eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
761 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
تحریک به آشوب را پایان بده 🔸 آقای عبدالحمید! رفراندوم را به دوستان دیکتاتور سعودی‌تان پیشنهاد نمی‌دهید؟ 🔸 آقای «عبدالحمید اسماعیل‌زهی» امام جماعت مسجد مکی زاهدان که بعضاً با تحریکات خود به ناامنی در سیستان و بلوچستان دامن زده، در ۱۳ آبان در خطبه‌های نمازجمعه خواستار برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی برای تغییر سیاست‌ها شده است. 🔸خواسته آقای اسماعیل‌زهی در روزی که ملت با حضور پرشکوه خود در راهپیمایی ۱۳ آبان حمایت خود را از نظام نشان دادند و با فجایع روز پنجشنبه ۱۲ آبان در کرج، ماهیت اغتشاش‌گران مشخص شد، جای تعجب است اما بهتر بود وی که در انتخابات‌ گذشته در ایران حضور فعال داشت و طعم مشارکت سیاسی را چشیده است، پیشنهاد رفراندوم را به صورت واقعی به دوستانش در دولت خودکامه تروریستی سعودی بدهد.  🔸وی که نزدیکی‌های زیادی به فکر حکومتی سعودی‌ها دارد و عضو مجمع فقه اسلامی در مکه است، تاکنون موضع جدی درباره جنایات سعودی‌ها و دیکتاتوری‌های آنان نگرفته و تلاش کرده موضع دوپهلو اتخاذ کند اما همه می‌دانند که حکومت سلطنتی در عربستان گوی دیکتاتوری را از حتی از سایر پادشاهی‌های منطقه هم ربوده و جو خفقان و اختناق بر سرتاسر این کشور حاکم است و اقلیت‌های مذهبی در اوج فشارهای سیاسی و اقتصادی در این کشور زندگی می‌کنند. به نحوی که همین چند سال پیش بود که شیخ عبدالباقر النمر روحانی شیعه در عربستان به همراه نزدیک به ۵۰ نفر دیگر به یکباره گردن زده شدند! 🔸 لذا پیشنهاد ما به عبدالحمید این است که ضمن احترام به امنیت در ایران و پرهیز از سخنان درشت، از دوستانش در سعودی بخواهد که ضمن پرهیز از مداخله در امور ایران، جنایاتش در یمن و نقاط بسیاری از منطقه را نیز متوقف کند. 🔸 : تسنیم 🆔 @tahlil_shjr
✅  هنوز هم صحنه روشن نیست؟ 🔶 عقلانیت در چهل روز اخیر برای بخشی از جامعه ایرانی به یغما رفته است؛ حب و بغض‌ها؛ دردها و رنج‌ها؛ نارضایتی‌ها و کاستی‌ها؛ همه و به همه باعث شده است که مگس‌ها روی زخم‌ها حمله‌ور شوند! نارسانه‌های سعودی‌انگلیسی از انتشار هر دروغی فروگذار نکرده اند؛ کشته‌سازی کردند چنانچه بخشی از جامعه ایران آنقدری مسخ شدند تا حمله‌ای که  به  کرد و با تمام جزئیات روند آن را در رسانه‌های رسمی خودش شرح داد؛ باز با عنوان  برچسب زدند! 🔶 عملیات بین المللی ایجاد آشوب و خشونت در ایران را ندیدند؛ پروموت گسترده آموزش های اغتشاش؛ آتش‌زنی و ساخت کوکتولمولوتوف و… ندیدند؛ سانسور آرتین و آرشام در اینستاگرام را ندیدند و با استوری های فوتوشاپی گلشیفته هیجان‌زده شدند! 🔶 جوگیری آنها تا آنجا جلو رفت که برای قاتلی که بیست انسان را زیر گرفته بود و خودش می گوید اگر بیشتر بودند باز هم این کار را می کردم؛ اگر دوباره اتفاق بیفتد باز هم می کنم هشتگ  زدند! 🔶 همه اینها تا امروز اتفاق افتاد اما اگر نسبت به ماجرای کرج هم همچنان عقلانیت را تعطیل کنند؛ یعنی آنها حتی برای حفظ امنیت آنچه بعدا می خواهند به آن دست یابند نیز ارزشی قائل نیستند! 🔶 ؛ مظهر  است؛ در هر حکومتی هم که باشید؛ چه جمهوری اسلامی؛ چه ایرانستان تجزیه شده مد نظرتان؛ چه حکومت سلطنتی و… اقتدار پلیس؛ امنیت فرزندان‌تان را تامین می کند؛ اینکه ارازل و اوباشی به اسم معترض! با سلاح گرم به جان پلیس بیفتند و از سروان تا سرباز وظیفه را به رگبار ببندند و با چاقو تیکه پاره اش کنند و عده ای هنوز صحنه برای‌شان روشن نشده باشد یعنی اساسا نمی خواهند ببینند! 🔸 :میکائیل دیانی 🆔 @tahlil_shjr
به خونخواهی طلبه شهید 🔶 پیشنهاد می کنم نبینید؛ فیلم منتشر شده از شکنجه شهید علی وردی تماشایی نیست. در واقع این سطح از شقاوت و ددمنشی باور کردنی نیست. بی رحمانه خواستند به مقدساتش توهین کند؛اما این طلبه 21 ساله مقاومت کرد. به همین جرم او را زیر لگد و دشنه و چاقو دوره کردند، زمین گیر کردند و غریبانه کشتند. در تاریخ بماند که برای هوسرانی و هرزگی خون ها ریختند. 🔶 روضه خوان می گفت ای کاش هرآنچه از کربلا گفتند و نوشتند دروغ باشد. اما اگر نمی از یمی از آن سبعیت به داعشی های وطنی رسیده باشد قتلگاه، حقیقت است. در معنوی ترین لحظات و پاک ترین مکان ها، دختر سه ساله را یتیم کردند و چادرها را خون آلود کردند و نمازگزارهای بی گناه را به مسلخ بردند. بعد از چند روز به آرتین خبر دادند که خانواده اش شهید شده و او هنوز معنی شهادت را نمی داند و دنبال مادر است. ما تاب دیدن چند لحظه از فیلم آرمان عزیز را نداریم و با این وصف امان از دل زینب. این داعشی های مزدور و وطنی از همان طائفه سفاک اند. 🔴اما چهار گروه مخاطب اند: 1⃣یکم. نسل ما ندیده و شاید فراموش کرده است. این دست جنایت ها از منافقین آشناست و باسابقه. از طالب طاهری جوان 16 ساله با اتوی داغ اعتراف گرفتند و محسن میرجلیلی را با هویه سوزان در حمام برهنه کردند. پوست سه پاسدار را زنده زنده کندند. این جریان فاسد و خونخوار هنوز زنده است و به انواع نام ها و نشان ها یک روز در نقاب سلیطه ای چون علینژاد و یک روز در شمایل آدمکشی چون اسماعیلیون و غیره با پول مستقیم گاوشیرده ای چون عربستان و دستور سرویس های جاسوسی آمریکایی-صهیونیستی خون میریزند. حساب این جریان جدا. از سرحلقه اوباش جهانی تا مزدورهای رسانه ای و تا اجیرشده های داخلی در این جنایات سهیم اند؛ انشالله به وقتش. 2⃣دوم. کسانی که از سر هیجان، جاهلانه و غافلانه زمینه ریخته شدن این خون ها را فراهم کردند به قدر خود سهم دارند. همه فحاشی ها و اباحه گری ها زمینه ساز جنایت داعش های وطنی است. همه آنها که اعتراض این مردم را به انحراف کشیدند تا صدای دغدغه مندان داخلی در هیاهوی بی اخلاقی ها و بی حیایی ها شنیده نشود و سنگ زدند و آتش کشیدند، در این داغ های سنگین سهم دارند. در دنیا محاکمه نشوند در آخرت برای همه بددهنی ها وفریاد کشیدن های شبانه و سوت و بوق و لایک و شیر کردن ها باید تقاص پس دهند. ای کاش توبه کنند و جبران. 