eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 3 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۸ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 4 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۹ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
🔺 متاسفانه افرادی که میان دستور پیامبر و دستور خدا تفاوت قائل بودند دستور صریح پیامبر به را در هنگام مرگ، ناشی از هذیان گویی ایشان دانسته و با تبدیل امامت به خلافت در ، تفرقه ای سنگین میان مسلمانان ایجاد کردند. ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 5 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۰ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 6 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۱ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
💠 رسالت معلمان: دعوت به ⏱ به مناسبت 💎 علامه جوادی آملی: 🔸 روز معلم را گرامی می داریم. قرآن کریم در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود ما انبیاء فرستادیم، کتاب ها نازل کردیم، علوم نازل کردیم که عالمان دین مردم را به دعوت کنند، هیچ معلمی مردم را به خود دعوت نکند. 🔸 این یک رژیم منحوسی بود و یک رژیم منحوسی هم هست؛ آن نحس مادی این رژیم ارباب و رعیتی ـ الحمد لله ـ در این مملکت رخت بربست؛ آن رژیم نحس ارباب و رعیتی فرهنگی کم و بیش هست. رژیم ارباب و رعیتی که به لطف الهی رخت بربست این بود که کسی زمین را آباد می کرد و دیگری مالک بود و این می شد رعیت، او می شد ارباب، هر چه او می گفت این باید اطاعت می کرد و مانند آن، بهره این کار را او می برد، این می شد رژیم ارباب و رعیتی مادی که به لطف الهی رخت بربست؛ 🔮اما یک است که خطرش همچنان هست؛ در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود: ﴿مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن یؤْتِیهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾؛ فرمود ما هیچ پیامبری نفرستادیم، هیچ کتابی نفرستادیم، هیچ حکمتی نازل نکردیم که بعضی ها این ابزار را بگیرند و معلم مردم بشوند، بعد جامعه را به خودشان دعوت کنند و بگویند هر چه ما می گوییم شما بپذیرید! به سَمت ما بیایید! ﴿كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾ ⚗فرمود این رژیم ارباب و رعیتی فرهنگی که آن معلم اصرار داشته باشد که متعلّم حرف او را بزند، حرف او را منتقل کند، نام او را ببرد، نام رساله او را ببرد، این یک است، فرمود این کار، کار منحوسی است؛ این کار، کار نحس است. 🔸 ﴿مَا كَانَ لِبَشَرٍ﴾ هیچ پیامبری این حق را ندارد، هیچ امامی این حق را ندارد که ﴿أَن یؤْتِیهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾ معنایش این نیست که بیایید مرا بپرستید، معلوم است که هیچ پیغمبری و هیچ امامی نمیگوید مرا بپرستید! یعنی می گوید فکر مرا ترویج کنید، حرف مرا ترویج کنید، این یک ارباب و رعیتی فرهنگی است، این خطر و این نحس و این غدّه هست ﴿ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾، پس انبیاء برای چه آمدند؟ کتابها برای چه آمده؟ حکمت برای چه آمده؟ فرمود برای این آمده است که ﴿وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ﴾. 📚 جلسه ۱۰۳ درس خارج فقه نکاح ⏰ تاریخ: ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ ✅ @tafsire_tasnim1
🔺بدترین دشمنان برای مومنان: و مشرکان✡ 🔺نزدیکترین دوستان به مومنان: ✝ ❎علت تفاوت مسیحیان و یهودیان در این حب و بغض: ۱. وجود قسیسها (کشیشان) و راهبان در میان مسیحیان که آنها را به فرامیخوانند. ۲. عدم حس در میان مسیحیان که سبب میشود خود را مالک جهان و انسانها ندانند و به همین جهت با دیگر تفکرها و افراد برادرانه رفتار کنند. 📚 قرآن- سوره مائده- آیه ۸۲ ✅ @tafsire_tasnim1
🔴عامل اصلی فراموش شده در و وضعیت معیشت ✅طبق آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف، اگر یک ملت در شهر یا کشور به خدا بیاورند و بر اساس ایمان با هم روابط اقتصادی داشته باشند درهای آسمان و زمین باز شده و بسیار افزایش میافت. 🔺اما عدم ایمان سبب شده انسانها حتی به مقدار تلاششان هم به مادیات دست نیابند. 💎لذا رشد اقتصادی به عاملی مهمتر از تعادل عرضه و تقاضا بستگی دارد و آن ایمان اکثریت جامعه است. 🆔 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 7 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۲ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 8 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۳ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
