eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
761 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
توماج صالحی کیست؟ 🔶 موسیقی و سبک "رپ" ذاتا یک مدل اعتراضی است. بیان اعتراض سیاسی و اجتماعی از رپ جدا شدنی نیست. رپ فارسی در کشور ما در یک میانگین سنی مشخص طرفدار دارد. افراد مشهور و پرسر و صدایی که حتما نام‌شان را شنیده اید. سال گذشته با وجود رپر‌های مشهور نسل یک رپ مانند تتلو، حصین، تهی،‌پیشرو، هیچکس و یاس که در دو دهه پیش این موسیقی را بصورت زیرزمینی پیش می بردند و نسل دوم رپرها مانند پوتک، سپهر خلسه، لیتو، آریا و... بی بی سی فارسی برای چند هفته روی یک نام جدید متمرکز شد بنام: توماج صالحی 🔶 برخلاف سایر رپر‌ها در ایران زندگی می کرد و با ادبیات خاص خود اما با رپرتاژ شدید بی بی سی بعنوان فعال سیاسی بر سر زبان‌ها افتاد. از جنبه هنری و تعداد طرفدار توماج صالحی با اسامی که در بالا آوردم قابل مقایسه نیست، بسیار پایین تر است، نکته ماجرا همین‌جاست که او باید به یک "نماد" تبدیل شود! 🔶 تقریبا حدود یک سال روی رپ و دو نسل آن از نظر محتوا و شخصیت کار کرده ام. علت دارد که الان جای پرداختن به آن نیست. متن(بقول رپرها تکست)، گفتگوها و پیام‌های او را دنبال کنید. من کاری به سلامت روان این افراد ندارم. با این حال یک فصل مشترک وجود دارد: توهم. 🔶 در طول تاریخ بشر حرکت ها و جنبش های فکری، اجتماعی و سیاسی که با هدف اعتراض و تغییر(مثبت و منفی) بسیاری شکل گرفته است. جنبش هایی که به اصلاح یا انقلاب ختم شده اند. اما از دل رَپر، سلبریتی، خواننده، فوتبالیست، شکست خورده سیاسی چهل سال پیش، مصلح و اصلاح کننده امور در نمی آید. چون شما با عنصر بازیگری روبرو هستید. بازیگری و شوآف تهی از اندیشه توان ساختن هیچ جامعه ای را نخواهد داشت. تنها عایدی آن تخریب است. توهم نمی تواند سازنده جامعه باشد. 🔶 پس مهم نیست شخصِ توماج صالحی کیست! آنچه برایشان اهمیت دارد: نماد سازی از توهم است. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
عدالتِ آزادی آفرین 1⃣ از اسامی خداوند، "الحَکَم العدل"(حاکم عادل) است. درباره اش در ادعیه می خوانیم: "تو منزهی از اینکه از تو ترسی باشد، جز از ناحیه عدالتت"! • عدالت هم امر ترس آوری نیست. انسان در حقیقت از خودش می ترسد؛ که از حدود خود به حقوق دیگران تجاوز کند. 2⃣ حکومت هرچه به این ترازِ الحَکَم العدل نزدیک تر شود، الهی تر است. مردم در آن از حکومت نمی ترسند بلکه از خودشان می ترسند. 3⃣ ترس مردم از حکومت ها، بخاطر تخلف حکومت هاست. بخاطر آن است که دولت و سازمان امنیت و پاسبانش به ملت زور می گفت؛ از آن طرف بین مقامات حکومت و مردم در رسیدگی به تخلف فرق است! این دو، عامل ترس مردم از حکومت(اختناق) است. 4⃣ هرچه حکومت، عدل بیشتری درباره خود و کارگزارانش اجرا کند؛ ترس مردم از آن کمتر می شود(رفع اختناق). متقابلاً ترس نسبت به خود، بیشتر می شود(تامین آزادی قانونی شهروندان). ⬅️ پس عدالتِ حاکمیت بخصوص درباره خود و صاحبان قدرت و ثروت، عامل رفع اختناق و آزادی آفرین برای مردم است. 🔶 این تئوری حِکَمی توسط پیامبر(ص) و علی(ع) تحقق عینی یافت. 🔶 بیانیه شورای تامین سیستان و برخی تصمیمات و وعده های آن درباره حوادث ۸مهرماه حرکتی بدین سمت است. کاش زودتر با اجابت درخواست نماینده ولی فقیه انجام می شد. 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
✅ آقای مسئول 🔶 ما حرف داریم، انتقاد داریم. شکی نیست که گلایه داریم. اما چرا در این دوره پرالتهاب اولویت مان حفظ امنیت و اساس ایران است؟ چون در واقع مساله طرف مقابل موجودیت "جمهوری اسلامی" نیست! مساله بر سر نوع قانون و مدل حکومت نیست. صدایمان را برای فلان مسئول کم کار یا کارنابلد بلند می کنیم اما الان اولویت نجات موجودیت ایران و امنیت ایرانیان از چنگال کسانیست که با رزم اما در پوشش مطالبات مردم به میدان آمده اند. 🔶 تشخیص درست اهمیت دارد اگر تشخیص مان امروز حول محور این مفاهیم باشد که چرا از "جمهوری اسلامی" انتقاد نمی کنیم! در واقع اصل صحنه آرایی را متوجه نبوده ایم. اگر هم در خانواده تان سوتفاهم یا دلخوری وجود داشته باشد در لحظه سختی و حضور غریبه سعی می کنید اولویت‌تان عبور از آن سختی باشد. 🔶 اولویت الان انتقاد به پراید، آقازاده، حقوق نجومی، محاکمه نکردن روحانی و... نیست. حتی اولویت انتقاد و مخالفت با دولت رئیسی نیست. چون محل نزاع الان اینها نیستند. محل بحث اساسِ و موجودیت ایران است‌. باید مراقب تشخیص خطا بود و الا اگر به انتقاد باشد ما به قدر کافی انتقاد در خورجین داریم و بارها در رسانه گفته و نوشته ایم. تشخیص درست اهمیت دارد. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
