eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۲۰ 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در ایاک نعبد و ایاک نستعین، یکی از وجوهی که در (ایاک) بر خطاب (نعبد) وجود دارد اهمیت، شرافت و اصالت مخاطب نسبت به متکلم و خطاب است. زیرا مخاطب (خداوند) از ابتدا موجود بوده و وجود متکلم و خطاب، از وجود مخاطب است پس اصل بر مخاطب است. 2⃣ شخص به انجام هر عمل نیک مانند عبادت، توبه یا درس خواندن، حاصلِ دو نعمت است: ۱. توفیق انجام عمل ۲. دستیابی به نتیجه عمل (مانند بهشت) لذا رسیدن به بهشت نیز ناشی از حقی برای عابد نیست بلکه خود، نعمتی از جانب خداست و نیاز به حمد دارد. ♦️انسان در هر توفیق، میان قرار دارد که یکی انجام آن کار و دیگری پذیرش آن از سوی خدا و اعطای پاداش است اما چون انسان تنها خود را میبیند به این نعمات پی نمی برد اما اگر انسان خود را ندید، تنها نعمتهای خداوند را خواهد دید که همه چیز را فراگرفته اند و جایی برای استحقاق انسان باقی نمانده است. (ما بکم من نعمةٍ فمن الله) ♦️ بین خدا و انسان، تنها خود انسان حجاب است و نه هیچ چیز دیگر. 3⃣ در روایت است که «یقبل التوبة عن عباد الله» (خدا از بندگان خود، توبه را میپذیرد) 🔺اینکه بجای «من الله» از «عن الله» استفاده کرده یعنی خدا نه تنها از گناهان توبه کنندگان میگذرد بلکه اگر خودِ توبه نیز داشت از توبه هم میگذرد. پس خدا تواب رحیم است و لازم نیست توبه کاملاً خالص باشد تا پذیرفته شود. 4⃣ امام سجاد در دعاهای خود به خدا میگوید: قبل از اینکه انسان ها بگویند تو را عبادت میکنند، تو ثواب و بهشت را برای آنها آماده کرده ای. 🔺 گوید خدایا منت های تو و پاداشهایت همگی هستند نه در پاسخ به اعمال انسانها! (مِنَنُکَ ابْتداء). تو منتظر نمیمانی که انسان کار خیری انجام دهد و آنگاه به او جزاء دهی بلکه تمام ثوابها نیز از سوی توست که قبل از انجام هر عمل نیک برای آن شخص آماده کرده ای و او را به سوی خیر سوق میدهی تا سپس آن پاداش آماده شده را به او بدهی. 🔺لذا اینطور نیست که ابتدا انسان عبادت را بصورت مستقل از خدا انجام دهد تا خدا جزا دهد بلکه پاداش خدا از قبل آماده شده و همین توفیق کار خیر نیز از سوی خداست. 5⃣ حضرت امام سجاد می فرمایند: گناه با سازگار نیست. آنچه که باعث گناه در انسان میشود عادت کردن به گناه و دوری از فطرت است که بین انسان و بهشت آماده شده برای او، مانع ایجاد می کند. 🔺 بهشت برای انسان، اصل است و اگر انسان طبق فطرت و بصورت طبیعی رشد کند بهشتی خواهد بود و تنها عادت به گناه مانع بهشتی شدن می شود. 6⃣ «انّ الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بِاَنّ لهم الجنة» 🔺(انسان، فروشنده و خدا خریدار است.) اما انسان آنچه را که میفروشد مال خودش نیست بلکه مال خداست که به خدا برمی گرداند لذا این فروش، است. اما خدا حتی در برابر برگرداندن مال خود نیز به انسان پاداش می دهد و آنرا خرید و فروش به حساب می آورد. 🔰متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/QAxZAd ___ ✅ کانال تفسیر تسنیم ♻️ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۲۱ 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: رابطه عبادت با عبد 1⃣ عبادت هدف است، نه هدف آفریننده. 