☑️ حضرت خدیجه: مبارزه با در «فرهنگ‌ جاهلی» 💎 علامه جوادی آملی: 🔴این عصر، است که فرهنگ، است، «دلالی» است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده‌ ای بود، مادرمان این است. ما فخر می‌ کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست. قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما، خدیجه کبریٰ (عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء)، آمده فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. 🔶چون آن فرهنگ «فرهنگ جاهلی» بود، هم داشتند، اقتصاد جاهلی در محدوده دور می‌ زند. 🔵 در «جاهلیت کهن» که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏» (احزاب/۳۳) در آن جاهلیت که یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن ‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا»(نور/۳۳) 📗از سوی دیگر؛ هر دو را حضرت خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم را تحریم کرده بود، هم را، این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای «مال التجارة» را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت، هم به آیه نیامده: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا» که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی تجارت رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست. 📘پس «فرهنگ» را عوض کرده، «اقتصاد» را عوض کرده، طهارت را عوض کرده، را تحریم کرده عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. 📙 پس بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، 1⃣تبدیل «فرهنگ جاهلیت» به «فرهنگ عقلانی» یک؛ 2⃣تحریم ، دو؛ 3⃣تحریم «مراکز فساد» در فضای مجازی و غیر مجازی، سه؛ ☑️اینها کار مادر ما بود، اگر این مادر بخواهد از ما راضی بشود، باید راه او را طی کنیم. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) ⏰ تاریخ: ۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 9 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۴ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
🔳 ذهن خود را با حرف‌های آشغال پُر نکنید! 🌺 علامه جوادی آملی: 🔺به ما نگفتند «مستمع» محض باشید، گفتند هر كس به مجلس علمی می‌رود ظرف هم به همراه داشته باشد. فرمود اگر در مجلس علمی شركت كردید و اگر خواستید آن محفل برای شما سودآور باشد، باید این دو عنصر را داشته باشید: «سامع» نباشید و باشید، یك؛ باشید، دو 🔸 یعنی كسی كه «وعاء» و ظرف همراه اوست؛ این‌چنین نباشد كه فقط انسان بشنود و وقتی از محفل علم بیرون رفت چیزی در یادش نباشد، «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» باشد. 🔴در بیانات نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) هست كه «إِنَ‏ هَذِهِ‏ الْقُلُوبَ‏ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛ فرمود این دل‌ها است و شما این ظرف را با «حرف‌های آشغال»، با «هر سریال», با هر خبر, با «هر روزنامه» و با «هر مقاله» پُر نكنید. 🔻یك وقت است كسی غذا می‌خواهد، با غذاهای ناسالم یا غذاهای غیر مقوّی اگر دستگاه معدّه و روده‌ خود را پُر كرد، دیگر سیر است؛ گاهی انسان ذهن خود را به حرف‌های غیر علمی پُر می‌كند، این ذهن دیگر كِشش آن را ندارد كه را بِكِشد. 📚برنامه شمیم رحمت، جلسه۲۷ ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 10 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۵ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
🔻آیت الله جوادی آملی را قرآن سفارش كرد نه «قول شديد» را! فرمود: (قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً) حرف سديد است، داد كشيدن‌ها اثری ندارد. ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 13 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۸ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