چرا دروغ ها راباور می کنند؟ 🔶 حتما شما هم تعجب کردید؛ اینکه چطور برخی هر دروغ شاخداری را باور می کنند. داعش برای اثبات کشتار شاهچراغ هرچه در توان داشت بکار بست اما باز هم گفتند "کار خودشونه."چرا؟ پروژه کشته سازی هم همین اندازه عجیب است؛ پدر و مادر متوفیان ادعای کذاب ها را تکذیب می کنند اما باز هم عده ای باور نمی کنند. چرا؟ 🔶 اول ببینیم دروغ چطور وارد ذهن ما می شود. هر پیامی که به ما میرسد طی یک فرآیند چند مرحله ای در ذهن تثبیت می شود.  مرحله اول تصویر دروغ در ذهن است. این مرحله کاملا خودبه خودی صورت می گیرد. هرچه وارد ذهن می شود یکجا ثبت و ضبط می شود. مرحله دوم تصدیق دروغ است. ذهن بررسی می کند که این دروغ راست است یا خیر. مرحله سوم برانگیختگی است؛ دروغ منشا هیجان و احساسات میشود و مرحله چهارم ایجاد کنش است. 🔹حالا چطور دروغ باور و تکذیبیه رد می شود؟ 🔸دو متغیر در تثبیت ذهنی دروغ موثر است. متغیر اول زمینه است. خبری که دارای هماهنگی شناختی با مخاطب است به سرعت پذیرفته می شود. به همین دلیل است که پیش از انتشار خبر دروغ، رسانه های آشوب، ذهن مخاطب را با اخبار منفی مشابه، بمباران می کنند تا پذیرش دروغ نرمالیزه شود.  متغیر دوم تکرار دروغ است؛ آنهم توسط کسانی که نادانسته آنرا توزیع می کنند. سهم این گروه چیست؟ سهم این گروه تصدیق خبر پس از فرآیند تصور است. 🔶 این فرآیند را توهم جمعی می گویند. حالا چرا توهم جمعی در تصدیق دروغ موثر است؟ چون ذهن در شرایطی که حجم اخبار بالاست توان و انگیزه ارزیابی سریع اخبار را ندارد و در نتیجه به نظر دیگران رجوع می کند. اما ماجرا به اینجا هم ختم نمی شود. دروغی که با زمینه قبلی و توهم جمعی تصدیق شد، احساس برانگیز است و این برانگیختگی منجر به کنش می شود؛ مثلا متنی می نویسد یا کامنتی می گذارد و یا در خیابان فریادی می کشد. 🔶 همین باعث می شود دروغ از داده ذهنی فراتر رفته و تبدیل به هویت فرد شود. اینجاست که تکذیبیه ها تنها تکذیب خبر نیست و تکذیب هویت افراد می شود و طبیعی است که نسبت به پذیرش آن مقاومت جدی صورت می گیرد. 🔶 اما چه باید کرد؟ اولا باید ابرروایت رسانه کذاب شکل بگیرد. یعنی اعتبارزدایی از رسانه های دروغگو تا ذهن اخبار این رسانه ها را با عینک و ابرروایت بی اعتباری تحلیل کند و خودکار پس بزند. دوم تکرار تکذیبیه ها به زبان های مختلف توسط شهروند رسانه ها. خلاصه برای اینکه حقیقت پشت ابر نماند همه باید نور شوند. 🔸 :محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
✅ 💠 آرتین یتیم نیست؛ یتیم...! 🔶 امام حسن عسکری(ع) فرمود: 《سخت تر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد. و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمی‌داند. آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است، یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد(یَتِیم فِی حَجرِه). آگاه باشید، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود》(احتجاج،ج۱،ص۶۶) 🔶 یتیم نیست. یتیم، ما و دختران و پسران مان ایم که از امام خود(ع) دور و برخی فرزندانمان این روزها در مخالفت با برخی ارزشها برخواسته اند؛ در سلف مختلط دانشگاه، جشن آزادی حجاب می گیرند و...! زیر نوازش پدرانه عالم دینی هم قرار نگرفته اند. همانها که امروز آیت الله خامنه ای، "بچه های خودمان" خواند که: "به دلیل برخی هیجانها و احساسات و برخی بی دقتی ها در مسائل، وارد میدان شدند". ای بسا علیه همین عالم دینی شعار هم بدهند/ بنویسند؛ اما ایشان امروز درباره شان فرمود: "افرادی را هم که معاند نیستند اما بر اثر غفلت یا بدفهمی و شنیدن مطالب نادرست در رسانه ها با دشمن هم صدایی می کنند، بدون دعوا کردن و با نوشتن و پیام دادن و استدلال، مراقبت و ارشاد کنید". 🔶 بهانه تبریک (ع) بود؛ و الا حرف در عمل به این روایت در شرایط کنونی ما بسیار است! "کان معنا فی الرفیق الاعلی" مزد کارهای کاغذی و نمایشی و حتی گاهی فرار افزا نیست! 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
✅ خون شهید و پایانی بر وسط بازها خون شهید دوقطبی سازست. کدام دو قطبی؟ حقیقی ترین دوقطبی عالم؛ دوقطبی حق و باطل. دوقطبی انقلاب و ضدانقلاب. و اما یکی از برکات خون شهید اینست که پایانی بر وسط بازهاست. 👈چه کسانی وسط بازی می کنند؟ سه دسته. 1⃣گروه اول منافقین: آنها که در دل اهل باطلند، اما میانه بازی می کنند تا هر زمان لازم شد و به وقتش بتوانند جبهه را عوض کنند. برخی از اصلاح طلبان افراطی از این دسته اند. شفاف شدن عرصه سیاست کمک کرد نقاب شان بیافتد و امروز عمدتا فراری اند و در فهرست وطن فروش ها. 2⃣گروه دوم مذبذین: کسانی که به دلیل اعتماد به نفس پائین و شخصیت متزلزل و ساده لوحی در تحلیل مسائل روز، قدرت تصمیم گیری و اراده را از دست داده اند. این جریان عمدتا با شعار نه این و نه آن به آتش جبهه باطل دمیدند بی آنکه بدانند. مرددین حقیقت با لگد واقعیت بیدار می شوند؛ هر چند دیر به مهلکه و میعادگاه می رسند. 3⃣گروه سوم کاسبین: کاسبین کسانی هستند که الزاما اهل باطل نیستند و اما کسب وکارشان در دو نبش بودن است. بسیاری از سلبریتی های سیاسی و هنری و رسانه ای از این دست اند. حالا کاسبی می تواند پول باشد یا رای یا لایک و ممبر و یا عناوین پوچ. 🔶 خون شهید صحنه دوگانه های کاذب و توهمی را شکسته و تبدیل به دوقطبی های اصیل در عالم می کند. خون شهید چون خورشیدی حق نماست. 🔸 :محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