🔺تا جلسه قبل بحث بر سر رابطه عبادت و معبود بود و حالا عبادت با عبد. (و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون) [ذاریات-۴۶] عبادت، هدف خلق است لذا انسان است که باید به هدفش برسد نه خداوند. اگر انسان و جن به هدفشان یعنی عبادت نرسیدند مانند هسته ای هستند که سر از خاک درنیاورده و در خاک پوسیدند. 2⃣خدا است پس کارش هدف دارد و نیز و است پس نیازی به هدف برای خود ندارد. 🔺خدای سبحان چون و است پس فرض ندارد که کاری برای مخلوقی انجام دهد که اگر آن مخلوق به هدف آن کار نرسید خدا به هدفش نرسیده باشد و شکست بخورد. 🔺خدا نقصی ندارد که بخواهد با انجام کاری و به قصد رسیدن به یک هدف، به کمالی برسد. شاهد آن آیه ۸ سوره ابراهیم است: «و قال موسی اِن تکفُروا انتم و من فی الارض جمیعاً اِنّ الله لغنیٌ عن العالمین» اگر همه جهانیان هم کافر شوند برای خدا تفاوتی نمی کند و اینطور نیست که خدا به مقصدش نرسد. مانند جایی که انسان به قصد خیر، برای سکونت دیگری خانه ای بسازد که در اینجا هدف ساختن، استفاده آن شخص دیگر است و اگر در آن سکونت نکرد ضرری به سازنده نمیرسد. 3⃣ ثبوت عبادت به آن است و اگر از جایی قطع شد شخص دیگر به هدفش نمیرسد. پیامبر میفرمایند: «ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین» یعنی در همه حال همه اعمالم برای خداست. 4⃣ عبادت یک هدف واسط برای رسیدن به یقین است، نه اینکه خود هدف غایی و اصلی باشد. 🔺آیه آخر سوره حجر گوید: «و اعبُد ربّک حتی یعطیَک الیقین» یقین به عنوان هدف غایی، تام و اصلی انسان تنها از طریق عبادت قابل دستیابیست. البته معنایش این نیست که اگر به یقین نرسیدی دیگر عبادت لازم نیست! چون آیه تنها هدف را نشان میدهد نه اینه حد عبادت را اعلام کرده و بگوید اگر به یقین رسیدی دیگر عبادت نیاز نیست چون با قطع عبادت انسان به کفر و ارتداد کشیده میشود. 5⃣ رابطه خلق انسان، عبادت و یقین مانند بذر، درخت و میوه است. زندگی 🔺بذر انسان با خلقش کاشته میشود تا از طریق عبادت خدا به درخت تبدیل شده و نهایتا به میوه یقین دست یابد. اگر عبادت نکرد بصورت در خاک میپوسد، اگر عبادت کرد اما لذت نبرد و به صفای دل و یقین و شهود نرسید تنها سبز شده که می آراید اما بار ندارد (ویلٌ للمطففین-وای بر نمازگذاران) و تنها پس از یقین است که می دهد. 6⃣ یقین حاصل از عبادت متفاوت از یقین ناشی از بحث و درس یا مشاهده معجزه است. 🔺فرعون هم معجزه دید و یقین به درستی ادعای موسی کرد اما چون ناشی از عبادت در قلبش نبود، کفر آن یقین را پوشاند و نهایتا خدا را انکار کرد. یقین آیه آخر حجر، یقین با عبادت است که نور بوده، راه را روشن ساخته و انسان را بدون شک از گناه و جهنم نجات می دهد. 7⃣ هدف انسان به تبع یقین، دارای درجات و بدون نهایت است پس انسان باید مرتبا در پی عمیق شدن یقین و درجه خود باشد. 🔺حضرت فرمود: «کلّ الناسِ الهاهم التکاثر» (همه مردم در حال تکاثر و جمع آوریند.) انسان در هر شغل و جایگاهی گرفتار است که می تواند جمع آوری و افزایش مال، فرزند، شهرت، شاگرد، پای منبری (حتی اعضای کانال و گروه!) باشد. 🔺«ثم کلّا سوف تعلمون» همگی اینها بعدا در قیامت خواهند فهمید که چقدر اشتباه فکر می کردند. 