#ولایت_فقیه
#تحلیل_کننده
#معلم #معلمان
✅ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
🔶 توصیه به وزیر آموزش و پرورش:
🔸 ما از لحاظ تصمیم و قانون و سند خوب هیچ کمبودی نداریم. مهم این است که به این تصمیمها عمل بشود.
بروید دنبال عمل جدّی و مجاهدانه
🔸 ارزش معلّم:
کلمهی معلّم دو کاربرد دارد:
1️⃣ معلّم به معنای آموزنده
2️⃣ معلّمِ آموزش و پرورش
🔸 بار ارزشی کاربرد دوّم، دو برابرِ بار ارزشی کاربرد اوّل است؛ برای خاطر مخاطب این تعلیم.
مخاطبین شما در بهترین سنّ تأثیرپذیری و تربیتپذیری هستند.
زیرساخت اصلی هر تمدّنی، منابع انسانی است. این نسل را شما میخواهید امروز بسازید.
🔸 خصوصیات این نسل:
خودساخته
دارای هویت
بدون دلباختگی به تمدن منسوخ شرق و غرب
دانا و دانشمند
کارآمد و ماهر
آشنا با سبک زندگی اسلامی و سنتهای ایرانی
🔶 نکات و توصیههایی خطاب به آموزش و پرورش و معلمین:
🔸 مشکلاتی وجود دارد در آموزش و پرورش. برطرف کردن اینها، احتیاج دارد به تدبیر، مجاهدت و حوصله ورزیدن.
🔸 ما به ابزارهایی احتیاج داریم:
توجه به اهمیّت متن آموزشی
توجه به کمّیّت و کیفیّت معلّمان
🔶 مسائل مربوط به کلّیّت آموزش و پرورش:
🔸 ما بایستی کاری کنیم که دانشآموز ما دارای هویّت ملّی بشود.
🔸 مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حدّ علمآموزی این است:
پیدا کردن هویت ملی و اعتماد به نفس ملی
آشنایی با افتخارات کشور
🔸 شما بین بچّههای مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را با آن همه خدمات، میشناسند و مثلاً رونالدو را چند درصد میشناسند!
قضایای انقلاب را چه تعدادی از این بچّههای امروز، نسل سوّم و چهارم، درست میدانند؟ از امام بزرگوار، چقدر اطّلاع دارند؟
باید یک ملّت بتواند در مقابل زورگوییها مقاومت بکند؛ این را باید از بچّگی یاد بگیریم.
🔸 یک نکتهی دیگر تفکیک بین علم نافع و علم لاینفع است.
الان در دبیرستانها و شاید در دبستانهای ما دانشهایی تدریس میشود که هیچ فایدهای به حال امروز و آیندهی این دانشآموز ندارد.
🔸 یک بخش از وقت به آموزش و مهارتها صرف بشود:
سبک زندگی اسلامی؛
تعاون، همکاری اجتماعی؛
نظم و قانونگرایی؛
روح مطالعه و احساس تحقیق؛
فعالیتهای جهادی؛
مبارزه با آسیبهای اجتماعی؛
🔸 نکتهی بعد مربوط به سند تحوّل است
آنچه واقعیّت دارد این است که به این سند تحوّل عمل نشده.
اگر معتقدند که ایرادی در این سند هست، خیلی خب، به روز کنند آن را.
برای سنجش پیشرفت هم باید شاخص معیّن بشود.
🔶 مسائل مربوط به خصوصِ معلّمین:
🔸 در درجهی اوّل خود معلّمین باید نقش خودشان را احساس کنند و بدانند چه کار بزرگی بر عهدهی آنها است؛ خسته شدن، کار را کوچک انگاشتن به خاطر برخی از مشکلات خطا است.
🔸 معلّم احساس کند امانتدار است؛ آن امانتی هم که به او سپرده شده که باید از زیر دست او سالم و با ارزش افزوده خارج بشود، عزیزترین امانتها است.