شهید سازی و شهید بازی 🔶 یکی از رفتارهای این مدت اراذل و اوباش، این بوده که سعی کرده اند از «خون مظلوم» بهره ببرند. نمونه آخرش بچه مادر مرده کرد است که مقابل ماجرای شاه چراغ علم کردند. چند نکته: 🔶 اولا مظلوم نمایی از طریق مکر در جبهه مقابل انبیا هم وجود داشته، نمونه اش ماجرای کید زنان مصر در مقابل یوسف، یا قصه کشتن قبطی توسط موسی که در جامعه فرعونی شرایط را برای حضور موسی ع دشوار میکرد. انبیا در این شرایط چه میکردند؟ یکی راهبرد «السجن احب الی» است. تغییر زمین بازی به گونه ای که بر شرایط غلبه کنند نه مغلوب آن باشند. اتفاقی که به تدبیر الهی در ماجرای یوسف و برادرانش و زنان مصر رخ داد و همین طور در قصه موسی و قبطیان. امروز هم زمین بازی «فضای مجازی» صحنه را برای ایجاد کید دشمن ایجاد میکند. راهبرد نبی و ولی الهی، راهبرد کل جبهه حق است. 🔶 ثانیا یکی از اقدامات پیامبران و اولیا (پس بنابراین کل جبهه حق) تلاش برای تبیین و روشن کردن امور است. یوسف تا سالها بعد ماجرای روشن کردن امر را چه در مورد کید برادران چه کید زنان مصر دنبال کرد و آن را رها نکرد. 🔶سوم دعا و درخواست و مدد خواهی جدی است یعنی چی؟ یعنی تلاش حداکثری و انتظار برای آمدن نصرت الهی. دعا این است فقط بیان زبان نیست. قطعا مارهای خوش خط و خال و به ظاهر قدرتمند ساحران خوف آور است برای چشمهای ظاهر بین اما آن اژدهای حقیقی که بروز و ظهور قدرت الهی است به گونه ای است که چشم همه را باز میکند از جمله خود ساحران. 🔶 ماجرای مسجد ضرار یک نماد است برای اینکه دشمن قابلیت دارد امر مقدس را کپی کند تا منفعلمان کند. خیلی اوقات دشمن وقتی در موضع ضعف میافتد چنین میکند. شرایط در این وضعیت ساده نیست امیرالمومنین ع دشواری جنگ نهروان را توضیح داده و امام ره در شهادت عارف الحسینی به دست تکفیر اسلام آمریکایی را دوباره معرفی میکند و میگوید حاضرم برای رسوایی و بر ملاشدنش جان بدهم. این رسوا شدن مشکل است و زمان میبرد اما: 🔶 نکته امید بخش این است که آنچه دشمن می سازد از مظلومیت ، از انقلاب، از شهید، از هر چه که فکرش را بکنید، قدرت اثر ندارد و راحت پودر میشود چون حقیقت ندارد. این را آیات مسجد ضرار توضیح میدهد دقت کنید. اولا «الذین اتخذوا مسجدا ضرارا» که «لیحلفن ان اردنا الا الحسنی» یعنی بسیار جدی هم نقش بازی میکنند در ظاهری که میسازند ولی «الله یشهد انهم لکاذبون» حتما بازیشان خراب میشود و دستشان رو میشود و به نتیجه نمیرسند. مثل ماجرای سینما رکس آبادان مثل کودتایی که مرجع تقلید پشتیبانی کرد مثل هزاران مثال از این قبیل. 🔶 ثانیا امر مقدس چه انقلاب، چه شهید، چه خون مظلوم، اینها همه روح دارند، میتوانند «اسس بنیانه علی التقوی» باشند یا «أسس بنیانه علی شفاجرف هار» باشند یعنی لبه پرتگاه یعنی در وضعیت فروپاشی. این یعنی چی؟ توضیح قرآن این است «بنو ریبه فی قلوبهم» کلا در وضعیت شک و احتمال در قلوب کار را جلو میبرند. لذا با کمی تلاش جبهه حق کل این ساختار به ظاهر مقدس رسوا میشود و فرو میریزد و بی اثر میماند. 🔶 شرطش این است اولا زمین بازی را به نفع جبهه حق کنیم و زمین بازی جبهه باطل را خراب کنیم ثانیا همه تلاش خود را برای تغییر این شرایط به کار بگیریم و منتظر یکدیگر و مدیران و این و آن نمانیم ثالثا امیدوار و مطمئن حرکت کنیم. 🔸 : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
آیه ای برای فتنه ها 🔸 قسمت اول 🔶 هرفتنه و التباسی حصحصه ای دارد! آیه۵۱ یوسف کلمه اسرار آمیزی دارد:"اَلآن حَصحَصَ الحَقُّ" الان حق آشکار شد! یوسف ازاول معصوم بود. برای گمان سوء احتمالی، پارگی پیراهن از پشت و شاهد و... هم آمد؛ اما وقتی این معصونیت، به مظلومیت رفتن به زندان(۷سال) انجامید، بعد از آن در مجمع زنان گفته شد: الآن حَصحَص الحق! ⬅️هرجا التباس و اشتباه، قاطی شدن باطلی در حقی، ودر یک کلمه فتنه ای باشد؛ الآن حصحص الحقی دارد،یا باید داشته باشد؛ مقداری تدبیری مقداری تقدیری و ربانی. ⬅️ شهادت مظلومانه زن و کودکان در الآن حصحص الحق فتنه۱۴۰۱ بود! ❓مگر درماجرای مهسا امینی وپس از آن چیزی از التباس، قاطی شدن حق و باطلی بود؟! ❗️برای بعضی نه! اما یک جامعه باید منتظر هم بمانند. بعضی دیرتر میرسند، دیرباورترند، منابع اطلاعات شان از دیگران است، به رسانه خودی و حتی مسئولین بی اعتمادند. ❗️بعضی بستره ها هم بود، شکاف نسلی، گسل جنسیتی و مذهبی و...؛ بالتبع انتقادهایی از برخی رویکردها و عملکردها در حوزه زنان، حجاب و...بود. اینها اقلا بنظر آن شهروندان حق و مانع دیدن باطلِ دشمن می شد. ✔️ ۵ضلعیِ معنای حصحصه: این کلمه رازآلود فقط یکبار در قرآن آمده و پنج لبه معنا دارد که برای ما مشکل گشایی می کند: 1⃣ ظهور بعد از خفاء و کتمان عکس های سلفی ما -که درصدی هم در حباب رسانه می افتد- با عکس ماهواره ایِ مثل رهبر انقلاب یکی نبود! بسیاری از ما، عاملیت و فاعلیت تحرکات خیابان را همان گسل ها و انتقادها و اعتراض ها می دیدیم. دشمن هم وجود خود را کتمان می کرد، حداکثر در بازتاب رسانه ای خیابان و کشاندن به مجامع بین المللی رو بازی می کرد. ⬅️ ماجرای شاهچراغ شد: الآن حَصحَص الحق! جای کتمان نماند که داعش(دشمن نشان دار)جنایت کرد. ❓آشوب خیابان متاثر از مخالفان اروپایی و برلین بود نه داعش؟! ❗️همان وقت که پلیس آتش زدند و علیرغم بردباری بیشتر نیروی انتظامی خشونت بیشتر(رفتاری و زبانی) نشان دادند؛ برای بعضی شباهت به دشمن -نه هم وطن- معلوم شد؛ اما بعضی هنوز...! ماجرای شهید کاملا شبیه کار یک دشمن بود؛ اما دشمن باید با نشان رسمی خود می آمد تابعضی باور کنند. شاهچراغ چنین شد! 2⃣ جدا کردن حصه و نصیب حق از باطل درحصحصه باید حصه و سهم باطل معلوم شود. ❓در هم -دربیانیه شورای تامین- بی گناهانی کشته شدند؛ چرا برای آنها نشد؟! خون شیرازی و شیعه رنگین تر از زهدانی و سنی است؟! کشته شاهچراغ شهید است و مسجد مکی نه! ❗️هرگز! خون هر بی گناهی محترم است. خون ریخته شده بی گناه دو وجه دارد: - وجه نزد خدایی: که فرقی نمی کند و خداوند برای هردو منتقم است و ولیّ دم یا دیه قرار داده است. - وجه برای ما: کارکرد اجتماعی خون های ریخته شده مثل هم نیست. در زاهدان نمی شد دست گذاشت کدام بی گناه و کدام فرد مسلح یا حمله کننده به پاسگاه بود؛ اما در شاهچراغ یک اسلحه به دست بود و یک حرم بی پناه و بیگناه! ⬅️ لذا شهدای شاهچراغ الآن حصحص الحق ماجرا شدند. 🔸 : حجت الاسلام قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