🔺«کلّا لو تعلمون علم الیقین لترونَّ الجحیم» اگر انسان به علم یقین (ناشی از عبادت و نور) دست یافت بهشت را و جهنم ناشی از تکاثر مال و فرزند و غیره را خواهید دید. 🔰متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/D76rJk ______________ ♻️کانال تفسیر تسنیم ♻️ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۲۲ 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی 🔺 موضوع: بعد سلبی ایّاک نعبد 1⃣ خداوند در مورد نمازگزارانی که تنها الفاضی در نماز میگویند و به آن عمل نمی کنند میفرماید: «ویلٌ للمصلین-الذین هم عن صلاتهم ساهون-الذین هم یراعون» (وای بر نمازگزارانی که در حاشیه دین هستند، نماز میخوانند اما آنرا نمیفهمند و عمل نمی کنند و از روی ریا نماز میخوانند.) 2⃣ فرق و کافر در اعتقاد بر چگونگی رفع نیازهای انسان است. 🔺هم موحد و هم ملحد معتقدند که انسان بیچاره و نیازمند است اما موحد گوید نیازهای انسان را بر طرف می کند و کافر گوید برطرف می کند. ( ) 3⃣ چرا ایاک نعبد و عبادت تنها برای خداست؟ 🔺 او یگانه الله، ، رحیم و مالک روز جزاست. هر کدام ازین ها بصورت مستقل دلیل بر این است که تنها باید کسی که این صفات را دارد عبادت کرد. خدا یگانه وجود مطلق و است و باقی موجودات در طول وجود خدایند و هر اثری که می گذارند به خواست و اراده خداست لذا تنها باید او را پرستید و تنها از او کمک خواست. 4⃣ مقام پایینتر از مقام توکل و مقام پایینتر از مقام و تسلیم است. 🔺مستعین کسی است که کاری می کند و تنها از خدا مدد میگیرد؛ متوکل خواسته ای دارد و انجام آنرا از خدا میخواهد اما مفوض و تسلیم، کسی است که هیچ خواسته ای نیز ندارد و به خدا میگوید: هر چه تو بخواهی. 5⃣ کسی دارد که در کارهای خود و اتفاقات اطرافش اولین چیزی که به فکر آن میفتد خداست و لذا همه چیز را و نشانه وجود و فعل خدا میداند. 🔺 بینش توحیدی این است که جهان امکان، سپاهیان حقند و او هر جا بخواهد سپاهش را اعزام می کند و هر جا بخواهد فرمان توقف می دهد. (هو الذی ایّدک بنصره و بالمومنین) 🔺هر زمان که در کارهایمان اولین فکرمان خدا بود دعایمان براورده میشود لذا گفته اند به ستم دیده ظلم نکنید زیرا اولین فکرش خداست و آهی میکشد که دامان انسان را میگیرد. 6⃣ اگر کاری را هم برای خدا و هم برای دیگری انجام دادیم خداوند همه آن کار را برای همان دیگری محسوب میکند زیرا این با سازگار نیست و خدا چیزی جز اعمال خالص را نمی پذیرد. ( ) 6⃣ اگر انسان با اندک سختی و مشکل دست از دین و عبادت برداشت نشان از آن است که دین را برای میخواهد. این شخص، آخرت را که در دین، اصل است همان ابتدا از دست داده و اگر مشکلش هم حل نشود دنیا را نیز بدست نیاورده و به چیزی نمیرسد و لذا از خاسران حقیقی است. 7⃣ هیچ رزقی بالاتر از توحید نیست. 🔺 نباید دعا را برای رسیدن به رزق دنیوی خواند بلکه باید رزق توحید خواست چون اگر توحید بدست آمد تمام نعمت های دیگر نیز بدست می آید. 🔰 متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/s5h7gp __________ ✅کانال تفسیر تسنیم 📥 @tafsire_tasnim1