🔸 یک نکتهی دیگر مسئلهی دانشگاه فرهنگیان است و دانشگاه شهید رجائی و همهی مراکز تربیت معلّم... واقعاً تشکیل این دانشگاهها کار لازمی بود و اهتمام به آنها هم خیلی مهم است.
🔸 رشتهی تحصیلی بسیاری از معلمها با درسی که میدهند منطبق نیست... البتّه میدانم ناشی از کمبود معلّم است... امّا به هر حال باید فکر کرد روی این مسئله.
🔸 در دوران کرونا معلّمین واقعاً زحمت کشیدند، ما صمیمانه از معلّمین در این زمینه تشکّر میکنیم.
🔸 سفارش من در مورد مسائل معیشت، همان سفارش همیشگی است.
مسئلهی بیمه، بازنشستگی، هزینههای درمان، اینها مسائل مهمّی است، به اینها بایستی حتماً توجّه کرد.
🔸 ما توقّعات زیادی را متوجّه آموزش و پرورش میکنیم، شما معلّمین منتظر نمانید، با ابتکارات شخصی خودتان خیلی کارها میتوانید انجام بدهید.
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی #مرزبندی_با_دشمن
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#رسانه #یارانه
✅ دولت، واتساپ و عادلانهسازی یارانهها
🔸 واتساپ، اینک فراگیرترین دستگاه، پلتفرم یا بستر انتقال پیام است. بعد از وایبر و تلگرام که با فیلترینگ روبرو شدند، ایرانیان در دومین مهاجرت به واتساپ کوچ کردند. کم و بیش ۵۰ میلیون ایرانی در واتساپ حضور دارند و به ویژه گروههای خانوادگی، طنز و سرگرمی و انجمنهای بحث و گفتگو در واتساپ تشکیل میشود.
🔸 نرمافزار کمامکانات و تقریباً بد شکل و قوارهای که بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان را اسیر خود کرده و همراه با اینستاگرام به شرکت فیسبوک تعلق دارد. واتساپ به ویژه در استانهای مرزی و جنوبی، پیامرسان نخست محسوب میشود و به دلیل بهرهمندی از تماس صوتی و تصویری، در دوران کرونا سهم بالایی از ارتباطات و تعاملات را از آن خود کرد.
🔸 چنین پلتفرم ذینفوذ و پراستفادهای به ویژه در میان توده مردم، منبع تولید شایعات، اخبار گمراهکننده و کلیپهای تمسخر و تصاویر هجوی است که روزانه در مورد رویدادهای سیاسی و اتفاقات اقتصادی ساخته میشود و گریزی از آن هم نیست. به ویژه در شرایط دشوار اقتصادی و با وجود یک دشمن طراح دسیسهپردازی که میخواهد در میان مردم مرجعیت و اعتبار پیدا کند. کافی است همین دو سه روز اخیر، به کلیپها و تصاویر و پیامهایی که در واتساپ خود دریافت کردهاید، توجه کنید.
🔸 برخی کلیپها و شایعات و برخی مضامین و محتواها تنها و تنها در واتساپ تولید، منتشر و توزیع و در نهایت باور میشوند. چرا که اولاً دروغ شش برابر بیشتر از تکذیب و تصحیح و توضیح و تبیین دیده میشود و ثانیاً گستردگی نفوذ به انتشار سریع کمک میکند و ثالثاً واتساپ، شبکه اجتماعی نیست که دوسویه یا چندسویه باشد و حرفها رد و بدل شوند و وزن پیدا کنند؛ یک پیامرسان است که بیشتر سکوی نشر و دریافت است تا عرصه تبادل و تضارب. در نتیجه و علاوه بر همه اینها، نبود تعامل با مقامات و مدیران رسمی این پلفترم برای طراحی، رهگیری و پیگیری دروغها و شایعات، سبب شده واتساپ، صحنه زیرزمینی سیاست در ایران باشد. به ویژه در برهههایی که اتفاقی همهگیر مانند یک تصمیمگیری سهمگین اقتصادی یا رخداد تکاندهنده سیاسی یا اجتماعی رخ میدهد.