آیه ای برای فتنه ها 🔸 قسمت دوم 3⃣ باطل را زائل هم می کند در حصحصه، حق فقط آشکار و از باطل متمایز نمی شود؛ بلکه باطل را هم رسوا و زائل میکند. ❗️شهدای امنیت هم شهید بودند. اینبار اصلا بخاطر تدبیر انتظامی و مقابله با کشته سازی، شهدای امنیت به شکل معنا داری بیشترند. اما آن شهیدان عزیز کل جامعه را به حصحصه نرساندند! برای بعضی این بودکه: در درگیری و آشوب اینها میزنند، آنها هم میزنند؛ طبیعی است برخی از این طرف هم کشته شوند! ⬅️ اما در عملیات تروریستی شاهچراغ، کشتن زن و بچه و پیر و جوان در حال غفلت(ترور) آنهم با آن وضع که بروی و برگردی و تیر دوباره بزنی و...! کودک شیرخوار وبچه دبستان، شهادتش کارکرد اجتماعی متفاوتی از شهادت مرزدار و پلیس دارد؛پس: الآن حصحص الحق! 4⃣ ثبات و استقرار حق را هم در پی دارد در حصحصه، حق باید به ثبات و استقرار هم برسد. مثل یوسفی که نه فقط تبرئه شد بلکه در حصحصه، امین و عزیز مصر هم شد. ⬅️ ماجرای شاهچراغ و نوع شهادت آن عزیزان، ملت را به صحنه آورد؛ رمز همیشگی استقرار حقِ در این ۴دهه، حضور میلیونی مردم بوده است که دوباره شد؛ پس: الآن حصحص الحق! 5⃣ تکرار ظهور از دیگر ویژگی های حصحصه این است که امری را درظهور و تبیّن خود، پس از تکرارها به ظهور نهایی می رساند و پس از آن هم تکرارش می کند. ظهور معصومیت یوسف از بدو ورود تا پس از زندان را به رخ می کشد و به اوج خود (تبرئه و امین مصر شدن) می رساند و بعد هم پاکی او را تکرار می کند. ⬅️ شهدای شاهچراغ، نمادی می شود برای التباس های بعدی! مرز مراقبتی در ذهن ایرانیان می شود که مراقب باشند: انتقاد و اعتراض اگر به درگیری یک ماهه خیابان رسید راه برای تروریست ها باز می شود! از این حیث هم: الآن حصحص الحق! 🔸 : حجت الاسلام قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
✅ تحلیل جامعه‌شناسان از وقایع اخیر 🔶 قسمت اول 🔸 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر می‌گیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمی‌تواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمی‌شود دیگران را وادار کرد. 🔸 انسان‌ها باید بتوانند به کمالاتی که حقشان است برسند و این کمالات به‌صورت یکسان در دسترس آنها قرار گیرد. اموال باید به گونه‌ای در جامعه چرخش و دوران داشته باشد که بین گروه خاصی دست به دست نچرخد. 🔸 ما بین فقه و قانون فاصله‌ای داریم. قانون عمدتاً تدبیر و مدیریت اجرای آن مطلوب‌هایی است که دین می‌خواهد؛ اما این تدبیر و مدیریت مطلوب‌ها توسط خود فقه انجام نمی‌شود؛ بلکه توسط دانش‌هایی است که شرایط اجرا را نشان می‌دهد و معرفی می‌کند. 🔸 : حمید پارسانیا 🆔 @tahlil_shjr
✅ تحلیل جامعه‌شناسان از وقایع اخیر 🔶 قسمت دوم 🔸 از پی درگذشت مهسا امینی، یکی از مهم‌ترین غلیان‌های اجتماعی در ایران رخ داده و در فضایی لبالب از احساس یگانگی، مردمانی از گروه‌ها و اقشار متفاوت را به هم پیوسته است. غلیان اجتماعی پدیده‌ای متناقض است: از یک‌سو اندوه‌گذاری‌ای‌ عظیم است و از سوی دیگر شادی بیکران. 🔸  هیئت حاکمه‌ی ایران نیز هر کنش اجتماعی را به تنش فرهنگی بدل کرد تا مانع پرداختن مردم به مسائل حقیقی زندگی‌شان شود. 🔸 این خیزش، کلیه‌ی ابعاد زندگی ایرانی را در برمی‌گیرد، زندگی‌ای که هم‌اکنون در خطر انهدام قرار دارد. اگر ایران را خانه متصور شویم، باید اعتراف کنیم که این خانه در معرض نابودی‌ست. 🔸 : یوسف اباذری 🆔 @tahlil_shjr
✅ تحلیل جامعه‌شناسان از وقایع اخیر 🔶 قسمت سوم 🔸 شعار «زن، زندگی، آزادی» مسئله مرکزی‌اش خیلی روشن، خود زندگی و حق زندگی شاد است. فروکاست این حرکت اعتراضی به شکاف نسلی و آن تحلیل‌های عجیب و غریب درباره گیمر بودن، مجازی بودن و خیالاتی بودن جوانان، ندیدن حداقل دوهزار سال تاریخ و دست‌کم ندیدن مشروطه به این سو است. این تحلیل‌های فروکاست‌گرای پوزتیویستی با نگاهی غیر تاریخی پدیده‌ها را مبهم‌تر می‌کنند تا آشکارتر. 🔸 شکاف میان ایدئولوژی رسمی و زندگی روزمره انسان ایرانی است. ایدئولوژی رسمی از فقه سنتی تغذیه می‌کند، سیاست‌های فرهنگی رسمی رابطه‌ای تقابلی با زندگی روزمره و قیوداتش دارند و پیشاپیش بخش بزرگی از جریان‌های معمول زندگی را ذیل نوعی ابتذال و آسیب می‌فهمند. 🔸 برهنگی به معنای جنسی‌کردن همه‌چیز مسئله اصلی منتقدان این حرکت اعتراضی بوده است، نه فعالان آن. اتفاقا اینجا مسئله دارد وارونه می‌شود. مسئله خود زندگی، بدن زنده و طبیعی و حق زندگی‌شاد است. مسئله بر سر بدن متحرک‌طبیعی است، نه بدن تحریک‌کننده. این تیپ تحلیل نوعی فرافکنی بن‌بست‌های گفتمانی جریان‌غالب سیاست‌فرهنگی در ایران است. مسئله بر سر انسان بدن‌مند ذی‌حق است. 🔸 : آرش حیدری 🆔 @tahlil_shjr