3⃣سوم. آنها که وسط نشستند باید بدانند که هم از آخور و توبره خوردن برای دوران نفاق و فتنه است. این سفره بزودی جمع می شود که البته شده است. در روزگار روشنی حق وباطل هرکس در میانه میدان به اسم اصلاح طلبی و اعتدالگری و عدالتخواهی و سلبریتی و غیره بماند تا کاسبی کند، با لگد واقعیت بیدار می شود. 🔶رسما با سکوت و به اسم پرهیز از دوقطبی سازی به جریان آشوب و آدم کشی دمیدند؛ دوقطبی سازی را هم نفهمیدند. دو قطبی سازی وقتی مذموم است که موهوم و خیالی باشد، وقتی نادرست است که حق وباطل روشن نباشد. نه اینکه حق را کتمان کنیم تا دوقطبی نشود؛ که اگر چنین باشد در تمام تاریخ انبیا و اولیا و امام و رهبری در حال دوقطبی سازی بودند.  دوقطبی حق و باطل، دوقطبی اسلام آمریکائی و اسلام محمدی و دوقطبی مستضعفین و مستکبرین از ازل تا ابد جاری است و دوقطبی انقلاب و ضدانقلاب خلاصه تمام دوقطبی های بحق روزگار ماست. 4⃣چهارم. مسوولینی که سالها حکمرانی مجازی را رها کردند نیز مخاطب این خون ها هستند. امروز چشم باز کنند و ببینند به اسم آزادی رسانه ای چه دیکتاتوری عمیق و تودرتویی فراهم کردند. حتی اجازه نمی دهند خبر حمله ددمنشانه داعش به گوش مردم برسد. همان را هم نعل وارونه روایت می کنند که "کار خودشونه". امروز اینستاگرام اسم آرتین و آرشام را هم محدود کرده است. آنها که نفهمیدند جامعه شبکه ای پلتفرم ها، فراتر از رسانه، ابزار جدید هویت سازی و قدرت سازی است انشالله با این خون های به ناحق ریخته بیدار شوند. 🔸 :محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
شجر
هر دو فرزند ایران 🔶 دلسوزی و انسان دوستی برخی در فضای مجازی از استاندارد دوگانه برخوردار است. جان انسان‌ها را به انسانِ دسته اول و انسان دسته دوم تقسیم می کنند. جان هر انسانی محترم است. بله مسلما هر عقل سلیمی می پذیرد آنکه سازمان یافته با اسلحه و قمه به امنیت و جان دیگران حمله می برد در هر کجای دنیا باشد با او برخورد میشود. کسی که جان دیگران را بخطر می اندازد باید تاوان بدهد. نمیتوان برای این جنس افراد اشک تمساح ریخت و روشنفکربازی در آورد. اما وقایع اخیر نشان داد، جانِ انسان ها برای عده ای براساس زاویه دید سیاسی شان اهمیت دارد. چون همه ما دیدیدم که حاضر نشدند حتی جنایت شاهچراغ را تسلیت بگویند. 🔶 یک مساله در محکومیت ها فراموش نشود. اگر ناامنی ایجاد شود، اگر زیرساخت و عوامل تولید امنیت در هر کشوری تضعیف شوند دود آن به چشم همه خواهد رفت. ناامنی از شهروندان سوال نمی پرسد که اعتقاداتان چیست! چادری هستید یا نه! نظام را قبول دارید یا نه! ناامنی تر و خشک را با هم می سوزاند. یک سوال و نکته اساسی که باید به آن توجه داشت این است: اگر در خانه آتش سوزانی روشن شود، شما با کسانیکه مشغول خاموش کردن آتش اند درگیر میشوید و محکوم شان می کنید یا آنکه آتش را روشن کرد لایق محکومیت است!؟ متاسفانه برخی در تحلیل ها و محکومیت ها به عوامل روشن کننده آتشِ ناامنی که با تحریکات خود بنزین روی شعله بودند نگاه نمی کنند و فقط اطفاکنندگان را زیر سوال می برند. وقتی ناامنی ایجاد شد، تر و خشک با هم می سوزد. 🔶 کسانیکه یک اقدام اجتماعی و سیاسی را در جامعه آغاز می کنند باید به آینده آنچه انجام می دهند توجه کنند. مسئولیت آنچه تبلیغ می کنند را بر عهده بگیرند. 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
  ما نباید شبیه آنها بشویم! 🔶 چند سال پیش رفته بودم مرکز ۱۱۵ اورژانس؛ لیستی را نشان دادند از پر تکرارترین مزاحمان تلفنی! افرادی بودند که ۱۴۰۰ بار در طول یک سال مزاحم اورژانس شده بودند! افرادی بودند که حتی ۳۰ بار برای‌شان آمبولانس اعزام کرده بودند و باز متوجه شده بودند که مزاحمت تلفنی بوده!می‌گفتند از خیلی از آنها نمی‌شود حتی شکایت کرد چون مشکلات روحی و روانی دارند. اما بچه‌های اورژانس یک حرف جالب می‌زدند که نشان دهنده تعهد و صبر و مظلومیتشان بود؛ می‌گفتند با وجود همه اینها، ما نمی‌توانیم شماره این افراد را مسدود کنیم و حرفشان را جدی نگیریم! شاید همین مزاحم تلفنی هم در ۱۴۰۱ مین تماس واقعا نیاز به کمک ما داشته باشد! یعنی با صبر و تعهد نمی‌گذارند رفتارشان شبیه رفتار مزاحمان تلفنی شود. 🔶 ۶سال پیش در سوریه پرستاری را در یک درمانگاه دیدم که می‌گفت در بحبوحه نبرد روزی یکی از مجروحان دا.ع.شی را آوردند برای درمان. می‌گفت با اینکه تصویر رفتار وحشیانه‌شان جلوی چشممان بود، ولی نتوانستیم رهایش کنیم و به او رسیدگی نکنیم.با اینکه در طول درمان فکر می‌کردیم او اگر حالش خوب شود ما را خواهد کشت! اما اجازه ندادیم رفتار ما شبیه رفتار آنها شود. 🔶 آدمِ انقلاب اسلامی از نظر من شبیه بچه‌های اورژانس، شبیه آن خانم پرستار در سوریه است؛ زخم می‌بیند، خشونت را تحمل می‌کند، فحش را می‌شنود اما رفتارش شبیه طرف مقابل نمی‌شود! آدم تربیت شده انقلاب از دی ماه ۹۶ تا این روزهای ۱۴۰۱ برای جلوگیری از محقق شدن هدفِ کشته‌سازی دشمن، بدون سلاح جن.گی در میدان حاضر می‌شود، دست بسته شهی.د می‌شود، اما دشمن را مجبور می‌کند که درباره کشته‌ها به دروغ‌سازی رو بیاورد! فحش رکیک را از نخبه دانشگاه می‌شنود، اما شعار می‌دهد "اگر به من فحش بدی بازم برات جون میدم..." ؛ در فضای مجازی فحش‌ و تهدید را دریافت می‌کند، اما با زبان منطق و استدلال سخن می‌گوید؛ شبیه آنها نمی‌شود... . 🔶 برای همین است که وقتی صحنه درگیر شدن جمعی از بچه‌های انقلاب را در یک دانشگاه می‌بینیم تعجب می‌کنیم؛ وقت جلوی یک ساختمان که تعدادی از اهالی‌اش شعارهای تند می‌دهند، جمعی از آنها را می‌بینیم که می‌گویند ما هر شب اینجاییم و آرامشتان را می‌گیریم، این حرف خلاف انتظارمان است؛ وقتی از تعدادی از افراد یگان ویژه رفتاری تند با یک متهم بازداشت شده می‌بینیم، این رفتار را محکوم می‌کنیم... این حرفهایم ابدا به معنای این نیست که باید با عوامل اصلی این آشوبها مماشات کرد؛ نه؛ بحثم این است که رفتارهای آنان نباید ما را مجبور کند شبیه آنها رفتار کنیم! ما شبیه آنها نیستیم! 🔸 :علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