🔸 در مواجهه با این فضا، پاسخگویی و واکنش در برابر شایعات دائماً سیاست رسمی را عقب میاندازد و محاسبات را تحت تأثیر قرار میدهد. در نتیجه لازم است یک سیاست یا راهبرد اساسیِ ایجابیِ واتساپی تدوین و اجرا کرد. باید محتواهایی کاملاً متناسب با حال و هوا و ادبیات و سبک و اتمسفر واتساپ ساخت و صد البته باید متکی بر شبکههای رسمی افراد و چهرههایی که در استانهای مختلف گستره گسترده واتساپی دارند، برنامه تبیین را پیش برد.
🔸 پیامها باید اولاً ساده،
ثانیاً کوتاه
و ثالثاً متنوع باشد
و حتیالامکان متناسب با استانها و مناطق باشد.
🔸 بررسی پیامها و ویدئوهای وایرال شده واتساپی نشان میدهد اگرچه توئیتر همچنان چشمه تولید محتوای شبکههای اجتماعی به شمار میرود، برای واتساپ باید برنامهریزی متمایز و جداگانهای و نه ضرورتاً پیچیده و دشواری داشت.
🔸 دولت سیزدهم در تبیین موضوع عادلانهسازی یارانهها غیر از یکپارچگی، صراحت، وضوح، تکرار و تنوع باید به بسترها توجه کند، در غیراینصورت در وضعیتی که با امکان نشر ویروسی شایعات و دروغها به شکل ویروسی روبروست، توفیق اندکی خواهد داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: محمد رستم پور
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#رسانه #فضای_مجازی
✅ هموطن! این بار قطعکننده زنجیره باش!
🔶 چگونه میتوان به دولت در اجرای برنامههای اقتصادی کمک کرد؟
🔸 «ویدئوی یورش، غارت یا حمله مردم قزوین به فروشگاه»، «تصویر کارت یارانه نان»، «خبر ۹۰ هزار تومانی شدن مرغ» و ... که در هفته اخیر دست به دست در رسانهها و پیامرسانها چرخیده و هر بار به طریقی تکذیب شده، نشان میدهد با همه تبیینها و توضیحها و هر اندازه اطلاعرسانیها و پاسخگوییها قوی و جامع باشد (که نیست و ایراداتی دارد)؛ رسانه همچنان رسانا نیست و پیام به درستی به مخاطب نمیرسد.
🔸 علاوه بر آنکه نباید از یاد برد رسانه فقط رسانه نیست و محصول محیط سیاسی و وضع اقتصادی است. همچنان که از پدیدهای مانند «انتظارات تورمی» سخن میگوییم و «اثر روانی» بازار را در تغییر قیمتها مؤثر میدانیم و کنش رسانه را بر اقتصاد هم در نمودار میآوریم، از منظر اقتصاد و تجارت نیز به رسانه بنگریم. واقعیت بازار را تنها آمار و عدد و نمودار نمیسازد، جیب مشتری و تجربه خریدار نیز میسازد.
🔸 با این همه، تجربه تجمعات و رخداد نارضایتیهای پنج سال اخیر نشان میدهد رسانهها به ویژه پیامرسانهای موبایلی و شبکههای اجتماعی در وخیم شدن شرایط روانی و حتی نابسامان شدن وضعیت اقتصادی اثر مستقیم دارد.