✅ تحلیل جامعه‌شناسان از وقایع اخیر 🔶 قسمت چهارم 🔸 با تحلیل‌های طبقاتی در باب جامعه ایران خیلی موافق نیستم.. منازعه «سبک زندگی» در ایران بیش از آن که ماهیت طبقاتی داشته باشد، مضمون گفتمانی دارد و بیش از آن که بنیان‌های معرفتی- اعتقادی داشته باشد، ریشه‌های نفسانی دارد؛ همان که وبلن هم از آن با عنوان «تن‌آسایی» یاد کرده است. 🔸 شکاف بنیادی و اصلی جامعه ما که شکاف‌های دیگر را نیز فعال می‌سازد، شکاف اسلام و مدرنیته است. اعتراض و آشوب‌های اخیر را نیز بر پایه این شکاف، بهتر از شکاف‌های قومی و نسلی و جنسیتی می‌توان تحلیل کرد. 🔸 مساله ما با غرب، بر سر زندگی است؛ ‌بر سر سبک زندگی است که خود برخاسته از نگاه هریک به هستی و به‌معنایی که از زندگی دارد. مساله ما با غرب بر سر فرهنگ است، بر سر سویه‌های فرهنگ. زن و بدن و حجاب و موسیقی و ورزشگاه و فضای مجازی از فروعات و تبعات آن هستند. 🔸 : علیرضا شجاعی‌زند 🆔 @tahlil_shjr
تحریک به آشوب را پایان بده 🔸 آقای عبدالحمید! رفراندوم را به دوستان دیکتاتور سعودی‌تان پیشنهاد نمی‌دهید؟ 🔸 آقای «عبدالحمید اسماعیل‌زهی» امام جماعت مسجد مکی زاهدان که بعضاً با تحریکات خود به ناامنی در سیستان و بلوچستان دامن زده، در ۱۳ آبان در خطبه‌های نمازجمعه خواستار برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی برای تغییر سیاست‌ها شده است. 🔸خواسته آقای اسماعیل‌زهی در روزی که ملت با حضور پرشکوه خود در راهپیمایی ۱۳ آبان حمایت خود را از نظام نشان دادند و با فجایع روز پنجشنبه ۱۲ آبان در کرج، ماهیت اغتشاش‌گران مشخص شد، جای تعجب است اما بهتر بود وی که در انتخابات‌ گذشته در ایران حضور فعال داشت و طعم مشارکت سیاسی را چشیده است، پیشنهاد رفراندوم را به صورت واقعی به دوستانش در دولت خودکامه تروریستی سعودی بدهد.  🔸وی که نزدیکی‌های زیادی به فکر حکومتی سعودی‌ها دارد و عضو مجمع فقه اسلامی در مکه است، تاکنون موضع جدی درباره جنایات سعودی‌ها و دیکتاتوری‌های آنان نگرفته و تلاش کرده موضع دوپهلو اتخاذ کند اما همه می‌دانند که حکومت سلطنتی در عربستان گوی دیکتاتوری را از حتی از سایر پادشاهی‌های منطقه هم ربوده و جو خفقان و اختناق بر سرتاسر این کشور حاکم است و اقلیت‌های مذهبی در اوج فشارهای سیاسی و اقتصادی در این کشور زندگی می‌کنند. به نحوی که همین چند سال پیش بود که شیخ عبدالباقر النمر روحانی شیعه در عربستان به همراه نزدیک به ۵۰ نفر دیگر به یکباره گردن زده شدند! 🔸 لذا پیشنهاد ما به عبدالحمید این است که ضمن احترام به امنیت در ایران و پرهیز از سخنان درشت، از دوستانش در سعودی بخواهد که ضمن پرهیز از مداخله در امور ایران، جنایاتش در یمن و نقاط بسیاری از منطقه را نیز متوقف کند. 🔸 : تسنیم 🆔 @tahlil_shjr
✅  هنوز هم صحنه روشن نیست؟ 🔶 عقلانیت در چهل روز اخیر برای بخشی از جامعه ایرانی به یغما رفته است؛ حب و بغض‌ها؛ دردها و رنج‌ها؛ نارضایتی‌ها و کاستی‌ها؛ همه و به همه باعث شده است که مگس‌ها روی زخم‌ها حمله‌ور شوند! نارسانه‌های سعودی‌انگلیسی از انتشار هر دروغی فروگذار نکرده اند؛ کشته‌سازی کردند چنانچه بخشی از جامعه ایران آنقدری مسخ شدند تا حمله‌ای که  به  کرد و با تمام جزئیات روند آن را در رسانه‌های رسمی خودش شرح داد؛ باز با عنوان  برچسب زدند! 🔶 عملیات بین المللی ایجاد آشوب و خشونت در ایران را ندیدند؛ پروموت گسترده آموزش های اغتشاش؛ آتش‌زنی و ساخت کوکتولمولوتوف و… ندیدند؛ سانسور آرتین و آرشام در اینستاگرام را ندیدند و با استوری های فوتوشاپی گلشیفته هیجان‌زده شدند! 🔶 جوگیری آنها تا آنجا جلو رفت که برای قاتلی که بیست انسان را زیر گرفته بود و خودش می گوید اگر بیشتر بودند باز هم این کار را می کردم؛ اگر دوباره اتفاق بیفتد باز هم می کنم هشتگ  زدند! 🔶 همه اینها تا امروز اتفاق افتاد اما اگر نسبت به ماجرای کرج هم همچنان عقلانیت را تعطیل کنند؛ یعنی آنها حتی برای حفظ امنیت آنچه بعدا می خواهند به آن دست یابند نیز ارزشی قائل نیستند! 🔶 ؛ مظهر  است؛ در هر حکومتی هم که باشید؛ چه جمهوری اسلامی؛ چه ایرانستان تجزیه شده مد نظرتان؛ چه حکومت سلطنتی و… اقتدار پلیس؛ امنیت فرزندان‌تان را تامین می کند؛ اینکه ارازل و اوباشی به اسم معترض! با سلاح گرم به جان پلیس بیفتند و از سروان تا سرباز وظیفه را به رگبار ببندند و با چاقو تیکه پاره اش کنند و عده ای هنوز صحنه برای‌شان روشن نشده باشد یعنی اساسا نمی خواهند ببینند! 🔸 :میکائیل دیانی 🆔 @tahlil_shjr