💎 آیت الله جوادی آملی: حکما در مورد انسان می گویند در کنار آن حواس پنجگانه بدن انسان در بعد بیرونی، انسان در درون خود داری سه نیرو است؛ یک نیرویی که با آن کارهای علمی را انجام می دهد که است و یک نیرویی که آنچه ملایم اوست را جذب می کند که اوست و یک نیرویی که با آنها ناملایمات را دفع می کند که اوست که هر کدام از اینها زیر مجموعه فراوانی دارد، آنکه مدیریت این سه را به عهده دارد و نفس آدمی است که اگر اینها را خوب تدبیر کند انسان می شود حکیم، عادل و مومن. ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۳ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 🔰هدایت اصولا در برابر ضلالت و گمراهی بوده و درباره صراة و راه است. اما خداوند گاهی را در برابر اعمی و کور بکار برده است. لذا یک هدایت در برابر است که شخص، هدف را میداند اما راه را نمیبیند. یک هدایت هم در برابر است. غَیّ یعنی انسان بی هدف. غاوی و غاوون، افراد بی هدفند. لذا هدایت برای اینها، یافتن هدف است، نه یافتن راه. 🔺آیه اهدنا الصراط المستقیم در مورد راه و ضلالت است. «و لا الضالین» اگر هدایت در برابر اعمی (کور) باشد پس است! خداوند میفرماید«ما به قوم ثمود راه را نشان دادیم اما آنها کوری را برگزیدند». معنای این کوری، کوری دل است، نه کوری چشم. 🔺 (بینش، هدایتگر است نه دانش). کسی که ، هدایت نشده بلکه کسی که هدایت شده است. چون دانش بسیاری وقتها به عمل ختم نمیشود. دانستن باید همراه با دیدن باشد وگرنه انسان در برابر گناه معصوم نخواهد بود. «لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور» (حج_۴۶) 🔺جسم میسوزد اما روح خوار میشود. خدا میفرماید کسی که در اینجا کور است در آخرت، عذاب هون دامنگیرش میشود و یعنی خواری و رسوایی. 🔰تنها زمانی خداوند دل را نورانی می کند که انسان، مدتی از گناه دوری کرده و در راه خدا قدم گذارد. در این زمان نوری به انسان میبخشد تا کمکی برای ادامه راهش باشد تا بد و خوب را بهتر ببیند. ما گوییم «اهدنا الصراط المستقیم» و خدا بلافاصله گوید «استعینوا بالصبر و الصلاة» (از صبر و نماز برای هدایت و نورانی شدن کمک بگیرید.) 🔺کسی که با نفس میکند به نفع خودش است و خدا نفعی نمیبرد. «و من جاهد فانما یجاهد لنفسه» (عنکبوت_۶) در آیات آخر عنکبوت آمده «و الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» (کسانیکه در راه ما جهاد میکنند قطعا هدایتشان میکنیم). پس به این خاطر جهاد به نفع خود انسان است که خدا راه را به وی نشان میدهد و نوری می دهد که انسان احساس میکند آن نور دارد او را به سمت خوبی ها و جدایی از بدیها اجبار میکند. 💠معیّت و خدا دو گونه است: ۱. همراهی عامه (معیت قیّومیّه): «و هو معکم اینما کنتم» (خدا با شماست هرجا که باشید /حدید_۴). این همراهی، تذکری عمومیست که بدانیم لحظه ای از ما دور نیست. در اینجا خدا با فاسقان هم هست. «انک لبالمرصاد» (خدا همیشه در کمین است.) ۲. همراهی خاصه: «ان الله لمع المحسنین» این معیت، همیشگیست و جهت هدایت. این هدایت مخصوص کسانیست که به سوی خدا حرکت می کنند. 