🔸 اینجاست که باید مراقبت کرد به جای ارتقای فهم عمومی و آموزش شهروندی، مطالبه محدودیت شبکه و سیاست گرانسازی اینترنت پررنگ نشود. فاصله میان این دو را باید جامعه مدنی آگاه و دلسوز و مراجع اجتماعی پر کنند. از جمله در عالم رسانه، به معلمان، مشاوران و فعالانی نیاز داریم که شهروندان جامعه را توانمند کنند تا از آسیبپذیری آنان بکاهند.
🔸 «سواد رسانهای» بهرغم استفاده ناآگاهانه و بیجایی که در سالهای اخیر از آن شده، همچنان ضرورتی خطیر است. فقر این سواد و ضعف این آگاهی در برهههایی مثل روزهای اخیر که یک جراحی اقتصادی در جریان است، بهتر و بیشتر خود را نشان میدهد.
🔶 از این روست که شاید چهار مهارت عمومی سواد رسانهای زیر به کار آید:
1️⃣ به منبع توجه کنیم
آیا مطلب یا ویدئو، رفرنس یا منبعی دارد؟ آیا رفرنس یا منبع در آن زمینه معتبر است؟ عمده پیامها یا ویدئوهای فیک و دروغ، منبع ندارند و حاصل تقطیع یا دستکاریاند. اهمیت نفوذ در رسانههای رسمی و هک وبسایتها و خبرگزاریها نیز از همین روست که اصالت منبع اهمیت دارد.
2️⃣ به ناشر توجه کنیم
اخبار جعلی یا پیامها و ویدئوهای دروغین را کسانی منتشر میکنند که توجهی به اثر کار خود ندارند. برخیها عادت دارند فقط و فقط سیاهنمایی و تخریب کنند. از نظر روانی، همنشینی و معاشرت با افراد منفیباف و افسرده، پیامدهای تخریبی پرشماری دارند. صرف نظر از این پیامدها، غفلت از روی ناراحتی سبب میشود دروغ مثل بومرنگ بازگردد و ذهن و روان خود فرد را نیز به بازی بگیرد.
3️⃣ در سایر رسانهها جستجو کنیم
جستجوی ساده عنوان پیام یا ویدئو در موتورهای جستجو یا دیگر خبرگزاریها و وبسایتها کمک میکند درستی یا نادرستی آن محک بخورد. این معیار اگرچه یک معیار حداقلی است اما میتوان گفت در بیشتر اوقات، فرد را به یک سپر دفاعی قدرتمند مجهز میکند.
4️⃣ به رنگ، لباس، هوا و جزئیات پیام، ویدئو یا صوت دقت کنیم
در دورانی که رفتهرفته دستکاری در افکار عمومی به یک صنعت تبدیل میشود، تجزیه و تحلیل عناصر یک محصول یا تولید رسانهای، میتواند مانعی هر چند کوچک جلوی تسلط فریب بر حقیقت باشد. برای این منظور، یک تجزیه و تحلیل ابتدایی، مثل همین کاری که در ویدئوی موسوم به یک فروشگاه در قزوین صورت گرفت و از روی لباس گرم حاضران، دروغین بودن ادعای ویدئو معلوم شد.
🔸 کمک کردن به دولت تنها صبر بر این شرایط سخت نیست. این بار باید زنجیره انتشار و توزیع پیام دروغ را قطع کرد. حتی پیامهایی که برای دفعات پرشمار فوروارد شده یا بازدیدهای میلیونی گرفته، ممکن است دروغین باشد. مانند ویدئوی خوشگذرانی ادعایی یک سردار سپاه. اگرچه واکنش رسمی، سریع و البته همراه با سعه صدر و نرمی خلق به این دروغها و فریبها نیز نباید از یاد برود. چیزی که متأسفانه در نظر برخی با استدلال «بیشتر به دیده شدنش کمک میکنه» و «ارزشش رو نداره» همراه میشود و این همراهی به گسترش اخبار دروغی که در ابتدا مسخره و مضحک به نظر میآیند، میانجامد.
