند یعنی حقیقت این افراد که در قیامت نشان داده میشود حیوان است نه انسان. 7⃣جهل در برابر است نه علم، پس انسان عالم هم میتواند «جاهل» باشد لذا خداوند به علمای بنی اسراییل گفت شما جاهلید و عاقل نیستید. «علم هدف نیست» بلکه نردبانیست برای رساندن انسان به مقام . اگر کسی به فکر تهذیب نفس نبود عاقل نیست، نه اینکه عالم نباشد. 8⃣باید «اهل معروف» بود نه سخنران برای معروف. منافق کسیست که خود را فراموش کرده است. لذا کسی که دیگران را امر به معروف کرد و خود عامل به آن نبود است و باید حواسش باشد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_120L.mp3
4.57M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۴ و ۴۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 120 🔖 آیات: ۴۴ و ۴۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۴۴ بقره: «أتامرون الناس بالبر وتنسون انفسکم وانتم تتلون الکتاب افلا تعقلون» آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت می‌کنید، اما خودتان را فراموش می‌نمایید؛ با اینکه شما کتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ ✅ آیه ۴۵ بقره: «واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی الخاشعین» از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. 1⃣یکی از سوالات خدا از بنی اسراییل که منحصر به آنها هم نیست این است که چرا شماری دیگران را (کار نیکی) میکنید که خود انجام نمیدهید؟ آنچه در این جمله بد است «عمل نکردن به آن نیکی» است نه امر دیگران به آن امر نیک. لذا گوید چرا خودتان عمل نمیکنید- نه اینکه چرا آن را به دیگران امر میکنید. 2⃣پس کسی که به امر نیکی عمل نمیکند باز هم اش راجع به امر دیگران به آن امر نیک از بین نرفته است بلکه خودش هم باید به آن امر عمل کند. از معصوم پرسیدند آیا ما باید به تمام معروفها عمل کنیم تا بتوانیم دیگران را امر به معروف کنیم؟ فرمودند همین که باشید و به آن اهمیت دهید برای امر به معروف کافیست. 3⃣پس ، شرط امر به معروف نیست و لذا در امام جماعت عدالت لازم نیست و اگر برخی معاصی را انجام داد باز هم موظف به و است. علاوه بر این، برای وجود شرط عدالت در امر به معروف هیچ نص یا دلیلی نداریم. 4⃣علاوه بر اینکه اگر امر به چیزی میکنیم باید خودمان هم عامل باشیم، نباید چیزی را که نمیخواهیم عمل کنیم را بگوییم (لم تقولون ما لا تفعلون) نمونه این مورد، منافقانند که در صدر اسلام نمیخواستند به بروند اما میگفتند میرویم. این ربطی به بحث امر به معروف و نهی از منکر ندارد بلکه مربوط به است که میخواهند خود را مومن نشان دهند درحالیکه عملاً نمیخواهند. اما مورد اول تنها ناشی از است. 5⃣در مورد اخیر گوید داشته باشید یعنی اول نیت خود را پاک کنید و دروغ نگویید و سپس ٫حسن_فعلی داشته باشید و کار خوب کنید. در مورد امر به معروف هم اگر شخص به چیزی که عمل نمیکند امر کند چون عالم به خیر است دو گناه دارد زیرا خودش به جهت علم به معروف، به جهنم میرود و دیگری را با امر به آن به بهشت میبرد اما اگر امر نکرد و خودش هم جاهل به خیر بود یک گناه بیشتر ندارد اما حتی با این اوصاف نیز توصیه به امر به معروف شده است. 6⃣اگر کسی نداند که باید به گفته اش عمل کند، وی ضعیف است و اگر بداند و عمل نکند وی ضعیف است که غالبا مورد دوم پیش می آید. 7⃣اگر کسی دید که وقتی مطلب جالبی میبیند سریع آنرا مینویسد یا یاد میگیرد تا به بقیه بگوید، معلوم میشود آنرا برای دیگران آموخته نه برای ! اما اگر تا مطلبی دید ابتدا خودش متاثر شد معلوم است که وارد مرحله تهذیب نفس شده است و دیگران را هم هدایت خواهد کرد. 8⃣امام علی گوید اگر کسی میخواهد پیشوای دیگران شود اول خودش را کند و سپس بجای حرف زدن سعی کند با رفتارش پیشوای دیگران و هدایتگر آنها باشد. آنگاه امیرالمومنین کسانی را که امر میکنند و عمل نمیکنند را لعنت کرد که منظورش توبیخ است نه امر به معروف. 9⃣در آیه بعد به بنی اسراییل گوید حال که به حکومت رسیدید در برابر مشکلات فراوانی که بر راهتان خواهد بود از خدا بواسطه «صبر» و «نماز» وکمک بگیرید. در برابر مشکلات همان صبر است لذا استقامت کنید و نماز بخوانید که خدا کمکتان میکند چون همه کاره شما، خداست و شما هیچ توانی در برابر سختی ها نداشته و ندارید. 0⃣1⃣در «لا اله الا الله وحده وحده وحده» تکرار وجود ندارد بلکه جهات سه گانه وحدت را گوید که شامل ، و است یعنی جز خدا هیچ چیز نیست و همه چیز از اوست چه وجود موجودات، چه صفاتشان و چه افعالشان.. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_121L.mp3