به خونخواهی طلبه شهید 🔶 پیشنهاد می کنم نبینید؛ فیلم منتشر شده از شکنجه شهید علی وردی تماشایی نیست. در واقع این سطح از شقاوت و ددمنشی باور کردنی نیست. بی رحمانه خواستند به مقدساتش توهین کند؛اما این طلبه 21 ساله مقاومت کرد. به همین جرم او را زیر لگد و دشنه و چاقو دوره کردند، زمین گیر کردند و غریبانه کشتند. در تاریخ بماند که برای هوسرانی و هرزگی خون ها ریختند. 🔶 روضه خوان می گفت ای کاش هرآنچه از کربلا گفتند و نوشتند دروغ باشد. اما اگر نمی از یمی از آن سبعیت به داعشی های وطنی رسیده باشد قتلگاه، حقیقت است. در معنوی ترین لحظات و پاک ترین مکان ها، دختر سه ساله را یتیم کردند و چادرها را خون آلود کردند و نمازگزارهای بی گناه را به مسلخ بردند. بعد از چند روز به آرتین خبر دادند که خانواده اش شهید شده و او هنوز معنی شهادت را نمی داند و دنبال مادر است. ما تاب دیدن چند لحظه از فیلم آرمان عزیز را نداریم و با این وصف امان از دل زینب. این داعشی های مزدور و وطنی از همان طائفه سفاک اند. 🔴اما چهار گروه مخاطب اند: 1⃣یکم. نسل ما ندیده و شاید فراموش کرده است. این دست جنایت ها از منافقین آشناست و باسابقه. از طالب طاهری جوان 16 ساله با اتوی داغ اعتراف گرفتند و محسن میرجلیلی را با هویه سوزان در حمام برهنه کردند. پوست سه پاسدار را زنده زنده کندند. این جریان فاسد و خونخوار هنوز زنده است و به انواع نام ها و نشان ها یک روز در نقاب سلیطه ای چون علینژاد و یک روز در شمایل آدمکشی چون اسماعیلیون و غیره با پول مستقیم گاوشیرده ای چون عربستان و دستور سرویس های جاسوسی آمریکایی-صهیونیستی خون میریزند. حساب این جریان جدا. از سرحلقه اوباش جهانی تا مزدورهای رسانه ای و تا اجیرشده های داخلی در این جنایات سهیم اند؛ انشالله به وقتش. 2⃣دوم. کسانی که از سر هیجان، جاهلانه و غافلانه زمینه ریخته شدن این خون ها را فراهم کردند به قدر خود سهم دارند. همه فحاشی ها و اباحه گری ها زمینه ساز جنایت داعش های وطنی است. همه آنها که اعتراض این مردم را به انحراف کشیدند تا صدای دغدغه مندان داخلی در هیاهوی بی اخلاقی ها و بی حیایی ها شنیده نشود و سنگ زدند و آتش کشیدند، در این داغ های سنگین سهم دارند. در دنیا محاکمه نشوند در آخرت برای همه بددهنی ها وفریاد کشیدن های شبانه و سوت و بوق و لایک و شیر کردن ها باید تقاص پس دهند. ای کاش توبه کنند و جبران. 3⃣سوم. آنها که وسط نشستند باید بدانند که هم از آخور و توبره خوردن برای دوران نفاق و فتنه است. این سفره بزودی جمع می شود که البته شده است. در روزگار روشنی حق وباطل هرکس در میانه میدان به اسم اصلاح طلبی و اعتدالگری و عدالتخواهی و سلبریتی و غیره بماند تا کاسبی کند، با لگد واقعیت بیدار می شود. 🔶رسما با سکوت و به اسم پرهیز از دوقطبی سازی به جریان آشوب و آدم کشی دمیدند؛ دوقطبی سازی را هم نفهمیدند. دو قطبی سازی وقتی مذموم است که موهوم و خیالی باشد، وقتی نادرست است که حق وباطل روشن نباشد. نه اینکه حق را کتمان کنیم تا دوقطبی نشود؛ که اگر چنین باشد در تمام تاریخ انبیا و اولیا و امام و رهبری در حال دوقطبی سازی بودند.  دوقطبی حق و باطل، دوقطبی اسلام آمریکائی و اسلام محمدی و دوقطبی مستضعفین و مستکبرین از ازل تا ابد جاری است و دوقطبی انقلاب و ضدانقلاب خلاصه تمام دوقطبی های بحق روزگار ماست. 4⃣چهارم. مسوولینی که سالها حکمرانی مجازی را رها کردند نیز مخاطب این خون ها هستند. امروز چشم باز کنند و ببینند به اسم آزادی رسانه ای چه دیکتاتوری عمیق و تودرتویی فراهم کردند. حتی اجازه نمی دهند خبر حمله ددمنشانه داعش به گوش مردم برسد. همان را هم نعل وارونه روایت می کنند که "کار خودشونه". امروز اینستاگرام اسم آرتین و آرشام را هم محدود کرده است. آنها که نفهمیدند جامعه شبکه ای پلتفرم ها، فراتر از رسانه، ابزار جدید هویت سازی و قدرت سازی است انشالله با این خون های به ناحق ریخته بیدار شوند. 🔸 :محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
شجر
هر دو فرزند ایران 🔶 دلسوزی و انسان دوستی برخی در فضای مجازی از استاندارد دوگانه برخوردار است. جان انسان‌ها را به انسانِ دسته اول و انسان دسته دوم تقسیم می کنند. جان هر انسانی محترم است. بله مسلما هر عقل سلیمی می پذیرد آنکه سازمان یافته با اسلحه و قمه به امنیت و جان دیگران حمله می برد در هر کجای دنیا باشد با او برخورد میشود. کسی که جان دیگران را بخطر می اندازد باید تاوان بدهد. نمیتوان برای این جنس افراد اشک تمساح ریخت و روشنفکربازی در آورد. اما وقایع اخیر نشان داد، جانِ انسان ها برای عده ای براساس زاویه دید سیاسی شان اهمیت دارد. چون همه ما دیدیدم که حاضر نشدند حتی جنایت شاهچراغ را تسلیت بگویند. 🔶 یک مساله در محکومیت ها فراموش نشود. اگر ناامنی ایجاد شود، اگر زیرساخت و عوامل تولید امنیت در هر کشوری تضعیف شوند دود آن به چشم همه خواهد رفت. ناامنی از شهروندان سوال نمی پرسد که اعتقاداتان چیست! چادری هستید یا نه! نظام را قبول دارید یا نه! ناامنی تر و خشک را با هم می سوزاند. یک سوال و نکته اساسی که باید به آن توجه داشت این است: اگر در خانه آتش سوزانی روشن شود، شما با کسانیکه مشغول خاموش کردن آتش اند درگیر میشوید و محکوم شان می کنید یا آنکه آتش را روشن کرد لایق محکومیت است!؟ متاسفانه برخی در تحلیل ها و محکومیت ها به عوامل روشن کننده آتشِ ناامنی که با تحریکات خود بنزین روی شعله بودند نگاه نمی کنند و فقط اطفاکنندگان را زیر سوال می برند. وقتی ناامنی ایجاد شد، تر و خشک با هم می سوزد. 🔶 کسانیکه یک اقدام اجتماعی و سیاسی را در جامعه آغاز می کنند باید به آینده آنچه انجام می دهند توجه کنند. مسئولیت آنچه تبلیغ می کنند را بر عهده بگیرند. 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
  ما نباید شبیه آنها بشویم! 🔶 چند سال پیش رفته بودم مرکز ۱۱۵ اورژانس؛ لیستی را نشان دادند از پر تکرارترین مزاحمان تلفنی! افرادی بودند که ۱۴۰۰ بار در طول یک سال مزاحم اورژانس شده بودند! افرادی بودند که حتی ۳۰ بار برای‌شان آمبولانس اعزام کرده بودند و باز متوجه شده بودند که مزاحمت تلفنی بوده!می‌گفتند از خیلی از آنها نمی‌شود حتی شکایت کرد چون مشکلات روحی و روانی دارند. اما بچه‌های اورژانس یک حرف جالب می‌زدند که نشان دهنده تعهد و صبر و مظلومیتشان بود؛ می‌گفتند با وجود همه اینها، ما نمی‌توانیم شماره این افراد را مسدود کنیم و حرفشان را جدی نگیریم! شاید همین مزاحم تلفنی هم در ۱۴۰۱ مین تماس واقعا نیاز به کمک ما داشته باشد! یعنی با صبر و تعهد نمی‌گذارند رفتارشان شبیه رفتار مزاحمان تلفنی شود. 🔶 ۶سال پیش در سوریه پرستاری را در یک درمانگاه دیدم که می‌گفت در بحبوحه نبرد روزی یکی از مجروحان دا.ع.شی را آوردند برای درمان. می‌گفت با اینکه تصویر رفتار وحشیانه‌شان جلوی چشممان بود، ولی نتوانستیم رهایش کنیم و به او رسیدگی نکنیم.با اینکه در طول درمان فکر می‌کردیم او اگر حالش خوب شود ما را خواهد کشت! اما اجازه ندادیم رفتار ما شبیه رفتار آنها شود. 🔶 آدمِ انقلاب اسلامی از نظر من شبیه بچه‌های اورژانس، شبیه آن خانم پرستار در سوریه است؛ زخم می‌بیند، خشونت را تحمل می‌کند، فحش را می‌شنود اما رفتارش شبیه طرف مقابل نمی‌شود! آدم تربیت شده انقلاب از دی ماه ۹۶ تا این روزهای ۱۴۰۱ برای جلوگیری از محقق شدن هدفِ کشته‌سازی دشمن، بدون سلاح جن.گی در میدان حاضر می‌شود، دست بسته شهی.د می‌شود، اما دشمن را مجبور می‌کند که درباره کشته‌ها به دروغ‌سازی رو بیاورد! فحش رکیک را از نخبه دانشگاه می‌شنود، اما شعار می‌دهد "اگر به من فحش بدی بازم برات جون میدم..." ؛ در فضای مجازی فحش‌ و تهدید را دریافت می‌کند، اما با زبان منطق و استدلال سخن می‌گوید؛ شبیه آنها نمی‌شود... . 🔶 برای همین است که وقتی صحنه درگیر شدن جمعی از بچه‌های انقلاب را در یک دانشگاه می‌بینیم تعجب می‌کنیم؛ وقت جلوی یک ساختمان که تعدادی از اهالی‌اش شعارهای تند می‌دهند، جمعی از آنها را می‌بینیم که می‌گویند ما هر شب اینجاییم و آرامشتان را می‌گیریم، این حرف خلاف انتظارمان است؛ وقتی از تعدادی از افراد یگان ویژه رفتاری تند با یک متهم بازداشت شده می‌بینیم، این رفتار را محکوم می‌کنیم... این حرفهایم ابدا به معنای این نیست که باید با عوامل اصلی این آشوبها مماشات کرد؛ نه؛ بحثم این است که رفتارهای آنان نباید ما را مجبور کند شبیه آنها رفتار کنیم! ما شبیه آنها نیستیم! 🔸 :علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
حواسمان باشد! میخواهند شادی را از ما بگیرند! 🔶 ایران و ایرانی در پنجاه روز گذشته لحظات سختی را پشت سر گذاشته است، فشاری که بر جامعه ایران در این مدت کوتاه وارد شده، هزاران ساعت مطالعه کارشناسی و نیاز به ماه ها درمان طولانی مدت برای خروج از  موجود دارد! 🔶 ایران و ایرانی تحت بزرگترین بمباران اطلاعاتی قرار گرفته است که در آن مرزهای واقعیت، شایعه، دروغ و خیانت باریک شده بود و هر تقلبی به نام واقعیت از سوی رسانه های بیرون از ایران به خورد جامعه داده می شد و بر این تروما می افزود! 🔶 در این مدت هر یک از اعضای جامعه در هر طرف طیف‌ها به گونه‌ای تحت فشار و ناراحتی بوده است و «گفتگوی جمعی ملت ایران مختل شده است!» و امروز وقتی با هر ایرانی صحبت می‌کنی مهمترین خواسته اش این است «کاش همه چیز به روزهای قبل برگردد!»، «کاش دوباره کنار هم با آرامش زندگی کنیم!»، «کاش بتوانیم دوباره با هم  کنیم!» 🔶 حالا باید حواسمان باشد، آنهایی که دارند این فشار را ادامه می‌دهند، نمی‌خواهند ما از این تروما خارج شویم، نمی خواهند ما به  برگردیم! نمی خواهند ما  باشیم و شادی کنیم، نمی خواهند ما با هر عقیده و اختلاف نظری در کنار هم در یک قاب قرار بگیریم! همان‌هایی که در تریبون‌ها دم از آزادی مردم ایران می زنند اما در مکالمه‌های خصوصی‌شان، راهبرد کلان‌شان را طرح می‌کنند که «ایران «تکّه‌پاره» و «تجزیه‌شده» هدف است، نه دموکراسی!» تمام فشارشان را بر جامعه ایران، بر قهرمانان ایران در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و... گذاشته اند که هیچ پالس امیدبخشی در جامعه ما بوجود نیاید و هیچ  ای نداشته باشیم! 🔶 آنها می دانند که ملت ایران، نسبت به ملیت خود غیرت دارد، همانطور که در حوادث و اتفاقات مختلف ناراحت‌کننده؛ همه‌ی ایران مغموم و ناراحت اند، در خوشحالی و شادی نیز ایران یکپارچه می شود و شادی‌هایش را در مواجهه با همین موفقیت‌های قهرمانانش بصورت جمعی انجام می‌دهد و  جمعی امروز خلاف سیاست های آنهاست که ایرانی واحد و متحد را نمی خواهند! آنها می دانند که برای خارج از شدن از این فشار بزرگ، شادی جمعی در مواجهه با قهرمانی قهرمانان‌مان یک دوپینگ پربازده محسوب می شود و نمی خواهند جامعه ایران خوشحال بشود! 🔸 : میکائیل دیانی 🆔 @tahlil_shjr