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#کارگر #کارگران
#دانشگاه #دانشجو #دانشجویان
✅ کارگران، ستون خیمه تولید
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
خط حزب الله ۳۴۰.pdf
1.1M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#کارگر #کارگران
#دانشگاه #دانشجو #دانشجویان
✅ کارگران، ستون خیمه تولید
🔶 گزارش این هفته خط حزبالله به مناسبت دیدار اخیر با کارگران، نگاهی به تأکیدات رهبر انقلاب درباره رسیدگی به مطالبات و مشکلات جامعه کارگری داشته است.
🔸 یادداشت هفته خط حزبالله، با عنوان «دانشگاه آرمانگرای انقلابی» به این سؤال که، چرا باید نسبت به «هویتزدایی» و «آرمانزدایی» از دانشگاه حساس بود؟ پاسخ داده است.
🌷 شمارهی این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید مدافع حرم حسن رجائیفر تقدیم میشود.
🔸 خط حزبالله؛ شماره ۳۴۰
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#ولایت_فقیه
#مرزبندی_با_دشمن
#دیدارنگار
#کارگر #کارگران
#بصیرت
✅ مجموعه آگاه، بابصیرت و متعهّد
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
دیدارنگار ۹۸.pdf
2.24M
#ولایت_فقیه
#مرزبندی_با_دشمن
#دیدارنگار
#کارگر #کارگران
#بصیرت
✅ مجموعه آگاه، بابصیرت و متعهّد
🔶 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگران ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
🔸 «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژههای مهم»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنیها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «آیات و روایات» و «دعا» از جمله بخشهای «دیدارنگار» است.
🔸 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «مجموعه آگاه، بابصیرت و متعهّد» مشکلات و اعتراضات جامعه کارگری و مرزبندی آنان با دشمن مورد بررسی قرار گرفته است.
🔸 دیدارنگار؛ شماره ۹۸
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#تحلیل_کننده
#هویت
✅ هویت و نسل تمدنساز
🔶 هدف غایی نظام آموزشی در هر کشوری، یادگیری محفوظات کتب درسی نیست؛ بلکه نظام آموزشی موظف است که متربیان خود را برای زیست اجتماعی آماده نماید.
🔸 این رسالت در حاکمیتی با عنوان جمهوری اسلامی که وظیفهاش علاوه بر آموزش، هموارسازی مسیر سعادتمندی جامعه نیز هست، اهمیت بیشتری مییابد. بر این اساس، رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمین و فرهنگیان کشور، وظیفه آموزشوپرورش را «تربیت منابع انسانی برای تمدن نوین اسلامی» بیان کردند که برای تحقق این امر، اولین الزام، شناخت و تعمیق هویت ایرانی اسلامی است؛ چراکه به تعبیر ایشان، «مهمتر از علمآموزی، این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته شود».
🔸 یکی از آسیبهای زندگی مدرن و ماشینی، تهی سازی جوامع و نسل جدید از هویت اصلی است؛ لذا هویت بخشی و نهادینهسازی آن وظیفه اصلی و اولویتدار آموزشوپرورش است.
🔸 هویت در پاسخ به این سؤال پدید میآید که من کیستم؟ پاسخ به این سؤال دو کارکرد دارد:
اولین اصل این است که تعلقخاطر داشتن به ملت، مذهب، فرهنگ بومی، سنن و ... را ایجاد میکند و در ثانی موجب ایجاد یک غیریت یا دیگری در فرد میشود که در مقابل دیگر فرهنگ و سنن مهاجم واکنش نشان دهد. در كشور ما باوجود قريب به ۱۵ ميليون دانشآموز، بزرگترین شبكه ارتباطی بين دولت و مردم از طريق بيش از ۱۵۰ هزار مدرسه برقرار است و این میتواند مهمترین بستر برای تعمیق هویت در نسل جوان باشد؛
🔸 اما این سؤال ممکن است مطرح شود که آیا ما در این مسیر موفق بودهایم؟ برخی پژوهشهای مراکز علمی معتقدند که به علت تهاجم فرهنگی و اشتباهات ما در عرصه سیاستگذاری، فقط ۳۳ درصد از نوجوانان و جوانان دانشآموز کشور به مرحله پيشرفت و دستيابی به هويت اجتماعی و مدنی رسیدهاند و بقيه در تعليق، توقف و اغتشاش هويت گرفتارند.