🔺 علامه جوادی آملی: حضرت امام مجتبی (سلام الله علیه) فرمود: «انا الضامن لمن لا یهجس فی قلبه الا الرضا ان یدعو الله فیستجاب له»، من ضامنم اگر کسی از هواجس و مصون ماند و در قلب او جز رضای حق، چیزی خطور نکرد، دعایش مستجاب شود. 🔸زیرا انسان سالکی که تزکیه شد و از طبیعت برخاست و خس و خاشاک گیتی را رها کرد و علف های هرز را از بوستان دل وجین نمود و محبوبی جز حق نداشت و به هیچ آفلی دل نبست، چیزی جز نمی بیند و نمی طلبد. ♦️کتاب: «فطرت در قرآن» 🔹مؤلف: «آیت الله جوادی آملی» ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 14 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۹ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 17 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۲۲ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
🔻علامه جوادی آملی: ما در «الفبای دين» مشكل داريم، اگر كسی دروغ نگويد، تجاوز نكند، تهمت نزند، كم فروشي نكند، گران فروشی نكند، هتک حرمت نكند، ما مشكل پرونده‌های قضايی نداريم. اين ها، نماز وترها و قرآن به سرها برای این است که ما را «بيدار» كند، ما باطل را حق ننگريم. ✅ @tafsire_tasnim1
🔴هم اکنون: پخش تفسیر سوره مبارکه قدر (جلسه اول) 🔹علامه جوادی آملی 🔹شبکه قرآن و معارف سیما ✅ @tafsire_tasnim1
♦️چگونه بفهمیم در زندگی، در مسیر درست قدم برمیداریم؟ «مسیر درست» کدامست؟ ✅خداوند در آیه آخر سوره عنکبوت میفرماید کسانی که (به اندازه توانشان) در راه ما با مال و جانشان میکنند ما قطعاً مسیر درست را به آنها نشان داده و به راه خودمان میکنیم. 🔺شهید والامقام، «سردار سلیمانی» میفرمود اگر تنها ۵٪ کار از دست ما برمی آید همان را باید انجام دهیم و باقی را به خدا کنیم، خودش درست میکند. 🆔 @tafsire_tasnim1
✅پخش تفسیر سوره مبارکه در شبکه های تلویزیونی تفسیر سوره مبارکه قدر در روزهای جمعه و شنبه این هفته، همزمان با ایام و لیالی قدر از شبکه های مختلف سیما پخش می گردد. 📆 زمان: جمعه و شنبه این هفته ✅شبکه قرآن سیما ساعت ۱۳:۳۰ ✅شبکه چهار سیما ، ساعت ۱۷:۴۵ ✅شبکه دو سیما ، ۲۱:۱۵ 🆔 @tafsire_tasnim1
❇️ میراث (رض) بیش از آن که «تفسیر المیزان» باشد، شاگرد اعظم ایشان است. 🔸و حاصل عمر علامه جوادی آملی نیز، است. 🗓 بیست و سوم ماه رمضان، سالروز پایان تألیف تفسیر شریف المیزان در ۱۳۹۲ هجری قمری است. ✅ @tafsire_tasnim1
💎 ( برتر از است) 🔺 «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ‏ مِنَ‏ الْعَمَلِ‏»؛ نیت از کار بهتر است، چون نیت اگر خالص و قوی بود انسان را به کار وادار می کند. نیت مشکل تر از کار است. 🔺اینکه گفتند «نِیةُ الْمُؤْمِنِ‏ خَیرٌ مِنْ‏ عَمَلِهِ‏»؛ نیت انسان مومن از عمل او بالاتر است و با اینکه گفتند «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛ هر عملی که دشوارتر باشد ثوابش بیشتر است، این نه برای آن است که نیت با اینکه آسان است از عمل ثوابش بیشتر است، این دو اصل دینی را که وقتی کنار هم بررسی می کنید می بینید نتیجه اش آن است که بسیار مشکل است. 🔺یک اصل این است که «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛ یعنی همهٴ اعمال حسنه که دارای فضیلت هست هرکدام که دشوارتر باشد فضیلت و ثوابش بیشتر است، این یک اصل؛ اصل دیگر اینکه «نِیةُ الْمُؤْمِنِ‏ خَیرٌ مِنْ‏ عَمَلِهِ‏» در تعبیرات دینی معصومین (علیهم السلام) فرمودند که مومن از عمل او بهتر است. 🔻خب اگر بهترین عمل آن است که دشوارترین عمل باشد، نیت چگونه بهتر از عمل هست؟! مگر نیت آسان نیست؟ می فرمایند نه، نیت «أَحْمَزُ الأَعْمالِ»است. از عمل سنگین تر است. انسان ممکن است در جبهه ها شرکت بکند و کشته هم بشود، کشته شدن خیلی سخت نیست آن «إِخْلَاصُ‏ الْعَمَلِ‏ لِلَّهِ‏» سخت است! 🔺مگر خلوص ضمیر و نیت طاهر تهیه کردن مثل کشتن است که آسان باشد؟! کشته شدن آسان است اما آن زیر نفس و شیطان را رها کردن سخت است، آن از هر عملی سخت تر است؛ لذا در این روایت حضرت فرمود: «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ‏ مِنَ‏ الْعَمَلِ‏»، چون نیت جان عمل است. 🔸 اینکه می گویند در «هنگام عبادت» نیت کنید، نه یعنی هنگام نماز مثلاً این معنا را در ذهن ترسیم کنید که چهار رکعت نماز ظهر بجا می آورم «قُرْبَةٌ إِلَى‏ اللَّهِ‏»، این به تعبیر اهل معنا نیت است به حمل اولی و غفلت است به حمل شایع! اینکه نیت نیست! نیت آن انبعاث و است، آن را نیت می گویند. اگر انسان از طبیعت پر کشید و بالا آمد می گویند نیت کرده، چون به حمل شایع است. 🔺این برای همین حداقل عبادت ماست که واجب انجام بشود و اعاده و قضا نخواهد، همین! اما آن نیتی که به او بسته است و از عمل بالاتر است، آن «انبعاث روحی» است که روح پرواز کند، آن را می گویند نیتی که افضل از عمل است، با این نیت گفتند از خدای سبحان مسئلت کنید. 📚سخنرانی ماه مبارک رمضان، جلسه ۱۱ 📆 تاریخ: سال ۱۳۶۳ ✅ @tafsire_tasnim1