🔺خدا همسفری مانند انسان به او میدهد که او را در راهش کمک می کند. «و من یؤمن بالله فهو قلبه» فرشتگان از سوی خدا همیشه با مؤمنانند تا برزخ. لذا این فرشتگان به او کمک می کنند در خیرات. اما اگر شخص خود را به کوری زد و توبه هم نکرد خدا همسفری بد به او میدهد که اگر هم خواست جایی کار خوبی بکند آن همسفر نمیگذارد. «وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ خدای ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﻮﺭﺩﻟﻲ ﺑﺰﻧﺪ ، ﺷﻴﻄﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻣﻰ ﮔﻤﺎﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻠﺎﺯم ﻭ ﺩﻣﺴﺎﺯﺵ ﺑﺎﺷﺪ .(زخرف_٦٣) 🔰متن کامل جلسه: 🆔http://bit.ly/2qakzgY ______________ ✅تفسیر تسنیم 📥 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۴ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم- تنها هدایت کننده بالذات خداست و هدایت الهی، نیاز به حرکت اولیه انسان دارد. 🔰خدا تنها هادی است. اگر اثبات شد که تنها معبود و مستعان(کمک کننده) خداست پس در مساله نیز تنها هادی بالذات، اوست. 💠 اگر همانند کمک خواستن از غیر خدا، در هدایت نیز خداوند فرموده از قرآن و اشخاص معین هدایت بخواهید منظورش این نیست که قرآن و آن معصومین مستقل از خدا هدایت میکنند بلکه قرآن و معصومین هم شأنی از خداوندند. «انّ هذا القرآن یهدی للّتی هی اقوم» (این قرآن به راهی که پایدار است هدایت می کند/ نساء_۹) «و جعلناهم ائمّةً یهدون بأمرنا» (ما معصومین را امامان هدایت قرار دادیم تا به دستور من، هدایت کنند دیگران را.) 🔺در آیه ۱۴ سوره مائده آمده: «قد جائکم من الله نورٌ و کتابٌ مبینٌ یهدی به اللهُ من اتّبع رضوانه سبل السلام» خدا با نور و قرآن کسی را هدایت می کند که دنبال رضایت خدا باشد. 🔰هدایت خدا به وسایل گوناگون است: گاهی بنفسه و مستقل از غیر است مانند «اهدنا الصراط المستقیم». گاهی با [ل] مانند «انّ هذا القرآن یهدی للّتی هی اقوم» و گاهی با [الی] مثل «یهدی الی صراط المستقیم» ♻️برهانی بر توحید هدایت: خدا میفرماید: «افمن یهدی الی الحق ان یتّبع امّن لا یهِدّی الّا ان یُهدی فما لکم کیف تحکمون» (آن کسی که مردم را به حق دعوت می کند شایسته تبعیت است یا کسی که تا خود هدایت نشود نمیتواند دیگران هدایت کند؟) 🔺در اینجا تردید بین دو هادی به حق است نه بین هدایت کننده و گمراه کننده. لذا غیر خدا، باقی همگی هادی بالتّبع، صور هدایت خدا و میباشند. 🔰حق تنها از سوی خداست. «الحق من ربّک فلا تکن من الممترین» (آل عمران_۶۰) حق از خداست یعنی تشریع و قانون گذار حق تنها از سوی (من) خداست و نماد آن علیست چون او هیچگاه حق را کنار نگذاشت. «علیٌ مع الحق و الحق مع علی» 🔺لذا هادی بالذات تنها خداست و او میداند که به چه کسی چه چیزی بدهد تا هدایت شود مثلا به یکی مسجد، به دیگری درس و به سومی دیدن یک واقعه. 🔰انواع هدایت: ۱. : قانونگذار و شارع حق، تنها خداست و حلال و حرام را بواسطه معصومین و قرآن نشان داده است. این هدایت محدود است. ۲. : هدایتی نامحدود است که هر کس را با وسیله ای هدایت میکند تا عملا به سمت خوب یا بد رود. یکی را با جلسات وعظ و دیگری را با همنشینی با درس. ♦️ هدایت تکوینی دو قسم است: ۱. عام : «و الذین جائنا لنهدینّهم سبلنا» خدا همه انسانها را هدایت می کند. ۲. خاص: «و الذین اهتدوا زادهم هدیً و آتاهم تقواهم» (کسانی که راه افتادند و عمل کردند خداوند به عنوان پاداش، هدایتشان می کند تا راه را آسان طی کنند./محمد_۱۷) یعنی علاقه ای در شخص ایجاد میشود که براحتی او را به سمت خوبیها میبرد و حاضر نیست بدی کند. 🔺 در مقابل میفرماید: «سأصرف عن آیاتی الذین یتکبرون فی الارض بغیر الحق» (کسانی را که در زمین به ناحق استکبار میورزند از آیات و نشانه هایم منصرف میکنم تا حق را نپذیرند./اعراف_۱۴۶) هر توفیق یا عدم توفیقی نیاز به حرکت اولیه و مقدماتی انسان دارد و اگر انسان مدتی استکبار ورزید خدا نیز توفیق پذیرش حق را از او می گیرد. ♻️متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/1TbQGB _____ ✅ کانال تفسیر تسنیم 💠 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم ۱. اهدنا الصراط المستقیم یعنی خدایا راه رفتن در مسیر مستقیم را به من بده، نه اینکه راه درست و غلط و احکام حلال و حرام را نشانم بده. چون خدا احکام را برای تمام انسانها گفته اما توفیق طی طریق، تنها برای مومنان است. (شورا-۵۲ و ۵۳) ۲. هدایت : خدا احکام حرام و حلال و غیره را از طریق قرآن و پیامبران به انسان داده تا راه درست را دریابد و انتخاب کند. هدایت : خدا گرایش و بینش و هوش و سایر وسایل را برای انسان فراهم کند تا انسان راه را براحتی طی کند. ۳. هدایت تکوینی اتفاق نمیفتد مگر پس از اینکه انسان کمی از راه را خود، با اراده طی کند. ۴. : نعمت سنگین - نعمتی که حملش مشکل است مانند رسالت و هدایت ۵. هدایت تکوینی تنها در حد توفیق است تا طی راه، آسان شود وگرنه اجباری در کار نیست. ⚠️پند مهم: در نهج البلاغه علی (ع) به فرزندش میگوید: پسرکم، در مجلس، چیزی نگویی که بقیه را بخندانی! با این کار خود را سبک و کوچک نکن. ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 🔺بجای «اهدنی» گوییم «اهدنا» (ما را هدایت کن) پس را تنها برای خود نمیخواهیم بلکه برای همه میخواهیم زیرا همگان باید به یک سمت حرکت کنند تا اختلاف بین راه افراد پیش نیاید و همه راحت راه را طی کنند. 🔺این هدایت، تکوینی است نه تشریعی چون صالحان نیز گویند اهدنا! 🔰 بحث در مورد «صراط مستقیم» 🔺صراط یعنی راه که یا مستقیم است یا معوج و دارای اختلافات. 🔺خداوند در سوره انعام، صراة را «» و در سوره حجر «» معرفی کرده است که هر دو به معنای بزرگراهند. 🔺خدا گوید صراط مستقیم همان دین و راه ابراهیم حنیف است. در برابر جنیف است که به رونده ای گویند که میل به کنار جاده و پیاده رو دارد. پس حنیف همان مایل به حرکت در وسط جاده است تا در بلند مدت منحرف نشود. 🔺چرا صراط نیاز است؟ انسان ذاتاً سالک و رونده است پس نمی ماند که بپوسد. اگر است هدف میخواهد که خداست. چون هدف نامحدود است پس راههای رسیدن به آن هم نامحدود است. پس تمام راهها بدون شک به خدا میرسد اما یک راه به خدای غفار و بخشنده و دیگری به خدای قهار و انتقام گیر. پس راه فراری از رسیدن به خدا نیست اما انسان باید راهی را برود که به خدای رحیم برسد! 🔺صراط مستقیم، محفوظ است و خدا، حافظِ آن است پس جز یک ، راه دیگری نیست اما شیطان میتواند افرادِ درراه را منحرف کند. 🔺راه مستقیم، روشن و معلوم است و قابل طی کردن. یک سر این بزرگراه در دست خداست و سر دیگر در هر انسان. پس اگر گاهی انسان گوید راه را نمیداند بدین معناست که راهی را که درست است و میداند را نمیخواهد طی کند! ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۷ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 💠 صراة در «اهدنا الصراط المستقیم» تنها یکیست اما در سوره عنکبوت خداوند گوید: «الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» یعنی خداوند، و راههایی دارد پس راههای خدا متعدد است. حال آیا بین آن وحدت صراط با این تعدد سُبُل، اختلاف است؟ خیر، دو جواب دارد: ۱. سبل یا راههای خدا، همان راههای فرعیست که به بزرگراه صراط مستقیم میرسند. ۲. یا اینکه صراط مستقیم با وحدت و گستردگی خود، این راههای فرعی را نیز در بر دارد. 🔺 چرا صراط مستقیم، تعددپذیر و کثرت بردار نیست؟ چون به فرموده قرآن، آنچه از خداست یا به سوی خداست، واحد است و اختلاف و تعارض نمیپذیرد اگرچه در ظاهر و متعدد باشند اما در باطن همه یک چیز واحدند. اما اگر چیزی از غیر خدا باشد حتما تعدد پذیر و دارای اختلاف است. لذا سبل و راههای خدا در معنا همگی یکی هستند و در مستقیمند. بدین صورت قرآن میفرماید بهشتیان در بهشت هم با هم اختلافی ندارند و همگی حمد خدا می کنند اما جهنمیان در جهنم با هم اختلاف دارند. 🔰 صراط مستقیم در قرآن گاهی یک مسیر عمودی پایین به بالا تصویر شده و گاهی یک مسیر افقی. ♦️شعیب پیامبر، در قرآن میفرماید: «بر سر راه مردم ننشینید» یعنی همانند راهزنان، مانع مردم در مسیرشان به خدا نشوید. پس انسان هم مانند شیطان میتواند راهزن انسان باشد اما این زمانیست که انسان، خودش در مسیر خدا بوده و پس از سقوط دیگر توبه اش هم پذیرفته نمیشود لذا بر سر راه میماند تا جلوی دیگران را نیز بگیرد. اما مورد قبول خدا برای این شخص هم سخت است چون خدا در قرآن گوید این شخص باید ۳ کار بکند: اول ، دوم کارهایش و سوم اشتباهاتش در حضور مردم تا مردم بدانند راه او اشتباه بوده و گمراه نشوند. ✅کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ کانال «تفسیر تسنیم» آیت الله جوادی آملی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: 1⃣تلگرام: 💠 t.me/tasnim_javadi 2⃣سروش: 💠 sapp.ir/tafsire_tasnim 3⃣ایتا: 💠 eitaa.com/tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۸ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 🔰 صراط در قرآن به دو شخص استناد پیدا کرده است: ۱. به خداوند: گوید صراط الله. توجیهش این است که این توسط خدا ایجاد شده و به سوی خداست. ۲. به انسان مومن: گوید صراط الذین انعمت علیهم. یعنی این صراط همان سالک است و سالک است که صراط را می سازد. 🔺صراط و راه، بالقوه است. و راهی، با حرکت کردن و رفتن، این صراط را به فعلیت میرساند. لذا چون سالک، راه را به فعلیت میرساند، راه به سالک استناد دارد و گویند سبیل المومنین. مانند میوه که با سیر و حرکت خود، رنگ و طعم را تولید کرده و میگوییم سیب خوش طعم و معطر. 🔺در اخلاق هم همینطور است. عدالت از ابتدا موجود نبوده که انسان بخواهد وارد آن شده و عادل شود بلکه انسان با حرکت خود، عدالت را می آفریند و با آن متصف و شناخته میشود. 🔺 دین از ابتدا موجود نبوده است و تنها یک سری است. انسان یکی سری دستورات را یاد گرفته و با عمل خود، دین را عینیت می بخشد و با او متحد میشود تا مومن گردد. لذا کسی که کاملا طبق دستورات حرکت کند خود میشود «صراط مستقیم» پس راه، جدای از رونده نیست و به همین جهت معصومین گفته اند «نحن صراط المستقیم» 🔹در آخرت، انسان چیزی را میگوید و عمل میکند که در دنیا بدان عادت کرده است لذا اگر کار بدی کرده و عادت به دروغگویی دارد در آنجا نیز حاشا میکند اما آنجا عملش در یک کاغذ ثبت نشده بلکه در روح و نفسش نقش بسته است و عیناً به او نشان میدهند، لذا اعضایش علیهش شهادت می دهند و او همه چیز را بیاد آورده و نمیتواند انکار کند. ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت ⏰ تاریخ: 1397/02/06 ⚙ آیت الله جوادی آملی 💠 sapp.ir/tafsire_tasnim 💠 eitaa.com/tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۹ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم 🔰اگر صراط مستقیم راهی برای همگان است پس چرا به سالکان استناد شده و صفت آنان است(صراط الذین انعمت علیهم)؟ 🔺چون رونده، سالک است. است که با رفتن و حرکت کردن، راه مستقیم را می سازد. 🔺مسافت و هر صفت کمی و کیفی دیگری، ابتدائاً بالقوه هستند و اشیا با حرکت کمی و کیفی خود، آن صفت را از قوه به در می آورد، آنگاه با آن متحد شده و موصوف به آن وصف شده، میشود نخل بزرگ یا سیب خوش طعم. 🔺 در آیه ۱۵ سوره حدید آمده که مصیر گنهکاران، جهنم است. (هی [جهنم] مولاکم و بئس المصیر) این با «ص» یعنی صیرورت و شدن. یعنی گنهکاران، خود میشوند جهنم و آتش جهنم. نه اینکه تنها به سمت و مسیر جهنم حرکت کنند و جهنم جدای از انسان باشد. 🔺در انسان نیز آنچه در نفس اوست بواسطه علم و ایجاد میشود و به آن موصوف میشود. حال اگر بواسطه تکرار، آن صفت برای شخص ملکه شد، شخص با صفت متحد شده و جدا شدنش سخت میشود. 🔺 تنها توالی علت و معلولها را درک میگند و از فهم اشیا و صفات ناتوان است. حس نمیتواند بگوید که گرما، ذات آتش است اما چون هر جا آتش دیده، گرما را نیز حس کرده پس ذات آتش را گرما زا میداند لذا معجزه ای مانند سرد شدن آتش بر ابراهیم، تنها خِرَق و تغییر در عادت است نه اینکه ذات شیء عوض شود. 🔺ارزشمندترین کارها، سخت ترینشان است و سخت ترین کار، است چون نیت و اراده انجام عمل، کار هر کسی نیست. مثلا نیت در نماز یعنی لحظه ای از یاد خدا در نماز جدا نشوی و به فکر چیز دیگری نیفتی. اگر ثواب هر عملی را ۱۰ بخش کنیم ۹ بخش برای نیت است و تنها یک قسمت برای خود عمل. (نیت المؤمن خیرٌ من عمله) نیت، متحد با نفس میشود اما انسان با عملش یکی نمیشود. 🔺انسان با علم و معرفت یکی میشود، نه با معلوم. مثلا کسی که ویژگی های درخت را فهمید گیاه شناس میشود نه گیاه. عارف با عرفان یکی میشود نه به معروف (آنچه شناخته میشود). 🔺لذا در قیامت انسان گناهکار تنها به قیافه و صورت تبدیل به خوک و خنزیر نمیشود بلکه ذاتا تبدیل به خنزیر میشود زیرا فرق انسان و حیوان در و استفاده از عقل در تشخیص درست و نادرست است و اگر انسان عقلش را به تبعیت هوس و نفس دراورد ذاتا به حیوان و پایینتر از آن تبدیل شده است اما در دنیا در قیافه این حیوان شدن مشخص نیست که در آخرت چه صورتاً و چه ذاتاً حیوان میشود ( بل هم اضلّ). ♦️کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
🍃 سالروز میلاد امام عصر بر همه ادامه دهندگان راه فکری و عملی انبیا و ائمه مبارک🌺 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1