🔸 نکته مهم اینکه، در این مسیر ساختار آموزشوپرورش موظف به طراحی الگوی توسعه هویت ایرانی اسلامی است که البته بخشی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش آورده شده و بخشی دیگر نیازمند تأمل و کارشناسی بیشتر است. این الگو باید نسلی را برای جامعه فراهم سازد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «در او مفاهیم جریانساز و عملساز را تولید کنیم و به راه بیندازیم و زنده کنیم؛ ایمان؛ اندیشهورزی، یاد بگیرد، فکر کند؛ مشارکت اجتماعی، دوری از انزواهای اجتماعی نامطلوب.»
🔸 #به_قلم_اساتید: یعقوب ربیعی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
دیدارنگار ۹۹.pdf
2.3M
#ولایت_فقیه
#دیدارنگار
#معلم
✅ افسرانِ سپاه پیشرفت ایران
🔶 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
🔸 «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژههای مهم»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنیها»، «نظام فکری»، «شخصیت»، «آیات و روایات» و «دعا» از جمله بخشهای «دیدارنگار» است.
🔸 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «افسرانِ سپاه پیشرفت ایران» نقش بنیادین معلمان در تحقق تمدن نوین اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
🔸 دیدارنگار؛ شماره ۹۹
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#شخصیت_ها
✅ حمزه(ع) الگوی ولایتپذیری و ولایت یاوری
🔸 حضرت حمزه فرزند حضرت عَبدالمُطَّلِب، ملقب به «سَیّدالشُهَداء»، عموی پیامبر اکرم(ص) و از شهدای اُحُد است؛ ایشان از حامیان مهم رسول خدا بوده و آوردهاند که حتی در زمانی که هنوز مسلمان نشده بود، از پیامبر(ص) در مقابل آزار مشرکان حمایت میکرد؛ حمزه از بزرگان قریش بوده و از این رو، مسلمان شدنش، تأثیر زیادی در میان عرب داشته و همچنین از میزان آزار قریش نسبت به پیامبر(ص) کاسته است؛
🔸 شجاعت ایشان به حدی بوده که سران قریش و بزرگان عرب از ابهّت و دلاوری حضرت حمزه(ع)، همواره در بیم و هـراس بـودند؛ بهگونهای که مورخین آوردهاند:
روزی ایشان برای شکار در خارج از مکه بود و پس از بازگشت، خبردار شد که ابوجهل به پیامبر اسلام، توهین و جسارت نموده است؛ پس بلافاصله به سراغ ابوجهل رفت و در مقابل جمعی از بزرگان قریش، با کمان خود، چنان بر فَرق او زد که سَر او شکافته شد! و با فریاد به مسلمانی خود اظهار نموده و گفت: «به پیامبر خدا، ناسزا میگویی؟! من به او ایـمان آوردهام و بـه راهی که محمد(ص) رفته است، میروم؛ حالا اگر قـدرت داری با من ستیز کن!» [فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام، ص ١١۴]
🔸 همچنین در تاریخ آمده که «ابولهب» و همسر ملعون او، که از هر فرصتی برای آسیب زدن به رسول خدا استفاده میکردند، روزی بـچّهدان گوسفندی را بر سر آن حضرت ریختند؛ وقتی خبر به حضرت حمزه(ع) رسید، ایشان بلادرنگ، بچهدان گوسفندی تهیه کرد و در برابر مردم بر سر ابولهب، خالی نمود؛ (همان)