درباره رفراندوم 🔶 اولا چرا باید رفراندوم گذاشت؟ 🔶 پاسخ اولیه این است: شما در کجای دنیا تجربه ای داشته اید که به خاطر گمانه زنی عده ای اصل حکومت را مجدد به رفراندوم بگذارند؟ 🔸تجربه دنیا هیچ؛ فرض کنیم رفراندوم برگزار شود؛ اگر گروه دیگری تشکیک کرد چه؟ این زنجیره کجا متوقف می شود؟ فردا یکی بگوید رای دیروز برای دیروزی هاست، امروز رای گیری مجدد، قبول می کنید؟ 🔶 خطای روشی هم هیچ؛ سوال کننده احتمالا می داند که تنها حکومتی که در عالم رای مردم برایش حیثیتی است جمهوری اسلامی است. 🔶 لذا سوال عمیقترش اینست: "مگر امام نگفت انتخاب پدران ما در زمان طاغوت انتخاب ما نیست؟ پس نسل جدید هم انتخاب پدران خود را نمی خواهند و لذا رفراندوم". 🔶 اولا از کجا به این شناخت از نسل جدید رسیدید؟ ولی قبول؛ نخواهند. رفراندوم چرا؟ 🔶 پاسخ در تفاوت بین قانون اساسی دوره طاغوت با قانون اساسی جمهوری اسلامی است. در قانون اساسی دوره طاغوت راه بر هرگونه اصلاح بسته بود و امکان تغییر شاه وجود نداشت. لذا فرزند حق نداشت خلاف انتخاب پدر انتخاب کند. اما در قانون اساسی ما همه چیز دست خود مردم است. حتا انتخاب رهبری نیز غیر مستقیم دست مردم است و این یعنی در این کشور انتخاب هیچ پدری انتخاب نهایی نیست. 🔶 لذا رفراندوم بی معنی است، چون هر آنچه قرار باشد تغییر کند مسیرش مهیاست. ممکن است سوال شود که تغییر از طریق انتخابات زمانبر است. صدالبته چنین است. زمانبرست چون نیاز به فرهنگ سازی و اقناع افکار عمومی و کار تشکیلاتی و غیره دارد تا تغییرات هیجانی و ناشی از القائات و اغواگری های رسانه ای نباشد. 🔶 در نهایت اینکه؛ کسانی که حرف از رفراندوم می زنند احتمالا یک برداشت فانتزی از مردم دارند که چون از برخی رویه ها و مسوولین گلایه دارند از اصل نظام برگشتند. این نیز خطای فاحشی است. چرا؟ 🔶 مگر اصل نظام چیست؟ اسلامیت و جمهوریت. یعنی ممکن است از این دو برگردند؟ این تصور نابخردانه از کجا آمده است که مردم ایران دچار ارتجاع فکری شدند؟ یعنی دیگر اخلاق و اسلام و معنویت نمی خواهند؟ عدالت نمی خواهند؟ حاکمیت مردم بر مردم را بر نمی تابند؟ جامعه ای که عالم شد دیگر به جاهلیت باز نخواهد گشت. 🔶 به سخن صریحتر مردم ایران از جمهوری اسلامی برگردند، عقب نخواهند رفت و دنبال جمهوری اسلامی متعالی تر اند؛ این نیز در اصلاح تدریجی است.  🔶 خلاصه اینکه چرا باید نشانه های قطعی دلبستگی این ملت به نظام را در رویدادهای مختلف رها کنیم و به کری خوانی ناشی از توهم اکثریتی که هم اشکال منطقی دارد و هم روشی و هم در هیچ کجای عالم تجربه نشده است بها دهیم؟ اهل تغییرید؟ بسم الله. تغییر از دالان بینش ها و گرایش هاست. 🔸 :محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
وطن! وطن پرست! کدام وطن؟ کدام وطن پرست؟ 🔶 یک‌جای تاریخ را برای ما درست تصویر نکرده اند و یا ما تصورمان ناقص است. وقتی صدام بعثی به ایران عزیز حمله ور شد"همه حاضر به دفاع نشدند" برخی با نخستین پرواز گریختند. مهندس، دکتر و تاجر با گردبند اهورامزدا و شعار وطن پرستی بازگشتند! بعدها همین ها طلبکار شدند، صاحب منصب و بالای شهرنشین شدند. شما یک شهید از جبهه ملی یا نهضت آزادی یا جامعه روشنفکری نام ببرید! نیست‌. 🔶 گروه دوم از جنس شیعه انگلیسی بودند، در بین شان آخوند و روحانی برجسته هم بود. آنها می گفتند: آیت الله خمینی جنگ شیعه با شیعه راه انداخته است. بردارکشی نکنیم! صدام دارد شیعه را با شیعه می کشد! (حال که طرف مقابل ما حزب بعث متجاوز بود.) 🔶 گروه سوم مذهبی هایی بودند که از کنج حسینیه ها با مناجات و  کمیل برای سلامتی جان رزمندگان اسلام دعا می‌کردند و حاضر نبودند جان بدهند‌. حاضر نبودند گوشت جلوی تانک شوند. 🔶 چه کسانی از ایران و اسلام دفاع کردند؟ آن مردم عادی عاشق امام،به مزار شهدای شهرتان سر بزنید. شغل آن جوانان شهید شهر و روستا را بخوانید: خیاط،‌ راننده کامیون، معلم داوطلب، جوشکار، بنا، نجار، سرباز وظیفه. 🔶 بهترین گواه بر اعتقادات این شهدا، وصیت نامه های آنان است‌‌. انگیزه شان چه بود، محرک شان که بود، عاشق چه کسی بودند، در وصیت نامه ها آمده است. خودتان مستقیم رجوع کنید. 🔸 چرا اینها را نوشتم؟ در این دو ماه که ایران ما مورد طمع بیگانه و خودی های اجنبی پرست بود. این سه گروه باز رخ نشان دادند. این دوماه تاریخ دوباره تکرار شد. سکوت و مواضع دو پهلو این گروه ها سابقه دار است. 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
شیعه باید اهل کیاست و تحلیل باشد. 🔶 ذکاوت شیعه در تحلیل باید خواندن دست و نقشه طرف مقابل باشد. نباید ناخواسته در زمین طراحی شده توسط دشمن بازی کرد. الان آسان ترین و راحت‌ترین کار توهین به مقدسات اهل سنت است. این توهین ها به نفع عبدالحمید است. آیا راضی هستید که یاریگر او در رسیدن به هدفش باشید؟ 🔶 در این دوماه بسیاری از تیرها به سنگ خورد تیر شکاف قومی، تیر شکاف طبقاتی، تیر جنگ عظیم رسانه ای. 🔶 البته مردم ایران شرافت به خرج دادند و در پازل طرف مقابل بازی نکردند. حالا مانده تیر آخر: جنگ شیعه و سنی. 🔶 با اظهارات احساسی، با تحلیل های سطحی کمک کننده این پازل نباشیم. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله_۳۶۶.pdf
2.81M
✅ قیام ملی علیه جنگ ترکیبی 🔸 گزارش هفته شماره جدید خط حزب الله، با بررسی ابعاد برنامه‌ریزی دشمن در اغتشاشات اخیر و نقش مردم در شکست نقشه‌های دشمنان به این سوال پاسخ داده است که رمز پیروزی و غلبه ایرانی‌طلبان بر ویرانی‌طلبان چیست؟ 🔸خط حزب‌الله در آستانه بیست و چهارم آبان‌ماه، روز کتاب و کتاب‌خوانی و کتابدار مروری بر توصیه‌های رهبر انقلاب درباره کتاب داشته است. 🌷شماره‌ این هفته خط حزب‌الله، به روح مطهر شهید اغتشاشات اخیر، سید روح‌الله عجمیان تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله، شماره ۳۶۶ 🆔 @tahlil_shjr