4.38M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۵ و ۴۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 121 🔖 آیات: ۴۵ و ۴۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۵ بقره: «واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی الخاشعین» از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. ✅ آیه ۴۶ بقره: «الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون» آنها کسانی هستند که می‌دانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمی‌گردند. 1⃣مردم عادی از چند جهت در زحمتند: هم باید مصایب و را تحمل کنند، هم باید را انجام دهند و هم عده ای مستکبران بر اینها میتازند. 2⃣حال برای آسان شدن از این مشکلات، چون تمام قدرت از آن خداست پس تنها مستعین و تکیه گاه، خداست. به خداوند یعنی تقرب و نزدیکتر شدن به خداوند، زیرا هر چه به مبدا قدرت نزدیکتر شویم کارها برای ما آسانتر میشود. تقرب با «عبادت» است و مهمترین عبادت، و است. 3⃣یک سری تکالیف از سوی خداوند بر بنی اسراییل بار شد مثل حفظ دین و نفروختن آن به ثمن قلیل. حال راه آسان شدن تکالیف، بوسیله صبر و نماز است. 4⃣انسان هر درجه که به خدا نزدیک میشود در همان لحظه پاداشش را میگیرد نه اینکه تا انتهای راه باید برود تا خدا در آخرت به او پاداش دهد بلکه تنها پاداش نهایی و بالاتر در آخرت داده میشود. 5⃣نمازی که بوسیله آن انسان از خدا مدد دریافت میکند نماز است نه هر نمازی، زیرا قرآن گوید نماز برای انسان سنگین است مگر برای خاشعین. تنها انسان خاشع، خاکسار و دلشکسته است که در میتواند پیروز باشد برعکس جنگ بیرونی که در آن باید به مستکبران تازید. 6⃣یکی از برجسته ترین مصادیق ، روزه است. این، تطبیق صبر است نه تفسیر واژه صبر. انجام صدقات واجب، است و حل مساله محرومیت محرومان، . 7⃣برطرف کردن محذورات دینی انسان، از طریق است (ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر) و حل مشکلات زندگی مادی با . حدیث شریفی داریم که گوید کسی که همیشه بیاد خداست دائم الصلاة است و گویا همیشه در نماز است و دایم الصلاة بودن، چاره حل مشکلات زندگیست. 8⃣اکثریت مردم بخاطر ترس از جهنم به تکالیف عمل میکنند پس یک نعمت بزرگیست که سوره الرحمان نیز این را بعنوان «نعمت» و رحمت، گوشزد میکند. اگر جهنم نبود اکثریت مومنین و موحدین اهمیتی نمیدادند و گمراه میشدند. 9⃣نمازگذار کسیست که به عهدش وفا میکند و به شهاداتش اهمیت میدهد و مراقب نمازهایش هست پس کار سختی است و تنها از انسان متواضع و «خاکسار» ممکن است و چنین انسانی بر مشکلات فائق خواهد آمد. لذا برای کفار و منافقین، نماز خواندن بسیار سخت است چون اخلاصی ندارند و باید ریا کنند چون خشوعی در برابر خدا ندارند. 0⃣1⃣آنچه انسان را خاضع میکند، و مرگ است و این تنها عامل است. ممکن نیست کسی یاد احتضار باشد و خاشع در برابر خدا نشود. قیامت آنچنان قوی است که گمان به وجود آن هم انسان را شدیدا خاضع خواهد کرد چه برسد به آنکه مومن به آخرت یقین دارد! لذا آیه مورد بحث، و گمان به دیدار خداوند در آخرت را نیز برای خاشع شدن کافی میداند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_122L.mp3
4.85M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 122 🔖 آیات: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۷ بقره: «الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون» آنها کسانی هستند که می‌دانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمی‌گردند. ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. 1⃣ نعمت به نعمت برمی گردد. نعمت از بالا تنزل میکند پس در آیه با لفظ «علی» آمده است. گوید ما شما بنی اسراییل را بر عالمین برتری دادیم. اما بعدا گوید بخاطر کفران نعمت فراوان، ما اختلاف دائمی را بین بنی اسراییل تا قیامت قرار دادیم. 2⃣فرمود از روزی بپرهیزبد که هیچ چیز از شما پذیرفته نمیشود و هیچ مالی نیز قبول نیست و و عوامل غیبی هم به درد شما نخواهد خورد چون قهر خدا قابل تمثیل نیست و کسی فکر آنرا نیز نمیتواند بکند. 3⃣برخی آیات در مورد شدت عذاب آن جهانند که شبیهی ندارد. برخی آیات در این موردند که هیچ چیزی از انسان پذیرفته نمیشود. در دنیا هم و جانشین راه دارد مانند روزه که جانشین کفاره اطعام فقرا است و هم در دنیا راه دارد مانند عفو قاتل از قصاص، اما در آخرت توبه و عفو و غیره راه ندارد و تنها مجازات است. 4⃣کافر در قیامت ظالم بودنش مشخص میشود لذا نیکان به فکر آنها نخواهند بود زیرا خدا به نیکان این اجازه را نمی دهد. غیر نیکان نیز درگیر گناهان خودند و به دیگری فکر نمیکنند. لذا احدی در قیامت بدون خدا سخن نمیگوید پس هیچ کس به فکر دیگری نیست. 5⃣آنقدر قیامت سخت است که قرآن گوید اگر به انسان دو زمین هم بدهند همه را می دهد تا از آن عذاب برهد اما از او پذیرفته نمیشود. وی حتی حاضر به دادن زن و فرزندش نیز هست اما قبول نمیشود. البته مساله در قیامت بطور کلی نفی نشده است بلکه در آیه ۱۲۳ بقره گوید شفاعت به حال او نافع نخواهد بود نه اینکه شفاعتی نمیشود. 6⃣انسانی که در دنیا کافر بود کفر در درونش رسوخ کرده پس در قیامت هم به زبان توحید سخن نمیگوید و به فرشتگان و مومنین گوید به خدایتان بگویید ما را ببخشد! نه اینکه بگوید به خدایمان بگویید که مارا ببخشد. 7⃣در آخرت، انسان گناهکار از دیگران استمداد می طلبد اما آدم خوب حق پرسیدن حال انسانهای گناهکار را ندارد و انسان بد نیز آنقدر درگیر دردها و عذابهای خود است که حال دوستان گناهکار خود را نمی پرسد لذا کسی جواب آرامش بخشی به او نمی دهد اما پاسخهای آزرده کننده خواهد شنید.. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_123L.mp3
4.27M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 123 🔖 آیات: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۷ بقره: «الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون» آنها کسانی هستند که می‌دانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمی‌گردند. ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. 1⃣معمولا هدایت پیامبران بصورت بود که حضرت موسی نیز با بنی اسراییل چنان کرد. حال در دنیا اگر انسان گناه کرد هم وجود دارد هم ممکن است و هم امکان بوسیله دادن مال هست اما هیچکدام از اینها در آخرت وجود ندارد. 2⃣در آخرت، دِین کسی را بر گردن دیگری نمیگذازند.گفتیم که در دنیا هم راه دارد، هم ، هم و هم (معادل) مثلا اگر کسی بعنوان کفاره مال نداشت روزه بگیرد تا معادلش شود اما در آخرت هیچ راه دیگری نیست. (آیات گوناگونی در این مورد است که در صوت بیان شده است.) 3⃣قرآن گوید اگر انسان در آخرت مالک تمام جهان و مثل آن باشد و بخواهد همه را بدهد و بجای جهنم به بهشت برود از او پذیرفته نمیشود چون در آخرت بطور کلی، پذیرفته نمیشود. 4⃣تا اینجا بحث از ضمانت مالی بود اما در مورد و احوال پرسی در قیامت آیات دیگریست. خوب اجازه احوال پرسی ندارد و بد هم درگیر گرفتاریهای خود است. (و لا یسأل حمیم حمیماً) حمیم، دوست گرم و صمیمی است. صمیمی یعنی پُر و بدون خلل. 5⃣در مورد کفالت، آیه بعد گوید در قیامت مجرم حاضر است کفیل بدهد و نجات پیدا کند اما قبول نمیشود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_124L.mp3
4.12M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media