🔸 حضرت حمزه(ع) که جنگجویی سلحشور بوده، در همه حال از پیامبر اسلام دفاع میکرد و در شعب ابیطالب نیز همراه حضرت بود و همچنین در جنگهای مختلف از جمله غزوات بدر و احد، همدوش امیرالمؤمنین(ع) چون شیری غرّان شجاعانه جنگید و قهرمانان بزرگ عرب را یکی پس از دیگری از پای درمیآورد، چنانچه در غزوه بَدر، بزرگترین قهرمانان قریش از جمله «شَيْبَه» و «عُتْبَه» را به جهنم واصل نمود! [طبقات ابن سعد، ص١۶]
🔸 ایشان در جنگ احد نیز در سختترین وضعیت، که بسیاری از اصحاب پیامبر از میدان نبرد فرار کرده و به کوهها پناه بردند! دلیرانه مقاومت کرد و با سپر قرار دادن خویش و نبرد با دو شمشیر، از رسول اللّه دفاع نمود تا جایی که دشمن طبق برخی از نقلها ناجوانمردانه ایشان را از پشت و با نیزه به شهادت رساند و سپس «هند»، دختر عُتْبَه و زن ابوسفیان و مادر معاویه، به انتقام کشتن پدر و عمویش در جنگ بدر، پیکر حضرت را مُثْله کرد و سینه حضرت را شکافت و جگر ایشان را به دندان گرفت! لذا او را «آکلَةَ الْأَکبَاد» به معنای خورنده جگرها لقب دادند؛ [تاریخ پیامبر اسلام ، دکتر آیتی، ص٢٩۵]
🔸 رسول خدا که علاقه شدیدی به عموی گرامیشان داشتند، وقتی جسد ایشان را با آن وضعیت فجيع دیـدند، بسیار محزون شده و فرمودند: «هـرگز به مصیبت کسی مثل شما گرفتار نخواهم شد، و هرگز هیچ مقامی سختتر از این، بر من نگذشته است»
سپس مدتی در کنار جسد حضرت حمزه ایستاده و گریستند و ادامه دادند: جـبرئیل نـزد من آمد و به من خبر داد که در میان هفت آسمان نوشته شده: «حمزه فرزند عبدالمطّلب، شیر خدا و شیر رسول خدا و سیدالشهداء است» [بصائرالدرجات، ص ٣۴]
🔸 همچنین حضرت فرمودند: «پروردگارم مرا با سه نفر از اهلبـیتم بـرگزید: علی بـن ابیطالب، جعفر بن ابیطالب و حمزه بن عبدالمطّلب» [تاریخ پیامبر، ص٣٢۴]
🔸 البته درباره فضائل و کرامات حضرت حمزه سیدالشهداء روایات بسیاری نقل شده، تا جایی که امیرالمؤمنین(ع) و سایر ائمه اطهار در احتجاج با مخالفان، به خویشاوندی خود با حضرت حمزه مباهات کردهاند؛
🔸 رهبر انقلاب: «جناب حمزه(ع) واقعاً یکی از اصحاب غریب رسولالله(ص) است، آن هم با آن نقشی که ایشان داشته است... (لذا) به نظر میرسد که پیغمبر اکرم از همان لحظهی اوّل که ایشان شهید شد، میخواستند از ایشان الگو درست کنند؛ اینکه پیغمبر به او لقب «سیّدالشّهدا» دادند... و بعد همهی مدينه را وادار کردند [بر ایشان گریه کنند]؛ پیغمبر غوغا درست کردند برای جناب حمزه؛ معنای این چیست؟ این [یعنی] پیغمبر میخواهند حمزه را برجسته کنند که او سیّدالشّهدا است، و کسی است که همه باید بر او گریه کنند؛ این الگوسازی است و برای آن روز هم فقط نیست؛ (بلکه) برای همیشهی تاریخ و برای همهی مسلمین است...» سخنان امام خامنهای "مدظلهالعالی" ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#معیشت
✅ حداقل در صف نایستیم!