حواسمان باشد! میخواهند شادی را از ما بگیرند! 🔶 ایران و ایرانی در پنجاه روز گذشته لحظات سختی را پشت سر گذاشته است، فشاری که بر جامعه ایران در این مدت کوتاه وارد شده، هزاران ساعت مطالعه کارشناسی و نیاز به ماه ها درمان طولانی مدت برای خروج از  موجود دارد! 🔶 ایران و ایرانی تحت بزرگترین بمباران اطلاعاتی قرار گرفته است که در آن مرزهای واقعیت، شایعه، دروغ و خیانت باریک شده بود و هر تقلبی به نام واقعیت از سوی رسانه های بیرون از ایران به خورد جامعه داده می شد و بر این تروما می افزود! 🔶 در این مدت هر یک از اعضای جامعه در هر طرف طیف‌ها به گونه‌ای تحت فشار و ناراحتی بوده است و «گفتگوی جمعی ملت ایران مختل شده است!» و امروز وقتی با هر ایرانی صحبت می‌کنی مهمترین خواسته اش این است «کاش همه چیز به روزهای قبل برگردد!»، «کاش دوباره کنار هم با آرامش زندگی کنیم!»، «کاش بتوانیم دوباره با هم  کنیم!» 🔶 حالا باید حواسمان باشد، آنهایی که دارند این فشار را ادامه می‌دهند، نمی‌خواهند ما از این تروما خارج شویم، نمی خواهند ما به  برگردیم! نمی خواهند ما  باشیم و شادی کنیم، نمی خواهند ما با هر عقیده و اختلاف نظری در کنار هم در یک قاب قرار بگیریم! همان‌هایی که در تریبون‌ها دم از آزادی مردم ایران می زنند اما در مکالمه‌های خصوصی‌شان، راهبرد کلان‌شان را طرح می‌کنند که «ایران «تکّه‌پاره» و «تجزیه‌شده» هدف است، نه دموکراسی!» تمام فشارشان را بر جامعه ایران، بر قهرمانان ایران در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و... گذاشته اند که هیچ پالس امیدبخشی در جامعه ما بوجود نیاید و هیچ  ای نداشته باشیم! 🔶 آنها می دانند که ملت ایران، نسبت به ملیت خود غیرت دارد، همانطور که در حوادث و اتفاقات مختلف ناراحت‌کننده؛ همه‌ی ایران مغموم و ناراحت اند، در خوشحالی و شادی نیز ایران یکپارچه می شود و شادی‌هایش را در مواجهه با همین موفقیت‌های قهرمانانش بصورت جمعی انجام می‌دهد و  جمعی امروز خلاف سیاست های آنهاست که ایرانی واحد و متحد را نمی خواهند! آنها می دانند که برای خارج از شدن از این فشار بزرگ، شادی جمعی در مواجهه با قهرمانی قهرمانان‌مان یک دوپینگ پربازده محسوب می شود و نمی خواهند جامعه ایران خوشحال بشود! 🔸 : میکائیل دیانی 🆔 @tahlil_shjr
درباره رفراندوم 🔶 اولا چرا باید رفراندوم گذاشت؟ 🔶 پاسخ اولیه این است: شما در کجای دنیا تجربه ای داشته اید که به خاطر گمانه زنی عده ای اصل حکومت را مجدد به رفراندوم بگذارند؟ 🔸تجربه دنیا هیچ؛ فرض کنیم رفراندوم برگزار شود؛ اگر گروه دیگری تشکیک کرد چه؟ این زنجیره کجا متوقف می شود؟ فردا یکی بگوید رای دیروز برای دیروزی هاست، امروز رای گیری مجدد، قبول می کنید؟ 🔶 خطای روشی هم هیچ؛ سوال کننده احتمالا می داند که تنها حکومتی که در عالم رای مردم برایش حیثیتی است جمهوری اسلامی است. 🔶 لذا سوال عمیقترش اینست: "مگر امام نگفت انتخاب پدران ما در زمان طاغوت انتخاب ما نیست؟ پس نسل جدید هم انتخاب پدران خود را نمی خواهند و لذا رفراندوم". 🔶 اولا از کجا به این شناخت از نسل جدید رسیدید؟ ولی قبول؛ نخواهند. رفراندوم چرا؟ 🔶 پاسخ در تفاوت بین قانون اساسی دوره طاغوت با قانون اساسی جمهوری اسلامی است. در قانون اساسی دوره طاغوت راه بر هرگونه اصلاح بسته بود و امکان تغییر شاه وجود نداشت. لذا فرزند حق نداشت خلاف انتخاب پدر انتخاب کند. اما در قانون اساسی ما همه چیز دست خود مردم است. حتا انتخاب رهبری نیز غیر مستقیم دست مردم است و این یعنی در این کشور انتخاب هیچ پدری انتخاب نهایی نیست. 🔶 لذا رفراندوم بی معنی است، چون هر آنچه قرار باشد تغییر کند مسیرش مهیاست. ممکن است سوال شود که تغییر از طریق انتخابات زمانبر است. صدالبته چنین است. زمانبرست چون نیاز به فرهنگ سازی و اقناع افکار عمومی و کار تشکیلاتی و غیره دارد تا تغییرات هیجانی و ناشی از القائات و اغواگری های رسانه ای نباشد. 🔶 در نهایت اینکه؛ کسانی که حرف از رفراندوم می زنند احتمالا یک برداشت فانتزی از مردم دارند که چون از برخی رویه ها و مسوولین گلایه دارند از اصل نظام برگشتند. این نیز خطای فاحشی است. چرا؟ 🔶 مگر اصل نظام چیست؟ اسلامیت و جمهوریت. یعنی ممکن است از این دو برگردند؟ این تصور نابخردانه از کجا آمده است که مردم ایران دچار ارتجاع فکری شدند؟ یعنی دیگر اخلاق و اسلام و معنویت نمی خواهند؟ عدالت نمی خواهند؟ حاکمیت مردم بر مردم را بر نمی تابند؟ جامعه ای که عالم شد دیگر به جاهلیت باز نخواهد گشت. 🔶 به سخن صریحتر مردم ایران از جمهوری اسلامی برگردند، عقب نخواهند رفت و دنبال جمهوری اسلامی متعالی تر اند؛ این نیز در اصلاح تدریجی است.  🔶 خلاصه اینکه چرا باید نشانه های قطعی دلبستگی این ملت به نظام را در رویدادهای مختلف رها کنیم و به کری خوانی ناشی از توهم اکثریتی که هم اشکال منطقی دارد و هم روشی و هم در هیچ کجای عالم تجربه نشده است بها دهیم؟ اهل تغییرید؟ بسم الله. تغییر از دالان بینش ها و گرایش هاست. 🔸 :محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
وطن! وطن پرست! کدام وطن؟ کدام وطن پرست؟ 🔶 یک‌جای تاریخ را برای ما درست تصویر نکرده اند و یا ما تصورمان ناقص است. وقتی صدام بعثی به ایران عزیز حمله ور شد"همه حاضر به دفاع نشدند" برخی با نخستین پرواز گریختند. مهندس، دکتر و تاجر با گردبند اهورامزدا و شعار وطن پرستی بازگشتند! بعدها همین ها طلبکار شدند، صاحب منصب و بالای شهرنشین شدند. شما یک شهید از جبهه ملی یا نهضت آزادی یا جامعه روشنفکری نام ببرید! نیست‌. 🔶 گروه دوم از جنس شیعه انگلیسی بودند، در بین شان آخوند و روحانی برجسته هم بود. آنها می گفتند: آیت الله خمینی جنگ شیعه با شیعه راه انداخته است. بردارکشی نکنیم! صدام دارد شیعه را با شیعه می کشد! (حال که طرف مقابل ما حزب بعث متجاوز بود.) 🔶 گروه سوم مذهبی هایی بودند که از کنج حسینیه ها با مناجات و  کمیل برای سلامتی جان رزمندگان اسلام دعا می‌کردند و حاضر نبودند جان بدهند‌. حاضر نبودند گوشت جلوی تانک شوند. 🔶 چه کسانی از ایران و اسلام دفاع کردند؟ آن مردم عادی عاشق امام،به مزار شهدای شهرتان سر بزنید. شغل آن جوانان شهید شهر و روستا را بخوانید: خیاط،‌ راننده کامیون، معلم داوطلب، جوشکار، بنا، نجار، سرباز وظیفه. 🔶 بهترین گواه بر اعتقادات این شهدا، وصیت نامه های آنان است‌‌. انگیزه شان چه بود، محرک شان که بود، عاشق چه کسی بودند، در وصیت نامه ها آمده است. خودتان مستقیم رجوع کنید. 🔸 چرا اینها را نوشتم؟ در این دو ماه که ایران ما مورد طمع بیگانه و خودی های اجنبی پرست بود. این سه گروه باز رخ نشان دادند. این دوماه تاریخ دوباره تکرار شد. سکوت و مواضع دو پهلو این گروه ها سابقه دار است. 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
شیعه باید اهل کیاست و تحلیل باشد. 🔶 ذکاوت شیعه در تحلیل باید خواندن دست و نقشه طرف مقابل باشد. نباید ناخواسته در زمین طراحی شده توسط دشمن بازی کرد. الان آسان ترین و راحت‌ترین کار توهین به مقدسات اهل سنت است. این توهین ها به نفع عبدالحمید است. آیا راضی هستید که یاریگر او در رسیدن به هدفش باشید؟ 🔶 در این دوماه بسیاری از تیرها به سنگ خورد تیر شکاف قومی، تیر شکاف طبقاتی، تیر جنگ عظیم رسانه ای. 🔶 البته مردم ایران شرافت به خرج دادند و در پازل طرف مقابل بازی نکردند. حالا مانده تیر آخر: جنگ شیعه و سنی. 🔶 با اظهارات احساسی، با تحلیل های سطحی کمک کننده این پازل نباشیم. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله_۳۶۶.pdf
2.81M
✅ قیام ملی علیه جنگ ترکیبی 🔸 گزارش هفته شماره جدید خط حزب الله، با بررسی ابعاد برنامه‌ریزی دشمن در اغتشاشات اخیر و نقش مردم در شکست نقشه‌های دشمنان به این سوال پاسخ داده است که رمز پیروزی و غلبه ایرانی‌طلبان بر ویرانی‌طلبان چیست؟ 🔸خط حزب‌الله در آستانه بیست و چهارم آبان‌ماه، روز کتاب و کتاب‌خوانی و کتابدار مروری بر توصیه‌های رهبر انقلاب درباره کتاب داشته است. 🌷شماره‌ این هفته خط حزب‌الله، به روح مطهر شهید اغتشاشات اخیر، سید روح‌الله عجمیان تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله، شماره ۳۶۶ 🆔 @tahlil_shjr
۵ دروغی که بیشترین بازنشر را در رسانه های ضدایرانی داشتند 🔶 بررسی عملکرد ۵ رسانه ضدایرانی و صفحات مجازی آنها نشان می‌دهد این رسانه‌ها در بازه زمانی ۲۳ شهریور تا ۹ آبان بیش از ۳۸ هزار دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند. 🔶 ۵ دروغی که در بیشترین بازنشر را از این رسانه‌ها داشته‌اند به ترتیب شامل موارد زیر است: 1⃣ ادعای دروغ حمله نیروهای امنیتی به مدرسه شاهد اردبیل و بازداشت ۱۹ دانش‌آموز و جان باختن یک نوجوان به دلیل خونریزی داخلی 2⃣ ادعای دروغ کشته شدن ۳۴ کودک در اغتشاشات اخیر توسط پلیس 3⃣ ادعای دروغ فرار مقامات جمهوری اسلامی با ۵ پرواز روزانه به خارج از کشور 4⃣ انتساب دروغ عملیات تروریستی شاهچراغ و اتفاقات زندان اوین به نظام 5⃣ ادعای دروغ استفاده از کودکان به عنوان نیروهای امنیتی 🆔 @tahlil_shjr
در باب این روزهای دانشگاه 🔶 جمهوری اسلامی از دهه هفتاد به علت نیاز به متخصص در حوزه های مختلف کشور، بنا بر نیاز جامعه و جمعیت جوان، سیاست توسعه دانشگاه را در پیش گرفت. این سیاست دو بخش داشت: کمی و کیفی 🔶 ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت این سیاست جای خود اهمیت دارد. در موارد متعدد به نتیجه ختم شد و مهمترین نشانه آن رشد شاخص تولید علم در کشور است. از بُعد کمی نیز قابل نقد است.در این یادداشت امکان تحلیل و ارزیابی همه ابعاد سیاست توسعه دانشگاه و آموزش عالی ممکن نیست اما در کل اگر دستگاه هزینه و فایده ایجاد شود، جمهوری اسلامی با توسعه دانشگاه و سرمایه گذاری روی علم نمره قبولی می گیرد. علم، پایه توسعه است. با این وجود باید توجه داشت: دانشگاه فقط "کارخانه تولید مدرک" نیست، وقایع دو ماه اخیر و چهره ناپسندی که برخی از دانشجویان از دانشگاه نشان دادند حیثیت محیط آکادمیک را زیر سوال برد. با این حال یک راه حل یا نقص بزرگ وجود دارد: 🔶 بین حاکمان(دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر نهادها) با دانشگاه ارتباط وجود ندارد. مسئولانی هم که از درون دانشگاه به مسئولیت می رسند ارتباط خود را با دانشگاه قطع می کنند، هر چند در این دولت لایه های حفاظتی ارتباط با دانشجو برداشته شد اما مقصود فقط حضور رئیس جمهور در دانشگاه نیست، رهبر انقلاب در چند دیدار متوالی تاکید داشتند: مسولان کشور در دانشگاه و بین دانشجویان حاضر شوند. 🔶 در استان‌ها: استانداران، نمایندگان مجلس، مدیران کل،برای پاسخگویی و ارتباط در دانشگاه حاضر میشوند؟ نه. 🔶 وزرا، مدیران عالی کشور، نهادهای گوناگون برای طرح بحث، طرح نیاز و پروژه برای پاسخگویی در دانشگاه حاضر میشوند؟ نه. 🔶 دانشگاه یک بازوی مطالبه گری است. جمهوری اسلامی باید افتخار کند که دسترسی به دانشگاه را توسعه داده است (با وجود نقد به کیفیت برخی دانشگاه ها) اما اگر ارتباط بین دانشگاه، دانشجو با مدیران عالی، سیاست گذران منظم و مرتب باشد، حرف زده شود، حرف شنیده شود، فاصله بین حکومت و دانشگاه کاسته می شود. البته متاسفانه دانشگاه های زیادی نیز برای معضلات روز جامعه راه حل ندارند. 🔶 مدل سخنگوی دولت جواب داد.‌ چون خود او از بدنه دانشگاه آمده، در دوران دانشجویی فعال بوده است. دانشگاه و دانشجو را می شناسد اما این وظیفه یک فرد نیست، باید به جریان تبدیل شود. منظم باشد. 🔶 دانشکده ها بنا بر تخصص خود مدیران عالی را دعوت و نقد کنند، راه حل بدهند. دانشکده اقتصاد، مدیریت، الهیات، علوم سیاسی، فنی پزشکی و... 🔶 ارتباط و احترام این خلا را پر می کند. 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
سرنوشت حجاب چگونه خواهد بود؟ 🔶بررسی‌های گفتمانی در تحلیل تطورات معنای حجاب به‌وضوح نشان می‌دهد حجاب در صد سال گذشته، هرگز یک معنای ثابت نداشته و زمانی که از حجاب صحبت شود، بعید نیست که آن چه که در ذهن و قلب هر مخاطب شکل می‌گیرد با دیگران به‌کلی متفاوت باشد؛ لذا معلوم نیست مراد از الزامی بودن یا نبودن حجاب، الزام کدام معنای حجاب است. معنای حجاب در قرن گذشته، روبنای نزاع گفتمان‌هایی بوده که در زیربنا در مورد معنای زن با هم منازعه داشته و تا امروز یکی از پرمناقشه‌ترین مسائل را رقم زده‌اند. 🔶 دهه‌ی پنجاه و شصت دهه‌های بازیابی قدرت اجتماعی زن است. زن ایرانی پس از توفیق نسبی در نبردی پنجاه‌ساله با جریاناتی که در سطح روبنا، حجاب و در سطح زیربنا، حرمت زن را هتک می‌کردند، عامل پیروزی یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های مردمی تاریخ شد. تغییر یک نظام سیاسی مستبد با پیشرانی زن را باید حاکی از قدرت اجتماعی او دانست. بر همین اساس، پس از وقوع انقلاب 57 در یک برآیند نسبی، هنوز گفتمان حجاب با مؤلفه‌های نظیر کرامت، شخصیت و جایگاه والای زن در جامعه مفصل‌بندی می‌شود. پذیرش عمومی قانون پوشش و عمومی نشدن مخالفت‌ها با آن در این فضا به‌ویژه مقارن با اتمسفر فرهنگی ناشی از جنگ تحمیلی قابل توضیح است. 🔶 اما سال‌های واپسین دهه‌ی شصت مصادف است با بروز برخوردهای خشن و تند مردمی با «بدحجاب‌ها» و متعاقباً دوباره مساله‌شدن حجاب. در دوره‌ی دوم دولت سازندگی و سپس دولت اصلاحات با تقبیح مواجهه‌ی قهری فضای تساهل فرهنگی در موضوع حجاب، فتح بابی برای جریان‌های مدگرا بود. مقارن با پایان جنگ، قرائت‌های سنتی و غیرسیاسی از زن، بر اساس همان تعریف ثانوی‌پندارانه، او را به حاشیه‌ی زندگی اجتماعی سوق می‌داد و هر چه می‌گذشت صحنه بیشتر به نزاع دو نیروی سیاسی نگران از بی‌بندوباری و مایل به آزادی در سبک‌زندگی (با تمایل به سبک زندگی غربی) رقم می‌خورد. در این فضا ما شاهد یک چرخش گفتمانی در حجاب هستیم. هر چه می‌گذرد در هم‌نشینی معنای حجاب، امر جنسی و فحشا، تحریک مردان و... قرار می‌گیرد. یک سوی میدان سیاست، حجاب زن را نه برای تشخص او بلکه برای کنترل تحریک مردانه معنا می‌کند و سوی دیگر این میدان پوشش زن را دقیقاً برای تزئین جهان مردانه توضیح می‌دهد. دست آخر محصول این نزاع مردانه‌ی «غرب‌ستیزی - غرب‌زدگی» فروکاست گفتمان حجاب از منظری هویتی و تشخصی (با دلالت‌های زنانه) به تنظیم‌گری امر جنسی (با دلالت‌های جنسی مردانه) بود. 🔶 در تجربه‌ی تاریخی دلالت‌های زنانه که ناظر به هویت و تنظیم جایگاه زن در جامعه بود، توفیقات گفتمانی متعددی کسب کرد (دهه‌ی پنجاه و شصت) اما هم‌زمان با توسعه و تورم ادبیات جنسی با دلالت‌ها و اصالت‌های مردانه از دهه‌ی هفتاد تا کنون شاهد ناکارآمدی گفتمان حجاب هستیم. در حالی‌که از منظر زنانه نه حجاب انگیزه‌ای جنسی دارد و نه کشف آن صرفاً با غایت‌های جنسی قابل تفهم است. 🔶 حوادث اخیر را نقطه‌ی معکوس شدن گفتمان اصیل حجاب می‌بینم. گفتمان جدید برخلاف گفتمان دهه شصتی این بار کشف حجاب را با مؤلفه‌هایی چون قدرت و تشخص زن را معنا می‌کند و طبیعتاً ذیل این گفتمان ساختارشکنی حتی در سطح خرد و هرآنچه که بوی مبارزه و قدرت‌ورزی بدهد امری بهنجار و هویت‌ساز (زیربنا) است. حال بیایید به آینده‌ی حجاب و زن ایرانی از منظر گفتمان حجاب فکر کنیم. مشخص است که گفتمان حجاب در دهه‌های اخیر جمهوری اسلامی ناکارآمد و معیوب است و این خلل از ناحیه‌ی تخلیه‌ی معناپردازی‌های زنانه و اصالت‌بخشی به قرائت‌های مردانه از حجاب زن و جوانب آن ایجاد شده است. در سرنوشت حجاب نزاع اصلی این است که زن قدرتمند چه تصویری دارد؟ باحجاب یا بی‌حجاب؟ درهرصورت آنچه که بدیهی است این است که زن غیرسیاسی، ضعیف و فاقد نسبت‌های روشن با سرنوشت تاریخی از این نزاع بیرون است. 🔸 : مهدی تکلو 🆔 @tahlil_shjr
کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال: «واقعه کربلا مزخرف و پروپاگانداست!» 🔶 در این دو ماه رفتارشناسی ایرانیان خارج از کشور پیام‌ها و پیامدهای قابل توجهی دربردارد. سال‌ها مخالفین جمهوری اسلامی در غرب، تلاش داشتند از خود تصویری دموکرات، آزادی طلب و مهربان نشان دهند. چیزی شبیه به مهربانی آقامیری ها در ایران، اهل مدارا، اهل گفتگو، اهل تحمل مخالف، اهل احترام به عقاید و مذهب دیگران! در این دوماه تمام این تصویر برهم خورد. خشونت تجویز کردند، کشتن و آتش زدن را مشروع و توجیه کردند. فحش دادند، ناسزا گفتند. به دین و مذهب با رکیک ترین الفاظ توهین کردند. 🔶 اما پرسش من این است: آیا ایرانیان مقیم خارج (عضو گروهک ها و سازمان)، همین منوتو، همین سعودی نشنال، همان خانم شیرده، مصیح علینژاد، ابی، گوگوش، شاهین و... نماینده مطالبات مردم ایرانند؟ 🔶 مطالبات مردم داخل ایران چیست؟ امنیت اقتصادی و تامین معیشت، کنترل تورم، مبارزه با فقر و بالاتر از همه برپایی "عدالت" عدالت در توزیع، عدالت در فرصت، عدالت در قانون، مبارزه با فساد، رانت و آقازادگی، احترام به قانون و... 🔶 حال باید دنبال پاسخ بود.‌ بین آنچه ایرانیان خارج کشور فریاد می زنند و مطالبات بحق مردم ایران چه نسبتی وجود دارد؟ تقریبا هیچ! 🔶 پس نباید این گروهک ها و سازمان های فرقه گرا ساکن خارج از کشور را بعنوان نماینده مردم ایران معرفی کرد. این توهین به مقدسات که حال علنی بیان می کنند گواه بر این فاصله است.  در گذشته با این صراحت و جرات به عقاید میلیون‌ها ایرانی توهین نمیکردند و تلاش داشتند در لفافه به مبارزه با اعتقادات بپردازند. چه چیزی امروز به آنان جرات داده است تا نقاب بردارند؟ 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
بازندگان بلندمدت! 🔶 جمهوری اسلامی باید کلی هزینه می‌کرد تا نشان می‌داد دنیای پس از خودش چه جهنمی است، از درگیری‌های قومی و قبیله‌ای،از تجزیه‌طلبی و تکه تکه کردن کشور، از افتادن کشور به دست کسانی که حتی با دا‌..عش هم مرز روشنی ندارند، از کسانی که مخالفانشان را در گوشه خیابان شکنجه و سلاخی می‌کنند،از کسانی که در لباس نخبگی فحاشی می‌کنند و سلاح سرد وارد دانشگاه می‌کنند؛ کسانی که سریع خودشان را لو می‌دهند که کاری به اعتراضات مردم ندارند،بلکه هدفشان عادی سازی لخت شدن و همجنس گرایی است؛کسانی که خودشان هزار گروه‌اند که حتی نمی‌توانند حفظ ظاهر کنند و یک تجمع بدون درگیری برگزار کنند! 🔶 کسانی که حتی با پلیس انگلیس و فرانسه هم درگیر می‌شوند، آنها را مجروح می‌کنند و به آنها هم بی شرف بی شرف می‌گویند! کسانی که به اسم آزادی، چادر از سر زنان می‌کشند، عمامه از سر روحانی می‌پرانند و طلبه و پلیس را سلاخی می‌کنند! کسانیکه حتی با مهناز افشار و گوگوش و ساسی مانکن هم در می‌افتند و آنها را هم بی شرف خطاب می‌کنند... 🔶 نه رهبرشان معلوم است،نه برنامه‌شان برای اداره کشور! کلی آدم‌اند که هر کدام آویزان و بودجه بگیر و حرف شنوی یک یا چند دولت خارجی‌اند! برای مقاصد خود،طرفدار تحریم مردم‌اند و حتی از درخواست حمله دولت های خارجی به مردم کشورشان هم هیچ ابایی ندارند! 🔶 حالا حتی خیلی‌ها که به وضع کشور معترض‌اند، هم این روزها به این فکر می‌کنند که ما در کشور چند صدهزار طلبه داریم،چند میلیون حزب‌اللهی و مذهبی،چند هزار مسئول در ادارات و نهادهای نظامی،چند میلیون آدم معمولی داریم که مخالف رفتار براندازان هستند،چندصد هزار نفر خانواده شه..ید؛ایثارگر،رزمنده،مدافع امنیت و... این‌ جماعت که امروز بی‌هیچ قدرتی، عمامه می‌پرانند، چادر می‌کِشند، مخالفانشان را می‌کُشند، بر فرض که توهم‌شان درست بود و روزی اندک قدرتی در این کشور به دست می‌آوردند، چند میلیون نفر از این مخالفان را می‌کشتند؟ ۱۰ میلیون؟۲۰ میلیون؟۵۰ میلیون؟چه جویی از خون به راه می‌انداختند؟ در درگیری‌های سهم‌خواهانه خودشان با خودشان چند نفر را می‌کشتند؟ 🔶 امروز معترضان هم فهمیدند که فردای جمهوری اسلامی چه جهنمی است؛ و راهی نداریم جز تلاش برای اصلاح مشکلات درون همین نظام! 🔶 میلیاردها دلار هزینه جمهوری اسلامی هم نمی‌توانست این تصویر دقیق را بسازد! چند سخنرانی، چند برنامه تلویزیونی، چند گزارش و تحلیل و خبر و مستند و فیلم و سریال لازم بود که چهره اینها را به مردم نشان دهد؟ درست است که آنها در کوتاه مدت سر و صدایی می‌کنند، اما نهایتا بازندگان بلندمدت‌اند... 🔸 : علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
میدان داری سلبریتی ها در غیاب مصلحان اجتماعی 🔶 ما به چهره های وجیه المله و مصلح نیاز داریم. کسانی که وقتی میان گروه هایی از ملت و حاکمیت، چالشی، شبه قهری، برخوردی پیش می آید به میدان آیند و نظام خانه- کشور- را به تنظیمات اولیه مهر و رافت برگردانند. 🔶 علمای دین، دانشگاهیان صاحب نام، امرا و سرداران پیشکسوت، فرهیختگان اجتماعی و همه کسانی که در گذر زمان و به سابقه خدمت صادقانه، صاحب شان شده اند، در این شمارند و توقع این که با آبروی خویش بسان سرمایه ای موثر در میدان باشند و جلوی تند شدن فضا را بگیرند. 🔶 سرمایه اگر زایا نشود در خدمت جامعه، راکد خواهد ماند. از رکود هم جز رخوت و سستی نمی زاید. امروز وقت به میدان آمدن و دست گرفتن از مُلک و ملت است. مردم هم چنین توقعی دارند. 🔶 این را مکرر شنیده ام که سراغ بزرگان را می گیرند در روزگاری که "کوچک" ها میدان دار شده ومطالبات ملت را به حضیض کشانده اند. تنازل سطح کنشگران و خواسته هاشان، وزن ملی ما را سبک می کند. 🔶 وقت است بزرگان، میدان را از سبک وزنان بگیرند. به قول عزیزی اگر امروز به کمک نیایند پس که می خواهند بیایند؟ هرچند اززبان های دیگر هم شنیده ام که انگار گرفتار حساب و کتاب و سنجش سود و زیان اند که سکوت شان چنین دامنه دار شده است. 🔶 یاد آن شعر می افتد آدم که"ادعای انتظار" ما را به نقد می کشد ومی گوید؛ این جمعه نیا، امیرمان می آید / آن جمعه نیا وزیر مان می آید داریم حساب می کنیم آقا جان / با آمدنت چه گیرمان می آید! 🔶 انگار امروز هم درگیر حساب و کتاب اند و سنجه سود و زیان در دست دارند که نشسته اند و الا باید خیلی پیش تر برمی خواستند برای میدان داری "و اصلاح ذات البین" ملی..... 🔸 :عباس محمدیان 🆔 @tahlil_shjr
برای بازاریان! 🔸 این توییت مجری شبکه سلطنت طلب خطاب به بازاریان یک نمونه از صدها توییت و خطابه تهدیدآمیز علیه اصناف، اقشار مردم، ورزشکاران، هنرمندان است. اگر خوب نگاه کنید قاطبه و اکثریت مردم با وجود نارضایتی از وضع موجود حاضر به همراهی با جریانات اخیر نشدند. حتی در بین ورزشکاران و هنرمندان اگر کسی تحقیق کند و آمار دقیق ارائه کند اکثریت موضع گیری نداشته اند. نمیخواهم نام ببرم‌. خودتان نام ها را رصد کنید. اما آن تعدادی که در این ایام موضع گیری کردند با وجود کم بودن از نظر تعداد بیشتر تبلیغ شدند. اصلا کار سختی نیست میتوان اسامی را ردیف کرد. با این وجود سخن من چیز دیگری است. 🔸 چرا در این توییت و صدها پیام دیگر خطاب به مردم، اقشار و اصناف با لحن تهدید و تولید ترس صحبت می کنند؟ پاسخ اهمیت دارد. 🔸 انقلاب در هر جامعه ای، یک پدیده جمعی و عقلانی است‌. عقل جمعی جامعه باید به آن نقطه برسد. وقتی عقل جمعی جامعه به نقطه انقلاب نرسد، شما ناچارید با تهدید، ارعاب، ترس، خونریزی مردم را مجبور به حضور کنید.توده مردم با "زور و وحشت" به کف خیابان نمی آیند. 🔸 این جماعت بیسواد، این بلاگرها، این سلبریتی ها، این شبکه های خارجی چون درکی از مفهوم انقلاب و عقل جمعی ندارند، فکر می کنند شبیه به "شوآف" آنهاست! پس شما بفرمایید، مردم چه زمانی در یک جامعه به آن نقطه حضور خودجوش می رسند؟ 🔸 زمانیکه اقناع شوند. در انقلاب سال ۵۷ رهبر جامعه و جریانات فکری مردم را به نقطه "اقناع درونی" رساندند. وقتی جامعه اقناع شد، دیگر نیاز نیست با تهدید و تولید وحشت از بازاری‌ها بخواهید که به شما بپیوندند. شما خشونت کور بخرج دادید، شما موضع تان با تجزیه طلبان را مشخص نکردید، شما با هم اختلاف جدی و مبنایی دارید. شما سر در آخور و بودجه اجنبی دارید. جامعه هم اینها را دید و درک کرد، درک کرد آینده با شما را. 🔸 انقلاب لحظه اقناع جامعه ست، انقلاب عقل جمعی جامعه ست. 🔸 با ارعاب و تولید وحشت انقلاب شکل نمی گیرد‌. بزرگترین هنر امام‌خمینی و رهبران فکری انقلاب سال ۱۳۵۷ رساندن مردم به نقطه "اقناع" بود. جامعه وقتی قانع شود خودجوش حاضر به پرداخت هزینه است. دیگر نیاز نیست با توییت، با خونریزی، با آتش زدن نیروهای مدافع امنیت جامعه را برای انقلاب مجاب کنید. 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
✅  دوره فشرده انقلاب اسلامی 🔶 حوادث این روزها انگار، دوره فشرده انقلاب اسلامی است! برای کسانی که نتوانسته‌اند در دهه‌های گذشته این حوادث را ببینند... 🔶 ضدانقلاب هر نوع دشمنی‌‌ای که به تدریج و کم کم در طول این چهل و چند سال علیه این ملت انجام داده بود را حالا یکدفعه دوباره به میدان آورده! از تلاشش برای جلوگیری از پیروزی این ملت قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ با هر روش و فشاری، تلاش برای تجزیه طلبی شهرها بلافاصله بعد از انقلاب، حمله مسلحانه، تر.ور هر کسی که چهره‌ای مذهبی داشت یا فکر می‌کردند طرفدار انقلاب است، تحریم، جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی، سوءاستفاده سیاسی از دانشجویان، تلاش برای ایجاد دوقطبی در کشور و راه اندازی جن‌‌.گ داخلی و... هر کاری در چهار پنج دهه گذشته انجام داده بودند را در این دو ماه بصورت فشرده دوباره انجام داده‌اند... 🔶 چیزی که مشخص است این است که ما همچنان با همان دشمنان قدیمی طرفیم؛ پیچیده‌تر شده‌اند؛ نقابشان شیک‌تر شده؛ اما همانهایند! تلاش بسیاری می‌کنند که خودشان دیده نشوند، از زخم داخلی ما استفاده کنند، پشت معترضِ داخلی ما پنهان شوند و اعتراض او را به حاشیه ببرند و اهدافشان را دنبال کنند... اما هر کس اندکی تصاویر تاریخ انقلاب را در خاطر داشته باشد، شباهت های بسیار می‌بیند بین اتفاقات این روزها و حوادث دهه‌های گذشته... 🔸 :علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
مرحله به مرحله آشوب ها در کشور 🔶 اجازه بدهید یک مرور بکنیم. از منظر امنیتی در مرحله استمرار اجباری آشوب هستیم. طرف طراح، در حال سوزاندن دسترسی ها و سرمایه های بیست و گاهی ۳۰ ساله خود است، فقط برای اینکه بتواند آشوب را ولو یک روز بیشتر کش بدهد. 🔶 در شریف یک شبکه حداقل دو سه ساله خرج شد. در اوین شبکه بیش از ده ساله خود را سوزاندند. عبدالحمید در بلوچستان سرمایه ۳۰ ساله است. شبکه نفوذی در صدا وسیما خیلی قدیمی بود. ولی برایشان مهم نیست. دسترسی ها را می سوزانند و شبکه ها را قربانی می کنند چون کابوسی بدتر از خاموش شدن شعله آشوب برایشان قابل تصور نیست. 🔶 موساد در هفته های اول موقعیت جامعه ایران را انقلابی ارزیابی کرده بود. اکنون کمی ارزیابی را تصحیح کرده. می گویند ایران در 'آغاز' شکل گیری وضعیت انقلابی است. 🔶 طراحی این است که مستقل از هزینه، خیابان فعال بماند. تنها راه تحقق این هدف برای طرف طراح، وارد کردن نظام به 'چرخه خشونت افزایشی' است.این بازی را جمهوری اسلامی از همان ساعت نخست خوانده بود. تا امروز جمهوری اسلامی در مقابل سنگین ترین فشارها برای برخورد شدیدتر مقاومت کرده است. 🔶 فقط در دو روز ۷ نیروی نظامی و امنیتی به شهادت رسیده اند. استفاده از ظرفیت انتظامی در خیابان، صرفا در حد پراکندن تجمعات برای جلوگیری از رخ دادن فجایع امنیتی است. استعداد امنیتی اصلی کلافه است که تا کی باید صبر کند. 🔶 از حیث تکنیکی و تاکتیکی شاید نقدهای جدی به مهارت های ضد اغتشاش وارد باشد اما از جهت راهبردی نظام عمدا به سمت سرکوب حرکت نکرده و نخواهد کرد. تصمیم گیران می دانند که باید شهید بدهند اما کسی نباید کشته شود. برای مردانی که کالجبل الراسخ چهل سال جنگیده اند خیلی سخت است. ولی خب این جنگ را هم باید بجنگند و این یکی قانون خودش را دارد. 🔶 در این روزها من از نزدیک دیده ام ذهن سیستم بیش از آنکه درگیر سرکوب باشد، درگیر اصلاحاتی است که باید بکند. بحث های بسیار پر حرارتی در جریان است که بخشی از جامعه دیده نشده و باید بشود. بدون یک برنامه اجتماعی، تدبیر امنیتی عقیم می ماند. 🔶 از حیث شناختی هم در واقع با یک فیلم کارگردانی شده مواجهیم. در واقع خبری نیست. آشوب درست و درمانی هم نیست چه رسد به انقلاب‌. صحنه هایی خلق می شود فقط برای اینکه ویدئوهایی از آن وایرال شود. طرف طراح امیدوار است نهایتا مردم تصمیم بگیرند بازیگر این تئاتر بشوند. منتها مردم فقط موبایل که نمی بینند. خیابان هم می روند و مشاهده شکاف عمیق میان نهاده شناختی و داده فیزیکی به آنها می گوید یک جای این کار می لنگد. حتی بسیار معترضان کمتر آشوب می کنند. 🔶 شیوه فعلی طرف طراح را ناگزیر به سمت خشونت بیشتر خواهد بود. چاره ای ندارد. انقلاب که نشده، ولی زخم باید زده شود. ضمن اینکه ویدئو لازم دارند و ماشین تحریک مردم بیکار بماند، می میرد. همچنان امیدوارند سیستم یک جا کنترلش را از دست بدهد و احساساتی شود. اما نخواهد شد. پیام رهبر انقلاب برای شهدای شاه چراغ یا تصمیم شورای تامین سیستان درباره فرماندهی انتظامی زاهدان را ببینید. دل، گرم ولی ذهن سرد است. 🔶 نهایتا طرف طراح می داند ایران ایستادن و تماشا کردن یا خوردن و پاسخ ندادن بلد نیست. یک جایی معادله منطقه ای و بلکه جهانی خواهد شد. در نقطه ای از مسیر قرار نداریم که بتوان به عقب برگشت. 🔸 : مهدی محمدی 🆔 @tahlil_shjr
درباره رئیس ایرانی پارلمان نروژ چه می‌دانید؟ 🔶 تجزیه‌طلب هوادار منافقین را به اسم دموکراسی‌خواه جا نزنید! 🔶 «مسعود قره‌خانی» رئیس پارلمان نروژ در گفتگو با رسانه سعودی اینترنشنال در ادبیاتی که با گفتار سیاستمداران همخوانی ندارد، خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتش رسیده که بری! 🔶رئیس پارلمان نروژ «مسعود قره‌خانی» و ایرانی‌الاصل است که گفته می‌شود در کودکی به نروژ رفته است. او یکی از چند ایرانی عضو پارلمان‌های کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که سال ۲۰۱۷ به مجلس رفت و حدود یک سال می‌باشد که رئیس شده است. 🔶 سخنان قره‌خانی فارغ از اینکه او چه هویتی دارد بیشتر به عنوان مواضع دولت نروژ شناخته می‌شود و این دست موضع‌گیری‌ها که از چارچوب رفتارهای سیاستمدارانه خارج است، جایگاه‌اش و دولتش را به حاشیه می‌برد؛ کمااینکه وزارت امور خارجه کشورمان در روزهای گذشته با فراخواندن سفیر آن کشور خواستار ارائه توضیحاتی در مورد اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جوان پارلمان نروژ شده بود. 🔶او در روزهای گذشته در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران، سخنان متعددی کرد. قره‌خانی گفت: اکنون وقت همبستگی است و همبستگی همان دموکراسی است. 🔶 پیش از قره‌خانی، منافقین در نروژ از تغییر دموکراسی! در ایران سخن گفته بودند. مریم رجوی سرکرده این فرقه سال ۸۵ با دعوت پارلمان نروژ به آن کشور سفر و در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سخنرانی کرد. گفته می‌شود یکی از مراکز تجمع منافقین در اروپا در کشور نروژ است. 🔶 قره‌خانی نیز بی‌ارتباط با گروهک‌ها و احزاب تجزیه‌طلب نیست. پدرش «بیژن قره‌خانی» عضو یکی از گروهک‌های چپ تجزیه‌طلب در کردستان بود که در دهه شصت پس از آزادی از زندان به اروپا رفت. پدرش پس از حضور در نروژ به عضویت حزب چپ کارگر نروژ که مرام و حتی پرچمش شبیه به حزب توده و چریک‌های فدایی خلق است، درآمد. 🔶 پسر نیز مسیر پدر را طی کرد و از حمایت‌های این حزب برخوردار شد؛ با این تفاوت که سرعتش در پیمودن مناصب بیشتر بود. به طوری که وقتی رئیس پارلمان نروژ شد، بسیاری از نروژی‌ها نسبت به انتخاب وی به عنوان رئیس پارلمان اعتراض کردند و او که این روزها از ناآرامی‌ها در ایران حمایت می‌کند و اغتشاشگران را انسان‌های «شجاع» می‌خواند، مخالفانش را گناهکار دانست و دعوت به توبه کرد! 🔶 مسعود قره‌خانی پس از اینکه به عنوان رئیس پارلمان نروژ انتخاب شد به دیدار پادشاه نروژ رفت و در تمجید از پادشاه گفت: من پادشاه را خیلی دوست دارم. این در حالی است که پدرش عضو یکی از احزاب ضد شاه در ایران بود و با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد. 🔶 البته این تناقض‌‌ در جای دیگری هم سر باز می‌کند. او این روزها در حالی خود را ایرانی‌ها می‌داند و مدعی است که در کنار هموطنان خود ایستاده است که یک سال قبل گفت: نروژ سرزمین من است! او حتی برای اینکه نشان بدهد سر تا پا نروژی شده است، گفت: من در درست کردن دنده (بریانی خوک) بسیار عالی هستم. 🆔 @tahlil_shjr
کالبدشکافی یک افول 🔰 قسمت اول 🔸فرانسیس فوکویاما اندیشمند سیاسی آمریکایی، در شماره دوم سال ۲۰۱۹ مجله فارن افرز، در توضیحی درباره کتاب هویت خود می‌نویسد: «لیبرال‌دموکراسی نمی‌تواند بدون هویت ملی که اشتراکات بین شهروندان را تعریف می‌کند، وجود داشته باشد.» علاوه بر نژاد و ریشه‌های هویتی مشترک، تاریخ مشترک نیز بن‌مایه و اساس شکل‌گیری هر ملتی است؛ اما همان گونه که دکتر جیل لپور، نویسنده کتاب این حقایق: تاریخ ایالات متحده می‌پرسد: «زمانی که ایالات متحده استقلال خود را در سال ۱۷۷۶ اعلام کرد، تبدیل به یک حکومت شد؛ اما آیا چیزی آن را به یک ملت تبدیل کرد؟» 🔸 به باور او، تا مدت‌های طولانی بعد از استقلال، اغلب آمریکایی‌ها ایالات متحده را «نه به‌عنوان یک ملت، بلکه همان طور که از نامش برمی‌آید، کنفدراسیونی از ایالت‌ها می‌دانستند.» ایالات متحده آمریکا، با حضور مهاجرانی شکل گرفت که هریک، از نژاد و ملیت اروپایی و -بعدها آسیاییِ- متفاوتی به قاره نو آمده بودند و ورود آنها به این سرزمین، مبدأ تاریخی است که از منظر مهاجران «فتح بهشت» و از منظر بومیان نسل‌کشی و کشتار و خون‌ریزی بود. در دوره‌های بعد نیز، ورود آفریقایی‌ها مبدأ تاریخی بود که ساکنان این سرزمین را به بردگان و برده‌داران تقسیم کرد. 🔸 : حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا 🆔 @tahlil_shjr
کالبدشکافی یک افول 🔰 قسمت دوم 🔸قرن نوزدهم اوج افتراق در تاریخ آمریکاست. علاوه بر سرقت سرزمین‌های بومیان و مهاجرت اجباری آنان به غرب و علاوه بر مشقت‌های سیاهان و بردگان که رمان کلبه عمو تُم تصویرگر آن بود و هریت تابمن به اسطوره نجات آنان بدل شد، سفیدپوستان نیز در دو سوی متفاوت تاریخ، در مقابل یکدیگر قد برافراشتند و ژنرال رابرت لی از یک‌سو و ژنرال اولیس گرانت از سوی دیگر، فرماندهان این نبرد بودند. جان کالهون سیاستمدار آمریکایی، در سال ۱۸۴۸ دولت آمریکا را «دولت مردان سفیدپوست» معرفی می‌کرد و استفان داگلاس دیگر سیاستمدار آمریکایی، ده سال بعد اظهار داشت: "این کشور توسط پدران ما بر مبنای سفیدپوست‌بودن بنا شد. توسط مردان سفید، به‌نفع مردان سفید و نسل‌های آتی آنها ساخته شد." اما آبراهام لینکلن، کلید پیروزی در جنگ را مخالفت با این نگاه و به‌اذعان خود، در بیانیه لغو برده‌داری و آزادی بردگان می‌دید؛ اگرچه نه این بیانیه و متمم قانون اساسی مرتبط با آن و نه اهدای مجسمه آزادی به آمریکا، آزادی را در این قرن برای بردگان و سیاهان ایالات متحده به ارمغان نیاوردند. 🔸 دوگانگی‌هایی در عمق تاریخ آمریکا در واقع این گام، منجر به ریشه‌دواندن بیشتر دوگانگی‌ها و اختلافات در بطن جامعه آمریکا در قرن بعدی شد. قرن بیستم با رنگ‌باختن تدریجی دکترین مونرو و توجه بیشتر ایالات متحده به ایفای نقش بین‌المللی همراه بود که نهایتاً منجر به مداخله در جنگ جهانی دوم و تثبیت قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی واشنگتن شد. شکوفایی ایالات متحده در میانه این قرن، آن‌قدر چشمگیر بود که اصطلاح «قرن آمریکایی» را بر سر زبان‌ها بیندازد و در رقابت جنگ سرد با جماهیر شوروی، منجر به تسریع پیشرفت و توسعه امکانات آمریکایی شود؛ اما جامعه آمریکا نیز به‌صورت همگام با این تحولات پیش رفت و تلاش کرد تا شعارها و آرمان‌هایی را که می‌شنید، محقق نماید. جنبش حقوق مدنی، برگه تاریخ دوگانه را برگرداند و این بار، نژادپرستان به‌تدریج به حاشیه رانده شدند و سیاهان از حقوقی برخوردار شدند؛ اما همچنان تاریخ این تحولات، روایت تقابل و تضاد بود و نه تحقق اهداف مشترک. 🔸 فروپاشی شوروی در دهه پایانی این قرن، به‌قدری بر طبع «استثناگرایی آمریکایی» خوش آمد که فرانسیس فوکویاما، ابرقدرتی آمریکا و جهان تک‌قطبیِ پس از جنگ سرد را «پایان تاریخ» بنامد. 🔸 : حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا 🆔 @tahlil_shjr
✅ کالبدشکافی یک افول 🔰 قسمت سوم 🔸بربادرفتن رؤیای آمریکایی 🔸 آغاز قرن ۲۱، سرآغاز واقع‌بینی در ابعاد مختلف ایالات متحده بود. آزادی‌های مدنی و برابری نژادی و جنسیتی به‌نحوی بودند که باراک اوباما در پنجاهمین سالگرد سخنرانیِ «رؤیای آمریکاییِ» مارتین لوتر کینگ، به محقق‌نشدن آنها اذعان کرد. جنبش‌های ناشی از فریادهای «نمی‌توانم نفس بکشم» و «زندگی سیاهان اهمیت دارد» تعبیر رؤیای تحقق این آرمان‌ها توسط یک رییس‌جمهور رنگین‌پوست بود. جنبش اشغال وال‌استریت در اعتراض به تبعیض اجتماعی و اقتصادی حاصل از وعده‌های سرمایه‌سالاری، با تقابل بانکداری سرمایه‌داران و خانه‌داری مردم شکل گرفت. مایکل لیند در کتاب جنگ طبقاتی جدید، معتقد است طبقه کارگر آمریکا، به مخالفت با «ابرطبقه» کوچک «خواص مدیر» برخاسته‌اند که افراد این طبقه، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند؛ اما تأثیر بسیاری زیادی بر حاکمیت و اقتصاد و جامعه علمی دارند. 🔸 انگس دیتون، برنده نوبل اقتصاد و آن کیس، در کتاب اخیر خود با نام مرگ‌های ناامیدی نشان داده‌اند که چگونه سرمایه‌داری و کاپیتالیسم، فلسفه و معنای زندگی مردم آمریکا را پوچ کرده است و مردم برای کاهش فشارهای زندگی، به مصرف داروهای آرام‌بخش و الکل و موادمخدر روی آورده‌اند. همین رویکرد ناامیدانه، موجب افزایش خودکشی و مرگ‌های ناشی از مصرف بیش از حد مواد، به‌خصوص در میان طبقه متوسط سفیدپوست شده است. 🔸 : حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا 🆔 @tahlil_shjr