🔸 در روزهای اخیر همزمان با اعلام حذف ارز ترجیحی برخی از کالاها، شاهد ایجاد صفهای طولانی و یا حرص و ولع بسیار برای خرید کالا در مقابل برخی فروشگاهها هستیم و حتی شنیده شده که برخی از افراد در حال خشککردن نان برای مواقع گرانی قیمتها هستند!
🔸 هرچند که ممکن است در برخی از نقاط کمتر برخوردار و ضعیف این اتفاق عادی باشد؛ اما در مناطق لاکچری شهرها، تب خرید و انباشت کالا در منازل باعث تعجب است؛ خرید مواد غذایی در برخی مناطق بهگونهای بوده است که گویا میخواهند تا آخر عمر فقط با این چند کالا امرارمعاش کنند!
🔸 واقعیت آن است که در اینگونه اصلاحهای قیمتی، احساس فقر به خاطر عملیات رسانهای، از فقیر سبقت میگیرد و نمایش این صحنهها باعث خدشه به فرهنگ ملی میشود.
🔸 الگوها و قهرمانهای تاریخی در همه جوامع وجود دارند و جوامع مختلف، بسیاری از بحرانها را با درسهای این الگوها، با موفقیت طی کردهاند. در زندگی ما شیعیان این الگوها چون به مذهب و شریعت پیوند خورده است، دارای کارکردهایی بهتر و دلانگیزتری هم هستند؛
🔸 حضرت علی علیهالسلام یکی از بهترین این الگوها است که ماجرای بخشیدن انگشتر(خاتم) توسط ایشان به فقیر در رکوع نماز در کتب روایی شیعه و اهل سنت نقل شده و به گفته مفسران، آیه ولایت درباره این واقعه نازل شده است.
🔸 نمونه بارز انفاق و ایثار دیگر، حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها هستند که بخشش «لباس عروسی» به زن فقیر، آنهم در شب عروسی بهقدری بزرگ و درسآموز است که تاکنون تاریخ نتوانسته نمونهای از آن را در خاطره خود ثبت نماید. آنها حتی سه وعده غذای افطاری خود و فرزندانشان را به مسکین و یتیم و اسیر عطا کردند تا اینکه حضرت جبرئیل با سوره دهر بر پیامبر اکرم صل الله علیه و آله نازل شد و در شأن حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیهم و خانواده و ارزش ایثار و اطعام آنان آیاتی را ابلاغ فرمودند.
🔸 بیان فضائل ائمه در جلسات وعظ و سخنرانی صرفاً برای گریه و یا ایجاد نشاط در دلهای ما نیست؛ بلکه باید آنها را وارد زندگی عملی خود کنیم. در چنین شرایط سختی که بسیاری از هموطنان نگران تأمین غذایی خود هستند، ما میتوانیم با کوتاه آمدن از برخی رفتارهای هیجانی، از خود گذشتگی و با مساوات به یاری هموطنان بشتابیم؛
🔸 اگر توانایی کمک و دستگیری از مردم را نداریم، حداقل میتوانیم در صف مواد غذایی نایستیم. میتوانیم بهجای پر کردن قفسههای یخچال و کمد غذایی منازلمان، به نیاز روز نیازمندان جامعه فکر کنیم.
🔸 علاوه بر این، بخش زیادی از اقلامی که قیمت آنها آزاد شده است و طی روزها و هفتههای آتی به بازار تزریق خواهد شد، از ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین شده است و میتوان با تأسی به آموزههای دینی، مانع غلبه نفس منفعتطلب بر حقایق الهی شد و این اقلام را با نرخهای سابق به مصارف عموم رساند.
🔸 #به_قلم_اساتید: فرهاد مهدوی؛ کارشناس رسانه و مسائل سیاسی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab